Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 58, views: 20.735 •
Submitter: tszcheetah

EA heeft een rechtszaak aangespannen tegen game-ontwikkelaar Zynga. Laatstgenoemde wordt ervan beschuldigd het door EA uitgebrachte spel The Sims Social te hebben gekopieerd met de Facebook-game The Ville.

In een verklaring op zijn website claimt EA dat The Ville een 'schaamteloze kopie' is van The Sims Social. Zynga zou zich schuldig hebben gemaakt aan het kopiëren van verschillende design-elementen, animaties en karaktereigenschappen van game-personages. Een onervaren gebruiker zou geen verschillen zien tussen de twee games, zo stelt EA, die een aanklacht wegens copyright-inbreuk indiende bij een rechtbank in de Amerikaanse staat Californië.

Zynga is vaker beschuldigd voor het kopiëren van games, maar veel ontwikkelaars zouden niet de financiële middelen hebben om een aanklacht in te dienen, zo meent EA. Daardoor hoopt de game-uitgever dat de rechtszaak wegens copyrightinbreuk iets bijdraagt voor andere bedrijven. EA noemt zelf geen voorbeelden, maar van verscheidene ontwikkelaars is bekend dat zij zich hebben beklaagd bij Zynga.

Als reactie heeft Zynga aan The Verge laten weten dat The Ville een opvolger is van zijn eerdere Facebook-games CityVille en CastleVille, waarbij het dus ontkent de game te hebben afgekeken van EA. Daarnaast stelt Zynga dat The Sims Social juist erg op zijn CityVille-game lijkt.

EA bracht The Sims Social, een Facebook-variant van zijn The Sims-franchise, in augustus vorig jaar uit. Zynga kwam in juni met The Ville, een game waarin spelers zich moeten bezighouden met het opbouwen van een huis en carrière voor de personages in het spel. De gameplay is daardoor vergelijkbaar met The Sims-serie.

Zynga - The Ville

Reacties (58)

Volgens mij is het toch onmogelijk om dit te winnen voor EA? Alle schietspellen lijken ook op elkaar. Dit spel is een compleet ander genre, maar goed. :)
Ik kan me nog goed "Giana's sisters" voor de Amiga herinneren. Een platform game die verboden werd nadat Nintendo de makers voor het gerecht gedaagd had vanwege afkijken van Mario. OK darover was iederen verbaasd, alle platformspelletjes leken op elkaar. Giana's sisters was zelfs stukken beter dan MArio...

Nog steeds weten rechters niet goed om te gaan met het fenomeen "computer software". Dus er kan van alles gebeuren.
Giana Sisters had wel degelijk te veel gejat van mario, zoals de graphics en sommige level layouts waren bijna 100% identiek. Ik kende Giana Sisters voor ik Mario kende, en toen ik eenmaal Mario speelde kon ik mijn ogen niet geloven! Vrij terecht dat ze de verkoop moesten staken. Overigens wel eens dat het een leuker spel was!

Grappig detail is dat Giana Sisters een paar jaar geleden wel voor nintendo's DS is uitgekomen, dus ergens hebben ze de strijdbijl wel begraven.

En ik zie net dat er nu zelfs een kickstart campaign loopt voor een nieuwe versie: http://www.kickstarter.co...oject-giana/project-giana O+
Ziet er goed uit! Thnx voor de link!
Ziet er zeker leuk uit. Ik hoop dat andere developers hier goed van afkijken.
Die change in settings wat de hele sfeer veranderd vind ik geweldig.
Wauw :) Die is echt mooi!
Dat Bug-Byte ze niet beide hebben aangeklaagd voor het kopiŽren van Manic Miner is nog steeds een raadsel...

Overigens begint het me meer en meer te irriteren, die patentzaken. Ze leveren alleen maar hogere kosten op zonder dat er voor de consument een echt voordeel ontstaat door betere producten. Het is een nieuw business model geworden die geld oplevert maar geen toegevoegde waarde, sterker nog, alleen innovatie vertraagd. Goede zaak dat in Nederland geen software patenten bestaan...
Dit gaat niet over patenten maar als ik het goed zed; puur plagiaat!
Nope, gewoon een game in hetzelfde genre. Level designs en artwork stelen mag niet, maar het concept mag je gewoon copieeren.
As outlined in our complaint, when The Ville was introduced in June 2012, the infringement of The Sims Social was unmistakable to those of us at Maxis as well as to players and the industry at large. The similarities go well beyond any superficial resemblance. Zynga’s design choices, animations, visual arrangements and character motions and actions have been directly lifted from The Sims Social. The copying was so comprehensive that the two games are, to an uninitiated observer, largely indistinguishable. Scores of media and bloggers commented on the blatant mimicry.
Als dat waar is (ik speel geen van beide) kunnen ze dat echt wel winnen.
Ik heb me laten verleiden The Ville eens te proberen en het was het eerste dat in me opkwam: damn, dit is net the sims.
Nou vraag ik me toch af in hoeverre zoiets door te trekken is want in wezen is het zo dat heel veel van dit soort spelletjes variaties op een thema zijn, bijv. Farmville/Farmerama/Landleven/Happy Harvest enzo, dat geldt echt niet alleen voor The Ville.
Het zal er op neerkomen of en hoe dingen vastgelegd zijn, het lijkt me toch niet dat ze de rechter beide spellen laten zien en dan laten beoordelen want dan is het hek van de dam. Dat de "game-experience" hetzelfde is als The Sims is nog iets, maar je kunt je ook afvragen in hoeverre dit thema heel anders uitgevoerd kan worden. Het is en blijft toch "huisje bouwen, dingetjes kopen, contact/acties met buren en daaraan gekoppelde "missies" uitvoeren". Dat kun je in een smurfen-/kastelen-/whatever-setting maken, maar het principe blijft toch hetzelfde

Als er zaken letterlijk gekopieerd blijken te zijn (dat veel typische artikelen in de ingame market bijv. precies hetzelfde zijn), dan valt dat wel op natuurlijk.
Eerlijk gezegd ben ik er nog niet zo zeker van of dit Zynga echt problemen op zal gaan leveren, ik denk eerder dat het een mooie boost is, deze negatieve reclame want als het grote EA al zit te zweten over dit spelletje, misschien is het dan ook wel wat? ;)
Dit is een artikel waarin een paar concrete voorbeelden worden gegeven. Een paar quotes:
The character creators of both games not only have a similar look and feel to them, with a blue background, character rotation arrows, and green exit/play buttons, but The Ville even copies the exact same 8 skin tone options from The Sims Social. The skin tones in both games have a corresponding RGB (red-green-blue) value, which is represented visually and numerically. RGB values range from 0 to 255, resulting in more than 16 million different color combinations. As demonstrated in the chart below, The Ville uses the same precise RGB values for its skin tones as does The Sims Social. There is an infinitesimally small chance that the use of the same RGB values for skin tone in The Ville as The Sims Social is mere coincidence.
Similarly, Zynga's cloning of The Sims Social is so pervasive that unique, fanciful objects in The Sims Social that players can purchase for their characters' homes are also available in The Ville. For instance, in both games players can purchase for their characters near-identical green yoga mats with white tree designs on the mat.
The Ville copies a number of household activities in which the players in The Sims Social engage. For example, to get rid of wildlife around the house and yard in The Sims Social, players can have their characters take pictures of animals. This unique activity is known as collecting "artifacts." The Ville copies it identically.
Half-Life 2 is ook een voortborduursel op Quake (en de engine) maar iedereen ziet duidelijk dat de twee games in de verste verte niet op elkaar lijken. Dat ze allebei het FPS-genre delen, uiteraard, maar de content, animaties en al dat is toch wezenlijk verschillend.

EA zegt juist dat heel veel designaspecten die The Sims tot The Sims maken terug te vinden zijn in The Ville. En daar gaat het om, het design en de content. Vergeet niet dat Zynga zoiets al eerder heeft gedaan met o.a. Tiny Tower en daar Dream Heights tegenover zetten dat ook gewoonweg een schaamteloze kloon is: http://www.blogcdn.com/bl...tiny-tower-1328058050.jpg
Klopt, 'Dream Heights' was een slappe kopie van 'Tiny Tower' en 'The Ville' een schaamteloze kopie van 'The Sims Social'. Maar vergeet niet dat EA momenteel zelf exact hetzelfde doet met 'Sim City Social' wat een regelrechte kloon is van 'CityVille' van Zynga.
Je bedoelt dat CityVille een regelrechte kloon is van het orgineel Sim City ;)
Over welke Sim City heb je het dan? CityVille gaat een stuk dieper in op het leven in de stad die je beheert dan Sim City ooit heeft gedaan toch?(ik heb ze niet allemaal gespeeld namelijk so correct me if I'm wrong) Of mis ik nu een versie waarin je ook mensen in winkels en huisjes plaatst en waar er energy wordt gebruikt om acties uit te voeren en je sterretjes en items verzamelt om items te unlocken die je in je Ville kunt plaatsen, etc?
(Ben niet Pro Zynga, zeker niet, wil alleen graag beide kanten objectief vergelijken in deze strijd tussen EA en Zynga).

[Reactie gewijzigd door Gody op 4 augustus 2012 13:38]

Dit is niet dat het spel in hetzelfde genre valt, maar dat het wel heel erg lijkt en in schijnbaar sommige onderdelen (items) zelfs 'een schaamteloze kopie' is, zoals EA claimt.

In de FPS genres weet je van Serious Sam bijvoorbeeld dat die ontwikkelaar alles zelf ontworpen heeft, een eigen artstudio er tegenaan heeft gegooid. Dat zie je ook aan de game af, ik herken geen onderdelen van andere games. Ik zie er bijvoorbeeld geen Demons of Arachnotrons uit DOOM rondhollen. Natuurlijk zou je kunnen zeggen dat de Gnaar wel wat wegheeft van de Demon, maar dan is die op zijn minst herontworpen, heeft een eigen naam gekregen EN als speler herkende ik hem nu niet echt als zijnde een tegenstander uit DOOM.

Hierboven echter, had ik (tot ik echt beter ging kijken en de tiptool las) het idee dat ik naar The Sims Social zat te kijken (ja ik heb het ook wel eens gespeeld, schaamschaam :P). Ik herken ook echt onderdelen zoals de douchecabine, de magnetron, de deuropeningen en de manier van muren transparant maken. Nu kun je daar tegenin werpen dat het algemene dingen zijn en de kans groot is dat als iemand zonder kennis van deze twee games, exact hetzelfde maakt ook aanwezig is. Op onderdelenniveau heb je dan vast gelijk.

Hier zijn echter zoveel overeenkomsten EN dat ook ik als ex-speler van The Sims Social eerst dacht naar deze game te kijken, dat ik dit wel durf aan te wijzen als schaamteloze kopie. Ik denk dat EA dus helemaal niet zo zwak staat als je hier stelt.

Plus dat er al meer klachten zijn geweest, dat kan geen toeval zijn. Waar rook is... Hoewel dit laatste niet hard te maken is, is het wel weer een extra aanwijzing die een rechter over de streep kan trekken. Hoevaak kun je iets 'onwerpen' dat nagenoeg hetzelfde is als iets wat al gemaakt is?
Ach, voor iemand die nog nooit sims games gespeeld heeft lijken al die sims games op elkaar, ook die van EA. Als je mij verteld dat dit geen lam facebook spel is, maar een handheld console game, zou ik het ook geloven.
Het gaat er niet zozeer om dat het veel op elkaar lijkt (anders kunnen ze de open source clones ook wel aan gaan klagen), maar zoals ik het begrijp, dat ze gewoon dingen, misschien zelfs code, 1 op 1 hebben gekopieerd. Dat leid ik tenminste af uit het verhaaltje hierboven van oioioi.
Het is wel iets waar Zynga om bekendstaat, dus vind het niet eens zo'n rare claim. (Denk aan Farm Town en TinyTower, waar Zynga een upgraded-graphics-maar-verder-exacte-kopie heeft geleverd). Ben eigenlijk wel blij dat er nu een grote partij aan begint te rammelen.
Ben eigenlijk wel blij dat er nu een grote partij aan begint te rammelen.
Wat is jouw belang dan dat je zo blij bent? Voor de consument zou het juist een voordeel moeten zijn, voor de origienle maker een groot nadeel natuurlijk, maar hoe kan een gebruiker die totaal niks met het bedrijf te maken heeft (en EA gaat hier ook niet door failliet dus het is ook niet zo dat ze hierdoor omvallen) nou vervelend vinden dat partij a wat meer winst maakt ten koste van partij b of andersom...
Omdat niet de hele wereld om eigenbelang draait :) Je kan het gevoel hebben dat Zynga ethisch niet juist bezig is, en daarom blij zijn dat iemand er eindelijk iets van zegt.
Als je wat doorzoekt op reacties kom je ook wel opmerkelijke quotes tegen over de werkwijze van Zynga (en dat het "helemaal niet zo per ongeluk is" geweest):
http://www.theregister.co.uk/2012/08/03/ea_sues_zynga/
Several former Zynga employees told SF Weekly that they were encouraged to copy the games of competitors directly by CEO Mark Pincus. "I don't fucking want innovation," one ex-employee recalls Pincus saying. "You're not smarter than your competitor. Just copy what they do and do it until you get their numbers."
Dit komt dan wel van FORMER employees, maar toch.

In datzelfde artikel verwijst een Zynga pief op zijn beurt weer naar hun spelletje Cityville waarvan Maxis op zijn beurt dan weer veel gejat zou hebben. Daar kan ik me persoonlijk heel wat minder in vinden, maar het geeft wel mooi aan waar het op neerkomt: dit soort spellen kunnen eigenlijk niet eens gemaakt worden zonder leentjebuur te spelen.
Als ontwikkelaar heb je dan wel de uitdaging om het niet 1 op 1 te laten lijken en als inderdaad blijkt dat Zynga grofweg jat, dan lijkt het me zaak om daar paal en perk aan te stellen. Het is toch een soort van monopolist op Facebook, maar dat geeft ze geen vrijbrief om maar lukraak te kopiŽren natuurlijk....
Beetje egoÔstische post vind je niet? Dus als iemand jouw werk plagieert mag niemand aan jouw kant staan, en vind jij ook dat gebruikers maar die clone moeten gebruiken? Want wat maakt het nou uit waar het geld heen rolt? Nee toch? Dan wil jij toch ook geld zien voor jouw harde werk?
Ik speel zelf helemaal geen facebook games, maar als zynga plagieert moeten ze er voor opdraaien. Ook al heb ik er zelf totaal geen belang bij. Als ze maar gewoon hun gang kunnen gaan gaat de maatschappij als totaal hard achteruit.
het kopiŽren van verschillende design-elementen, animaties en karaktereigenschappen van game-personages
dus EA beweert dat zij die allemaal hebben uitgevonden en niet zelf hebben gekopieerd van levende mensen of bestaande gebouwen ?
Zie dit screenshot eens: http://cdn0.sbnation.com/...erge_medium_landscape.jpg

Zoveel lijken zelfs moderne oorlog shooters niet op elkaar. Het gaat ook niet alleen om de design-elementen animaties en karaktereigenschappen, elk spel heeft overlap met andere spellen, maar het gaat erom dat Zynga exact dezelfde combinatie heeft gebruikt.
Vergeet ook niet dat Zynga somes gewoon hele levels namaakt van concurerende spellen.
Dus niet alleen stijl, maar ook letterlijk levelopbouw (waar alles staat).
Zynga is ontzettend bijdehand bezig en het zou goed zijn als ze een keer (financiele) klappen uit de industrie zouden krijgen.
Gekopieerd van levende mensen of bestaande gebouwen? Zeker niet, gewoon gekopieerd van 'Little Computer People' op de C64. Will Wright (designer van The Sims) heeft het zelfs gespeeld en belangrijke feedback gekregen van Rich Gold (designer van Little Computer People).

Natuurlijk begon The Sims met een isometric view ipv. van 2D, en sindsdien naar full 3D gemuteerd. Maar ik heb altijd The Sims als een (slechte) kloon van 'Little Computer People' beschouwd...
Speel the Sims Social en speel the Ville en je weet wat EA bedoelt. het is een schaamteloze nagenoeg 1:1 kopie. En dat het simpelweg een opvolger is van Castleville is, is stierenpoep want de twee games lijken totaal niet op elkaar.
Ben benieuwd, Zynga heeft zich tot op heden keihard opgesteld naar kleinere developers, ik zou het echter mooi vinden als ze eens een koekje van eigen deeg krijgen.

EA is geen lieverdje maar de Sim's is als concept en uitgebrachte games al jaren oud en ver voordat Zynga ook maar met de Ville reeks kwam. Dus prior art van EA is wel degelijk aanwezig. Ook heeft EA een mideval variant voor de castleville game uitgebracht.
Dus omdat EA al jaren voortborduurt op "The Sims" is er volgens jou prior art en mag iedereen het namaken? Maar goed dat jij geen advocaat bent. 8)7

Ten eerste is het maar de vraag of het concept "prior art" hier enige relevantie heeft. Een spelontwerp is wat anders als bijv. een patent op een muis met scrollwieltje. Ten tweede is de hele Sims-serie van EA zelf. Beetje onzin om te stellen dat iedereen een spel mag namaken nadat deel 2 hier van uitgebracht is.
Uhm volgens mij zegt hij wat jij zegt.. nog keertje lezen?
Er is ook 'prior art' van voor The Sims...

Edit: Omdat mensen zelf niet meer willen zoeken:
http://en.wikipedia.org/wiki/Life_simulation_game#History

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 augustus 2012 23:32]

ohja? noem dan die prior art?
Ben de naam van de game vergeten maar vroeger op basisschool (1997) moest ik een social spelletje spelen met deels een natuur medeleven gehalte.
Hierbij moest je een week van een volwassennen naspelen wakker worden de krant lezen koken wassen.hij moest ook op tijd naar zijn werk gestuurd worden.
(netjes alles in de prullenbak anders werd je poppetje saggie wegens vervuiling)
dat was dan wel allemaal 2D.

Maar goed weet de naam er niet meer van maar als basis ala sims
Als je aanklacht leest dan gaat het hier ook niet echt om het concept van een sims game. Het gaat er hier om dat de games zo erg op elkaar lijken dat ze bijna niet van elkaar te onderscheiden zijn. Een goed voorbeeld is de starter home en de koelkast. Ze zijn zo identiek dat je ze over elkaar kon leggen en dat alle afmetingen exact overeen kwamen. Het gaat hier dus over copyright en niet over patenten.
Zie http://www.scribd.com/doc...A-v-Zynga-Complaint-Final voor de complete aanklacht. Het lijkt er inderdaad op dat ze gewoon het hele concept gekopieerd hebben met wat minimale aanpassingen. In het karakteraanmaakscherm gebruiken ze zelfs precies dezelfde huidtinten.

Lijkt me wel goed dat eens aangepakt wordt. Op Android schijnt het nog erger te zijn. Kom je daar met een origineel, nieuw spel, wordt het in no-time gedecompileerd en met iets aangepast design opnieuw gratis in de Play store gezet (met advertenties). Zo valt er geen droog brood te verdienen met games natuurlijk.
Ik vind het wel typisch dat EA in hun trailer voor het aankomende Sim City Social juist heel duidelijke knipogen naar (Farm?)Ville plaatst. Daar zoeken ze zelf de associatie op, al vanaf de eerste seconde.

[Reactie gewijzigd door Maniakje op 4 augustus 2012 10:48]

Ja een knipoog naar de concurrent, dat mag en ze zoeken inderdaad de assocatie op en zeggen met de trailer "Wij worden het nieuwe populairste facebook spel dus pas maar op Farmville" dat is volstrekt legaal, verder lijkt SCS voor de rest helemaal niet op farmville.
Klopt, maar 'Sim City Social' lijkt wel erg op 'CityVille' van Zynga. De tutorial-steps, de interface, icoontjes (hoewel EA niet de enige is die deze kopieert), ook een redelijke kopie imho.

[Reactie gewijzigd door Gody op 4 augustus 2012 13:19]

ach, de winsten zullen wel tegen vallen, dus proberen ze op zulke mannieren makkelijk geld te vergaren.

maar er zijn aardig wat elementen die echt kopieŽn zijn.

[Reactie gewijzigd door arjanv op 4 augustus 2012 10:50]

Ik vind het idd erg op the sims lijken... Enige echte verschil wat ik zo zie zijn de poppetjes, die zijn wat cartoonisher.

Doorzichtige muuren, hetzelfde etc.

Hoe vervelend ik EA ook vond, ik denk dat ze hier wel een grote kans maken :/
Moet je maar zorgen dat je iets unieks aanbied en blijft aanbieden.
Niet rechtzaken beginnen, dan is de enige verliezer meestal de consument.
dat kun je ook van jatmozen aan zyna zeggen,

tot op zekere hoogte een game namaken en verbeteren met nieuwe truukjes en effecten en andere speelmodi toevoegen... is ťťn ding maar een 99,9% schaamteloze kopie gaat toch wat ver.. een spel, apparaat, designe moet toch op minstens aanzienlijk wat punten wezenlijk verschillen.
Gewoon boycotten dan kom je een heel eind.

In dit geval staat het echter op facebook, en veelal zijn de spelers van dit soort spellen niet zo geinteresseert in door wie het ontwikkeld is - alleen dat het gratis is, en gewoon met hun vrienden te spelen valt.
Niet de eerste keer dat Zynga kopieert... Zie Nimblebit's reactie op Zynga's schaamteloze kopie van hun Tiny Towers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Tablets Gamecontrollers Smartphones Beheer en beveiliging Sony Microsoft Games Besturingssystemen Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013