Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 14, views: 7.163 •

Tim Gerritsen, director of product development, en artdirector Nate Wells zijn vertrokken bij ontwikkelaar Irrational Games. De twee werkten aan BioShock Infinite. De rol van Wells is inmiddels overgenomen door Scott Sinclair.

Website Gamasutra ontdekte dat twee vooraanstaande leden uit het team dat BioShock Infinite maakt, bij Irrational Games vertrokken zijn. Zowel Tim Gerritsen, director of product development als Nate Wells, technical art director heeft de studio verlaten, blijkt uit hun profiel op LinkedIn. De twee zijn opgestapt terwijl de productie van BioShock Infinite nog in volle gang is; de game is pas voor eind februari gepland. Waarom Gerritsen en Wells vertrokken zijn, is niet bekend. Ken Levine, hoofd van de studio, heeft per Twitter bevestigd dat Wells vertrokken is. Zijn positie is overgomen door Scott Sinclair, verantwoordelijk voor de stijl van de eerste game uit de serie. Het is onduidelijk of het vertrek van de twee verdere vertraging in de ontwikkeling van de game oplevert.

BioShock Infinite werd twee jaar geleden aangekondigd en zou oorspronkelijk in oktober 2012 op de markt komen. De game is echter uitgesteld tot begin 2013. Het spel werd niet getoond op de laatste E3 en zal ook niet te zien zijn op GamesCom, de beurs die half augustus in Keulen gehouden wordt.

BioShock: Infinite

Reacties (14)

hoop dat dit geen invloed zal hebben op de uiteindelijke game...
Een Artdirector speelt volgens mij wel een grote rol. :|

Hopen dat Scott het goed overneemt!

[Reactie gewijzigd door Zarokuna op 9 augustus 2012 13:13]

Langs de andere kant, de art director van de eerste Bioshock heeft het nu overgenomen.
Dus dat kan evengoed positief uitdraaien.

Spijtig van het lange wachten, maar dat doe ik met plezier als de game echt super in elkaar steekt!
Volgens mij ook. Is hij niet degene die min of meer beslist hoe de wereld van
BioShock Infiinite eruit komt te zien? Als er straks een andere art director komt met een hele ander instelling of kijk op alles hoop ik niet dat hij van alles omgooit.
Er is geen tijd meer om alles om te gooien. Art stijl word al vrij vroeg vastgesteld. Vervolgens word er concept art gemaakt en dat gaat dan de hele pipeline in.

Als het spel voor aanstaande februari gepland staat is 95% van de art assets al gedaan. Er zit dan nog een boel werk in belichting, level building, prop placement, particles enzovoort.

Anyhow, op dit punt maakt een wissel van art director echt niet meer uit. Zeker niet met al die beelden die al naar buiten gebracht zijn.
De stijl wordt wel vastgelegd, maar pas als de art klaar is kan hij goed of slecht bevonden worden in samenhang met de gekozen stijl door de art director, en de art director met zijn/haar smaak zorgt ervoor dat de stijl uniform is. Afhankelijk van zijn opleiding is de vraag of het goed doorgevoerd word ofdat de gebruiker het zal merken...ieder mens heeft een andere smaak.
Dat is wel waar, maar het proces dat jij beschrijft vindt zich plaats lang voordat er gameplay video's vrijgegeven worden. In het stadium waar ze nu zijn is het simpelweg niet mogelijk om dit nog om te gooien.

Het is echt niet zo dat de art director tot het einde van het proces wacht en dan zegt "Goed, houden zo." of "Nee, we gaan het toch anders doen.".

Development tijd is godsgruwelijk duur, en zoals eerder al aangegeven - ze zitten nu in het laatste halfjaartje productie Zelfs nog minder want er zitten iets van 4-3 maanden tussen Gold en release.

In die laatste paar maandjes gaan er echt geen art assets meer omgegooid worden. In deze periode word er alleen nog maar kleine fixes gedaan en de dingen die ik eerder aangaf.
Het is ook niet ongebruikelijk dat mensen tegen het einde van de ontwikkeling, als hun rol er grotendeels opzit, alweer vertrekken naar een nieuw project. Ik kan uit de berichtgeving niet echt opmaken of dit nou business as usual is en Gamasutra er iets te veel in leest of dat er iets van onenigheid aan vooraf is gegaan. Maar om een voorbeeld te geven; het duurt vaak even tussen de periode dat een game af is en de release zoals besloten door de uitgever. Soms is een game al een tijdje "af" maar wordt het uitgesteld om andere redenen, en is er nog maar een handjevol mensen nodig om de laatste wijzigingen aan te brengen. Soms besluit de uitgever op het laatste moment dat de game nog even in de koelkast moet en dan een half jaar of jaar later nog enigzins verder opgepoetst wordt voor het uitkomt.
Ik hoop niet dat dit de ontwikkeling nog verder in gevaar brengt, want dit een spel waar ik persoonlijk erg naar uitkijk. Wel verwonderlijk dat Game Shock in de pricewatch de game al een verwachtingsdatum heeft voor 26-02-2013.
Hmmmm... Bioshock Infinite zijn ontwikkelparcours loopt toch niet van een leien dakje precies. Het is niet de eerste keer dat het intern rommelt. Gelukkig zit Ken Levine als creative director nog altijd op zijn plaats bij Bioshock Infinite; Ken is zo gepassioneerd door zijn werk dat hij het niet over zijn hart kan krijgen om een inferieur product in de markt te plaatsen. Komt (hopelijk) goed!
vraag me dan toch af waarom 2 personen op dergelijke posities het bijltje erbij neergooien, IG had tenminste een persbericht kunnen uitvaardigen om kort uit te leggen waarom deze 2 zijn verterokken, scheelt een hoop onrust naar de buitenwacht toe.
Kut hee, ik kijk uit naar deze game en hoop niet dat dit veel invloed heeft :(

Overigens komen en gaan mensen natuurlijk wel vaker..
Ach het zal wel nog langer gaan duren voor Infinite eindelijk uit komt maar al komt dit de gameplay ten goede, dan doe ik dit maar al te graag ;)

Ik ga er van uit dat dit hoe dan ook een vette opvolger word! Als het de belevenis van Bioshock 1 heeft, ben ik dik tevree!!
Rod Fergusson (Senior Producer van onder andere Gears of War 2 en 3) heeft bekend gemaakt dat hij Epic Games gaat verlaten en vanaf morgen Tim Gerritsen vervangt.
Yes it's true, I'm leaving my family at Epic to join my new family at Irrational in Boston starting tomorrow.
Bronnen: Twitter / GameTrailers

[Reactie gewijzigd door ironx op 10 augustus 2012 02:55]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Nokia Lumia 930 Nokia Websites en communities Lumia Smartphones Laptops Sony Apple Games Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013