Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 27, views: 6.111 •

Revengeance, het nieuwste deel in de Metal Gear-serie, zal op 21 februari in Europa verschijnen. Het spel borduurt voort op 'cyborg-ninja'-personage Raiden, die worstelt met zijn verleden als kindsoldaat. Het spel komt op PlayStation 3 en Xbox 360 uit.

Kojima, de 'grootvader' van de Metal Gear-serie, publiceerde een foto van de releasedatum van het spel tijdens Gamescom 2012. Het spel is een spin-off dat zich vier jaar na Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots afspeelt. Groot verschil met de andere games in de serie is dat dit een puur hack & slash-spel is zonder de typische stealth-elementen.

Het verhaal, waar Kojima nog altijd verantwoordelijk voor is, draait opnieuw om Raiden, een karakter dat zijn entrée maakte in Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty uit 2001. De cyborgninja wordt ingehuurd door een huurlingenorganisatie wanneer hij met zijn twee katana's tegen een heus cyborgleger moet vechten.

Opmerkelijk is dat de ontwikkelaar PlatinumGames een 'free slicing'-modus heeft geïmplementeerd waarmee spelers zelf precies kunnen bepalen hoe en waar de katana's zullen snijden. De ontwikkelaar belooft dat vrijwel alle objecten, muren en pilaren uitgezonderd, in stukken gesneden of gehakt kunnen worden.

De trailer die Konami speciaal voor Gamescom 2012 heeft vrijgegeven.

Reacties (27)

Devil May Cry meets Metal Gear Solid.

Jammer dat dit moest gebeuren, MGS op de PSX vond ik een van de beste spellen ooit gemaakt.
Jammer dat wat moet gebeuren? Wat doet deze spin-off af aan de door jouw geliefde Metal Gear Solid serie? Je kunt 'em ook gewoon niet spelen en MGS4 nog eens doen o.i.d. Het is zoals ik al zei maar een spin-off.

Zelf kijk ik er best naar uit. Lekker snelle slice&dice gameplay? Kom maar op. Vooral een non-lethal playthrough doen lijkt me best uitdagend.
Heel simpel, wie zegt dat dit een spin-off is en dat dit niet straks een nieuwe richting is die MGS op zal gaan? Hideo Kojima heeft al meerdere keren gezegd "Dit wordt de/mijn laatste MGS" . Misschien dat hij nu in het Metal Gear universe een andere kant op wil gaan. En ja, dat is voor veel mensen een kwalijke richting.

Met jouw beredenering kun je wel tegen iedereen zeggen "Dan speel je het toch niet?".
Gaat een hele andere richting op dan MGS4 zo te zien, lijkt meer op een hack-n-slash game.
"Groot verschil met de andere games in de serie is dat dit een puur hack & slash-spel is ".
Staat netjes in het artikel.

Klinkt mij prima in de oren trouwens!

[Reactie gewijzigd door BeerenburgCola op 15 augustus 2012 23:19]

Raiden... echt waar? Dat heeft de MGS serie zoveel kritiek opgeleverd... toch ermee doorgaan. Snake is de enige echte... wat moeten we nou met deze metrosexuele assassin? En die diepgang met het gebruik van de Katana... wat heeft dat nou met MSG te maken. Beetje spoor bijster imao.
Welke Snake is de enige echte dan volgens jou
Solid uiteraard... de ouderwetse stealthy Rambo... daar zou je toch eigenlijk niet naar hoeven vragen? Maar goed, het verhaal liep voor mij al helemaal uit de hand na MGS2 SoL. Deel 3 vond ik niet boeiend, ik weet niet eens meer waar het over gaat... niets van blijven hangen. MSG4 was qua gameplay errug goed en ook qua verhaal wel redelijk, maar gekeken naar het eerdere verloop van het verhaal niet echt herkenbaar... begon een beetje alle richtingen op te gaan. Nu dan weer Raiden en 'diepgang' in het gebruik van een Katana... ik snap het niet meer. Chaffs, stuns en smoke grenades moet je hebben icm met een silenced wapen en voor de hoge nood een automatisch modelletje...

En als ik die trailer dan bekijk dan ziet het er allemaal wel vet uit... maar MGS herken ik er nog maar heel weinig in, het zijn de karakters en wat zorgvuldig geplaatste herkenbare elementen... maar al dat gespring, salto's maken, zwaardvechten etc etc... bah bah, dat is GEEN MGS. Ze hadden Raiden gewoon moeten laten vallen en niet een of ander raar cyborg ninja uiterlijk moeten aanmeten... okay in 4 vond ik het nog acceptabel, maar niet als de het hoofdkarakter.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 15 augustus 2012 23:26]

Deel 3 is voor veel fans juist verreweg de beste game. Het verhaal legt de basis voor de hele saga, de Cold War setting is veel aansprekender dan al dat futuristische, de Boss battles zijn voor velen de beste van de serie. En Ocelot in zijn jonge jaren, prachtig in beeld. Sneaken met Naked Snake was voor mij het hoogtepunt van de serie, met de oldskool camera. MGS4 was niet verkeerd, maar kan net zo goed als 3rd person shooter gezien worden. Ik begrijp dat alleen de oude camera niet meer houdbaar was en dat je kan kiezen, maar het gaf toch meer spanning.

Wat betreft Rising. Kan leuk zijn met motion controls, maar het is geen Tactical Espionage Action. Wat dat betreft hoop ik op nieuws van Kojima over MGS5.

[Reactie gewijzigd door VonBraunschweig op 16 augustus 2012 11:33]

Sorry, maar daar wil ik je als ouwe fan van de serie toch echt even corrigeren. MSG3 is eigenlijk een soort van reboot geweest welke een grote stroom nieuwe liefhebbers heeft aangetrokken, maar ook een hoop van de oude fans teleurgesteld heeft. Er zijn niet voor niets maar ongeveer de helft zoveel games van verkocht als van MSG2. De reviews waren goed, de fans teleurgesteld... maar die waren al niet zo happy met MSG2 en die karakterloze Raiden.

MSG3 is het 'herstel' geweest na de rare wending die het kreeg met Raiden, want dat was eigenlijk een zeer mislukte poging om de fakkel van Solid naar hem over te dragen. MSG3 was wel een poging om toch weer een beetje terug te gaan naar wat MSG eigenlijk was, maar ik heb persoonlijk aardige rancune richting de game gekregen omdat ze het verhaal eigenlijk opnieuw begonnen uit te leggen... mythes ontkracht etc. Het niet meer weten waar het over gaat is uiteraard overdreven... ik WIL(de) het niet weten achteraf.

Vroeger was MSG een game waarover je uren kon lullen met andere liefhebbers vanwege de spannende verhaallijn en alle complotten door de delen heen. Sinds MGS3 is die magie verdwenen, ze hadden vooruit moeten gaan in het verhaal... niet overnieuw beginnen zodat ze een andere weg in kunnen slaan. Ik weet het, ik ben een verstokte koppige fan van weleer die eigenlijk niet moet zeuren omdat de games ansich helemaal niet slecht zijn... maar ik vond de serie zo cool, zo cool... en nu niet meer ;( het is te standaard geworden, het sausje past bij 9 van de 10 games tegenwoordig... in anime zullen ze het een filler episode hebben genoemd, een aflevering die erin gezet wordt om eerdere continu´teitsproblemen op te lossen en eventuele toekomstige roden draden uit te leggen. Welke net zoals in Anime als losse aflevering vaak extra spectaculair zijn en doorspekt met vele herkenbare momenten, maar in basis afbreuk doet aan de originele verhaallijn.

Het enige waarmee Kojima zich nog echt onderscheid van de rest zijn de cinematics... Maar goed, Japanse games zijn per definitie vrijwel niet te verslaan als het cinematics betreft.

[Reactie gewijzigd door MicGlou op 16 augustus 2012 21:08]

Ojee, door een oude "MSG" fan gecorrigeerd worden, da's altijd linke soep. Maar als ik nu zeg dat ik vroeger ook met m'n fingers crossed de lift in stapte, dan blijkt MGS gelukkig nog steeds een serie waarover je nog steeds hartstochtelijk kan lullen:)

Wel een beetje een vreemd verhaal, en eigenlijk corrigeer je jezelf al. MGS2 was toch echt de game die het meeste teleurstelde, door Raiden en de torenhoge verwachtingen na MGS1. Deel 3 was veel minder gehyped, maar veel meer gewaardeerd door de fans. Volgens mij:) Hoe dan ook is voor mij de week waarin ik MGS3 uitspeelde 1 van de beste 'gamingtimes' ooit, ik kreeg geen genoeg van het verhaal en de Cold War setting. En dan die gezongen themesong, nadat je al een paar uur met de virtuos mission bezig bent geweest. En later op die ladder weer. Brilliant.
Helemaal waar... maar MSG2 was een beetje dubbel. Qua verhaal gaf het erg veel voldoening omdat de game een logisch vervolg op de vorige delen was. Ook qua gameplay vind ik het na Metal Gear Solid de fijnste om te spelen. Het was alleen die Raiden die vreemd deed aanvoelen en dan met MGS3 ineens 'overnieuw beginnen'... ik ben de weg kwijt kwijtgeraakt :) Het perspectief van de die hard survivor die ondanks al het verraad het recht toch liet zegevieren verdween compleet met die karakterloze Raiden en latere delen... het verhaal werd verteld vanuit de ogen van Solid, dat hadden ze nooit mogen veranderen... Het is als Halo zonder MasterChief of Duke Nukem zonder The Duke... het kan gewoon niet.

Nu moet ik wel weer zeggen dat dit nieuwe deel het wat lastig maakt, wat blijkbaar gaan ze nu eindelijk het verhaal weer oppakken waar het bij MGS2 is blijven liggen... daar wordt ik toch wel weer een beetje blij van. Nu alleen nog maar hopen dat de trailer niet sprekend is voor de uiteindelijke gameplay. Ook hoop ik wel dat ze er logisch mee doorgaan en dus niet het filler materiaal gaan gebruiken om op voort te borduren.
Ziet er zeker tof uit; en dankzij Platinum weet ik iig dat het met de hoeveelheid actie wel snor zal zitten 8-)

Desalniettemin, vind ik het wel jammer voor de MGS fans dat 'hun' serie nu zo'n onverwachte richting in slaat, waar men natuurlijk veel liever een trouwe en stealthy MGS 5 had gezien. Ik heb zelf nooit een MGS game gespeeld, en zal dus deze ook alleen halen omdat ik actiegames (+ Platinum) zo tof vind.

Mss was het beter geweest als men dit concept gewoon op een nieuwe IP had losgelaten, ipv nu iets bekends helemaal te 'basterdizen'....Of natuurlijk gewoon Bayonetta 2 te maken :Y)
Waarom maken mensen zoveel problemen over dit game, nee het is geen MGS5. Het is een spin off wat gaat over raiden. Ik heb er wel zin in, als het goed is zien we dan weer wel.

En ik heb genoten met MGS2.
"The original one had a bird’s-eye view, but I only wanted to play hide and seek; like hiding in the lockers, under the tables, seeing the enemy’s foot from there, and running away. That was the kind of tension I wanted to create. -Hideo Kojima-

What went wrong man?
De MGS series waren een synoniem voor "Stealth" games, ik vind dat de Kojima studio's de verkeerde kant op gaan!
Dit is Metal Gear Rising, niet Metal Gear Solid. Ze gaan met Rising gewoon een andere kant op, het is ook een spin-off en geen nieuwe MGS titel. Daarbij is Metal Gear Solid 5 ook al aangekondigd, en dat word weer gewoon als vanouds
Lijkt me een leuk afreageer-spel. :P

ontopic: Ziet er goed uit! Veel actie, niet alleen maar geweren. De manier van spelen doet me een beetje denken aan Assassin's Creed.
Het is niet te geloven hoe weinig mensen het concept van een 'spin-off' begrijpen (zowel op Tweakers.net als op de rest van het Internet). Mensen hebben schijnbaar ook moeite met het begrijpen van het feit dat Platinum Games de game aan het ontwikkelen is en niet Kojima Productions.

OT:

Ik kijk hier zeer naar uit! Ik ga ook zeker de ZoE HD collectie kopen vanwege de MGR demo die erbij zit.
Kan echt niet wachten. Platinum maakt de beste actie spelen op dit moment. Kijk naar Bayonetta (game of the year waardig) en Vanquish. Ik heb volste vertrouwen dat platinum ons niet teleurstelt.

En ja, de MGS elitist schijnen inderdaad niet te begrijpen dat dit een spin-off is en niet de volgende deel in de MGS reeks. MGS 5 is gewoon in productie door Kojima op dit moment en zal ergens volgend jaar uitkomen hopelijk.
MGS is wat dat betreft net Resident Evil. Ineens afwijken van de roots om een groter of ander publiek te bereiken. Op zich geen wereldramp, zolang de maker(s) zich hun roots maar blijven herinneren in evt. vervolgdelen. Een klein uitstapje mag geen kwaad kunnen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.