Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 188 reacties, 50.882 views •

Microsoft zou bij de introductie van Windows 8 een nieuw licentietype willen introduceren met de naam Personal Use License for System Builder. Deze licentie zou voor zelfbouwers zijn bedoeld en goedkoper zijn dan de retailversie.

Momenteel verkoopt Microsoft zijn Windows-besturingssysteem met drie licentievormen: retail-upgrades, System Builder-licenties voor oem's en zogenaamde full packaged products. In de praktijk worden de relatief goedkope oem-licenties voor bijvoorbeeld Windows 7 ook online te koop aangeboden en afgenomen door hobbyisten die zelf hun pc in elkaar zetten, al is dit strikt genomen in strijd met de licentievoorwaarden van Microsoft. Met de komst van Windows 8 zou Microsoft een nieuw licentietype willen introduceren die voor deze doelgroep interessant kan zijn, zo meldt ZDnet.

Het licentietype zou Personal Use License for System Builder gaan heten en geeft een gebruiker dezelfde Windows 8-uitvoering als de oem-editie. Volgens de licentievoorwaarden mag een gebruiker Windows 8 op één partitie installeren van een nieuw te bouwen systeem, of deze draaien als een virtual machine. Het is niet toegestaan om het besturingssyteem op meerdere computers te installeren of deze op een machine te plaatsen waarop ook een niet-legale versie van Windows draait. Voor deze laatst categorie heeft Microsoft het Genuine Advantage-programma.

Hoewel de prijs van deze 'zelfbouw-licentie' nog niet bekend is, zal deze naar alle waarschijnlijkheid aanzienlijk lager liggen dan de adviesprijs van de retailuitvoering van Windows 8. Microsoft zou desondanks nog steeds voldoende marge genereren op de verkoop van dergelijke licenties door deze rechtstreeks aan consumenten te verkopen. Bovendien zouden 'zelfbouwers' niet langer een oem-licentie nodig hebben.

ZDnet meldt ook dat Microsoft de juridische teksten in de licentievoorwaarden op de schop heeft genomen en in een begrijpelijker vorm heeft gegoten. Zo worden de belangrijkste voorwaarden van de end user license agreements in een vraag- en antwoordvorm uitgeschreven. Zo zouden eindgebruikers een helder beeld moeten krijgen wat wel en niet is toegestaan.

Reacties (188)

Reactiefilter:-11880177+198+28+30
Klinkt leuk en met windows 8 zie je de licentiekosten voor een os al dalen.

Als ms slim is maken ze de arm versie nog veel goedkoper. Op die manier is er dan qua prijs ook een leuk alternatief voor android en apple.
Voor consumenten is die arm-licentie toch niet bedoeld, je kan namelijk niet zomaar snel een arm-pc in elkaar steken. Deze is specifiek bedoeld voor de OEM's die tablets uitbrengen en wordt waarschijnlijk helemaal niet aan de consument aangeboden.
waarschijnlijk, de RT versie is alleen beschikbaar voor Microsoft OEM partners.
De RT versie bevat ook altijd MS Office en de licentie is daarom juist relatief duur.
Een Raspberry Pi ($ 35,-) zou Windows 8 RT moeten kunnen draaien in theorie al zal in de praktijk de snelheid tegen vallen.

Maar er zijn ook een stuk krachtigere oplossingen beschikbaar als Tegra en Allwinner bordjes.
Microsoft kennende moet het aan hele specifieke eisen voldoen.
Een Raspberry Pi ($ 35,-) zou Windows 8 RT moeten kunnen draaien in theorie
Nope, CPU is gewoon te oud
Dat is tenzij ARM een eigen soc gaat uitbrengen voor zuinige desktop htpctjes iets wat naast tabs voor hun natuurlijk de volgende stap is.
of je kijkt eens rond en je ziet al dat die arm-pceetjes al gewoon te koop zijn....
Dat klopt, maar er zit een addertje onder het gras.
Bij microsoft weten ze dat Windows 8 helemaal niet zo populair gaat worden, door de prijzen te verlagen en verschillende versie van windows 8 aan te prijzen hopen ze toch mensen over de toonbank te halen.

persoonlijk zie ik zelf dat windows 8 gewoon keihard flopt, de keuzes die ze gemaakt hebben zijn gewoon erg absurd en ze luisteren absolute niet naar de user base wat zij willen.

ze proberen de opmaak hoe onze mobieltjes werken en hoe ze bij apple aan de gang gaan ook bij windows er in te stoppen. Ik zit niet te wachten op een app store, ik zit niet te wachten op metro, zijn een hoop mensen die windows gebruiken juist omdat het zo kaal is en juist omdat je zelf totale controle hebt over wat je met jouw versie van windows doet.
Als de prijs gunstig wordt dan trekt het mensen als mij wat sneller over de streep om een officiële licentie aan te schaffen ipv van een "gedeelde" key te gebruiken.

Ben inmiddels wat ouder bouw nog graag zelf systemen maar heb eigenlijk niet meer zo'n zin in cracks/hacks/patches en alle risico's die daar daarbij horen
Als de prijs gunstig wordt dan trekt het mensen als mij wat sneller over de streep om een officiële licentie aan te schaffen ipv van een "gedeelde" key te gebruiken.
Dat wel, maar als je 10% korting geeft moet je ook 10% meer verkopen om dezelfde omzet te draaien. Ik zie het ook meer als wanhoop om mensen die nieuwe interface te pushen zodat hun mobile platform beter/eerder geaccepteerd wordt door de massa...

Punt is dat ze zich er ook mensen mee in hun harnas jagen, ik zal iedereen af raden Windows 8 te gebruiken/kopen en mensen die het wel kopen niet helpen met problemen (wat ik nu regelmatig mag doen). Ik heb er een bloedje hekel aan als ze zo geforceerd te werk gaan, en ben daar ook fel tegen, dus mensen die doormiddel van het kopen van windows 8 MS steunen hoeven van mij geen steun te verwachten :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 20 augustus 2012 17:28]

Dus je gaat de massa niet meer helpen als de massa begint af te wijken van jouw voorkeuren? Pijnlijk verhaal lijkt me.. :o
Ik kan hem best gelijk geven. als ik totaal niet te spreken ben over een OS dan ga ik minder snel geneigd zijn om problemen van anderen met dit OS op te lossen.
Als mensen eigenwijs zijn om iets compleet nieuws te proberen en dan niks van snappen... Ja dan snap ik best waarom je deze mensen niet wil helpen.
Je gaat ook niet met je Fiat naar de Audi dealer en dan verwachten dat ze je helpen onder garantie toch?

Als je IT afdeling zegt X niet gebruiken moet je niet komen huilen als de IT afdeling er geen support op geeft.

Pijnlijk is als de massa blind achter een leverancier aanloopt. IT is ook de enige branche die ik ken waar mensen iets anders kunnen opleveren dan gevraagd - of iets wat compleet niet werkt - en toch betaald krijgen. Vind het wat dat betreft een bijzonder idiote branch. Als ik devs huur om iets te ontwikkelen en ze leveren niet op wat we afgesproken hebben zie ik ook geen noodzaak tot betalen. Itt tot bijv. de overheid ;).

Hoe dan ook, dit is de enige branch (die ik ken) waar de leverancier - en niet de klant - koning is.

We zullen wel zien wat het gaat doen. Ik wordt er in ieder geval ook niet enthousiast van. Maar wat mij betreft verkloten ze nog wat dingen, komt er wellicht eindelijk wat goede concurrentie. Zolang de meeste software niet ook voor andere platforms ontwikkeld wordt, kunnen die platformen wel uitstekend zijn, maar zijn ze nog steeds onbruikbaar.
Als je 10% korting geeft moet je zelfs 11,11% meer verkopen voor dezelfde omzet.
Heel juist, en als ze 10% korting geven maken ze nog steeds winst, vermoed ik zomaar.
Als je 10% korting geeft zegt dat nog steeds weinig over je winstmarge... Omzet is een grotendeels nutteloos getal. Je kunt 100 miljard omzet draaien en toch 30 miljard verlies hebben.

Kan zomaar zijn dat ze 10% minder omzet hebben en toch 20% meer winst behalen.
Windows retail kost 160 euro
Windows OEM kost 80 euro

Ze kunnen windows 8 retail 160 euro maken en de nieuwe versie 100 euro.
Dan maken ze dus 20 euro meer winst, terwijl wij met z'n allen 20 euro meer kwijt zijn.

Volgens mij is dit namelijk wat gaat gebeuren.
[...]
Ik heb er een bloedje hekel aan als ze zo geforceerd te werk gaan, en ben daar ook fel tegen, dus mensen die doormiddel van het kopen van windows 8 MS steunen hoeven van mij geen steun te verwachten :)
Je hebt er een hekel aan als mensen gedwongen worden iets te gebruiken dus dwing jij ze iets anders te gebruiken? Wat klopt er hier niet? :')
raar hoedat mensen die denken het beter te weten, anderen bang gaan maken van een product dat misschien wel beter voor hen werkt.

Gebruik het nu a maanden en voor een doorsnee gebruiken zal windows 8 simpeler zijn.

Zie dat ier goed bij de kinderen en mijn vrouw. Maar ja ...
inderdaad, ik heb dezelfde ervaring... had windows 8 naast windows 7 op een pc geinstalleerd om er wat mee te spelen... Als mijn vriendin effe op de pc moest, ging ze al snel windows 8 kiezen (bewust, want default boot optie was nog steeds win 7) omdat het zo snel en makkelijk in gebruik was...

win 8 zou best nog wel eens aardig kunnen gaan lopen voor huis-tuin en keuken gebruikers...
Zelfde idee hier. Draai al vanaf de dev-preview windows 8 dagelijks (nu de RTM) en het werkt veel sneller dan windows 7. Natuurlijk is het even wennen aan metro, maar als je de gestures eenmaal doorhebt werkt het ook met een muis/touchpad heel goed. Op het moment is de enige metro-app die ik gebruik de berichten app. Dit icm. de snap functie met de desktop. Dit is simpelweg omdat er nog weinig voor w8 te vinden is. Waar ik veel mensen hoor klagen dat de aero vensters weg zijn geeft het toch een veel beter overzicht. Het actieve kader is blauw en de rest grijs, punt.
Je kan ook linux proberen. Dat is gratis en legaal.
Sorry hoor. Maar linux is gewoon niet geschikt voor de desktop, nog niet altans. Het is leuk voor de hobbyist, maar niet voor de gemiddelde gebruiker.

Ik speel er zelf ook mee op me router. Daar is linux prima voor geschikt.

[Reactie gewijzigd door BabyXL op 21 augustus 2012 14:29]

Lijkt me stug. Draai het al meer dan 9 jaar als m'n main desktop en gezien het feit dat ik nog steeds betaald krijg denk ik dat het werkt. Dat of iemand op de salaris afdeling zit wel heel diep te slapen of ik heb een hele andere functie dan verwacht. Zoals O2 naar CO2 converter ofzo ;).
Over het algemeen werken de cracks en hacks juist veel gebruiksvriendelijker... Als ik voor een klant een schijf van de ene in een andere PC transplanteer (omdat klanten nu eenmaal graag doorwerkt in de tijd die een fabrikant voor zijn garantie denkt te mogen opkomen) heb ik niets dan gezeik met officiële MS producten. Windows opnieuw activeren, office opnieuw activeren, Navision vertoont allerlei rare problemen. Bovendien met je gaan bellen en ellenlange codes invoeren via een gratis nummer dat met een mobiele telefoon niet bereikbaar is, en waarna je dus alsnog een betaalnummer moet draaien. In elkaar gehackte PC's zijn veel vergeeflijker wat dat betreft. Het gebeurt geregeld dat ik gebruik maken van "illegale hacks" ondanks dat we officiële licenties hebben, juist om dit soort gezeik te voorkomen. Ool hierbij geldt net als bij muziek en films dat kopiebeveiligingen het product gebruikersonvriendelijk maken.

[Reactie gewijzigd door conhen op 21 augustus 2012 21:22]

Bij microsoft weten ze dat Windows 8 helemaal niet zo populair gaat worden, door de prijzen te verlagen en verschillende versie van windows 8 aan te prijzen hopen ze toch mensen over de toonbank te halen.
Dat is maar een deel van het verhaal, in het grote plaatje hebben ze de tablet en smartphone oorlog dik verloren en is dit een alles-of-niets poging om door middel van hun paradepaardje Windows (wat 90~95% v/d pc wereldbevolking gebruikt) een comeback te maken op die gebieden.

Ze rammen in Windows 8 die Metro interface met super integratie met tablet en smartphone erdoorheen en hopen dat het mensen zal overhalen niet voor iPhone of Android te kiezen maar voor een w8 tablet of smartphone.
We kunnen rustig stellen dat Metro interface niet is aangeslagen. Metro had MS grote pluspunt moeten worden en op de tablet schijnt het inderdaad wel te werken. De reviews zijn positief. Maar het grote publiek heeft daar denk ik geen boodschap aan, omdat de andere interfaces ook werken en de koopbeslissing meer afhangt van andere zaken waar MS zwaar achterloopt, als bijv. App-store en wat je vrienden gebruiken. Metro apps voor de tablet en PC zijn er nog bar weinig. Zelfs Android die al veel langer op de markt is moet het hier afleggen tegen Apple.

MS heeft een kip-ei probleem. Als er te weinig in de app store zit gaan mensen het niet kopen en gebruiken. En als er geen markt is gaan bedrijven er niet voor ontwikkelen. We zijn nu bezig met de derde generatie iPad en MS moet nog steeds op de markt komen.

De ontwikkelaars zijn niet erg in Metro ginteresseerd als platform omdat het te klein is. Ik lees hier wel eens dat MS te weinig doet om Metro te promoten, niets is minder waar. MS is zelfs begonnen de ontwikkeling van apps te betalen, zo wanhopig zijn ze. Dat is natuurlijk weer niet leuk voor developers die soortgelijke niet gesponsorde apps maken.

Ook de move om met een eigen goedkope Windows RT tablet ($199?) te komen zal een tweesnijdend zwaard blijken. Het is een manier om mensen over de streep te trekken, maar wordt door de fabrikanten als een dolksteek in de rug ervaren. Lees: Microsoft poisons its partners. In alle opzichten is Microsoft bezig een hele kostbare up-hill-battle te voeren tegen Apple en Google. En zij staat is in toenemende mate alleen in dit gevecht en in positie geraakt waarin ze steeds duurder steun moet kopen.

Ook de Personal Use License for System Builder zal voor de OEM fabrikanten geen prettig nieuws zijn. Niet dat het veel inkomsten zal schelen maar het is weer een teken dat MS nog weinig met hun belangen rekening houdt. Het is ook een beetje het gevolg van hun Windows Genuine Advantage (WGA) programma, die het lastiger maakt met illegale versies te werken. Je ziet dat dit nu MS in de staart bijt, want nu W8 is nu meer gebaat bij een grotere penetratie dan een hoge marge.

In vergelijking met eerder berichten lijkt het er dan ook op dat MS zijn prijzen over de hele linie heeft verlaagd
Installing Windows 8 will cost $ 60 - $ 80, and for the right to license the use of Windows RT (with Microsoft Office) vendors will have to pay $ 50 - $ 65, which is much smaller than previously assumed. Thus, it is hoped that the plates on ARM-chip running Windows RT would be a little more competitive (at least in terms of price) compared to the Apple iPad and Android-many models.
Ik denk dat Windows8 een hele dure operatie voor MS gaat worden. Het doet mij denken aan de pogingen van marktleider IBM om kost wat kost zijn leiderschap te behouden met OS2 in de nieuwe markt voor microcomputers nadat ze die uit haar handen had laten glijden.
De meeste van je bronnen wijzen naar geruchten, speculatie en je eigen interpratie daarvan.

Realiteit is, de reviews zijn idd positief, de mensen die het gebruiken ook (toch diegene die ik ken) de interface is flashy (en dat trekt aan) en die apps komen wel het is immers windows over een jaar of 2 zit er hier meer mensen op dan op iOS of Android .

Ik zie MS dus niks anders doen dan wat ze al deden met 7 : marktaandeel behouden door een steeds beter product goedkoper en op meer toestellen in de markt te zetten.
Dan vraag ik me af welke reviews jij leest. In de c't stond een uitgebreide review met als duidelijke conclusie: Als je geen computer met touchscreen hebt, kunt je Windows 8 het beste links laten liggen.
Ook dat is maar een mening.

Mijn mening: op een notebook met een fatsoenlijk trackpad is met W8 prima te werken. Zelfs prettiger dan met W7. Maar dat is mijn mening.
Dan vraag ik me af welke reviews jij leest. In de c't stond een uitgebreide review met als duidelijke conclusie: Als je geen computer met touchscreen hebt, kunt je Windows 8 het beste links laten liggen.
Leggen ze er dan ook bij uit wat het functioneel verschil is met een muis cursor? De meeste zaken op een touchscreen doe je maar met 1 vinger. Persoonlijk heb ik liever een pijltje dan vette tengels op het scherm.
En dan heb ik het nog niet over de precisie, mijn muiscursor is pixel-perfect. Ik heb nog nooit een touchscreen gezien dat pixel-perfect is met een vinger, met een stylus komt dat al wat meer, maar ook dan is het zelden pixel-perfect.

Bovendien wat maakt het nou uit of je op een icoontje klikt of op een Live Tile? Hoe is dat wezenlijk anders dan het aantikken van een icoontje of Live Tile op een touchscreen?

Ik vind al die "het is een tablet of telefoon OS" praat erg kort door de bocht. Dat komt volgens mij gewoon voort uit het idee dat WP7 en WP7.5 dezelfde look en interface hebben en daarom associeert men het met touchscreen devices.
Ik ga uit van mn eigen ervaring. Het werkt zelfs zonder touchscreen beter dan windows 7.
maar vergeet niet dat al die windows app die op de store staan NIET op bv Windows 7 draaien, het zijn namelijk alleen maar Windows Runtime based apps..
Ach, je mag stellen en verzinnen wat je wil... Maak je eigen wereld ofzo, maar om nou zo precies te weten hoe een multinational werkt, knap.

Ik heb net Win 8 erop gezet, geen tablet maar een gewone laptop.

Wat een FANTASTISCH besturingssysteem is dat! Metro, helemaal te gek. Zelden zo handige interface gehad. Geen beperkingen en geen gedoe. Niks meer dan een start knop die fullscreen werkt, en standaard verstopt is.

Mijn issue is dat ik een driver niet kan vinden en dus nog even op Win 7 zit, wat ook al een erg goed OS is.

Microsoft rockt gewoon door. Magelaan schrijft nog altijd verhalen die zijn ingegeven door opinie en kletspraat. De wereld is zoals het zou moeten zijn.
Wel off-topic, maar je maakt me wel nieuwsgierig naar die driver. Tot nu toe zijn bij mijn experimenten met W8 alle W7 drivers succesvol geweest. (Alleen getest met x64, dat wel)
Of gaat het om een driver die bijvoorbeeld met een setup.exe geïnstalleerd wordt en die aangeeft het OS niet te kennen? In dat geval zou je gewoon eens moeten kijken waar die setup zijn driver-files heeft neergezet/uitgepakt; die zou je vervolgens ook gewoon voor W8 moeten kunnen gebruiken.
We kunnen rustig stellen dat Metro interface niet is aangeslagen.
Goh, het OS is nog niet eens gereleased en meneer Magalaan denkt al feiten te kennen hierover. Hou toch op. Niet aangeslagen? De eerste indrukken van menig tester van Windows 8 (want dat zijn de mensen die nu alleen een mening kunnen vormen over het OS, niet het grote publiek) zijn positief. Zeker op een tablet. Als het OS een jaar op de markt is, zullen we wel zien of het aan is geslagen of niet. Hou tot die tijd gewoon op met die zogenaamde feiten, die puur een mening zijn.
We zijn nu bezig met de derde generatie iPad en MS moet nog steeds op de markt komen.
Pardon? Microsoft heeft Windows Phone in oktober 2010 gereleased. Windows Phone 8 staat om de hoek. En laten we niet vergeten dat de hele markt van smartphones en tablets door Microsoft is gecreëerd en niet door Apple.
De ontwikkelaars zijn niet erg in Metro ginteresseerd als platform omdat het te klein is.
Wederom complete onzin. Kom eens met bronnen man. De ontwikkelaars zijn wel degelijk in Metro geïnteresseerd. Getuige de ruim 100.000 apps in de Windows Phone Marketplace die in zeer korte tijd in rap tempo gegroeid is. Daarnaast krijg je dadelijk met Windows Phone 8 én Windows 8 een platform waar je voor beide vrij eenvoudig dezelfde app voor kunt ontwikkelen. Windows Phone 7 apps draaien op Windows Phone 8 en de verwachtingen zijn dat een groot aantal ontwikkelaars hun app zullen porten naar Windows Phone 8 en Windows 8 wat betekend dat de Windows 8 Marketplace in net zo'n rap tempo kan groeien als de WP Marketplace.
Het is een manier om mensen over de streep te trekken, maar wordt door de fabrikanten als een dolksteek in de rug ervaren.
Ook wederom onzin en kort door de bocht. De enige OEM die er noemenswaardig een probleem mee heeft is Acer. Zelfs een grote OEM als HP heeft gezegd, dat ze het juist een prima initiatief vinden van Microsoft:

HP reaction in particular has not been negative and even positive. In an interview to CRN, HP Executive said, “I believe Microsoft was basically making a leadership statement and showing what’s possible in the tablet space. Our relationship has not changed at all due to Microsoft’s announcement. In fact, I applaud it — I think it’s great that they are getting out in front and [showing] what’s possible.”

En Lenovo:

Lenovo CEO Yang Yuanqing told CNET had this to say about Microsoft and their Surface tablet, “[They’re] just one of our many competitors. We are still confident that we are providing much better hardware than our competitors including Microsoft,” Earlier, company VP Dilip Bhatia had told ABC News that “Microsoft is a strategic partner for [them].”
In alle opzichten is Microsoft bezig een hele kostbare up-hill-battle te voeren tegen Apple en Google.
Neen. Microsoft is een battle aan het voeren met Apple en Google net zoals Apple en Google dat met Microsoft doen. Dat heet concurreren en dat is een normaal verschijnsel in welke markt dan ook. Verschil is dat Microsoft met iets vernieuwend komt in de bestaande markt en daar ook nog eens in vele opzichten met betere producten komt.
Ook de Personal Use License for System Builder zal voor de OEM fabrikanten geen prettig nieuws zijn. Niet dat het veel inkomsten zal schelen maar het is weer een teken dat MS nog weinig met hun belangen rekening houdt.
Wederom onzin. Microsoft heeft al jaren System Builders licenties van hun OS'en die vrij verkrijgbaar zijn. Zelfs de OEM licentie die eigenlijk niet bedoeld is voor thuisgebruik, wordt gewoon door menig handig computerbouwer aangeschaft. Denk je nou echt dat Microsoft daar wakker van ligt? Come on, wake up and smell the coffee. Daar zit echt niet het gros van de inkomsten voor het Windows OS van Microsoft.
Ik denk dat Windows8 een hele dure operatie voor MS gaat worden
Denk jij maar lekker verder, zolang je maar niet meer al die onzin posts met persoonlijke aannames en kromme feiten post hier op T.net, mag je denken wat je wilt. Doe dat lekker in je eigen wereld ;)

[Reactie gewijzigd door LCP op 21 augustus 2012 08:22]

Alleen je eerste zin klopt al niet: "We kunnen rustig stellen dat Metro interface niet is aangeslagen."
Het is nog niet uit officieel, hoe kan het nog niet zijn aangeslagen?
Bijna iedereen die ik ken en er daadwerkelijk mee heeft gewerkt is er tevreden over.
Enkel mensen die er niet mee hebben gewerkt klagen erover.
uhh. hoe weet je dat ze de tablet (en smartphone) oorlog dik hebben verloren? ze moeten nog beginnen, en als ze die tablets echt voor $199 gaan verkopen dan gok ik dat er heel HEEL veel over de toonbank gaan, en dat gecombineerd met dat het ook op de desktop compleet werkt is voor veel mensen misschien toch iets om uiteindelijk dan ook maar op hun smartphone te willen hebben zodat je 1 uniform OS hebt..

Zelf ben ik compleet tegen Metro op de desktop, maar voor tablets lijkt me het echt ideaal, mits ze de performance goed houden (in tegenstelling tot het resource verslindende Android met zn trage Dalvik, en nee ik ben geen android hater, ik heb zelf een mooie Xoom, maar toen ik las over de Android port naar mono/C# met tussen de 40 tot 80% versnelling ging bij mij toch wel de oogkleppen af)..
Tuurlijk. Daarom was er ook een record download. Tweakers=! 95% van de gebruikers.
Het grote verschil is dat met de overgang van XP naar Vista veel prolbemen zouden ontstaan door niet meer ondersteunde randapparatuur/te trage hardware.
Onder Windows 8 werkt bij mij alles wat onder Windows 7 ook werkte en nog sneller ook, vooral van dat sneller dan de voorganger was bij Vista absoluut geen sprake.

En die vrijheid en totale controle die je in je eerdere post aanhaalt is leuk en aardig maar dat was ook meteen de grootste zwakte van Windows, er werd door developers en gebruikers maar raak geklooid. Het alom geprezen Android heeft ook veel last van de eigen vrijheid omdat de gemiddelde ex-windows gebruiker ook van een Android apparaat geen bal snapt en maar raak kan klooien.

Ik heb op mijn werk een aantal collega's met mijn Windows 8 laptop laten werken zonder zelf eerst te zeggen wat ik van Windows 8 vond. Die collega's waren allemaal positief, ze moesten wel wennen en hadden soms mijn hulp nodig met simpele zaken maar na een korte aanloopperiode vond men het OS prima werken.
Rare wereld leven we toch in, vrijheid begint een vies woord te worden. Gebruikers moeten geen vrijheid hebben want anders snappen ze er niets van. Lijkt wel alsof ik weer in de middeleeuwen van de IT beland ben. Destijds bepaalde een beheerder wel even wat je wel en wat je niet mocht gebruiken. Goed dat die opgerot zijn, maar we moeten echt niet terug naar de IT dark ages waar je als gebruiker niets meer over je eigendom te vertellen hebt. Oh wacht, daar zitten we al bijna in. Telefoons en tablets moet je rooten om überhaupt enige zeggenschap te hebben en nu begint die ellende ook al op de desktop te spelen. Gelukkig dat we nog iets van Linux hebben, baas over eigen device.
Android is ook Linux.
Je kan jij toch bij windows 8 gebruiken wat je wil? Het is toch geen iOS (alhoewel gezien de aantallen dat die verkopen is het duidelijk dat mensen daar niet vies van zijn)

Als jij ertegen bent dat MS de meest gebruikte programma's handig en mooi naar voren brengt ipv ze zoals vroeger te vertoppen tussen al de rest tja blijf dan gerust linux gebruiken . Linux dat je ongetwijfeld zelf aangepast hebt om iets soortgelijk te bereiken.
ik prefereer de optie dat je de vrijheid kan krijgen als je dat wilt en weet hoe je het kan doen (al mag het ook niet de bedoeling zijn dat je eerst je beveiliging actief moet gaan omzeilen om die vrijheid te krijgen)

En nee, gewone gebruikers mogen geen vrijheid hebben. Niet principieel maar anders moet je eens systeembeheer gaan doen of nog beter, ga even op zo een helpdesk gaan zitten. Als je daar zit begin je binnen de kortste tijd af te vragen waar het misgelopen is met de mensheid.
Gebruikers kunnen niet alleen overweg met de computer, nee, sommige lijken gewoon een verstandelijke handicap te hebben. De knop van hun pc vinden is al heel moeilijk, netwerkkabel hebben ze nog nooit over gehoord.
"Kan je de stekker even uitrekken?", "Nee, ik ken daar niets van. " ja daar moet je echt voor gestudeerd hebben om te weten hoe je een stekker moet uittrekken.
En ik kan legio voorbeelden als dit ophalen maar dan word het hier te lang.

Probleem is dat het wel altijd moet werken. En hoe meer verantwoordelijkheid je een gebruiker geeft hoe meer hij het om zeep kan en zal helpen. Vele zijn ook totaal niet geïnteresseerd in computers en weigeren eigenlijk om er zich wat in te verdiepen ook al moeten ze het alle dagen gebruiken.

En dan moet je weten dat van al die mensen die ik destijds aan de lijn kreeg 90 procent, ja je leest het goed, 90 procent universitair of hoger opgeleid waren.

De jongere generatie kan er wel beter mee overweg maar eigenlijk is het niet veel beter. Facebook, msn destijds, youtube, ja dat kennen ze. Maar deftig werken met word? vergeet dat maar.

En akkoord, ik veralgemeen hier. Maar de realiteit is dat de gemiddelde gebruiker niet in staat is om volledig zelf een computer te beheren. Dus voor die mensen maken we het simpel, eenvoudig en daarbij nemen we hun vrijheid wat af. En diegene die er wel mee kunnen omgaan kunnen die vrijheid terug activeren zeg maar.

Vergelijk het met een rijbewijs. Zolang je niet bewijst dat je het kan word de vrijheid je afgenomen voor je eigen goed.
vista viel reuze mee. deze kreeg op op mijn laptop meegeleverd. in het begin waren er nog wat problemen met de ati drivers. nadat een update van ati geen problemen mischien een wat zwaarder geheugen gebruik dan windows 7 maar het was geen onbruikbaar os zoals iedereen beschrijft. Natuulijk werkte windows 7 10x beter maar na mijn idee kwamen de meeste problemen ook door niet of slecht werkende drivers ...
Vista Business draaide op de HP desktops van mijn werkgever prima, echter thuis op de Acer notebook was de ervaring compleet anders:

Explorer (aka Verkenner) en IE crashten om de haverklap, naarmate ik meer updates downloade werd IE beter (al waren met Firefox en Opera er helemaal geen problemen meer, dus IE niet gebruiken hielp het best) maar Explorer werd eerst ietsje beter en daarna slechter. Wat helemaal de doorslag gaf was het updaten van de drivers van de nVidia chipset&gpu (toen die eenmaal kwamen in 2010), na installeren via de Acer site kon je pas de readme's zien die aangaven dat je eerst Vista SP1 moest installeren. Zonder SP1 of SP1 achteraf geïnstalleerd was Vista niet meer stabiel te krijgen. Dan was Windows ME beter, bijna zelfs Windows 3.11.
Tja al wordt de licentie gratis dan zal ik nog geen Windows 8 gaan draaien. Geld speelt in mijn geval geen rol in die beslissing, ik wil gewoon iets hebben wat goed werkt en dan ben ik best bereid om daar een redelijk bedrag voor te betalen zoals ik ook voor Windows 7 heb gedaan.

Ik wil gewoon een professionele desktop omgeving die ik zelf naar eigen smaak en keuze kan inrichten dus zowel Metro als de Windows Store en al die andere Apple-achtige poespas waar MS nu mee komt kan me echt gestolen worden.

En laten we eerlijk zijn een beetje tweaker die zelfbouwt zal eerder Windows 7 dan Windows 8 gaan installeren, uitzonderingen daargelaten. Niet verassend dus dat Microsoft nu met dit type licentie komt.
Geld speelt in mijn geval geen rol in die beslissing, ik wil gewoon iets hebben wat goed werkt
Ironisch genoeg denk ik dat dit voor het grootste deel van de consumenten geldt en juist daarom denk ik dat Windows 8 toch een succes wordt. Het is toch heerlijk dat je gewoon je software in een download store kunt kopen, kan inloggen op een willekeurige device en je eigen desktop, e-mail, contacten etc voor je krijgt en ook nog eens een snellere gebruikerservaring er op de koop toe bij krijgt?

Zoals iemand boven mij al stelde: de meesten van ons vallen niet binnen de hoofddoelgroep waar Microsoft het van moet hebben in de consumentenmarkt. Voor ons (en misschien ook wel veel bedrijven) blijft er gewoon Windows 7.
Hoezo ?

Ik zou in geen geval Windows 7 op een nieuwe bak gooien, Windows 8 is sneller, moderner en gebruikt minder resources. En je blijft natuurlijk volledige vrijheid behouden. De app store kun je gewoon negeren, en als je perse wilt kun je de hele metro uitschakelen, jammer want het nieuwe startscreen is een stuk beter dan het oude start menu.
Dat laatste is dus een kwestie van persoonlijke smaak. Voor wie het oude start menu terug wil: even googlen op "classic shell". Dit is een gratis tool die het start menu terugzet. Metro blijf beschikbaar, die krijg je als je shift ingedrukt houdt en dan op de startknop klikt. De SevenVG skin voor Classic Shell vind ik zelf de mooiste(te vinden via google).

Hier een korte instructie voor het installeren van het Start Menu en de skin:

1. First of all download and install Classic Shell if you are not using it:

Download Classic Shell:
http://sourceforge.net/pr...ell/files/latest/download

2. After installing Classic Shell, download our Windows 7 look-like skin for it:

Download Windows 7 Skin for Classic Shell:
http://www.deviantart.com..._vishal_gupta-d4xajay.zip


3. Once you download the above mentioned ZIP file, extract it and you'll get following 3 files in it:

SevenVG.skin
Start_Button.png
Settings.xml

4. Copy SevenVG.skin and Start_Button.png files to following folder:

C:\Program Files\Classic Shell\Skins

Here C: is the system drive where Windows is installed in your system. If you installed Windows in any other drive, replace C: with the correct drive letter according to your system.

5. Now open Classic Start Menu Settings window. You can open it either by going to "All Programs -> Classic Shell -> Start Menu Settings" option or by right-clicking on Start button and selecting "Settings" option.

Start_Button_Settings_Windows_8.png

6. Now go to "Skin" tab and select "SevenVG" skin from the list.

7. Now the important part! Click on "Backup" button given just before OK button. It'll show a drop-down list, select "Load from XML File..." option.

Apply_Windows_7_Skin_Classic_Shell_Start_Menu.png

It'll open a browse dialog box, select "Settings.xml" file present in downloaded ZIP file and click on OK button.

8. That's it. You might need to log off your system or close and restart Classic Shell Start Menu to enjoy Windows 7 look-like Start Menu and Start button in Windows 8.

Het complete artikel:
http://www.askvg.com/down...tart-button-in-windows-8/

Succes!

[Reactie gewijzigd door poktor op 20 augustus 2012 21:37]

Ook leuk zijn de Emerge Desktop en de QtDesktop voor als je iets compleet anders wilt. Deze zijn echter niet specifiek gemaakt voor Windows 6.x dus ik weet niet of ze compatible zijn.
Als MS slim is zullen ze Windows 8 niet uit brengen.

Windows 8 is een tussen oplossing, net als windows ME en VISTA.

Het zal massaal door bedrijfsleven en gevorderde particulieren worden overgeslagen.

De versie erna zal concessies doen aan kritiek en vervolgens kijken we een compromis.

Wat heb je aan tegels op desktops als 99% nog over een reguliere scherm beschikt en niet bereid is een paar honderd euro voor een > 21 inch touch screen uit te geven?

Verder verwacht ik dat de hele tijd je handen en met name je elleboog in de lucht heel veel lichamelijke klachten gaat opleveren. Mensen die een WII hebben begrijpen wel wat ik bedoel.
Touchscreen is totaal ongeschikt voor uren "desktop" werk.

Tegel OS zal derhalve floppen. Ongeacht dat ze trachten het door onze strot te drukken.

Bovendien vervreemd Microsoft haar klanten al jaren van zich, zowel met haar OS als met Office producten, als je toch een leercurve hebt kun je net zo goed kijken naar andere oplossingen.

"Als je vijand fouten maakt moet je hem niet storen"

Concurrenten van Microsoft zijn hun dankbaar.
ik denk dat je het hele punt mist dat muis en toetsenbord heel snel gaan uitsterven. Microsoft schiet 100 % in de roos. En samen met nokia gaan ze ook nog de mobiele markt een stuk veroveren
Jij ziet iemand al code kloppen op een tablet/touchscreen? Er zullen altijd normale PC's/Laptops blijven, en dus ook een toetsenbord/muis.
Zo zie je maar dat Microsoft toch naar het publiek lijkt te luisteren. Hoewel velen toch stiekem met OEM-licenties in de weer zijn is dit een nette oplossing voor iedereen.

Eveneens heb ik met de recente nieuwsberichten het idee dat Windows steeds betaalbaarder aan het worden is voor de gewone man. Een goede ontwikkeling!

Wat ik mij afvraag:
Volgens de licentievoorwaarden mag een gebruiker Windows 8 op één partitie installeren van een nieuw te bouwen systeem, of deze draaien als een virtual machine.
Betekent dit:
1 keer fysiek, 1 keer virtueel (zoals virtueel op fysiek bij serverlicenties 2008 is toegestaan)
Of 1 keer virtueel, op een al bestaande (= andere licentie) fysieke installatie?

Dat eerste is natuurlijk het meest interessant :).

[Reactie gewijzigd door Passeridae op 20 augustus 2012 16:51]

Nu even advocaat van de duivel spelen, maar in hoeverre zijn die lagere prijzen een antwoord op wat het publiek wil en niet om Windows 8 (waar de meningen nu niet bepaald unaniem positief zijn) toch iets makkelijker te slijten?

Naar desktop gebruikers kun je imho de normale prijs niet verantwoorden, want de focus en nieuwigheden ligt overduidelijk op tablets.

Het doet mij qua prijsstelling wat denken aan Windows ME

Edit: anoniem moet unaniem worden natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 20 augustus 2012 17:24]

Ze hebben vanaf Vista van veel mensen het gebruik van de PC bijgehouden, dit heb je gezien voor Windows 7 waar er veel werd geluisterd naar consumenten, maar ook bij Windows 8 (blij dat ze niet naar de anti-metro huilers geluisterd hebben).
Maar ze hebben veel meuk wat in Windows zat maar niet/nauwelijks gebruikt word (echt weinig) eruit gesloopt. Wat veel aan licensie kosten scheelde. Vergeet niet dat een deel van de Windows prijs, gewoon kosten van licensies zijn die MS gebruikt van 3rde partijen.
Wie kijkt er nog een DVD op zijn pc/laptop? Nauwelijks iemand, erg kleine niche markt.

En gezeik over windows ME ;) altijd leuk. Zijn voorganger was vele malen beroerder trouwens. Net zo als dat vrijwel elk OS uit die tijd echt pure bagger was (windows 2000 was echt niet zo heel veel beter hoor, kwam ook pas in de jaren erna, WinXP was een complete ramp toen het gelanceerd werd)

En win7 1 van de betere OS'en vinden en Win8 niet? Haha, Win8 is vrijwel identiek aan Win7, behalve dat je een ander start menu hebt en andere kleine aanpassingen, kwa performance een enorme verbetering, veel betere beveiliging, vernieuwde GPU acceleratie, anti-userspace systemcrash (forcelogout i.p.v. instant shutdown)...
en de lijst gaat nog veel verder door aan de verbeteringen buiten Metro/Modern aan Windows 8..

Ook al vind je Metro niets, het is de upgrade dubbel en dwars waard!
En gezeik over windows ME
Ik heb het (en had het) over de prijszetting... En in die optiek werd Windows ME goedkoper op de markt gebracht. En volgens mij was de reden ook omdat het qua nieuwigheden redelijk beperkt was.

Ik blijf erbij voor de desktop gebruiker - waar bij Windows 8 niet enorm veel aandacht is gegeven - is een normale prijs voor Windows 8 niet verantwoord.

Dat is volgens mij net dezelfde reden waarom OS X upgrades zo goedkoop in de markt worden gebracht.
Haha, Win8 is vrijwel identiek aan Win7, behalve dat je een ander start menu hebt en andere kleine aanpassingen
Het is net dat moeten switchen tussen die 2 modes die ik enorm vervelend vind en mij telkenmale uit mijn flow haalt. Ik vind het enorm vervelend en weegt voor mij niet op t.o.v. de verbeteringen die jij opnoemt.

Of ik nu 5 seconden sneller boot veranderd niets aan de ergernis die ik constant ervaar met Windows 8. En wie ben jij trouwens om te zeggen dat wat ik ervaar "fout" is ? Ik vind het gewoon niet lekker werken en ben allesbehalve de enige daarin.

Ik heb geen boodschap aan het feit dat Microsoft achter de feiten loopt in tablet en smartphone space en het nu blijkbaar hoopt door Metro te pushen , we nu massaal Android/iOS tablets/smartphones gaan laten links liggen. Wat voor mij telt is het gebruiksgemak en ervaring op mijn desktop. Ik snap sowieso niet hoe een "tweaker" achter het dommer maken van een desktop OS kan staan.
blij dat ze niet naar de anti-metro huilers geluisterd hebben
We zullen uiteindelijk wel zien aan de verkoopcijfers of die huilers enigszins correct waren.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 20 augustus 2012 17:40]

Verkoopcijfers, tja, is dat werkelijk een goede indicatie of het product succesvol is, ik weet het niet, tenzij men uitstelt om een nieuwe computer te kopen vanwege Windows 8 of dat je kunt kiezen of je Windows 8 of Win7 op je computer wenst.

Vind je stukje over de ergenis treffend, het is net als met een oude pc, hoe oud is oud als het om productiviteit gaat. Als je goed kunt werken op je oude PC en op de nieuwe niet, wat heb je er dan aan dat ie sneller is of betere specs heeft. Is een goed punt!
Mij verbaast het niet dat mensen win7 beter vinden dan win8 aangezien de features die zo prominent gepusht worden (metro interface etc) juist de features zijn die men het minst ziet zitten.

Gezien de ervaringen met een nieuwe interface van Office kan ik de weerstand tegen een nieuwe Windows interface goed begrijpen...het aantal gebruikers dat van de 'oude' Office interface naar het nieuwe ging en daarbij geen enkel probleem ervoer en gelijk alle handelingen kon uitvoeren die men in de 'oude' interface kon uitvoeren is in mijn omgeving op één hand te tellen, misschien zelfs zonder handen...

Zelfs al is windows 8 op papier veel beter dan windows 7, als de nadelen aan de nieuwe versie gevoelsmatig niet opwegen tegen de voordelen dan koopt men het niet.
Wie is die "men" eigenlijk?

En de vraag is niet hoe makkelijk de overgang is, maar of de nieuwe interface beter werkt dan vroeger.

Als het je enkele uurtjes kost om alles te vinden maar je sinds dien elke dag enkele minuten "wint" is die winst er al lang uit.
1. Vergeet er alleen nu nog even niet er bij te vertellen dat idd de start knop er uitgesloopt is wat het voor Desktop Gebruikers veel omslachtiger maakt om bepaalde dingen zoals het configuratiescherm of afsluiten herstarten en dergelijke gemakkelijk en snel te benaderen,
2. De gadgets rechts op het bureaublad verwijderd is. (Klok, AIDA64 weer etc).
3. De menu's inconsistent zijn Zie goede bron met uitleg http://www.neowin.net/new...-8-design-inconsistencies.
4. Windows 8 een OS dat goed ingericht is op het gebruik van touch screens en tablets, iets waar veel gamers en twaekers met hun 26inch LCD's toch echt geen gebruik van maken.
5. Windows is op de desktop met muis en keybord toch aanzienlijk omslachtiger te bedienen dan windows 7. voor veel taken heb je minimaal een extra muisklik nodig.

Ik denk als men de desktop intact hadden gelaten voor desktops, dis windows 8 op desktop zonder Metro het werkelijk een goed OS zou zijn geweest.
Helaas is dat niet het uitgangspunt geweest van dit OS.
Prima prijs die Microsoft wil gaan hanteren, helaas blijf ik dus op de functioneel betere desktop OS Windows 7 draaien.
Bij mij zal windows 8 niet aanslaan, en zover als ik windows 8 in mijn omgeving heb laten testen ben ik duidelijk niet de eenigste die er zo overdenkt.

Microsoft heeft dus een hoop werk te doen voor de volgende Windows 9 desktop versie of heel snel de grote aanpassing voor 2013 uit te brengen om van dit OS bij iedereen zoals windows 7 op de desktop en succes te maken.
heb jij ooit 1 seconde met win8 gewerkt of ga je alleen uit van verhalen? config scherm is makkelijker te vinden als met je start menu, en in win 7 duurt t langer voor je bij de optie ben als bij win 8, dus argument 1 is gewoon niet waar. en daarbij is ook gelijk je punt 5 ontkracht want meeste opties in win 8 zijn juist sneller te verkrijgen als in win 7.

gatgets kun je idd missen, dat is persoonlijk want ik ben juist blij dat ze er niet meer zijn.
Winkey+X voor al de leuke beheersopties in windows 8. Allemaal op een rijtje in 1 keer aan te klikken met winkey+x. Is vele male sneller dan in windows 7.
Als ik jouw commentaar op die OS versies lees lijkt het wel alsof je ofwel nu een twintiger bent ofwel je helemaal gen verstand van de werking van de OS'en hebt..

Win ME was echt een drama, de voorloper, Win98se was uitermate snel en betrouwbaar voor die tijd. Win 2000 was, als je NT gewend was een hele vooruitgang, XP had aanloop problemen maar dat hebben alle MS OS'en gehad.. XP was voor gebruikers zeer makkelijk aan te passen (zie bijvoorbeeld XP-Lite) en wij hadden een grote mate van vrijheid in dat systeem.

Vista was wat vrijheid betreft een regelrechte ramp. Ik had liever XP op mijn laptop gehad maar dat was niet mogelijk vanwege ontbrekende drivers.. Vista ziet er uit als bloatware vergeleken met XP.

De reden dat consumenten uiteindelijk overstappen heeft niets te maken met keuze: XP wordt niet meer geupdate en er is geen support meer voor. Zelfs nieuwere games kan je niet meer spelen met alle toeters en bellen. Mijn oudere gamepc staat echter niet online en is speciaal nog voor die oudere games (ook DOS, want het is een Win98se dualboot).
Consumenten 'stappen over' omdat het simpelweg bij hun nieuwe PC zit en ze geen keuze hebben in OS: de oudere versies krijg je simpelweg niet.

Enerzijds zeg jij 'MS heeft geluisterd naar de gebruikers' en dat vind jij goed, en tegelijkertijd zeg jij 'MS heeft de huilers genegeerd' en dat is óók weer goed.. Dus wat wil je nou, moet MS nou wél luisteren naar de gebruikers of níet?? Of alleen naar de positieve geluiden luisteren zodat ze kunnen zeggen dat ze naar de gebruikers luisteren??

Nou MS, luister dan eens naar deze gebruiker en verkoop een kale OS module waar ik dan zelf, middels extra GUIs of software, modules aan kan toevoegen zodat ik niet opgescheept zit met een 'Metro' GUI of applicaties die je niet kan verwijderen als je ze niet wil gebruiken (IE.. maar ook netwerk bijvoorbeeld) of nodig hebt.
Sorry maar dan snap jij de markt van MS niet, 99.9% van de MS klanten denken niet zoals jou .
Volgens de licentievoorwaarden mag een gebruiker Windows 8 op één partitie installeren van een nieuw te bouwen systeem, of deze draaien als een virtual machine.
Het staat er erg duidelijk, of fysiek, of virtueel, dus niet beide tegelijkertijd.
Ze veranderen hun Businessmodel. Ipv 85 euro te vragen voor software waar je 3 a 4 jaar mee doet. Zullen ze nu 40 euro vragen en vervolgens elke jaar met een belangrijk update komen voor 10 a 15 euro.

Overigens is 85 euro voor pricewatch: Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) niet zo duur als je nagaat dat ze zeker 6 jaar support en updates bieden. Dan is het maar 1,18 per maand.
support dus niet bij OEM licentie :) daarvoor moet je bij je fabrikant zijn. Als je zelf je pc bouwt ben je dus zelf je fabrikant en mag je dus support bij jezelf houden. support kan je wel weer krijgen tegen betaling.
overigens:
al is dit strikt genomen in strijd met de licentievoorwaarden van Microsoft.
Ik heb die licentie voorwaarden niet geheel gelezen, maar volgens de wet mag je jezelf OEM noemen heb je gewoon recht op een OEM licentie mits je aan de OEM voorwaarden voldoet qua (nieuw) systeem. De wet gaat altijd boven licentie voorwaarden, staat trouwens ook in de voorwaarden ;)

[Reactie gewijzigd door Razwer op 20 augustus 2012 18:00]

Zo zie je maar dat Microsoft toch naar het publiek lijkt te luisteren. Hoewel velen toch stiekem met OEM-licenties in de weer zijn is dit een nette oplossing voor iedereen.
Eigenlijk heb ik nooit gesnapt wat er "stiekem" is aan een OEM-licentie voor thuisgebruik.

1. HP bouwt computers vanuit bepaalde onderdelen en knalt er een Windows met OEM-licentie op.

2. Een webwinkel bouwt computers vanuit bepaalde onderdelen en knalt er een Windows met OEM-licentie op.

3. Ik bouw een PC uit dezelfde bestaande onderdelen, en knal er een Windows OEM-licentie op... en dat mag niet.

In alle drie de gevallen moet ik naar de systeembouwer (HP, Winkel, mijzelf) in geval van problemen, en in alle drie de gevallen hoort de licentie bij één computer.

Wat is het verschil, in de praktijk, tussen HP, de webwinkel en mijzelf?

Het enige voordeel wat ik zie in een System Builder's License tegenover OEM is dat hij wellicht van het ene naar het andere systeem meegenomen mag worden... maar waarom zou je dan de retail licentie nog laten bestaan; die kan dat namelijk ook. Alleen voor de support? Ik verwacht niet dat mensen daar honderden euro's extra voor over hebben.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 20 augustus 2012 16:59]

Volgens mij mag je met de retail versie Windows op 3 systemen zetten, met die system builder maar op 1.
Nee, dat klopt niet. Retail versie mag je wel meenemen naar een volgende computer, en dat mag met een OEM niet. Retail versie is eigenlijk persoonsgebonden, OEM is systeemgebonden.
Een OEM klant koopt een heel stuk meer als slechts een enkele licentie. Als jij 10.000 licenties koop bij MS krijg je het waarschijnlijk ook goedkoper. Daarvoor is de OEM licentie. Het is dus wel stiekem aangezien jij maar 1 licentie koopt en MS dus niet veel aan jou verdient, voor deze mensen hebben ze nu ook een versie uitgebracht.

Enige voordeel is dat je nu als normale klant zonder moeilijk gedoe een system builder versie kan kopen. Een OEM versie los kopen is niet altijd even makkelijk, ze liggen niet gewoon in de winkelschappen bij de lokale MediaMarkt / Dixons / Kijkshop.
Dat iemand weinig afneemt is geen argument.

Misschien ben ik wel een hele kleine OEM: een ZZP-er die op aanvraag aangepaste, extreme high-end maar fluisterstille systemen bouwt voor in video/audio-studio's bijvoorbeeld. Misschien verkoop ik daarom maar één computer per twee weken, maar dan wel voor ¤7.500.

Dan ben ik nog steeds een OEM, ondanks dat ik maar 26 licenties per jaar afneem.
Wat er stiekem aan is, is dat velen niet voldoen aan de licentievoorwaarden. Zo moet een volledig systeem geassembleerd worden waarbij volgende onderdelen zijn aangekocht in een periode binnen de 30 dagen van de aankoop van de OEM licentie: CPU, moederbord, voeding, behuizing en HDD/SSD. Velen van ons nemen wel eens een voeding of behuizing over van het systeem dat we gaan vervangen of sprijden de aankoop verder uit elkaar.

Bijkomend stelt paragraaf 2 van de overeenkomst voor systeembouwers dat het systeem bedoeld moet zijn voor verkoop aan derden. Een systeem voor jezelf bouwen valt daar dus ook al niet onder.

En je kan in dit geval ook niet gaan roepen dat je het niet wist want alle voorwaarden staan perfect vermeld aan de buitenkant van het OEM system builder pack. En het pack is verzegeld. Ga je niet akkoord met de voorwaarden kan je dus perfect het verzegelde pack terug bezorgen.

De nieuwe PULSB zal dus vooral de beperkingen inperken die men vandaag heeft, zo zal men waarschijnlijk minder streng zijn op het criterium van nieuw systeem (of zelfs volledig laten vallen aangezien men ook spreekt van virtualisatie) en aangezien het om een persoonlijke licentie gaat, vervalt ook de verplichting om het systeem te verkopen aan derden.
Er is genoeg jurisprudentie binnen Europa over OEM licenties. Die mogen gewoon worden verhandeld. Dat Microsoft daar wat anders van vindt doet er niet toe, Microsoft heeft zich ook gewoon aan de wet en uitspraken van de rechter te houden.

Ik begrijp werkelijk niet dat mensen nog steeds denken dat bedrijven zomaar alles in (licentie)voorwaarden mogen opnemen en al helemaal niet dat mensen anderen uitleggen dat ze wat verkeerd doen als ze zich gewoon aan de wet houden.

[Reactie gewijzigd door timag op 20 augustus 2012 20:12]

Ik als softwareleverancier mag toch echt bepalen met wie ik handel drijf. Als ik wens dat mijn product enkel aan professionals word verkocht dan heb ik toch echt dat recht lijkt mij.
Jij mag bepalen dat jij enkel aan professionals verkoopt, maar jij mag niet verbieden dat de koper de licentie doorverkoopt aan een niet-professional.
Dit vraag ik me dus toevallig de laatste weken af, hoe dit nu wetmatig in elkaar zit.
Je hebt de wet in Nederland en wat MS bepaalt in zijn EULA.
Kan MS wetmatig iets forceren (hier in Nederland) als jij als MKB / ZZPer / ... OEM versies gebruikt?

MS heeft in het verleden documentatie uitgebracht waarin aangegeven werd dat:
OEM system builder software packs are intended for PC and server manufacturers or assemblers ONLY
They are not intended for distribution to end users. Unless the end user is actually assembling his/her own PC, in which cas, that end user is considered a system builder as well
Hier het artikel:
http://www.zdnet.com/blog...c-dont-ask-microsoft/1561

Ik heb in het verleden ook artikelen gelezen dat OEM legaal zou zijn voor particulieren, let op dit zijn wel oude artikelen:
http://nl.hardware.info/nieuws/7880/vista-oem-los-te-koop
Of zoals hier:
http://www.nu.nl/internet...a-kan-veel-goedkoper.html
maar sinds een wijziging in het licentiebeleid in 2005 kunnen ook particulieren onder die definitie vallen. Daarvoor hoeven ze alleen zelf een onderdeel aan hun computersysteem toe te voegen, zoals een geheugenkaartje.
En volgens mij was er in Duitsland ook een soort van 'jurisprudentie':
http://www.telemedicus.in...ZR-24497-OEM-Version.html (Duits) In hoeverre dit waar is en of rechtsgeldig is durf ik niet te zeggen

Dit brengt me trouwens op een 2e punt namenlijk de EU wetgeving.
Ik was op ebay op zoek naar goedkope / afgeprijsde (LEGALE) windows licenties en zag bij veel duitse verkopers het bovenstaande link staan waarin aangegeven wordt dat OEM verhandeld mag worden.

Voor de duidelijkheid, ik wil NIET beweren dat de links die ik gegeven heb 100% rechtsgeldig zijn of correct zijn, maar ze geven je wel iets om na over te denken.

[Reactie gewijzigd door guardian-spirit op 20 augustus 2012 23:23]

Pin me er niet op vast, maar ik dacht dat het ongeveer zo zat:

- De wet komt op 1
- De door de gebruiker geaccepteerde EULA voorwaarden op 2, mits deze de wetten uit 1 niet expliciet tegenspreken.

Dus door het accepteren van de EULA (Het verbreken van de zegel) maak je de (aanvullende) voorwaarden die in de EULA staan beschreven rechtsgeldig voor jou.
Het enige voordeel wat ik zie in een System Builder's License tegenover OEM is dat hij wellicht van het ene naar het andere systeem meegenomen mag worden... maar waarom zou je dan de retail licentie nog laten bestaan; die kan dat namelijk ook.
Volgens dit gerucht zou de retailversie bij windows 8 vervallen. Dan is dit dus wat ervoor in de plaats komt. Nu krijg je bij de huidige retailversie zowel een 32-bits als een 64-bits installer maar bij de OEM-versie krijg je er maar één. Dat laatste is nu dus ook bij de System Builder versie maar aangezien Windows 8 zowiezo 64-bits is maakt dat dus niet meer uit. Verder is het niet duidelijk of de System Builder versie net als de OEM-versie zonder of net als de Retail-versie met support komt. Ook lijkt het er op dat de Systembuilder versie niet meer mee is te nemen naar een nieuw systeem terwijl dat met de retail-versie wel mocht
Alleen voor de support? Ik verwacht niet dat mensen daar honderden euro's extra voor over hebben.
De toegevoegde waarde van de retailversie lag behalve in support (die de meeste mensen hier nooit gebruikten, maar mogelijk was dat in de USA anders) ook in het feit dat je hem van systeem naar systeem mee mocht nemen. Dat laatste hield in dat je hem op het oude systeem moest verwijderen, iets dat door Microsoft natuurlijk nauwelijks is te controleren. Door juist dat te verwijderen wordt het activeren een veel beter te monitoren proces waardoor je illegale installaties beter kunt uitbannen.

Vroeger had je de enterprise-versies die niet geactiveerd hoefden te worden (volume licence key) maar die werden veelvuldig buiten het licenctienemende bedrijf gebruikt. Ook dat zijn verdwenen Microsoft heeft nu voor Windows 7, Windows Server 2008 R2, Windows Vista, Windows Server 2008, & Microsoft Office 2010 de Volume Activation 2.0.

Voor een groot bedrijf houdt dit in dat je systemen (laptops, desktops, servers) zelf registreren bij jouw KMS-server en dat die zelf bij Microsoft registreert. Een klein bedrijf koopt gewoon een MAK-licentie voor een bepaald aantal systemen en dan kun je die ene sleutel gebruiken op dat aantal PC's of laptops.
Ja toch?

Ik heb er zelf altijd een hekel aan gehad om een retail versie te moeten kopen, die altijd belachelijk duur is (/was). Het was eigenlijk zo duur dat het aantrekkelijker werd om gewoon een compleet systeem te kopen en daar zelf wat hardware in te gooien wat dan al niet aan mijn eisen voldeed.

Ik juich dit dan ook van harte toe. Het maakt het vele malen interessanter om nu zelf een systeem from scratch in elkaar te zetten zonder daar nu uit gierigheid Linux op te zetten.

Met dat in het achterhoofd zal dat ook wel een van de voornaamste redenen geweest zijn. Niet om de zogenaamde community tevreden te stellen, maar op het mislopen van een nichemarkt (en zij die het anders 'dan maar illegaal' erop zetten).
Een retail versie, van een stuk software dat je elke dag gebruikt en dat gedurende 10 jaar van updates word voorzien. En dat noem jij duur? Laat ons dan nog zeggen dat je er slechts 5 jaar mee doet en de aankoopprijs ¤160 was, dat zou betekenen ¤32 per jaar of ¤0.1 per dag dat je het gebruikt. Ik denk dat de elektriciteitskost alleen al duurder is. En koop je ondertussen een nieuwe PC mag je je licentie meenemen, dat kan met een OEM dan weer niet.

Zowiezo werken vele tweakers vandaag al met een OEM ipv illegaal net omdat men zo zeker is dat Windows zonder problemen blijft werken en zonder problemen updates blijft binnenhalen.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 20 augustus 2012 19:12]

Niet veel mensen gebruiken hun computer 10 jaar, na een jaar of 3 a 4 willen ze al weer een veel snellere hebben. De ontwikkelingen gaan behoorlijk snel.
En dan kan men dus zijn retail meenemen ipv dat men opnieuw een oem zou moeten aanschaffen.
Ten eerste licht die aankoopprijs aanmerkelijk hoger, je moet goed zoeken om de home versie voor die prijs te vinden, de officiële prijs is 199, voor professional 309 en voor ultimate 319.

Verder, zelfs als je uit gaat van die ¤160 dan nog, het argument van ¤32 per jaar klopt wel, al gaat een laptop vaak maar 3 of zelfs 2 jaar mee. Een veel zwaarder argument echter vind ik deel van de prijs die het OS uitmaakt van het geheel. Op een PC van ¤1000 is ¤160 best redelijk, echter bij een Pc van ¤350 is het aandeel van het OS verhoudingsgewijs veel te hoog, en dat geld dus nog sterker voor een tweedehandsje voor de kinderen waar je eventueel een andere HDD in gestopt hebt omdat de oude gecrasht is, of voor een systeem dat ivm een malwarebesmetting opnieuw gepartitioneerd moet worden.
volgens mij lees je de tekst niet helemaal ... er staat dat je hem op een nieuw te bouwen systeem mag zetten OF op een virtuele pc..

dat laatste stukje is nieuw toegevoegd omdat dat dit bij de vorrige versie nog niet duidelijk was... en er alleen stond wat je niet mocht...

dus je 1x virtueel 1x fysiek gaat niet op daar heb je nog steeds gewoon 2 licenties voor nodig... tenzei je een value pack neemt... met software assurance..
Dat ging vroeger niet op, omdat een OEM licentie op een volledig nieuw systeem geïnstalleerd moet worden, staat duidelijk in de voorwaarden.
er staat of en niet en / of.

Dus nee je mag deze niet en virtueel draaien en als OS tegelijkertijd.
toch raar hoor, want zeker bij Windows 7 was er geen probleem met een OEM licentie zolang je er maar nieuwe hardware bij kocht..
Ik heb het idee dat veel zelfbouwers ook redelijk vaak wisselen van hardware etc. Kan dat met een OEM licentie?

Verder verwacht ik ook dat veel tweakers nog wel ergens een vista of xp licentie hebben liggen die voor zover ik weet voor 40 euro is te upgraden.
Dat vroeg ik me nu ook af. Ik bouw eigenlijk nooit een compleet nieuw systeem. Langzamerhand wordt gewoon alles vervangen en na een tijdje is het een compleet nieuw systeem. Normaal gesproken moet je dan om de haverklap Windows opnieuw activeren. Is dat met deze licentie dan afgelopen?
Simpel gesteld mag een OEM maar op één machine staan. Als er te veel onderdelen van die machine vervangen worden, is het niet meer die machine en vervalt de licentie. Concreet wordt meestal het moederbord genomen als referentie van de PC. Je mag dus alles vervangen (HDD, CPU, Grafische Kaart, Geheugen,...) zonder problemen, zolang je het moederbord maar laat zitten. Er is één uitzondering, en dat is wanneer je moederbord defect is. Dan mag je de licentie houden, zolang het moederbord maar vervangen wordt door hetzelfde (of sterk gelijkaardig) model.
Generally, an end user can upgrade or replace all of the hardware components on a computer—except the motherboard—and still retain the license for the original Microsoft OEM operating system software. If the motherboard is upgraded or replaced for reasons other than a defect, then a new computer has been created. Microsoft OEM operating system software cannot be transferred to the new computer, and the license of new operating system software is required.

If the motherboard is replaced because it is defective, you do not need to acquire a new operating system license for the PC as long as the replacement motherboard is the same make/model or the same manufacturer's replacement/equivalent, as defined by the manufacturer's warranty.
Bron: http://www.microsoft.com/...faq.aspx#fbid=Rgb77F9uIOp?faq1
In de Praktijk loopt het niet zo een vaart. Tot mijn grote verbazing is wijn windows 7 OEM licentie bij een PC upgrade reeds 2 keer op een nieuw moederbord geïnstalleerd. De eerste keer heb ik een nieuw moederbord moeten kopen omdat mijn stuk was gegaan, het nieuwe moederbord was echter van een nieuwere generatie, heb de hele pc toen geupgrade. De tweede maal ging het ook perfect. Het enige was nog hetzelfde is gebleven na al deze upgrades is eigenlijk de case, maar daar is de code natuurlijk niet aan gelinkt, ondanks dat de stikker op de case plakt :)
klopt MB allen veranderen en HDD & CPU gelijk houden is ook geen nieuw systeem.
Probeer niet ondertussen een nieuwe HDD in te steken, liever in stukjes en brokken met een paar maanden tussen, of je moet via de telefoon opnieuw activeren.
En dat laatste is ook niet echt een drama te noemen.
Normaal gesproken ga je er potentieel last van hebben als je hardware voor een 3e keer verandert. Hoe het licentietechnisch zit weet ik niet maar in de praktijk kan je een OEM licentie net als een retail licentie op 3 machines installeren. Als je dus 'dezelfde' machine verandert en daar op installeert zal je dus pas na de 3e keer problemen ervaren.

Zelf ben ik er nog niet tegenaan gelopen maar wat ik uit mijn omgeving hoor is dat het probleem redelijk simpel te verhelpen is, je belt naar de Microsoft helpdesk en zij deactiveren de eerste "activatie" van windows zodat je de nieuwe installatie vervolgens kan activeren.
En wil je niet uitleggen waarom, bel dan op een zondag wanneer de helpdesk dicht is. De computer zal dan automatisch een nieuwe activatiecode geven zonder je langs een medewerker langs te sturen.
In de praktijk is hetzelfde moederboard nooit meer verkrijgbaar tenzij je een Dell of HP hebt uit de zakelijke lijn en dan kost het minstens het dubbele als een vergelijkbaaar mobo kostte toen het systeem werd samengesteld. Zoals timofp aangeeft hanteert men dit niet zo strikt als de voorwaarden stellen, waarschijnlijk om bovengenoemde reden.
Waarom zou je een Windows 8 licentie op meerdere partities willen installeren?

Daarnaast vraag ik me af wie er dan die consumer licentie aan gaat schaffen. Ik zou namelijk iedereen die ik ken zo'n zelfbouw licentie aanraden omdat deze toch goedkoper is en dezelfde functionaliteit bied als een normale licentie.
Mensen die geen ict-kennis hebben, en gewoon in de winkel Windows 8 kopen, zullen hoogstwaarschijnlijk gewoon de consumerlicentie kopen. Nu is het ook gewoon mogelijk om een OEM te kopen en wordt de retailversie nog steeds verkocht blijkbaar.
mensen die geen ict-kennis hebben kopen zelf helemaal niet zo snel windows los, die kopen dan meestal een compleet nieuwe computer.. B
Ach, dat was vroeger misschien zo, vooral omdat de hardware-vereisten omhoog gingen en de hardware zo snel out of date was. De systeemeisen van Vista/Windows 7/Windos 8 liggen ongeveer op hetzelfde niveau, en met een pc die je +/- 5 jaar geleden kocht, kan je nu nog prima mee voort, je hoeft niet per se meteen een hele nieuwe te kopen. Dan is een Windows Upgrade al sneller een optie.
de consumentenversie komt met ondersteuning van Microsoft, heb je een probleem kan je hun helpdesk bellen. Bij een OEM licentie is het de systeembouwer die je uit de nood moet helpen bij problemen.

En mensen zonder kennis gaan natuurlijk voor de retail, die kennen dat niet OEM. Of als je elke paar maanden je systeem vernieuwd ben je ook beter af met retail.
Moeten we dan een beetje gaan denken aan dezeflde prijzen als op surfnet? (voor studenten dus)
Ik ben wel benieuwd wat die prijzen zijn, want via de VU kan je alleen maar upgrades bestellen. En daarvoor zou ik dan eerst een legale versie moeten hebben die dan wel weer een vermogen kost. Voorlopig zit ik daarom dus op Linux Mint, maar een betaalbare Windows zeg ik geen nee tegen (altijd handig voor softwarepakketten die op Linux niet te krijgen zijn).
Wat studenten betreft, die hebben meestal kant-en-klare laptops of desktops dus voor hen is zo'n upgrade ideaal, bij de kant-en-klare PC's zit al een licentie. De studenten die een zelfbouw PC hebben zijn de uitzondering maar worden nu eigenlijk nog gedwongen om een retail licentie te nemen.

In de praktijk neemt men dan een OEM licentie, als er überhaupt al voor de windows licentie betaald word.
Wat noem je betaalbaar? ik vindt persoonlijk de huidige prijzen voor een windows OEM versie gewoon betaalbaar.. windows 7, +/- 90 home, 130 professional, 175 ultimate. Je moet niet vergeten dat je het OS elke dag voor een lange tijd gebruikt en dus op maar een paar cent per dag uit komt (behalve degene die om de haverklap nieuwe hardware/OS gaat kopen)..
Die prijs is wel hoog als je een nieuwe Windows moet kopen voor een oud bakje (P4, C2D, C2Q) waarvan de HDD is gecrasht, of er op HDD geen herstelpartitie staat (en een eventuele restore-CD is zoek). Dit is volgens mij iets dat best vaak voorkomt, sterker nog, volgens mij is dit de voornaamste reden waarom Windows los gekocht wordt.

Tweakers die zelf een systeem bouwen is slechts een minderheid en hoewel er een grotere groep zal zijn die een upgrade doet (omwille van verbeteringen of om gewoon het nieuwste te gebruiken) zal deze groep kleiner zijn als de mensen die bij het meegeleverde, hun bekende systeem blijven. De meesten zijn tevreden als het werkt zoals het moet en ze ermee overweg kunnen.

De tijd dat een upgrade een gigantische verbetering leverde, zoals bij de overgang van Windows 3.11 naar Windows 95 of van Windows 9x naar XP is wel voorbij. De aangepaste GUI van Windows 8, 'Modern', valt niet bij iedereen in de smaak (al moet die volgens sommige berichten best goed zijn), vooral het slechts aan de twee zijkanten kunnen docken van apps die verder schermvullend draaien en de ribbon spreken mensen niet aan. En hoewel er onderhuids een aantal grote verbeteringen zijn doorgevoerd, zoals in het bestandmanagmentsysteem, taakbeheer, Hyper-V, schriftherkenning, zal dat slechts in uitzonderlijke gevallen een aanschafreden zijn.
IE10 tel ik niet mee omdat dit ook naar Win7 komt en de reden dat het niet op Vista te draaien is enkel door een kunstmatige beperking is.

Voor mezelf denk ik dat vooral het mutitasken, met meer dan drie applicaties tegelijk op het scherm actief, de reden zal zijn dat me bij windows 7 zal houden, zelf gebruik ik ook Q-dir als bestandsmanager. (omdat drie of vier explorer-vensters op je scherm toch niet zo handig werkt en omdat ik met vorige Explorer-versies veel stabiliteitsproblemen had, met name bij het langere tijd gebruiken van een of twee vensters met zoekresultaten.)
Je weet toch wel dat de licenties die je koopt bij surfspot, alleen geldig zijn zolang je studeert, stop je met studeren of ben je klaar, dan moet je een normale licentie kopen..
Voor de mensen die denken dat dit alleen handig is voor de "tweakers" onder ons: Er zijn dan wel redelijk weinig tweakers, maar de meeste mensen kennen wel iemand in de familie/vriendenkring die een beetje verstand heeft van computers en er wel een in elkaar wil steken. Ik denk dus ook dat dit licentietype behoorlijk populair gaat worden, mits de prijs inderdaad een stuk lager ligt.
verschil met een retail versie was meen ik altijd de support vraag.. als dat nu nog steeds is weet ik niet of jan met de pet wel zo goed af is als handige pietje support gaat leveren
Correct, de retailversie levert support van MS, terwijl bij OEM versies de OEM verantwoordelijk is voor de support. Als je lokale computerzaak dus pc's samenstelt en hierbij een OEM licentie verkoopt, moet die dus ook alle support leveren. De computerzaak kan natuurlijk aan MS hulp vragen, maar de rekening hiervan is voor de computerzaak en niet voor de klant.
Retail mag je ook makkelijker op een nieuwe pc installeren, waarbij je bij de OEM versie dus een compleet nieuwe licentie moet aanschaffen..
Ik denk dat het amper verschil gaat opleveren omdat iedereen die deze nieuwe versie koopt voorheen altijd een OEM versie kocht, en op dat gebied zit er geen verschil tussen..
Leuk bedacht, maar als het duurder is dan een OEMversie dan zou ik (als ik Win8 zou willen kopen) nog steeds gewoon de OEMversie kopen. Ja, dat mag dan weliswaar niet helemaal volgens de licentievoorwaarden, maar de Windowsinstallatie gaat dat echt niet ruiken en zal zich gewoon valideren.
En juist zelfbouwers weten dat maar al te goed, dus ik verwacht dat OEMversies nog steeds aftrek zullen vinden, als deze licentie duurder zal zijn.
Daar zat ik ook aan te denken ja, maar ik vermoed dat Microsoft de verkoop van de OEM-versies (zoals we die nu kennen) sterk aan banden gaat leggen. Momenteel kun je die dingen bij elke webshop kopen; maar Microsoft kan straks meer restricties aan die verkoop gaan leggen.

Het is namelijk niet meer nodig voor PC Handel Jan op de Hoek, om zelf OEM-licenties te kunnen verkopen. Hij moet ze hooguit zelf kunnen kopen voor zijn eigen assemblage. Nu kun je zeggen dat hij die dingen alsnog door gaat verkopen, maar daar zijn wel dingen voor te verzinnen. Deze 'overtreding' is dan namelijk bijzonder eenvoudig te controleren voor Microsoft. De huidige situatie is eigenlijk niet te controleren voor MS.

Nou ja, het is maar een idee natuurlijk. Misschien zie ik wat over het hoofd en ik heb geen idee of MS dit zo gaat doen, maar ik kan me het wel goed voorstellen. Ik denk dat ze af willen van de verkoop van de gewone OEM-licenties in allerhande webshops. :)
denk wel dat de spannings boog maar heel kort is als er te veel of vervelende restricties op zitten de hobby bouwers snel naar een DVD van de grote hoop grijpen.

de bedrijven zullen wel makkelijker aan allerlei voorwaarden kunnen voldoen om OEM te kunnen gebruiken,, vind wel dat men grote bedrijven niet moet bevoordelen zoals HP en DELL etc..

ken een aantal bedrijven die specialistische pc's bouwen en nu OEM gebruiken maar geen gigantische omzet draaien vele tonen per week...
Voor Microsoft is dit relatief simpel op te lossen, als ze zorgen dat je voor de activatie van een OEM licentie een BTW-nummer in moet voeren ben je in principe klaar, de zelfbouwer heeft dat niet.
MS kan gewoon eisen dat winkels de OEM niet langer verkopen. Ik ken een winkel waar ze gedurende een periode heel wat jaren terug ook niet zomaar een OEM meer verkochten, je moest eerst een papier ondertekenen waarin je verklaarde een nieuw systeem te bouwen.
Misschien is het grote verschil wel dat deze licentie tussen retail en OEM gaat invallen:

1. Geen support bij MS, net zoals de OEM-licentie....
2. Wel meenemen naar een nieuw systeem in de toekomst, zoals de retail-licentie.

Punt 2 kan wel wat extra euro's waard zijn.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 20 augustus 2012 17:01]

niet alleen meenemen, maar dus ook recht op virtualisatie.
Maar als deze PULfSB duurder zou uitvallen van een OEM, waarom zouden zelfbouwers dan een Personal License aanschaffen i.p.v. een OEM?

Tenzij je bij een PULfSB wél ondersteuning krijg vanuit Microsoft, i.t.t. een OEM license, zie ik het voordeel niet echt in eigenlijk.
Ik denk niet dat die ondersteuning er zal komen, ze gebruiken nog altijd de term systeembouwer in de naam waarbij ze dus aannemen dat de gebruiker iemand met voldoende kennis van zaken is.

Het voordeel is dan gewoon dat er minder restricties op zullen zitten. Bijkomend is het nog maar de vraag of een OEM nog verkocht zal mogen worden aan particulieren.
Grote kans dat dit pakket duurder is dan de OEM versie, dus niet goed voor de huidige systeembouwers. Waarom zou Microsoft anders dit pakket introduceren? Het is niet tevreden dat wij de goedkope OEM versies kopen, dus komt het met een goedkopere retailversie (maar een duurdere OEM versie).
Tuurlijk duurder dan OEM versie, OEMs hebben deals met MS, hoe meer ze inkopen, hoe goedkoper het word per OEM licentie
Ik dacht dat bij aanschaf van een moederbord een OEM Licentie wél legaal was? Voor mijzelf is dat ook een mooie combinatie; nieuw OS, nieuw systeem ;)
de aanschaf van een OEM licentie mag alleen wanneer je een compleet nieuw systeem bestelt, bouwt en zelf NIET de eindgebruiker bent.
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk mag je op het moment een OEM licentie kopen als je een compleet nieuw systeem bouwt, een nieuw moederbord inbouwt, of een nieuwe hardeschijf koopt.
Heb je de licentie al eens gelezen? Er staat perfect in wat MS aanziet als een nieuwe PC. En een OEM mag enkel gekocht worden om voorgeïnstalleerd geleverd te worden aan derden op een nieuw systeem.
Dat is niet te handhaven, want dan verkoopt de zelfbouwer zijn zelfbouwpc eerst aan zijn partner/moeder/buurman om hem vervolgens gelijk weer terug te kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True