Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 79, views: 32.586 •

Microsoft stelt in een personeelsadvertentie dat het binnen achttien maanden nieuwe versies van zijn belangrijkste producten op de markt wil brengen. Daarbij noemt Microsoft niet alleen Windows en Office, maar ook de Xbox.

Microsoft zoekt diverse medewerkers voor de marketingafdeling op het hoofdkantoor in Redmond. Het bedrijf windt er in de omschrijving geen doekjes om. "In de komende achttien maanden zal Microsoft nieuwe versies op de markt brengen van zijn meest aansprekende producten, waaronder Windows (Client, Server, Phone en Azure), Office en Xbox, samen met compleet nieuwe producten als Microsoft Surface", opent de advertentie. Microsoft heeft alle producten uit de opsomming al aangekondigd, behalve een nieuwe Xbox. Geruchten over een nieuwe console doen echter al maanden de ronde, maar officieel aangekondigd is de opvolger van de huidige Xbox 360 nog steeds niet.

Microsoft deed eerder deze week nog zijn best om een uitspraak van Brian Hall te corrigeren. De general manager van de Live-tak van Microsoft sprak in een interview met The Verge ook al van een nieuwe golf aan producten en in die opsomming noemde Hall ook een nieuwe Xbox. Microsoft liet echter weten dat de uitspraak van Hall verkeerd was begrepen. Hij zou niet de nieuwe console bedoeld hebben, maar de software-update die de huidige console dit najaar krijgt. In juni kwamen documenten uit 2010 online waarin Microsoft spreekt van een Xbox 720 die 300 dollar moet gaan kosten en in 2013 op de markt moet komen.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (22)

Reacties (79)

18 maanden = begin 2014. Voor die tijd kunnen we m denk ik al verwachten. In die zin weinig nieuws hier dus.
Lijkt mij ook. Aankondiging volgend jaar op de E3 en dan ligt hij voor de feestdagen in de winkel.
Kerst 2013 lijkt mij dan inderdaad het meest logische. Eventueel een release eind november, begin december. Xbox 360, PS3 en Wii kwamen allemaal rond die tijd uit (zie: http://en.wikipedia.org/w..._generation%29#Comparison)
Goh, dat zal inderdaad wel kerst 2013 worden; anders is het erg lastig om meteen een mooie "big bang launch" te creeeren. En iedereen weet dat Amerikanen best een grote zak met geld meebrengen met de feestdagen. Daarbij zou een launch, ongeveer een jaar na Windows 8, WP8 & Surface natuurlijk mogelijk extra clientele met zich meebrengen als consumenten zich dieper hebben (laten) zinken in de Microsoft-cloud.

Snap alleen geheel de timing van dit nieuwsbericht niet; het zijn geen nieuwe uitspraken rondom Microsoft en Bungie heeft ook al laten vallen dat ze aan het ontwikkelen zijn voor "this and future XBOX consoles". Mogelijk dat het warm/druk/vakantie op de redactie is :)

/disclaimer: ik ben niet anti-Microsoft; de woordkeuzes kwamen zo uit.
Eens, ze proberen eerst nog zo veel mogelijk uit de huidige console met kinect te krijgen uiteraard....uitmelken dat ding en dan een nieuwe op de markt brengen.
Ben wel benieuwd wat de uiteindelijke spec worden :)
Zolang de nieuwe xbox 4K gaat ondersteunen zie ik dit maar als een mooie bron en een reden om een high res tv te gaan kopen, dit deden ze ook in 2007 en hebben mee geholpen aan de huidige standaard van full-hd dat iedereen nu wel in z`n huiskamer heeft staan.
Volgensmij was dit meer sony met blu ray. De eerste Xbox had niet eens een hdmi aansluiting
Nee maar de 360 kon van af het begin wel 1080p aan via de component kabel.
correctie, 1080i
dan kon de xbox1 al :)
De resolutie wel, het vloeiend afspelen niet ;)
Dat is waar ja, vanaf het begin was dat 1080i, pas na de eerste grote update ging dat omhoog naar 1080p.
Ik denk niet dat dat al gaat gebeuren. Toen de huidige generatie aangekondigd werd waren er al enige tijd hdtv's beschikbaar. En was het voordeel direct duidelijk voor de consument. Bron: http://www.hdtvmagazine.c...egory-forward-in-2005.php
En omdat er nu nog vrijwel geen consumenten 4k schermen te krijgen zijn, denk ik niet dat dat gaat gebeuren.
Wel zie ik er meer 3d- en downloadable content op komen, en dat de devices meer gaan dienen als mediacenter. Microsofts SmartGlass aankondiging en Sony's interactie tussen Vita/xperia en de ps3 zijn daar aanwijzingen voor.

[Reactie gewijzigd door Thyrif op 9 augustus 2012 15:36]

Dat klopt op zich wel, maar vergeet niet dat 4K-tv's slechts een evolutie zijn van de bestaande tv's. HDTV's introduceerden iets compleet nieuws; van beeldbuis naar LCD-paneel. Met andere woorden; de distributiemogelijkheden zijn er al. Dat kan dus hard gaan.
Die mediacenterfunctionaliteit gaat er nooit komen. Niet meer dan dat nu het geval is. Het is zeer lastig om een redelijk geprijsd apparaat te maken zoals het nu is. En dan moeten ze over de mediaspeler-functionaliteit nog extra ondersteuning leveren en rekening houden met zaken als het stroomverbruik en de lawaai van de koeling.

En dan heeft Sony er nog de Universal Studio's-belangen bij.

3D zullen ze vast wel wat mee doen, net als nu. Echter zie ik dat niet zo groot worden als sommigen wat jaartjes geleden voorspelde. Het aantal 3d-games blijft nu ook erg uit.

Sony en MS zijn sowieso niet de gameconsole fabrikanten geweest die innovatieve gameplay teweeg hebben gebracht. Feitelijk was het steeds gewoon mooiere graphics en geluid. That's it. Sinds zij de dienst uitmaken is innovatie sowieso niet de norm.

Wanneer we kijken naar de PC, zien we dat de consoles nu wel achterlopen. Er is dus een basis voor een nieuwe console.

Het enige dat ik me gameplay-wise kan bedenken als voordeel van de extra kracht is dat we misschien splitscreen-gaming weer terug zullen krijgen.

Alle overige innovaties zijn meer commercieel (games die in episodes uitkomen, meer online verkoop, etc.).
Puur een kwestie van software, de xbox1 was icm de XBMC het medium als mediacentre enkele jaren geleden. Het is dat de cpu op dat systeem niet in staat is HD-video te decoderen. Voor de rest kan het apparaat alles. De 360 heeft ook zijn players, hij accepteerd alleen enkele formaten en heeft moeite met sommige codecs (x264 bv.) af te spelen. Dit is puur softwarematig dus makkelijk te verhelpen, zou MS dit willen. Gezien ze deel van deze functionaliteit zelfs verwijderd hebben(je kan niet meer afspelen van USB-sticks), denk ik niet dat ze dit gaan doen.

De xbox1 en de 360 zijn hardwarematig perfecte mediaspelers.

Verder zou ik de innovatie in gameplay niet bij het apparaat, maar bij de developers van de games leggen. En innovatie in controllers experimenteerde microsoft al mee in de jaren 90(sidewinder freestyle pro had motion sensors), dit sloeg niet aan daarom hebben ze het niet verder doorontwikkeld.
Ze zullen vooral ook proberen 3D nog verder door te drukken, dus ik verwacht bij alle nieuwe generatie consoles 1080p 3D beeld, in plaats van het huidige 1080p 2d en 720p 3D. Ik heb helaas niets met die techniek, want ik wordt er misselijk van (kleurenblindheid +3D, leuk leuk leuk).

Ik ben alleen benieuwd hoeveel mooier de games dan gaan worden, want bij games als Battlefield 3 is het verschil met de consoles en de PC echt heel erg groot.
Dat valt wel mee, de 3D tv verkopen vallen juist tegen en op de E3 waren de 3D games ver te zoeken :)
Laten ze eerst maar zorgen dat alle games native 1080p gaan ondersteunen met het liefst 60fps op de volgende consoles. Op de huidige consoles zijn al amper 1080p games. Heb je straks weer hetzelfde met 4k.
Gewoon straks drie resoluties ondersteunen:
SD (480p@60hz/575i@50Hz) voor de beeldbuis-op-slaapkamer-TV's
720p (@50, 60 en 100hz)
1080p (@50, 60 en 100hz)
Alle andere resoluties zijn, voor consoles overbodig.
Dus jij hebt liever 1/4 van de graphics maar op een resolutie die maar weinig bijdraagt aan het geheel?
Dan heb ik liever dat ze HD nog even doorzetten.
De vorige generatie had enorm veel moeite met full HD dus ik hoop dat ze niet nog eens de resolutie opschalen maar juist meer rekenkracht per pixel ter beschikking stellen.
Dan kunnen er nieuwe of meer geavanceerde rendertechnieken gebruikt worden.
Van alle parameters vind ik resolutie nu het minst boeien.

Bekijk het zo, heb je liever een 8 bit/pixel gif op 4k of liever een 32 bit/pixel bmp op 1080p?

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 9 augustus 2012 20:42]

In de komende achttien maanden
Dus binnen 18 maanden, niet ná 18 maanden. November ligt voor de hand (feestdagen enzo)
.edit: was een reactie op LDVC.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 9 augustus 2012 15:25]

Ik vraag me af of developers al devkits hebben staan ;)
Het schijnt van wel, een alpha kit onder de codenaam Durango. De alpha kits voor de Xbox 360 waren ook (toentertijd) vlotte Powermac G5-computers, dus eventuele hints welke specs de nieuwe console krijgt en hoe deze er uit komt te zien laat dus nog even op zich laten wachten ;)
Best een doenbare prijs, aangezien sommige smartphones voor meer dan dubbel zoveel verkocht worden en de launch prijs van de xbox360 een 400 euro was.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 9 augustus 2012 15:27]

ALs ik het zo lees zijn ze dan aardig op schema gebleven met die tijdslijn uit 2010, not bad.
Vraag me af of het alleen een hardware update word of dat er ook daadwerkelijk iets vernieuwend zal zijn zoals meer online distributie of goedkopere controllers
Ik zou de titel verwachten: Nieuwe Xbox binnen 18 maanden eindelijk te koop

De huidig generatie is zo verouderd dat simpele tablets en bijvoorbeeld de Vita grafisch aardig in de buurt komen. Om over het performance verschil met de traditionele PC maar niet te spreken.

Kan niet wachten tot er eindelijk weer stappen worden gemaakt!
Je hebt helemaal gelijk. De Xbox 360 is in november 2005 gelanceerd, als eerste van zijn generatie van consoles. Binnen 18 maanden van nu, zou het meest waarschijnlijk dan november 2014 zijn (om Kerst 2014 mee te pakken).

Dan is de XboX 360 maar liefst 9 jaar oud geworden.

Goed, in de tussentijd is de harde schijf fors groter geworden en wordt 'ie met HDMI-aansluiting geleverd, maar dat is toch erg lang voor een computer. De tand des tijds is zeker wel te merken.

[edit]

@hieronder Je hebt gelijk Steyn_E, ik verrekende me een jaartje. Kerst 2013 en 8 jaar oud, inderdaad :-)

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 9 augustus 2012 16:05]

Binnen 18 maanden is toch echt niet eind 2014, maar eind 2013. Maar consoles lopen inmiddels echt mijlenver achter op PC's.
jajaja blijft een discussie! Graphics zijn ook niet alles :)
Mwoah, als je kijkt naar de grafische kracht van de frontrunners op het platform (Halo 4, Crysis 2 e.d.) dan zie je dat er toch nog aardig wat te halen valt. Je zag hetzelfde bij de PS2 gebeuren, die deed het ook nog best aardig voor die tijd.

Het probleem is eerder dat het allemaal multi-platform wordt opgesteld, waardoor je altijd veel concessies moet doen om het geheel te laten draaien. Iets wat je bij een titel als Battlefield 3 erg goed ziet, maar wat bij Halo 4 toch wel weer meevalt. Hierbij blijf ik het opvallend vinden dat Crysis nog zo goed draait en een aantal Unreal-engine gebaseerde titels.
Vergelijk het is met de platform only titels van die van de playstation en dan zie je dat het verschil tegenover de pc wel wat minder groot is hoor.
Dan heb ik het over God of War, Uncharted enz.
Geen idee hoe dat op de xbox360 is, die heb ik helaas niet.

Vooral multi-platform titels zijn beduidend minder op de console in grafisch aspect dan.

Ondanks de veel minder specs, ben ik toch altijd weer verbaasd wat ze er af en toe weten uit te persen.
"De huidig generatie is zo verouderd dat simpele tablets en bijvoorbeeld de Vita grafisch aardig in de buurt komen."

Eeh, vind dat nogal een boude uitspraak.
Voorbeelden?
Leuk dat je het zegt, gisteren nog in het nieuws:
nieuws: Nvidia toont volledige Unreal Engine 3 op Windows RT-tablet

Jammer dat er (naar mijn weten) geen benchmarks zijn die zowel op mobiele telefoons als op (oudere) desktop-GPU's zijn uitgevoerd. Maar de GPU van de Xbox 360 is (ongeveer) een 7800 GTX, die vergelijkbaar presteert als een huidige low-end videokaart. De krachtigere tablets gaan ook die richting op. Dus hoewel ik nog niet denk dat tablets de consoles al hebben ingehaald, komen ze inderdaad wel erg dichtbij.

Tsjah, de hardware van consoles is gewoon heel oud (7 jaar nu al). En in de techniek ben je in een paar jaar voorbijgestreefd, dat is een feit.

[Reactie gewijzigd door bwerg op 31 augustus 2012 10:56]

Beetje rare titel. 18 maanden klinkt niet indrukwekkend in de consumentenelektronica. En dan nog het woordje "wellicht" wat suggereert dat het zelfs nog langer kan duren.
Dat 'wellicht' geeft aan dat het niet bevestigd is door microsoft, maar afgeleid is uit een vacature.

[Reactie gewijzigd door JoostBaksteen op 9 augustus 2012 15:33]

Bovendien is de 18 maanden voor alle genoemde producten. De Server versie van Windows 8 zal nog wel even op zich laten wachten; Server 2012 (W7) is pas net uit.
Huh? Windows 2008 is de serverversie van Windows 7, Windows 2012 de windowsversie van Windows 8, toch?
Windows Server 2008 R2 is de serverversie van Windows 7 (win2k8 = serverversie van Windows Vista)....en Windows Server 2012 is idd de serverversie van Windows 8.
Binnen 18 maand nieuwe versie's betekent niet automatisch nieuwe xbox. Voor hetzelfde geld komt er een kleinere xbox 360. Of een betere Kinect.
Dan hadden ze wel gezegd: Nieuwe versie van de xbox 360.
Er wordt gezegd belangrijkste MS producten. Niet specifiek de Xbox 360 of specifiek de opvolger hiervan.

Als de nieuwe xbox binnen 18 maand zou komen, was ie waarschijnlijk al aangekondigd. De Wii U komt eind dit jaar waarschijnlijk uit. Ongeveer 12 maand later zou dus de nieuwe xbox komen. Dan was hij dus al wel aangekondigd om Nintendo in het vaarwater te zitten. De diehard Nintendo-groep pak je niet af maar die groep die overblijft zal zomaar een deel van wachten op de xbox ipv de Wii U te kopen.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat hij al aangekondigd zou zijn. Een nieuwe Xbox aankondigen zal er toch voor zorgen dat mensen die deze ontwikkelingen volgen sneller geneigd zullen zijn te wachten op de nieuwe versie in plaats van nog een "oude" Xbox360 te gaan kopen. Het beste wat ze kunnen doen is de nieuwe console slechts een drietal maanden vooraf aankondigen. Dan is er nog voldoende tijd om promotie te voeren en kunnen ze nog een tijdje 360's verkopen zonder verlies.
De 360 heeft echter een enorme shitload aan games ervoor, zal een prijsdaling krijgen en waarschijnlijk nog een jaar te koop zijn na de release van de nieuwe.

MS maakte puur een marketing-keuze om de xbox1 in december 2006 letterlijk uit de schappen te trekken, mogelijke reden was dat de xbox1met 2 controllers, 2 games, en de DVDkit. simpelweg een completer apparaat was dan de "core" editie van de 360 met alleen maar 1 wired controller erbij, maar wel even duur. Ook was de core niet backwards compatible, er was geen opslagruimte voor de xbox1 emulator op te installeren. En de beste games qua graphics op het xbox1 platform komen juist allemaal uit 2006.

Als het contract met Nvidia niet verliep, was er mogelijk een gedownsizede/slim versie van de xbox1 nog in omloop, net zoals dat nu met de PS/2 nog het geval is.
Microsoft verkoopt nog steeds consoles. Het zou een erg domme zet zijn om nu al de nieuwe Xbox aan te kondigen omdat de verkopen dan kelderen.
Als jij nu een console wilt, wacht je geen 18 maand. Duurt veels te lang. En er zijn zat goede games voor de 360.

Heb jij als een PS3 en/of Xbox 360 en overweeg je een Wii U erbij te kopen, kan de aankondiging van een nieuwe PS of Xbox jou beslissing wel beïnvloeden.

De Wii U is grafisch gezien niet veel beter dan de huidige generatie. Een nieuwe xbox waarschijnlijk wel.
Wow over 18 maanden al?! :-/
sarcastisch bedoeld mag ik hopen?
Xbox 360 was na zijn 4 jaar in gebruik al ruim verouderd

consoles mogen van mij een maximale levens span van 5 jaar hebben
anders gaat het innovatie tegen houden, grotere spellen meer features betere graphics etc.

en ja daar hoort ook gameplay bij, zonder een goed systeem kan ook de gameplay een stuk minder zijn anders zaten we hier nu nog met commodore64 te spelen (no offense)
Alles is na 1 dag al verouderd, daarentegen zijn de huidige games zeker niet lelijk en waarom dan iets nieuws? Niet iedereen wil elke 5 jaar een nieuwe console of pc kopen... niet iedereen is tweaker :)
je hoeft geen tweaker te zijn om een pc of xbox aan te schaffen
en je hoeft ook niet iedere 5 jaar iets te kopen dan blijf je maar lekker bij je oude bak?

waarom moet de innovatie daar dan weer de dupe van zijn
omgekeerde wereld als je het mij vraagt |:(

gewoon iedere 5 jaar een nieuwe console
ik hoop dat de Ouya iedere 3 jaar nieuw komt die is toch zo goedkoop als het maar kan zijn hardware staat nooit stil...

btw 5 jaar is levens lang voor PC hardware.

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 9 augustus 2012 18:20]

consoles mogen van mij een maximale levens span van 5 jaar hebben
anders gaat het innovatie tegen houden, grotere spellen meer features betere graphics etc.
PC-gamer zeker? Ik vind het prachtig wat een Xbox360 nog op het scherm tovert. Er is altijd ruimte voor verbetering en na 8 jaar is het een mooie tijd om verder te gaan.

[Reactie gewijzigd door Hubman op 9 augustus 2012 18:43]

"consoles mogen van mij een maximale levens span van 5 jaar hebben
anders gaat het innovatie tegen houden, grotere spellen meer features betere graphics etc."

Dan snap je de markt niet helemaal.
De meeste studios die grote spellen maken hebben jaren nodig om op zo'n platform op gang te komen.
Als sony of ms te snel van generatie zouden wisselen dan zouden de developers weglopen omdat ze er gewoon niet hun RnD en development er uit kunnen halen in zo'n korte tijd.
Ja dat dacht ik ook. 18 maanden betekent in 2014 pas!
De eerste Dev-kits van de nieuwe Xbox zijn trouwens al geleverd aan developers onder de naam Durango.
http://www.eurogamer.net/...f-the-durango-devkit-leak

Een ander gerucht is dat de nieuwe Xbox Skype gaat ondersteunen als je deze vacature leest.
http://www.microsoft-care...totyper-Xbox-Job/2079706/
The team you’ll join is responsible for Skype in the living room (broadly the home), across various devices but with a focus on the large screen and the next generation of Xbox.