Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 35, views: 11.563 •

De nieuwe directeur van uitgever THQ heeft de ontwikkeling van Insane stopgezet. De game werd gemaakt door Volition, in samenwerking met filmregisseur Guillermo del Toro. De uitgever heeft de rechten op de game aan del Toro teruggegeven.

Jason Rubin, de nieuwe directeur van uitgever THQ, maakte de ingreep bekend in een telefoongesprek met investeerders. "We hebben besloten niet verder te gaan met de preproductie van Insane en hebben de rechten op een game onder die titel teruggegeven aan Guillermo del Toro", zei Rubin. "Door te stoppen met dit soort ondernemingen kunnen we de focus op onze core-gameportfolio versterken en die focus blijft onveranderd."

THQ kondigde de samenwerking met del Toro in 2010 aan. De Spaanse filmregisseur, bekend van films als Pan's Labyrinth en beide Hellboy-films, zou drie games gaan maken met de uitgever, die de ontwikkeling uitbesteedde aan Volition. De studio is eigendom van THQ en bekend van de Saints Row- en Red Faction-games. De eerste game uit de trilogie was voor 2013 gepland. THQ greep al eerder in bij Volition. Een jaar geleden besloot de uitgever om te stoppen met de Red Faction-serie.

Rubin brengt met zijn ingreep de portfolio van THQ nog verder terug. Brian Ferrell, ceo van de uitgever, maakte in januari bekend dat THQ enkel nog core-games op de markt wil brengen. Volgens Farrell zou THQ zich concentreren op bestaande series als UFC Undisputed, Darksiders, Company of Heroes, Insane en een nog onbekende titel van Patrice Désilets. Désilets was bij Ubisoft als creative director verantwoordelijk voor de eerste twee Assassin's Creed-games. De uitgever stootte sindsdien ook de UFC-licentie al af.

De ingreep van Rubin volgt op een slecht kwartaal voor THQ. De uitgever moest een verlies van 23 miljoen dollar melden over de maanden april, mei en juni. Het bedrijf verkeert al geruime tijd in zwaar weer. Zo moest de uitgever een jaar geleden 200 mensen op straat zetten. De uitgever dreigde bovendien de notering aan de Nasdaq te verliezen, omdat het aandeel te laag stond. Door aandelen samen te voegen wist THQ de koers op peil te krijgen.

Aankondiging Insane

Reacties (35)

Ik vraag me af hoeveel geld het al heeft gekost, ze zijn tenslotte al begonnen. Lijkt me altijd een ernome kostenpost om het zomaar af te breken. Dan brengt het zeker niks op.
Sunk costs. Als je niet zeker bent van een investering of je hebt iets anders op de rails waarvan je zekerder bent van inkomsten kan het zo zijn dat je iets schrapt. Dit komt vaker voor bij andere bedrijven, maar dat merk je niet omdat de producten (vaak zijn het producten) geen trailer hebben.
In de nieuwspost staat dat ze nog maar in de pre-productie-fase zitten. Om tot een afgewerkt product te komen zouden ze dus nog een veelvoud aan kosten moeten maken en dat doe je niet voor een product waar je niet in gelooft.
Ja, dat zegt Jason Rubin. Ik heb de mededeling overgenomen, maar als de game in 2013 op de markt had moeten komen, had het ook niet vreemd geweest als Volition al vol in productie had geweest. Maar pre-productie klinkt minder heftig ;)
Ik vraag me af hoeveel geld het al heeft gekost, ze zijn tenslotte al begonnen. Lijkt me altijd een ernome kostenpost om het zomaar af te breken. Dan brengt het zeker niks op.
Sunk costs heb je geen rekening mee te houden in je business case. Alleen de verwachte investering en de te verwachten opbrengst doen er toe.
dat is niet realistisch voor zo'n bedrijf om daar geen rekening mee te houden
dan zou 1 verkeerd project veel te veel schade kunnen doen
het is logisch dat ze op meerdere paarden wedden... (als je dat gezegde zo letterlijk mag vertalen :P)
Het argument "maar we hebben er al x miljoen in gestopt" is een van de grootste valkuilen voor bedrijfsvoering. Kijk maar naar een gemiddeld overheidsproject in Nederland, wat altijd gigantisch veel extra tijd en geld kost. Zoals masteriiz zegt, je moet alleen kijken naar wat je nog moet investeren en hoeveel het uiteindelijk oplevert. Als dat niet rendabel is moet je het project stoppen, ook al heb je er al miljarden in gestopt
Er ligt al een Metro lijn tussen CS en Amsterdam Zuid, voor 2 miljard euro laten ze hem ook onder de Dam en de Pijp lopen, ook al werd het veel duurder, ze hebben het niet stil gelegd, het blijft domme politiek en domme amtenaren.
De ellende bij de overheid is dat het als gezichtsverlies wordt gezien als je door voortschrijdend inzicht een eerder genomen besluit terugdraait. Daar komt dan nog het aasgierengedrag van politici, vooral uit de oppositie, bij dat als een minister of wethouder ergens de stekker uit trekt dit als falen wordt beschouwd en dat de minister of wethouder moet opstappen. Een hele rare manier van werken, want volgens mij moet je dat soort mensen juist belonen. Maar zo werkt het in niet in de slangenkuil.
#Offtopic:
Er wordt altijd over de overheid geklaagd. Ik zal zeker niet beweren dat dit onterecht is, maar vergis je niet: dit soort 'falen' komt in het bedrijfsleven (in mijn ervaring) net zo goed voor. Je hebt dan evengoed met managers te maken die gekoppeld zijn aan projecten die -als ze gestopt worden- gezichtsverlies inhouden. Dus wordt er overheen gepraat en meer geld ingestopt etc.. Tegen de tijd dat duidelijk wordt hoe het verhaaltje afloopt is de manager toch al vaak al aan een volgende baan bezig.

Het enige verschil tussen bedrijfsleven en politiek is dat je bij het bedrijfsleven er niks van hoort/heeft de gemiddelde consument er niet direct mee te maken. Er is immers dan geen belastinggeld mee gemoeit.

#Ontopic:
Bij dit soort projecten is het inderdaad altijd beter je verlies te nemen dan er nog veel meer geld in de pompen als je verwacht dat je dat er toch niet uitkrijgt. Blijkbaar is dat de inschatting die THQ hier maakt. Games ontwikkelen is duur..... erg duur. Dus het verlies op pre-productie is een schijntje op het potentiele verlies.
Dit is zo jammer, Guillermo del Toro is een enorme goede Film regisseur.

Hij heeft Mimic, en Blade II, en Hellboy 1 en Hellboy 2, en El laberinto del fauno (Pan's Labyrinth) gemaakt, wat allemaal goede films zijn.

Jammer hoop dat hij het bij een andere Game studio kan maken.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 7 augustus 2012 19:18]

Ik dacht dat het om een opvolger van de gelijknamige racegame ging.
Die racegame heette 1nsane en was van Codemasters
Volgens Farrell zou THQ zich concentreren op bestaande series als UFC Undisputed, Darksiders, Company of Heroes, Insane en een nog onbekende titel van Patrice Désilets
Dus eerst is het "core", en nu is het wegwerp. Beetje rare kronkel...

Mag die naam trouwens zo maar overgenomen worden? Insane is namelijk al de naam van een game (http://en.wikipedia.org/wiki/Insane_(2001_video_game)).
Ten eerste is Tweakers.net al twee keer in een nieuws artikel vergeten om 'Warhammer 40,000' toe te voegen aan dat lijstje properties waar THQ mee verder gaat. Staat netjes in het originele Engelse bron artikel.

Ten tweede is inSane een nieuwe property waarvan ze geen flauw idee hebben hoe goed het op de markt het gaat doen, dus dan is het niet vreemd dat ze een onbekende factor verder uitsluiten.

Ten derde had THQ het slechts specifiek over UFC Undisputed 3 en Darksiders 2. Sindsdien heeft THQ de rechten voor UFC verkocht aan EA. Darksiders II zou binnen twee weken uitkomen, de vraag is echter of ze daarna beginnen aan een Darksiders III.
Volgens Farrell zou THQ zich concentreren op bestaande series als UFC Undisputed, Darksiders, Company of Heroes, Insane en een nog onbekende titel van Patrice Désilets.
De licentie van de UFC is ook niet meer in handen van THQ:
http://www.ign.com/articl...-games-license-goes-to-ea
De 'quote' klopt dan ook niet, want deze is onvolledig. Ze hadden het specifiek over het uitgeven van UFC Undisputed 3 en Darksiders II. Niet de continuďteit van deze merken.
Ik snap dat ze willen bezuinigen, maar door alleen bestaande concepten uit te buiten (lees: uitmelken) zullen ze vroeg of laat tegen de lamp lopen. Darksiders kent vier delen en dan is de franchise ten einde, maar ook dit moest een keer opgestart worden. THQ zou goed moeten beseffen dat het aandragen van nieuwe, interessante games naast de "core"-franchises hun uit het dal kan helpen.
Wat is er nou zo slecht aan uitmelken?
Helemaal niks. Zolang de cashcows voldoende opleveren om de kas te spekken is dat een prima strategie. En zodra het allemaal weer goed op de rit is ga je kijken hoe je de strategie van het bedrijf kunt verleggen.
Willen ze uberhaupt nog in business zijn, zullen ze minder risico's moeten nemen. Dat doen ze met bestaande goed presterende titels/merken. Er is nu gewoon geen ruimte/geld meer voor experimentatie. Ze balanceren op het randje van de afgrond, dan ga je niet proberen of je ook kan jongleren...

Verder is dat 'nieuwe' concept helemaal niet zo heiligmakend, want juist de deel X series doen het steeds beter op het aantal verkopen.

Het lijkt er op dat 'nieuwe' concepten iets is voor de indie developers, maar dat big business developers het moeten houden bij verder borduren van wat er al is.
Wordt eens tijd dat Volition weer een Space Combat simulator gaat maken ala Conflict Freespace.

Ik vind dat nog steeds het beste werk wat ooit uit die studio is gekomen.
Dat vinden een hoop fans nog steeds, de vraag is echter, hoe groot is de markt hiervoor. Voor dezelfde reden is er nog steeds geen Homeworld 3. Hoewel er een grote markt is voor RTS games, is de vraag hoe groot de submarkt is voor dergelijke RTS games. Wellicht dat nu de nood zo hoog is bij THQ er wellicht kleinere producties van maken ipv. een AAA festijn en op die manier de wateren beproeven. Maar ik zou m'n adem er niet op inhouden...
Ik ben sowieso benieuwd wat er van Volition wordt. Nu binnen korte tijd al 2 games bij ze weg gehaald. De enige game die ze hebben gemaakt de laatste tijd die redelijk verkocht is Saints Row 2 (ik vind het een vreselijk spel maar het bracht zeker geld in het laatje)
Zou ik ook doen.. wie gaat er nou een spel op E3 2011 een spel voor 2014 aankondigen..
Nou, misschien de CEO van een kwakkelende bedrijf, dat hoopt op, door een vroege aankondiging, extra (lees: broodnodige) inkomsten van investeerders binnen te halen.
Dat doe je niet door een game vroegtijdig aan te kondigen, dat doe je buiten om. Dit is juist hype killen. In het begin hebben mensen er zin in, en daarna neemt interesse af. Er zijn zat games die een dev cyclus van 3+ jaar hebben, maar ze kondigen het aan wanneer het ver genoeg is, zodat ze een constante stroom van beelden kunnen releasen om de 'hype' in stand te houden.
Ja, annuleer het spel waarmee je nog kans maakt een echte kaskraker in huis te hebben. En ga in plaats daarvan verder met alle slappe franchises die al compleet uitgemolken zijn en niemand meer op zit te wachten. Prima directeur lijkt me.

Ondernemen is risico's nemen. Achter je product staan. Hebbie nog nooit van gehoord zeker.
Ondernemen is gecalculeerde risico's nemen. Niet gokken dat iets nieuws misschien wel een kaskraker wordt. Eerst orde op zaken stellen en pas als er weer voldoende middelen zijn het bedrijf verder uitbouwen. Een bedrijf als cowboy leiden is leuk in het begin maar als het al wat langer bestaat moet je gewoon voor continuiteit gaan.
Ondernemen is ook verantwoordelijkheden nemen. Bovendien om risicos te kunnen nemen móet je deze ook kunnen dragen. Het is nu zaak voor THQ om eerst weer de operationele kosten te kunnen draaien, wat nou eenmaal het makkelijkts gaat met bewezen franchises., daarna kunnen ze weer eens gaan denken aan nieuwe IP's.
Want door die slappe franchises gaat het nu zo goed met THQ?
Ja, zo ongeveer wel... Het belangrijkste deel van de afschrijvingen van de afgelopen anderhalf jaar komen door het gedoopte uDraw en bij behorende games.
Met slappe franchises bedoel je SR, Darkness & Warhammer 40k? Als je deze bedoelt moet je toch even goed gaan kijken naar de verkopen aangezien deze franchises echt niet slecht lopen deze games houden momenteel THQ overeind. Dus wanneer ze alleen deze games nog produceren moeten in principe weer winst gaan maken, na alle afschrijvingen en dergelijken van alle andere games die ze laten vallen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013