Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 76, views: 17.131 •

Microsoft voorziet Windows 8 van standaard ondersteuning voor multitouchgestures via het touchpad van een notebook. Bij Windows 7 moet dergelijke functionaliteit nog compleet in de driver van het touchpad verwerkt zijn.

De ondersteuning voor multitouch-gestures werd bekendgemaakt door Microsoft-topman Mike Angiulo in een blogpost op het Building Windows 8-blog. Microsoft zou nauw samengewerkt hebben met fabrikanten van touchpads om ervoor te zorgen dat Windows 8 beter met touchpadgestures werkt dan Windows 7. Deze gestures zijn nu onderdeel van Windows 8, terwijl sommige touchpadfabrikanten bij Windows 7 dergelijke bewegingen eerst om moesten zetten naar toetsenbord-acties of muisbewegingen.

De bewegingen die nu ondersteund worden, zijn dezelfde die ingezet worden bij Windows 8 op touchscreens. Zo kan vanaf de rechterrand naar binnen geveegd worden om het Charms-menu te openen en kan van boven naar beneden geveegd worden om extra opties binnen een applicatie weer te geven. Door vanaf de linkerrand naar binnen te slepen, kan tussen applicaties gewisseld worden. Daarnaast worden gangbare gestures als zoomen en scrollen met twee vingers ook standaard ondersteund.

Multitouch in Windows 8

Reacties (76)

Mooie functionaliteit om nog sneller en efficiŰnter te kunnen werken.

Je moet wel een goede touchpad hebben. Die op mijn Lenovo laptop werkt niet echt lekker. Volgende keer iets minder 'cheap' inkopen....
De startknop halen ze er in Windows 8 al uit, :+.
Inderdaad! Alleen nog een witte panel bovenaan, een dock beneden, en gekleurde vensterknoppen linksboven, een transparante achtergrond voor Metro, etc...

Waar wil je nou naartoe? Dit heeft toch ook helemaal niks te maken met de touchpad ondersteuning in Windows 8 waar dit artikel over gaat?

Ik vraag me wel af in hoeverre deze standaard W8 driver functioneert in verhouding tot de drivers van de fabrikant, maar dat zal waarschijnlijk per laptop(fabrikant) verschillen.

[Reactie gewijzigd door ThePendulum op 14 augustus 2012 11:57]

Hap hap hap hap! ;)

Maar het heeft er wel alles mee te maken! MacBooks zijn al jaren voorzien van grote touch pads, waarop je multi touch commando's op kunt geven. Dat zit in OS X ingebakken!

En het voordeel om het in Windows 8 te stoppen, is dat het op alle laptops gelijk werkt, en niet afhankelijk is van een driver.
De multitouch gestures van de macbooks zitten niet in OS X ingebakken, ze werken namelijk ook gewoon wanneer je Windows erop installeert.
En dat komt niet door de touchpad drivers van Apple?
Eindelijk! Hoe vaak ik al niet een zakelijke laptop gekregen heb waarbij de touchpad driver niet geinstalleerd was waardoor scrollen niet werkte... Dat is dan eindelijk verleden tijd!
Tsja, ik heb het er wel op staan...als mijn vrouw even de laptop gebruikt wordt ze bijna hysterisch. Dat idiote ding!!!! roept ze dan, als ik hem aanraak gebeurt al iets raars...want zij is geen gestures gewent en dus gaat ongeveer alles mis wat ze probeert

Gestures zijn leuk op je eigen pc/tablet/telefoon en als je vooral maar nooit op iets anders werkt Maar ze zijn een ramp als je ergens anders heen gaat. Of ze werken niet terwijl je het wel probeert, of ze doen wat anders dan op je eigen spullen, of als je ze normaal niet gebruikt, dan gebeurt er van alels wat je ook niet bedoeld had.

Maar voor de mensen die het graag willen si het prima natuurlijk dat er native ondersteuning op zit
Het voordeel van native support lijkt me juist dat het overal hetzelfde gaat werken. Nu verwacht je vrouw het niet omdat het op jouw laptop anders werkt dan op een anderen, als het gestandaardiseerd is wordt het weer voorspelbaar. AFAIK ondersteund apple standaard gestures, en dat werkt prima omdat het overal hetzelfde werkt. Daarnaast raken mensen ook steeds meer gewend aan gestures door smartphones en tablets.
Tsja, ik heb het er wel op staan...als mijn vrouw even de laptop gebruikt wordt ze bijna hysterisch. Dat idiote ding!!!! roept ze dan, als ik hem aanraak gebeurt al iets raars...want zij is geen gestures gewent en dus gaat ongeveer alles mis wat ze probeert
En daarom hebben mijn vrouw en ik allebei een eigen account. Zij haar instellingen (IE als default browser... :/), ik de mijne. En switchen kan snel met Winkey-Q.
De 'gestures' in Windows zijn beperkt tot een aantal eenvoudige zaken (tab, slide, swipe, pinch, rotate). Gestures die timebased zijn komen bv. nooit standaard in Windows (bv. hold for rightmouse). De enige time-based touch is 'hold to learn', waar Windows aangeeft wat hij denkt dat je wilt doen.

Er zijn 8 mogelijke gestures in W8:
- Press and hold to learn
- Tab for primairy action
- Slide to pan
- Swipe to select
- Turn to rotate
- Pinch to zoom
- Swipe from edge for app commands
- Swipe from edge for system commands
Bron: Windows 8 event van MS.

Het lijkt me dus niet dat mensen vervelende zaken gaan doen die niet bedoelt zijn.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 14 augustus 2012 10:13]

Scrollen met 2 vingers noem ik geen gesture. Ik heb zelf een kindje dood aan gestures maar two-finger scroll vind ik geniaal. Het is makkelijker dan edge scrolling en werkt zowel vertikaal als horizontaal. Als je het niet nodig hebt of nooit gebruikt dan zit het ook niet in de weg omdat het pas werkt zodra je 2 vingers gebruikt. Pinch zoom vind ik weer minder fijn. Op een smartphone werkt het omdat je daar het scherm makkelijk kunt kantelen maar op een horizontaal vlak is het voor mij veel te krampachtig. Two finger rotate zal ik het maar niet eens over hebben...

Gestures als letters schrijven of andere ingewikkelde bewegingen word ik helemaal kriegel van en heb ik om die reden nooit aan staan. Maar die speciale Windows 8 gestures voor de charms bar bijv lijkt me dan wel weer handig. De tijd zal het leren.

Komen deze straks met een update binnen eigenlijk? In de RTM zitten ze niet.

@GateKeaper: Je hebt een punt natuurlijk maar dan is een enkele vinger gebruiken om de cursor te bewegen ook een gesture. ;) Het gaat er mij om dat er geen specifieke (relatief ingewikkelde) beweging nodig is voor scrollen anders dan in een rechte lijn vegen met 2 vingers, oftewel het is mij geen semantische discussie waard. En ik ben zowel gezond als normaal. Daar ga ik althans van uit. :D

[Reactie gewijzigd door 2fish op 14 augustus 2012 17:06]

Tjah, het feit dat jij de ene gesture wel fijn vind, en de andere niet, wil nog niet zeggen dat die "fijne" gesture dan geen gesture is. Het is er toch echt een :)

En krampachtig? Met mijn duim en wijsvinger gaat het pinch-zoomen echt prima hoor. Snap ook niet waarom je daarvoor je smartphone zou willen kantelen. Zelfde als two-finger-rotate. Een 360 graden in 1 beweging gaat hem niet lukken, maar 140 tot 160 toch echt wel. Kan me niet voorstellen dat een normaal, gezond, persoon dan geen 90 graden per keer zou redden.
Kan ik onder windows 8 wel nog "normaal" scrollen, langs de rand van het touchpad, of snapt windows 8 dat niet meer?
Niet zonder specifieke mouse driver. Zonder heeft Windows dat namelijk nooit gekund dus nee er is niets veranderd.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 14 augustus 2012 17:00]

ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, maar mooi dat het nu ook bevestigd is.

Ik heb zelf een iPhone en toen ik achter mijn Win7 laptop zat maakte ik ook deze bewegingen op het touchpad. Helaas ondersteunde deze het niet haha.
Ok jongens biecht maar op. Wie heeft heeft het patent?
Inderdaad.. vraag ik me dus ook af :P
http://www.patentbuddy.com/Patent/7495659

maar volgens mij is dat alleen voor Handhelds... valt een laptop daaronder?

OT:
mooie vooruitgang! Ik word soms moe van die notebook drivers installeren... Windows installeren duurt <1 uur... de drivers zoeken en installeren duurt vele malen langer.
Uit de stukken van de rechtzaak tussen Apple en Samsung blijkt dat Apple en Microsoft een overeenkomst hebben gesloten voor dit soort patenten.
Voordat de iPhone Řberhaupt bestond kon ik met wat aanpassingen in een config file al multitouch gebruiken onder linux (scrollen met 2 vingers etc.). Dit is eigenlijk alleen een verdere implementatie doordat er meer acties mogelijk zijn. Zou niet patenteerbaar mogen zijn wat mij betreft.
Er zijn een hoop patenten die veel erger zijn als je het mij vraagt
Jammer genoeg is iets dergelijks in de VS wel patenteerbaar.

Een verdere implementatie patenteren is in Europe inderdaad niet mogelijk. Maar ons patent systeem is anders dan dit van de VS.
Hierdoor zie je ook de verschillen in uitspraken door de rechter ivm die samsung-apple rechtzaken e.d.

Maar ik geef je wel gelijk, ik herinner me ook al die scroll bewegingen op laptops met windows waarbij de fabrikant dit erin gestoken had.
To be fair, apple was wel de eerste waar dit aangenaam bij werkte :p.

Dat scrollen op men acers was belachelijk slecht, niet te vergeten de trackpad die voor geen meter werkte xD. Maar het was er wel.
Aangezien het in Fedora ook zit en ze daar panisch zijn voor patenten (behalve die op mono zitten, want RedHat claimt prior art ofzo) zal er wel geen patent op zitten.
Ok jongens biecht maar op. Wie heeft heeft het patent?
Apple :)

Maar Apple heeft aardig wat gelicenseerd aan Microsoft op dat vlak.
Microsoft table/surface was er al veel eerder met deze functies.
In de Release Preview op mijn nieuwe Samsung Series 9 moet ik nog steeds de Elan driver installeren om deze functionaliteit te krijgen. Wel praktisch dat dit native in Windows komt te zitten, maar aan de andere kant is het toch een kleine moeite om de driver voor je trackpad te installeren?

Ik moet wel zeggen dat het het werken met niet-meer-Metro een stuk prettiger maakt. Het went ook erg snel.
Wel praktisch dat dit native in Windows komt te zitten, maar aan de andere kant is het toch een kleine moeite om de driver voor je trackpad te installeren?
Wat aangegeven wordt in het artikel is dat fabrikaten soms ingewikkelde stappen moesten nemen (omzetten naar toetsenbord of muis combinaties) om de touch gestures te laten werken.

Nu hoeft dat niet meer. Het zal dus weer een stukje sneller en soepeler werken door de native ondersteuning.

[Reactie gewijzigd door bakvis op 14 augustus 2012 08:30]

Als het niet standaard in het OS zit moet de fabrikant van het touchpad allerlei workarounds gaan verzinnen om gestures te koppelen aan acties. Wanneer het native in het OS zit kan er eenvoudig tegen een abstractielaag aan ontwikkeld worden, en werken gestures ook vloeiend.

Voorbeeld: zonder native support zou een 2-finger-rotate gesture in de achtergrond tegen een 'rotate clockwise 90║' routine aanwerken, en gebeurt er in de praktijk: niks.. niks... niks... 90║ gedraaid!

Met native gesture support roteer je soepel en dynamisch. Het verschil tussen Windows 7 en OSX is op dat gebied enorm groot, en ik ben blij dat Microsoft dit oppakt. Ik heb zelf een MacBook Pro, maar ook 2 Thinkpads, en ik zou al heel tevreden zijn als scrolling onder Windows net zo goed wordt als onder OSX. :)
Handig! Dan hoef je niet je muis helemaal naar de zijkant van het scherm te bewegen om Windows 8 functies naar voren te halen. Volgens mij wordt Windows 8 echt een topper met al die extra opties :)
Je hebt het duidelijk niet begrepen: Het gaat hier helemaal niet om bewegingen met de muis, maar om het touchpad. En die kan ook op een muis zitten, maar dan hoef je nog steeds de muis niet te bewegen.
Volgens mij heeft hij het prima begrepen hoor. Aangezien je over het algemeen niet je muis maar je muiscursor naar de kant van het scherm beweegt lijkt het mij aannemelijk dat melvinnie naar het pijltje refereert en niet naar het apparaat in je hand.

Overigens kun je in het geval dat je een muis gebruikt op bijv een laptop nog steeds evt de touchpad gebruiken voor de charms gestures etc.
Uit de tekst:
Microsoft zou nauw samengewerkt hebben met fabrikanten van touchpads om ervoor te zorgen dat Windows 8 beter met touchpadgestures werkt dan Windows 7.
Dit klinkt stoer, maar er zijn wereldwijd maar enkele fabrikanten van touchpads. De meesten komen van Synaptics. Desalniettemin is deze vorm van standaardisatie welkom. Hopelijk wordt ook de functie ge´mplementeerd dat het touchpad genegeerd wordt tijdens het typen.

Overigens ben ik meer een fan van de pointing stick (ook wel bekend als TrackPoint bij IBM/Lenovo en TouchStyk bij Synaptics). Met een beetje goed instellen en oefenen werkt dat minstens net zo snel. Het voordeel is dat voor gebruik de vingers niet van de standaard typepositie verwijderd hoeven te worden, zowel voor links- als rechtshandig gebruik. Zoals Lenovo zou zeggen: 'for people who do'.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2012 08:34]

Ik wil wel eens een filmpje zien waarin je met zo'n pointing stick werkt dan, want ik heb nog nooit iemand gezien die daar goed mee kan werken. Een touchpad met multi-touch gestures lijkt mij veel meer mogelijkheden hebben. Hoe kan een pointing stick (in feite een analoge joystick) dat allemaal emuleren?
Ik wil wel eens een filmpje zien waarin je met zo'n pointing stick werkt dan, want ik heb nog nooit iemand gezien die daar goed mee kan werken. Een touchpad met multi-touch gestures lijkt mij veel meer mogelijkheden hebben. Hoe kan een pointing stick (in feite een analoge joystick) dat allemaal emuleren?
Nergens schrijf ik dat een pointing stick alles doet wat een touchpad doet.

Een pointing stick vervuld de belangrijkste rollen van een muis: bewegen en met de knoppen net onder de spatiebalk (voor bediening met de duim, waarvan de standaard rustpositie op of in de buurt van de spatiebalk is) klikken en scrollen (zowel horizontaal als verticaal door de middelste muisknop ingedrukt te houden). In deze basismogelijkheden is het met de juiste instellingen en een beetje oefening veel nauwkeuriger en sneller dan dat ooit bereikt kan worden met een touchpad.

Je schrijft 'veel mogelijkheden'. In 99% van de situaties zijn de extra mogelijkheden bovenop de pointing stick waarin een touchpad voorziet een luxe die met sneltoetscombinaties al jarenlang bestaan, waarin sneltoetsen vaak een stuk vlotter zijn in gebruik dan het verplaatsen van een hand van het toetsenbord, het gebruiken van meerdere vingers om het touchpad te bedienen en het terugplaatsen van een hand op het toetsenbord.

En dat jij nog nooit iemand gezien hebt die niet goed werkt met een pointing stick geeft niet aan dat er niemand is die dit kan. Er zijn ook velen die niet goed omgaan met een touchpad.

Vanuit een RSI perspectief (waar de laatste jaren overigens nog weinig van te horen is) is een pointing stick veel beter ten opzichte van een touchpad of zelfs een externe muis, omdat herhaaldelijke beweging in de polsen voorkomen wordt (geen spanning nodig). Gecombineerd met een goed laptoptoetsenbord werkt dit heerlijk.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2012 08:48]

Nergens schrijf ik dat een pointing stick alles doet wat een touchpad doet.
In een nieuwsitem/reactie over touchpads en gestures zeg jij
"Met een beetje goed instellen en oefenen werkt dat minstens net zo snel",
Dan moet je niet kattig worden als iemand dan vindt dat je wel degelijk suggereert dat het beter/alles kan kan wat een touchpad kan...
[...]


In een nieuwsitem/reactie over touchpads en gestures zeg jij
"Met een beetje goed instellen en oefenen werkt dat minstens net zo snel",
Dan moet je niet kattig worden als iemand dan vindt dat je wel degelijk suggereert dat het beter/alles kan kan wat een touchpad kan...
Ik heb het over werken, waarin het minstens net zo snel en al dan niet sneller is. Voor alledaags werk is de basisfunctionaliteit (slepen, klikken, scrollen) meer dan voldoende.

Ik heb het niet over de extra functionaliteit die aangeboden wordt door touchpads, waarin de pointing stick zeker niet sneller of nauwkeuriger is (aangezien het deze functionaliteit niet kan aanbieden). Gelukkig is deze extra functionaliteit niet nodig om te kunnen werken.

En ik ben helemaal niet kattig. Wel stel ik voor dat je het begrip 'begrijpend lezen' nog even tot je neemt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 augustus 2012 09:28]

Kom eens bij mij langs en ik zal het je demonstreren. Ik prefereer het trackpoint boven het trackpad. Werkt sneller, nauwkeuriger en je zit nooit met je vinger tegen de rand.

Dat is net hetzelfde als vragen hoe iemand op een command line sneller kan werken dan iemand met een grafische interface. Het is een kwestie van wennen, maar eenmaak je het gewoon bent kan het gewoon.
Ik wil wel eens een filmpje zien waarin je met zo'n pointing stick werkt dan, want ik heb nog nooit iemand gezien die daar goed mee kan werken.
Op een oude Toshiba laptop 12 jaar geleden had ik er eentje. Die was drukgevoelig: hoe harder je drukte des te sneller bewoog de muiscursor. En ik kan je vertellen: na een tijdje werkt dat fantastisch. Het vergt gewenning omdat het iets heel anders is dan de oog-hand-co÷rdinatie die je van muizen en touchpads gewend bent. Overigens zou ik niet meer van mijn touchpad af willen puur vanwege de extra mogelijkheden zoals klikken door aantikken, two finger scroll e.d.
Yep gebruik ook de me TrackPoint :) 'De nipple' :+

En met de trackpoint kun je zelf nog een simpel spel spelen zoals Minecraft, met de trackpad zit je steeds te vegen. Trackpoint kan 1 lange beweging maken.

[Reactie gewijzigd door AiChan op 14 augustus 2012 09:04]

Als ik de blogpost doorneem, dan lijkt de native gestures ondersteuning voor Windows RT te gelden en niet per definitie voor Windows 8. maar goed, goede zaak, ik kan me geen OS zonder multi gesture niet meer voorstellen na jaren gebruik van OSX (trackpad naast de desktop en op laptop). Ik hoop vooral voor de laptop gebruikers dat de trackpads goed gaan werken, het blijft er armzalig uit zien die laptops met muisjes ernaast omdat de trackpad half werkt.
Ook al werkt het trackpad goed, dan zal ik nog steeds een muis gebruiken naast mijn laptop op het moment dat ik langer dan 30 minuten ergens ga zitten werken. Een muis werkt veel comfortabeler imho.

@hieronder, ook niet op een macbook.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 14 augustus 2012 12:57]

Have to disagree on this.

Dit is bij alles het geval dat een muis aangenamer werkt, behalve bij apple.

Credit wie credit verdient, maar op die laptops mis ik helemaal men computer muis niet. Enkel als je het aansluit op een extern scherm is een externe muis praktisch daar.

Bewijs dat veel mensen het hiermee eens zijn is die magic pad die eigenlijk een trackpad van een laptop nabootst maar dan voor een desktop.
Totdat je een Macbook in je hand hebt gehad :P
Windows deed al multi-gesture, alleen nu dus met Microsoft's drivers.
Alleen waren het geen native events, het werdt altijd vertaald naar muis / toetsenbord acties. Nu gaan ze meer de implementatie gebruiken zoals in OSX dus eigen events waardoor je onderscheid kan maken tussen de verschillende events.

Denk bijvoorbeeld aan pinch en zoom, deze kan je moeilijk met een muis simuleren.
zeg ik toch ook ? native ondersteuning.

het zal er misschien in hebben gezeten, maar ik heb er nog geen enthousiast mens over gehoord, hopelijk veranderd dat nu.
Je bent nu zelf degene die hier over begint :)

[Reactie gewijzigd door ronaldmathies op 14 augustus 2012 08:36]

Psion, Sharp en Apple zijn de early adopters van de trackpad. Mac OS X is voor zover het eerste mainstream OS met built-in multi gesture support en alle Macs zijn al jaren gebouwd om gebruik te maken van (al dan niet externe) touchpads.

Dat je zelf (als anti-Apple gebruiker zo ik het lees) begint over het feit dat het gekopieerd kan zijn van OS X zegt ook al veel (buiten beschouwing gelaten of dit ook het geval is).
Als je die discussies niet wilt begin er dan ook niet over, nu begin je er zelf over dus moet je niet raar kijken dat juist die discussie op gang komt.

Alleen al je eerste twee zinnen:
Onee, nu gaat iedereen alweer zeuren dat dit gekopieerd is uit OSx.
Nou mensen het bestaat al jaren dus ik betwijfel of dit is gekopieerd!
Is precies hoe dit soort discussies altijd op gang komen en gevoed worden. Grow up en maakt dit soort comments niet dan voed je de discussie en de reacties ook niet.
Edit: Ik ben het nog niet tegengekomen in de RTM versie. Moest netjes al mijn touchpad drivers en software installeren!
Dat is de reden dat ik een beetje vreemd naar de titel van dit artikel keek, hij is toch al RTM? Dus na installatie krijg je waarschijnlijk al gelijk een zwik updates, waaronder deze.
RTM = release voor FABRIKANTEN, niet voor consumenten! Ofwel de notebook fabrikanten waarmee dus al is samengewerkt om de gestures op de touchpads te verbeteren leveren direct hun eigen drivers mee met de installatie.

Windows 8 komt ook met native DirectX support, maar dat betekend niet dat je geen videodrivers meer nodig hebt. Ook voor de gestures heb je nog een driver van de fabrikant nodig, alleen heeft Microsoft een algemene interface gemaakt zodat de gestures meer gestandaardiseerd kunnen worden.

Officiele Windows 8 drivers voor bestaande notebooks zullen pas na de release (26 oktober) van Windows 8 beschikbaar komen, hoewel sommige fabrikanten al beta drivers aanbieden.

Updates krijg je inderdaad vrijwel zeker, maar dit zullen vooral security updates betreffen. Als Microsoft vandaag een security update voor Windows 7 zou uitbrengen, is de kans groot dat de exploit ook aanwezig is op Windows 8..

Ik snap daarom eigenlijk ook nog niet waarom Microsoft niet zoals bijvoorbeeld Debian een netwerk installer uitbrengt. Je kunt dan lokaal een WSUS server opzetten of verbinding maken met de Microsoft servers. Een netwerk installer heeft namelijk als voordeel dat je direct een gepatche versie van een bestand kunt installeren in plaats van het origineel en achteraf deze patchen..
RTM = release voor FABRIKANTEN, niet voor consumenten! Ofwel de notebook fabrikanten waarmee dus al is samengewerkt om de gestures op de touchpads te verbeteren leveren direct hun eigen drivers mee met de installatie.
RTM = Release To Manufacturing. Het is een mijlpaal in software-development, en heeft niets te maken met de manier waarop software gedistribueerd gaat worden (online of fysieke media), of aan wie. Als software de RTM-status heeft bereikt, betekent het alleen maar dat het klaar is om (al dan niet na fysieke productie) verkocht te worden.

"Manufacturing" slaat op de productie van de media van de software zelf (wat bij online distributie dus eigenlijk niet bestaat, maar de term RTM is gebleven), en dus niet op een fabrikant die de software gebruikt in hun product.

Het heeft dus niets te maken met "klaar voor notebook fabrikanten" of zo. Het betekent gewoon: Windows 8 is klaar, niets meer en niets minder.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 14 augustus 2012 12:07]