Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 58, views: 20.033 •

Ontwikkelaar id Software gebruikt id Tech 5 als ondergrond voor de PS3-versies van Doom en Doom II. Beide klassiekers verschijnen in oktober, als onderdeel van de Doom 3: BFG Edition. De bundel verschijnt ook voor de pc en Xbox 360.

De makkelijkste manier om Doom en Doom II: Hell on Earth werkend te krijgen op de PlayStation 3 was om id Tech 5 te gebruiken als ondergrond, vertelde Tim Willits, creative director van id Software, aan website Joystiq. "We hebben Doom en Doom II nooit op het PlayStation Network laten verschijnen", zei Willits. "Dus vroegen we ons af wat de makkelijkste manier zou zijn om dat voor elkaar te krijgen. En wat de jongens deden in plaats van het compleet herschrijven van de netwerkcode, ondersteuning voor vrienden en al dat soort zaken, is dat ze Rage genomen hebben, waar ze alle Rage-onderdelen uitgehaald hebben, en Doom en Doom II boven op gelegd hebben." Ondanks de nieuwe engine zien de klassiekers er hetzelfde uit als de originelen, stelt Willits. De creative director was enthousiast over de oplossing: 'Is technologie niet geweldig?'

Beide games verschijnen op 19 oktober, als onderdeel van de Doom 3: BFG Edition, die verschijnt voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. De bundel bestaat uit Doom 3, de shooter die id Software in 2004 afleverde. Daar voegt id voor de BFG Edition een extra hoofdstuk aan toe, dat The Lost Mission is gedoopt. De BFG Edition van Doom 3 is bovendien in 3d te bekijken. In de bundel zijn verder Doom uit 1993 en Doom II: Hell on Earth uit 1994 opgenomen. Beide klassieke pc-games verschenen in 2009 voor de Xbox 360.

The Lost Missions van Doom 3 BFG Edition

Reacties (58)

dan ben ik toch wel benieuwd hoe die er uit gaan zien. heb me toch wel wat uurtjes vermaakt met deel 1 en 2. misschien geen grafische wonders, maar hopelijk wel goed speelbaar op de huidige hardware.
Er staat toch echt de volgende opmerking:
Ondanks de nieuwe engine zien de klassiekers er hetzelfde uit als de originelen, stelt Willits
Als ik het goed begrijp ziet het er hetzelfde uit:
Ondanks de nieuwe engine zien de klassiekers er hetzelfde uit als de originelen, stelt Willits.
Engine is bedoelt om het speelbaar te krijgen op die platformen. Niet om het grafisch te pimpen. Ik denk zelfs dat veel mensen teleurgesteld zouden zijn wanneer het er anders / nieuwe uit zou zien. Zie bijvoorbeeld het drama dat HL1 source heet.
HL: source was eerder om aan te geven van: kijk hoe simpel het is om een spel te porten naar Source, met alle gevolgen van dien.
Waren mensen daar massaal over aan het klagen? Meer dan wat betere water effecten, weapon models en enemy models was dat niet als ik het me beetje goed herinner...

Waar mensen zich soms al niet druk om maken zeg. En idd, was nooit bedoeld als exacte kopie.
doom II is van 1994 niet 95.

OT:

Persoonlijk vind ik dit een beetje blizzard praktijken. Daarmee bedoel ik weer opnieuw winst proberen te trekken uit een oude game. Het concept is leuk, maar als ze hier het volle pond voor vragen zijn ze niet goed bezig. Valve gaat voor CS:GO maar 15 euro vragen waarschijnlijk, wat redelijk is. Maar Doom 1 2 en 3 zijn hetzelfde gebleven. Om nou zoveel extra te betalen voor alleen de Lost Mission lijkt me overbodig.
Het is moeilijk die conclusie te trekken zonder dat we de prijs weten. Ik ben het met je eens dat ik hier niet aankom als ik er 50 voor moet betalen. Als het voor een PSN-vriendelijke prijs van 20 uitkomt, is het een ander verhaal.
Blizzard praktijken?

Blizzard heeft al jaren een paar games welke elke x jaar een nieuwe wordt.

EA doet steeds kleine uitbreindingen op dezelfde game in korte tijd om geld te verdienen.
Blizzard brengt oude games opnieuw uit? Ik weet niet hoe je daarbij komt.
Adviesprijs is dacht ik 39.99 voor consoles, 29.99 voor PC.
Blizzard praktijken!? Wat? Dat meen je niet toch? :D 8)7
Ik heb DOOM 3 nog liggen voor PC, voor PS3 zal het er nog wel goed uit zien, stamt uit de zelfde tijd, ik hoop dat ze nog wat extra dingen toevoegen voor de PC versie.
DOOM 3 is van 2004. Toch iets eerder dan de PS3.
Indd, het gaat hier wel op een console versie dus vind het ook niet raar dat het er
niet anders uit ziet. De pc versie zal vast wel wat veranderingen laten zien qua grafics
maar ja, hoe type je IDDQD in op de playstation controller? :+
Links, Rechts, Rechts, Omhoog, Rechts??
Links, Rechts, Vierkant, Links, Driehoek, Vierkant, Cirkel, Vierkant, Rechts ?!?
Mist een S. IDSPISPOPD. Stond dacht ik voor iets als "Smashing Pumpkins Into Small Pieces Of Petrified Debris".
↑↑↓↓←→←→BA
een PS controller heeft B en A? koel
Klopt. PC games zijn door de bank genomen ook een stuk moeilijker als de dummied-down console versies. Geen auto-aim, bijvoorbeeld.
Voor mensen die Doom 3 al hebben, en ook graag wat verbeteringen zien, geen nood. Perfected Doom heeft betere graphics, gameplay tweaks en dergelijke. Voor mensen die de klassiekers nog eens willen spelen, er zijn meerdere communities, zoals Zandronum (shameless promo).
Nice, even proberen. Hopelijk zit er 1920x1080 in.
Zit er indd in maar wel met een uitgerekt beeld en allemaal licht problemen

[Reactie gewijzigd door 304087 op 6 augustus 2012 13:04]

Na dit te ebben gelezen wil ik toch nog ff weer de originele spelen. Zie hem toevallig op
steam in een verkoop actie van 4,99 euro. Direct maar even gekocht.
Het klinkt allemaal nogal lame. Het is juist de engine die het spel maakt, niet hoe het eruit ziet. Nou ken ik de engine van Rage niet goed, dus daar hoeft het niet aan te liggen. Toch vind ik dat je spellen die bekend staan om hun engine niet mag verkopen met een andere engine. Nouja, als zij het zo goedkoop mogelijk hebben willen doen dan ga ik er vanuit dat het spel ook heel goedkoop zal zijn. Misschien dat ik het dan nog wel proberen :)

Al met al is toch weer mijn interesse gewekt. Doom is gewoon goed. Ik speel hier ook nog weleens de orange box - HL2. Kan er geen genoeg van krijgen :P
WTF is dat nou weer voor een complete onzin zeg.. Engine die het spel maakt?
Helemaal bij DOOM, komop nou toch :D

Dan is volgens deze man DOOM hetzelfde als Hexen, Wolfenstein, Duke Nukem en nog zo'n 4miljard games.
En vergeet ook niet BattleField 3 en Need For Speed, die beiden op FrosBite werken, en dus stiekem gewoon dezelfde game zijn 8)7
Heefd nog nooit van total convesion gehoord.
Ik zie een Game engine als een fundering voor de game content.
Game is wel beperkt aan de featureset van de engine.
Maar je kan zelfs meerdere genres op gameengine doen met uitgebreide set aan features.

Met licenceerbare Game engines zit het met de feature set wel goed.
Dus het is eerder de game designer en producer die wat van de game maken.
Want game produceren kost tijd om iets goed af te kunnen leveren.
OOh dat wordt weer kicken "kill them all"
_/-\o_
Dus doom 1 en 2 in de BFG editie hebben een nieuwere engine dan doom 3 (tech 5 tegen tech 4.) ?

Ik vind doom 3 tech 4 met de sikkmod 1.2 er beter uit zien dan rage met tech 5, overigens.

Ik kan iedereen aanraden om het origineel van Doom 3 te kopen en hem te modden met de wulfen- en monoxead textures + de sikkmod!

Het is wel cool dat ze er veel tijd in stoppen en doom 1 en 2 op tech 5 maken.
Nu heb ik al minder het idee dat het een manier van uitmelken gaat worden!

[Reactie gewijzigd door HugoBoss1985 op 6 augustus 2012 11:28]

Ligt dat aan de engine, of aan de veranderde textures van de mod?

Alleen een verbetering van de engine heeft geen verbetering tot gevolg (misschien iets vloeiender), pas als textures verbeterd zijn en alle functies van de nieuwe engine in gebruik zal je verbetering zien.
Engine kan wel degelijk aantal polygonen, anti-aliasing en dergelijke beinvloeden waardoor graphics er in een klap een stuk beter uit kunnen zien.
Het is wel cool dat ze er veel tijd in stoppen en doom 1 en 2 op tech 5 maken.
Nu heb ik al minder het idee dat het een manier van uitmelken gaat worden!
Uh, ze geven juist toe dat het porten naar id tech 5 juist de makkelijkste weg was, makkelijker dan de Doom enige zelf porten. Ik vindt dat als iets ruikt naar uitmelken, is het wel developers die de makkelijkste weg kiezen om een oude titel op een nieuw platform te brengen, niet?

Staat ook in het artikel:
"We hebben Doom en Doom II nooit op het PlayStation Network laten verschijnen", zei Willits. "Dus vroegen we ons af wat de makkelijkste manier zou zijn om dat voor elkaar te krijgen. En wat de jongens deden in plaats van het compleet herschrijven van de netwerkcode, ondersteuning voor vrienden en al dat soort zaken, is dat ze Rage genomen hebben, waar ze alle Rage-onderdelen uitgehaald hebben, en Doom en Doom II boven op gelegd hebben."

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Laptops Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013