Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 18.800 •

De eerste Android-smartphone met een quadcore-processor van Qualcomm is aangekondigd. De Xiaomi Mi-Two draait op een APQ8064 met vier Krait-cores en een Adreno 320-gpu. De telefoon heeft een 4,3"-scherm met 1280x720-resolutie.

De telefoon komt naar alle waarschijnlijkheid alleen in China uit en gaat daar omgerekend 255 euro kosten. De Xiaomi-telefoon met de curieuze naam Mi-Two draait op Android 4.1 en heeft standaard de Miui-custom rom aan boord. Vorig jaar kwam er al een eerste telefoon van Xiaomi van Miui uit, de X1.

Dat de Chinese telefoon als eerste de nieuwe quadcore-soc van Qualcomm, gebakken op 28nm en uitgerust met vier Krait-cores, meekrijgt is niet verrassend. Qualcomm investeerde eind vorig jaar in de fabrikant en van de X1 werden drie miljoen exemplaren verkocht, een ongekend hoog aantal voor een beginnende smartphonefabrikant. Het was al eerder duidelijk dat Xiaomi werkte aan deze telefoon met quadcore-soc. De telefoon heeft 2GB werkgeheugen.

De APQ8064 van Qualcomm heeft naast vier Krait-cores een vernieuwde gpu, de Adreno 320. Die moet veel betere prestaties leveren dan de Adreno 220 en 225 uit eerdere socs. De APQ8064 heeft geen ondersteuning voor mobiele netwerken. Die moet komen van een aparte chip, vermoedelijk de Qualcomm MDM9615.

Er komen dit najaar naar verwachting meer telefoons uit met deze soc: onder meer HTC en LG zouden werken aan modellen met de chip, die naar verwachting betere prestaties kan neerzetten dan huidige quadcores als de Nvidia Tegra 3 en Samsung Exynos 4 Quad. Dat komt doordat de huidige quadcores werken met Cortex A9-processorkernen, terwijl Qualcomm gebruik maakt van zijn eigen nieuwere Krait-cores.

De Mi-Two heeft een 4,3" ips-lcd met een resolutie van 1280x720 pixels. De camera heeft een maximale resolutie van 8 megapixels en kan video's opnemen in 1080p. De telefoon ondersteunt 3g met een maximale snelheid van 42Mbps; daarmee is het een van de weinige telefoons die deze hoge 3g-snelheden aankan. De telefoon moet in oktober uitkomen.

Het is niet voor het eerst dat een relatief kleine Chinese telefoonmaker als eerste een telefoon met een nieuwe quadcore-processor aankondigt. In april mocht Meizu als eerste een toestel met een Samsung Exynos 4 Quad presenteren, nog voordat Samsung zelf naar buiten kwam met zijn Galaxy S III.

Xiaomi Mi-Two

Reacties (72)

De Xiaomi Mi-Two draat op een APQ8064 met vier Krait-cores en een Adreno 220-gpu.
De APQ8064 van Qualcomm heeft naast vier Krait-cores een vernieuwde gpu, de Adreno 320. Die moet veel betere prestaties leveren dan de Adreno 220 en 225 uit eerdere socs.
Ehm... welke GPU heeft ie nou?
Volgens Xiaomi gaat het om de Adreno 320. Als we tenminste uit mogen gaan van de Google translate vertaling van de website. Letterlijk vertaald staat er trouwens ook het volgende: "Grafische prestaties die vergelijkbaar zijn XBOX game consoles" en "IPS hoge PPI nauwkeurigheid retina-scherm." In Nederland stond de Reclame Code Commissie binnen no time op je deurmat. :p.

Telefoon heeft een 2.000 mAh-batterij, met een optionele 3.000 mAh batterij. Ben erg benieuwd naar de kwaliteit en degelijkheid van de telefoon, als je af mag gaan op de specs en afbeeldingen is het een erg mooie telefoon voor een nog mooiere prijs.
Echt een koopje nietwaar? Zet een appel op de achterkant en je betaald 4x zo veel.
Ik hoop ten zeerste dat dit model ook naar Nederland komt, voor eenzelfde zachte prijs. En anders kunnen we er altijd nog eentje importeren.

Dit zou overigens van de Reclame Code Commissie mogen. Vergelijken mag, zeggen dat je beter bent [dan] mag dan weer niet.
Hoezo, er draait bijvoorbeeld toch ook geen iOS op? Nogmaals: een smartphone tegenwoordig is veel meer dan een verzameling hardware-features. Beschikbare software, gebruiksgemak, cloud-integratie, design, duurzaamheid ... het totaalplaatje dat telt.
Nee, klopt geen iOS, maar je begrijpt het punt van DeathMaster denk ik wel!
Daarnaast, als je er een Samsung logo op plakt zou je er ook 4x zoveel voor betalen.

Wat betreft jou features: Software, gebruiksgemak en cloud-integratie is een Android ding. Ondanks dat ik Android niet goed ken ga ik er van uit dat dit geen enkel probleem is.

Design: dat is persoonlijke smaak. Naar mijn mening niet veel mis mee.

Duurzaamheid: Dat is het enigste waar je je vraagtekens bij kunt zetten.
Exact. Nu word ik weer gedownmod door de fanboys, maar het punt is toch duidelijk?

Deze vlieger zou net zo goed opgaan voor Samsung, LG en HTC. Het punt is dat dit een relatief onbekende fabrikant betreft, die blijkbaar ondanks dat feit een van de meest geavanceerde hardware weet te leveren. Had dit een 'merk' geweest, had je echt aan minimaal de dubbele prijs kunnen denken.

Het blijft wel even afwachten of de goede specs niet het enige is wat deze telefoon te bieden heeft.
Miui is een redelijk bekend merk in androidland, voor elke telefoon is er inmiddels wel een port te vinden en de reden daarvoor is niet de Hardware, maar de software natuurlijk.
Deze vlieger zou net zo goed opgaan voor Samsung, LG en HTC. Het punt is dat dit een relatief onbekende fabrikant betreft, die blijkbaar ondanks dat feit een van de meest geavanceerde hardware weet te leveren. Had dit een 'merk' geweest, had je echt aan minimaal de dubbele prijs kunnen denken. bieden heeft.
Die merken die je noemt zijn daar anders ook al voordeliger als hier...

Hoewel de prijs inderdaad heel veel scheelt kan je niet stellen dat Xiaomi dezelfde prijs hier zou hanteren als in China en dus ook niet stellen dat het 4x zo duur is (2x was sowieso logischer geweest omdat dat zo is en zeker geen 4x) :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 13:59]

Die merken die je noemt zijn daar anders ook al voordeliger als hier...

Daar ben ik het niet mee eens. Heb al eens in een "kleine" chinese stad naar een orginele Nokia N8 gekeken, maar die kostte precies evenveel als hier.
Ook publiciteit is nog een belangrijke toevoeging aan dat totaalplaatje. En dat bedoel ik niet persee negatief, was er niet zoveel reclame en media aandacht rond de iPhone dan was die minder populair en dus ook minder apps en dus ook minder goed. Inderdaad je betaald veel voor gelijk welk apparaat van Apple, maar je mag een iPhone niet enkel in hardware-features vergelijken met een iPhone of bv een SIII.

Ik ben trouwens geen Apple-fanboy, ben zelf groot voorstander en gebruiker van Android!
En wat nou als jouw 'totaalplaatje' niet aansluit op mijn wensen?
- Beschikbare software: daar is meer dan genoeg van voor Android.
- Gebruiksgemak: Prima in orde.
- Cloud integratie: Doet google al vanaf het begin met Android.
- Design: Ik vind de telefoon er mooi uit zien!
- Duurzaamheid: Dat kun je toch alleen maar achteraf zeggen...
Jij bent zeker ook zo'n figuur die een vreselijk Applefan is en zijn status probeert te behalen met zijn iPhone aangezien de mensen in je omgeving verder een sneu ventje vinden. Zeker gezien je gedrag op internet bewijst dat je vermoedelijk in verleden gepest bent omdat je ouders niet de nieuwste dingen kon veroorloven. Internetheldje

Edit: Nadat ik keek welke forumtopics je gereageerd hebt was voor mij al duidelijk genoeg. Alles van Apple reageer jij op, heb je daadwerkelijk alles van Apple? Dan klopt mijn punt inderdaad dat je wat probeert in te halen.

Jij moet ook is ophouden om elke Android/Samsung topic te bashen, echt heb aantal van je reacties gelezen waarop ik concludeer dat jij echt een sneue Appleventje bent. Ook nog denken dat we jaloers zijn zegt al genoeg, jij denkt daadwerkelijk dat mensen iets kunnen schelen dat je een iPhone hebt. Zielige is dat jij 26 jaar bent, je gedrag lijkt op een 13 jarige die net iPhone kreeg voor zijn verjaardag maar niet aan zijn vriendjes vertelt dat je 75% zelf hebt betaald met je spaargeld.

Oh mensen je mag dit downmodden maakt me niks uit, ik ben dat gebash van een aantal gewoon zat. Op tweakers.net verwacht ik wat meer dan op NU.nl.

[Reactie gewijzigd door linkkrw op 18 augustus 2012 01:23]

Grafisch gezien kan het gewoon, op een klein scherm met hoge resolutie zien spelletjes er mooi uit. Dus ik kan me voorstellen dat het ogenschijnlijk net zo mooi is, als voorbeeld kan je het spel "Dead Trigger" (ik heb het op de iPhone). Die ziet er zo onwijs mooi uit, dat het inderdaad beter lijkt dan de Xbox (niet de 360) graphics.

De Xia Mi two heeft daarbij een ppi van 342 bron dus ze liegen niet. De iPhone heeft 326 ppi.

[Reactie gewijzigd door kstang80 op 16 augustus 2012 13:26]

Volgens het filmpje de de Adreno 320. En ik wil de paarse, of toch de oranje, keuzes, keuzes..... :)
De Xiaomi Mi-Two draat op een APQ8064 met vier Krait-cores en een Adreno 220-gpu. De telefoon heeft een 4,3"-scherm met 1280x720-resolutie.
De APQ8064 van Qualcomm heeft naast vier Krait-cores een vernieuwde gpu, de Adreno 320. Die moet veel betere prestaties leveren dan de Adreno 220 en 225 uit eerdere socs.
Huh, zijn er dan twee versies van de APQ8064?
Denk zelf dat er een tik fout in het artikel is gemaakt. Zoals het er nu staat is in iedergeval verwarrend.
225 Euro dat is best goedkoop voor gsm met deze specs!
Hier betaal je het dubbele!

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 16 augustus 2012 12:36]

En de looks! Nu nog een beetje batterij en dikte en dan importeer ik hem wel! Dít is waar ik naar op zoek was.
En dan maar hopen dat de hier gebruikte frequenties ondersteund worden. :)
Denk ik wel, anders om werkt het ook.
Ik vermoed dat dit eerder de groothandelsprijzen zijn zonder BTW (bij afname van >1000 stuks, etc), zelfs voor Chinese begrippen is dit verdacht goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 augustus 2012 14:39]

Maar hoe zit het dan met arbeidsvoorwaarden, kinderarbeid en milieu bij deze fabrikant?
Ligt het aan mij of is dat hele goede hardware voor zo'n prijs? Vooral dat scherm bevalt me wel. Minpunt is dat het geen mooi apparaat is.
Was is er mis met het ontwerp? Hij lijkt me niet anders dan de doorsnee smartphone van tegenwoordig. Hopelijk komt de telefoon ook in andere Aziatische landen in de schappen te liggen. Voor zo'n prijs ben ik wel geïnteresseerd, mits er goede reviews komen.
Mooi is een kwestie van smaak. Ik vind hem niet lelijk, misschien wel mooier dan de Galaxy S3. Het lijkt op een kleine iPad 1 en ook leuk die kleurtjes! Maar die naam "mi-two" en dan een quad core CPU er in stoppen. Ik zou dan de naam "mi-four" of "mi-fow" logischer vinden.

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 16 augustus 2012 12:47]

De GPU is onduidelijk in de tekst. Maar de prijs is spectaculair! ¤255,- voor een high end smartphone. Als de telefoon niet uitzichtzelf in elkaar stort. Waarom zou je als europeaan niet zo'n toestel bestellen? Andere taal instellen (vraag me oprecht af hoe? je laten helpen bij de plaatselijke chinees 8)7 ) en dan genieten van je veel voor weinig telefoon. Beter dan ¤500,- voor een S3 of One X.
Draait standaard al een custom rom op dus even een andere flashen moet een eitje zijn.
Dat is een contradictio in terminis natuurlijk. Standaard een custom rom? Wat er standaard op staat is de stock rom, maakt niet uit of dat toevallig voor andere toestellen een custom rom is.
En als er een gelockte bootloader op zit kan het nog knap lastig worden andere roms te flashen.
De Mi One was zeer degelijk, heb ik vernomen.

Dit is een beest van een smartphone qua specs en MIUI is 1 van de beste ROMs in androidland, zoniet de beste. Engels is standaard aanwezig in de MIUI roms, maar de vertaling is soms niet helemaal volledig, maar er is voldoende community voor om languagepacks uit te brengen. Ik zou bijna mijn Note verkopen (waar ik zowiezo al MIUI op draai) en deze met winst kopen.

Enigste wat ik me afvraag is wat de dikte nou precies is, ik zag op één van de foto's van Engadget 10,4 mm staan, maar of dat nou voor de 2k of 3k MA is weet ik niet. Het verschil daar weer tussen is 2mm.
Als ik die via grijze import onder de 300 euro naar Nederland kan halen ga ik deze zeker kopen. MIUI Werkt echt heerlijk, het is dan wel een IOS kloon (launcher dan), maar het werkt allemaal heel vloeiend en makkelijk. Veel beter dan al die skins die telefoonfabrikanten over hun roms gooien (lees: Sense, touchwizz).

Hopelijk heeft ook deze mi-two weer dezelfde dualboot opties als de mi-one. Hier kon je heel makkelijk twee MIUI versies naast elkaar draaien.
En dan maar hopen dat de Nederlandse frequenties voor GSM en 3G/4G ondersteund worden. Verder mag je waarschijnlijk een dikke rekening aan de douane betalen voordat je de telefoon in ontvangst mag nemen.

/edit: was reaktie op MorgothG

[Reactie gewijzigd door zonoskar op 16 augustus 2012 12:42]

Ik hoop eigenlijk vooral dat dit betekent dat de HTC One X refresh/update inderdaad mogelijk met de qualcomm quadcore soc komt ipv slechts een licht opgevoerde Tegra 3. Sowieso zou je denken dat ze de Sensation -> Sensation XE fout niet nog een keer maken, maar ja.
Mooie ontwikkelingen. Zag bij buren wat al nieuws over de nieuwe cores.

Hoop dat de toekomstige telefoon van HTC wel weer een micro SD kaart heeft. Het weerhoudt mij om een One X te halen (ook al heeft deze een snellere processor aan boord)
Mooi toestel, het ontwerp bevalt me wel, die kleurtjes zijn helemaal leuk :P De video is ook een stuk beter dan die nederlandse klote reclames vol onzin en blije mensen.

OT: Voor dat bedrag wil ik deze telefoon zeker wel hebben, als deze ~net zo snel is als een S3 of One X voor de halve prijs, wel met grote batterij komt, en redelijk snelle GPU is het zeker een super toestel. Moeten we alleen een nederlandse MIUI rom flashen want ja, dat chiness is best lastig..

Ardeno 320 video: http://www.youtube.com/watch?v=IGUC_K50n78
EDIT:
Voor de mensen die niet een goed beeld hebben van Miui, Miui is Android zo als het zou moeten zijn. Je hebt standaard Root toegang maar moet dit in de instellingen aanzetten, er zit een soort permissie systeem in die een waarschuwing geeft als een App je locatie opzoekt dmv GPS, dit kan je dan toestaan of weigeren. Het zelfde geldt voor het lezen van je contact personen lijst en sms'jes.

De hele interface is verbeterd, veel meer personalisatie mogelijk door gratis thema's en de vele standaard opties. Het nadeel is wel dat er geen 'App drawer' inzit dus je alles op je homescreen hebt staan.

[Reactie gewijzigd door Donool op 16 augustus 2012 13:14]

Moeten we alleen een nederlandse MIUI rom flashen want ja, dat chiness is best lastig.
Is heus wel in te stellen instellingen zijn zo te vinden door het icoontje en de taal ook want daarstaat ook een icoontje voor. Iig engels, iets wat je toch wilt lijkt me, ik moet er niet aan denken om mijn instelling op NL te hebben woorden die 3x zo groot worden als de engelse variant waar de GUI dus veel lomper door wordt...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 13:15]

Dat permissies systeem is als ik het goed heb de applicatie LBE privacy guard. Je kan deze ook als app installeren op je toestel en dan heb je hetzelfde.

Alleen lijkt LBE wat meer geintegreerd in MIUI dan wanneer je het als losse app gebruikt.

Daarnaast deel ik wel je mening dat MIUI completer is dan de standaard android ervaring. Jammer genoeg draait de rom nog niet zo vloeiend als android 4.1 op de Galaxy Nexus.

Daarnaast ondersteund het standaard thema's, waarmee je ook mooiere icoontjes en kleuren schema's hebt...

Edit: LBE niet installeren als je android 4.1 hebt... Geeft wat problemen (op mijn galaxy nexus in ieder geval)

[Reactie gewijzigd door BooYooToo op 16 augustus 2012 13:44]

Ik vind de aankondiging van HTC's Windows Phone 8 toestellen interessanter. Volgens de berichten kunnen we in september een Qualcomm Quadcore toestel met Windows Phone 8 van HTC verwachten genaamt de 'Zenith'.

[Reactie gewijzigd door LCP op 16 augustus 2012 13:02]

Leuk dat jij dat interessanter vindt, moet je daarom reclame maken en offtopic gaan?
Ik maak geen reclame. Het gaat hier om een toestel met een Quadcore SOC. Mijn insteek van mijn post is dat er ook andere interessante quadcore toestellen aan zitten te komen. Is dat dan offtopic? O-)
Dat is geen aankondiging, dat is een gerucht. Bovendien gaat het om een toestel wat +/- 550 Euro bij introductie gaat kosten en wat qua interface achtergesteld is op dit toestel. Alleen al om de prijs is dit toestel een klasse apart.
De prijs maakt dit toestel zeker een klasse apart. Maar de interface achtergesteld op dit toestel? Verklaar je nader aub...
Miui is één van de populairste Roms van android en niet zonder reden.
Ten eerste heeft Miui een zeer gebruiksvriendelijke interface, alles is voorzien van duidelijk herkenbare iconen en shortcuts. Er zitten maar weinig onlogische elementen in.

Dit zijn zaken die je op standaard Roms, zoals TouchWiz en Sense wel tegenkomt.
Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld SMS popups met quickreply, snelkoppelingen in het notificatiescherm, die niet alleen te customizen zijn en je snel de belangrijkste instellingen laten veranderen, maar ook snel naar de betreffende instelling brengen door ze in te houden. Het lockscreen heeft geïntegreerde music controls voor alle music player s, inclusief die van derden.

Daarnaast heeft Miui geen appdrawer, zoals gebruikelijk is op Android.
Het grootste pluspunt is echter dat alles valt aan te passen in de interface. Het opstartscherm, opstarttoon, lockscreen, iconen, widgets, notificatiescherm, SMS app, telefoonapp enz. Ben je zat van de standaard interface? Giet je deze in een WP7/8, Meego of één van de talloze thema's.

Kijk bijvoorbeeld eens naar: http://www.youtube.com/watch?v=hMXtTBjCYpw
Dat klinkt zeker niet verkeerd, alleen maakt dat de interface van WP8 zeker niet achtergesteld op deze. In tegendeel; de interface van WP8 is 1 van de meest gebruiksvriendelijke van alle mobiele platformen. Ja, het is fijn dat je van alles kunt aanpassen aan je startscreen, iconen notificatiescherm e.d. maar als alles al zeer logisch is en bovendien te personaliseren, dan is er weinig aanpassing in dat soort zaken nodig. De Windows 8 interface is zeer goed doordacht en juist op de gebruiker gericht. Dit toestel is leuk voor Tweakers, maar de gemiddelde consument wil gewoon dat alles werkt en dat het gebruiksvriendelijk is en dat je je dagelijkse taken snel en eenvoudig kan uitvoeren en daar loopt Windows Phone mee voorop imo.