Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 75, views: 20.424 •
Submitter: luuj

Start-up Ouya heeft op Kickstarter ruim 8,5 miljoen dollar weten op te halen voor de financiering van zijn Android-console. Inmiddels kunnen pre-orders geplaatst worden en Ouya hoopt de goedkope console in april 2013 uit te brengen.

De plannen voor de Ouya-console werden begin juli op Kickstarter ontvouwd. De initiatiefnemers wilden voor de ontwikkeling van de kubusvormige spelcomputer 950.000 dollar ophalen, maar de interesse voor de Ouya was groot; de start-up heeft na de sluiting van de investeringsronde donderdag 8.596.475 dollar binnengehaald.

OuyaInmiddels biedt Ouya de mogelijkheid aan om pre-orders te plaatsen. Inclusief een controller kost de Ouya bij verzending in de VS 109 dollar, terwijl voor internationale leveringen 119 dollar betaald moet worden, inclusief verzendkosten. Ouya hoopt de console vanaf april volgend jaar te kunnen leveren, al zouden personen die zich hebben ingeschreven voor een developerversie, deze naar verwachting al in december ontvangen.

De Ouya beschikt over een quadcore-Tegra 3-soc, 1GB werkgeheugen en 8GB flashopslag. De console draait op Android 4.0 en heeft wifi, bluetooth 4.0, een netwerkpoort en usb-poort, hdmi-uit en een zelf ontworpen draadloze controller.

Om het platform van content te voorzien heeft Ouya deals gesloten met onder andere de uitgevers Square Enix en Namco Bandai. Ook heeft XBMC aangekondigd dat het zijn mediaspelersoftware op de Android-console wil uitbrengen.

Reacties (75)

Reactiefilter:-175074+133+210+33
De controller lijkt nogal op die van de 360, wat tevens een plus punt is. Deze ligt namelijk erg fijn in de hand. Ik ben benieuwd wat voor games we zo al hierop kunnen verwachten. Qua prijs zit het in ieder geval wel goed :)
De controller lijkt nogal op die van de 360, wat tevens een plus punt is.
Laten we hopen dat de controllers Łberhaupt de deur uit mogen.

In het huidige klimaat van patenten, copyrights, 'jouw ding lijkt teveel op de mijne', etc. zou het me niet verbazen als Microsoft, Sony of welk ander bedrijf er niet een of ander verkoopverbod er tegenaan wil gooien.
Ach Microsoft verdient toch al centjes aan deze console omdat hij op Android draait. Dus zo dat zal mogelijk wel meevallen.
Bepaalde patenten. Zie reacties op andere nieuwsberichten die te maken hebben met Android en/of Microsoft.
We moeten maar eerst zien tot in hoeverre MS en anderen dit ook werkelijk hier kunnen doen. Vergeet niet dat dit een console is, alle patenten op het gebied van telefonie gaat bijvoorbeeld niet op.

Het feit dat ze de voorlopige interface van de Xbox hebben gekopieerd kan weer wel een groot probleem zijn.

Hoe dan ook zal MS wel geld ontvangen maar volgens mij is dat niet zo heel veel bijzonders. De vraag is dan wel, wat gaat Google doen, ze hebben inmiddels aardig wat patenten, maar zullen ze die gebruiken om dit ding een succes te maken, of zullen ze voor een eigen versie gaan en dus deze niet zullen ondersteunen?
Er wordt een scala aan Microsoft-patenten geschonden in Android, zoek maar eens op "Android en Micosoft" en je vind een hele reeks nieuwsberichten.
Microsoft krijgt dankzij diverse patenten meer geld dan Google per verkochte Android based apparaat.
Zijn jullie zeker dat dat nog geld voor de laatste Android versies?
Dit nieuws is namelijk al even wat ouder...
eh?
android = google product wat heeft dat nou met microsoft te maken?
Microsoft heeft diverse patenten die in Android worden gebruikt, daar moet dus voor betaald worden.
Android bevat blijkbaar wat patenten die Microsoft bezit. Zo betaalt dus ook elke fabrikant die Android telefoons verkoopt per toestel een bedrag aan Microsoft. Dit is al meermaals hier in nieuwsberichten aan bod gekomen :)
Zal wel niet heel veel zijn op een klein bedrag van 100 dollar waar zij een miniscuul stukje recht op het OS hebben? Overigens houdt dat nog geen rechtzaken tegen. Zie Google/Samsung/Apple die grof geld aan elkaar verdienen en toch elkaar voortdurend aanklagen.
Ligt misschien fijn in de hand maar ik zweer bij de PS3 controller.
Die Xbox controller heeft die joysticks niet naast elkaar en de D-pad op de plek waar de joystick hoort.
Ik vind dat echt vreselijk onhandig en het ziet er ook nog eens niet uit.
Dus ik hoop dat het een PS3 stijl-achtige controller wordt en hij maakt kans om in m'n huis te komen.
En dan Angry Birds er op spelen ofzo? ;)
April 2013 is vrij ver en geeft concurrenten genoeg kans om met een product te komen.

Aangezien android hardware vrij snel verouderd, vraag ik mij af of je met de Tegra 3 nog tot april 2015 recente games kan spelen.

Daarnaast vraag ik mij af waarom je een Ouya nodig hebt en waarom je niet een losse controller kan kopen en je telefoon kan aansluiten op je TV. Ik begrijp dat de Ouya minder zwaar hardware nodig heeft om hetzelfde te kunnen doen (zoals consule vs PC) maar in het blijft dezelfde android.

Blijft wel knap dat een community 8,5 miljoen heeft kunnen ophalen!
Idd; BT controller voor je phone en games die er gebruik van maken en je bent er.
April 2013 is vrij ver en geeft concurrenten genoeg kans om met een product te komen.
April 2013 is helemaal niet ver meer in productontwikkelingsland. Als de concurrentie nu zou beginnen is het erg moeilijk een goed platform in 2013 te hebben die ook nog eens concurrerend is kwa prijs.

Een serieuze concurrent zou een groter bedrijf moeten zijn en het nadeel van grote bedrijven is is dat ze vaak langzaam zijn (ook al lijkt het alsof ze elke keer met nieuwe producten uitkomen, zo'n roadmap staat al een tijdje) en veel overhead hebben. Een grote overhead is geen probleem als je miljoenen van je producten kan verkopen, maar bij zoiets 'onzekers' als een open-source game platform is dt wat lastiger. De aantallen zullen misschien niet al te hoog liggen en daarom zal de prijs dan ook hoger liggen dan van een bedrijf waar een klein team aan werkt. Ik werk bij Philips en zie dit elke dag. De grotere overhead is geen enkel probleem, maar je moet wel selectiever zijn in de producten die je uit wil brengen. Als je weet dat je product 15 miljoen keer verkocht gaat worden wordt een business case al meteen een stuk rooskleuriger :)

Eerlijk is eerlijk, voor de Chinese namaak en rommel industrie is het een fluitje van een cent en goedkoop, maar die zullen niet in grote getalen beschikbaar zijn hier in het Westen.

De kans op succes verhogen gaat natuurlijk gebeuren als je een eco-systeem van developers en gamers hebt. Dat is misschien nog wel moeilijker dan de technische uitdaging van het designen en produceren. Zoals Ouya het nu doet ziet het er aardig uit en er is aardig wat momentum gezien de reacties van sommige game-ontwikkelaars. Gezien de openheid van het platform is er ook vrij makkelijk voor te ontwikkelen. Wederom iets wat 'grotere bedrijven' wellicht afschrikt. Die zullen toch graag mensen aan zich willen binden om toekomstige inkomsten veilig te stellen. Iets waar het Ouya concept juist niet geschikt voor is.
Aangezien android hardware vrij snel verouderd, vraag ik mij af of je met de Tegra 3 nog tot april 2015 recente games kan spelen.
Op de hardware van de XBOX360 en de PS3 kan je ook nog prima games spelen. Het gaat erom dat die games gedesigned gaan worden voor dit platform. Als er veel ontwikkelaars met hetzelfde platform bezig zijn waar alle hardware bekend en er geen oneindige hoeveelheid configuraties bestaan is het opeens een stuk makkelijker ontwikkelen. Tools en libraries die de hardware optimaal zullen benutten zullen dan een stuk sneller ontstaan en er is minder overhead kwa software nodig om alle mogelijke configuraties op te vangen
Daarnaast vraag ik mij af waarom je een Ouya nodig hebt en waarom je niet een losse controller kan kopen en je telefoon kan aansluiten op je TV. Ik begrijp dat de Ouya minder zwaar hardware nodig heeft om hetzelfde te kunnen doen (zoals consule vs PC) maar in het blijft dezelfde android.
Er zullen maar een beperkte hoeveelheid mensen zijn met een telefoon die dit kan. In de toekomst kunnen het er wel meer zijn, maar dan heb je weer het probleem dat ontwikkelen voor 23523 verschillende configuraties erg lastig gaat zijn, ook al is het allemaal Android. Android 2.x is geen Android 3.x of 4.x en dan zit er in de subversies ook nog eens verschil.

Let wel dat het natuurlijk geen belemmering is om Ouya te porten naar een foon :-)

Ik ben heel benieuwd waar dit heen gaat. Ik ben in ieder geval erg geintresseerd. Ik heb mijn twijfels nog bij April 2013, maar ik hoop dat ze het tegendeel gaan bewijzen. 8 maanden is heel weinig in ontwikkelland. Als je het al helemaal af hebt moet je nog CE, ROHS en al die andere meuk hebben om goedgekeurd te worden wat ook weer lekker lang duurt. Oja, en je industrialisatie-traject moet ook nog van de grond komen. Daarnaast nog eens het probleem dat, als je produceert in China, ze altijd ja zeggen en dan met iets heel anders komen ;)

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 10 augustus 2012 08:47]

Bedankt voor je leerzame uitleg. Wat weerhoud een Samsung of HTC (die al het kennis van Android, Hardware en productie heeft) om tussen nu en 8 maanden met een krachtiger of goedkoper platform te komen.

Sony was met hun Playstation ook een nieuwe speler en naar mijn mening is Samsung qua Consumer Electronics te vergelijken met de Sony van 10 jaar terug.
Bedankt voor je compliment :)

Toen Sony instapte waren de tijden wel heel anders. Je had toen, in Europa en Amerika, voornamelijk Sega en Nintendo. Sega heeft wat strategische fouten gemaakt waardoor het voor Sony relatief makkelijk was om in te stappen. Zij kwamen echt met een technologisch enorm sterke console. De Nintendo64 had het daar zwaar tegen. Sega kon het wel schudden ook al was de latere DreamCast veel beter.

En het internet was nog zo'n beetje van hout, dus de ontwikkelingen gingen allemaal wat langzamer.

Het Samsung van nu is vele malen groter dan het Sony van nu en ook veel kapitaalkrachtiger. Sony zit in veel te veel en heeft last van de enorme overhead. Eigenlijk hetzelfde als waar Philips nu een beetje van aan het herstellen is.

Microsoft daarentegen kwam op een heel ander moment de markt in. Die heeft zich er volgens mij echt in moeten vechten. Doordat zij zoveel kapitaal hebben hebben ze ook heel veel verlies kunnen nemen, maar nu staan ze er wel en zijn niet meer weg te denken. Zij hebben er ook een heel eco-systeem omheen gecreeerd.

Of Samsung en HTC hierin zullen stappen weet ik niet, maar het moet sowieso al een onderdeel zijn van een strategie. Ze weten misschien wel veel over de technologie maar over de 'markt' wellicht veel minder. Daarnaast betwijfel ik of HTC kapitaalkrachtig genoeg is. De markt is al best moordend en ook al kom je met de sterkste en mooiste console, als de games er niet zijn en de gebruikerservaring is crap ben je er niet. Een telefoon is iets compleet anders dan een game-console. Zowel Samsung als HTC kunnen hier niet zonder grote risico's instappen.

Ouya komt echter uit de games wereld en zij laten hun project financieren door de markt waar ze hem in willen afzetten. 'Weinig' risico en je creeert een momentum. Ze zijn in staat een eco-systeem te creeeren. In feite moet het zichzelf creeeren en dat is iets wat ik niet zo 1-2-3 bij Samsung (of een andere grote speler) zie gebeuren, omdat je er donder op kan zeggen dat dat niet 'open' gaat zijn waardoor een groot deel van key benefit van deze console t.o.v. de andere wegvalt en je het dus echt moet winnen op graphics en games.

[Reactie gewijzigd door armageddon_2k1 op 9 augustus 2012 21:45]

momentje heren,

De ouya is wel degelijk anders dan een mobiele telefoon. Een mobiele telefoon moet enorm letten op energie gebruik. Daar heeft de Ouya geen last van. Met de samenwerking van NVIDIA gaan ze zo veel mogelijk performance uit de gebruikte Tegra3 persen. Daarnaast kunnen games ook echt gemaakt worden voor de Ouya met de kans om het maximale uit de Ouya te krijgen. Optimalisatie van twee kanten.

Een beetje hetzelfde verhaal met de hardware in een xbox360. Met een consule kom je een stuk verder dan wanneer je dezelfde hardware als PC zou (kunnen) gebruiken. (http://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_360_hardware)

-edit woorden met 2 maal een o?

[Reactie gewijzigd door DeKuiper op 9 augustus 2012 17:25]

hoe goed verwacht jij dat ze dan op de hardware kunnen schrijven?
kunnen we hogere prestaties of net zo hoog als de xbox360 verwachten?

ongwenst? 8)7
de tegra 3 chip is al uit ik heb em niet maar andere wellicht wel en kunnen wat meer info geven over hoe goed de chip presteert....
snap niet dat deze vraag dan ongewenst word beschouwd...

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 9 augustus 2012 17:44]

Ik heb echt geen idee hoe goed de hardware zal presteren. Ik denk dat de Ouya ook niet persee een high-end graphics consule wil worden. Ze willen een open distrubie kanaal waar het eenvoudig is om indiee games te spelen van veel verschillende developers. Ik durf gewoon echt geen uitspraken te doen hoe goed bepaalde games er op kunnen werken. Als ik een uitspraak zou moeten doen zou ik denken dat de graphisch zwaarste android applicatie "goed" zal draaien op de Ouya.

Ik zou bijvoorbeeld het heel leuk vinden om een SuperSmashBrothers cloon te kunnen spelen op de Ouya. Dat kan grapisch een stuk minder zwaar zijn dan een Call of Duty Black Ops 2 maar toch heel mooi en vloeiend spelen.
Ik durf te stellen dat Ouya het grafisch meest krachtige Android apparaat beschikbaar wordt. Als 'de grafisch zwaarste android applicatie' fatsoenlijk geoptimaliseerd zou worden voor Ouya, dan zou het nergens anders beter op draaien. Ik ken namelijk geen ander Android apparaat wat zonder compromis gericht kan gaan op prestaties, in tegenstelling tot mobiele apparaten die dun, klein en koel moeten blijven. Het is voor nVidia ook heel leuk om eens te showen hoe hardcore hun chips eigenlijk zijn, dus die doen er ook wel wat voor.

Ik heb er echter geen vertrouwen in dat ports van bestaande games heel goed zullen kunnen zijn, enerzijds omdat het porten naar Android sowieso al niet goed zal lukken en anderzijds omdat je het dan ook nog voor de Tegra3 specifiek zou moeten optimaliseren, en porters zijn daar veel te lui voor / het is nooit mogelijk een exacte kopie goed optimaal te maken voor een ander platform.
Het is toch ook zo dat ze die streaming game dienst (onlive) er op gaan aanbieden? In dat geval kan de console best lang mee, aangezien op full hd streamen wel kan, en dat tot ver voorbij 2015 wel prima zal zijn voor de meeste mensen.
Ik denk dit een heel mooi product is om de markt van besturingssystemen op tv open te breken. Er wordt steeds meer mogelijk op tv zoals youtube, uitzending gemist, netflix en gamen, maar er is nog steeds geen OS doorgebroken dat goed bruikbaar is, dat alles kan, en waar iedereen voor kan programeren. Er zijn een heleboel os'jes van tv producenten die slecht ondersteund worden en maar weinig gebruikt worden. Apple heeft het gesloten apple-TV. Google probeert google tv. MS en Sony hebben de gesloten consoles. MS windows werkt niet lekker met resolutie schalen en bedienen met enkel een controller of afstandbediening.

Geen enkel apparaat kan op dit moment alles wat een consument van zijn tv kan willen. De meeste mensen hebben nu door deze situatie meerdere apparaten naast de tv staan wat allemaal door 1 apparaat gedaan zou moeten kunnen worden. Zoals in mijn geval 4 apparaten die media af kunnen spelen, maar geen een die alle codecs kan lezen. Alles zou met 1 (open) apparaat moeten kunnen, bijv een android console met ingebouwde blu ray speler.

De ouya zal hopelijk een van de eerste os'en op de TV zijn met een groot marktaandeel die open is. Een groot risico voor de game-console functie is nu nog piraterij. Gratis software is moeilijk op te verdienen en software ontwikkelaars van grote spellen moeten nou eenmaal miljoenen terugverdienen. De streamingdiensten en platforms als Steam of Origin kunnen hier misschien uitkomst in bieden. Hopelijk vinden ze zelf een oplossing. Ik hoop dat er met de ouya een nieuw compleet platform ontstaat dat alles kan en uiteindelijk uit zal groeien tot een nieuw veelzijdig OS.

Ik denk niet dat Ouya een console wordt die 5 jaar meegaat en al helemaal geen 10 jaar zoals de huidige consoles. Er zal een vraag komen naar duurdere snellere nieuwere versies. Als ouya deze niet zelf maakt zal een andere leverancier dat doen of wordt het geport naar andere hardware zoals HTPC's door tweakers. Misschien gaat google het succes indirect uitbouwen naar zijn eigen google tv platform. De spellen zullen op termijn schaalbaar moeten worden voor verschillende hardware configuraties zoals bij de PC. Maar ik hoop vooral dat er een open gameplatform voor onderuit op de bank ontstaat. Dat er over 2 jaar verschillende consoles met verschillende merken, prijzen en specs zijn die allemaal dezelfde games draaien.

Hoe dan ook, ik denk dat Ouya goed nieuws is voor de TV georienteerde software markt en misschien ook voor de game markt. Ik volg het met veel interesse.

De compatibiliteit met android zal er voor zorgen dat ontwikkelaars die voor telefoons ontwikkelen ook voor de Ouya gaan ontwikkelen en andersom. Hierdoor zal de game library van beide snel uitbouwen. De controller support op telefoons zal verbeteren. Het idee van je telefoon of tablet aan de tv hangen en hier met een controller op gamen zou door Ouya weleens toekomst kunnen hebben.

[Reactie gewijzigd door dapyroo op 9 augustus 2012 21:03]

Een bijzonder leuk idee, helemaal als er ook een soort Marketplace Š la Steam er in gebakken word. Ik ben alleen nog een beetje huiverig omdat elke console het toch moet hebben van de games die er op draaien. Het begin is er, laten we hopen dat meer grote ontwikkelaars zich hierbij aansluiten.
Er zijn al heel veel developers die dit project gaan steunen. Verder draait het op Android, wat natuurlijk een erg toegankelijk gratis platform is voor [indie]developers (een van de drijfveren achter het project), ook zijn er al tig games die momenteel controllers ondersteunen en deze zouden dan ook prima out of the box kunnen werken.

Ondanks dat ik niet perse op een nieuwe console zit te wachten (genoeg al in de woonkamer) en mijn mediacenter (zotac Z-box) momenteel meer dan prima dienst doet met XBMC en wat emulatoren vind ik de prijs en mogelijkheden dermate interessant om hem toch misschien aan te schaffen en de media center door te verkopen. De mogelijkheden zijn haast 'eindeloos' maar wel simpel genoeg gemaakt in gebruik.

Momenteel doe ik bijna alles via de XBMC schil, maar ook daar mis ik wel wat mogelijkheden en vooral bronnen zoals een store voor extensies. Een software pakket kan nu niet echt als vervanging gezien worden voor een OS-schil als die van Ouya.

Toch had ik stiekem gehoopt op een nog wat lagere prijs (edit, oh wacht 119 dollar)

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 9 augustus 2012 16:57]

maar dit is in principe een mooi htpc toch?
tenminste als je de playstore ook kan gebruiken.
alle belangrijke programma's wat ik gebruik zijn er wel alternatieven in de playstore.
alleen vind ik 1 GB werkgeheugen wel klein, mag wel 2 GB woorden van mij :P .
Meer geheugen is toch vooral handig voor multitasking? …ťn spelletje tegelijkertijd is wel genoeg voor mij... Bovendien hebben Android-telefoons ook nog niet meer dan 2GB, dus er zijn ook nog geen spellen die er gebruik van maken.
Zo besteld, 99euro met zending valt me zeker nog mee :) Alleen al besteld voor de 'hackable' factor.
20 dollar voor verzenden buiten de US! Moet je zelf even toevoegen.
119 U.S. dollars = 96.7401024 Euros. Dat is dus inclusief verzendkosten buiten de VS
En daar komt nog 19% btw + invoer kosten bij op. Als dat bedrijf alles in 1 keer alles verzend staat de douane al met harde piemel klaar om de pakketjes in ontvangst te nemen waardoor je in plaats van je pakketje een rekening van 30 euro krijgt voor je pakketje wordt vrijgegeven.
Omgerekend dus iets van 60 tot 80 duizend mensen die z'n ding besteld hebben.

Mijn collega ook dus over 6 maanden zeker op gamen, ben er benieuwd, ik zie meer in een tablet/telefoon die ik ook aan mijn TV kan hangen met een controller er aan (wat al lang kan dus).

Echter voor Ouya komen natuurlijk spellen beschikbaar die ook uit gaan van een controller terwijl er nu nog het een en ander geemuleerd word waardoor er zeker nog verbetering mogelijk is, en dan zijn er nog spellen waar de controls helemaal niet via een controller kunnen verlopen (gewoon omdat het spel geen config daar voor heeft).

Het mooie is dat die games voor Ouya waarschijnlijk hun weg naar Android in het algemeen ook vrij snel zullen vinden (na een kleine exclusieve periode oid) om de inkomsten verhogen, dus ookal koop ik dat ding niet win ik er waarschijnlijk toch bij :)

Daarbij voor Android ook goed, aangezien dit volgens mij al meer verkopen/pre-orders zijn dan Google TV heeft weten te behalen :) Ontstaat er toch draagvlak op tv gebied icm android...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 augustus 2012 16:52]

Aantal bestellingen 63,416!
Ik had hem al besteld via kickstarter. Wel opvallend dat je even duur uit bent via het pre-orderen. Meestal zit je via kickstarter er onder.

Overigens schatte ze op de kickstarter pagina de release date op Maart 2013. Deze is blijkbaar dus al een maand verschoven. Tenzij alleen de Kickstarters hem direct krijgen, maar dat gaat dan weer tegen het pre-order principe in (waar je gebruikelijk het product op de release date krijgt).
De eerste batch via Kickstarter was goedkoper maar betrof maar 1000 units.
Ik had hem al besteld via kickstarter. Wel opvallend dat je even duur uit bent via het pre-orderen. Meestal zit je via kickstarter er onder.
Je was niet snel genoeg want de eerste batch was WEL degelijk goedkoper !
Klopt, volgens mij is het voordeel van de Kickstarter dat je hem in maart geleverd krijgt en niet in april. Ook de versie met verzending binnen de VS is $10 duurder geworden.
offtopic:
wou dat ik een beetje kon coden lijkt me echt super cool om een game te maken voor dat ding, wellicht tijd om de loterij te winnen en een baan wisseling doen ;)

Verder aardig gek dat ze zoveel hebben opgehaald! 8x het bedrag wat ze wilde!!! denk dat dit weer net zoals de wii was toen gewoon iets nieuws (niet qua features) maar gewoon qua mogelijkheden etc... ik denk dat ik er ook gewoon een ga bestellen dit kan bijna geen flop meer worden!!
Heb ook 1 gekocht, de backers krijgen volgens Ouya het in Maart 2013.
Wie nu besteld krijgt het in April 2013

[Reactie gewijzigd door Jay47 op 9 augustus 2012 17:10]

Ik denk persoonlijk dat dit concept niet zo goed zal aanslaan zoals de xbox360 of de ps3. Gamens die op de tablets of phones worden gemaakt zie je dat gratis gamens goed aanslaan maar heel tijdelijk worden gespeeld. Meestal zie je dat puzzel spelletjes een grote hit zijn (oa. draw something of wordfeud). Je ziet ook dat ze snel overspringen naar een andere game en dat die desbetreffende game tijdelijk een hype is.

Dit is ook de reden waarom de consument liever een console of een pc kopen. Gamens zoals guildware2, cod of bf zul je niet zo gauw zien op een console zoals deze. Zelfs op mijn psvita heb ik veel meer plezier dan dat ik een game speel op mijn omnia 7.

Ik kan er natuurlijk ook ver naast zitten, maar zat er ook niet naast met de hype van de mediaspelers. Die heb ik in de electronica winkel waar ik werk een korte tijd veel verkocht, maar daar zie je tegenwoordig ook niet meer voor komen (Apple tv slaat ook niet meer aan).

offtopic:

Wat ik mij afvraag bij deze console is de ondersteuning van Android. Je ziet vaak dat de OS maar 1 update krijgt (of helemaal niet als je kijkt naar de Sony xperia play).

[Reactie gewijzigd door vali op 9 augustus 2012 16:58]

Je zit er zeker weten ontzettend ver naast.
Een project wat op een relatief korte tijd 8.5 miljoen dollar ophaalt en daarmee in maart/april een console op de markt kan zetten op basis van android.. Toppie en juist een goeie concurrent voor de xbox360 en de ps3

Het concurrentenverhaal is juist op basis van android. Iemand hoeft alleen maar een Ouya te kopen en kan zijn eigen games/apps ontwikkelen en direct vrijgeven doorverkopen etcetera.

Ook call of duty zul je te zijner tijd kunnen spelen op deze console. Echter is dat een afhankelijkheid van treyarch en infinityward. Een contractje met hun is dichtbij.
Dat het in korte tijd 8.5 miljoen opbrengt hoeft nog niet te beteken dat het bij de consument aanslaat. Sta zelf al 6 jaar als weekend baantje in een elektronica winkel en dan krijg je wel vanzelf een beeld wat een klant ongeveer wilt.
Het concurrentenverhaal is juist op basis van android. Iemand hoeft alleen maar een Ouya te kopen en kan zijn eigen games/apps ontwikkelen en direct vrijgeven doorverkopen etcetera.
Dit boeit een klant totaal niet, misschien leuk voor de developers. Tevens biedt straks Microsoft precies hetzelfde met Windows 8 en de nieuwe xbox die eraan komt.

Om verhaal kort te maken, de consument wordt op dit moment letterlijk dood gegooid met nieuwe producten. Ze moeten een smart tv kopen, een tablet, een mediaplayer, een ultrabook, een martphone en straks een all-in-one met touch (kan nog wel een tijd doorgaan met deze lijst).

Ze kunnen hun geld maar 1 keer spenderen en daarom is mijn vraag, waarom zou een klant nog dit product kopen als ze misschien al meerdere producten in een huiskamer hebben staan dat dit al kan?

Het filmpje komt daarnaast in mijn ogen niet spectaculair over. Ze legt uit dat de consument steeds mobieler wilt gamen (o.a een smartphone of tablet) en dan maakt ze reclame voor haar console, wat niet een mobiel product is... Beetje krom in mijn ogen

[Reactie gewijzigd door vali op 9 augustus 2012 17:13]

Dit boeit een klant totaal niet, misschien leuk voor de developers. Tevens biedt straks Microsoft precies hetzelfde met Windows 8 en de nieuwe xbox die eraan komt.
Dat boeit de klant wel, want hij weet dan dat er veel Indie games op kunnen verschijnen.

En denk je echt dat ik straks voor 99 euro een xbox / windows 8 kan kopen en dan meteen gaan ontwikkelen ervoor?
Een klant die veel op tweakers.net komt of zich verdiept in OS zoals android zal zich hier misschien druk om maken, maar iemand zoals je moeder of zus heeft hier geen kaas van gegeten. Zolang ze maar hun anry bird kunnen spelen.

[Reactie gewijzigd door vali op 9 augustus 2012 17:32]

zo als altijd, zijn er verschillende klanten en wensen. En dit product heeft veel potentie voor indi developers en mensen die daar in geÔnteresseerd zijn (60k verkocht voordat het op de markt is is niet gek).

Maar ze zullen nooit in de buurt komen van de Wii, xbox 360, ps3 kwa omzet en verkopen, omdat de gemiddelde gamer voornamelijk voor de grotere games als bf3, cod:mw, fifa, halo, forza, diablo 3, etc.
en die kunnen ook komen op ouya want deze ondersteund Onlive.
dus je argument slaat kant nog wal...
Ik heb net Onlive maar eens geprobeerd, en ik kan je vertellen dat het echt nog geen alternatief is voor de titels die ik noem. De grafische kwaliteit is (bij mij) bijna net zo slecht als Wii spellen, en de input lag is niet te doen bij shooters.

Dus volgens mij heb ik toch wel een punt. (of er moet ergens een instelling zijn dat je wel xbox waardig beeld, en minder lag krijgt).
Maar het is dan ook niet enkel een console. Persoonlijk hoefde ik hem ook niet, maar nu er XMBC support is (wat ik thuis al jaren op mijn htpc draai) en aansluiting voor mijn Synology NAS wordt apparaat zeeeer (geen typefout) interressant.

En ik denk dat er wel meer zijn die er zo over denken. Voornaamste functie wordt die van mediacenter met als ontzettend leuke gimmick dat je er ook nog leuke games op kan spelen. Als de samenwerking met Bandai een beetje op gang komt zijn dat ook titels als Tekken die het op de consoles ook zeker goed doen.

Ik ga die van mij nu pre-orderen, helaas was ik net te laat om te backen (alhoewel dat gezien de prijs precies op hetzelfde neerkomt: funding up front ;) )

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013