Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 12, views: 7.838 •

Epic heeft de resterende aandelen van de Poolse ontwikkelaar People Can Fly gekocht. In 2007 nam Epic al een meerderheidsbelang in de studio. Met de overname verlaten de oprichter en twee belangrijke grafische ontwerpers de studio.

People Can Fly logoEpic Games is nu de volledige eigenaar van spelontwikkelaar People Can Fly, meldt The Verge. Het Poolse bedrijf zette zichzelf in 2004 op de kaart met het schietspel Painkiller, waarna het door Epic werd ingehuurd om de pc-port van Gears of War te maken. In 2007 besloot Epic een meerderheidsbelang in People Can Fly te nemen.

Na de gedeeltelijke overname werkten de twee bedrijven samen aan Bulletstorm, dat in 2011 uitkwam voor de pc, de PlayStation 3 en de Xbox 360. People Can Fly werkt nu met Epic aan Gears of War: Judgement. Deze game is een prequel in de Gears of War-serie en moet in maart 2013 voor de Xbox 360 uitkomen.

Met de overname verlaten oprichter Adrian Chmielarz en de grafische ontwerpers Andrzej Poznanski en Michal Kosieradzki de spelstudio. Tegenover The Verge zei Epics vice-president Mark Rein dat het drietal in goede verstandhouding afscheid heeft genomen. Volgens Rein zullen Epic en Chmielarz in de toekomst opnieuw samenwerken.

Reacties (12)

Wat heb je nu aan een studio overkopen als dan belangrijke personen vervolgens de studio verlaten?
Ik neem aan dat de rechten voor Painkiller en Bulletstorm daardoor nu bij Epic komen te liggen.

Plus je hebt nog de mensen die het spel daadwerkelijk in elkaar gezet hebben.

Blijkbaar is Epic tevreden over het werk wat er geleverd word aan GOW: Judgement

Edit: En niet te vergeten het aandeel geld wat nu in de richting van Epic gaat stromen.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 14 augustus 2012 13:09]

De rechten voor Painkiller liggen bij de uitgever, Dreamcatcher. Zie ook de vele remakes en rereleases.
Bulletstorm is in opdracht van Epic gemaakt, ik neem aan dat de rechten daarvan ook altijd bij Epic hebben gelegen.

Ergens vind ik het wel jammer dat People Can Fly nu volledig onderdeel is van Epic. Nadeel van de games van Epic vind ik toch dat die wat traag en log aanvoelen. En van de fijne aspecten van Painkiller vond ik juist dat je lekker kon bunnyhoppen om wat extra snelheid te maken, net zoals je bij de Quake games dit ook al had. Dit geeft een veel sneller gevoel aan de gameplay. Iets dat ik toch altijd wat vind missen bij de games van Epic van de afgelopen 5 jaar (GoW, UT).

offtopic:
Het is een 'beperking' van de UnrealEngine dat de snelheden in alle richtingen altijd precies kloppen. De ID-Tech 4 engine had dit bijvoorbeeld niet, en als je daar eenmaal aan het strafe-jumpen was (in bv. Quake 4 of Prey), dan voelde gewoon lopen toch altijd bijzonder traag aan.
Belangrijke mensen niet de mensen zonder wie het onmogelijk is.

Epic koopt het enorme talent dat daar in Polen is verzameld, dat twee of drie mensen die bijvoorbeeld grafische ontwerpen maken (kijk eens hoe leuk hij kan kleuren... om maar even heel gemeen te zijn) is niet een ramp. Natuurlijk je houd talent liever vast maar als deze mensen er voor kiezen om weer want voor zich zelf te gaan doen dan is dat geen enkel probleem. En voor zo ver ik uit het artikel begrijp is een volgend project tussen in ieder geval een van de drie en Epic al besproken dus dat zal wel goed komen.

Je moet niet vergeten dan vele jaren lang alles voorbij Berlijn eigenlijk niets deed op het gebied van games ontwikkeling en toch zitten er in dat deel van de wereld erg veel talent. Zeker programmeurs en ontwerpers die simpel weg onder de oude regels de kans niet kregen hun talenten toe te passen in gebieden die zij wilde.
Nu dit in middels jaren geleden vrij gegeven is en de jonge talenten de markt bestormen zijn er erg veel bedrijven die inzien dat programmeurs die op een zelfde manier werken als de rest van europa (zelf denken problemen oplossen en niet alleen maar doen wat ze opgedragen wordt (zo als je in India vaak ziet)) toch wel erg handig is. Ook kosten ze in verhouding tot hun Engelse of Amerikaanse collega's een flink stuk minder.

Al met al heeft Epic een studio met talent gekocht en zijn er maar drie van deze mensen vertrokken. Daar naast is het een studio die door haar talent ook ander talent uit de regio zal aantrekken en dus is het erg belangrijk voor een bedrijf als Epic om juist zo'n groep te kopen en deze zo goed mogelijk te onderhouden. Epic zal op deze manier een grote groep ontwikkel talent aan zich kunnen binden zonder dat ze ze naar Amerika of Canada hoeven halen. En in Polen zit nog al wat talent op dit gebied het is niet voor niets dat IBM in deze regio ook een groot ontwikkel centrum heeft zitten en bedrijven van over de hele wereld er ontwikkelaars hebben zitten.
Ik ben bang dat dit de doodsteek is voor People can Fly.

Painkiller was destijds al een geweldige game. Bulletstorm was erg vermakelijk maar was, mede door de invloed van Epic, te zeer cover-based. Overvloed aan "borst-hoge-muurtjes" zonder dat het echt moeilijk werd.

Leek meer op de schiettent op de kermis dan op een serieuze game.
Lol Bulletstorm was voor mij DE game van het jaar :P

Smaken verschillen blijkbaar... Ik kan iig niet wachten op ene eventueel vervolg
Ik heb nooit beweerd dat Bulletstorm slecht is. Zelf heb ik er een hoop lol aan beleefd. Echter ontbreekt een bepaalde finesse die bij Painkiller wl aanwezig was.

Een hoop van de combo's die je uit kunt uitvoeren in Bulletstorm zijn erop bedacht om ingezet te worden zodra een hoop vijanden op een kluitje zitten. Echter gebeurt dit vrijwel nooit. Powerups gebruik je in feite zelden omdat ze te omslachtig zijn om te activeren en het ook nog even duurt alvorens ze opgeladen zijn.

In Bulletstorm komt alles op dat ene moment aan. Je krijgt gewoon onvoldoende tijd om je powerups zinvol in te zetten.

Nogmaals; het is zeker een leuk spel maar er hapert simpelweg te veel aan.
Volledig met je eens Titan_Fox. Ik vond Painkiller zoveel beter dan Bulletstorm, die me door het eentonige muurtje-naar-muurtje concept al net zo min kon boeien als Gears of War.

Ik vrees dat People can Fly door deze overname gedoemd is om nog jarenlang Gears of War sequels te maken. Doodzonde, want die reeks is imo al lang over haar hoogtepunt heen.
En toch was Bulletstorm bijna volledig door PCF gemaakt, vanuit Epic (NC) kwam meer het management deel (producers) en technology support, maar geen design.
Ze hebben samen GOED werk geleverd in bulletstorm! Een game die goed in elkaar zat, leuk wegspeelde en geweldige actie/humor verhouding heeft. Doet behoorlijk denken aan gears of war maar toch voldoende variatie. Ik ben ook erg benieuwd hoe ze het samen gaan doen in de nieuwe gears of war. Heb me met de eerste 3 delen KOSTELIJK vermaakt en doe dat nog steeds. Heb dan ook erg veel zin in deeltje 4...natuurlijk gemengde gevoelens gezien het verhaal van marcus en (vooral) dom verteld is maar toch erg benieuwd hoe ze baird etc. neer gaan zetten. Daarnaast veel zin in de beloofde nieuwe multiplayer modes.
Epic is de investering van het Amerikaanse leger goed aan het besteden, het blijft toch een van de beste gamestudio's hedendaags, en hebben al heel wat top games geproduceerd.
En met deze investering proberen ze dat ook voor de toekomst, er gebeurd meer bij Epic dan de games die nu de revue passeren.
Ik denk dat dit voor Epic en de oud-oprichter het beste is. Epic heeft nu alle controle over People can Fly en kan de games en ideen die er al zijn verder uitwerken en ontwikkelen als een goed geoliede fabriek.

De oprichter kan weer zelfstandig verder met twee waardevolle krachten en een zak geld en weer iets moois opzetten. Die zelfstandigheid bij ondernemende en creatieve mensen is vaak hetgeen wat leidt tot innovatieve games. Epic kan nu gezien de eerdere goede samenwerking wanneer nodig weer in zee gaan met Chmielarz zonder dat ze elkaar belemmeren in elkaars visie.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013