Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 83, views: 29.140 •

De ontwikkelaars van XBMC hebben aangekondigd dat zij een versie van de opensource-mediaspelersoftware zullen uitbrengen voor de Ouya, een Android-console. XBMC zal ook voor andere Android-apparaten beschikbaar komen.

OuyaHet team achter de Ouya-console zegt het XBMC-project te ondersteunen, terwijl een deel van de actieve XBMC-developers geld zou hebben gestoken in het Kickstart-project van Ouya. De twee partijen hebben daarop besloten te gaan samenwerken. Zo belooft Ouya hardware naar de XBMC-ontwikkelaars te sturen, zodat zij de mediaspelersoftware kunnen finetunen voor het platform.

Omdat de goedkope Ouya-console op Android draait, zal het XBMC-team kunnen terugvallen op code die al geschreven is in de in aanbouw zijnde versie voor het Android-platform. Wanneer XBMC voor Android precies uitkomt, is nog niet bekend. Momenteel worden aan een beperkt aantal gebruikers bètaversies overhandigd.

Met een samenwerking met XBMC sluit Ouya opnieuw een belangrijke overeenkomst. Onlangs kondigde de start-up aan een OnLive-client op de console te willen plaatsen, terwijl Square Enix het klassieke Final Fantasy III op de Ouya wil uitbrengen.

Ouya

Reacties (83)

Ouya krijgt veel support! ik verwacht veel van deze multimedia doos! hoop dat het doorzet en een nieuwe hit wordt, een goedkope console die voor iedereen is met dit soort support! helemaal top!
Het is een schitterend alternatief voor de doorsnee consument, dat zonder meer.

Desondanks hoop ik dat de hype van sociale games en dit soort goedkope alternatieven niet zo groot wordt dat de consoles voor de hardcore gamers ophouden te bestaan.
consoles zijn toch puur en alleen casual gaming (sterker nog, daar draait het hele concept om), gezien de consoles die prima naast elkaar kunnen bestaan lijkt me een open console met een fatsoenlijke mediafunctionaliteit en goede indie games eerder een mooie aanvulling (aangezien beide functionaliteiten op andere consoles beperkt zijn)

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 7 augustus 2012 15:51]

consoles zijn toch puur en alleen casual gaming
Onder casual gaming wordt over het algemeen dingen zoals "Angry Birds" en "Bejeweled" verstaan. Spelletjes die je even oppakt en weer weglegt.

Consoles zijn absoluut het domein van de zogenaamde Triple-A releases. De spellen waar miljoenen in worden geinvesteerd voor de ontwikkeling (denk aan Mass Effect, Gran Turismo) zijn niet "casual" te noemen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 7 augustus 2012 15:30]

Helemaal met je eens, en juist daarom zou ik graag een Ouya in huis willen hebben; vaak genoeg het gevoel dat ik even, om de verveling te sussen, wil (casual) gamen, maar dan niet op de X360/PS3, teveel gedoe, duurt te lang en sowieso effe geen zin op dat moment in wat jij dus noemt Triple-A release.

Vaak pak ik dan de i4 en speel daar een spelletje op (zoals agent dash/zombiesvsplants/water/perry) of op de computer (zoals Botanicula en Limbo) :)

[Reactie gewijzigd door EN-IS op 7 augustus 2012 15:45]

Prima, maar daar heb ik mijn iPad voor.
Consoles zijn echter wel meer casual gericht, bepaalde games kun je gewoon niet op een hoog niveau spelen als dan op een pc

de meeste game tournaments met grote prijzen zul je toch echt op de PC platform moeten spelen (zie ook Riot Salaris nieuws artikel etc) zo iets ga je echt niet tegen komen op de console

ja er komen tripple-A releases op uit
games Zoals Super smash bro's zou nog competitief genoeg zijn maar daar blijft het echt bij
Dat is volgens mij geen goede indicator hoor. Voor alle grote Trippel A sport en race games zijn er wel grote evenmenten te vinden waarin bakken met geld omgaat.

Het genre is gewoon anders op de pc.
Even op de bank snel gamen: snel oppakken en snel wegleggen is toch bij uitstek het domein van een console, bij complexere en uitgebreidere titels loopt je al snel tegen beperkingen aan, dat veel mensen die beperkingen voor lief nemen doet niets af aan het feit dat het primaire doel van een console snel, simpel en casual vermaak is.
Weer wordt het "zo'n" discussie....
De meeste reacties hierboven bevatten grotendeels onzin feiten en persoonlijke meningen.
Ik kan ook lekker op de bank gamen op me pc enz. Op de andere genoemde meningen ga ik niet eens in.

Hoe een console of PC werkt voor Jou persoonlijk ligt helemaal aan je eigen omgeving. Je kunt je persoonlijke hardware op heel veel verschillende manieren zo indelen en installeren zoals als jij dat wilt.

Over casual gaming gesproken; als persoon A 30 uur per week Mario Kart speelt, en Persoon B 30 uur per week World of Warcraft op de PC speelt, is de een dan meer "Hardcore" dan de ander? Ik denk dat het meer zegt over je persoonlijke tijdsindeling dan de hardware die je gebruikt.
consoles zijn toch puur en alleen casual gaming
Weet je, ik vraag me af of nog op dit soort PC-fanboy prietpraat moet reageren. De PC is toch het casual platform bij uitstek? Zie de populairiteit van browser games, casual Free to Play spelletjes, The Sims etc etc. Moet ik doorgaan?

Consoles zijn gericht mensen die willen investeren in een dedicated game machine. Tuurlijk komen er op consoles "casual" games uit. Kijk maar naar de Wii. Maar om Zelda, Metroid of Mario Galaxy casual te noemen moet je wel een flinke PC-kast voor je kop hebben. Hetzelfde geld voor de Xbox en PS3. "Casual" games zijn niet platform afhankelijk maar zijn gewoon een trend in games-land.
Veel console games kosten zomaar 20 uur of meer om uit te spelen als je ook nog wat side-quests wilt completen. Hardly casual zou ik zeggen. Maargoed 'hardcore' betekent voor veel PC fanaten vooral dat je heel goed kunt richten met je muis, terwijl je hyper aan het rondrennen bent in een een online FPS. En niet te vergeten dat je minimaal op ultra-high settings in Full HD speelt natuurlijk. 8)7

Ik denk dat ik vanavond nog maar ff heel erg casual God of War III ga spelen :*) :P
Echt nie, juist op ultra-low settings voor een betere framerate!
:*)
tijd heeft niets met hardcore te maken ;) (en als je dat niet snapt ga ik het niet uitleggen)
Je bedoelt dat The Sims op de PC wel hardcore is en een game als Dark Souls niet?
Veel console games kosten zomaar 20 uur of meer om uit te spelen als je ook nog wat side-quests wilt completen. Hardly casual zou ik zeggen
Ik denk dat ik ook wel meer dan 20 uur angry birds gespeeld heb :+
Hangt af van je definities. Competitieve games doen het vele malen beter op PC. Ik denk dat blouweKip met "casual" gaming bedoelt dat je een spel speelt zonder consequenties en zonder enige druk om er meer in te bereiken dan "het uitspelen" of "spelen tot het je niet meer interesseert".

Met competitief gamen bedoel ik dus dingen als Star Craft, League of Legends, Quake, etc. Zelfs in progressie-georienteerde games zien we dit terug. De race om de eerste te zijn die een boss neerhaalt in WoW of zelfs Diablo 3 bijvoorbeeld. Dit zie je allemaal op consoles niet terug.

In alle spellen die ik genoemd heb zijn er mensen die er hun brood mee verdienen. Dat beschouw ik toch meer als "serious gaming" dan een middagje Zelda spelen.

Zelfs als het niet om geld gaat zie je op PC nog steeds veel meer games waar je leaderboards, ranking, clan matches etc. hebt.
JIj weet kennelijk niet wat casual gaming is!
euh, ik denk dat een console uitermate geschikt is voor hardcore gaming! Je kunt gewoon de hele hardcore arcade experience naar je huiskamer halen! En dat is al lang gebeurd!

De ultieme highscore halen bij games als Space Invaders of Pacman, dat is pas hardcore gaming!!!!
Dit denk ik dus niet. De gewone consument weet (nu) nog niet eens wat Ouya is.

Ik denk dat het vooral populair wordt onder de geeks/tweakers net zoals de Raspberry Pi dat eigenlijk is, maar ik denk dat het bij het grote publiek niet aan gaat slaan.
Laat ze het eerst eens netjes porten voor een low budget PC op Linux. Kan nog steeds alleen echt goed op Windos of onder Linux op dure Asus Ion set :(
Ten minste als je geen frame drops wil
het is opensource, ga aan het werk zou ik zeggen of doe een donatie. gegeven paard enzo.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 7 augustus 2012 17:18]

XBMC, een volledig media-center met geweldige functies zoals scraping, fanart, add-ons, fancy skins en een ontzettend krachtige AudioEngine, en jij gaat klagen dat het slecht werkt op een apparaat wat zwakker is dan een ION... Voor een dubbeltje op de eerste rij willen zitten noemen ze dat.

Een ION setup heb je zeker al voor 300 euro, en als je daaronder gaat zitten moet je ook niet verwachten dat je een compleet mediacenter krijgt.

Neemt niet weg dat ik niet begrijp waarom je de ION met 300E duur noemt, en op die hardware van je framedrops hebt. Een Raspberry Pi heeft ook geen framedrops dankzij de VideoCore IV, een AppleTV 1G met CrystalBuntu erop, en een CrystalHD erin maakt op de factuur nog geen 130 euro, en ook die speelt 1080P af.

Ik kan dus niet echt anders concluderen dan dat jij gewoon echt verouderde hardware hebt waarbij in het bijzonder een GPU die geen HD resoluties aan kan, of die GPU die helemaal niet gebruikt wordt. Either way is het niet iets wat je XBMC kan verwijten: die software werkt prima, dat 720P niet werkt op jouw PC hoeft niet te betekenen dat zij ellenlange optimalisaties moeten doen met een kleine kans dat het lukt, terwijl je voor 90 euro een AppleTV 2G oppikt die het goed kan, of voor 40 euro een simpele GPU die wel HD met nette bitrates aan kan.
Draait hier nog prima op een mac Mini uit 2006
En ze hebben zelf op Kickstarter hier ook een update over gemaakt. Wat ik persoonlijk interessanter vind in die update is de voorlaatste afbeelding (link) die de eigenlijke grootte van zo'n Ouya laat zien. Ik had het een stuk groter ingeschat.
Vergeet niet dat het een console is die gebaseerd is op hardware voor een mobieltje :P

Ik had hem zelf eigenlijk ook groter ingeschat, maar dat komt voornamelijk door de andere afbeeldingen die tot nu toe vrijgegeven zijn.
Ik had het ook groter geschat. Wat ik echter een veel interessantere update vind is dat 'elke cent gaat in het verbeteren van Ouya, niet in salarissen of winst'. Dat bevestigt eigenlijk mijn gedachte al dat ze op de $99 console verlies draaien, met geld van de eerdere inversteerders. Dat zal ook zijn waarom Yves Behar via zijn bedrijf werkt en niet persoonlijk, om zijn betaling vast te stellen.

Daar is helemaal niks mis mee, ik heb om deze reden juist net nog even gebackt. Voor de 120 euro die je betaalt voor een console + 2e controller + verzending heb je sowieso een leuk systeempje, en ik heb er dus vertrouwen in dat hij in ieder geval nooit goedkoper wordt. Vanwege alle updates van de afgelopen tijd heb ik er ook vertrouwen in dat er genoeg content voor komt en dat het systeem goed zal werken. Bovendien ben ik wel voorstander voor meer concurrentie onder de TV consoles.
check, hier hetzelfde. Voor 120,- een volledige opensource game+media center is geen geld. Zeker niet met het enthousiasme dat nu bestaat, waardoor nog veel andere interessante toevoegingen zullen komen. Wordt lang wachten tot maart volgend jaar...
Ouya begint nu plotseling toch wel heel erg interessant te worden.
Was al interessant maar dit zal er natuurlijk aan te komen!
Hmm, ik ben niet zo zeer geďnteresseerd in dit als games console maar als cheapo android video player/media pc heeft het wel mijn interesse. Hoop dat het de open structuur van android wel behoudt.
Ik krijg gelijk het warme gevoel van XBMC op de eerste Xbox. Wat heb ik veel plezier aan dat ding beleefd.

En voor minder dan 100$ wordt dit een zeer aantrekkelijke HTPC voor de massa.

bron

Ik ga alvast in de spreekwoordelijke rij staan ;-)
En voor minder dan 100$ wordt dit een zeer aantrekkelijke HTPC voor de massa.
Die zijn er al behoorlijk veel hoor, denk aan de MK802 & Raspberry waar beide ook XBMC kunnen draaien.
Een Raspberry is niet echt bepaald voor de massa he?
Ik hoop dat deze dan wel 1080p over het netwerk gespeeld krijgt, want dat krijg ik met de Raspberry niet voor elkaar (wired, wireless heb ik niet nog geprobeerd).
Nee maar je kunt er best een met XBMC en een mooi doosje kopen voor een fractie van de prijs van de Ouya. Daar hoef je het dus niet voor te doen. Het is echter maar 1 van de vele functies van de Ouya, dus het is het nog steeds waard wat mij betreft. Aan de andere kant vind ik een degelijk media-player systeem op een TV-console tegenwoordig wel echt een must.
Leuk voor als je een Ouya wil kopen/hebben maar is dit niet ietsje negatief voor andere Android gebaseerde spelers?

Bijvoorbeeld dit stuk:
Zo belooft Ouya hardware naar de XBMC-ontwikkelaars te sturen, zodat zij de mediaspelersoftware kunnen finetunen voor het platform.
Ofwel (een aantal) ontwikkelaars gaan XBMC finetunen voor dát platform. Terwijl ik juist hoopte dat XBMC op Android misschien mogelijk zo gemaakt/geprogrammeerd zou (kunnen) worden dat het op bijna alle Android gebaseerde telefoons/sticks/spelers prima draait. Dus niet aan specifieke hardware vast zit.

Tuurlijk, met oude telefoons o.i.d. draait het dan minder maar dat het verder niet uitmaakt of je XBMC op een Tegra 3 HTC One X draait of op een stick met Allwinner A10 met Mali 400 GPU.

[Reactie gewijzigd door Piet91 op 7 augustus 2012 15:18]

Zal reuze meevallen, uiteindelijk hangt het nog altijd meer van je hardware af en de meegeleverde drivers of het geheel werkt: vanuit xbmc zal het op ieder android systeem gewoon werken.
Blijkbaar is hardwareversnelling niet alles op Android, en zolang dat niet gefikst is lijkt het me niet meer dan normaal dat de XBMC-ontwikkelaars zich gaan concentreren op bepaalde producten, en niet op Android op zijn geheel. Da's ook de reden waarom ze op bepaalde Android-apparaten ontwikkelen - omdat die wel al een specifieke vorm van hardwareversnelling bieden.
XBMC draait al boven verwachting op mijn SGS3. Okay hardwareversnelling werkt hier nog niet. Echter hebben ze hardware versnelling al wel op de roadmap geplaatst.
Echter stap 1. is het aan de praat krijgen op de Pivos Xios. Stap 2. is hardware accelleratie aan de praat krijgen gebaseerd op OpenMax.
Nu is daar dus ook de Ouya aan toegevoegd. Echter is nog helemaal niet duidelijk of ze met finetunen hardware acceleratie gaan implementeren gebaseerd op Ouya drivers, of dat ze gaan wachten totdat ze het "generiek" m.b.v. OpenMax libs geďmplementeerd hebben.
Hij blijft maar interessanter worden!
meer en meer linux/android apparaten in het gemiddelde huishouden. ivm de interface wijziging in de komende windows versies en de stappen van game- en software-ontwikkelaars van de laatste tijd zal deze trend zich vast nog wel even voorzetten.

[Reactie gewijzigd door ErwinPeters op 7 augustus 2012 15:24]

Eigenlijk draaien alle randapparaten in huishoudens, die ook enigzins een OS hebben op een linux versie :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013