Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 110, views: 26.322 •

Activision Blizzard presenteerde de cijfers over het tweede kwartaal van 2012 en die waren beter dan wat beursanalisten voorspelden. De goede cijfers zijn te danken aan de verkoop van games als Skylanders en Diablo III. WoW verliest echter spelers.

"Gedurende de eerste zes maanden van het jaar hadden we de drie bestverkochte games in zowel Noord-Amerika als Europa met Skylanders: Spyro's Adventure, Call of Duty: Modern Warfare 3 en uiteraard Diablo III", zei Bobby Kotick, directeur van de uitgever, tijdens een conference call.

Kotick is vooral trots op Skylanders, een game waarvoor extra poppetjes los verkocht worden. "Skylanders: Spyro's Adventure, een serie die een jaar geleden nog niet bestond, was de best verkochte game gedurende het eerste half jaar als we de poppetjes meerekenen. Skylanders deed het daarmee in de VS en Europa ook beter dan de bestverkochte serie action figures."

Ook Diablo III presteert goed. Volgens Mike Morhaime, directeur van Blizzard Entertainment, zijn er inmiddels 10 miljoen exemplaren van de rpg verkocht. Daarbij zijn inbegrepen de 1,2 miljoen exemplaren die spelers gratis krijgen als ze een World of Warcraft Annual Pass aanschaffen.

Morhaime gaf overigens toe dat het aantal betalende leden van World of Warcraft opnieuw gedaald is. Waar aan het eind van het eerste kwartaal nog 10,2 miljoen spelers een maandabonnement hadden, was dat aantal aan het einde van het tweede kwartaal gedaald naar 9,1 miljoen. Vooral Aziatische spelers lieten de mmog links liggen, volgens Morhaime. Een andere verklaring is dat veel WoW-spelers tijdelijk overstappen naar Diablo III. "We zien dat een aantal spelers een pauze voor World of Warcraft inlast om Diablo III te spelen."

Het is een patroon dat Morhaime herkent. "We zien het steeds gebeuren aan het einde van de levensloop van een uitbreiding. We zagen een daling in de maanden voordat World of Warcraft: Cataclysm verscheen en een sterke opleving toen Cataclysm op de markt verscheen." De directeur verwacht dan ook dat er spelers hun abonnement hernieuwen zodra World of Warcraft: Mists of Pandaria op de markt komt. Deze vierde uitbreiding voor de mmog ligt vanaf 25 september in de winkel.

World of Warcraft: Mists of Pandaria

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (34)

Reacties (110)

Reactiefilter:-11100106+158+28+30
Kan me hier wel in herkennen voor WoW, heel lang gespeeld en bij elke nieuwe expansion speelde ik in ieder geval weer een paar maanden.
Ik heb zelf Diablo 3 ongeveer 2 weekjes in de avonden gespeeld toen werd het al saai, ik kijk uit naar een uitbreiding.. er zit gewoon te weinig content in Diablo 3, en die level "generator" is al helemaal bedroevend in vergelijking met Diablo 2.

Voor mij is Diablo 3 vooralsnog matig besteed geld..
De bedoeling is ook dat je extra geld besteed in Diablo 3 om het uberhaupt uit te kunnen spelen. Zonder uitzonderlijk goede gear of exploits (zie recente posts op T.net) is dat gewoon niet mogelijk en gaat het spel heel snel vervelen (alleen maar farmen). Wel denk ik juist dat deze methode ervoor gezorgd heeft dat Diablo 3 heel veel geld in het laatje brengt en daardoor de lagere inkomsten uit WoW opvangen.
Op zich is er niks mis mee dat je uitzonderlijke goede gear moet hebben, en dat je daarvoor moet gaan farmen. Het grinden vind ik wel leuk, en kom op, Diablo2 was qua gameplay niet anders. Misschien moet er hier en daar wat worden aangepast met HP-scaling en moeilijkheid, maar dat kan altijd nog veranderd worden.

Het vervelende is het volgende: een spel als Diablo moet zo werken dat de spelers die de meeste tijd eraan besteden, de beste characters ontwikkelen en beste gear vinden. Nu is het zo dat iemand met een dikke portemonee binnen een mum van tijd het ook kan.

En dat is een reden dat ik het totaal niet speciaal vind om een leuke, eigen ontwikkelde melee sorc te hebben: iemand anders kan het veel te makkelijk nabootsen.
D1 en D2 kon ik allebei uitspelen op de hoogste moeilijkheids graad zonder maanden te hoeven grinden. Kom nog steeds niet door Act 2 inferno heen en ben het grinden meer dan zat. En geld uitgeven aan gear weiger ik. Deze speler is exit tot 1.04 verschijnt.
D1 en D2 kon ik allebei uitspelen op de hoogste moeilijkheids graad zonder maanden te hoeven grinden. Kom nog steeds niet door Act 2 inferno heen en ben het grinden meer dan zat. En geld uitgeven aan gear weiger ik. Deze speler is exit tot 1.04 verschijnt.
Feitelijk is het natuurlijk wel zo dat je na Hell uitgespeeld te hebben ook drie keer rond bent gegaan, net als in Diablo2
Inferno is de 43e rondgang voor de spelers die wel uren en weken en maanden en levenslang willen grinden om hun spulletjes bij elkaar te krijgen - de difficulty voor mensen die écht goeie gear verzameld hebben dus.
Er is niets wat je let om Act1 te farmen of een nieuwe char te maken en die naar level 60 te brengen, Hell uit te spelen en met de volgende char te beginnen, net als in diablo2.
40 euro aan uit gegeven en ik sta nu op 70 uren gameplay. Voor mij een goede besteding als ik mij voor minder als een euro per uur kan vermaken.

Voor de rest ben ik het wel eens, er had wat meer variatie in de content mogen zitten. Maar blizzard is sterk in het vervolg van zijn series, anders blijven ze niet zo succesvol. Dus ik heb goede hoop voor de vervolg patches.
Sterker nog; meestal begint het na de eerste uitbreiding leuker te worden. Ben benieuwd naar het PVP systeem !
Klopt, ook ik had meer van het spel verwacht. Het is teveel van hetzelfde en dat word versterkt doordat je alles op alle moeilijkheden uit moeten spelen om uiteindelijk in Inferno te eindigen waar pas echt de uitdaging ligt.

Ook het hele Auction House gebeuren heeft daaraan bijgedragen. Leuke drops komen te weinig omdat er de AH is. Liever had ik geen AH en dan gewoon lekker Co-op spelen met vrienden. Dan kun je ook best wat ruilen wat drops betreft.
En de grote vraag die bij mij door m'n hoofd speelt: zijn alle items die in AH / RMAH / HCAH te vinden zijn gedropt of gecraft?

Waar kwamen al die high level items vandaan toen de game net uit was..?

maar misschien zie ik spoken..
Ik heb uiteindelijk maar 15 euro besteed,. op zich de moeite waard.
Maar idd, ik had meer verwacht.

Maargoed, iedereen wel denk ik :P
Ik snap niet wat spelers van WoW te maken hebben met de goede zaken die Blizard doet met Diablo III. Een nogal kromme titel van dit bericht. Er staat nergens in het artikel een verklaring waarom een daling bij WoW ook voor een daling bij Diablo zou moeten leiden.
Als je het letterlijk leest, zit er inderdaad iets van een foute oorzaak-gevolgconstructie in de titel. De crux is alsnog wel redelijk duidelijk, namelijk dat de verminderde opbrengsten uit WoW (vanwege lager aantal abonnees) opgevangen worden door grote inkomsten uit Diablo (game-aankoop en AH-inkomsten voor Blizzard).

Voor tekstuele opmerkingen is trouwens een andere plek dan de comments :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 augustus 2012 13:57]

Offtopic: Klopt het dat er geen audio zit bij het filmpje?

Ontopic:
Ik ben zelf ook recent gestopt, een heel lange tijd aan/uit gespeeld maar dit is.... gewoon helemaal niks meer. WoW is aan het overleiden.

Desalniettemin ben ik blij dat Blizzard overeind blijft, ondanks Activision zijn ze wel een van de betere spellenmakers. Ik wacht met smart op SC2:HotS. Als ze failliet zouden gaan zou het een droom minder zijn voor mij!
Offtopic, audio werkt hier prima (IE8).

Filmpje gezien, maar ik ben niet onder de indruk van de kleuren. Game-engine komt zo oud over en zeker bij de kleur groen en blauw(water).

/edit: Gezien onderstaande reacties wegens de 'art style'. Het is inderdaad textures zoals bladeren op de bomen. Je mag toch een beetje verwachten dat bij bijvoorbeeld een blad van een boom, kleurverschillen mag hebben zoals licht, middel en donkergroen. En niet vanwege 'schaduw' dit ietwat verbetering gaat geven? Jaargetijde kan mooiere kleuren geven.

Ge-minmod om een mening en was Offtopic :[

[Reactie gewijzigd door Midnight4u op 3 augustus 2012 15:13]

Die kleuren hebben met de art style te maken natuurlijk, niet met de engine.
Er is in mijn optiek niks mis met de engine, alleen met het aantal polygonen en sommige textures die behoorlijk aan het verouderen zijn.
Niks mis met de engine? In 2005 was ie al niet heel modern, en in 2012 is het natuurlijk een antiek stukje techniek. Begrijp me niet verkeerd, het spel speelt nog altijd prima en de art-style bevalt mij ook wel, maar het gebrek aan moderne effecten, scherpe texturen en fatsoenlijke modellen valt wel op anno nu. Is logisch ook, want het is een oude game, maar naar de huidige standaarden zou ik de engine niet meer aanprijzen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 augustus 2012 14:00]

De engine wordt met elke expansion een beetje verbeterd. De belichting wordt nu aangepakt, vorige expansion was dat o.a. het water. De textures worden ook steeds hogere resolutie, alleen zijn ze er wel wat vergeten te updaten.
Als ze het van scratch op konden bouwen zou het natuurlijk beter zijn, maar die tijd hebben ze niet.
Klopt, en dat is ook geen redelijke verwachting. De volgende Blizzard MMO is al jaren in ontwikkeling;die zal grafisch wel weer een stukje mooier zijn. Blizzard staat er daarnaast om bekend dat ze bewust niet op het scherpst van de schede gaan zitten qua techniek, om zo iedereen te laten genieten van hun games. Dat staat ze te prijzen, en de artistieke stijl van een spel is belangrijker dan de technische kwaliteit van de beelden.
Langs de andere kant is het wel heel consistent, polished en responsive, wat op zich belangrijker is dan de graphics. De graphics zijn inderdaad technisch niet indrukwekkend, maar het stoort nergens. Ze kennen hun limitaties en weten er enorm goed mee om te gaan en dat is belangrijker dan tientallen miljoenen te steken in elk object in het spel tesselation te geven.

Dit filmpje legt dit principe heel goed uit, en is waarom dat ondanks gedateerde engine Blizzard en Valve games er altijd gewoon goed uit zien.
Hoezo denk je dat WoW aan het overlijden is? Toch niet om omgpandapokemonfarmville hoop ik :)

En bovendien staan ze zelfs met 9.1M spelers nog ruim boven de concurrentie.
Is League of Legends ook concurrentie? Want die zijn WoW al voorbijgestreefd met het aantal spelers.

(Bron bijv: nieuws: 'League of Legends heeft meer actieve spelers dan WoW' )
Nee dus, als je je eigen bron even zou lezen, dan is LoL een GRATIS spel.

Dan kun je net zo goed zeggen dat FarmVille beide verre achter zich laat.
Het enige verschil, wat enorm belangrijk is voor een bedrijf, is dat het bij WoW om betalende spelers gaat en bij LoL om actieve spelers...
En daarbij is WoW ook een heel ander type spel als LoL. Het is appel met peren vergelijken.
Heeft absoluut geen zin om een MMORPG met een DOTA game te gaan vergelijken :)
Zijn compleet verschillende genre's en zullen daarom ook amper met elkaar gaan concurreren.
Overlijden - omdat het van 16 mil subs, naar 9 mil is gedaald.
en nog steeds sterk aan het zakken is.

nu zal dit met de expansion wel tijdelijk weer wat omhoog gaan, maar die 16 mil gaan ze niet meer halen.
Je mag aannemen dat Blizzard z'n plannen heeft afgestemd rekening houdende met een bepaalde 'economische' levensduur van wow...
Trailer heeft wel audio, maar niet veel. Het zijn ruwe beelden van de game. Maar ik snap dat het verwarrend kan zijn, dus heb een ander filmpje onder het bericht geplakt.
WoW is aan het overlijden, daar ben ik het wel met je over eens, maar D3 is simpelweg voor een heel groot aantal spelers al dood. D3 is in ieder geval dood voor mij.

Er zijn veel mensen die er echt lang naar hebben uitgekeken er vollop zijn ingedoken en na een maand of sommige 3 maanden al helemaal mee klaar zijn. De endgame is niet zo leuk, je vroege successen op de AH om veel geld te verzamelen zijn op den duur doorslaggevend om succes te behalen, het hele spel heeft amper balance, omdat de moeilijkheidsgraad compleet van je gear afhangt, en gear is in eerste plaats voor de economie bij Blizzard, want dat is waar ze nu hun winst mee hoog houden. Sommigen zullen dat geweldig vinden, maar ik houd het weer gezien bij deze lui tot ze met nieuw Starcraft 2 materiaal komen.

Het is trouwens maar dat daar op competitief niveau geen concurrent voor is...
Waarom verwachtte je D3 dan voor jaren te gaan spelen? Het is geen MMO, het heeft een beperkte hoeveelheid content en het bevindt zich in een uiterst beperkt genre (hack & slash actie-rpg). Dat mensen D1 en 2 zo enorm lang speelden, dat vond ik eerder raar, dan dat mensen D3 na een paar weken weer achterlaten. Lijkt mij volkomen natuurlijk gedrag, aangezien het spel niet veel te bieden heeft na 1 of enkele keren de content doorgespeeld te hebben.

En waarom zou je dat "dood" noemen? Als je bijvoorbeeld een 'God of War' of Heavy Rain hebt uitgespeeld is dat spel toch ook niet "dood"? Diablo 3 is volgens mij niet geschikt als langetermijnspel zoals een MMO dat wel is. Dat een klein deel van de fans hier anders over denkt heb ik nooit helemaal begrepen, maar die groep heeft ook nog het geluk dat Blizzard ze tegemoet komt met hoge moeilijkheidsgraden en toekomstige patches. Verder beschouw ik het gewoon als een leuke game om eens uit te spelen met één of enkele classes. Dan ga ik geen verwijten afvuren dat het spel daarna "dood" is.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 augustus 2012 14:29]

Diablo 3 is inderdaad niet geschikt voor de lange termijn, iets wat zijn voorgangers wel waren. Dat komt omdat er gewoon een aantal structurele fouten inzitten wat Teamplay en veel spelen niet bevorderd.

1. Co-op HP scaling
Dit gaat echt veel te hard, het spel is praktisch onmogelijk om te doen met 4 players in act 3.
Wat mij betreft mag dit gehalveerd worden of nog minder zodat Co-op tenminste de moeite waard is.

2. Repaircosts tijdens overlijden
Deze kosten moesten wel omhoog, maar hoe het nu is wordt het absoluut niet aangemoedigd om over een moeilijke pack heen te komen.

3. Latency
De Latency in Diablo 3 is echt belachelijk, voor een bedrijf als Blizzard zou dit echt Prio #1 moeten zijn. Een inherent gevolg van Latency is Rubberbanding wat echt niet relaxt is.

4. MF

Ik vind MFen weinig aan op het moment en wel om de volgende reden:
De focus ligt teveel op rares vinden, en doordat rares zo oneindig divers zijn is de kans dat je een upgrade vind echt minimaal. Nou gaat dit waarschijnlijk aangepakt worden in 1.0.4 maar dit is 1 van de redenen dat ik dit niet doe.

Los van deze punten is Diablo 3 een plaatje om te spelen, alles klopt en de combat is vet. Toch door deze minpunten speel ik een stuk minder, wat ik zelf zonde vind.

Ik hoop dat Blizzard ook echt een aantal ideeen gaat veranderen zodat het weer leuk en uitdagend(niet onmogelijk dus) om met vrienden te spelen in een Co-op game.
5. Achievement bugs

De game is nog altijd niet 100% door te spelen, er zijn nog steeds een aantal bugs welke bepaalde drops van Lore boeken e.d. voorkomt, zoals 'Battlefield Report'. Maar op het moment blijkt de achievement waar je spoken moet ontmoeten ook niet helemaal lekker te werken voor iedereen, ik krijg zelf bijvoorbeeld alleen 'Dataminer' achter elkaar.
Laten we heel eerlijk zijn: In Diablo 1 en 2 moest je ook al een die-hard fan zijn om het op de lange termijn te blijven spelen. Een hack & slash item-koorts game als Diablo voelt op een gegeven moment aan als werk, omdat de gameplay simpel en grindy is. Voor liefhebbers die daar geen last van hebben: Super, ga vooral zo door. Maar ik spreek volgens mij voor de overgrote meerderheid (misschien niet op T.net, maar in het algemeen) als ik zeg dat geen van de 3 games echt over "lange termijn gameplay" beschikt.

Dat Diablo 3 een aantal dingen onhandig heeft aangepakt, ben ik verder wel met je eens. Blijkbaar was D2 een game die een kleine die-hard groep lang bleef spelen, en dat schijnt bij D3 minder het geval te zijn. Voor die groep is het balen. Andere gamers spelen echter al lang weer andere dingen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 3 augustus 2012 16:44]

Nogal suggestief omschreven Geert1, je hoeft geen die-hard fan te zijn om het te blijven spelen. Je moet het gewoon leuk vinden. Het zijn niet altijd de die-hard groups die het spelen. Zo spelen er nu nog steeds een hoop casual mensen Diablo 3, deze mensen zijn nog niet eens bij inferno gekomen.

Ik zal even je verhaal aanpassen:
Laten we heel eerlijk zijn: In Diablo 1 en 2 moest je vind ik ook al een die-hard fan zijn om het op de lange termijn te blijven spelen. Een hack & slash item-koorts game als Diablo voelt voor mij op een gegeven moment aan als werk, omdat de gameplay simpel en grindy is. Voor mensen die dit wel leuk vinden: Super, ga vooral zo door. Maar ik spreek volgens mij voor mezelf als ik zeg dat geen van de 3 games echt over "lange termijn gameplay" beschikt.

Dat Diablo 3 een aantal dingen onhandig heeft aangepakt, ben ik verder wel met je eens. Blijkbaar was D2 een game die mensen leuk vonden om te spelen, en dat schijnt bij D3 minder het geval te zijn. Voor die groep is het balen.
Met "dood" zette ik meer de spreekwoordelijkheid door...

Blizzard games zijn net als Valve games veelal zo goed in elkaar gezet dat je er lang plezier van kunt hebben. D2 heb ik in vlagen toch jaaaaren gespeeld.

D3 heeft zoveel afkeringspunten, dat het simpelweg niet dezelfde kwaliteiten heeft en daardoor nu al ontzettend hard spelers aan het verliezen is.

WoW had simpelweg aardige gebalanceerde gameplay en was daarnaast sociaal goed in elkaar gezet. Diablo 3 heeft nog minder sociale interactie ingame naar mijn mening dan Diablo 2 had. Met public spelers aan de slag is gewoon niet te doen en omdat de nadruk zo erg licht op super-rares verzamelen om de economie gaande te houden, speelt iedereen solo, omdat dat nou eenmaal sneller gaat.

Daarnaast is het kwa skill diversiteit ook niet lekker uitgezet. Blizzard slaagt er niet in om de game naar hun hand te zetten en blijft aan dingen sleutelen en stapt dan zomaar weer een paar maanden uit om aan een nieuwe patch te werken die er maar niet komt...

Dood is wellicht overdreven, maar "broken" niet.
Opzich is het simpel: alle staat of valt met (end game)content en afwerking, daar doet wow het gewoon zoveel beter dan de concurrenten dat je vooral game-conjunctuur schommelingen ziet + mensen die helemaal stoppen met het gametype.

enige probleem voor blizzard is wanneer de echte uitval van spelers in het mmo genre structureel groter wordt dan de instroom van nieuwe spelers.

Ik blijf het vreemd vinden dat concurrenten of alleen maar op pvp focussen (goedkoop) of als ze ook wat pve hebben (swtor) dat ze dan steken laten vallen op andere gebieden...
Heb Diablo 3 niet meer aangeraakt sinds inferno...

Het spel is niet iets voor mij denk ik, ik blijf dus liever bij Starcraft 2/WoW.
Same hier, altijd vervend WoW speler maar na Heroic DS Deathwing gecleared te eigenlijk niet meer ingelogged, tijdje Diablo 3 gespeeld maar na 3 characters op Full inferno clears te hebben ben ik dat ook wel weer zat.

Speel nu alleen nog af en toe Starcraft2 en dan zie ik het wel weer.
Starcraft 2 bied daarnaast gewoon nog veel meer door de map-editor, als je het normale spel zat bent is er altijd nog towerdefence, mazing, tug-of-war, of een dota-cloon te spelen.

Daarnaast zit gewoon alle content die Blizz ooit heeft gemaakt hier beschikbaar in. Modvriendelijke games blijven gewoon langer houdbaar. Expansies maken games langer houdbaar, indien de core-gameplay tenminste in orde is. Maar inderdaad, met dat in het achterhoofd is het niet gek dat WoW zo lang mee gaat, hoewel het ondertussen wel tijd wordt dat MoP erin komt.
En dachten ze.......we maken Diablo 3 gewoon ook nog even duurder dan bij de release, het spel is nu ¤ 55. (voor de pc dan)

Normaal gaan de prijzen naar beneden.

[Reactie gewijzigd door RoaDHouse op 3 augustus 2012 12:44]

Dat doen de winkels niet Blizzard ;) de prijs is nog gewoon het zelfde.
Op de zelfde pagina hier zie ik het voor ¤42,50 staan.

pricewatch: Diablo III, PC
Ik vraag me af wanneer WoW tot zijn eind komt. Voor veel spelers is het meer een sociale gebeurtenis dan echt gamen. Ik weet van mezelf dat ik vaak alleen maar in een stad stond om te chatten met vrienden.

Veel mensen die al gestopt zijn met spelen willen ook vaak de oude WoW terug, maar hebben vaak geen zin in een andere MMO. Dit omdat je altijd terug komt bij je eerste ervaring, dat voelt toch het fijnst.

Diablo was 1 maandje leuk en daarna werd het voor mij gewoon farm farm farm en op stom geluk een keer een leuk item vinden dat je dan gelijk verkocht op de RMAH.

Heel veel van mijn Diablo vrienden spelen al niet meer, ikzelf ondertussen ook niet. De game is gewoon te kort en te saai om zo lang te blijven bestaan als D2 dat deed. Ben wel benieuwd naar de nieuwe updates die ze van plan zijn.
Ondanks de vele uitbreidingen die WOW kent, ben ik na Cataclysm gestopt. Wow had voor mij niet meer de uitdaging van dingen ontdekken en quests doen. Zeker nu vond ik de quests te makkelijk (lees het vinden van b.v. de questgiver). Daarintegen is Diablo 3 zeker een aangename verwelkoming na Wow.
Maar na ongeveer 3 maanden spelen heb ik het spel bijna niet meer aangeraakt. De random dungeons / velden zoals je in Diablo 2 had mis ik in deel 3. Desalsnietemin is Diablo 3 zeker een geslaagde game.
Helemaal mee eens. Diablo 3 is een geweldig spel en zelden heb ik zo'n mooie en soepel spelende Hack 'n Slash gespeeld. Alleen is de endgame niet wat het had moeten zijn en kunnen ze met de zeer goede engine veel meer doen dan nu het geval is.

Hoop dus ook dat er een mooie expansion voor D3 uitkomt waarin ze veel problemen oplossen.
Vergeet niet dat LOD een aantal flinke verbetering met zich mee bracht.
En het spel is puur door dupers verpest.

Diablo2 had trouwens helemaal geen end-game (behalve item-farmen en nieuwe builds uitproberen), het hele spel was begin tot eind makkelijk.
Later is dmv een patch daar uber tristram bijgekomen, maar die was het spel eigenlijk al dood.
Je kon op zijn minst nog PvPen als je flinke gear had tegen andere clans enzo (clanwars zegmaar). Die functie ontbreekt nog steeds in Diablo 3 waar al beperkte mogelijkheden in zijn dus dat is gewoon diep triest (vind ik).
IK denk dat Blizzard tijd genoeg heeft. Het aantal WoW spelers is nog steeds collossaal. Ik denk echter dat iedere Expension een golfpatroon met zich mee brengt. Eerst daald het aantal spelers in WOW, dan komt een expension waardoor het weer stijgt maar er zal vrij snel weer een daling komen als mensen 'het nieuw' moe zijn. Een snelle releasecycle van expensions (zoals nu het geval is) voorkomt snelle instorting van de MMO.

Diablo vond ik zelf niet geweldig. Gekocht...gespeeld tot Diablo himself en gestopt. Het is niet mijn spel en ik snapte ook niet zo het hele enthousiasme er omheen als gevolg.

StarCraft 2 doe ik nog elke dag Multiplayeren en WoW heb ik imiddels alweer een jaar ofzo links laten liggen, Pandarian veranderd daar niets meer aan.


Maar Blizzard heeft nog een nieuwe MMO in de pijplijn staan. Ik ben erg benieuwd wat dat gaat worden. Ze maken wel altijd goede spellen ondanks alles. Diablo 3 was ook goed, maar het concept van grinden greep me niet. WoW deed iets meer bieden dan alleen grinden vond ik.

[Reactie gewijzigd door Auredium op 3 augustus 2012 17:58]

Het is maar net wat je leuk vind. Ik heb sc1 helemaal grijs gespeelt, maar vind 2 maar een matig ervaring en snap de hele hype niet. Waar je in 1 nog alle rassen kon spelen moet je nu wachten op een uitbreiding?

Daar in tegen speel ik nog dagelijks wow en D3
ja SC1 had ook helemaal geen uitbreinding. broodwar wut?
Die golfpatroon wordt bij deze expansion voor het eerste verstoord, de meeste mensen die WoW verlaten hebben zijn straks druk druk druk met GW2 en hebben geen tijd of oog meer voor WoW.
Net zoals al die andere "WoW killers" die al de revue gepasseerd zijn? En iedere keer weer "maar nu is het echt waar!" :O
Het zal vooral diablo 3 zijn geweest vermoed ik, GW2 moet zich nog bewijzen op end-game gebied (ik vind het verdacht dat alle GW2 aandacht bijvoorbeeld over pvp gaat, pvp mmo markt is al aardig verzadigd).
GW2 komt niet eens in de buurt van WoW tbh. Ik heb meerdere malen de beta gespeeld en ondanks dat WoW mindere graphics heeft voelt je character een onderdeel van de wereld. In GW2 lijkt het net alsof je character er als laatste in is geplaatst. Het voelt niet als een geheel, tevens is dit al zo vaak gezegt. De enige concurentie die WoW heeft is zichzelf.
Een deel van deze behoorlijk drastische daling zal inderdaad toe te schrijven zijn aan het feit dat MoP zo dichtbij is. Toch ben ik benieuwd hoeveel van de spelverlaters weer terug zullen komen met de nieuwe uitbreiding.

De afgelopen kwartalen waren de dalingen niet mals: 600.000, 300.000, 800.000 en 100.000. Nu komen daar dus nog 1,1 miljoen bovenop. Ikzelf ben allerminst gemotiveerd om WoW nog een kans te geven na Cataclysm en gezien de kritiek die WoW heeft gekregen ben ik denk ik niet de enige. Ik verwacht dat er een piek aan het begin van MoP te zien zal zijn waarna de dalende lijn zich toch voort zal zetten, gezien de ontwikkelingen die het spel recentelijk heeft doorgemaakt.
Je vergeet de 0 daling in Q1 2012 :)
Dus een afnemende daling in de laatste 2 kwartalen, en dan ineens bam 1.1M mensen weg.
Dat moet bijna wel een groot deel D3 zijn, plus de standaard einde-expansion dip, en mss ook wel de jaarlijkse vakantiedip. MoP trekt het ongewtijfeld weer omhoog (maar niet zo hoog als het geweest is denk ik).

MoP lijkt een betere expansion te gaan worden dan Cata iig, er is veel meer te doen qua endgame en alle inspanning zit in het nieuwe gebied ipv de helft in het 1-60 gebied zoals in Cata.
Ik ben benieuwd of ze een paar maanden na de release van Pandoria weer boven de 10 miljoen betalende spelers komen.
Je bent zeker niet de enige. Ik had al een break voor Cata genomen en toen even terug gekomen voor cata, maar halverwege werd het saaier en saaier en simpel was het al Plus de vooruitblikken naar MoP werden ook erger en erger.. (talent systeem is echt flut imho). En veel mensen uit de guild zijn toen afgehaakt. Ik heb het nog een tijdje volgehouden, maar ik log nu nog maar 1 keer per 2 weken in (ben nu de GM) en zodra ik van WoW af kan, stop ik er mee (D3 gratis.. jaja, ook in getrapt).

Nee, geen MoP voor mij (zit niet te wachten op 'everybody is kungfu fighting' en Kungfu panda >.<)
ik denk dat je het hier mis hebt. als ik Mists of pandaria zo zie / speel (beta) dan voel je echt dat ze hier VEEL meer moeite aan hebben besteed dan bv een cataclysm / Wotlk. De grootste fout die ze bij WOTLK en cataclysm gemaakt hebben is een "bad guy" presenteren die op het eind van de expension dood moest. in MoP is dit niet het geval dus mochten de cijfers aan het eind van MoP weer minder worden dan kunnen ze altijd nog een extra raid pushen voor de laatste paar maanden. ik denk persoonlijk dat WoW weer teruggaat naar de 12miljoen spelers bij de launch van MoP.
Ik denk dat het ontbreken van die ene grote bad guy juist een nadeel is. Probleem bij Cataclysm is/was alleen dat ze bij de eerste aankondigingen van de expansion zeer hoog opgaven over het bestrijden van Deathwing, maar de uiteindelijke uitwerking zwaar tegenviel.
In TBC en WotLK (vanilla kan ik niet over oordelen, toen speelde ik nog (bijna) niet) was dit wel goed uitgevoerd, met name in WotLK. Beide eindbosses, Illidan (oke Kil'Jaeden was de laatste maar Sunwell was een filler instance) en de Lich King, waren zeer goede encounters, beiden in een instance met leuke/goed uitgewerkte andere bosses. Vooral Lich King op heroic is naar mijn inziens nog altijd één van de best ontworpen encounters en vormde een meer dan waardige en epic afsluiting van een expansion.

Aan de andere kan ben ik wel benieuwd wat het ontbreken van één specifieke eindbaas voor een effect heeft op de rest. Ik hoop dat het verkennen van de wereld en world pvp weer een veel grotere rol gaan spelen. Alleen ben ik bang dat hier niet veel van terecht zal komen, zolang men niet/nauwelijks meer door de wereld hoeft te reizen voor instances of raids. Dit kan je nu vanuit je luie stoel in Stormwind of Ogrimar doen m.b.v. de LFG of LFR tool.

edit: typo
Iig moet je voor de challenge mode dungeons ouderwets zelf naar de instance vliegen, en zijn er meer dingen te doen in de buitenwereld (meer dailies, battle pets vangen als je dat interesseert). Cross server zones gooit lage populatie zones van verschillende realms bijelkaar zodat je meer (levelende) mensen tegenkomt.
Ook kun je niet alles doen in de hubs op Pandaria en zijn er weer portals naar de andere hoofdsteden, zoals vroeger dat bij Shattrath en Dalaran het geval was.
Dan staat iig niet iedereen meer in Stormwind en Orgrimmar, maar wordt het weer een beetje verdeeld over de hoofdsteden.
Grappig dat Skylanders ook van Blizzard is.
Mijn zoon (7) en zijn vriendjes zijn er gek op. Je hebt een soort podium (portal) waarop je een poppetje zet en daarmee speel je dan in het spel. Het is een soort RPG voor kinderen. De poppetjes kosten een tientje per stuk, dat is een slimme zet want je kunt meer dan 20 verschillende kopen. Elk poppetje heeft zo zijn sterke kanten en je kunt ze meenemen als je bij iemand anders gaat spelen.

Weer een goed bedacht concept van deze mensen.

[Reactie gewijzigd door erikdenv op 3 augustus 2012 13:19]

Het is volgens mij van Activision Blizzard.

Blizzard heeft: Starcraft, Warcraft, Diablo en binnenkort Titan.
Ik denk dat Titan pas uitkomt zodra er geen content meer uitgebracht wordt voor World of Warcraft. En ik ben bang dat dat niet binnenkort is.

Gezien er ongeveer 2 jaar tussen iedere expansion zit en ik het vermoeden heb dat ze tot level 100 zullen gaan, denk ik dat het nog zeker 6 jaar zal duren voordat hij online komt of uberhaupt officieel aangekondigd is.
@hawker

Ik en mijn guildies zijn over het volgende eens mbt titan:

titan komt uit en word de nieuwe betaalde MMO van blizzard. als blijkt dat dit spel aanslaat gaat WoW F2P met microtransacties. zo domineert blizzard zowel de P2P als de F2P markt.
Het idee van Blizzard is om Titan naast WoW te laten draaien. WoW stopt wanneer Blizzard het wil, maar zeer zeker niet om Titan uit te brengen.
Dat lijkt mij inderdaad ook "the way to go". Net zoals bij andere games zal ook titan niet iedereen aanspreken. En zolang er altijd nog geen paar honderd duizend spelers op de wow servers zitten kan het altijd uit om die gewoon netjes te blijven onderhouden.
Ik heb zelf jarenlang WoW gespeeld, maar sinds november vorig jaar nog maar zelden en sinds april staat mijn account stop. Dat het aantal spelers daalt is niet verwonderlijk, maar je kunt het inderdaad niet herleiden naar 1 oorzaak. Dingen waarvan ik denk dat ze ten grondslag liggen aan het teruglopende aantal spelers zijn:
- Einde van de expansion
- Diablo 3
- Content aan het einde van Cataclysm was matig
- Switch van zeer casual friendly WotLK naar een wat lastiger begin van Cataclysm
- Ouderdom

Over een tijdje ga ik mijn account weer eens activeren, gewoon om te kijken of de nieuwe expansion wat is. Loop er eerlijk gezegd nog niet echt warm voor; Blizzard voert wederom enorme veranderingen door die (in dezelfde trend) in Cataclysm ook niet werkten, het lijkt erop dat raiding op een veel lagere prioriteit komt qua development en world pvp willen ze promoten maar de dingen die dit het meeste tegenwerken worden niet aangepakt.
Maar ach, mijn verwachtingen zijn niet bepaald hoog dus het kan alleen maar positief uitpakken :)
Wat ook een hele belangrijke rol voor dalingen zijn is dat de community behoorlijk zuur begint te worden, het zit vol statistiek hoertjes en regelrechte asshats. Dit komt voornamelijk door raid/dung finder. Door crossrealm dung finder hoef je niet meer zo lang te zoeken voor een groepje of speler en dit gaat ook nog eens allemaal automatisch. Dit zag er heel leuk uit maar mensen hoeven niet meer perse netjes te blijven tegen jou. Ze hoeven immers niet meer te zoeken op hun realm naar een groepje. Dus het hele sociale gebeuren valt uit elkaar. Ik bedoel waarom zou je moeite doen als je toch binnen een paar minuten weer kan spelen?
Dat klopt, maar dit zijn de (indirecte) gevolgen van bepaalde veranderingen die Blizzard heeft doorgevoerd. Zo heb ik al op menig forum aangekaart dat het idee van LFG en LFR goed is, de uitwerking (zeker in het geval van LFR) matig tot slecht is, met als gevolg de punten die jij noemt.

Als voorbeeld LFR: de originele gedachte achter LFR was meer mensen toegang te geven tot het principe "raiding", door hen dit op een wat eenvoudigere manier aan te leren. Echter door hoe het nu geïmplementeerd is, heeft het niets meer te maken met raiden. Raiden houdt naar mijn inziens in dat je een instance doet met 10 of 25 man, waarbij je complexe(re) tactics moet uitvoeren door de samenwerking van de gehele groep. Voldoet LFR hieraan? Nee, absoluut niet. Zijn er tactics nodig, niet bepaald. Is teamwork nodig? Haast niet. Zijn de tactics, voor zover ze er zijn, complexer dan een 5 mans? Nee, want de lastigste elementen van de bosses zijn in LFR enorm gedowntuned of compleet verwijderd.
Wat er overblijft is een loot pinata, waarbij je hetzelfde resultaat behaalt door (bijna) niets te doen en asociaal zijn van vrijwel geen invloed is. Gezien het ook nog cross-realm is, is de kans nihil dat je de anderen nog eens terug ziet, dus je komt ongestraft weg met items jatten, mensen uitschelden, na 1 wipe leaven etc.
Dat is iets van alle MMO's, het vervelend is dat statistiek hoeren soms nodig is vanwege de vele freeloaders in MMO's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013