Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 59, views: 17.199 •

Met de League of Legends Championship Series begint ontwikkelaar Riot Games een competitie voor professionele teams, die een salaris krijgen en prijzengeld kunnen verdienen. De competitie moet begin 2013 van start gaan.

Riot Games wil gamers de kans geven van hun hobby een betaalde baan te maken. Daarom begint het de League of Legends Championship Series, rond zijn eigen moba-game League of Legends. In de Championship Series strijden teams uit Noord-Amerika, Europa en Azië. De teams spelen wekelijks matches, die door Riot Games gratis in hd gestreamd zullen worden. De studio wil de leden van de deelnemende teams een salaris geven. Daarnaast is er een prijzenpot die onder de winnende teams wordt verdeeld. "We kregen van veel spelers de vraag of we niet wat meer aandacht konden besteden aan League of Legends eSports. De League of Legends Championship Series is ons antwoord op die vraag", stelt Brandon Beck, directeur van Riot Games.

De Championship Series moet begin 2013 van start gaan. Voor die tijd wil Riot Games de deelnemende teams selecteren. Europese teams kunnen zich kwalificeren tijdens de European Season Two Regionals, die gespeeld worden tijdens de GamesCom, de beurs die van 16 tot en met 19 augustus plaatsvindt in Keulen. Noord-Amerikaanse teams kunnen selectie afdwingen tijdens de Season Two Regionals, die eind augustus in Seattle uitgevochten worden. De Championship Series gaat deel uitmaken van League of Legends Season 3. Naast de Championship Series bestaat dat uit een Challenger Circuit, waaraan ook niet-professionele teams kunnen meedoen.

League of Legends

Reacties (59)

Nou ja, waarom niet? Topsporters moeten dagelijks trainen en wedstrijden spelen en krijgen daar geld voor, waarschijnlijk meer geld als ze winnen. Ze worden (als het goed is) betaald uit advertentie inkomsten. Bij zoiets is dat niet anders volgens mij.

Er zullen altijd mensen zijn die hier verschil tussen zien (is er natuurlijk ook, de mensen die gamen voor geld bewegen minder), maar wat mij betreft hebben professionele gamers net zoveel recht op betaling als topsporters.
Aye, het is echter wel raar dat Riot dit doet.
Wat verdienen hun eraan? Ik neem aan dat ze gewoon reclame afspelen tijdens de pauzes tussen wedstrijden. Dit doet men namelijk ook vaak bij SC2 tournooien om de kosten wat te dekken en het lijkt prima te werken. Ze zullen dan ook wel wat sponsorships hebben, maar meerdere teams een 'salaris' betalen kan als snel veel gaan kosten.

Leuke website met wat statistieken over wat sommige SC2 profs dit jaar als 'salaris' hadden (Inkomsten worden waarschijnlijk over het team verdeeld, maar goed). Je kan er dus aardig wat geld mee verdienen.

Lijkt me een leuke stap voor e-sports. Als dit bij LoL aanslaat, dan kan misschien ook voor andere spelen werken.

[Reactie gewijzigd door Zelalas op 7 augustus 2012 16:28]

Helemaal niet zo raar lijkt me.

Naast het afspelen van reclame tijdens de pauzes, is de stream zelf natuurlijk al flinke reclame voor LoL.

Het spoort mensen aan LoL te gaan spelen en spoort bestaande LoL gamers aan intensiever te spelen.
Als je meer tijd in een spel stopt vind je het vaak minder erg om er meer geld aan uit te geven.

Oftewel: door het verzorgen van betaalde eSports hoopt Riot Games indirect meer microtransacties binnen te krijgen.
Toen Counter-strike source werd gekozen boven Counterstrike 1.6 for CGS, zijn bijna alle amerikaanse top 1.6 teams overgestapt op counter-strike source voor de CGS (De CGS was ook een salaris tournament).

Dit brengt naast de spelers ook nog eens kijkers met zich mee. Verder is het naamsbekendheid etc.

En als je kijkt naar de prijzen die Riot uitdeelt voor de season 2 championships zijn salarisen niet eens zo heel gek.

Voor degenen die niet echt iets met league of legends hebben- de meeste redelijk grote league of legends tournaments hebben meer dan 100.000 gelijktijdige unieke kijkers.
Ik denk dat dit een hele goede stap is voor de LoL pro scène. De spelers die op dit moment het meeste geld verdienen doen dat dmv streamen en websites beheren ipv goed zijn in het spel.

Omdat de druk van een inkomen hoog zijn en het zo moeilijk is om geld te verdienen. Het altijd moeten streamen voor inkomen is een hele grote afleiding voor de spelers maakt het ook meer een soort van populairiteits wedstrijd.

Ook een reden waarom nl geen grote pro teams heeft (lll doet het nog aardig) is omdat de leefkosten zo hoog zijn.
Jij weet duidelijk niet hoeveel moeite het kost om pro gamer te zijn die mensen trainen soms meer dan 10 uur per dag en dan 7 dagen in de week. Die doen meer moeite dan de gemiddelde werkende Nederlander. En vaak krijg je dan niets of amper betaald. Het is een harde wereld met veel concurrentie. Ik heb respect voor de mensen die zo veel toewijding hebben.
Lol (pun intented xD) Er zijn zoveel sporten of hobby's waar dit het geval is.
Een gemakkelijk voorbeeld is bodybuilding.
Dit kost je meer tijd en geld dan gamen doet .. .

Verder is het wel een mooi initiatief en zeker haalbaar als je kijkt naar de aantallen kijkers die WimBarelds hierboven aanhaald (100.000).
Hier kan je zeker wat sponsors uithalen die geld voor willen neertellen.
mooi heb al een team ga me zeker inschrijven :)
LoL is een erg groot spel en zeer competitief niet voor de casual gamer

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 augustus 2012 15:36]

Waarom zou LoL niet voor de casual player zijn?
Het is gewoon een goede game: "easy to learn difficult to master"

Alleen is de community imho niet zo goed, veel te veel mensen (pubers?) die lopen te schelden en zichzelf geniaal vinden.
Met de komst van een Championship zullen er gelukkig ook gedragsregels komen ;)
Aso's (ik categoriseer ze maar even zo, er zijn vaak ook adolescenten die zich misdragen) hebben de neiging om vooral makkelijke spellen te spelen. Zoals je zegt heeft het spel een laag instapniveau. Ze spelen een aantal keer, winnen hier en daar, en voelen zich al heel wat. En als het dan opeens een paar keer niet lukt (een veel betere tegenstander) vloeit de schuttingtaal rijkelijk door de chat.

Bij bijvoorbeeld Starcraft heb je daar beduidend minder last van want het spel vereist vanaf het begin af aan dat je meer nadenkt. Natuurlijk is dat spel niet aso-vrij, maar het verschil als je een public match speelt is aanzienlijk.

Ik vind het concept van een betaalde competitie wel een aardig idee voor naast de MLG en dergelijke, het publiek kan zo hun 'helden' nog vaker in actie zien.
Bij bijvoorbeeld Starcraft heb je daar beduidend minder last van want het spel vereist vanaf het begin af aan dat je meer nadenkt. Natuurlijk is dat spel niet aso-vrij, maar het verschil als je een public match speelt is aanzienlijk.
Deed me gelijk even denken aan EG IdrA ;)
Ach, iedereen doet wel eens een ragequit.. en het was niet eens op zo'n heel bijzonder moment ofzo... kuch :+
tjah helaas zul je dat altijd hebben met competitieve games.
emoties horen er nou eenmaal bij en sommige mensen houden er nou eenmaal van om een beetje agressieve games te spelen.

heb je ook in voetbal daar word je ook gewoon afgekat als je een verkeerde actie maakt
hoort er bij dus...

de casual gamer houd daar niet van en dan is dit spel dus niet voor hun

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 augustus 2012 18:23]

Je word wel aardig geschaald op niveau, dus idioten bij idioten.

Denk dat je het daarom ook best casual kan spelen. Ken namelijk zat jongens die dat doen.
LoL is zo ongeveer de meest casual MOBA game out there...
De concurrentie, Dota, Dota2 en HoN zijn een heel stuk moeilijker.
LoL is juist voor de casual gamer als we naar Dota kijken. Veel makkelijker om te leren en veel minder acties om op te letten.
"LoL is een erg groot spel en zeer competitief niet voor de casual gamer."

Het is een populair spel ja, maar dat het niet voor de casual gamer is slaat op niks.
Het spel is zo simpel tegenover HoN of DotA en omdat het gratis was vanaf het begin en simpel op te pikken is en makkelijk te leren, de jungle is makkelijk, de spel snelheid is zeer traag, daarom is het zo groot en populair, het spreekt mensen vanaf het begin al meteen aan en daarom is het de meest casual MOBA.

Ik neem aan dat je nog nooit HoN hebt gespeeld, verglijk het maar eens. Je kan veel meer dingen doen in DotA en HoN.

Door de grootte playerbase kan RIOT deze league organiseren.
Ik wil geen lol vs hon discussie starten, maar lol is niet heel erg casual.

In hon kan je meer, maar mechanisch zit lol beter in elkaar (ook vergeleken met dota2) dit zorgt veel hele andere micro. Op macro niveau ligt lol wel een beetje achter.

Dat de jungle makkelijk is vind ik een slecht argument want voor jou tegenstander is het ook makkelijk. Dit zorgt voor ervoor dat je meer tijd hebt voor ganks en counter jungle.
Ik denk dat je een beetje biased bent vanwege je innige deelname aan LoL.

Ik weet ook niet precies waar je vandaan haalt dat LoL mechanisch beter in elkaar zit. Heb toch vele malen in die game bugs gehad zoals te lang "knocked" zijn in de lucht door Cho'Gath/Malphite. Dat een CC van een halve/1seconde dan ineens 2-3 duurt moet natuurlijk niet mogen. Door landschappen kunnen heenlopen en creeps die je wel eens de halve map achtervolgen en je positie weggeven is natuurlijk not done. Die problemen ben ik zelfs sinds het starten van Dota2 niet tegengekomen.

En vergeleken met Dota is de jungle wel ziekelijk makkelijk om doorheen te ploegen en ganks zijn in veel gevallen een simpele kwestie van tankier zijn en met de laners omstebeurten tower tanken. In Dota komt er denying/pulling bij kijken en zijn er veel meer wegen in/uit een lane, dus 1-2 wards plaatsen is niet voldoende (hetgeen wat ganken moeilijk maakt in LoL als de tegenstander niet overextend). Ook is lasthitten in LoL vele malen gemakkelijker en zijn builds over het algemeen voor heroes van een bepaald soort vrijwel hetzelfde (standaard AP build Deathcap, Void Staff, RoA, Sorc Shoes - Standaard AD build Berserkers Greaves, Phantom Dancer, IE, BT, LW). Dit is in Dota vooral niet zo.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 10 augustus 2012 15:12]

Hoop dat ze deze keer bij Gamescom de wedstrijden in een iets 'vrolijkere' zaal plaatsen, leek net alsof ze in de kelder van het gebouw zaten :P

Zijn ze er voor de WCG al uit welke van de 2 ze nu definitief gaan nemen? Dota2 was de eerste keuze, maar door enorme succes van LoL waren ze die aan het overwegen.
edit, dota2 is dus definitief.

Mogelijk dat daarom Riot games nu groter gaat beginnen met LoL-leagues?

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 7 augustus 2012 15:39]

Ik vind de kwaliteit van de casting (hoewel een stuk verbeterd!) nog steeds niet echt om over naar huis te schrijven (in vergelijking met bijvoorbeeld SCII !!).
Je merkt wel heel duidelijk dat LoL professioneler, volwassener wordt. Servers zijn stabieler (exclusief gisterenavond) , spectate modus, betere stats...

Het is inderdaad alleen jammer dat er door de community een hoop frustratie punten zijn:
- spelers die leaven / AFKen
- spelers die (imo) mietjes gedrag vertonen (20 min surrender of niet serieus meer spelen)
- aggressieve communicatie / enkel eigen taal spreken
- totaal geen communicatie
- instant locks.

De tot nu toe getroffen maatregelen (rapporten van spelers) zorgen er helaas niet voor dat deze frustratie punten minder worden. Echter, sinds de splitsing van de EU servers is het wel een stuk prettiger spelen...!
Hoeveel leavers maak jij mee als je gewoon ranked speelt dan ?

Als je met een slechte ratio normal speelt heb je daar misschien last van maar lijkt me dan ook niet meer dan logisch.
Als antwoord op je vraag:

Tot elo 1400 heb je in redelijk wat spellen leavers hoor.
Maat en ik zitten op een 1 op 4 ratio van leavers. (Dus per 4 spellen, 1 spel met een leaver/afker of troller).
Zie het meer als een bijbaantje als je redelijk tot goed bent. Hopelijk wordt ik als niet-tactics kenner in LoL minder lastig gevallen door die wannabe pro spelers. Enig klein foutje en je wordt verrot gescholden.
kans is redelijk groot dat dat wel gaat gebeuren dit spel speel je omdat het erg competitief is net zoals voetbal word je er ook op aangesproken als je iets echt verkeerd doet
LoL is niet erg competitief (balans is ver te zoeken), bovendien spelen de ''pro's'' heel erg anders dan de meeste ''normale'' spelers. Ik zit zelf net boven de 1500 elo en bijna elke game is er wel een wannabe pro die net een of andere stream heeft zitten kijken en een domme champion keuze doet (bijv. Soraka mid ;( ), een score haalt van 0-8 en vervolgens de game verlaat.

Dit soort gedrag zie je overigens ook in andere Moba games, maar het zou fijn zijn als streamers een ''Don't try this at home'' berichtje laten zien.

En, natuurlijk, Dunning-Kruger.
"LoL is niet erg competitief (balans is ver te zoeken)"

het dunkt me nogal dat je dat zegt als het niet competitief was geweest hadden ze niet zon grote player base verder krijgen ze nu een Salaris als ze in de competitie zitten!

dat jij het anders vind is jou mening btw elo 1500 is niks kom maar terug als je elo rond de 1800 is dan kom je die wannabe pro's niet meer tegen

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 7 augustus 2012 21:14]

Dat heeft niets met competitief te maken maar is marketingwijs gericht :-)

Riot doet dit niet omdat ze hun fans zo graag zien hoor.
Eerder omdat ze hun bankrekening graag zien ;-)
Hoe wil Riot Games dit gaan financieren? LOL is free to play. Hebben ze micro transacties oid?
ja, en ze krijgen volgens mij ook veel inkomsten via reclames van deze HD streams en ze hebben zo'n grote player base, dat komt wel goed ;)
Ja, je kunt skins,nieuwe helden en boosts in XP kopen voor $$.
De prijzen voor een skin kunnen variëren tussen de 2 - 30 euro per skin.

Het zijn vooral luxe items die je kan kopen, skins en boosts kun je alleen met echt geld kopen.
Nieuwe helden en andere bonussen kun je kopen met ingame krediet die je krijgt als je wint of verliest.

[Reactie gewijzigd door Madje op 7 augustus 2012 15:43]

Sponsoring, reclame, goodies, transacties, LoL heeft een enorme playerbase waar genoeg adverteerders wel een 10sec ad op de stream willen hebben.
google eerst eens voordat je comment, daarmee bespaar je jezelf en anderen een hoop tijd
LoL heeft idd microtransacties, je kan nieuwe champions en andere dingen kopen, waaronder skins voor champions
er is niks wat je kan kopen voor euro's dat je een voordeel geeft over spelers die dat niet doen, dus geen pay2win
Onderschat het verdien model niet... Riot games verdient een hoop geld met de verkoop van Riot points.

Voorbeeldje: De Nurse Akali skin heeft 160.000 dollar opgeleverd wat vervolgens gedoneerd is aan het rode kruis (aardbeving japan).
http://na.leagueoflegends.com/board/showthread.php?t=633653

Overigens is Riot games gekocht door een chinees bedrijf voor 400 miljoen dollar (!).
http://allthingsd.com/201...ot-games-for-400-million/

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 7 augustus 2012 15:51]

Daar kan je best een tijdje wat gamers van betalen ;)
klinkt mooi, geld verdienen met je hobby, waar je natuurlijk wel veel tijd in moet stoppen om succesvol te zijn, maar ik denk dat dit ook heel gevaarlijk kan zijn.
Als je dit gaat zien als echte baan waar je, je brood mee verdient zou het verkeerd kunnen aflopen, omdat je hier echt geen zekerheid hebt en dat veel jongeren uiteindelijk de mist in kunnen gaan hiermee.

Wel een leuk concept, zo word het voor sommigen makkelijker om de stap naar het professionele gamen te maken.
Hetzelfde geldt voor topsporters.
Dit spel eet nu al mijn vrije tijd op, maar de community is inderdaad vreselijk, daarom speel ik bijna altijd met vrienden.
Het is niet Riot Games die een salaris wil aanbieden. Het gaat hier om teams die hun spelers salaris bieden. Denk hierbij aan grote game/esports instanties ala Team Dignitas, Curse Gaming, Startale, Azubu etc. Maar ook de organizaties die puur op LoL gebaseerd zijn zoals Team Solomid en Counter Logic Gaming. Zo wordt het ook aangegeven in de berichten die Riot zelf naar buiten brengt. (Zie hier het Riot nieuwsbericht)

Kortom, ze willen de al redelijk grote esports scene rondom League of Legends nog professioneler maken. Om dit doel te bereiken willen ze een vaste competitie bieden. Dit heeft als voordeel dat de teams een veel duidelijk schema hebben over een langere periode. Hierdoor is er minder downtime in bepaalde periodes en omdat veel competities regionaal zijn is het ook minder noodzakelijk om voor "kleinere" toernooien de wereld rond te reizen. In weze is de opzet vergelijkbaar met de Amerikaanse real life sporten met een regular season en daarna playoffs met als hoofdprijs een championship. De precieze details over hoe het seizoen exact is ingedeeld en hoeveel en hoe het prijzengeld over verschillende events verdeeld wordt is nog niet bekend.

Wat wel bekend is, is dat ze ook heel heftig inzetten op het uitzenden van het geheel. Sowieso is Riot al druk bezig met het promoten van player & tournament streams op zowel hun website als de game client. Hierdoor worden de league streams vaak ontzettend goed bekeken, maar er is vaak veel kwaliteitsverschil tussen de verschillende toernooi orgizaties mbt kwaliteit van deze streams (voornamelijk productie, maar soms ook beeldkwaliteit). Riot wil dit ook naar een nieuw niveau tillen door deze competitie live te streamen vanuit hun eigen studio en daarom hebben ze verschillende veteranen uit de TV industrie (mbt sports broadcasting) aangetrokken om mee te werken (meer daarover hier).

Hoe ze dit betalen? Tot op heden zijn er geen officiele bronnen, maar er zijn een aantal analisten/websites die aangegeven hebben dat Riot wel eens de best verdienende dev kan zijn van het afgelopen jaar. Hun microtransacties model is heel erg goed en een heel groot deel van de spelers maakt er gebruik van. Het feit dat ze onderdeel zijn van het Chinese Tencent zal ook wel meehelpen.

TL;DR Riot wil een langlopende professionele competitie starten rondom hun game. Deze willen ze tevens op een professionele manier in beeld brengen voor de toeschouwers.

Ik ben benieuwd iig. Competitief gamen heeft nog een lange weg te gaan, maar de afgelopen 2.5 jaar zijn fantastisch geweest en het blijft maar beter worden.

EDIT: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door scim op 7 augustus 2012 16:11]

In het berichtje staat:
"De studio wil de leden van de deelnemende teams een salaris geven."

Dus het is wel Riot games die de salaris wil aanbieden.

Edit: Zie nu pas dat je andere berichten als bron gebruikt, heb je links?

[Reactie gewijzigd door shenr op 7 augustus 2012 16:09]

Nieuws bericht is denk ik verkeerd vertaald:
The League of Legends Championship Series is a global league of the top professional, salaried teams and will feature a structured season with multiple matches per week and playoff events leading up to the World Championship.

Het gaat dus inderdaad om de hoogste top van betaalde professional gamers van LoL die in een championship dus gaan strijden om de top.

Riot regelt zover ik dus lees enkel de prijzen.
Winners from each region will then battle for the World Championship title with millions of dollars in prizes up for grabs.

Met alleen 1 klein aspect voor 'beginner' topspelers, dat ze dus ook een soort van 'scouting' tournement gaan houden voor nieuwe spelers.
Furthermore, our Challenger Circuit partners will be back and better than ever, hosting major tournaments that will act as the proving grounds for the next generation of teams vying for a shot at competing in the League of Legends Championship Series
Volgens deze tweet van een Riot medewerker is het wel degelijk Riot die de spelers gaat betalen.

"There'll be regular events on a consistent schedule, and we'll be paying salaries to the pro players, on top of winnings."
Salaris is een groot woord, dat kunnen veel organisaties niet eens betalen. Als voorbeeld kunnen we 4Kings nemen, wat ooit zo groot leek, maar gewoon failliet is gegaan. Ik ken een handjevol mensen die bij team dignitas spelen, maar die krijgen dus geen salaris. Ze krijgen daarintegen wel LAN vergoeding, maar dat is ook niet van je het, hotels die vaak 30 tot 40 km buiten de stad liggen om alles maar zo goedkoop mogelijk te houden.
Zelf de busreis naar het evenement betalen, Ik zeg niet dat je als progamer geen geld kan verdienen, maar het is denk voor meer dan 250 mensen in dit genre geen vetpot :)
raar filmpje zit erbij trouwens, een filmpje over oude patch notes terwijl ze een speciaal filmpje over dit onderwerp gemaakt hebben.

http://www.youtube.com/watch?v=KL4IUA1UL2M

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBDesktops

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013