Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 121, views: 26.462 •

Een Franse site heeft een slide gepubliceerd met een overzicht van de features van Windows Phone 7.8, de update die de huidige WP-toestellen krijgen als Windows Phone 8 dit najaar uitkomt. De features komen vooral uit de koker van Nokia.

Van de nieuwe features van Windows Phone 8 verschijnt alleen het nieuwe startscherm, met de in grootte aanpasbare live tiles, in Windows Phone 7.8. Zaken als over-the-air updates, Internet Explorer 10, Secure Boot, encryptie en mobiele portemonnee Wallet ontbreken in de update. Ook hardwarefeatures als hogeresolutieschermen en verwisselbare micro-sdhc-kaarten worden door de update niet ondersteund. Naast de Windows Phone 8-features die Microsoft zelf aankondigde, vermeldt de slide ook details uit de onlangs uitgelekte sdk.

De meeste features uit de 7.8-update zijn van Nokia, zo blijkt uit de slide die door Smartphone France online is gezet. De echtheid van de slide is niet te controleren, maar de informatie ligt in lijn met eerdere publicaties. Zo wordt Nokia Counter genoemd, dat onder de naam 'Data Sense' in Windows Phone 8 is geïntegreerd, en Nokia Lecture, een app voor colleges. Flip to Silence is een feature die eerder in HTC-toestellen te vinden was en die de ringtone uitschakelt als de gebruiker de telefoon omdraait als hij gebeld wordt. Of het nieuwe lockscreen met meer aanpasmogelijkheden in de update zit, staat nog niet vast.

Gebruikers van huidige Windows Phones, zoals de Lumia 800, de 900 en toestellen van HTC, Samsung, LG en Acer, krijgen de update nadat Windows Phone 8 is verschenen. Er is nog geen releasedatum voor de update bekend, maar die zal op zijn vroegst in oktober uitkomen.

WP 8

Reacties (121)

Reactiefilter:-11210112+173+29+30
Liever dat, dan dat Nokia een tweede Palm wordt...
Het liefst had ik Nokia succesvol gezien met MeeGo. Ultieme finse telefoon zowel op hardware als op software.
Ik had liever gezien dat Nokia vorig jaar voor Android had gekozen i.p.v. Windows Phone. Koop je nu een nieuwe Lumia 900, dan weet je nu al dat deze geen upgrade zal krijgen naar WP8. Zo blijft het m.i. kwakkelen.
Er zijn zoveel Android telefoons die geen upgrade krijgen naar nieuwe versies van Android. Ik zie je punt niet helemaal. Je koopt nu toch een telefoon met een bepaalde feature set?
Er zijn zoveel Android telefoons die geen upgrade krijgen naar nieuwe versies van Android. Ik zie je punt niet helemaal. Je koopt nu toch een telefoon met een bepaalde feature set?
Dat ligt dan aan de hardware... Te weinig geheugen/cpu/gpu
Niet volledig juist, de hardwareboer beweerd dit altijd terwijl er op XDA toch vaak zeer vlot werkende custom roms worden ontwikkeld voor dergelijke toestellen.
dat veranderd het principe niet, of het nou aan de hardware of aan de software ligt, ze kunnen beide niet geupdate worden en beide zijn vast prima telefoons
Als ik een nieuwe iPhone koop verwacht ik ook nog twee nieuwe firmware versies te kunnen ontvangen met nieuwe features. Ik denk dat dit meer de verwachting is van vandaag.
Een smartphone zonder system updates is als een dumbphone zonder SIM...
er zijn wel updates alleen niet de grote windows 8 update
Waarom koop je hem dan, als dat een probleem is? 8)7 Of je wacht even op de nieuwe WP8-toestellen, of je koopt een ander toestel. Zo moeilijk hoeft die keus niet te zijn.

Ben zeer enthousiast over de progressie die Windows Phone maakt. Heb zelf een Nokia Lumia 610, een goedkoop toestel omdat mijn HTC Radar niet tegen harde stootjes kon (eigen schuld). Volgend jaar bij verlenging abonnement gaan we voor een WP8.
Maar zelfs op android heb je niets aan multicore support op een SINGLE core soc. Wat heb je aan NFC support zonder NFC hardware? Heb je weleens geprobeerd om een SDHC kaartje in een bestaande Lumia telefoon te stoppen? 100% zeker dat je dat niet gaat lukken omdat de telefoon simpelweg geen support heeft voor SDHC geheugen kaarten..

Vanwege de single core op de bestaande WP 7.x toestellen zou de Windows 8 multithread support je toestel vooral vertragen. Microsoft heeft bewust gekozen om het aantal achtergrond processen beperkt te houden om efficient om te gaan met de beperkte resources van de telefoon.

Met de 7.8 update krijgen de bestaande WP 7.x toestellen een Windows 8 look & feel inclusief de Nokia software zonder dat je toestel traag zal gaan aanvoelen. Het is juist een wijst besluit van Microsoft om bestaande toestellen niet de enorm zware update naar Windows 8 te geven.

Daarbij koop je een telefoon niet voor wat hij over een jaar kan, maar wat hij nu te bieden heeft. Het is niet dat je door het missen van de Windows 8 update ineens functionaliteit kwijt raakt. Alle functionaliteit welke interessant is voor de bestaande WP 7.x toestellen zit in de WP 7.8 release..
En ik moet eerlijk zeggen.. ondanks de single-core e.d. voelt WP7 alles behalve traag aan. Heb een Lumia 800 in mijn handen gehad en wat een soepel os is dat WP... Ik kan me WM6 nog herinneren en bij de introductie van WP7 dacht ik meteen 'exit Nokia.' Maar WP7 is totaal niet wat ik van tevoren ervan verwachtte. Mijn ervaring is iig dat het een stabiel en lekker vlot werkend os is. :)
Ik heb al enkele maanden een lumia 800 en de software draait verschrikkelijk vlot...

maar het OS mist een aantal key features voor bv browsing en tekstbewerking...
Het is een mooi begin, maar alles behalve compleet op het moment...

ondanks het feit dat ik heel tevreden ben, zal ik toch niet meer voor WP gaan in de toekomst. Mij gaan ze geen 2 keer liggen hebben : nieuwe phone kopen van 500 euro en de week erop horen dat hij geen updates krijgt... ronduit schandalig...
Maar zelfs op android heb je niets aan multicore support op een SINGLE core soc. Wat heb je aan NFC support zonder NFC hardware? Heb je weleens geprobeerd om een SDHC kaartje in een bestaande Lumia telefoon te stoppen? 100% zeker dat je dat niet gaat lukken omdat de telefoon simpelweg geen support heeft voor SDHC geheugen kaarten..
heb je uberhaupt wel eens geprobeerd een geheugenkaartje in een Lumia toestel te stoppen ? die passen er namelijk helemaal niet in want er zit geen slot voor geheugenkaartjes...
Het liefst had ik Nokia succesvol gezien met MeeGo.
Ik had Palm ook graag succesvol gezien met WebOS, Microsoft met Kin en Sony-Ericsson met UIQ3, maar ja...

Nokia met Android, tsja het had gekund, maar ja...er zijn al honderden Android OEMs. In elk geval is er nu een beetje variatie, en iemand moet toch Google een beetje scherp houden, aangezien RIM en Apple hun OS niet aan derden licensen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 augustus 2012 13:42]

Is persoonlijk, ik vind het wel netjes! Kleinere hubs zijn fijn. Ik vind android en iOS ook onduidelijk en druk maar dat is gewoon omdat ik het niet gebruik. Of te wel nutteloos commentaar van jou, want het slaat alleen op jouzelf en een ander heeft er niks aan. Je moet er aan wennen, en als je niet open staat voor nieuwe interfaces moet je vooral lekker wegblijven van iets anders!

Ik heb nooit android en iOS gehad,wel gezien. Maar Windows Phone is gewoon super fijn, niet perfect, maar wel super fijn!
Flip to Silence
Dit is toch al een 7.5 feature?
Met de tango update volgens mij, kan er nu ook gebruik van maken iig. De counters app is nu als beta te downloaden via nokia betalabs.

Al die leuke extra's als bijvoorbeeld wallet zullen we (volgens mij) nog niet in Nederland krijgen. Het startscherm is de grootste update en dat zien we dus op alle Windows Phones.
Wallet gebruikt NFC en is dus WP 8.0 only.
Ik weet dat het bij mij een feature is die van HTC komt, ik kan hem uit de HTC market halen, niet standaard van MS.
Ook hardwarefeatures als hogeresolutieschermen en verwisselbare micro-sdhc-kaarten worden door de update niet ondersteund.
Waarom zou dit ook ondersteund worden? Er is toch ook geen hardware die op de markt die dit vereist? Nee die word met WP8 geleverd. Beetje een non issue dus.

Ik vind wel dat die kleine tiles de boel een beetje erg druk maken, misschien handig voor mensen die veel apps hebben, maar ik zelf heb er niet zo veel en nog niet eens de helft er van heeft een plaats op het start screen.

Ik denk dat de feature die ik het meeste mis nogwel IE 10 is. Momenteel werken een paar sites niet goed en ik hoopte dat het met de volgende versie wel het geval zou zijn.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 14 augustus 2012 10:18]

Ik weet dat het bij mij een feature is die van HTC komt
Het is een sheet van Nokia dus misschine is het straks ook wel een feature op Nokia's
Dat is al een oude feature op Nokia's. flip to silence zit er al ten tijden van de Symbian. Ik herinner het me dat het werkte op een van de Symbian Belle low cost smartphones.
Sybian v60 N97 mini had het ook al.
Ja, want stel je voor dat je aan een nieuw OS begint en alles er al ineens in zit. Sorry hoor, maar dan hadden we nog 5 jaar moeten wachten voordat alles erin zat. Het is gewoon een nieuw OS en daarom zit alles er niet vanaf launch in. Symbian gaat ook alweer wat jaren mee, maar had in het begin die zaken ook helemaal niet.
Werkte ook al op Windows Mobile 6; HTC Touch Pro 2 had deze feature. Dus nieuw is het zeker niet.
Het is al een feature van Nokia en als het goed is heeft iedere Lumia bij de tango update
ontvangen. In dit filmpje wordt het zelfs getoond hoe het werkt. Heb het zelf al een tijd in mijn custom rom zitten en moet zeggen dat het af en toe wel handig is.

[Reactie gewijzigd door vali op 14 augustus 2012 11:22]

Ik vind wel dat die kleine tiles de boel een beetje erg druk maken, misschien handig voor mensen die veel apps hebben, maar ik zelf heb er niet zo veel en nog niet eens de helft er van heeft een plaats op het start screen.
Gelukkig kun je zelf bepalen hoe druk je het maakt :) Persoonlijk vind ik het wel handig, belangrijke tiles maak je groot en minder belangrijke, maar die je wel in de gaten wil houden (Marketplace vind ik wel een mooi voorbeeld i.v.m. app-updates) maak je kleiner :)
Waarom zou dit ook ondersteund worden? Er is toch ook geen hardware die op de markt die dit vereist? Nee die word met WP8 geleverd. Beetje een non issue dus.
Eens. Nogal nutteloos om alsnog hogere resoluties te gaan ondersteunen. Het is niet alsof m'n Lumia 800 ineens een 720p scherm krijgt. ;)
Ik vind wel dat die kleine tiles de boel een beetje erg druk maken, misschien handig voor mensen die veel apps hebben, maar ik zelf heb er niet zo veel en nog niet eens de helft er van heeft een plaats op het start screen.
Het mooie is dat je de tiles naar eigen wens kunt aanpassen. Hierbij zijn naar mijn weten drie formaten mogelijk en deze kun je ook allemaal terug vinden op de afbeelding onder het nieuwsbericht. Je hebt de kleine en de middelgrote vierkante tile, daarnaast heb je de rechthoekige grote tile.

Naar mijn idee is het vooral druk omdat veel developers een drukke tile maken in plaats van eentje die meeblend met de instelde themakleur. Een doorn in het oog, als je 't mij vraagt.

edit: bb-codes fixen.

[Reactie gewijzigd door -Tom op 14 augustus 2012 11:13]

Ik denk dat de feature die ik het meeste mis nogwel IE 10 is. Momenteel werken een paar sites niet goed en ik hoopte dat het met de volgende versie wel het geval zou zijn.
Op deze zat ik ook te wachten/hopen. Vooral om de datacompressie (net zoals bij Opera) waar er ooit geruchten over waren. Bij een trage verbinding (lees: edge, lang leve het base netwerk) krijg ik heel geregeld een blanco scherm bij niet-mobiele sites. Na enkele malen refreshen lukt het wel, maar gebruiksvriendelijk is het niet.
Ik vind wel dat die kleine tiles de boel een beetje erg druk maken, misschien handig voor mensen die veel apps hebben, maar ik zelf heb er niet zo veel en nog niet eens de helft er van heeft een plaats op het start screen.
Het geeft extra ruimte voor de tiles die echt interactief zijn.
Je kan bijvoorbeeld de bel, mail, Marketplace (updates) en muziek naast elkaar zetten. Dan nemen ze weinig ruimte in, maar zijn wel snel bereikbaar. Dat is waarschijnlijk wat ik ga doen.

Ik kijk uit naar de update, het maakt een goede telefoon net weer dat beetje beter. Net als de update van mijn Canon 7D. Beregoede camera, maar na de update net wat beter.
"Flip to Silence", zat in mijn oude Symbian Nokia ook al in,
maar dat noemde toen niet zo flashy.
Iets met warm water, en heruitvinden ?
Ja en straks gaan de Android-fanboys klagen over elke functie in WP. O wacht.
Het heeft op zich weinig met warm water heruitvinden te maken. Het was een feature die Nokia al gebruikte en nu hielp Nokia het te implementeren in WP7. De Lumia phones hebben het trouwens al (de Lumia 900 alleszins). Er is niks mis met het overnemen van je eigen features naar een ander OS.
Flip to Silence zat al op mijn nokia E52 onder Symbian. Geweldige functionaliteit overigens, zeker ook in combinatie met de snooze functie van de wekker! :)
filp to silence zit in ieder geval al in divers Symbian toestellen van Nokia. Al jaren.
De e-serie
Ik vind het best wel sneu hoe zij de oudere toestellen achter laten. De meesten hebben het gekocht om de ontwikkeling van WP te kunnen volgen, maar zij worden in de steek gelaten.

Het is wel mooi dat zij met nog een update komen, alleen jammer dat het nu al bijna afgelopen is met 7.x serie. Hopelijk krijgt de 8.x serie wel een major update naar 9.x.
Anders heeft niemand alsnog intresse in WP omdat zij elk jaar nieuwe toestel moeten kopen, willen zij op hoogte van nieuwere versies zijn.

Misschien bestaan er ook zoiets als custom ROMS, of worden zij ook ontwikkeld. Ik weet het niet.
Ik neem aan dat je een telefoon met waardeloze firmware niet koopt met de hoop dat in de toekomst betere firmware uitkomt?

Ik snap prima dat mensen willen updaten maar ik vind het wel overgewaardeerd, je toestel werkt toch of heb ik het mis?
Helemaal met je eens. Bovendien werken de telefoons voor het grote publiek exact hetzelfde en missen die het overgrote deel van de nieuwe functies niet eens.

Als er straks/over een jaar of 1 a 2 weer een grote update komt zijn er nog weinig mensen die een telefoon gebruiken van de eerste generatie Windows Phones. Updates gebaseerd op dezelfde kernel(WP8) lijken mij dan logisch en kan er gewoon doorontwikkeld worden op hetzelfde platform.
Dat is waar, maar voor de ontwikkelaard blijft het niet fijn. De app store van 7.0 was gesloten om mensen te "forceren" te updaten naar 7.5. Straks doen ze dit, maar dan met 7.5 naar 7.8. En uiteindelijk moeten alle mensen naar 8.0 gaan.

Het werkt inderdaad nu nog wel ja, qua ondersteuning weet je het nog niet zeker.

Ik hoop dat Nokia voor onze Lumia nog wel issue's updates uitbrengt (camera werkt oa nog niet zo optimaal namelijk)
De Windows Phone 7.0 Marketplace werd gesloten omdat er niemand meer gebruik van maakte omdat iedereen al naar 7.5 was gegaan, wie werd er dan geforceerd? Windows Phone updates worden vrij snel uitgerold en het zal geen half jaar duren voordat iedereen weer op 7.8 zit. De Windows Phone 7.8 Marketplace zal ook wel langer open blijven omdat daar meer mensen gebruik van zullen maken.
Hey dat wist je vanaf je een Microsoft product koopt, zeker die producten die hardware gebaseerd zijn.
Ja ik weet dat WP enkel OS is , maar toegespitst op Smartphone hardware, waarbij zij minstens 1 producent een stevige vinger in de pap hebben.
Veel ondersteuning voor de originele Xbox hoef je ook niet meer te verwachten van MS.
enkel hun grote software pakketten kunnen op jarenlange ondersteuning rekenen.
maar zelfs in XP, office 2007, hoef je ook niet te verwachten dat ze de nieuwe functionaliteiten leveren, en je zoveel mogelijk in de richting van de nieuwe versies pushen.
probeer eens iets van MSSQL2005 ondersteuning te vinden ? je komt eerst op de 2008(R2) pagina's uit, als het al niet op 2012 is.

Kom nu ook niet af met te zeggen dat het Nokia is, of HTC.
MS bepaalt op welke toestellen hun nieuw OS mag uitkomen (vooral via de HardWare spec's).
Net of je bij Apple nog applicaties kunt maken voor ios3 of nog info erover.
Of bij Samsung nog info over de tv's van 2005..,
Net of je bij Apple nog applicaties kunt maken voor ios3
De minimale deployment in de laatste versie van XCode (4.4.1) is iOS3, maw geen enkel probleem.
Ik weet niet of je dat wel zo simpel kam stellen. Deel van de functionaliteit is immers het installeren van apps. Het is niet ondenkbaar dat de beschikbaarheid van recente apps snel minder wordt met de introductie van W8, gezien het verschil in kernel.

Ze zeggen wel dat ze het blijven ondersteunen, maar hoeveel komt hier in werkelijkheid nu van terecht? Het is zeer redelijk om aan te nemen dat dit niet veel zal zijn, zeker gezien het relatief geringe aantal WP7 gebruikers.
Tuurlijk, iedere fabrikant gaat echt melden dat er een nieuw OS komt dat niet werkt op hun huidige toestellen want verkopen zijn toch niet nodig. Ach, je staat toch al lang bekend als Microsoft-basher en dan nog met onzin. Windows Phone 7 toestellen kunnen Windows Phone 8 aan, het probleem is dat de CE kernel is vervangen door de NT kernel, een te grote verandering om zomaar even te updaten op een smartphone.
Daarom zorgen fabrikanten als RIM, Google en Apple dat het gewoon wel werkt! RIM slooft zich ondanks zijn benarde positie uit om de forward en backward compatibiliteit te garanderen. Daarom duurt de uitrol ook zo lang. En klanten weten inderdaad al jaren dat RIM met een geheel nieuw systeem komt.

Okay, een klant begrijpt best wel dat niet alles gaat draaien op een oud toestel, of dat als de hardware ontbreekt bepaalde software niet kan draaien. Maar met de Lumia900 praten we over het nieuwste toestel dat op de markt is en gelijk al afgeserveerd wordt, terwijl het OS als nieuw en beter dan dat van competitie werd voorgesteld. Dat is opzettelijk bedrog.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 14 augustus 2012 17:38]

Het klopt niet helemaal wat jij zegt. Op het moment dat de 7.8 update verwacht wordt, zijn de eerste generatie toestellen ruim 2 jaar oud. Dat is op zich een redelijke termijn qua ondersteuning. Het is alleen zuur voor de "tweede generatie" toestellen als de Lumia's, Omnia W, HTC Titan en Radar. Die zijn dus "slechts" 1 jaar of korter ondersteund.

Nokia heeft toegezegd ook voor het 7.x platform te blijven ontwikkelen. Waarschijnlijk is dit mooie marketingpraat, maar misschien dat er dan toch nog een jaartje extra support komt.

Een aantal van de missende features vind ik ook dikke kul. Wat moeten we met hd ondersteuning als geen enkel toestel dat 7.8 gaat draaien zo'n scherm heeft. Zelfde verhaal voor NFC. Geen enkel WP 7.x toestel heet zo'n chip en die gaat ook niet automagisch groeien in het toestel als de software van het OS het gaat ondersteunen.

Zoals hierboven gezegd wordt, zal ik ook IE10 het meest missen. Als dat nou echt alles is... Ik vind het geen ramp.
Nokia heeft toegezegd ook voor het 7.x platform te blijven ontwikkelen. Waarschijnlijk is dit mooie marketingpraat, maar misschien dat er dan toch nog een jaartje extra support komt.
Dat strookt echter wel met de al lang en breed gedane aankondiging van MS dat de applicaties voor WP8 compatible blijven met WP7. Nokia's excellente ondersteuning kennende zal het ook gewoon waar zijn.

Daarnaast vind ik je bewering dat 2 jaar ondersteuning redelijk is niet heel erg realistisch. De afschrijving van een product gaat al jaar en dag over 4-5 jaar, wat mijns inziens beter aansluit bij de realiteit. Vooral ook omdat tegenwoordig producten gepusht worden die veelal nog niet af zijn, of in ieder geval nog niet voldoende getest. Er wordt vaak nog zoveel spul hersteld in navolgende softwarefixes dat je eraan kunt twijfelen of twee jaar ondersteuning nou echt toereikend zou zijn.
Daarnaast gok ik dat je redeneert vanuit de positie van een consument met een tweejarig abonnement inclusief het 'uitkiezen van een nieuwe telefoon', maar met de populariteit van sim-only abonnementen denk ik dat dat eigenlijk wel meevalt. Ik verwacht eerder dat een groot deel van de consumenten minimaal drie, eerder 4 jaar met zijn mobiele telefoon doet.
Nokia heeft tot nu toe mobiele telefoons overigens jarenlang van updates voorzien. Mijn 5800 bijvoorbeeld heeft ergens midden/eind vorig jaar nog een flinke update gekregen; dat ding is uit eind 2008. Vergelijkbare modellen zijn nog langer ondersteund geweest.

Qua updates maak ik me dus niet zoveel zorgen. Voor de rest ben ik het volledig met je eens - men zeurt hier eerder over het updaten ansich, dan over de daadwerkelijke functionaliteit die je mist. Men vergeet daarbij ook gemakshalve dat de hardware van de WP7 telefoons het volledig omgebouwde (want: niet meer CE kernel) WP8 gewoon niet (vloeiend) kan draaien.
Ik dacht dat het omgekeerd was. Wp7 apps doen het nog op wp8, echter niet andersom.
Dat strookt echter wel met de al lang en breed gedane aankondiging van MS dat de applicaties voor WP8 compatible blijven met WP7. Nokia's excellente ondersteuning kennende zal het ook gewoon waar zijn.
Dit klopt niet. WP7 applicaties zijn compatible met WP8. Dat wil zeggen dat alle apps die nu in de WP store staan zouden nog steeds moeten werken onder WP8. Maar er is *geen* source compatibiliteit tussen de twee, en dit is voor ontwikkelaars (en in toenemende mate voor WP7-gebruikers die hoopten op updates van hun apps) erg vervelend. Als een nieuwe ontwikkelaar WP8 gaat targetten, dan kan zijn applicatie niet meer op WP7 werken. Als een ontwikkelaar van WP apps features van WP8 wil gebruiken, moet 'ie of zijn app volledig en alleen op WP8 richten, of 2 codebases onderhouden om de achterblijvers op WP7 te ondersteunen.
Ik vind het best wel sneu hoe zij de oudere toestellen achter laten. De meesten hebben het gekocht om de ontwikkeling van WP te kunnen volgen, maar zij worden in de steek gelaten.

Het is wel mooi dat zij met nog een update komen, alleen jammer dat het nu al bijna afgelopen is met 7.x serie. Hopelijk krijgt de 8.x serie wel een major update naar 9.x.
Anders heeft niemand alsnog intresse in WP omdat zij elk jaar nieuwe toestel moeten kopen, willen zij op hoogte van nieuwere versies zijn.

Misschien bestaan er ook zoiets als custom ROMS, of worden zij ook ontwikkeld. Ik weet het niet.
Zelfde business model als van apple hoor: elke jaar een nieuwe phone eruit gooien en mensen blijven kopen... Alleen windows phone is niet zo gehyped, dus minder populair...
aleen is Apple telefoon + OS, windows phone is alleen een OS en er worden tich telefoons met dit OS geproduceerd waardoor er dan natuurlijk veel toestellen "oud" zijn, en je dan weer van de fabriekant afhankelijk bent voor bepaalde updates
Dat is nou net het aardige van Windows Phone, daar krijg je de OS updates van Microsoft. Alleen de firmware krijg je van je fabrikant. Vooralsnog is dit nooit een probleem geweest, want voor alle telefoons is WP 7.5 (Mango) of Tango al beschikbaar.

Overigens ondersteunt Apple mijn iPad 1 ook niet meer en die is toch ook nog niet zo oud. Daarnaast zijn de updates van Apple ook niet volledig. Je krijgt wel de basis van het nieuwe besturingssysteem op je oude apparaat, maar het is niet feature complete. Siri doet het bijvoobeeld niet op een 3GS en naar ik meen ook niet op een iPhone 4 (niet S dus).
Ja, maar Windows Phone wordt niet geüpdatet vanaf de fabrikant zelf, de updates komen rechtstreeks van Microsoft. Zo krijg je niet de versnippering in versies zoals bij Android bijvoorbeeld, en je hoeft geen jaar te wachten voordat je een update naar de volgende versie krijgt terwijl de daarop volgende versie al uit is.

Ik denk trouwens dat ondertussen alle toestellen wel de 7.5 en Refresh update hebben gehad.
Nou, de tussentijd bij Apple is wel wat langer. De 3GS krijgt gewoon nog een update naar iOS6. De 3GS komt uit 2009 en is zo dus 4 jaar up to date geweest.

Mijn lumia is nu nog geen jaar oud en krijgt nu al niet meer de laatste updates.. Das toch een aardig verschil, niet?
7.8 is toch gewoon de laatste update? Er wordt gewoon een nieuwe branch gestart. Maar 7.8 is up-to-date en geniet sowieso nog 1,5 jaar ondersteuning.
De 3GS wordt ook nog steeds verkocht als een nieuw toestel. Het zou sterk zijn dat ze daar dus de support al voor stoppen.

Het krijgt dan misschien wel een update maar mist toch veel van de features.

Dit heeft niets te maken met "good guy Apple", de iPad 1 heeft betere hardware als de 3GS maar die valt gewoon buiten de updates (omdat ze hem ook niet meer verkopen).
3GS wordt anders nog steeds ondersteund. En 3GS is al heel erg lang op markt. Met iOS6 waarschijnlijk niet meer.
Dat komt waarschijnlijk omdat de 3GS nog verkocht wordt. Met de iPad 1 krijg je als klant ook geen updates meer. Daarbij had ik liever gehad dat de 3GS niet verder als iOS4 gaat, dat performed tenminste nog enigzins.

Verder draaien de meeste Android toestellen ook nog 2.3 terwijl 4.1 alweer uit is. Wie vorig jaar bijvoorbeeld een HTC desire S of SG Ace gekocht heeft krijgt ook geen updates en daar hoor je niemand over.

Verder heb ik liever een oud OS dat goed werkt dan het nieuwste van het nieuwste dat traag en onstabiel is.

[Reactie gewijzigd door Ruudje88 op 14 augustus 2012 12:01]

Tja en hoe draait de 3GS op ios5? Ronduit traag. En dan heeft die niet eens alle features die in ios5 zitten.
iOS 6 komt gewoon nog op de 3GS..
Mijn oude HTC Desire Z kreeg ook maar tot Gingerbread 2.3.3 een update, terwijl Jelly Bean waarschijnlijk uitstekend op het toestel zou werken.

Om nu Jelly Bean te krijgen moet ik ook een "last-gen" android telefoon kopen...
Wat is het verschil met 7.0 > 7.5 > 7.8?
Alles werkt toch gewoon? Je krijgt alleen geen update naar 8.0 net zoals mijn DZ geen ICS of Jelly Bean krijgt.
Ik vind het best wel sneu hoe zij de oudere toestellen achter laten. De meesten hebben het gekocht om de ontwikkeling van WP te kunnen volgen, maar zij worden in de steek gelaten.
Sneu? Ik noem dat schandalig! Het laatste jaar hield ik WP in de peiling als mogelijk alternatief voor Android met name omdat gebruikers er zo tevreden over zijn. Maar nu blijkt dat je nul zekerheid hebt om te kunnen upgraden komt het OS er bij mij niet in. Ik ben inmiddels al overgestapt op Windows 8 op m'n laptop maar ik weet nu ook niet meer zo zeker hoe lang ik nog Windows zal blijven gebruiken. Uiteindelijk wil ik een nieuwe laptop en dan liefst een laptop-tablet-hybride zoals een Asus Transformer. Daar zou zomaar eens Android op kunnen draaien. Enige wat mij nu nog doet twijfelen is het gebrek aan productieve software. Zo is er nog steeds geen volwaardige Photoshop voor Android bijvoorbeeld, iets dat met de toenemende rekenkracht van ARM-systemen toch niet uit kan blijven.

Microsoft heeft aan Windows een touch-interface toegevoegd. Misschien moet er aan Android maar een muis-toetsenbord-interface toegevoegd worden zodat hybrides met Android interessanter worden voor het serieuzere werk.
Ik blijf het schandalig vinden hoe snel WP7 alweer EOL is verklaard.. Net een half jaar geleden de Omnia7 aangeschaft in de wetenschap dat Mango (7.5) zou uitkomen, daarna geen grote update meer gehad en nu met 7.8 dit soort kleine aanpassingen.

Vond het een goede zet van Windows om Windows Mobile EOL te verklaren: beter halverwege beseffen dat je verkeerd bezig bent en opnieuw beginnen dan koste wat kost doorgaan, maar ze laten hun user base wel flink in de steek als je het mij vraagt.
WP7 is niet EOL? Support gaat nog zeker een jaar of 2 door. Nieuwe features nee, maar daar kan je nooit op rekenen. iOS 4 of Android Gingerbread krijgen ook geen features backported...

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 14 augustus 2012 10:24]

WP7 is niet EOL? Support gaat nog zeker een jaar of 2 door.
Marketingpraatjes. Nokia moet nog snel wat voorraden WP7 toestellen kwijt.
Tuurlijk, Nokia gaat verder met WP8 telefoons das duidelijk - maar support als in hotfixes van MS, beschikbaarheid van de app store, etc.
Uhm nee, Microsoft is daar enorm strikt in. Windows Phone versies krijgen minstens 1,5 jaar na release nog ondersteuning. Voor 7.8 eindigt de ondersteuning dus pas in de zomer van 2014, ten vroegste. Je weet niet of er nog een 7.9 ofzo komt.
Nieuwe features nee
Mwa, er is nog niet gezegd dat 7.8 geen opvolger krijgt.
Is het is jong. Kijk naar Android in het begin, ging ook hard.
Is het is jong. Kijk naar Android in het begin, ging ook hard.
To be honest. Het gaat steeds harder ;)
Ik blijf het schandalig vinden hoe snel WP7 alweer EOL is verklaard. Net een half jaar geleden de Omnia7 aangeschaft in de wetenschap dat Mango (7.5) zou uitkomen
Je hebt in 2012 een telefoon gekocht die is uitgekomen in oktober 2010 en al een paar keer eerder geupdate en die kreeg dus nog een update en die krijgt nu nog een update twee jaar na de release van de telefoon.
Wat een gezeik steeds daarover. De meeste mensen kopen binnen 2 jaar een nieuwe (of met hun abo) dus voor de overgrote meerderheid boeit het geen drol dat ze Win8 er niet op kunnen installeren.
Voor mijn vriendins HTC is een 4.0 update uit, na de 2.3.5 update wil ze er echter niks van weten, dat ding werkt goed ze is er blij mee dus niet nu alles gaan wissen/anders gaan maken. Straks werkt er iets niet (zo fijn als eerst).

Een hoop stennis over Phone 7/7.8 ondanks dat de gevolgen echt minimaal zijn..
Je zal nu wel door veel aanhangers van Windows Phone afgebrand worden, maar ik zit hier ook behoorlijk mee in de maag. Een iPhone 3GS wordt jarenlang geupdate, maar mijn HTC Titan die ik begin 2012 gekocht heb, krijgt nog een update ergens rond Q3/Q4 en dat is het dan wel. Binnen een jaar is je toestel end of life terwijl ik er wel bijna 500 euro voor betaald heb voor dit high-end toestel

Als het financieel mee zit, ga ik in het najaar een nieuw toestel kopen want door het EOL van mijn Titan blijf ik er een beetje een nare nasmaak aan overhouden. Ik zal dan kijken naar de iPhone 5, de SIII en de nieuwe Windows Phone 8 toestellen. Maar de korte levensduur van mijn Titan zal ik nog wel in het achterhoofd houden als minpunt voor toekomstige Windows Phone 8 toestellen en als pluspunt van de iPhone (en in mindere mate Android).

[Reactie gewijzigd door Robkazoe op 14 augustus 2012 10:28]

Jij zegt dat de Iphone 3GS jarenlang een update ontvangt. Maar wat is dan het verschil met de updates van Apple voor de iphone 3GS i.v.m. de update van nokia voor de lumia's? Apple stelt inderdaad IOS 6 ter beschikking van de oudere toestellen, maar wat verandert er buiten het cijfertje bij de software versie? Beveiligingsupdates en hier en daar wat (kleine) toevoegingen. Wat gebeurt er met WP 7.8? Inderdaad... Ik vind het zelfs mooier van Nokia/Microsoft dat ze eerlijk zijn. Zij geven toe dat het 'maar een halve update is'. Niet de verkooppraatjes van Apple: onze toestellen draaien altijd de laatste software met meer dan 200 nieuwe features.

Edit: Het grote verschil is wel dat niet alle apps van Windows 8 zullen werken op WP 7.8.
Maar de Iphone 4 heeft dan ook weer geen ondersteuning voor de API's van siri en de nieuwe maps. Maar zo kan je bezig blijven, wees blij met wat je hebt ;-) Het gras is altijd groener aan de overkant.

[Reactie gewijzigd door sam57 op 14 augustus 2012 10:40]

behoorlijk mee in de maag. Een iPhone 3GS wordt jarenlang geupdate
Alleen werkt IOS4 (laat staan 5 en 6) supertraag op de 3GS en bovendien laten ze dan ook genoeg weg, net zoals MS nu bij 7.8 tov WP8 doet.. MS had WP7.8 ook WP8 kunnen noemen (zoals Apple dus in feite doet), maar kiest er juist voor om open kaart te spelen. Lovenswaardig in mijn ogen.

Overigens baal ik ook gewoon dat mijn Lumia 800 geen update naar WP8 gaat, maar als ze in WP7.8:
- Meer openstaande progs (nu 5 in de taskmanager) zetten
- Custom sounds voor SMS/mail (die ik dus zelf erop zet)
- Het nieuwe start- en lockscreen (startscherm is al bevestigd)
- De message integratie (dat Whatsapp ook op mijn lockscreen te zien is bv)
dan ben ik al meer dan gelukkig :)
(al baal ik wel heel erg dat IE niet geüpdate wordt. IE9 is gewoon goed daar niet van maar toch)

Ik vind WP7 overigens op dit moment veruit het fijnste OS dat ik ooit heb gebruikt. Niet verzuipen in instellingen en trage UI (waarbij ik weer taskkillers nodig hebt) zoals ik op mijn Android had en geen oubollige trage windows 3.1 interface zoals op de iPhone 3GS....

[Reactie gewijzigd door Tomba op 14 augustus 2012 10:44]

Ik begrijp dat ook volledig. Maar het blijft er wel bij dat je normaal 2 jaar met je iPhone kunt doen en daarna een nieuwe kunt kopen die weer twee jaar vooruit kan. Nu zit je met een toestel waar je een flinke prijs voor neergelegd hebt, na drie kwartalen nog een update voor krijgt en dan is het gewoon gebeurd. Misschien dat er nog wat security fixes komen maar dat is het dan wel.

Misschien ben ik wel erg/te kritisch maar ben tot nu toe wel een tevreden Windows Phone gebruiker. En het is een pracht platform maar nu word ik als early adopter wel hard benadeeld in mijn mening. En dan lopen gebruikers als Jazco2nd het te relativeren dat zijn vriendin/de meeste gebruikers het niet zullen merken. Als kritische Tweaker vind ik dat je er wel meer van mag verwachten. Als de SIII geen update naar 4.1 of Android 5.0 zou krijgen, dan zou de wereld waarschijnlijk te klein zijn maar hier moeten we het maar blind accepteren omdat het Windows Phone is?

En ik ben blij dat er nog 7.8 krijgt, maar uiteindelijk ga je toch achter op de feiten aanlopen. WP8 apps die niet meer compatible zijn voor 7.8 is denk ik nog het grootste nadeel waar de eindgebruiker veel van gaat merken.
Ik begrijp dat ook volledig. Maar het blijft er wel bij dat je normaal 2 jaar met je iPhone kunt doen en daarna een nieuwe kunt kopen die weer twee jaar vooruit kan. Nu zit je met een toestel waar je een flinke prijs voor neergelegd hebt, na drie kwartalen nog een update voor krijgt en dan is het gewoon gebeurd. Misschien dat er nog wat security fixes komen maar dat is het dan wel.
Ik weet niet wat ik er van moet verwachten maar de leverancier waar ik mijn telefoon vandaan heb (Nokia) heeft aangegeven om ook 2 jaar lang updates uit te blijven brengen (geen nieuwe functionaliteit uiteraard, maar ik heb in de voornoemde iPhone 3GS ook geen van de nieuwe functionaliteiten van latere IOSen kunnen vinden omdat ook die over het algemeen hardware afhankelljk waren) Als ik wil, kan ik dus inderdaad 2 jaar (en nog wel langer ook :P) vooruit met mijn telefoon.
Misschien ben ik wel erg/te kritisch maar ben tot nu toe wel een tevreden Windows Phone gebruiker. En het is een pracht platform maar nu word ik als early adopter wel hard benadeeld in mijn mening. En dan lopen gebruikers als Jazco2nd het te relativeren dat zijn vriendin/de meeste gebruikers het niet zullen merken. Als kritische Tweaker vind ik dat je er wel meer van mag verwachten. Als de SIII geen update naar 4.1 of Android 5.0 zou krijgen, dan zou de wereld waarschijnlijk te klein zijn maar hier moeten we het maar blind accepteren omdat het Windows Phone is?
Dat vraag ik me af :) Tegen de tijd dat Samsung eindelijk een 4.1 of 5.0 ROM afheeft is ofwel de XDA community er alweer mee aan de haal óf is de S4-S5-S6 uit... Juist bij Android heb je geen enkele garantie op updates, maar als 7.8 uitkomt heb ik met mijn Lumia 800 er in ieder geval al 2 major gehad (Tango en 7.8)
En je zegt het zelf al; je bent dus (net als ik) gewoon tevreden over 7.5 en 7.8 maakt het allemaal nét nog wat meer af hoop ik :) Door WP8 is niet ineens WP7 slecht ofzo. (wellicht tzt 1. WP8, 2. WP7.8 qua usability)
Het valt mij juist op dat iedereen op MS springt omdat ze exact hetzelfde doen als Samsung/Apple :) (alleen het nieuwste Topmodel wordt echt ondersteund) ik vind het dus verfrissend dat MS dan open kaart speelt en niet net gaat doen alsof WP8 wel uitkomt op de oude hardware.
En ik ben blij dat er nog 7.8 krijgt, maar uiteindelijk ga je toch achter op de feiten aanlopen. WP8 apps die niet meer compatible zijn voor 7.8 is denk ik nog het grootste nadeel waar de eindgebruiker veel van gaat merken.
Das waar, maar dat geldt altijd in deze branch. Zodra de S4 uit is (met octocore en 8GB mem en meegeleverde Samsung Glasses ofzo), loopt de S3 ook achter de feiten gaan. Hetzelfde met de iPhone4s, zodra de iPhone5 uit is is ook die telefoon achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Tomba op 14 augustus 2012 12:29]

Het is jammer dat we geen nieuwe IE krijgen maar dat is ook het enige wat ik kan verzinnen, die hele app rage snap ik niet echt, leuk dat er wel 1mill (random getal) apps zijn maar hoeveel gebruik je er dagelijks? 4-5?
Ik heb zelf geen behoefte aan meer apps en daarom is het enige wat ik ga missen in wp8 tov 7.8 de verbeterde IE.

Verder geef je aan dat de Titan een korte accuduur heeft, ik heb ook de titan en ik vindt het juist een groot pluspunt.
Hij gaat bij mij meestal 3 dagen mee en dat is met gemiddeld 5uur bluetooth muziek luisteren, browsen en social media'en.
Met batterij besparing (=een 'dumb' phone) gaat hij zelfs iets meer als 8 dagen mee, ideaal voor op vakantie als je wel bereikbaar wil blijven en moet kunnen bellen in geval van nood.
Waarom is dit een issue? Volgens mij is dit alleen een issue onder de 'tweakers'. De 'gewone' consument zal hoogstens over updates hebben omdat het hip is. De WP7 telefoons werken gewoon formidabel. De meeste personen schrijven de telefoon af in 1 of 2 jaar en kopen dan een nieuwe, al dan niet met WP8. Juist deze snelle EOL zorgt ervoor dat ze Windows Phone ontzettend snel kunnen doorontwikkelen en niet met al te veel legacy blijven rondlopen. Geweldige ontwikkeling voor de consument omdat nu nieuwe telefoon juist veel nieuwe features hebben.
Je kan toch ook niet verwachten dat je als je Windows XP kocht op 21 oktober 2010 (de laatste dag dat het verkocht mocht worden) ook nog eens die 13 jaar ondersteuning zou krijgen die kopers hadden toen ze een Windows XP machine kochten in 2001? De Omnia 7 is van 2010 als ik mij niet vergis, dat is dus tot nu al 2 jaar ondersteuning en met Windows Phone 7.8 komt daar sowieso nog eens 1,5 jaar bij. 3,5 jaar voor een smartphone is al aardig.
Afgezien van IE10 en over the air updates gaat het vooral om hardware gerelateerde zaken die niet naar WP7.8 komen maar daar heb je op bestaande hardware ook niks aan.

Geen IE10 zou natuurlijk wel jammer zijn maar IE9 is al behoorlijk goed op dit moment.

Het belangrijkste echter wat WP7.8 niet krijgt staat er niet op. Dat is ondersteuning voor WP8 specifieke apps. Voor apps die juist de nieuwe hardware API´s ondersteunen zoals mbt nfc en micro/sd kaarten maakt dat niet zoveel uit want die features heb je toch niet op bestaane telefoon maar vooral de nieuwe native code ondersteuning in WP8 voor met name games zou ertoe kunnen leiden dat niet alle nieuwe apps en dus vooral een deel van de nieuwste games straks niet op 7.8 kan draaien.
Dit speelt ook wel bij andere mobiele platforms natuurlijk waar ook niet alle apps op alle versies van het OS goed functioneren.

[Reactie gewijzigd door hAl op 14 augustus 2012 10:31]

"Geen IE10 zou natuurlijk wel jammer zijn maar IE9 is al behoorlijk goed op dit moment. "

Vind je? Ik mis toch best een aantal zaken:
  • Een forwardknop, soms is dit echt een gemis! Sowieso mis ik een intergrale back en fowardknop, als je IE verlaat en weer teruggaat werkt de syteem backknop niet intergraal maar als terug naar je homescreen
  • Automatische uitlijning tekst bij inzoomen, Zoals Opera mobile doet
  • Geen website compressie zoals Opera en ik dacht Chrome doet. Dit kan het dataverkeer met zo'n 80% beperken!
  • Tabbladen zijn slecht toegankelijk, het zijn op de IE9 manier meer bookmarks
  • Als laatste is de browser ook niet echt snel, hij verliest het bij het laden van een Samsung S2 en een HTC sense met Opera erop in ieder geval
@hAI:
IE9 zoomt met een dubbeltab in tot de randen van de tekst, maar lijnt niks uit. Komt nogal eens voor dat tekst dan nog te klein is voor prettig lezen. Zo kan je bij Opera instellen dat dit bij dubbeltab standaard 250% inzoomt (of je doet het handmatig), dan lijnt die de tekst keurig uit zodat je niet hoeft te scrollen van links naar rechts.

[Reactie gewijzigd door trabbit op 14 augustus 2012 11:32]

Ik weet niet hoe jij zoomt maar als ik in IE9 dubbeltab op een stukje tekst dan zoomt de tekst en lijjnt ook automatisch uit.
Zit allemaal op Android. Btw wat heel mooi met chrome is op een telefoon dat je door swipen van buitenaf het scherm naar je volgende tabblad gaat afhankelijk van of je naar li ks of rechts swiped. Echt super mooi. Chrome is denk ik simpel gezegd gewoon de beste mobiele browser qua gebruiksvriendelijkheid, functioneel en snelheid. Bijna overal onverslaanbaar in. Daar kan IE10 echt niet tegen op. Natuurlijk zijn alle webkit browsers gewoon beter. Ook voor de developer!!!
gestures mogen van mij het lijstje nog aanvullen. Dat je met vb. een bepaalde vingerbeweging een tabblad kan sluiten of openen, of naar een volgende/vorige pagina kan gaan, enz.
Dit speelt ook wel bij andere mobiele platforms natuurlijk waar ook niet alle apps op alle versies van het OS goed functioneren.
Nog niet meegemaakt op Android. Van iOS en Symbian ken ik het ook niet.
Beetje rare slide... 95% ervan zit reeds in de laatste update 8)7
Ze moeten het toch laten lijken of je veel features gaat krijgen met die laatste update...
Daar doelen ze op updates voor de features...
Volgens mij is de slide vooral bedoeld om te laten zien wat compatible is ipv dat het een slide is die nieuwe features laat zien.
Wat ik vooral raar vind is dat er in het nieuwsbericht staat dat er met de nieuwe update geen sd card support komt of hogere resoluties.....

Goh... Kan dat met Android of IOS wel? Spontaan een SD Card slot in je telefoon krijgen en een nieuw scherm?, wellicht dat ik dan toch ga overwegen om over te stappen :D
Het betekent in ieder geval dat er geen budget smartphones komen met WP7.8 die over een sd-slot beschikken. De consument is dus aangewezen op nieuwe dus dure WP8-telefoons. Voor huidige bezitters is het inderdaad irrelevant.
Waarom duur? er zijn nu ook goedkope windows phones en die zullen met wp8 er ook blijven.
De 'big picture' is dat er geconsumeerd wordt er moet immers wel winst gemaakt worden!
Goh... Kan dat met Android of IOS wel? Spontaan een SD Card slot in je telefoon krijgen en een nieuw scherm?, wellicht dat ik dan toch ga overwegen om over te stappen
Een nieuw scherm niet, maar verwisselbare sd-card support had wel tot de mogelijkheden behoord: diverse Windows Phones hebben namelijk een ingebouwde sd-kaart die wel zonder al te veel gepriegel toegankelijk is voor gebruikers. Als je in WP 7.5 echter de sd-kaart verwisselt, gaat hij resetten (want het is een unified storage system, dat geen onderscheid maakt tussen intern en extern geheugen)
Het probleem is dat als er een nieuwe sd in gaat, al je andere gegevens weg zijn. Waaronder live account, etc. Windows Phone 8 zal intern geheugen én een sd hebben. Zo wordt de sd niet gebruikt voor informatie om de telefoon überhaubt te kunnen laten werken.
Kan er niet middels xda custom rom windows 8 op gezet worden?
De verwachting is inderdaad dat dat wel komt :) (Waarschijnlijk de HTC HD2 die niet eens een WP7 phone is als eerste :P)
Nou fijn, zit ik daar met mijn redelijk nieuwe Lumia 800. Was express van iPhone afgestapt omdat ik daar zo teleurgesteld was qua updates, maar dit is niet veel beter.
Waar baseer je dit op, heb je er zelf mee gewerkt? Ik wel (nu nog steeds) en ik vind het juist mooi.
Vertaling:

"Ik vind windows phone 7/8 net en blokkendoos.

ik vindt het totaal niet mooi. android en apple werkt veel beter voor mij"

Gelukkig voor jou zijn er genoeg Android en ook een stuk of 2 Apple telefoons :)
Gelukkig voor mij is er ook Windows Phone. Ik heb ervaring met alle 3 de major Smartphone OSen (5 als je Blackberry en Symbian ook meetelt) en ik vind Windows Phone hands down het meest intuitief en visueel aantrekkelijkst van allemaal :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.