Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 12, views: 10.008 •

Epic heeft een nieuwe spelstudio genaamd Impossible Studios geopend. Een deel van de medewerkers van de nieuwe studio komen bij het gesloten Big Huge Games vandaan. In de studio wordt gewerkt aan Infinity Blade: Dungeons voor iOS.

Impossible Studios logoEpic Games maakte donderdag bekend een nieuwe ontwikkelstudio te hebben geopend met de naam Impossible Studios. De studio was al in juni gevormd met oud-medewerkers van Big Huge Games, die na het faillissement van moederbedrijf 38 Studios op straat stonden. Samen werkten de spelontwikkelaars aan Kingdoms of Amalur: Reckoning, dat in februari uitkwam.

Impossible Studios wordt gevestigd in Hunt Valley in de Amerikaanse staat Maryland, vlakbij de plaats Timonium waar Big Huge Games was gevestigd. Aan het roer van de nieuwe studio staat Sean Dunn, die ook leiding gaf aan de ter ziele gegane spelontwikkelaar. Epic meldt dat Impossible Studios werkt aan Infinity Blade: Dungeons voor iOS, een prequel in Epics succesvolle Infinity Blade-serie.

Reacties (12)

Ik vraag mij toch wel eens af waarom die games studios zo een komen en gaan is. Ze gaan achter elkaar falliet en er worden ook weer net zo snel nieuwe opgestart. Zou het een constructie zijn om onder contracten met uitgevers uit te komen ofzo.
Ik denk dat het probleem erin zit dat met de bedragen die tegenwoordig met game-development noodzakelijk zijn, het succes of falen van ťťn game een studio kan maken of breken. Zodra een game het minder goed doet wordt de studio opgedoekt, en staan er 300 devs op straat. Uiteraard hebben die graag brood op de plank en wordt er dus ergens weer een studio opgezet waar ze gaan werken. Of ze beginnen er zelf een.
Voorzover ik het begrijp heb je gelijk.
Een game maken voor de PS3 of 360 is een enorm risico (en dan bedoel ik niet games van kwaliteit xbox arcade).
Om alleen al te beginnen heb je minstens zo'n 100 mensen in dienst die vooral met de artwork bezig zijn.
Vervolgens kan dat process jaren in beslag nemen, zeker aan het begin van de generatie.
Er was ook veel onzekerheid door het ontbreken van goede workflows om tot een product te komen. Veel studio's hebben zich vergist in hoeveel geld ze nodig gingen hebben en moesten enorm bijlenen/bietsen bij bijvoorbeeld de uitgever. Dan moet je ook deliveren en dat ging niet altijd.
Dan heb je na een paar jaar en honderdduizenden manuren een game en dan moet je je kosten er nog eens uithalen. Ondertussen heeft de development je al je centen gekost dus 1x een flop en het is afgelopen.

Talk about hardcore gaming... :X

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 9 augustus 2012 20:13]

Het is vrij lastig om een faillisement in scene te zetten. Het moet aan de curatoren duidelijk zijn dat er geen sprake is van wanbeleid. Geld overhevelen naar een ander bedrijf kan je ook niet zomaar doen. Bestuurders zijn ook strafbaar en hoofdelijk aansprakelijk als een bedrijf zonder geldige reden failliet gaat, lees wanbeleid. Overigens moet een rechter een faillisement goedkeuren/uitspreken, er zijn teveel instanties die je moet kunnen omzeilen
Ik denk dat de studios over de kop gaan vanwege te grote concurrentie van de grote spelers. Zou piraterij er ook iets meer te maken kunnen hebben?
Lijkt me onzinning dat piraterij er mee te maken heeft; als dat het geval was zouden ze geen nieuwe studio's opstarten.

In dit geval lijkt het gewoon op een lege overname; er wordt niet betaald voor het bedrijf, de werknemers komen 'gratis' over: de kennis komt dus wel mee.
Een Game Studio is een bedrijf, dat kan failliet gaan omdat ze de rekeningen niet meer kunnen betalen. het sluiten van studios gebeurt omdat de eigenaar/uitgever geen geschikt werk (meer) heeft voor de studio.

Game Studios draaien natuurlijk om het personeel, want veel andere resources hebben ze over het algemeen niet, een kantoor, PCs en wat software. In heel veel gevallen is het game IP niet van de studio. Het wordt door faillissement verkocht om zo nog geld te genereren om de schuldeisers te betalen of de eigenaar heeft/behoud het IP. Personeel kan je niet verkopen bij faillissement en je mag het personeel ook niet in de vriezer zetten als je het niet nodig heb.

Vaak is het gewoon erg goed personeel dat door externe factoren geen werk meer heeft. In het geval van BHG, Kingdoms of Amalur is geen slechte game (scoort zoals bv. Borderlands) er is op hoog management niveau gewoon financieel en verwachtings mismanagement gepleegd waardoor d Studio in de zware financiŽle problemen kwam. Er is helemaal niets mis met het personeel dat de game heeft gemaakt en kunnen vast een prima andere game bouwen.
't is niet Big Huge, maar 38 Studios die failliet is gegaan. 38 had Big Huge overgenomen, kwam toen met Kingdom of Amalur: Reckoning, maar ging uiteindelijk zelf kopje onder.
Iets zegt me dat ze teveel hooi op de vork hadden genomen. Ik vraag me trouwens af of de rechten van Kingdoms of Amalur nog steeds in handen zijn van de staat Rhode Island of is EA er ondertussen al mee aan de haal?
Is dit een naam die ze al hadden? Aangezien het voormalige polaroid onder de naam Impossible BV tegenwoordig polaroids op de markt brengt!
Was al vrijwel meteen na failissement door Epic bekend gemaakt. Zij wilden namelijk uitbreiden naar die regio, en als er net een game studio met veel talent failliet is gegaan is de keuze snel gemaakt.
Een echte iOS RPG zie ik wel zitten, zeker met de goede touchscreen controls die Epic altijd bied. Ik ben alvast benieuwd.
Gigantisch off topic:

Elke keer als ik het woord impossible lees krijg ik het in mn hoofd:
Impossibru!!

Hoop dat het voor deze studio is niet impossible word om te blijven bestaan.
Ik krijg het idee dat ontwikkelstudio's steeds meer gaan voor de vaagste logo's en namen ... Hier heb je een beer ... met vleuges ... en een hoorn ... Wat op zich best een cool logo maakt :D

Maar goed, naast dit heb je bijvoorbeeld nog een developer als Massive Black ... Met een haan .... :p

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013