Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 65, views: 13.734 •

Een van de weinige succesvolle jailbreaks voor Windows Phone 7, ChevronWP7, werkt niet meer. Alle telefoons die nu nog gejailbreakt zijn met de software, worden bij de volgende synchronisatie opnieuw op slot gezet.

Dit voorjaar werd al duidelijk dat de ChevronWP7-jailbreakers ermee zouden stoppen en nu stopt de jailbreak zelf ook met werken. Microsoft biedt iedereen die 9 dollar betaald heeft voor de jailbreak een jaar lang een ontwikkelaarsaccount aan ter waarde van 99 dollar. Daarmee kan een gebruiker er opnieuw voor zorgen dat er apps buiten Marketplace om kunnen worden geïnstalleerd. Doen ze dat niet, dan wordt de mogelijkheid bij de volgende synchronisatie met desktopsoftware Zune verwijderd, aldus de jailbreakers.

ChevronWP7 is de enige jailbreak die met toestemming van Microsoft op de markt is gebracht. De ontwikkelaars hadden toestemming van Microsoft om tienduizend mensen met een code de jailbreak te laten uitvoeren. De codes waren eind vorig jaar uitverkocht. Omdat er zo weinig codes zijn verkocht, worden vermoedelijk niet veel mensen getroffen door deze maatregel.

Er is geen andere standaardmethode om Windows Phone-toestellen te jailbreaken. Alleen voor de Omnia 7, Omnia W en andere Windows Phone-smartphones van Samsung is er een browser-based jailbreak-methode uitgebracht. Windows Phone is net als Apples iOS een gesloten systeem, waarbij gebruikers alleen mogen synchroniseren met een desktopsysteem via Zune. Ook mogen ze alleen via Marketplace door Microsoft gecontroleerde apps downloaden. ChevronWP7 maakte homebrew-apps mogelijk. Het is onduidelijk of Windows Phone 8 in de toekomst te jailbreaken zal zijn; het is een heel ander besturingssysteem met heel andere kernel en opbouw, waardoor methodes als die van ChevronWP7 en WindowBreak vermoedelijk niet meer werken.

ChevronWP7

Reacties (65)

Microsoft biedt iedereen die 9 dollar betaald heeft voor de jailbreak een jaar lang een ontwikkelaarsaccount aan ter waarde van 99 dollar.
Dat is wel netjes van Microsoft. Ze hebben de ChevronWP7 manier soort van gedoogd, maar geven Jailbrakers nu eigenlijk nog meer voor hun geld.
Mwah, na dat jaar ben je je jailbreak kwijt. Lang niet iedereen zal de extra's van de developer account gebruiken. Maar het is goedkoper voor ze om een account van 99 dollar weg te geven dan om iedereen zijn 10 dollar terug te geven. Want waarschijnlijk zou minder dan 1 op de 10 gebruikers toevallig dit jaar een developer account nemen.
Als je je telefoon mvb die developer account unlocked (wat bij een aantal telefoons mogelijk is) dan maakt het niet uit dat die afloopt want unlocked blijft ie gewoon.
If your phone is currently unlocked via the Chevron Labs service, your device will relock itself at next sync with the Zune desktop software
Staat overigens ook gewoon in de inleiding van dit artikel.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 augustus 2012 09:43]

De unlock/jailbreak door ChevronWP7 wordt ongedaan gemaakt door de sync. Martinspire heeft het over een unlock door een devaccount (welke gratis wordt aangeboden). Na een jaar devaccount blijft de telefoon geunlocked.
Er is ook weer lekker verder gekeken dan de neus van de schrijver van dit artikel lang is. WP7 kun je nog steeds gratis "unlocken" alleen moet je hier dan wel een gratis studentenaccountje aanmaken.
Alleen is niet iedereen dan weer een student.
Ben ik niet met je eens, na een jaar moeten ze 99 dollar per jaar betalen om homebrew te kunnen blijven draaien. Dat terwijl die mensen eerst dachten dat ze voor 9 dollar klaar waren.

edit: @Martinspire: Heb je daar een bron van? Want ik vind dat nergens terug en uit de tekst maak ik op dat je dat wel moet gaan betalen wil je je jailbreak behouden.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 16 augustus 2012 09:33]

Dat is niet waar, je telefoon blijft gewoon unlocked, ook al geld je account niet meer.
Dat is wél waar. Bij de eerstvolgende synchronisatie van je telefoon wordt ie gelockt en kun je 'm niet meer unlocken met de tool.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 augustus 2012 09:42]

Lezen is ook een kunst...

Martinspire zegt dat als je de telefoon unlockt met het ontwikkelaarsaccount (die Microsoft gratis aanbiedt ter compensatie van het verdwijnen van de jailbreaktool), je telefoon unlockt blijft.

In het artikel staat dat telefoons die met de jailbreaktool unlockt zijn na de eerste sync met zune weer gelocked worden.

In het artikel staat dus niets dat Martinspire tegenspreekt. Je moet alleen onderscheid maken tussen de jailbreaktool en het ontwikkelaarsaccount.

Of Martinspire gelijk heeft met zijn opmerking staat hier volledig los van; dat weet ik niet.
Dat is wel netjes van Microsoft. Ze hebben de ChevronWP7 manier soort van gedoogd, maar geven Jailbrakers nu eigenlijk nog meer voor hun geld.
Zo kan je iets negatiefs inderdaad positief brengen :)

Dat jij het als voordeel ziet dat je na dat ene jaar gratis dev account 99 dollar (of euro?) moet gaan betalen voor die functionaliteit, kan ik me ook totaal niet voor stellen...

Net als met (telefoon) abbo's dus, eerste 3 maanden gratis, daarna (extra) duur maar we kijken natuurlijk niet te ver voor uit, 1 dag vooruit kijken is voldoende nietwaar?
Dat is dus niet helemaal waar. Na dat jaar blijft je toestel gewoon unlocked. Dus het is wel degelijk een nette actie van Microsoft om ChevronWP7 "klanten" te voorzien van een gratis Developers account t.w.v. ¤99.

Het WP OS is nou eenmaal gesloten, maar met deze regeling blijft het ontwikkelen van Homebrew apps nog steeds mogelijk voor diegene die daar al mee bezig waren en dat vind ik een goede zaak :)
Dat is wel netjes van Microsoft.
Hoezo netjes? Die hele "aanbieding" is een farce - normaal kost het namelijk ook 99 dollar.
[.edit: dit klopt niet helemaal, zie reactie hieronder]

Maar ik snap MS wel. Het hele ChevronWP7 was een test die keihard gefaald is. Er werd namelijk vanuit de community altijd beweerd dat als je homebrewers toe zou laten, dat dat ook uiteindelijk tot meer apps in de store zou leiden. Microsoft is ze tegemoet gekomen door een platform aan te bieden waarbij developers dus niet die 99 dollar per jaar hoeven te betalen en ze toch in de gelegenheid te stellen apps te ontwikkelen. Maar wat bleek, vrijwel niemand die een ChevronWP7 token heeft aangeschaft heeft zijn app uiteindelijk gepubliceerd in de marketplace. Sterker nog, de meeste mensen deden niet eens aan development, ze gebruikten het gewoon om homebrew apps van anderen te kunnen installeren. En ja, dat is nou juist waar ChevronWP7 niet voor bedoeld was.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 augustus 2012 10:17]

Ik lees het anders, de gebruikers krijgen een jaar lang gratis de beschikking over een tool van 99 dollar en niet een speciale aanbieding van 99 dollar.
Ik ben het even uit gaan zoeken. Je hebt in principe gelijk, maar het ligt wel iets genuanceerder. Het is namelijk niet zo dat ze iedereen die die 9 dollar heeft betaald een gratis devaccount geven voor een jaar. Wat ze wel doen is iedereen die die 9 dollar heeft betaald én tussen 1 januari 2012 en 12 juni 2012 een devaccount heeft afgesloten (en dus die 99 dollar daarvoor heeft betaald), 99 dollar teruggeven.

Dit is wel al in april bekend gemaakt, dus in feite kon iedereen alsnog een devaccount kopen en in aanmerking komen voor die refund.

Zie http://www.chevronwp7.com...xperiment-comes-to-an-end
Microsoft is offering existing paid ChevronWP7 customers a complimentary upgrade to a Microsoft App Hub membership.

Here are the details of the offer:

ChevronWP7 paid customers can sign up to Microsoft App Hub for one year from supported countries or regions. (Note: Microsoft will only be able to support developers in countries or regions where payouts are supported, see list)

If a ChevronWP7 customer signs up, Microsoft will refund the first year’s registration fee via Credit Card charge reversal.

Conditions:
  • ChevronWP7 customers need to register using the same email address they used to register for ChevronWP Labs service. This email address needs to be provided in the ‘personal details’ step of the App Hub registration.
  • ChevronWP7 customers need to sign up within 60 days after April 13, 2012 or
  • ChevronWP7 customers have signed up for App Hub on or after January 1st 2012.
    Only one App Hub account per email will be refunded.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 augustus 2012 10:16]

Is het kopen van een ontwikkelaarsaccount de moeite waard of is het gratis ontwikkelen voor Android en iOS (en evt. een Win8 licentie) meer dan genoeg marketshare?
Het lijkt mij zo een gedoemd OS

[Reactie gewijzigd door DJMaze op 16 augustus 2012 09:05]

iOS is ook niet gratis om voor te ontwikkelen. Plus daar moet je zelfs nog een Mac computer voor aanschaffen wil je de ontwikkeltools kunnen gebruiken.
Het verschil is dat je met je WP niet eens op je EIGEN telefoon mag deployen zonder dev account! Ik weet niet hoe dat met apple zit, maar met android mag je gewoon je progseltjes op je eigen telefoon zetten.
Bij Apple kun je ook niet zelf op je iPhone deployen op het moment dat je de dev-tools niet hebt. En de enige manier om de dev tools te krijgen is een Apple Dev account.
En de enige manier om de dev tools te krijgen is een Apple Dev account.
Nee hoor, Xcode is gewoon gratis in de Appstore, heb je geen dev-account voor nodig. Je kunt daarmee al iOS apps schrijven, en testen in de meegeleverde simulator.

Je hebt pas een dev-account nodig als je het op je eigen device wil deployen. Dus kosten moet je dan sowieso maken, maar je kunt al programmeren en gesimuleerd testen zonder een cent uit te geven.

@blorf: Een zipje heb ik niet voor je, maar wat is het probleem met Xcode in de appstore opzoeken?

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 16 augustus 2012 10:07]

Xcode legaal gratis? Doe mij ff een link naar het zipje.
Ik zat vorige week op iemands Mac mini te proberen een stuk software bestaande uit C-code en shellscript werkend te krijgen. Het is mij niet gelukt omdat je voor een compiler op zich al Xcode nodig hebt en er een aantal *nix-binaries missen (waarom?) waarvoor een workaround ook Xcode vereist. Ik heb nog geprobeerd het via een Parallels VM met FreeBSD te regelen maar zelfs daar heeft men mee zitten knoeien. Ik heb het ook niet voor elkaar gekregen om een iso van FreeBSD.org erop te krijgen, alleen een verouderde versie die ook nog eens voor parallels is aangepast. Nu ben ik niet bepaald een OSX-expert maar dit slaat allemaal echt nergens op. Alles extreem moeilijk maken zodat iedereen snel grijpt naar commerciele (halve) oplossingen.
Probleem: Apple is niet voor developers zonder Apple-stempel op hun voorhoofd waar zonder iets te produceren al dik voor betaald is.

[Reactie gewijzigd door blorf op 16 augustus 2012 10:01]

Xcode is gewoon gratis, je moet je wel als developer registreren maar dat kan ook gratis. Pas als je wilt deployen naar een device of dingen in de app store wilt zetten kost het geld.
tada: https://developer.apple.com/xcode/
het enige wat je nodig hebt is een Apple developers account, maar dat kun je ook gratis aanmaken...
Gewoon in de Appstore?
Apple is niet voor developers zonder Apple-stempel
Apple is blijkbaar ook niet voor mensen die Google niet kunnen gebruiken.

Xcode kun je makkelijk vinden op de website en vergt gewoon een registratie en als je dat al te lastig vind kun je het gewoon vinden de apple store. Zou mij zelf niet verbazen als het in de top 10 van meest gedownloade "free" apps staat
Het is mij niet gelukt omdat je voor een compiler op zich al Xcode nodig hebt en er een aantal *nix-binaries missen (waarom?)
En is dat bij andere OS'es niet anders dat GCC (of eenieder andere compiler) niet standaard wordt meegeleverd.
Alles extreem moeilijk maken zodat iedereen snel grijpt naar commerciele (halve) oplossingen.
Ik weet niet wat er zo moeilijk is om op een icoon te klikken en op next.

Echt waar ik zou een andere hobby zoeken dan programmeren. Als je al moeite hebt om Xcode te vinden ,te downloaden en te installeren, hou ik mijn hart al vast wat er uit zal rollen... .

En daarentegen heb ik zelf geen problemen met stukken C code te compileren en als je iets specifieks wil van libs, maak dan gebruik van macports.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 augustus 2012 10:32]

Ik heb het gezien en ik ben er klaar mee. De moeite die ik ervoor moet doen vind ik de opbrengst niet waard en de kennis die ik ermee op zou doen is Apple-only en het dus ook niet waard. Mijn mening.
Een "Apple dev-account" alleen al... Alsof het normaal is dat je moet betalen en je inlijven bij een merk om te kunnen ontwikkelen voor een bepaalde computer.
Echt waar ik zou een andere hobby zoeken dan programmeren.
Mijn hobbies omvatten geen Apple. Maar programmeren is soms mijn werk. Anyway bedankt voor het compliment
Dat mag op iOS dus ook niet, het is wat dat betreft precies hetzelfde als WP7, ook dezelfde prijs voor een dev account ($99 per jaar).

Alleen Android is wat dat betreft een stuk vrijer, een dev account kost slechts eenmalig $ 25 en die heb je dus inderdaad niet nodig om homebrew op je eigen device te zetten.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 16 augustus 2012 09:28]

En wil je zeggen dat je zonder Windows computer wel voor WP kunt ontwikkelen? Lijkt me niet. Enig verschil is dat je Windows in een VM kunt draaien, maar wil je het legaal doen, dan ben je alsnog veel geld kwijt, ook voor de ontwikkeltools die dan weer gratis zijn bij Apple.
De Windows phone sdk is gratis met meegeleverde Visual Studio Express, welke nog steeds een van de beste ontwikkeltools is imo.
Een IOS of Google dev account is ook niet gratis hoor 8)7

OT:
Ik vind het een goede deal die MS geeft voor mensen die nu chevronWP7 hebben. Daarnaast is het nog afwachten wat MS met WP8 gaat doen :Y)
Je hebt voor je EIGEN apps op Android dan gelukkig ook geen def account nodig :)

Ik develop voor Android (niet voor de market) en hoef dus NIKS te betalen.

Daarbij kost het maar een fractie namelijk 25 dollar 1malig ipv 99 per jaar....

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 16 augustus 2012 09:30]

en dan nog kun je die apks ook buiten de markte om hosten bijv op sourceforge.net (if opensource) of anders via bijv dropbox... of gewoon je eigen server / webhosting ...

je hebt dan natuurlijk niet de potentie van de market. maar er is genoeg software (bijv maatwerk) die de market helemaal niet nodig heeft..
Ik denk dat WP8 toch meer richting de iOS kant gaat wat betreft hoe gesloten het systeem is.
gratis ontwikkelen voor Android en iOS
Een developersaccount van Apple kost ook 99$/jr
https://developer.apple.com/programs/ios/

Android developeraccount kost eenmalig 25$ dacht ik.

[Reactie gewijzigd door hAl op 16 augustus 2012 09:16]

Wat betreft android is zo'n account alleen van belang als je ook daadwerkelijk iets op de Google Play store zetten wilt. Ik kan prima zonder developer account een programma ontwikkelen met eclipse e.d. en deployen naar mijn telefoon zonder dat google daar problemen mee heeft.
Aan de andere kant, Android is een veel grotere markt dan iOS.
Dat is niet waar, er worden (veel) meer apps gedownload voor iOS dan voor Android. Android wordt veel meer op low- en mid-end toestellen gebruikt. Mensen die dit hebben downloaden blijkbaar veel minder apps dan diegenen die een high end toestel hebben.
Ja en het is als developer gemakkelijker om uit de kosten te raken met die grote markt... . Een grotere markt vertaald zich niet altijd naar meer potentieel hoor.

Ik merk toch qua vraag dat het vanuit klanten nog altijd veel meer gaat over iOS oplossingen dan Android of Windows.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 16 augustus 2012 10:37]

Als je voor iOS wil ontwikkelen zul je en een ontwikkelaars account moeten hebben en een Mac. Dat is "ietsje" duurder Ontwikkelen voor Android kan wel gratis.

Op zich is een ontwikkelaars account van 99 US$ natuurlijk niet echt een probleem. De kosten daarvan vallen in het niet bij de kosten van het salaris van de ontwikkelaar of zelfs wat verschillende test telefoons (wat bij Android bijvoorbeeld een must is door alle verschillende OS versies, resoluties en UI aanpassingen).

Of Windows Phone de moeite waard is, is dan weer een tweede. Met het ontwikkelen voor iOS en Android (of zelfs iOS alleen) kun je een groter publiek aanspreken. Echter, je zit ook in een vijver te vissen waar al vele anderen je zijn voorgegaan. De keuze om al dan niet (ook) voor Windows Phone te ontwikkelen hangt dus sterk af van wat voor software je wilt ontwikkelen en de concurrentie op de verschillende platformen.
De kosten daarvan vallen in het niet bij de kosten van het salaris van de ontwikkelaar of zelfs wat verschillende test telefoons (wat bij Android bijvoorbeeld een must is door alle verschillende OS versies, resoluties en UI aanpassingen).

Zeer juist! Als je nog geen bedrag over hebt wat ongeveer overeenkomt met de kost van één ontwikkelaar één uur te laten werken, ben je niet goed bezig .... Dat gezegd zijnde doet het werken met xCode ipv mijn oude geliefde Visual Studio mij nog altijd veel pijn, maar dat is geheel off-topic ;).
Uiteindelijk komen ze er allemaal achter denk ik. Sideloaden is een bedreiging voor de adoptie van je product in de enterprise. In de enterprise willen bedrijven het graag zo dicht mogelijk kunnen timmeren om zo min mogelijk last te krijgen van potentiële beveiligingsrisico's.

Dat zal hier waarschijnlijk niet anders zijn.

@humbug
Daar heb ik het dan ook niet specifiek over. De enterprise is zeer belangrijk voor Microsoft, altijd al geweest, daarom is dat hier een beslissende factor in mijn ogen. Dat niet alles zo ingezet wordt doet daarom geen afbreuk aan mijn stelling. Keuzevrijheid binnen bepaalde kaders heeft voordelen, buiten die kaders is niet handig voor de enterprise denk ik.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 16 augustus 2012 09:48]

Maar lang niet alle telefoons worden in een "enterprise" omgeving gebruikt en centraal beheerd. Sideloading mag misschien ongewenst zijn in bepaalde omgevingen, de keuzevrijheid om zelf een programma op een telefoon te zetten heeft ook voordelen.

Het grote probleem is dat je bij Android een mega probleem hebt door gekopieerde software. Ik denk dat Microsoft er voor kiest om sideloading te verhinderen om zo te voorkomen dat de piraterij net zo uit de hand loopt als bij Android. Men ziet dat het gesloten systeem (zoals bij Apple) dat grotendeels verhinderd en er mede daardoor een veel gezonder aanbod van apps beschikbaar is.

Dan is de keuze natuurlijk niet zo moeilijk.
Logisch toch? Dat jaar is om en de gebruikers zullen waarschijnlijk gewoon een nieuw developer account moeten kopen/verlengen.
Wat bijzonder dat er nog geen underground jail-break methodes zijn voor Windows Phone. Te kleine userbase en dus geen interesse?
Die zijn er wel voor een paar apparaten, staat in het artikel, en je 2de constatering heeft er mee te maken dat er inderdaad bar weinig zijn...
De undergroud jail-break meyhodes zijn er natuurlijk allang. Heb zelf de HTC radar en draai een custom Rom. gewoon via RUU the flashen. Sideloaden is allang niet meer nodig daar heb je al geruime tijd de freedom market voor en een xap deployer op je toestel. Het mooie is dat ik met mijn HTC radar in de market place bekend sta als een Lumia900 en dus de apps kan installeren ipv de HTC apps die al voorgebakken zitten in de telefoon. Nee hoor jailbreaken kan gewoon.
Bij de LG e900 kun je door een speciale code in te typen in het technische onderhoudsmenu van de telefoon waarmee je allerlei technische instellingen kunt doen en tevens een registereditor tot je beschikking hebt. Met deze registereditor kun je door 2 registerkeys toe tevoegen je telefoon unlocken! Helemaal veilig en helemaal gratis zonder ook maar iets kapot te hoeven maken! Snap niet dat iedere producent het op deze manier regelt! Het is toch jouw telefoon, dan moet jij er toch ook mee kunnen doen wat jij wil!!!
Blijven reeds geinstalleerde homebrew apps wel draaien eigenlijk? Gisteren heeft een kameraad de laatste Windows Phone update geinstalleerd via Zune. Hierna lijken zijn homebrew apps wel gewoon te draaien.

p.s. Die 99 dollar actie is zover ik weet al voorbij. Ik kon er na een mail wisseling met Chevron een aantal weken geleden niet meer voor in aanmerking komen omdat ik te laat was. Nu wordt met die tekst de indruk gewekt alsof het nog kan.

[Reactie gewijzigd door stp_4 op 16 augustus 2012 09:25]

reeds geinstalleerd blijft geinstalleerd. Dus dat verlopen maakt niet uit. Als je echter nieuwe roms erop gaat zetten, dan werkt het niet meer (maar de meeste roms hebben toch al een unlocked-status toegevoegd)
reeds geinstalleerd blijft geinstalleerd. Dus dat verlopen maakt niet uit
Nee, dat is onzin. Zodra je telefoon weer gelockt is kun je je homebrew apps niet meer draaien. Je krijgt dan een foutmelding voor je neus dat je geen rechten hebt om de app op te starten, en de keuze om de app te verwijderen (niet echt een "keuze" aangezien je maar 1 knop te zien krijgt waarop staat "uninstall", maar dat kun je cancelen door op de home of back-toets te drukken).
Waarom draaien die homebrew apps nog gewoon bij die kameraad van me dan? Of is na de laatste Windows update via Zune zijn toestel misschien niet gelocked? Hij heeft hem gisteren aan Zune gehangen.
Nope de apps stoppen als je niet meer unlocked bent, hij start ze op en valt dan gelijk weer terug naar je startscherm.
Hmm, laat maar. Hij heeft hem net zojuist voor de tweede keer aan Zune gehangen en nu heeft Zune wel een synchronisatie gedaan. Homebrews zijn nu inderdaad dus stuk bij hem.
Ik ben best wel blij met mijn Windows Phone, ookal vind ik het jammer hoe MS het aanpakt omtrent development. Dat je dan tegen dit soort dingetjes aanloopt omdat je niet wil betalen, soit.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 16 augustus 2012 21:07]

In goed engels: revoked.
En ik neem aan dat deze apps niet meer (intern) geupdate worden?