Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 66, views: 15.264 •

Als Windows RT in oktober verschijnt, zal Toshiba geen tablets met het nieuwe besturingssysteem op de markt brengen. Het bedrijf richt zich voorlopig op Windows 8-producten en zegt af te willen wachten hoe de markt zich ontwikkelt.

Aanvankelijk zou Toshiba een van de eerste bedrijven zijn die tablets met Windows RT uitbrengen. De Japanse fabrikant zou aan tablets op basis van ARM-chips van Texas Instruments werken. Maandag maakte Microsoft echter bekend dat er, naast Microsofts eigen Surface RT-apparaten, alleen Windows RT-tablets van Asus, Dell, Lenovo en Samsung op komst zijn.

In een reactie aan Bloomberg laat Toshiba weten dat het vooralsnog geen Windows RT-tablets uitbrengt 'vanwege de te late levering van componenten, waardoor het onmogelijk is op tijd een product uit te brengen'. Het is niet duidelijk om welke componenten het gaat. Uit de verklaring van het bedrijf kan ook opgemaakt worden dat in de nabije toekomst geen Windows RT-hardware van Toshiba te verwachten is. "Voorlopig richten we ons erop om Windows 8-producten uit te brengen. We blijven wel de mogelijkheden bekijken om in de toekomst Windows RT-producten uit te brengen; we zullen de marktomstandigheden in de gaten houden", zei Eric Paulsen, woordvoerder van Toshiba in de VS.

Ook Acer staat niet op het lijstje van fabrikanten die Windows RT-tablets zullen uitbrengen. De ceo van die fabrikant liet zich eerder kritisch uit over de plannen van Microsoft om zelf Windows RT-hardware uit te brengen, waarmee het bedrijf uit Redmond een directe concurrent van zijn hardwarepartners wordt. Volgens bronnen van Engadget komen Microsofts Surface RT-tablets op 26 oktober uit en gaan ze 199 dollar per stuk kosten.

HP daarentegen verwelkomt de komst van Microsofts tablets. "Ik denk dat Microsoft wil laten zien wat er met tablets mogelijk is", zei John Solomon, senior vice-president van HP's Amerikaanse printing and personal systems-divisie. "Ik vind het geweldig dat ze op de voorgrond treden." HP brengt zelf geen Windows RT-tablets uit, maar komt wel met zakelijke Windows 8-modellen die met Microsofts Surface for Windows 8 Pro-tablets met x86-chips moeten concurreren.

Reacties (66)

De meeste bedrijven die kijken hoe de markt reageert staan op het randje van de afgrond; Kodak, Nokia, enz.
Volgens mij kan je beter een flop hebben dan te laat instromen.

Bovendien lees ik op veel sites positieve reacties op de Windows tablets dus ik ben zeer benieuwd!

[Reactie gewijzigd door Strunkie op 15 augustus 2012 14:28]

Dat doen ze min of meer door zich op Windows 8 te richten. Als ze Windows 8 Pro tablets met leuke features voor een goede prijs weten aan te bieden kan dat aardig uitpakken.

Ik denk dat de meeste nog vers in het achterhoofd de ingestorte Netbook markt hebben. Ze zijn bang denk ik dat het zelfde met tablets gaat gebeuren. De Android markt is echt gewoon overspoeld met tablets, en op een paar merken na denk ik ook dat er geen droog brood meer valt te verdienen. Je kunt een Android tablet voor onder de 100 euro bij vrijwel iedere winkel krijgen.
Ik vraag me af hoe groot die impact is. Voldoende concurrentie op de Win-RT tablet markt, en toegegeven heeft Toshiba niet echt een reputatie op het gebied van tablets.

Als ze dan ook nog eens later op de markt verschijnen dan de concurrenten, mis je al de meest belangrijke groep van early adaptors. Ik snap de keuze wel.
Ik lees dat er nu 450 metro style apps zijn in de metro store voor Windows RT.
I haven't seen an official tally from Microsoft, but Jose Fajarado, a Silverlight and XAML developer who blogs at http://advertboy.wordpress.com, said at latest count he believes there to be about 450 or so Metro-style apps in the Store. (Metro-style apps are those developed from scratch using Microsoft's WinRT programming interfaces. Nothing but Metro-style apps will work on ARM-based Windows RT devices; both Metro-style and Win32 apps will work on Windows 8 on Intel/AMD PCs and tablets.) The image embedded in this post is from a wall of icons of apps available in the Store that Fajarado is constantly updating.
bron

Dat maakt dat een Windows RT tablet op dit moment een hard sell denk ik. Lage prijs ligt dan wel voor de hand.
Hoeveel van de tablets in de huidige markt is op dit moment uitgerust met Windows?
Weinig, want Apple heeft een groot deel van die markt in handen. Gevolgd door Google.
Microsoft moet daar als "laatkomer" ( voor het gemak de eerdere poging even vergetende ) zichzelf nog maar zien te bewijzen.

Zo'n ontzettend vreemde beslissing is dit dus niet van Toshiba. Er moet veel geld ( R&D, marketing, etc ) gestopt worden in een product dat zichzelf nog moet gaan bewijzen.

Het blijft natuurlijk lastig om dergelijke zaken van te voren in te schatten, maar als het management van Toshiba inschat dat ze beter hun inspanningen kunnen stoppen in producten waar ze wel zeker van zijn en dan maar "laat instromen" op de Windows tablet markt, dan zal dat best een weloverwogen besluit zijn.
Geen aandeel, althans niet noemenswaardig.

Maar wilt niet zeggen dat er geen plaatst is voor nieuwe speler die pc en tablet kan samenvoegen, als je x86 tablet krijgt die gewoon hetzelfde kunnen als de pc's dan is daar grotere markt voor dat voor Windows RT tablets lijkt me.
Bovendien lees ik op veel sites positieve reacties op de Windows tablets dus ik ben zeer benieuwd!
maar hoeveel van die reacties gaat over windows RT en niet over windows 8 ?
Hoezo laat instromen ? Ze zullen wel tablets uitbrengen die op de x86/x64 versie van Windows 8 draaien.

Waarom zou je in hemelsnaam kiezen voor een ARM versie ? Je zit dan ook echt vast aan Windows 8 RT vanwege secure-boot. Daarbij zullen veel gebruikelijke softwarepakketten (zoals Firefox, Thunderbird en Pidgin) niet werken op ARM hardware.

Je kunt veel beter kiezen voor een x86/x64 tablet zodat je de mogelijkheid behoudt om naar een ander OS over te stappen indien Windows 8 niet aan je verwachtingen voldoet.

Ik vind dat Toshiba juist een heel slimme keus maakt. Windows 8 krijgt sowieso al behoorlijk veel kritiek te verwerken waarbij de RT versie logischerwijs het meest de grond in wordt geboord. Logisch dat je de kat even uit de boom wilt kijken. Als je het marketingtechnisch een beetje handig aanpakt zul je zelf weinig hinder ondervinden als je pas later instroomt met Windows 8 RT.

Desondanks blijf ik erbij dat Windows 8 als geheel gaat floppen. Het zal uiteindelijk wel verkocht worden omdat het op vrijwel alle nieuwe computers zal worden geÔnstalleerd door de fabrikant. Echter ben ik eens benieuwd hoe de marktverdeling er een jaar na de release uit ziet.

Zelf denk ik dat er tegen die tijd nog een klein restant Windows XP gebruikers zal zijn, een restje hardnekkige Vista gebruikers en een overvloed aan Windows 7 users.

Ik ga Windows 8 hoe dan ook overslaan. Indien Windows 9 (naar verwachting-) op de zelfde tour verder gaat stap ik over op Linux Mint. Daar heb ik tenminste wťl een normale desktop.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 augustus 2012 15:22]

Waarom zou je in hemelsnaam kiezen voor een ARM versie ? Je zit dan ook echt vast aan Windows 8 RT vanwege secure-boot. Daarbij zullen veel gebruikelijke softwarepakketten (zoals Firefox, Thunderbird en Pidgin) niet werken op Windows RT hardware.
Fixed! Firefox, Thunderbird en Pidgin zijn er namelijk al best lang in voor 't ARM platform beschikbaar. Onder Linux, dan wel.
Het gaat erom dat ze onder Windows RT moeten draaien; iets dat niet gaat gebeuren.

Aangezien de ARM-tablets van Microsoft "secure-boot" hebben, zullen de meeste Linux distributies hier niet op gaan draaien. Dat er ARM-Linux versies zijn van Firefox, Thunderbird en Pidgin is allemaal wel leuk en aardig maar daar heb je in dit geval dus helemaal niks aan.

Vandaar dat ik ook zeg dat je beter voor een x86/x64 tablet kunt kiezen. Daar behoud je tenminste de mogelijkheid om een ander OS te installeren.
Secure-boot is allang gekraakt. Als je er wat anders op wilt installeren dan kan dat gewoon.
Daar gaat het niet om. Het is een principekwestie. Als ik een tablet koop wil ik zelf bepalen welke software ik daar op installeer.
Waarom zou je in hemelsnaam kiezen voor een ARM versie ? Je zit dan ook echt vast aan Windows 8 RT vanwege secure-boot. Daarbij zullen veel gebruikelijke softwarepakketten (zoals Firefox, Thunderbird en Pidgin) niet werken op ARM hardware.
En andere pakketten (Word en Excel) maar ten dele, omdat VB en macros niet mogen/kunnen werken.

Dus de keuze wordt makkelijk, x86/x64 als je perse Windows moet draaien, of voor een goedkopere Android tablet gaan. Of een dure Ipad.

Ik geef ze helemaal gelijk, persoonlijk zie ik geen heil in de RT versie, behalve dat die wel een stuk lichter is.
Wat een onzin. Firefox, Thunderbird en Pidgin draaien ook niet op iOS en toch verkopen iPads uitstekend.
dat OS heeft dan ook zijn eigen identiteit, net iets wat microsoft wil proberen te forceren op andere incompatibele hardware, waardoor veel software-fabrikanten 2 versies zullen moeten maken enkel om "windows" te ondersteunen
Volgens mij kan je beter een flop hebben dan te laat instromen.
Microsoft kan zich behoorlijk wat floppen permitteren, want die hebben massa's en massa's aan geld op de rekening staan. Zolang ze nog een enorme userbase hebben, kunnen ze dus wel een potje breken.
Het is niet alleen een financiŽle kwestie maar ook een reputatiezaak.

Als je baggerproducten op de markt gaat brengen zul je een deel van je klandizie kwijt raken. Nu zal het Microsoft een redelijke zorg zijn of consumenten achteraf afhaken; die hebben veelal toch al voor de OEM versie van Windows 8 betaald bij een nieuwe PC of laptop.

Wat je wel krijgt is dat in dit geval bedrijven af zullen haken. Die zitten echt niet op Metro te wachten. Al het personeel moet hier weer in worden opgeleid, inclusief alle systeembeheerders. Kost veel tijd en klauwen met geld. Dan heb ik het nog niet eens over de tijd die je kwijt bent voor het "upgraden" aan zich en de bijbehorende licenties.

Bovendien is het vooral voor systeembeheerders een hel om constant te moeten wisselen tussen Metro en het standaard bureaublad. InefficiŽnt werken betekend tijd en geld verliezen.

Kortom; veel extra kosten en veel verloren tijd terwijl Windows 8 voor 95% van de gebruikers geen enkel beduidend voordeel biedt. Windows 7 voldoet ruimschoots aan alle eisen en dat zal ook de komende 5 jaar (of langer-) blijven.

Kijk maar naar Windows XP; dat wordt 13 jaar na dato nog steeds vrij veel gebruikt. Ik voorzie een soortgelijke ontwikkeling met Windows 7.

[Reactie gewijzigd door Titan_Fox op 15 augustus 2012 17:11]

Als systeem beheerders moeten opgeleid worden omdat ze nu met windows 8 gaan werken , dan zijn het geen goede systeembeheerders. Er zijn maar een paar verschillen tov 7. Het is niet een heel ander OS ofzo.
Systeembeheerders moeten worden opgeleid omdat bedrijfsbeleid dit vereist. Zijn zat grote IT-bedrijven waar je evengoed een certificaat moet halen om met bepaalde software te mogen werken. Dat heeft niks te maken of je een goede systeembeheerder bent of niet.

Ik zit 15 jaar in de reparatiesector. Ondanks dat alle laptops heel erg op elkaar lijken eist Dell van mij dat ik eerst een certificering haal alvorens ik aan dat type mag sleutelen. Wil jij nou ook beweren dat ik geen goede reparateur ben ? Volgens jouw "systeembeheerder-logica" dus wel. Bedankt in ieder geval ...

Ik blijf erbij dat Windows 8 een geheel onnodig product is. Dat Windows 7 werd uitgebracht vond ik een goede zaak omdat Vista gewoon erg slecht was. Mensen zaten gewoon op een beter OS te wachten.

Nu Windows 7 erg snel en stabiel is kun je je afvragen of je wederom de overstap wil gaan maken naar een nieuw OS dat voor de meeste mensen helemaal geen verbetering met zich mee brengt.
Toshiba is wel een wat breder bedrijf dan Nokia of Kodak he.. :)
Ten eerste is Toshiba een hele grote jongen die het niet alleen hoeft te hebben van dit soort hardware. En hebben ze een goede Android tablet.
Kodak is wel op tijd ingestapt in het digitale tijdperk, maar met de verkeerde bagage/visie.
Vreemd. Ik ga straks zeker een Windows RT tablet kopen en Toshiba mist dan in ieder geval mijn geld.
In hoeverre missen ze jouw geld als blijkt dat het niet rendabel is om op dit moment in de Windows RT tablets te stappen? Ik ga er vanuit dat ze dit onderzocht hebben en daardoor een keuze gemaakt hebben.
Ach, ik ga ook geen Windows RT tablet uitbrengen en loop daarmee ook jouw geld mis.

Daarmee is het nog geen rare beslissing van me. Bij Toshiba hebben ze duidelijk een kosten/baten analyse gemaakt en zien het niet zitten.

Het onderliggende verhaal van dit aritkel gaat niet zozeer over Toshiba (er zijn zoveel fabrikanten die een bepaalde produktcategorie niet voeren), maar over het gebrek aan enthousiasme bij de OEMs voor Windows RT in het algemeen.

Als het echt een killer produkt was dan had je verwacht dat ze stonden te dringen en te vechten om een licentie te nemen. Het is overduidelijk dat er veel aarzeling is bij de fabrikanten.

De vraag is een beetje of dat voornamelijk a) vanwege gebrekkig vertrouwen in de technologie is of b) omdat ze verwachten dat het erg lastig wordt om met Microsoft zelf te concurreren?

Mijn eigen gedachte is dat het eerder om a) gaat. Sterker nog, dat is een van de redenen dat Microsoft zelf in de markt heeft moeten stappen.
Ach, ik ga ook geen Windows RT tablet uitbrengen en loop daarmee ook jouw geld mis.
Jij bent geen computerfabrikant.
Klopt helemaal, het punt dat ik dan ook probeer te maken is dat je argumentatie niet klopt. Jouw bereidheid als individu om te betalen bepaalt net zo min het beleid van Toshiba, als dat van een particulier persoon als ik.
Ik denk dat Xenan kijkt naar het grote plaatje. Als meer mensen zijn mening delen, dan gaat Toshiba dat voelen. Kijk maar naar Nokia.

Stem jij wel eens, of denk je dat jouw individuele mening toch niks uit zal halen?
Ik heb toch ook nog 3 paragrafen daarna geschreven waarin ik uitleg hoe dit soort beslissingen genomen worden op andere "grote plaatje" argumenten? En dat er volgens mij een gebrek aan enthousiasme is voor Windows RT?

Sorry hoor, ik maakte alleen maar een wat flauw grapje in mijn reactie, voordat ik wat dieper op de stof inging.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 15 augustus 2012 17:42]

Daarmee stel jij je dus op als buitenbeentje, en daar heeft Toshiba dus niks aan. Die hebben massa's mensen nodig die hun product kopen, en aangezien nog niemand weet hoe dat winrt zich gaat gedragen, en de test tot nog toe behoorlijk negatief zijn, zijn zij slimmer als jij.
Dit was idd te verwachten, het is zinniger voor een OEM om voor hetzelfde geld een Clover Trail-based x86 tablet in elkaar te schroeven en een volwaardige W8 te kunnen leveren, dan om met alle beperkingen van ARM+Windows RT te moeten werken.

Als ARM SoC's nou veel goedkoper of sneller waren, dan is er nog wel een trade-off te maken, maar nu...en met AMD's roadmap voor tablet SoC's (Kabini/Temash in Q1-2013) zitten de OEMs ook niet per se aan Intel vast.

Extremetech heeft het een paar maanden terug goed voorspeld.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 augustus 2012 14:37]

Als ARM SoC's nou veel goedkoper of sneller waren, dan is er nog wel een trade-off te maken
De ARM socs zijn snel zat voor Windows 8 RT

Toshiba zou overigens de Texas instuments OMAP ARM processors gebruiken en had ook al een prima werkende versie op ARM zoals die werd gedemonstreerd op Computex een paar maanden geleden.
http://www.youtube.com/watch?v=cQ7Ibf8Y6vw

Ik denk echter dat TI de productie van die nieuwe ARM processors nog niet stabiel heeft voor massaprodcutie.
De ARM socs zijn snel zat voor Windows 8 RT
Dat zeg ik ook niet :)

De high-end ARM SoC's die *nu* beschikbaar zijn voor OEMs zijn Tegra 3, S4 en Exynos 4 Quad, en later dit jaar (?) OMAP5 en Exynos 5. Die zijn niet veel goedkoper, sneller of zuiniger dan dan Clover Trail. En zelfs al rekent Intel $75 voor Clover Trail (Tegra 3 = ~$25) ik weet wel zeker dat klanten meer dan $50 meerprijs over hebben voor een tablet met een 'echte' Windows 8 ipv RT waar al je x86 apps niet op draaien en ladingen features mist.

Ik denk dat Windows RT voornamelijk ontwikkeld is door MS als backup/"plan B" voor het geval dat Intel en AMD niet in staat waren zuinige x86 SoC's te maken, en dat de ARM fabrikanten ver voor zouden lopen. Dat lijkt nu ietwat ongegrond, aangezien alle next-gen ARM chips fors vertraagd zijn en Clover Trail nog steeds op schema lijkt te zijn voor de W8 launch.

Toshiba at trouwens soepeltjes van 2 walletjes, want die hebben nog altijd de Tablet 810 met Clover Trail gepland. Samsung schijnt ook zowel (low-end) x86 als ARM tablets te gaan voeren, maar ik neem aan dat die op een gegeven moment ook de knoop door gaan hakken welke van de 2 ze gaan kiezen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 augustus 2012 15:13]

ik denk zelfs dat alle leveranciers van RT tablet ook een tablet met Windows 8 pro uit gaan brengen.
Maar dat zal zeker later zijn en daar laat intel al een eerste steek mee vallen.
Ze hadden gewoon moeten zorgen dat er direct ook pro-tablets beschikbaar zouden zijn en niet pas maanden later.
Clover trail wordt een dual-core met HT, geen quad-core zover ik weet. HT is wel beter geworden maar is niet hetzelfde als een verdubbeling. Ik denk dan ook niet dat de quad-core ARM cpus tegen die tijd echt het onderspit zullen delven tegen Intel. En die 50$ blijft het niet bij he: Windows8 RT is ook goedkoper dan Windows8 full-blown, dus ga maar uit van 150 tot 200$ meer en dan wordt het verschil zo groot dat het wel relevant wordt. Op een tablet surf je en ga je geen Office draaien dus dan is die 100+ dollar snel verdient.

Ik denk dat MS de ARM versie ontwikkeld heeft omdat het een goedkoper platform is dan Intel en men zit al zo vast aan Intel voor hun bestaan (zonder Intel geen MS), dus dit is een goed moment Intel ook een beetje onder druk te zetten interresante producten te blijven leveren. Net zoals Intel ook geld steekt in de Linux ontwikkeling (wat MS natuurlijk ook liever niet ziet).
Windows8 RT is ook goedkoper dan Windows8 full-blown
Nee duurder juist want Windows 8 RT is inclusief een MS Office licentie en op Windows 8 pro tablet zit standaard geen MS Office.
Clover trail wordt een dual-core met HT, geen quad-core zover ik weet. HT is wel beter geworden maar is niet hetzelfde als een verdubbeling.
De Atom architectuur is klok-voor-klok een stuk sneller dan Cortex A9 (zeker voor toepassingen die niet heel goed over meer cores schalen), dus in de praktijk is dat het probleem niet. We zagen met Medfield al dat een Atom core + HT qua IPC grofweg vergelijkbaar tot iets sneller is dan een Krait core. CT zal idd net als de S4 in synthetische multi-core benches wat achter lopen op die quads, maar dat zal weinig mensen boeien.

Voor de tablets van de komende herfst heeft Clover Trail in de praktijk alleen de S4 (dual Krait), Tegra 3 (quad A9) en Exynos 4 Quad (quad A9) als concurrenten. De rest (OMAP5, Exynos 5, Hondo, S4 quads, Tegra 4) is allemaal uitgesteld of niet leverbaar dit jaar. Formele nummers hebben we nog niet, maar gezien de performance van Medfield (zeg maar een halve Clover Trail) lijkt de performance redelijk in lijn te zijn daarmee.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 augustus 2012 16:47]

Ik ben heel benieuwd wat dit voor uitwerking heeft voor de bedrijven die niet meteen mee doen. Ik heb verder geen verwachting hoe Windows RT het gaat doen, maar mocht het goed lopen dan zullen Acer en Toshiba wel snel achterlopen. Maar goed, het blijft speculeren en we moeten maar zien hoe het allemaal gaat lopen. Ik denk toch dat mensen wel sceptisch zullen zijn omdat het vrij nieuw is en het even tijd nodig heeft voor men door heeft hoe het in elkaar steekt met Windows 8 en Windows RT producten.
maar mocht het goed lopen dan zullen Acer en Toshiba wel snel achterlopen.
Hoe moeilijk kan het zijn om goede hardware voor een gestandaardiseerd platform te maken? De uitdaging is nauwelijks in het ontwerp en ontwikkelen, dat zullen ze waarschijnlijk sowieso al parallel doen, of er nou produkten uitkomen of niet.

Marketing heb je zo ingehaald en sterker nog, je hoeft niet eens geld te steken in het uitleggen van de produktcategorie. Dat hebben je concurrenten al voor je gedaan.

De enige echte uitdaging lijkt me het opzetten van de supply chain. Dat kost tijd en geld, maar dat is uiteindelijk toch slechts een kwestie van maanden?
ACER heeft al eerder aangekondigd in Q1 2013 komen met RT-tablets
hun android tablets zijn niet de beste.
Hoezo niet? the Thrive was een goed apparaat.

En als je 400 euro voor een Android tablet hebt heb je de keuze uit:
Acer A510
Asus TF300
Toshiba Excite 10

Ik zou niet weten wie hier niet voor de Toshiba zou kiezen, aangezien die geen hitte probleem heeft, veel degelijker is gebouwd, normale sd heeft, gorilla glass, en niet van plastic is gemaakt.
Helemaal mee eens. De Toshiba Thrive was de eerste Android-tablet met een normale USB-poort en normaal SD-slot. Ook nog een full HDMI-uitgang en verwisselbare covers + batterijen. Ik heb er ruim 8 maanden geleden een gekocht maar ben er erg tevreden mee, alleen heeft mn vriendin hem in beslag genomen :P
Kijk, HP snapt het tenminste. Die begrijpen goed dat Microsoft de markt van tablets niet wil beconcurreren, maar wil aantonen wat er mogelijk is op tablet gebied. Dat Toshiba de tablet markt met Windows RT nog niet wil betreden snap ik ook gezien de naam van de concurrentie op tablet gebied; Asus en Samsung zijn wat dat betreft kopstukken en staan bij het grote publiek goed bekend om hun tablets. Toshiba zou het erg lastig krijgen om een voet aan de grond te krijgen denk ik.
dat vind ik wel een hele kortzichtige reactie,

want toshiba heeft wel degelijk naam op de Mobile Internet Device markt. zeker als je klijkt naar bijv zakelijke notebooks waar bijna geen enkel bedrijf zelfs maar overweegt om samsung of asus aan te schaffen en men enkel kijkt naar ibm, toshiba lenovo etc.

dan is het al snel de vraag, waar heeft een tablet meer van weg, een gsm (htc, samsung, sony) of notebooks/ultrabooks hp, lenovo toshba.

als toshiba windows RT links gaat laten liggen dan zegt dat wat mij betreft toch wel een beetje iets over de markt en de potentie (niets meer dan een consumenten gadget... waar producten van apple en google (via een van zijn vele partners) toch wel de dienst uitmaken.

je zag het al aan alle beperkingen in bijv office, dat RT geen volwaardig product zou worden, en dat is jammer met de toegenomen kracht in het arm segment is dat eigenlijk niet meer nodig.

het is dus maar wachten of er wel producten komen op basis van amd's trinity apu's of intels ULV platform. anders wordt het voor de adotie van Win8 tablets alleen NOG maar moeilijker.

Android heeft bij deze beslissingen in ieder geval een HOOP te winnen, en ik hoop nog steeds dat ook Conicial (ubuntu) een serieuze poging gaat doen in deze markt. ik denk dat ik een Tablet met ubuntu (geen custom roms zooi) nog wel eens in overweging zou nemen, itt tot w8RT
Ik ben heel benieuwd hoeveel de Microsoft Surface nu echt gaat kosten. 200 dollar lijkt me bijzonder onwaarschijnlijk. Maar 500 dollar, wat ook mogelijk is, zou volgens mij weer echt te duur zijn. Dat kan alleen Apple maken. Hoewel Android tablets vaak ook in de prijscategorie vallen, maar die doen het niet voor niets beroerd.
De Samsung Galaxy Tab doet het anders behoorlijk goed
Galaxy Tab is relatief goedkoop en is momenteel voor 337 in pricewatch. En wordt ook regelmatig gedumpt bij MM en Saturn voor rond de 300 euro. Dat is aanzienlijk goedkoper dan zelfs de iPad 2 die nog altijd 389 kost.

Pricewatch linkje:
pricewatch: Samsung Galaxy Tab 10.1 16GB Zwart
Maar die Galaxy tab 10.1 heeft geen 32 GB geheugen natuurlijk en een tegra2 ipv een een Tegra3 en geen usb slot en geen micro SD slot en bevat ook niet standaard MS Office.

En de Surface heeft dat wel.
Microsoft zal volgens mij niet schromen om een dik verlies te nemen om zo marktaandeel te verwerven. En dat verlies kunnen ze zich permiteren. Datzelfde deden ze met de XBOX. Alleen is de positie van MS nog wel heel belabert als het gaat om marktaandeel in de mobiele markt. Dus ze moeten wel met iets heel bijzonders komen, in dit geval met kleine prijs. Lijkt me overigens niet dat fabrikanten van Windows hardware dit leuk vinden. Positieve is misschien dat Android en Linux hierdoor snel populairder kunnen worden op de Desktop en Notebook markt.

Uiteindelijk interessante ontwikkelingen voor de consument allemaal. Na de lancering van de Google tablet nu ook goedkope MS branded tablet een nieuwe mini iPad, die zoals ik begrepen heb ook ergens rond de 250 euro gaat kosten. Kortom een prijzenoorlog op de tabletmarkt lijkt aanstaande.
Positieve is misschien dat Android en Linux hierdoor snel populairder kunnen worden op de Desktop en Notebook markt.
Wacht - doordat Microsoft extra goedkope tablets verkoopt, worden Android en Linux populairder op de desktop markt? Da's wel een heel creatieve redenering...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 augustus 2012 15:20]

Lijkt ingewikkeld maar is in feite simpel: MS gaat zoals Apple richting eigen hardware. Met de stap van surface tablet is duidelijk een eerste stap gezet. Fabrikanten worden wantrouwig en gaan naar alternatieven voor Windows zoeken.
Die 'eerste stap' blijft ook een eerste stap volgens velen. Microsoft zou wel gek zijn om alle hardware zelf te gaan fabriceren, ze zouden miljarden aan opbrengsten van third-parties mislopen en de dominantie van het Windows-platform te grabbel gooien. Er zijn ook totaal geen aanwijzingen dat dit gaat gebeuren. Microsoft maakt wel vaker hardware, en toch zijn er nog zat fabrikanten die muizen, toetsenborden, joysticks, gamepads, e.d. voor het Windows-platform maken.
De RT variant van Windows 8 is een stuk minder veeleisend dus die prijs van 200 dollar zou goed kunnen. Dan heb je eigenlijk ook alleen de metro-schil ter beschikking, dus geen fullblown windows.
De normale (intel) variant zal wel duurder worden inderdaad en zal waarschijnlijk richting iPad prijzen gaan, met als grote voordeel dat je dan dus gewoon met windows kan werken. (Dus een iPad die niet iOS draait maar OSX als vergelijking)
Lijkt me heel sterk allemaal. Windows RT is echt niet minder veeleisend als Android of iOS, dus dat Windows RT-tablets goedkoper zijn lijkt me sterk. De 'normale (Intel) variant' heeft of de specificaties van netbooks, of die van ultrabooks. Bij de Surface Pro gaat het om vergelijkbare hardware als in een ultrabook, dus zal de prijs daar ook naar zijn. En dus niet op iPad-niveau maar op ultrabook niveau (900 ipv 600 euro). Je krijgt een complete computer, en daar betaal je natuurlijk ook voor.
Waarom zou het gewoon niet kunnen zijn dat toshiba weinig levensvatbaarheid ziet in windows RT ? Bedoel het is nu niet dat microsoft in het ARM tablet segment verschijnt met de beste papieren.

Ik deel alleszins niet het positivisme van vele mede tweakers inzake de adoptie van windows tablets of ik heb nog geen argumentatie gezien die mij overtuigd van een mogelijke verandering in die markt die mensen zal overhalen om massaal windows tablets te gaan aankopen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 15 augustus 2012 14:42]

Windows RT tablet: too little, too late. De markt is al behoorlijk verzadigd met Android en Apple tablets. Wat is de meerwaarde van Windows RT als besturingssysteem voor de meeste gebruikers? Zeer weinig.

MS houdt zijn heerschappij op de pc, op mobiel gebied maken anderen de dienst uit. MS is gewoonweg lange tijd te zelfvoldaan geweest en lag te slapen terwijl anderen met de buit ervandoor gingen. Bad luck voor MS. MS hobbelt toch altijd achter bij technologische ontwikkelingen.

Van mij mag Windows RT wegblijven met hun closedsource-softwaremodel.
$200 dat is wel erg goedkoop!?

Ik betwijfel of dat gerucht waar is, want de Nexus 7 kost toch ook $200?
Denk juist eerder minstens $400.

Maarja, als MS die Surface RT voor $200 op de markt kan zetten... Dan is dat een keihard argument voor de consument om die Surface te nemen. Want zeg nou zelf. Een 7" tablet voor $200 van Google of Apple, of een 10" tablet van Microsoft.
"Een 7" tablet voor $200 van Google of Apple"

Zover ik weet bestaat er geen 7" tablet van Apple. En we mogen zeker zijn, MOCHT Apple een 7" uitbrengen, dat dit zeker geen 200$ gaat kosten. Zelf de intussen "verouderde" iPad2 word nog altijd verkocht voor 360§ ...

Een 10" MS tablet voor 200$, zo een enorm lage prijs zijn, en enorm twijfelachtig dat je zoiets zult krijgen. Laat staat met de verwachte features, dat het meer in de medium tot high end plaatst.

Als men dit verkoopt aan die prijs, dan zullen veel mensen het kopen. Wat grappig is, persoonlijk zou ik het wel willen kopen, om er dan gewoon te root en android erop te zetten :D

Het zou de markt wel eens kunnen versnellen, tot het doen dalen van de prijzen. Maar ik denk dat veel mensen hun verwachtingen te hoog gezet hebben, en een te lage prijs verwachten voor de features waarover men spreekt. 300 a 350$, lijkt mij meer de prijs.

En als MS tegen 199 zou verkopen, dan heb je wel een probleem, namelijk: Wat met al de andere fabrikanten! Ze worden ook gedwongen te verkopen aan zo een lage prijs, of niemand koopt hun product. Mogelijk is dat een reden dat je zo weinig fabrikanten ziet op de lijst.

Van de 4 op de lijst ( Asus, Dell, Lenovo en Samsung ), weet je al zeker dat Dell de zaken route gaat gaan. M.a.w, ze gaan voor de Intel platform voor de full OS. En zullen een RT tablet hebben als proefballon, maar verwacht er geen wonderen van.

Ik krijg niet de indruk dat de fabrikanten staan te springen voor nog een concurrerende platform ( met 2 delen ), dat dan nog eens gans de markt de marges onder druk zet.

Alsof de Nexus niet erg genoeg was. Het voordeel van de Nexus, is dat Google de high / Midden markt ontziet, door een 7" uit te brengen. Wat de markt vrij laat voor de 10" op hogere prijzen te laten.
Dat is dus misschien ook de reden waarom de andere leveranciers alleen gaan voor de Windows 8 pro versie, ofwel de x86 versie die WEL huidige windows applicaties kan draaien in tegenstelling tot Windows RT (waarvan ik overigens denk dat genoeg 'dummies' denken dat op hun Windows RT tablet ook gewone windows applicaties kunnen draaien, het is immers toch 'windows')..

Ben benieuwd of Windows RT wel beter de hardware benut dan het resource verslindende en trage Android (gebasseerd op de port van android naar mono en C# welke daarna gemiddeld zo'n 80% beter presteerde).. Heb zelf een Xoom en ben daar redelijk tevreden over, was ook gekocht omdat ik gewoon IETS wilde kopen..
Ik denk eerder $500-$550

Ruim 10 inch
Tegra 3
32 GB intern geheugen
Een 1366x768 resolutie
usb 2.0
microSD slot
en natuurlijk is de RT versie ook inclusief MS Office software

[Reactie gewijzigd door hAl op 15 augustus 2012 15:46]

Juist, voor 199 euro zal ik ook een Surface van Microsoft aanschaffen voor erbij..

Het zou goed kunnen hoor, want vergeet niet dat MS misschien de surface met verlies (of voor de kostprijs) zal verkopen om zo een snellere acceptatie van Windows 8 en RT te krijgen. Als namelijk meer RT verkocht wordt zullen developers misschien eerder voor RunTime only gaan ontwikkelen ipv Windows 8 desktop...
'vanwege de te late levering van componenten, waardoor het onmogelijk is op tijd een product uit te brengen'
Tien tegen een dat dit TI is die de OMAP5 productie niet lekker krijgt. De andere ARM fabrikanten hebben nl ook problemen met de move naar de next-gen architecturen (Krait, A15, PowerVR 6, Adreno 3xx, Mali T6xx) en 28nm.

Dit hoeft dus helemaal niet te betekenen dat Toshiba Windows RT wel of niet ziet zitten, ze hebben gewoon de verkeerde toeleverancier gekozen!

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 15 augustus 2012 15:28]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Nokia Samsung Smartphones Google Apple Sony Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013