Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 43, views: 15.090 •

GamesCom heeft dit jaar 275.000 bezoekers getrokken; ongeveer net zo veel als in 2011. Er waren wel meer bedrijven. De organisatie hield het aantal tickets voor de zaterdag beperkt, om problemen zoals vorig jaar te voorkomen.

Dit jaar trok de beurs, die van 15 tot en met 19 augustus plaatsvond in Keulen, 24.500 zakelijke bezoekers, 3500 meer dan in 2011. Het aantal consumenten dat kwam kijken lag op 250.500, circa 3100 minder dan in 2011. Dat heeft de organisatie bekendgemaakt. Onder de zakelijke bezoekers waren ook 5300 journalisten uit 54 landen.

Problemen zoals in 2011, toen het gamesfestival tijdelijk de deuren moest sluiten wegens grote drukte, bleven nu uit. Dat de beurs minder consumenten trok, komt wellicht doordat de organisatie voor de zaterdag een beperkt aantal kaarten in de verkoop bracht. Zaterdag is traditioneel de drukste dag van de beurs en ook de dag waarop in 2011 de grootste problemen ontstonden.

In Keulen waren zeshonderd bedrijven aanwezig om hun producten aan te prijzen. Dat is meer dan de 557 die er in 2011 stonden. Toch waren een aantal grote spelers dit jaar afwezig. Zo lieten Microsoft, Nintendo en THQ verstek gaan, wat op het consumentengedeelte van de beurs goed zichtbaar was. De beursvloer vertoonde enkele opvallend grote lege plekken, al kwam dat ook doordat de organisatie een extra hal van de Köln Messe had afgehuurd. De aanwezige bedrijven kwamen dit jaar uit 40 verschillende landen, één meer dan in 2011.

GamesCom 2012 GamesCom 2012 GamesCom 2012 GamesCom 2012 GamesCom 2012

Reacties (43)

De vraag is natuurlijk waar ze op hadden gerekend?
Als ze op 3 miljoen gamers hadden gerekend zou dit uiteraard niet erg positief zijn 8)7 .
Als dit ongeveer net zo veel is als vorig jaar denk ik niet dat ze nu ineens op 3 miljoen mensen rekenden.

Ik was er op vrijdag; het was druk maar niet overvol, wat me voor een weekdag niet ongewoon lijkt. Het leek qua bezoekers goed te lopen.

Wat betreft uitgevers vond ik het wat tegenvallen dit jaar. De hoeveelheid spektakel en grote games leek wat minder te zijn. Blizzard/Activision was eigenlijk wel een van de weinigen die er wat van maakten naar mijn idee. Kan in het weekend natuurlijk wel weer een ander verhaal zijn geweest.
Ik was er zelf vrijdag, zaterdag en zondag. Het was zat en zon drukker dan vrijdag, maar niet heel veel. De esports events waren voller, maar bij de games merkte ik niet heel veel verschil. De triple A titles hadden allemaal wachtrijen van minimaal 2/3uur dus die heb ik overgeslagen, dat vond ik te veel tijdverlies. Heb daardoor wel een hoop kleinere games kunnen checken.

Al met al was t een erg leuk event en gezien de omvang erg goed te doen. Zeker een aanrader!
Ben ik blij dat ik niet gegaan ben. Vorig jaar stonden er bij alle grote games ook al zulke gigantische rijen, dat was in 2010 toch een stuk minder, toen heb ik na een halfuur wachten nog Guild Wars 2 kunnen proberen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 augustus 2012 13:08]

Het was echt fantastisch! Had gehoopt nog een paar bekende figuren tegen te komen zoals Swifty en Athene, maar helaas, heb ze nergens kunnen spotten.

Echt een must om hier een keer heen te gaan.
Exactly! Het was echt super. Donderdag heen gegaan. Nog een MoH T-shirt en kortingscode gescoord!
No offense, maar ik vond er echt geen zak aan. Ben er op de vrijdag geweest, en tegen de tijd dat we uitgevogeld hadden waar we die bandjes konden halen was er al een wachttijd van 3+ uur bij de stands waar de interessante meuk vertoond werd. Het was dat ik en 3 vrienden gratis entree kregen, anders had ik me echt serieus genaaid gevoeld...
Ik kwam er te laat achter dat de IEM in koln was anders had ik de zaterdag vrij gehouden om te gaan :'( Had het SC2 tournament graag in het echt gezien! gamescon zelf maakt me niet zo veel uit ging mee meer om IEM SC2 ^_^. Normaal zijn die toernooien erg ver weg. En dan is het veel duurder om er bij te kunnen zijn.

Maar volgend jaar nieuwe kansen!

[Reactie gewijzigd door Astennu op 20 augustus 2012 11:01]

heb de mensen van tweakers helaas ook niet kunnen spotten :|
Wij waren van maandag tot en met donderdag in Keulen...
Was er een soort van press-only moment voordat de deuren officieel open gingen? Zo klinkt het namelijk alsof je weer weg ging voordat het 'echt' begonnen was.
GDC (GameDevelopersConference) was van maandag tot en met woensdag. En op woensdag is de press-only dag voor de gamescom. (Altijd lekker rustig op die dag :) (Source: mij XD))

Al ben ik dit jaar niet gegaan. Te weinig animo om de reis af te leggen. Volgend jaar waarschijnelijk weer. Heb lekker woensdag kunnen gamen met New Super Mario Bros 2 en Sound shapes hiero thuis :)

En zondag was het in keulen nog warmer dan in nederland zag ik net op het nieuws.. Dang.
Paar vrienden van me gingen wel, maar ik kon helaas niet mee. :|

Jammer, volgend jaar probeer ik wel om een keer te gaan, lijkt me leuk om eens mee te maken!
Was weer een mooi evenement. Ben (net zoals afgelopen jaren) op donderdag en vrijdag geweest en het was duidelijk te merken dat het allemaal een stuk ruimer was opgezet.
Overal was goed te lopen en de rijen bij de games blokkeerden nu niet de doorgangen zoals andere jaren.

Daarnaast was de extra hal een waardevolle toevoeging. Alle hardware leveranciers konden nu hun producten duidelijker tonen en ook de medewerkers waren in deze hal een stuk beter te verstaan doordat hier geen luid lawaai was.
Door ook een aparte ruimte in te delen voor cosplay (en karten/lasergamen) waren de liefhebbers hiervan ook een stuk meer gelokaliseerd.

Heb nu al weer zin in volgend jaar :)
Heb nu al weer zin in volgend jaar :)
Zolang we dat chinese tentje maar skippen, ik heb nog last van die noedels :Y)
Ben vorig jaar op zondag geweest. Was erg druk. Ook maar nergens in de rij toen gestaan, zonde van de tijd. Toen was jammer genoeg Square Enix er niet. Dit jaar vond ik hun line-up niet echt bijzonder.
Was ongelofelijk druk, soms wachtrijen van enkele uren om iets te kunnen bekijken/proberen.

Wel heel spectaculair allemaal.
5 uur bij Black Ops II, echt absurd :')
Wat ik jammer vond is dat sommige ontwikkelaars voor een gesloten box kozen. Je moest 3+ uur in de rij staan, anders zag je 0,0 van de aangeboden game. Wat zou de gedachte daarachter zijn? Zie hierboven in de foto's het contrast, World of Warcraft is mooi open en iedereen kan het zien.
Ze zijn in Duitsland een stuk strenger met leeftijdsgrenzen voor spellen. Ze mogen dus niet zomaar CoD tonen aan een publiek waar ook 12-jarigen tussen lopen, bijvoorbeeld. Dat is dus de reden dat al die spellen achter gesloten deuren worden getoond.
Zal best, maar maak dan gewoon een aantal hallen 18+ only. Het gezeik met kleine ruimtes waar een keer 50 man in past om een trailer te laten zien is ronduit belachelijk...
Leeftijdskeuring is de voornaamste reden. Voor titels die nog in ontwikkeling zijn zullen sommige uitgevers willen voorkomen dat mensen opnames gaan maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.