Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 87, views: 14.939 •

Ongeveer 85 procent van de smartphones die dit voorjaar zijn verkocht, draait Android of iOS. Dat heeft onderzoeksbureau IDC becijferd. Android was goed voor 68 procent van de wereldwijde verkopen en iOS voor 17 procent.

Eerder werd al duidelijk dat Android in Nederland nog altijd snel marktaandeel wint, nu blijkt dat dezelfde trend wereldwijd optreedt. Het marktaandeel van Googles mobiele besturingssysteem groeide van 46,9 naar 68,1 procent. Dat komt vooral door Samsung, die 44 procent van alle Android-toestellen verkocht. Daarmee verkoopt Samsung meer Androids dan de zeven grootste andere fabrikanten van Android-smartphones.

Het marktaandeel van iOS zakte van 18,8 naar 16,9 procent; dat komt vooral omdat de verkopen van de iPhone minder hard stegen dan die op de markt als geheel. Apple verkocht 27 procent meer iPhones, maar het aantal verkochte smartphones nam in een jaar tijd wereldwijd toe met 42 procent. In het voorjaar van 2011 werden er 108 miljoen smartphones verkocht, in het afgelopen voorjaar steeg dat tot 154 miljoen.

Met Android en iOS stevent de smartphonemarkt af op een duopolie, een markt waarin twee partijen de dienst uitmaken. Het grootste mobiele besturingssysteem na Android en iOS is BlackBerry OS, met een marktaandeel van 4,8 procent. Symbian, tot een jaar geleden marktleider, zakt naar plek 4 met 4,4 procent. Windows Phone steeg met 115 procent en komt nu op plek 5. De stijging van Windows Phone is vermoedelijk grotendeels toe te schrijven aan Nokia, dat sinds eind vorig jaar smartphones met Microsofts mobiele besturingssysteem verkoopt.

De cijfers zijn berekend door onderzoeksbureau IDC. Waar mogelijk heeft IDC kwartaalcijfers van fabrikanten gebruikt voor de berekening, in andere gevallen moeten cijfers worden gegokt op basis van beschikbare informatie. Diverse onderzoeksbureau publiceren cijfers over de smartphonemarkt, waarbij de trends vaak overeenkomen, terwijl op details verschillen te zien zijn. Zo is het bijvoorbeeld onduidelijk hoeveel smartphones marktleider Samsung verkoopt.

OSVerkocht Q2 '12Aandeel Q2 '12Verkocht Q2 '11Aandeel Q2 '11+/-
Android 104,8 miljoen 68,1% 50,8 miljoen 46,9% +106,5%
iOS 26,0 miljoen 16,9% 20,4 miljoen 18,8% +27,5%
BlackBerry 7,4 miljoen 4,8% 12,5 miljoen 11,5% -40,9%
Symbian 6,8 miljoen 4,4% 18,3miljoen 16,9% -62,9%
Windows 5,4 miljoen 3,5% 2,5 miljoen 2,3% +115,3%
Andere 3,6 miljoen 2,3% 3,9 miljoen 3,6% -8%
Totaal 154,0 miljoen  - 108,3 miljoen  - +42,2%
 

Reacties (87)

Vind dat Windows Phone het best goed doet; beter dan verwacht in ieder geval.
De groei is ook mooi om te zien, alleen niet wat er van verwacht werd. Ikzelf ben van het iOS kamp naar Windows Phone gegaan en zal daar ook nog blijven.
Ik heb Windows Phone getest op een demonstratiemodel Lumia 800 in Belcompany. Het zag er niet verkeerd uit en werkte snel. Ik denk trouwens dat wp7 minder resources gebruikt dan Android en minder zware hardware nodig heeft(ik heb zelf een Htc One S, dus ik kan wel vergelijken).
Ik heb zelf altijd een Android toestel gehad en sinds kort een Lumia 800. Android is zeker niet slecht, maar als je ziet wat zo'n Lumia voor elkaar krijgt is het toch een heel nieuwe wereld. Ik zal ook nooit meer terug kunnen naar Android. De meeste Androidliefhebbers in mijn omgeving beginnen ook sterk te twijfelen na een beetje met mijn Lumia te spelen. Als ik alleen al kijk naar de facebook, skydrive en office implementatie. Dat gebruik ik ontzettend veel en er zijn geen fatsoenlijke Android alternatieven voor.

Het is jammer dat Nokia last heeft van het slechte imago van Windows op mobiele apparaten, want WP7.5 verdient absoluut niet het negatieve commentaar wat 't nu vaak krijgt. Zeker nu er zo ontzettend veel vroegere nadelen volledig weg zijn en er voor veel andere missende features veel slimmere en snellere alternatieven in het OS zijn gebouwd, met als speerpunt de multitasking implementatie.

Je merkt aan die Lumia ook echt dat Nokia en MS er (nog steeds!) keihard aan werken. Dat mag ook weleens gezegd worden. Iedere week staat er weer een nieuwe update klaar vol met features van de Nokia software in de marketplace. Nokia Music, Drive etc. doen het allemaal goed en de nieuwe datacounter app is een prettige vinding. Nokia vult de marketplace met alle apps aan die features toevoegen we zogenaamd zouden moeten missen in WP7.8 vs 8.0. En eerlijkgezegd zijn de (xbox live) spelletjes op mijn Lumia vaak van veel betere kwaliteit dan die op Android.(vergeleken met Galaxy S2, Desire, HTC one X etc.)

In eerste instantie was ik er ook een beetje huiverig voor, maar ik kreeg van mijn provider zo'n gek goeie deal met die Lumia dat ik er toch voor ben gegaan en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Het enige nadeel is een beetje de batterij, maar daar heb ik ook wel mee om leren gaan en zo groot is dat probleem nou ook weer niet.

Ik hoop dat ze gestaag blijven groeien, want het product is voor de prijs waarop 'ie nu in de winkel ligt een zéér goede deal en dit geld ook voor de Lumia 900, mits die iets goedkoper gaat worden.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 9 augustus 2012 01:26]

En eerlijkgezegd zijn de (xbox live) spelletjes op mijn Lumia vaak van veel betere kwaliteit dan die op Android.(vergeleken met Galaxy S2, Desire, HTC one X etc.)
Zo zo een mening wordt verteld als een feit? Je kan me van alles vertellen maar kwaliteit beter? Wat bedoel je hiermee eigenlijk, de grafische/geluidskwaliteit of de gameplay kwaliteit?

Grafische dat lijkt me onwaarschijnlijk aangezien WP 7.5 toestellen nog steeds Singlecores hebben met een niet bepaald geweldige GPU. Terwijl je bij Android al quadcores hebt (Tegra 3, Exynos 4412) die veel betere GPU kwaliteiten heeft. Daarnaast ga ik vanuit dat populaire spellen eerder op Android komen puur vanwege dat de marktaandeel van Windows Phone te klein is. Vergis je niet met al die verhalen over illegaal Apps downloaden want populaire Apps worden goed verkocht. GTA 3 is voorbeeld van best mooi grafische spel en heeft 500.000+ downloads terwijl het ¤4,74 kost. Reken maar uit wat een winst lol.

Vind het prima dat het jouw mening is maar je brengt het over als een feit waar ik niet mee eens ben.

Geloof me de gemiddelde Tweaker test echt wel in de winkel hoe de Lumia is, ik heb dat ook gedaan. Ik vind het systeem niet prettig werken, in ieder geval niet zo fijn als Android. (let goed op ik vind) Al moet ik zeggen dat het stuk beter is dan het vroegere Windows Mobile Phone.
Gek genoeg is het grafisch vaak net zo goed als high-end android toestellen. Dit komt omdat de processor wel single-core is, maar de grafische chip wel weer vergelijkbaar is met het hogere segment android apparaten. Android zelf is ook alles behalve efficiënt, dus winst behalen is nogal makkelijk. Daarbij ondersteunt Android zo beperkt dual/quad core dat de meeste (bijna alle) applicaties toch maar van één core gebruik maken.

Daarbij ontwikkeld MS met z'n flinke ontwikkelteam voor spellen behoorlijk wat spellen die het héél goed doen en waar echt geen fatsoenlijke Android alternatieven voor zijn. Ik noem een Need for Speed undercover, Mush, Rocket Riot, SMB2, Armed, Fling, Breeze en zo zijn er nog honderen applicaties waar Android gek genoeg geen of weinig (leuke/goede) alternatieven voor heeft.

Maar jij komt over op mij als iemand die veel vind maar echt niet zelf ervaring heeft met WP7. Je zegt namelijk wel "ik vind het systeem niet prettig werken", maar ondertussen geef je geen enkel punt aan waarop jij het dan "niet prettig" vind, maakt je punt nogal zinloos.
Zeker gezien de relatieve onbekendheid bij de massa. Hoop vrienden van me kennen het uberhaubt niet, of 'horen' er te weinig over (kip en ei) en is het toch Android/iOS wat de klok slaat, wat logischerwijs in de cijfers terugkomt.
Het merk Nokia heeft best nog veel tractie bij de grote massa. Nu iedereen het over smartphones heeft en Symbian bijna weg is, zou ik zeggen dat Nokia + WP7 meer aandacht zou moeten krijgen, maar dat valt tegen.

[Reactie gewijzigd door XanderDrake op 8 augustus 2012 15:39]

Misschien omdat het WP7 is en niet meer WM.
Het merk Nokia heeft best nog veel tractie bij de grote massa. Nu iedereen het over smartphones heeft en Symbian bijna weg is, zou ik zeggen dat Nokia + WP7 meer aandacht zou moeten krijgen, maar dat valt tegen.
Symbian is niet weg. Zoals je hierbove ziet nog steeds op de 4e plaats
nieuws: IDC: 85 procent verkochte smartphones draait Android of iOS[/URL]
WP7.x is weg als WP8 er is. Dan moet je gaan afvragen of de WP gebruiker WP trouw blijft.

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 8 augustus 2012 20:18]

Verwacht zelf dat het een redelijk grote derde speler word. Hopelijk blijft de markt in balans want van monopolies word niemand gelukkig (en bedrijven die een monopoly bezitten worden lui en maken slechte software).
Aan de andere kant, als WP niet al te succesvol is forceert dat MS wel om met Windows open standaarden aan te houden. Dat zie ik eigenlijk liever dan dat je één groot (gesloten) Windows 8 ecosysteem krijgt.
Dat is precies wat ik bedoel. Het mag wel successvol zijn, maar niet zo succesvol dat ze lui achterover kunnen zitten en vervolgens de nieuwe Vista/NT produceren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 8 augustus 2012 16:02]

Gezien waar Microsoft vandaan komt, is er nog een lange, lange weg te gaan. Ze hebben het helemaal verkloot en zelfs met Nokia, die in volle vaart midrange en budget telefoons met Windows Phone uitbrengt, lukt het niet om een behoorlijk marktaandeel terug te pakken.

Als je bedenkt dat het gros van de Nokia Lumia verkopen in de erg goedkope 610 is, gecombineerd met de wetenschap dat het nieuws over niet upgradebaarheid van de huidige Lumia toestellen pas eind Q2 kwam, dan kun je je afvragen of de opwaardse lijn uberhaupt lang vast kan worden gehouden.

Om dingen even in perspectief te zetten, in 2009 hadden ze nog 15% marktaandeel met Windows Mobile. In de jaren ervoor was het zelfs nog hoger. De huidige ~3.5% stelt voor MS gewoon niets voor.
Android groeit op dit moment heel hard in Azië en Zuid Amerika. De groei in het westen is aan het afvlakken. Echter is het nog steeds groei.

Tevens zie je dat Symbian inleverd. Lijkt wel alsof WP Symbian op eet.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 8 augustus 2012 13:43]

Tevens zie je dat Symbian inleverd. Lijkt wel alsof WP Symbian op eet.
En iOS en Blackberry en de rest die in marktaandeel is gedaalt...
Inderdaad, enkel Windows Phone en Android zijn het voorbije jaar gegroeid. Toch leuk om te zien, vooral vanwege Windows Phone.
Je ziet hopelijk ook dat iOS in absolute aantallen meer gegroeid is dan het totaal dat aan WP verkocht is?

Edit: Bedankt voor de ongewenst mod :s Mijn reactie is alleen bedoeld om aan te tonen dat het onzin is dat WP iOS en anderen op zou eten, zoals watercoolertje claimt...

[Reactie gewijzigd door arendjr op 8 augustus 2012 16:20]

En toch in dit geval zou ik liever aandelen hebben die 115% groeien dan aandelen die met 23% groeien ;-)

Het is het percentage dat geld, en jou deze vergelijking heeft android in dit overzicht 4x zoveel telefoons verkocht als iOS.
Wp bepaalt maar een klein percentage van ms zijn aandeelwaarde, ios bepaalt een veel groter percentage van apples' aandelen, raad eens welke groei het meeste heeft opgeleverd? Als je maar twee telefoons per dag verkoopt dan is verdubbelen niet moeilijk, voor de tijd dat wp op de markt is duurt het zielig lang voor ze marktaandeel hebben. Ios en android stonden er binnen het jaar deftig voor, wp is na twee jaar nog altijd een kleine speler
Je overdrijft wel hoor. Android is ook al héél lang op de markt en heeft ook best een strijd moeten leveren. Daarbij kent WP7 veel minder toestellen en fabrikanten die erachter staan. Dat maakt nogal wat uit.
En Android is in absolute aantallen meer gegroeid dan 2* de totale verkoop van iOS... Dus? }:O
En toch in dit geval zou ik liever aandelen hebben die 115% groeien dan aandelen die met 23% groeien ;-)
Heb je het over aandelen of marktaandeel?

Want met qua groei in marktwaarde de afgelopen twaalf maanden van 75% heeft Apple (tegenover 18% Google en 24% Microsoft) een streepje voor bij aandeelhouders en mensen die wat kapitaal willen parkeren. Maar, net als cijfers over het marktaandeel, zijn dat vooral cijfers die wat zeggen over het verleden.

Wat veel meer zegt is winst. Dat bepaalt namelijk hoe de kaarten in de toekomst geschud worden. En met een aandeel van 72% in de winst die voortkomt uit de smartphone markt (tegenover 26% voor Samsung, 0% Nokia, 0% Google en 0% Microsoft) lijken me louter Apple, Samsung en Microsoft (die gaan op termijn wél wat aan hun Windows Phone software verdienen) interessant.

De markt voor smartphones is nu nog groeiende, maar die raakt een keer verzadigd. Wie nu geen of weinig geld verdient gaat het in een verzadigde markt (2013/2014?) heel moeilijk krijgen. Door het hogere marktaandeel is de val hooguit een stukje langer.

[Reactie gewijzigd door t-h op 8 augustus 2012 16:33]

Nokia = +- Symbian +Wp, van 20,5 miljoen naar 12,2 miljoen.
echt opeten is dat niet, eerder terrein verliezen.
En dat in een stijgende smartphonemarkt (in aantallen +50%)

[Reactie gewijzigd door PaulC op 8 augustus 2012 14:26]

Nokia is echt niet verantwoordelijk voor de gehele WP verkopen (denk bijvoorbeeld aan de HTC Titan), hoewel ze waarschijnlijk wel marktleider zullen zijn onder de WP telefoons.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 8 augustus 2012 14:55]

Tevens zie je dat Symbian inleverd. Lijkt wel alsof WP Symbian op eet.
Dat valt mee. We moeten nog afwachten of men WP trouw blijft aangaande de huidige situatie met WP7.x.De kans dat WP8 niet aanslaat is erg groot!
Ik zie WP8 nog wel succes hebben. Zeker in de zakelijke wereld, waarbij het mijlen ver voor loopt op iOS en Android, dat doet WP7.5 namelijk al. Misschien dat het bij de simpele consumer niet zo hard gaat lopen, maar allicht harder dan WP7 nu doet. Daarbij blijft WP7 gestaag groeien en hoe groter het marktaandeel, hoe sneller het ook kan groeien in deze markt. Hoe meer je de telefoons op straat ziet, hoe meer dat anderen aanspoort om ook zo'n toestel te kopen.
Opmerkelijk dat het aandeel van apple bij 4Q2011 omhoog gaat! heeft te maken gehad met de lancering van een nieuwe iphone?
Klopt :) Offtopic dus zal het wel fout hebben...

KLOPT NIET!!!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 augustus 2012 13:53]

Het aandeel van iOS gaat op dit moment ook erg omlaag vanwege de geruchten over de iPhone 5. Ik denk dat veel iPhone liefhebbers daar op wachten.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de 'nieuwere' iPhone iedere keer maar amper verschilt van zijn voorganger zeker bij de laatste update van iPhone4 naar iPhone4S.
kijk je naar Q2-2011 & Q2-2012 dan zie je hetzelfde gedrag, bij Q4-2011 opvallend hoe android een stapje terugdoet.
Ik denk dat het er ook mee te maken heeft dat de 'nieuwere' iPhone iedere keer maar amper verschilt van zijn voorganger zeker bij de laatste update van iPhone4 naar iPhone4S.
Je zou daar een punt hebben als de 3GS niet beter had verkocht dan de 3G, maar dat deed ie wel. En de 4S deed het ook weer beter dan de 4.

Alleen is de Android markt veel breder georienteerd en veel groter daardoor. Die enorme hoeveelheid Android toestellen zijn lang niet allemaal Samsung Galaxy S III's.

Dus puur aan marktaandeel kun je vrij weinig aflezen heb ik 't idee, de vergelijking is een beetje scheef.
én? De verkochte iOS phones zijn lang niet allemaal iPhone 4S, er zijn ook nog een hele hoop 4 en 3GSen bij.
Dan nog, 3 toestellen tegen 100en Android toestellen in verschillende price ranges
@ZesPak Klopt, maar wel heel veel.

Ik zal even die opmerking van arjankoole iets beter belichten voor een duidelijkere kijk op deze cijfers. Tot nu toe heeft iedere nieuwe iPhone meer verkocht dan het cumulatieve aantal van de modellen ervoor. Ongelofelijke groei voor één enkel product eigenlijk als je erover nadenkt.
  • The 3G easily outsold the original iPhone. In fact, it sold nearly four times as many.
  • The 3GS also handily beat the 3G+original total by a factor of 1.6
  • The 4 also beat the 3GS+3G+original. As the 4 may continue to sell into the future, the beat will only grow larger.
  • The 4S is only half way through beating the 4+3GS+3G+original. Assuming the current quarter’s sales roughly equal the last quarter’s, the total for 4S will reach two thirds of the sum of the previous generations (i.e. 100 million) by the end of September. Bearing in mind that the 4S is likely to remain in production at least one more year means it has a potential to come close to the target of 162 million.
This leaves us with the question of how many iPhone “5″s will sell. As it stands today, the cumulative total would have to be greater than 263 million units (including assumptions for the current quarter.) That target is shown below:
http://www.asymco.com/201...n-of-iphone-will-be-sold/


De Galaxy S lijn heeft tot juni 2012 deze cijfers, die er natuurlijk nooit bij in de buurt komen, maar het zeker niet onaardig doen. Er moet bij vermeld worden dat dit over shipments gaat, maar vooral in de high end zal dit waarschijnlijk niet heel veel met de realiteit schelen. Wat de cijfers wel zeggen is dat ieder opvolgend model van de Galaxy S series (Note niet meerekenen dus) grofweg 1,9x zo snel verkoopt als de voorloper. Oók een hele mooie prestatie natuurlijk. Ik vergeet natuurlijk een aantal modellen, maar ik heb de belangrijkste er even uitgehaald, daar zijn ook de meeste cijfers over bekend.
  • Samsung Galaxy S - 24 miljoen (over 27 maanden)
  • Samsung Galaxy SII - 28 miljoen (over 16 maanden)
  • Samsung Galaxy Note - 7 miljoen (over 8 maanden)
  • Samsung Galaxy SIII - 10 miljoen (over 3 maanden - cijfers van eind juni)
Samsung said that 24 million units of the first Galaxy S phone have hit the sales market since June 2010, followed by 28 million Galaxy S II phones over the past year. Samsung uses the term "sales." But it's important to note that the company is actually referring to shipments since the numbers point to how many units have been shipped to retail channels.
http://news.cnet.com/8301...galaxy-s-and-s-ii-phones/

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 9 augustus 2012 11:07]

Het is goed te zien hoe snel de markt van telefonie verandert. Ik vind het jammer dat Blackberry en Symbian op termijn waarschijnlijk nog meer marktaandeel verliezen, want het zijn goede besturingssystemen.

Een groei van 115% voor WP lijkt heel goed -alleen verhoudt die stijging zich niet tot de gehele markt. Hun aantallen zijn relatief laag waardoor een groei van 115% mogelijk is. Ik denk wel dat WP op den duur nummer drie wordt met een marktaandeel van ongeveer 10%.

Eigenlijk zal iOS net als met Apple's gewone OS flink cashen met hun producten, maar het marktaandeel zal zakken tot een redelijk percentage zoals dat op pc's waar Windows heer en meester is, zo zal op mobieltjes Android heer en meester zijn. Dat is ook ergens logisch: er zijn vele malen meer fabrikanten en verschillende soorten mobieltjes dan Apple, BB, WP of Symbian heeft.

Ik hoop voor RIM dat ze hun marktaandeel uiteindelijk met BB 10 weer laten stijgen.

[Reactie gewijzigd door South_Styler op 8 augustus 2012 13:49]

Ja, maar dat voordal van Android heb je met Windows Phone ook. Ik denk persoonlijk dat iOS rond de 15% blijft hangen, BBOS rond de 10% en dat Windows Phone en Android de rest onder elkaar gaan verdelen (op lange termijn).
@Loller1 Waardoor denk je dat WP zo'n hoog aandeel krijgt t.o.v van bijvoorbeeld iOS? Het probleem met marktaandeel zit vaak ook in het totale aantal verkochte toestellen. Op dit moment verkoopt de iPhone nog erg goed waardoor hun marktaandeel wel zal zakken, maar 15%? Misschien over een jaar of vijf... maar voorlopig heeft WP nog een zeer grote achterstand heeft in de verkoop.

Wat ik niet snap bij WP is dat er verschillende fabrikanten zijn die voor het OS telefoons maken (Samsung, Acer, Nokia, HTC, Dell?), maar voor geen van alle zie ik marketing behalve de Nokia's. Ik denk dat Microsoft zo wie zo meer aan markteting moet gaan doen, want bijvoorbeeld de HTC Titan vond ik persoonlijk met WP 7.5 echt een geweldig toestel om mee te werken.
Bij HTC, Samsung etc. ligt de focus 100% op Android omdat dat nou eenmaal de makkelijkste is om in de markt te zetten hè. Het marktaandeel staat al. WP7 kan dan wel voordelen hebben op papier en in de praktijk, maar dat zegt niets over hoe makkelijk je kunt marketen. Het gebeurt wel vaker dat een beter product het onderspit delft omdat het lastig te verkopen is om verschillende redenen.
Ik vraag me af hoe groot "bada" eigenlijk is in het hokje 'overige'. Schijnt dat ze tijdje geleden nog meer verkochten dan Windows Phone.
Klopt maar dat was vorig jaar, en er is in de tussentijd geen nieuwe bada telefoon uitgebracht dus ga maar uit van nog geen miljoen stuks...
Klopt maar dat was vorig jaar, en er is in de tussentijd geen nieuwe bada telefoon uitgebracht dus ga maar uit van nog geen miljoen stuks...
Bada is bij meego of maemo (ik haal ze altijd door de war) geschoven toch? waar samsung nu aan werkt met Intel?
Bada was meer een featurephone OS dan een smartphone OS vond ik zelf. Heb er een applicatie voor ontwikkeld iets meer dan een jaar geleden. Een paar grote bedrijven waren toen wel enthousiast maar volgens mij heeft Bada het nooit gehaald.
Bada is nu Tizen geworden.

Maar het is idd wel duidelijk dat Samsung zich voornamelijk op Android richt, en de ontwikkeling van Tizen/Bada op een laag pitje gaat. Mochten ze ooit met Google in conflict komen, dan hebben ze het in elk geval achter de hand, maar het is duidelijk dat consumenten liever Android dan Bada kopen.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 8 augustus 2012 14:54]

Volgens de toelichting van IDC hebben ze bada in de categorie linux gestopt.
Ik vraag me af hoe groot "bada" eigenlijk is in het hokje 'overige'. Schijnt dat ze tijdje geleden nog meer verkochten dan Windows Phone.
De cijfers van Mei 2012 (Q2)
http://www.geekwire.com/2...ng-bada-smartphone-sales/

De verkoop van WP7.x zal nu gaan stagneren ivm WP8 Of het vertrouwen blijft moet je afwachten.
Ik betwijfel het. De meeste consumenten zullen geen idee hebben wat WP8vsWP7.5 betekent. (jij ook niet overigens, maar jij hebt al tegen WP besloten te zijn)

WP7.8 kent wat nieuwe features en Nokia vult nu al de leegtes op met eigen apps. Waaronder een datacounter. Je mist straks met WP7.8 bijna niets ten opzichte van WP8 vanwege alle moeite die Nokia in de Lumiatjes stopt, op een paar nieuwere marketplace applicaties na. Maar de huidige WP7 marketplace is al behoorlijk goed gevuld en er is bijna geen applicatie die er niet ook voor WP7 is.

Zeker als je nu een Lumia 800/710 voor een jaartje hebt, en dat kan gerust met de huidige prijzen, kun je straks mooi als WP8 goed werkt daarop overstappen met in de tussentijd 7.8. Kan niet mis gaan.
Mooi om te zien dat Windows Phone steeds meer de lucht in gaat. het OS is namelijk erg goed. Snap ook vaak niet dat mensen hem de grond in boren...
Snap ook vaak niet dat mensen hem de grond in boren...
Bijna niemand doet dat uit het niks, meestal zijn dat soort dingen een reactie en is dus eigenlijk iemand anders een OS de grond in aan het boren. Met het gevolg dat ie daarna de wind van voren krijgt :)

Ik praat zelf nooit uit het niks overdreven negatief over andere OSen, tot de 'tegenpartij' mijn favo OSen uit het niks moet afkraken, dan doe ik vrolijk mee natuurlijk :)

Enige waar ik zwaar negatief over ben is Metro op de desktop wat je echt door je neus heen drukken wat ik vervelend vind omdat ik vrij afhankelijk van Windows ben! Was ik dat niet maakte het mij ook geen snars uit hoe het er uit zag ;)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 8 augustus 2012 14:01]

Niemand die WP de grond inboort, slechts enkele Android en IOS fanaten. Hier op Tweakers.net is men in het algemeen er erg tevreden over.

WP is een geweldig OS, heb het ook als tweede telefoon en ben er erg tevreden over.
@kevinwalter / offtopic:
Tja microsoft wordt vaak genoeg de grond in geboord, zeker hier op tweakers, het "microsoft is evil" gevoel blijft toch op één op andere manier hangen...

Ontopic:
Een vriend van me heeft een windows phone en moet zeggen ben er best van gecharmeerd. Voor mijn persoonlijke smaak niet open genoeg, android kraakt toch wat makkelijker, maar zou ik het aanbevelen aan bijvoorbeeld mijn zusje? Ja zeker wel het is in mijn ogen zeker wel een concurrent voor IOS als "gemakkelijk te gebruiken" OS.
Grond in boren, daar lees ik niet vaak over.
Wel dat het een beetje tegenvalt, en wat mij vooral tegenvalt is dat MS en Nokia met de Omnia900 niet een update wil/kan/mag uitvoeren naar wm8

Ik zie in WM7 wel ruimte veel ruimte voor verbetering in de aanpasbaarheid van tiles, en juist die (life) tiles is zo waar ze op "geilen" en "promoten" Iets dat in WM8 in orde schijnt te zijn. Maar goed blijkbaar vind nokia het niet belangrijk dat hun vlaggenschip die update niet krijgt. Juist nu Nokia keihard moet doorpakken falen ze weer.


edit: ik gebruik na jaaaaren geen nokia meer, maar ken de omnia serie wel. Inmiddels 3 generaties android en dat bevalt goed (ook al is het niet 100%)

[Reactie gewijzigd door Pinin op 8 augustus 2012 14:15]

Welke telefoon bedoel je? Deze of deze? Dat er geen update naar WP (P staat voor Phone, M staat voor Mobile, nu is dat dus Phone, eerder Mobile) 8 komt is geen drama ik heb een HD7 en lig al bijna voor de Microsoft store met mijn dekbedje, en klapstoel, en overdreven strakke t-shirtje om de eerste WP8 LumiaOmnia910 in ontvangst te nemen. Als hipster moet je wat, je weet.

Maar ik hou idd wel van die 'life' tiles, ze zijn gewoon mooi weet je al die informatie 'live' op je scherm, niemand heeft dat Android niet iOS niet, mijn Atari 2600 niet.

[Reactie gewijzigd door SilverAqua op 8 augustus 2012 14:59]

Ik moest toch even lachen om je reactie. Ten eerste is de Omnia serie van Samsung en niet van Nokia. die hebben namelijk de Lumia serie (ik geef toe, dat klinkt een beetje hetzelfde). Daarnaast is het WP7, Windows Mobile 6.x is afgevoerd na de introductie van WP7

Hoewel hier misschien wel 1 van de grootste fans van Windows Phone aan het typen is, denk ik dat het OS het toch best lastig gaat krijgen de komende jaren. Ja, het werkt goed, maar dat doet iOS (blijkbaar?) ook. Microsoft is met WP wat mij betreft in het vaarwater van Apple gekomen door een soortgelijk model te kiezen.
Hoewel het met WP8 wat meer tussen Android en iOS terecht gaat komen, doordat bijvoorbeeld de Zune software (iTunes kloon) niet meer nodig is voor synchronisatie en we gelukkig de SD-kaartjes weer terug krijgen, ben ik toch heel benieuwd of deze middle-of-the-road benadering voldoende aan gaat slaan. Waar ze zich vooral op moeten richten is de markt die OF uitgekeken is op een iPhone, of die Android "te moeilijk" / "complex" vinden. Die eerste groep zie je nu wel mondjesmaat opschuiven richting WP, maar die tweede groep zie ik nog nauwelijks.

Daarnaast wordt het steeds lastiger om consumenten te laten overstappen. Ga je van een iPhone naar een Windows Phone, dan ben je al je betaalde apps in 1 klap kwijt. Dat is niet leuk en dus zal dat aspect best meewegen in een overstap naar een ander platform. Wil Microsoft Windows Phone echt aan laten slaan, dan zou het mooi zijn als ze voor dat probleem een oplossing bedenken.

Voor mijzelf is Windows Phone het eerste platform geweest waarvoor ik apps kocht. Dus ik had nergens last van. Of dat echter nog zo'n grote markt is durf ik te betwijfelen.

Microsoft heeft zich in een lastige positie weten te manoeuvreren! Maar een kat in het nauw....
Hierbij moet wel rekening gehouden worden met de verschillende segmenten waarin de OSen opereren. Vooral Android wordt de laatste tijd ook veel ingezet op low/mid end toestellen.
Ik denk dat dit zo maar richting (en over!) de 80% gaat hoor. Het gros zijn gewoon 'low' end ~¤200 toestellen.
Waarom moet daar rekening mee worden gehouden? het is niet de schuld van Android dat het overal op kan.

Dat is het mooie van open-source, de andere bedrijven willen het OS voor zichzelf houden zodat ze zo veel mogelijk geld kunnen verdienen aan hun eigen eco-systeem.
Afgelopen weken voor het eerst Android geprobeerd na jaren iOS, maar ik heb de Samsung Note inmiddels weer verkocht.
IOS is voor mij simpelweg meer gepolijst, samenhangerder en intuïtiever dan het meer ietwat rommelige Android.

[Reactie gewijzigd door Hadespuiter op 8 augustus 2012 14:32]

Duh.

Alles waar je al ervaring mee hebt is 'intuitiever'.. }:O

Verder feli. met je iPhone. O+
als je al gelijk hebt en dat niet ligt aan het feit dat je jaren lang IOS hebt gebruikt zou dat voor mij nimmer nooit niet opwegen tegen de openheid van android.

mijn Andriod phone is mijn phone waar ik mee kan doen wat ik wil en niet iets dat je min of meer in bruikleen heb van apple en alles mee mag doen... zolang apple het goed vind.
Met intuïtiever bedoel ik de tijd die je er in moet steken eer je er lekker mee kunt werken. iOS is wat dat betreft bijna instant. Android behoeft meer gevogel en dan nog vond ik uiteindelijk de gebruikservaring minder.
mjah, blijf lastig om dat objectief te beoordelen vind ik. Zo heeft Android standaard een teminal emulator aan boord, die kon ik op iOS niet vinden. Hetzelfde voor bv een ssh client (en dan niet een van 10 Euro), tethering etc... Maar ik kan me voorstellen dat veel mensen daar geen belang aan hechten :)
Je kunt het ook altijd vergelijken met Windows vs osX.

Als ik weer eens een keer switch van OS dan ben ik aan de ene kant blij, want sommige dingen zitten er gewoon beter in. Aan de andere kant zie je dan dat ze ontwerpkeuzes te ver of juist niet ver genoeg hebben doorgevoerd. En dat geld dan zowel voor Apple, Windows, maar ook Linux.
Zo kan ik weer niks met iOS omdat ik het niet gewend ben. Zet mij achter een Mac met OSX en ik loop helemaal klem. Als ik 'gedwongen' wordt om ermee te werken dan zal ik er na een tijdje heus een systeem in ontdekken en het geweldig vinden. Kwestie van wennen dus en je vooroordelen opzij durven zetten.
Ik denk Android blijft groeien om twee redenen. Ten eerste doordat veel merken het aanbieden, zal de keuze voor de consument uitgebreider zijn en veel Android high end smartphones kunnen zich qua hard- en software meten met Apple iPhone. Ten tweede zal door bijvoorbeeld de Nexus 7 die alleen wordt gepresenteerd door Google om marktaandeel te veroveren, de stap makkelijker worden om ook een Android smartphone te nemen.