Amazon verkoopt naar eigen zeggen in het het Verenigd Koninkrijk inmiddels meer e-books voor zijn Kindle e-reader dan papieren boeken. Volgens de webwinkel zouden voor elke honderd gedrukte boeken 114 e-books worden verkocht.
Hoewel Amazon geen precieze verkoopcijfers vrijgeeft, gaat het bij het totale aantal verkochte papieren boeken om zowel paperbacks als de duurdere gebonden exemplaren. Ook zijn boeken meegenomen die niet als e-book voor de Kindle beschikbaar zijn. Volgens Amazon UK heeft de e-bookverkoop van Kindle-gebruikers de totale verkoop van gedrukte boeken inmiddels overvleugeld; tegenover honderd papieren boeken worden 114 e-books verkocht. Ook stelt het bedrijf dat elke bezitter van een Kindle e-reader gemiddeld viermaal meer boeken koopt dan daarvoor. Amazon spreekt van een 'renaissance' van het lezen door de introductie van de eerste Kindle in het Verenigd Koninkrijk twee jaar geleden.
Tegenover The Guardian stelt een Amazon-directeur die verantwoordelijk is voor de verkoop van de Kindle in Europa dat de adoptie van e-books in het Verenigd Koninkrijk nog veel sneller verloopt dan in de Verenigde Staten. In de VS zou het na de introductie een kleine vier jaar hebben geduurd voordat het aantal verkochte e-books de verkoopaantallen van papieren boeken evenaarde, terwijl daarvoor in het Verenigd Koninkrijk twee jaar nodig was.
Of Amazon ook op de Nederlandse markt zo succesvol zal zijn met de verkoop van e-books, valt te bezien. De webwinkel opent vermoedelijk in september zijn deuren in Nederland, maar door de vaste boekenprijs zullen e-books hier vermoedelijk een stuk duurder zijn dan in de VS of het Verenigd Koninkrijk.
En hoeveel boeken verkoopt Amazon in vergelijking met een bedrijf als bookdepository.co.uk? Heb altijd het idee gehad dat Amazon nou niet echt de grootste speler is op het gebied van boeken.
[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op maandag 6 augustus 2012 15:33]
Bron.Amazon is estimated to account for 70% of UK internet book sales with The Book Depository and Play.com its largest rivals. Neill Denny, editor of the Bookseller magazine, said: "The publishing industry will be worried about the concentration of power in Amazon's hands. They don't like the stranglehold it has over online bookselling as it is." The Office of Fair Trading said it was "too early" to say whether it would launch an inquiry into the deal.
[Reactie gewijzigd door ChillinR op maandag 6 augustus 2012 17:40]
[Reactie gewijzigd door Quacka op maandag 6 augustus 2012 15:47]
[Reactie gewijzigd door Magalaan op maandag 6 augustus 2012 17:04]
Zulke, sorry dat ik het zeg, onzin horen ze graag bij de overheid en gemeenten en bedrijven die totaal niet efficiënt werken. En je hoort het veel bij bedrijven met veel lage lonen werk. Maar het slaat wetenschappelijk en praktisch werkelijk nergens op. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een vooraanstaande econoom of wetenschapper zulk iets heb zien beweren, en die zijn het vaak met elkaar oneens.Een samenleving werkt alleen als je iedereen aan het werk kan houden en ze voldoende kan laten verdienen om weer koopkracht te genereren. Zo houden wij elkaar aan de gang. Het idee dat je alles weg kan bezuinigen en eindeloos efficiëntie verbeteringen kan doorvoeren zonder nadelen is een mythe. Het in stand houden van inefficiëntie is juist erg belangrijk om iedereen bezig te houden.
[Reactie gewijzigd door Malarky op maandag 6 augustus 2012 16:50]
[Reactie gewijzigd door hardwareaddict op maandag 6 augustus 2012 18:54]
Geef daar maar eens een link van. Lijkt mij niet kloppen. Verder is het helemaal niet erg dat veel mensen bij de overheid werken. In een land als de VS werken relatief het meeste mensen bij de overheid en het is het rijkste land ter wereld. In Duitsland werkt ook een heel hoog percentage bij de overheid, de Scandinavische landen ook. Jammer dat men eindeloos dezelfde retoriek kan herhalen en dat mensen er in trappen.De hele industrie in NL is rond de 600k personen. De hele overheid is inclusief semi overheid 5.5 miljoen personen. Dit op een werkpotentieel van 7.8 miljoen mensen (zie CBS cijfers).
[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 7 augustus 2012 03:28]
Mensen zitten vol met ideeën die ze voor zeker aannemen omdat iedereen elkaar napraat. Wetenschappers zijn daar geen uitzondering op. Er zijn maar weinig mensen die out of the box kunnen denken.Zulke, sorry dat ik het zeg, onzin horen ze graag bij de overheid en gemeenten en bedrijven die totaal niet efficiënt werken. En je hoort het veel bij bedrijven met veel lage lonen werk. Maar het slaat wetenschappelijk en praktisch werkelijk nergens op. Kan me ook niet herinneren dat ik ooit een vooraanstaande econoom of wetenschapper zulk iets heb zien beweren, en die zijn het vaak met elkaar oneens.
[Reactie gewijzigd door Magalaan op dinsdag 7 augustus 2012 03:12]
Jij haalt dit aan en noemt het onzin, met de eerste drie zinnen heeft hij echter volkomen gelijk, slechts bij de laatste gaat hij de fout in. Ineffiëncy is meestal desastreus al kan het in sommige uitzonderlijke gevallen zinvol zijn om het in stant te houden.Een samenleving werkt alleen als je iedereen aan het werk kan houden en ze voldoende kan laten verdienen om weer koopkracht te genereren. Zo houden wij elkaar aan de gang. Het idee dat je alles weg kan bezuinigen en eindeloos efficiëntie verbeteringen kan doorvoeren zonder nadelen is een mythe. Het in stand houden van inefficiëntie is juist erg belangrijk om iedereen bezig te houden.
Zulke, sorry dat ik het zeg, onzin horen ze graag bij de overheid en gemeenten en bedrijven die totaal niet efficiënt werken. En je hoort het veel bij bedrijven met veel lage lonen werk. Maar het slaat wetenschappelijk en praktisch werkelijk nergens op.
Deze vergelijking is een mooie, uit onderzoek is gebleken dat een samenleving als geheel beter functioneert als de inkomensverschillen niet te groot zijn. Hoe groter deze zijn hoe meer excessen dat je krijgt zoals de bovengenoemde, zoals criminele afrekeningen en dergelijke. Wat is er de afgelopen 30 jaar gebeurt, met name in de USA: het verschil in inkomen tussen de armste groep en de rijkste groep is 40 keer zo groot geworden.Geld is als bloed, het moet voortdurend rondjes blijven draaien en langs elk deel van het lichaam vloeien. De tenen en vingerkoten laten afsterven omdat het hoofd al het bloed opeist is niet in het belang van het lichaam. De vraag is langs wie mag het geld stromen, wie mag het door zijn vingers laten gaan, mag de arme er zijn kind voor laten studeren, of wil de rijke nog een tiende Mercedes?
Het is heel triest dat kleine boekhandels om zouden gaan vallen, maar we leven niet meer in de 18e eeuw, waarin reizen duur was en geen andere manier was om aan boeken te komen.Ik heb niet per se een probleem met een vaste prijs. Het hangt er namelijk helemaal vanaf wie daar van profiteren. Als er een monopolist of een paar groten die er hun zak mee vullen door de prijzen hoog te houden dan is dat heel kwalijk en hun kunstmatig hooggehouden winst is dan gewoon private belastingheffing.
Maar als de prijs hooggehouden wordt om te zorgen dat een hele hoop kleine boekzaken overeind gehouden kunnen worden dan is dat juist een goede zaak om meerdere redenen.
Dat is nu al het geval MET vaste boekenprijzen. Alleen de oude groep mensen leest nog, omdat de jongere generatie te weinig leest om lid van de bieb te blijven en boeken kopen te duur vind.Verkrijgbaarheid is erg belangrijk om mensen dingen te laten kopen. We lopen het risico dat we anders naar een situatie gaan, waarin er geen bibliotheken meer zijn en ook de boekenzaken uit het straatbeeld verdwijnen. Wie leest er dan nog? Alleen de mensen die de moeite nemen om boeken te zoeken.
De waarheid is dat dit in andere bedrijfstakken ook niet is gebeurd. Natuurlijk kan je prijzen verhogen, maar we leven nu in het digitale tijdperk. Moderne tijden. Nieuwe tijden. Prijzen zullen dus onder druk blijven.Dit kan op zich zelf weer leiden tot lagere omzetten en hogere prijzen. Waar zit dan de winst van het los laten van de prijs? Nergens. Een hoop kleine bedrijven zijn ingeruild voor een paar grote en er wordt minder gelezen. En de prijzen zullen weer hoger worden omdat de monopolist, oligopolisten meer winst gaan opeisen als concurrentie eenmaal weggevallen is. (reken je zelf niet te snel rijk)
Er is al 20 jaar geen beweging, behalve in de dalende omzetgrafieken. Het is maar goed dat de drukpers er al is, anders zouden de uitgevers nu nog alle boeken met de hand over blijven schrijven, omdat anders mensen hun baan kwijt zouden raken.Dus voor je idioten gaat roepen, bedenk dat een snelle overgang tot heel wat ontwrichting en ook breuk kan leiden. In plaats van heel snel alles maar naar het net te moven, omdat jij er in thuis bent en voordeel in ziet, denk ik dat het beter is om de overgang wat geleidelijker en gecontroleerder te laten plaatsvinden.
Tja, dat mag je vinden. Maar economie kan je niet tegenhouden.Amazon is een prachtig bedrijf maar het is ook weer de volgende monopolist in de dop. Kunnen wij echt maar door gaan om alle middenstand af te breken en dan nog te denken dat wij genoeg werkgelegenheid overhouden? Minder kleine bedrijven betekent een schevere inkomensverdeling, lagere koopkracht van het publiek, dalende productie, grotere aantallen werkelozen, minder belastinginkomsten om ze een uitkering te geven. Je komt van zelf in een neerwaartse spiraal op die manier (zitten we ook in).
Dat klinkt vrij communistisch. Volgens mij is toch wel bewezen dat dit niet werkt.Een samenleving werkt alleen als je iedereen aan het werk kan houden en ze voldoende kan laten verdienen om weer koopkracht te genereren. Zo houden wij elkaar aan de gang. Het idee dat je alles weg kan bezuinigen en eindeloos efficiëntie verbeteringen kan doorvoeren zonder nadelen is een mythe. Het in stand houden van inefficiëntie is juist erg belangrijk om iedereen bezig te houden. De meest economieën leven historisch voor 99% van hun eigen productie en niet van internationale handel (In Nederland is het een paar procent minder)
Een bedrijfstak die niet hoeft te concurreren en die geen prijsprikkels kent, is minder efficient. Er is immers geen prijsprikkel om goedkoper te gaan werken.Sterker nog, willen wij de nationale consumptie en productie overeind houden dan is het van vitaal belang dat middels uitkering de lage inkomens op peil worden gehouden. En dat geld moet onttrokken worden aan de rijken (belasting). Uitkeringsfraude door armen bestrijden levert nationaal gezien niets op, het leidt alleen tot een andere besteding! Geld moet rollen.
Geld is als bloed, het moet rondjes blijven draaien en langs elk deel van het lichaam vloeien. De tenen en vingerkoten laten afsterven omdat het hoofd al het bloed opeist is niet in het belang van het lichaam.
[Reactie gewijzigd door Quacka op maandag 6 augustus 2012 17:25]
Ik ben het eigenlijk volledig met deze stelling eens. En specifiek bij e-books lijkt dat het geval te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat het gehele proces van het schrijven van een boek tot het uitbrengen ervan van een papieren boek net zo duur is als het uitbrengen van een e-book.Ik heb niet per se een probleem met een vaste prijs. Het hangt er namelijk helemaal vanaf wie daar van profiteren. Als er een monopolist of een paar groten die er hun zak mee vullen door de prijzen hoog te houden dan is dat heel kwalijk en hun kunstmatig hooggehouden winst is dan gewoon private belastingheffing.
Dat zou natuurlijk erg mooi zijn, maar helaas een naïeve gedachte.Maar als de prijs hooggehouden wordt om te zorgen dat een hele hoop kleine boekzaken overeind gehouden kunnen worden dan is dat juist een goede zaak om meerdere redenen.
Mijns inziens is de verkrijgbaarheid van boeken nu niet minder dan vroeger.Verkrijgbaarheid is erg belangrijk om mensen dingen te laten kopen. We lopen het risico dat we anders naar een situatie gaan, waarin er geen bibliotheken meer zijn en ook de boekenzaken uit het straatbeeld verdwijnen. Wie leest er dan nog? Alleen de mensen die de moeite nemen om boeken te zoeken.
Ik begrijp deze stelling niet zo, het is nog vroeg wellicht, waarom zou er minder gelezen kunnen worden. Vanuit de luie stoel kun je tegenwoordig een boeken aanschaffen en direct lezen. Het wordt de consument alleen maar makkelijker gemaakt.Een hoop kleine bedrijven zijn ingeruild voor een paar grote en er wordt minder gelezen.
Nu heb ik een stuk of 5 websites gemaakt voor boekenwinkels, welke ook vaste winkels hebben, en hun omzet is dramatisch gestegen sinds ze ook een webwinkel hebben.Dus voor je idioten gaat roepen, bedenk dat een snelle overgang tot heel wat ontwrichting en ook breuk kan leiden. In plaats van heel snel alles maar naar het net te moven, omdat jij er in thuis bent en voordeel in ziet, denk ik dat het beter is om de overgang wat geleidelijker en gecontroleerder te laten plaatsvinden.
Ik snap je bezorgdheid, maar het zal de bedrijven worst zijn. Bedrijven willen zoveel mogelijk winst maken. Leve het kapitalisme. Als een ceo zijn doelstellingen niet gehaald heeft met als reden dat hij bewust teveel mensen in dienst heeft gehouden zal hij snel buiten op straat staan.Een samenleving werkt alleen als je iedereen aan het werk kan houden en ze voldoende kan laten verdienen om weer koopkracht te genereren. Zo houden wij elkaar aan de gang. Het idee dat je alles weg kan bezuinigen en eindeloos efficiëntie verbeteringen kan doorvoeren zonder nadelen is een mythe.
Daarom ben ik zo blij met Amazon. De voordelen op een rijtje:Wanneer beseffen ze eens dat je het je klanten makkelijk moet maken?
[Reactie gewijzigd door sumac op maandag 6 augustus 2012 17:00]
Die overtreed je alleen als je dat fysieke boek kopieert, en vervolgens de kopieën verkoopt. Als jij een boek uit hebt, mag je 'm verkopen, ruilen, weggeven, je kachel mee aansteken, wat je maar wilt.[...]
Overtreed je dan niet eigenlijk de auteurswet?
Lijkt me raar. Ik heb dingen gekocht bij Amazon US, DE, en UK, met dezelfde account. Ik zou het verbazend vinden als dat "verboden" wordt zodra Amazon NL bestaat. Niet alle Amazons hebben 100% dezelfde artikels voor dezelfde prijs, zeker niet als het om boeken, ebooks en electronica gaat.Laat dat nou het knelpunt worden, veel mensen zijn juist bang dat zodra de nederlandse amazon zijn deuren opent zij niet meer kunnen winkelen voor ebooks bij .com en .co.uk.
[Reactie gewijzigd door Katsunami op maandag 6 augustus 2012 16:04]
[Reactie gewijzigd door chime op maandag 6 augustus 2012 23:50]
Zodra Amazon de Nederlandse winkel opent, zijn ze niet meer buitenlands, en bovendien richten ze zich specifiek op de Nederlandse markt. Op dat moment moeten ze zich - kunnen ze hoog en laag springen - aan de Nederlandse wet houden.zou maar erg zijn dat men in NL prijzen gaat opleggen aan buitenlandse winkels.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Tablets Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Apple Microsoft Sony Games Politiek en recht
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True