Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 67, views: 33.271 •

Samsung voegt met een update een 'nachtmodus' toe aan zijn Galaxy S III-toestel. Dat blijkt uit een hands-on van Tweakers.net met de gelekte firmware op basis van Android 4.1 voor de Samsung-smartphone. De wijzigingen zijn klein.

De update verbetert de prestaties van het toestel niet. Hoewel de accuduur op korte termijn niet kon worden getest - de update kwam donderdagochtend online - blijkt wel dat de prestaties van de cpu, gpu en software weinig tot geen verbeteringen laten zien. Op alle testen scoort het toestel vrijwel gelijk ten opzichte van eerdere softwareversies.

Frontpage laden (automatisch)
Telefoon / TabletSoCOSin seconden, lager is beter
Samsung Galaxy S III - 4.1 Exynos 4412 Android 4.1.1
*****
0,34
Samsung Galaxy S III Exynos 4412 Android 4.0
*****
0,34
Samsung Galaxy S II ICS Exynos 4210 Android 4.0
********
0,52
LG Optimus 4X HD Tegra 3 Android 4.0
********
0,52
HTC One S MSM8260A Android 4.0
********
0,53
HTC One X (2.17) Tegra 3 Android 4.0
*********
0,57

De meest opvallende wijziging is de toevoeging van een 'nachtmodus', waarbij de gebruiker notificaties en telefoontjes van onbekenden uit kan schakelen tussen bepaalde tijden. De functie werkt met een whitelist. De functionaliteit is vergelijkbaar met de Niet Storen-knop die Apple heeft toegevoegd aan iOS 6.

Ook is Google Now toegevoegd, dat exact hetzelfde werkt als op andere telefoons met Android 4.1. Google Now is een virtuele assistent, die ongevraagd kaarten met informatie geeft, zoals het weer op de plek waar de telefoon zich bevindt, verkeersinfo op routes die de gebruiker geregeld rijdt en treintijden als de gebruiker bij een station in de buurt komt. Ook worden zoektermen van gebruikers meegenomen: als een gebruiker zoekt naar een vlucht of een route opzoekt op Google Maps - of dat nu op de telefoon is of op een desktop of laptop - krijgt de gebruiker een kaart met informatie voorgeschoteld over die vlucht of route.

Daarnaast is S Voice nog steeds aanwezig, maar een dubbele tik op de Home-knop leidt niet meer naar de Samsung-software, maar alleen naar Voice Dialer-functionaliteit van Android zelf. S Voice lijkt verder geen verbeteringen te bevatten.

De firmware is nog niet af: de software hapert geregeld of crasht, waardoor het nog niet aan te raden is voor dagelijks gebruik. Vooral met locatiediensten heeft de telefoon het nog lastig. De microfoon werkt wel - spraakopdrachten kunnen worden ingevoerd - maar bij bellen kan de gebelde persoon degene met een S III niet horen.

Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update Screenshot Samsung Galaxy S III met gelekte Android 4.1-update

Reacties (67)

Google Now is een virtuele assistent, die ongevraagd kaarten met informatie geeft,
Ongevraagd? Ik moet namelijk eerst de app openen voor ik de informatie te zien krijg
die krijg je als notificatie binnen; wanneer je ze aanklikt krijg je de informatie te zien als kaart.

Google 'Kerkstraat, Zwolle' (op je pc of laptop), en je ontvangt vervolgens (niet direct maar met wat vertraging) de verkeersinformatie tussen je huidige locatie en de Kerkstraat te Zwolle via de notification bar (op je telefoon)..
De soort notificaties die je wenst te ontvangen kun je wel in- en uitschakelen, maar standaard staan er dus al wat zaken ingeschakeld bij ingebruikname.

[Reactie gewijzigd door guapper op 16 augustus 2012 14:14]

Het "ongevraagd" gedeelte geeft aan dat je niet in hoeft te stellen welke kaart je wil zien, maar dat Google Now dat bepaald op basis van zoekgeschiedenis, locatie, tijd e.d.. Natuurlijk gaat Google Now niet spontaan kaarten tonen zonder dat het programma geopend is. Verder geeft Google Now ook het weerbericht weer, vertrektijden van OV en vlucht e.d., dit ook zonder dat het ingesteld of "gevraagd" hoeft te worden.

Het verzamelen van de gegevens doet Google Now ook ongevraagd, maar het is maar de vraag of Google anders die gegevens niet zou verzamelen.
Klopt je moet zelfs bij de eerste keer opstarten van Google Now akkoord geven en je kan per item instellen of je uberhaubt wel wilt of Google zich daarmee mag bemoeien:
http://1.androidauthority...s/2012/07/GoogleNow05.png
Werkt gaaf hoor (misschien een beetje creapy voor sommige mensen)
Als je bijvoorbeeld in je google calendar een afspraak zet met een bepaalde tijd en een adres invult, krijg je vanzelf en kleine popup: let op, nu vertrekken om op tijd bij je volgende afspraak te zijn (rekening houdend met files e.d.)
Als je iedere keer een bepaalde route rijd rond dezelfde tijd (van werk naar huis en terug) krijg je via google now de huidige verkeersituatie te zien en het weer op de aankomst locatie.
Die functie is inderdaad echt briljant en creapy. :P
Een aantal dagen geleden kreeg ik een waarschuwing dat er nogal veel file was op mijn route van thuis naar het werk. Vond het behoorlijk handig, want daardoor ben ik wat vroeger vertrokken om toch nog mooi op tijd aan te komen!
Het lijkt er dus op dat "Project Butter" bij de Galaxy SIII niet tot een verbetering van de UI heeft geleid?...
Maar 'PB' is toch voornamelijk de 'visuele' snelheid ipv de 'benchmarksnelheid'? PB hield in dat o.a. de UI met 60fps gerenderd werd ipv (naar ik meen) 30fps. Dat had ik iig begrepen uit het verhaal.
Project Butter is nu precies een dingetje dat niet meetbaar is met benchmarks ;)
Exactly :)

En waarvan het effect niet zichtbaar is in instabiele testfirmwares, zou ik daaraan willen toevoegen :)
En Google is niet verantwoordelijk voor wat Samsung nog allemaal met de firmware doet, Samsung kan de firmware ook slechter maken met al haar toevoegingen, zoals in de testversie het geval is, dat haperen neemt hele "butter smooth" interface weer weg natuurlijk. Als Samsung brakke service op de achtergrond laat draaien die steeds het systeem vertraagd of gigantische overhead heeft zodat het systeem gaan haperen dan ben je al het voordeel weer kwijt.
Project Butter was ook niet primair bedoeld om de prestaties te verbeteren, het was vooral bedoeld om een heel 'smooth' gevoel te krijgen. Dit wordt bevorderd door overgangs animaties (bijv. bij het switchen van een app), en het uitvoeren van de animaties gaat ook soepeler, en met minder haperingen.
Het is een gelekte test rom, dat er geen verbeteringen te vinden zijn wil niet zeggen dat die er niet zijn bij de definitieve versie. Ik snap dat men hier nieuwswaarde in zit, maar zulke software beoordelen op prestatie is naar mijn idee een stap te ver.
Een oordeel lees ik ook niet, alleen een constatering.
Hoezo is de ROM gelekt? In de officiële aankondiging op http://www.sammobile.com/...t-firmware/]sammobile.com is toch gewoon te lezen dat deze door Samsung aan hen beschikbaar is gesteld?

[Reactie gewijzigd door Pruts0r op 17 augustus 2012 02:47]

Je moet er wel rekening mee houden dat dit een uitgelekte versie is, het word nog niet aangeraden als daily driver en er moeten nog wat zaken gebeuren. Ik denk dat Project Butter ook één van de laatste implementaties zal worden.

Ik zelf draai momenteel de CM10 versie met Jelly Bean op mijn S III en ook daar is Project Butter nog niet in zijn volle werking (volgens de developer helemaal niet, al vind ik hem visueel al stukken sneller als Stock ICS op de SIII).
In deze gelekte beta versie nog niet. Dat staat misschien niet duidelijk in het artikel verwerkt maar het is een gelekte versie. Samsung zal er nog het e.e.a. aan sleutelen dus.
Eigenlijk apart dat de standaard browser er nog in zit, ik dacht dat het Google's idee was om naar Chrome te gaan voor ook Android als default browser. Op mijn SIII heb ik Chrome wel als default draaien, erg fijn, die browser, tabs zijn net wat mooier (en cooler) uitgewerkt dan op de standaard browser.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 16 augustus 2012 14:04]

Dat is geen standaard Android browser, maar Samsung browser (based on de standaard van Android)...

Aangezien Chrome door Samsung niet naar wens aan te passen is denk ik ook niet dat ie standaard daarmee geleverd zal worden.

@prullenmans: nice dat wist ik nog niet!!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 15:25]

daarnaast is in 4.1 chrome alleen standaard voor tablets en niet voor telefoons (voor zover je conclusies kan trekken uit de 3 devices die het officieel draaien, nexus 7, nexus s en galaxy nexus)
Standaard browser wordt door Samsung gemaakt. Maar goed Samsung maakt ook een uitstekende browser, kan je al aan die browser benchmarks zien. De concurrent loopt behoorlijk achter op de S3.

Ik vind persoonlijk de standaard browser weer beter werken dan Chrome. Kwestie van smaak :)
Heb dezelfde ervaring op de SGS2, vind de standaarbrowser net iets leuker werken als Chrome.
Maar.. Krijgen we ook nog een test mbt. de accuduur? Dat vind ik persoonlijk misschien nog wel het meest belangrijke dat een firmware update kan verbeteren.
De firmware is nog niet af: de software hapert geregeld of crasht, waardoor het nog niet aan te raden is voor dagelijks gebruik.
Het lijkt me een beetje overdreven om een firmware die niet af is zo uitgebreid te gaan testen. Als Samsung de definitieve firmware oplevert is het wel interessant.
In die optiek kan je elke test met deze update in twijfel trekken.
De firmware is nog niet af: de software hapert geregeld of crasht
Hoe betrouwbaar is deze test dan? Blijkbaar moet er nog van alles gebeuren, en heb je dus kans op toevoegen en verwijderen van functionaliteit
Maar de vraag blijft bij mij rijzen waarom dit frontpage nieuws moet zijn..

Of het een beta is of niet laat ik in het midden. Het is in ieder geval geen release, maar een gelekte versie. Samsung plaatst immers nooit Beta versies van hun Android ROMs online.

Ik wacht nog even op de stable release die Samsung zelf OTA uitbrengt en dan zal ik een oordeel kunnen hebben.
Hmm een Hands-on op een firmware die nog niet af is, Go Tweakers }> !
Las ergens dat de firmware van eind Juli was? Kan dus al het nodige in verbeterd zijn...

Ik wacht rustig op de orginele firmware, wel zo verstandig lijkt me :)

Over Google Now ben ik het nog niet zeker, wordt omschreven dat het precies doet waar jij niet wilt namelijk, en dat is iets wat ik tot nu toe van android juist niet gewend was, dan koop ik wel een apple als ik dat wil :P

P.S. Neem de opmerking niet persoonlijk op, niet de bedoeling om een android - appel flame te starten

[Reactie gewijzigd door mpijnen op 16 augustus 2012 14:13]

Google Now moet je gewoon aanzetten voor gebruik (de eerste keer), en dan krijg je allemaal vragen wat je wel en niet wilt, later kan je dit nog wijzigen maar als jij aangeeft dat je routes wilt van wat je zoekt doet ie dat automatisch :)

Maar het is nog wel een instelling die JIJ in de hand hebt hoor:
http://1.androidauthority...s/2012/07/GoogleNow05.png

Wordt beetje slecht verwoord dus in het artikel dat het zomaar gebeurde want als ze Bij Google Now, na de tutorial gewoon hadden aangegeven dat ze het niet willen gebruiken had het helemaal niks gedaan :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 14:18]

Alleen zo jammer dat Samsung de interface zo heeft bewerkt dat het er meer uitziet als Android 2.3 dan als ICS/JB met de Holo interface. Dan vind ik het bij HTC er een stuk beter uitzien. Daar heb je tenminste het idee dat het allemaal goed geïntegreerd is met Holo. Bij Samsung is het echt hun schil en zie je niks meer van het (in mijn eigen ogen) mooie Holo.
Klopt en dat gaat echt niet veranderen, je moet ook geen telefoon kopen als je de interface niet mooi vindt (of je moet weten dat je gaat rooten zoals ik)...

Dat eeuwige gezeur over de interface gaat nergens over, koop je het toch niet (koop je een HTC zoals je zelf zegt), de mensen die het wel hebben gekocht hebben er blijkbaar (duidelijk) voor gekozen en moeten nu het eeuwige gezeur van andere steeds opnieuw en opnieuw aanhoren :)
Dat is mijn punt helemaal niet ;)

mensen worden eerder gek van jou commentaar op iedereen bij ieder nieuwsbericht :)

[Reactie gewijzigd door Brummetje op 16 augustus 2012 14:31]

Dat zegt iets over de hoeveelheid vrije tijd of je bemoeizucht, niet over de kwaliteit van je bijdragen.

Quote:
Je ontvangt karmapunten voor het plaatsen van reacties, productreviews, shopreviews, forumposts, prijzen, Vraag & Aanbod-advertenties, het doen van moderaties en nog vele andere input op Tweakers.net.
Welke Holo interface elementen in Sense? Ik zie ze amper terug komen hoor in Sense 4.0 (4.1), over alles zit wel een Sense skinn heen. De UI van HTC is net zo zwaar dan wel niet zwaarder dan Samsung geskinnt,
Die fabrikanten willen zich natuurlijk onderscheiden van standaard Android en elkaar. Logisch en terecht en zal dus ook zo blijven.
Ik vind de laatste Touchwiz versie van Samsung erg verbeterd ten opzichte van de vorige.
Dat het allemaal wat groenig is betekend niet dat het er perse uitziet als Android 2.3. Je ziet nou eenmaal nog gelijkenissen met de Samsung UI van Gingerbread toestellen en dat lijkt me logisch gezien dit de opvolger ervan is.
Ik vind het zelf niet echt mooi maar ik denk dat een groot aantal klanten dit herkenbaar en fijn vinden. Ook denk ik dat de meeste mensen hun interface na het updaten liever niet teveel zien veranderen omdat ze reeds aan de UI gewend zijn.
Ik zeg ook niet dat het bij Sense terug komt ik zeg dat ik (persoonlijke mening dus). HTC beter geïntegreerd vind met Holo van Touchwiz... Sense lijkt gewoon meer op Holo zodat je in ieder geval nog het idee hebt dat je een Android toestel vast hebt. Bij een Samsung toestel heb ik dat idee veel minder dan heb je meer het idee dat je een Samsung toestel vast hebt (wat uiteraard de bedoeling is van Samsung dus niks mis mee).

Persoonlijk vind ik het dus jammer (en dat vind ik bij alle schilletjes) dat er altijd zo weinig van Holo over blijft. En wat ik dus zei, ik vind dit bij HTC er het beste uitzien qua uiterlijk in vergelijking met Holo. Ook gebruikt HTC vaak de zelfde gebruikers elementen in Sense wat je bij Holo ook terug ziet (positie van elementen) waar je dat bij Samsung niet terug ziet want die plaatsen alles gewoon waar hun dat handig vinden. Hierdoor krijg je dus weer een enorm verschil in gebruik van de telefoon.
Er is weinig tot niks van Holo terug te zien in Sense vind ik, kijk maar naar de notification drawer, status bar, launcher, instellingen, lockscreen enz enz. Echt heel anders (en zo ook voor Touchwiz), heb zelf CM10 op mn S3 draaien en CM10 op de HOX van mn vriendin gezet dus ik weet wel waar ik over praat ( mocht je je dat afvragen ;) ).
Uiterlijk is niet alleen Holo he ;) Gaat ook om de functionaliteit die zeker wel in Sense terug te vinden is sinds dat Holo er is. Zoals ook uit me vorige bericht op te maken is.
Installeer Holo-Launcher uit de Play-Store. Voila.
Die nachtmode is erg interessant. Bekenden mogen mij best bellen als het belangrijk is. Maar ik wil snachts geen last hebben van SMS, whatsapp en mensen die bellen die ik niet ken.
Het probleem is dat vaak ook de onbelangrijke telefoontjes en berichten van bekenden zijn. Bijvoorbeeld wat vrienden die op stap zijn en jou daar 's nachts mee willen vervelen. Echter het zijn diezelfde vrienden die je bellen als ze 's nachts in nood zitten. Dus ja dat is een groot dilemma bij zo'n whitelist.
Dat is precies de vinger op de zere plek. Hetzelfde geldt voor die optie om 'onbekende nummers' te onderdrukken. Alles goed en wel, maar als politie, ziekenhuizen, douance, etc ook zonder nummer bellen blokkeer je hun dus ook. Als ik 's nachts onverwachts door een ziekenhuis gebeld moet worden, dan zal daar een hele goede reden voor zijn en dat gesprek wil ik niet missen.
Misschien verschilt het per regio, maar toen in Nederland woonde belde zowel ziekenhuis als politie netjes met nummer identificatie. Sowieso wil de politie nog wel eens bij je thuis komen als het enigszins belangrijk is.
iOS 6 hanteert een mooi systeem. Belt iemand eenmaal gaat de telefoon niet af, belt diezelfde persoon binnen vijf minuten nogmaals gaat de telefoon wel af.

Dat systeem werkt natuurlijk niet als je vervelende vrienden het doorhebben.
... of als er geen nummer wordt meegestuurd.
Apple heeft dat opgelost door 'stress calls' wél door te laten. De eerste keer dat iemand belt -die niet op je whitelist staat- wordt hij stilgehouden, maar als diezelfde persoon vlak daarna opnieuw belt wordt het telefoontje niét stilgehouden.

Zie hier een screenshot (iOS 6 b4): http://i.imgur.com/CnRBR.png

Verder vind ik dit een gevalletje 'beter goed gejat dan slecht bedacht' van Google.
Verder vind ik dit een gevalletje 'beter goed gejat dan slecht bedacht' van Google.
Het is (dacht ik) alleen niet van Google maar van Samsung :)

De inspiratie komt waarschijnlijk hier vandaan:
http://tweakers.net/ext/f/HqCBF2YK95w8TVDXYqK455Bv/full.jpg
http://www.allaboutsymbia...e61i/E61i_review_0003.jpg

Datzelfde voor andere diensten komt neer wat er nu in iOS zit en in (samsung's) Android... Alleen blokkeer je het ophalen niet maar het geluid waardoor je de gevens uiteindelijk wel direct tot je beschikking kan hebben :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 17:29]

Tja FB heeft die functie ook al en er zijn zoveel apps die dergelijke functies hebben ... komt niet van een of andere groot bedrijf, huis tuin en keuken idee
je telefoon op stil zetten vind ik anders ook een prima oplossing.
Toch biedt dit meer, je hoeft het zelf niet in te stellen (ja eenmalig), en je kan ook enkel het lampje op je telefoon deactiveren of alles behalve bellen...
Dan werkt de wekkerapp ook niet en die wil ik 's ochtends wel graag.
Draai sinds een week de experimentele Clockwork Mod 4.1jb voor de S2. Best grappig maar verre van stabiel!
Chrome crashed veel en bijvoorbeeld Rabo telebankieren werk nog maar gedeeltelijk.
Net weer ee update gedraaid; 20120815 versie, lijkt al wat beter te zijn maar echte stabilisatie gaat zeker nog wel 2 maandjes duren.
Google Now is wel cool! :+

[Reactie gewijzigd door cyclopsq op 16 augustus 2012 17:42]

tja.... het boontje kaapt wel mooi overal onderscheidingen en prijzen weg dus eet ik liever mijn boontje in het hof van cleve als jij je appeltje bij mc do
Maar zelfs dat doet het boontje op zijn lelijk en wannabe methode. Gewoon zo nep kwaliteit ... Kijk eens die screenshots vraag me af wat voor malloot het was want design snappen ze nog steeds niet