Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 72, views: 16.371 •
Submitter: SaintK

Valve zal vanaf september ook applicaties verkopen via zijn gamedistributieplatform Steam. Welke applicaties als eerste verkrijgbaar zullen zijn, is nog niet bekend. Via Steam verkochte software kan gebruikmaken van functionaliteit als cloudopslag.

Steam-LogoSpelontwikkelaar Valve maakt bekend naast games ook applicaties op te gaan nemen in de catalogus van Steam. De eerste applicaties zullen op 5 september verkrijgbaar zijn.

Om wat voor soort applicaties het gaat, is onduidelijk. Los van de beschrijving 'van creatief tot productief' geeft Valve geen verdere details. Valve nodigt geïnteresseerde ontwikkelaars uit om via het Greenlight-programma hun software in te dienen.

De applicaties die via Steam worden verspreid, kunnen gebruikmaken van Steamworks. Spelontwikkelaars gebruiken deze sdk om de installatie en het updaten van games via Steam te laten verlopen. De sdk maakt het bij videogames mogelijk om savegames op te slaan in de Steam Cloud. Valve verspreidt zelf al het programma Source Filmmaker via Steam.

Reacties (72)

Dit zag je natuurlijk mijlenver al aankomen ;)

Maar wel mooi, want Steam is wel multiplatform.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 9 augustus 2012 07:37]

Ik had eerder verwacht dat ze zouden aankondigen dat ze een onlive concurrent zouden worden. Maar misschien bewaren ze dit voor volgend jaar :)
Hm ik verwacht multimedia applicaties; photoshop en moviemaking software.
Tenminste je verwacht dat ze gaan inspelen op de doelgroep die ze nu hebben. Mensen die gamen maar ook gebruik maken van bijvoorbeeld de nu al aanwezige dedi. servers, support voor ingame content zoals films en screenshots en de modding tools. Het is misschien een klein percentage maar ik zou geen andere doelgroep weten voor deze applicaties die ook nu gebruik maken van steam voor de functionaliteiten die nu aanwezig zijn.

Ik hoop alleen nog dat ze het steamcloud gebeuren wat volwassener maken, er is namelijk amper een mogelijkheid om dit te beheren. Je enige optie die je hebt is om steamcloud aan/uit te zetten, wat overigens soms nog slecht werkt.

Even als voorbeeld, bepaalde games hebben een configuratie bestand die je settings opslaat betreft graphics maar ook key commands. Nu kan het zo zijn dat als jij je settings veranderd dat steamcloud dit niet mee neemt en vervolgens de volgende keer dat je je game opstart nog steeds met je oude config loopt die toen nog in de cloud stond.
Daarnaast heb je soms nog wat problemen met read/write rechten van je files...
Ik heb persoonlijk alleen last gehad van steamcloud en heb het nu bij vrijwel elke game uitstaan, echter heb ik wel wat updates gezien van steamcloud dus misschien is het al wat beter geworden.

Nja dan als laatste ben ik dus benieuwd naar de opslag capaciteit. Gemiddeld gezien hebben games 1mb ruimte op de steamcloud. Meer dan genoeg voor een config.cfg (in feite een tekst bestandje).
Ik ben dus erg benieuwd naar de vrijheid hierin. Waarom? Steam laat je ook "maar" 250 vrienden toe. Misschien niet erg, maar het geeft wel een teken dat er restricties zijn die je misschien minder leuk vind.


edit:

Had nog even gezocht, want ik dacht dat ik hier al iets van had gezien.
Blijkbaar was er een bugje met de steam mobile app waardoor mensen de categorieën al hadden gezien :9
Accounting
Animation and Modeling
Audio Production
Design and Illustration
Education
Photo Editing
Software Training
Utilities
http://www.geek.com/artic...her-apps-coming-20120716/

Mja dan eindig ik ook nog maar eens dat Steam ontzettend sterk kan gaan staan met deze ontwikkelingen:

- Support voor windows, mac en binnenkort (of nu al?) linux
- Support voor mobile
- Ontzettend groot aanbod aan games
- Community (friends, chat, groups etc.)
- Cloud (screenshots, configs en binnenkort meer)
- Binnenkort andere applicaties
- Online wallet

Dat geeft potentie om een algemene grote digitale market te worden met de juiste "moves".

Niet dat ik daar heel erg op sta te springen vanwege allerlei limitaties;

- Je kunt niet kiezen waar je je apps wilt installeren
- Internet toegang is nodig voor vele games/apps
- Je word afhankelijk puur op 1 account met al je games en apps
- Eenmaal je applicatie in steam? Dan MOET je ook steam gebruiken ongeacht de veranderingen aan het steam platform.

[Reactie gewijzigd door Douweegbertje op 9 augustus 2012 08:21]

Deze aankondiging is volgens mij ook de echte reden waarom Gabe heeft uitgehaald naar Microsoft/Windows 8.

Betreft applicaties denk ik dat we in begin een zelfde lijn mogen verwachten zoals het vroegere Stardock. Windowblinds, Corel, ...
Eigenlijk denk ik dat Steam met een goede Metro applicatie juist prima zou kunnen functioneren onder Windows 8, het lijkt me ideaal om 1 tile te hebben van Steam, van waaruit ik mijn games kan starten! :D

Op dit moment vind ik Windows 8 nog geen waardige opvolger van Windows 7, er wordt te weinig rekening gehouden met de gebruikers.

Maar juist Steam zou erg goed kunnen werken in de Metro interface, sterker nog ik denk dat als ze het goed aanpakken, dat ze daarmee een hele goede manier hebben om hun platform te versterken.
Dat zal niet gaan gezien de Metro applicaties in een Sandbox draaien. ;)
Als steam een icoontje op je desktop plaatst is dat momenteel ook slechts een hyperlink. Ik zie niet in waarom een client-server model waarbij de metro app slechts een client is die een signaaltje stuurt naar het op de achtergrond draaiende steam process om de daadwerkelijke game te starten.
Je kan niet zomaar vanuit een Metro applicatie een andere applicatie installeren ;)
Maar je kunt wel een applicatie maken die applicaties installeert. Dat is steam tenslotte nu ook al. Het enige wat je dan moet doen is een commando sturen naar die applicatie zodat het z'n ding kan doen. En dat hoeft echt niet via het OS. Ik neem toch aan dat je wel op z'n minst het netwerk op kan, anders vallen er al een heleboel nuttige toepassingen af.
Jij snapt het helemaal :)
Ik ben dus erg benieuwd naar de vrijheid hierin. Waarom? Steam laat je ook "maar" 250 vrienden toe. Misschien niet erg, maar het geeft wel een teken dat er restricties zijn die je misschien minder leuk vind.
Mja dat zal een willekeurig gekozen limiet zijn(of omdat 256 voor mensne raar overkomt :+)
- Je kunt niet kiezen waar je je apps wilt installeren
Kan wel, kwestie van je steam folder moven..beetje omslachtig als je al 80 gig aan gamens hebt installed tho.
Je kan idd niet 1 app elders neer poffen, alles of niets.
- Eenmaal je applicatie in steam? Dan MOET je ook steam gebruiken ongeacht de veranderingen aan het steam platform.
Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar non-steam games die je in steam gooit, kun je daarna ook zonder steam draaien.
Steam apps hebben nooit zonder steam gedraait(unless cracked), dus los van de veranderingen, dat wist je al toen je die app kocht.

Dit argument kun je ook voor OS'en aanhalen of apps die enkel op jouw hardware draaien oid, niet echt een punt waar steam beduidend lager scoort dan eender platform...
- Eenmaal je applicatie in steam? Dan MOET je ook steam gebruiken ongeacht de veranderingen aan het steam platform.

Ik weet niet precies wat je bedoeld, maar non-steam games die je in steam gooit, kun je daarna ook zonder steam draaien.
Steam apps hebben nooit zonder steam gedraait(unless cracked), dus los van de veranderingen, dat wist je al toen je die app kocht.
Ik denk dat Douweegbertje refereert naar dit bericht wat laatst hier op T.net verscheen:
Nieuwe voorwaarden Steam verbieden class-action rechtszaken.

Wat ze hierin zeggen is eigenlijk: "Wij passen de voorwaardes aan waardoor jij als consument minder rechten hebt, en als je dat niet leuk vind kun je je lidmaatschap ergens stoppen waar de zon niet schijnt. Ow ja, en al je aankopen ben je dan kwijt."

Het principe van Steam is mooi, maar gezien de recente ontwikkelingen houd ik mij hier ver vandaan. Dan maar liever naar een (web)winkel gaan om een schijfje met licentie te kopen.
Maar dat betreft alleen de USA.

Hier in Nederland hebben wij totaal geen last van. Daarbij is een UELA hier in Nederland helemaal niet rechtsgeldig.
Niets is minder waar. Een UELA is zeker geldig als je er akkoord mee gaat, mits de UELA niet tegen de Nederlandse wet in gaat. Zelfs dan kunnen bepaalde onderdelen van de UELA nog geldig zijn. Lees dit maar eens: http://www.bright.nl/files/brght39_accept.pdf.
EULA, niet UELA.

En het probleem met EULA's is de "bekendmaking na verkoop". Onder Nederlands recht mag een EULA, mits deze bekend is voordat je iets koopt. De nieuwe Steam voorwaarden zijn van daarna, en dus ongeldig.
Zelfs voor die problemen met cloud synchronisatie hebben ze een oplossing :)

Dit kreeg ik onlangs:
https://dl.dropbox.com/u/2648/cloudnice.JPG
Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar je neemt sommige dingen meteen voor waar aan die niet zo zijn.

Heb je ooit Steam Mover geprobeerd bijvoorbeeld?
(http://www.traynier.com/software/steammover/)
Ik had verwacht dat men eerst iets zou gaan doen met films :)

Maar dit verklaart natuurlijk ook de aversie van Gabe Newell tegen Windows 8 (Windows store).
Eerlijk gezecht hoopte ik dat ze iets zouden doen met series, Iets wat met hetzelfde gemak werkt als Sickbeard. Maarja misschien komt dat ooit nog.

Verder, leuk dat ze applicaties gaan verkopen maar applicaties waarvoor ik betaald heb zijn allemaal microsoft producten, en die zullen niet snel in de steam store komen gok ik zo.
Heeft deze stap ook niet te maken met het feit dat de Microsoft store in Windows 8 een monopoly positie bezit. Omdat deze net zoals internet explorer meegeleverd word in de OS. Waardoor steam nu een sterker punt heeft in de rechtzaal als het erop aankomt.
Maar dit verklaart natuurlijk ook de aversie van Gabe Newell tegen Windows 8 (Windows store).
Ik denk eerder omdat er een "Steam OS" aankomt stiekem dat gebaseerd is op Linux of zo ... zou wel lachen zijn >:) :D
Kunnen ze nog beter mac exclusive worden, maar zelfs dat zal een enorm slechte stap zijn.
Kunnen ze nog beter mac exclusive worden, maar zelfs dat zal een enorm slechte stap zijn.
"beter"? En wat doen ze dan met hun 40 miljoen huidige klanten waarvan waarschijnlijk er 95% op Windows draaien?

Ze gaan Windows blijven ondersteunen zolang MS dat mogelijk laat. ALS ze aan hun eigen OS werken lijkt het me redelijk logisch dat dat op Linux gebaseerd zal zijn aangezien ze Steam en de Source Engine aan het over porten zijn.
Het is niet dat ik mij er nu werkelijk héél erg over verbaas, maar enigzins verrassend vind ik dit toch wel. Wel een positieve verrassing trouwens.
Ik vraag me wel af waar zij zich op gaan richten, ik denk dat dit wat applicaties betreft meer de kant van Google Play (maar dan op de PC) op zal gaan dan de kant van Microsoft's eigen digitale distributiecentrum; Steam is immers, hoewel zéér groot in de gamingwereld, totaal onbekend bij de niet-gamende consument en zakelijke markt.

Ik zal er zelf vermoedelijk veel gebruik van gaan maken, afhankelijk van het soort applicaties die erin komen. Ik vind het met games al ontzettend handig om één platform te hebben waar al mijn games ten alle tijden in staan, en van waaruit je al je games heel eenvoudig kunt updaten, met applicaties heb ik hetzelfde (ervaring met Google Play uiteraard).
Ik hoop persoonlijk dat er veel applicaties à la Open Office in uitkomen, het updaten van dergelijke programma's en het zoeken naar add-ons vind ik nu nog wat omslachtig en onoverzichtelijk, Steam zou dit met de Workshop en Steamworks op kunnen lossen.

Kortom: zéér goede ontwikkeling, lijkt me een prima alternatief voor de Windows Marketplace (misschien dat Gabe er daarom niet zo blij mee is? :+ ), al denk ik dat beiden wel een verschillende richting zullen kiezen.

-edit-
Kleine toevoeging wat betreft mijn verwachtingen: dit zou weleens een enorme boost aan open source en indie apps kunnen gaan geven, die veelal niet allemaal even bekend zijn bij het grote (Steam) publiek.

[Reactie gewijzigd door TrozA op 9 augustus 2012 08:32]

Fantastisch dat steam blijft vooruitgaan. Sinds ik steam heb (ondertussen enkele jaren), heb ik geen enkele illegale game in huis. Ik wacht doorgaans wel op de sales (mooi aan welke prijzen je dan games kan kopen).

Ik hoop echt dat ze evolueren naar een platform waar je quasi alles van software kan vinden.
Fantastisch dat steam blijft vooruitgaan. Sinds ik steam heb (ondertussen enkele jaren), heb ik geen enkele illegale game in huis. Ik wacht doorgaans wel op de sales (mooi aan welke prijzen je dan games kan kopen).

Ik hoop echt dat ze evolueren naar een platform waar je quasi alles van software kan vinden.
Niet alle games vind je in steam...
Ik hoop dat ze blender gaan aanbieden, scheelt blender ook weer traffic.
Daarnaast doen ze dit al lang want source film maker staat op steam.
Ben ik nou de enige die bij zichzelf denkt: Dat doen ze toch al lang, want een game is toch ook een applicatie?
Ben ik nou de enige die bij zichzelf denkt: Dat doen ze toch al lang, want een game is toch ook een applicatie?
Nope....sowieso Universe Sandbox is niet echt een game maar een simulator / sandbox (duh :+) en dies al enige tijd op steam uit.

Erg leuke app ook....even de zwaartekracht constante veranderen en kijken hoe het universum over hoop gaat :P
Een in-house applicatie die ze voor fun uitgeven != diverse applicaties van andere publishers.
Lip synced films maken doe je echt niet alleen voor de fun hoor. Dan ben je echt wel semi-profesioneel bezig.
Er zijn genoeg machinima en fandubs aanwezig op YouTube die tegendeel bewijzen.
Iemand die voor machinima werkt is toch ook een professional?
Ik vind niet dat je iemand pas een professional kan noeman als men er een opleiding voor gedaan heeft.
Ik heb het niet over een YouTube kanaal. Machinima is gewoon de term voor animaties gemaakt uit meestal games of game-engines. Voor zover ik weet is het merendeel niet door bedrijven maar gewoon "mensen thuis" en enthousiasten gemaakt.

Machinima ( /məˈʃiːnɨmə/ or /məˈʃɪnɨmə/) is the use of real-time 3D computer graphics rendering engines to create a cinematic production. Most often, video games are used to generate the computer animation. Machinima-based artists, sometimes called machinimists or machinimators, are often fan laborers, by virtue of their re-use of copyrighted materials.
Heel fijn dat Steam dit doet.
Het gemak van installatie, het feit dat het altijd up-to-date is met de laatste applicaties, etc.

Nu zijn er drie dingen die ik me afvraag.
1. Zouden de applicaties ook af en toe in de aanbieding gedaan worden?
2. Zou Steam ook gratis en/of open source applicaties aan gaan bieden? (Maar dat is waarschijnlijk wishful thinking).
3. Gaat Microsoft hierin meedoen (bijv. Office)? Ik betwijfel het, want op deze manier ondermijnt Steam natuurlijk een van de main selling points van windows 8.
1; vast wel. Steam heeft zich keer op keer bewezen dat dit werkt.

2; steam heeft gratis en opensource applicaties al op dit moment..

Gratis betreft:
- Games die free2play zijn MAAR met een cashshop. Logischerwijs zullen die uitgevers een fixed bedrag per maand afdragen aan steam
Opensource: SDK's, Development kits, Dedicated servers, editors.

Verder gok ik niet dat steam direct "echte" opensource dingen zoals OpenOffice gaat aanbieden zonder dat ze een centje terug krijgen. De opensource dingen die ze nu aanbieden dienen als ondersteuning voor de games.

3; nee, windows krijgt zijn eigen market en het lijkt me sterk als windows en steam zouden gaan samenwerken. Ze dwarsbomen elkaar nu al zowat met woorden (of iig steam over windows 8)
Ik ben eerlijk gezegd niet verbaasd. Dit is i.m.o. geen echte vooruigang maar eerder een logische stap.Zat er aan te komen.

Dit is aan de ene kant goed nieuws op gebied van vernieuwing en ontwikkeling, maar het brengt mogelijk vervelende "bijwerkingen" met zich mee. Als Marketing figuurtjes bij steam verkeerd idee krijgen/geld ruiken wordt het een (voor je het weet) "bol.com" geval. In no time kan je daar straks muziek downloaden, movies, books en scheerapparaatjes bestellen labeled met slogans als" by gamers to gamers"?!


Je zou kunnen denken..leuk zo'n "warehouse" geval of (net als ik) ga je het mogelijk vervelend vinden en op gegeven wordt het too mucht waarna je niet meer weet waarvoor je STEAM zo goed vond. Ik weet niet of ik zelf al te veel op steam wil kleven, al mijn aps en games via een portal beheren (mits aangesloten op het net)
Er is niets meer vervelend als men focus gaat verliezen doordat de focus te veel op $ ligt ...ja het is een commercieel bedrijf, maar wel een wat groot is geworden met een goede "straight to the point" dienst. Alles wordt onoverzichtelijker etc etc.

mee eens met douweegbertje....fix de steamcloud eerst voor je meer troep ik gaat strooien

[Reactie gewijzigd door josipbroz op 9 augustus 2012 08:34]

Das mooi, als straks je account afgesloten wordt om eoa duistere reden ben je niet alleen je game-portfolio kwijt maar kan je ook niet meer werken _/-\o_
Je account wordt echt niet zomaar afgesloten hoor. Tenzij je je als user bezighoud met illigale zaken en dingen die niet toegestaan zijn volgens de steam subscriber agreement

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 9 augustus 2012 09:10]

Maar ALS je account wordt afgesloten, en je bent van mening dat het onterecht is, heb je er een hell of a job aan om Valve er van te overtuigen dat er iets mis is gegaan. Valve gaat er namelijk vanuit dat je schuldig bent, totdat marsmannetjes het bewijs kunnen leveren dat je onschuldig bent(which is: never).

Ik vind Steam een geweldig platform, en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee. Maar ik zie wel pijnpunten die zouden kunnen ontstaan. Maar dit geldt eigenlijk ook voor andere app-stores(want Steam is een game/app-store).

Alles in de cloud, alles online... totdat het mis gaat, dan is die CD/DVD die in de kast ligt toch wel handig.
Totdat ze besluiten dat de CD/DVD key ongeldig is en dan heb je niks meer aan je CD of DVD.
Het is niet per se zo dat een key gelinkt is aan je persoonlijk account. Vaak kunnen ze dan ook niet zomaar jouw key verwijderen en ben je wel beter af met je fysiek schijfje.
Hoe oud ben je? :) Vroegah had je gewoon games waar de cdcheck niet online plaatsvond maar gewoon in de game zelf, dan valt er niks ongeldig te verklaren. Die games zijn er overigens nog wel neem ik aan, maar jammer genoeg gaat het erg veel naar online toe.

Ook een ramp voor digitale archieven van games trouwens...
Ik ken de tijd van die grote floppies nog, je had er een paar van nodig voor een simpel spelletje, maar o zo fijn.

Maar offline cdchecks zie je in hedendaagse spellen al niet meer. Gelukkig zijn Indie spellen tegenwoordig steeds vaker "drm-vrij" waardoor je gewoon een backup van je download op een DVD/BluRayDisc/USB Stick/Externe HD kan zetten :)
Er is letterlijk geen enkel spel meer dat keys offline checkt. Is ook compleet zinloos want dan moet er gewoon 1 persoon zijn key online zetten en de hele wereld kan spelen.

Als het DRM heeft, is het altijd met online activatie. Of het nu via Steam, Uplay, Securom of GFWL is. Ik snap het probleem dat als alles aan 1 account vast zit dat het gevaarlijk is als je een ban krijgt. Gelukkig bant Steam per engine voor cheaters. Als ik bijv in TF2 een cheat gebruik kan ik ook geen CS:S meer spelen, maar wel nog CoD. Om echt van Steam zelf gebanned te worden moet je toch ECHT je best doen. Gehacked worden is ook geen excuus aangezien SteamGuard je een mail met een code stuurt die je nodig hebt als je op een nieuwe PC wilt inloggen. Ik zou zonder problemen hier men username en wachtwoord kunnen zetten. Buiten een beetje spam van login pogingen gaat er voor de rest niets gebeuren.
Maar ALS je account wordt afgesloten, en je bent van mening dat het onterecht is, heb je er een hell of a job aan om Valve er van te overtuigen dat er iets mis is gegaan. Valve gaat er namelijk vanuit dat je schuldig bent, totdat marsmannetjes het bewijs kunnen leveren dat je onschuldig bent(which is: never).

Ik vind Steam een geweldig platform, en ik heb er eigenlijk nooit problemen mee. Maar ik zie wel pijnpunten die zouden kunnen ontstaan. Maar dit geldt eigenlijk ook voor andere app-stores(want Steam is een game/app-store).

Alles in de cloud, alles online... totdat het mis gaat, dan is die CD/DVD die in de kast ligt toch wel handig.
Die ene die je allang kwijt bent of weggerot is? :+
Das mooi, als straks je account afgesloten wordt om eoa duistere reden ben je niet alleen je game-portfolio kwijt maar kan je ook niet meer werken _/-\o_
Tja moet je werk en prive maar gescheiden houden...ik zou sowieso nt willen werken op mijn steam acc...hele tijd invites voor games enzo :+
Zouden ze eigenlijk als eerste een Fraps-achtige app moeten toevoegen aan het aanbod. En andere games-related apps.
Ben ik de enige die game content gescheiden wilt houden van 'werk' content?
Ik bedoel... leuk alles in in 1.. maar als ik steam opstart wil ik gamen niet werken..
Klopt, ik hoop dus maar dat er een mooie filter komt waardoor ik bepaalde meuk niet hoef te zien. "Personal Preferences" van bv; welke genres je geinteresseerd bent zou verdomd handig zijn (waarbij je de rest dan hidden maakt).
Het is nu al een ramp met al die DLC's dat de reveu passeren...

Verder niets mis met het plan hoor, ben benieuwd.
Bij 'New Releases' op de voorpagina heb je al een checkbox met 'Show downloadable content', volgens mij is die standaard niet aangevinkt. In je Game Library zie je helemaal geen DLC, daar moet je per game gaan kijken in een submenu.

Persoonlijk hoop ik ook dat ze de applications netjes scheiden van de games. Ik hoop dat ze ook netjes mogelijkheden bieden om applications zakelijk aan te schaffen, wellicht dat een nieuw account daarvoor handig is...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013