Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 50, views: 13.377 •

Volgens ABI Research zal het nog tot zeker 2017 duren voordat de meerderheid van de settopboxen aangesloten zal zijn via draadloze technologie. De nieuwe 802.11ac-standaard en draadloze connectie met smartphones kan dit proces versnellen.

Sigma Designs G.hn chipsetHoewel de nieuwe wifi-standaard 802.11ac beduidend hogere snelheden biedt voor onder meer het streamen van hd-videocontent, denkt het onderzoeksbureau dat settopboxen tot zeker 2017 bedraad aangesloten zullen zijn. Dit komt volgens ABI Research omdat aanbieders van iptv al hebben gekozen voor bedrade oplossingen of dit serieus overwegen.

Volgens het onderzoeksbureau is MoCA, dat staat voor Multimedia over Coax Alliance, in Noord-Amerika de meest gebruikte bedrade technologie om digitale-tv-ontvangers van kabelaars en satellietaanbieders aan te sluiten, terwijl in Europa naast utp-kabel de HomePlug-standaard via het stopcontact daarvoor populair is.

Een nieuwe bedrade thuisnetwerkstandaard, G.hn, moet volgens ABI Research draadloze technologie als dominante aansluitingsvorm voor digitale ontvangers nog even op afstand houden. De nieuwe G.hn-specificatie omvat namelijk thuisnetwerken via zowel kabel, telefoondraden als via het elektriciteitsnet. Volgens het onderzoeksbureau is vooral Sigma Designs een voorstander van de G.hn-standaard, terwijl ook Marvell en Lantiq G.hn-chipsets ontwikkeld hebben.

Door de opkomst van wifi-direct en de behoefte om onder meer smartphones en tablets verbinding te laten maken met de tv-kastjes, denkt het onderzoeksbureau wel dat meer en meer kabelaars en satellietaanbieders draadloze technologie inbouwen in hun mediakastjes. Vooralsnog is dat echter nog complementair aan de bedrade verbinding.

Reacties (50)

Ik hoop dat 't sowieso bedraad blijft, als je kijkt naar de hoeveel klachten over digitenne, waar een brommer al voldoende storing veroorzaakt...

sateliet doet 't dan wel een stuk beter.
Bij de gewone kabel is een brommer ook al meer dan voldoende hoor...
Dan ligt je kabelmantel ergens los, want dergelijke instoring mag niet voorkomen op coax. Zelf heb ik een 5kW GSM mast op mijn dak staan en 0,0 last van storing op mijn coax-kabel.
OT: Ik ben juist bang voor het tegenovergestelde: stroomkabels die beginnen te zenden. Dit zie je nu al gebeuren wanneer je een deel van je netwerk via het stopcontact laat lopen. De stroomdraden in de muur kunnen dan gaan zenden en o.a. radio's storen, ook bij de buren of anderen in je omgeving, puur omdat die draden niet afgeschermd zijn (want ze zijn ook nooit voor dit doel bedoeld geweest). Hopelijk houden ze hier rekening mee (maximale modulatiediepte, voorkomen van harmonischen enz).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 1 augustus 2012 13:26]

Dan ligt je kabelmantel ergens los, want dergelijke instoring mag niet voorkomen op coax. Zelf heb ik een 5kW GSM mast op mijn dak staan en 0,0 last van storing op mijn coax-kabel.
Komt ook omdat het stralingspatroon van een GSM mast niet loodrecht naar beneden is.
5kW met GSM lijkt me heel sterk :+ Dat komt werkelijk nooit voor...
De zender zelf is maar max 40 Watt, maar daar moet je natuurlijk de gain van de antenne wel bij optellen (max 25dBi, een standaard antenne doet doorgaans 18dBi) waardoor je uitkomt op max 7712 Watt ERP per sector (van 120 graden). Neem je het gemiddelde verlies van de combiner, feeder en de jumper mee (rond de 4,5 dBi) dan blijf je steken op een 3,5 kW ERP of 500 W bij een standaard antenne, maar dat is nog flink! Natuurlijk kan de telco het uitgangsvermogen van de zender beperken, bijvoorbeeld in steden, maar zeggen dat 5kW nooit voorkomt klopt niet.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 1 augustus 2012 17:29]

40 W + 18 dBi is zo'n 1534 Watt ERP... geen idee hoe je aan 7.7 KW komt (voor de drie sectors samen zit je dan aan 4.5 KW ruwweg).

Bij 13.5 dBi kom jeinderdaad aan 546 Watt ERP.
Digitenne is een compleet ander protocol en compressie...

Hoe dan ook, persoonlijk houd ik het ook liever bedraad.
Gigabit lan door het hele huis. :-)
Hoe dan ook, persoonlijk houd ik het ook liever bedraad.
Gigabit lan door het hele huis. :-)
Dat, en: ongeacht de gebruikte technologie blijft de totale beschikbare draadloze bandbreedte gewoon beperkt, deze wordt altijd gedeeld door alle apparaten die er gebruik van maken. Bij mij binnen huis is en blijft deze dus gereserveerd voor alleen die apparaten die het echt nodig hebben: smartphone, tablet, etc.

Voor een apparaat dat op een vaste plaats staat en nooit beweegd is bedraad gewoon makkelijker en logischer.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 1 augustus 2012 13:16]

Delen doe je ook met een gigbit LAN modem/router, dus wat dat betreft een overbodige opmerking.

En waar is die tweaker spririt gebleven? Gewoon een bult wifi routers aanelkaar plakken en IP teamen. Het liefst nog met een ingebouwde USB gekoelde biertap en een pringlebus als signaalversterker.

Voor een apparaat wat op een vaste plek staat is bedraad ook niet makkelijker, je moet immers nog wel een kabel aanleggen. Het correctere argument is dat kabel nog altijd sneller is en daarom misschien in jouw optiek logischer.
niet altijd makkelijker... Ik heb namelijk mijn desktop sinds ik ben verhuisd voor het eerst draadloos aangesloten domweg omdat ik geen zin heb een hele draad door mijn huis te leggen en netjes weg te werken. Voor mij was het nu alleen pci-e wlan kaartje kopen bij de lokale pcboer, inprikken in m'n pc en klaar!

Echter heb je wel gelijk met de totale beschikbare bandbreedte en hangt mijn server dan weer wel lekker aan een draadje (modem staat er naast dus dat is makkelijk :P)
Echter denk ik eerder dat je tegen interferentie van andere routers aanloopt dan dat de maximale bandbreedte bereikt wordt, zeker met telefoons en tablets maak je die bandbreedte niet vol lijkt me...
Ik hoop dat 't sowieso bedraad blijft, als je kijkt naar de hoeveel klachten over digitenne, waar een brommer al voldoende storing veroorzaakt...
sateliet doet 't dan wel een stuk beter.
Het gaat hier wel om de connectie tussen je kabelmodem (of sattelietontvanger/decoder) en je settop-box he?
Dus je signaal komt gewoon via een kabeltje je huis binnen.
Draadloze technologie zou er voor zorgen dat het punt waarop je "kabel" (Coax, glasvezel, of wat dan ook) het huis binnen komt lekker onopvallend kan zijn en dat er geen extra kanbel naast je settopbox hoeft te worden getrokken.

Zeker in oudere huizen is het niet altijd makkelijk of mogelijk om zomaar ergens kabels te gaan trekken en dan zit je weer met snoertjes die nooit helemaal weggewerkt kunnen worden of kabelgootsystemen die toch een stuk zichtbaarder blijken dan geadverteerd in de bouwmarkt....

Doe mij maar draadloos; dan kun je ook nog eens je TV verplaatsen zonder direct ook je kabels/kabelgoten te moeten gaan verleggen.
Ja leuk! Totdat een buurman op hetzelfde wifi kanaal als jij zit, wat dan al gauw neerkomt op 10 apparaten per kanaal.( PCx2, tv,x2, gsm etc. + je buurman ). Denk aan mensen die in een appartement wonen met meerdere buren. Dan kan je je stabiele verbinding van je woonkamer naar slaapkamer wel vergeten! En zeker als het om betonnen vloeren en muren gaat, waar het signaal door heen moet.

Nu weet een gemiddelde tweakers waarschijnlijk wel hoe dit te optimaliseren is, maar een gemiddelde leek totaal niet.

[Reactie gewijzigd door hawker op 1 augustus 2012 13:42]

WiFi gebruikt een Guard Interval modus indien meerdere apparaten op één frequentie zitten. Je krijgt dan geen storing maar bij gelijktijdig gebruik daalt de effectieve bandbreedte per AP.
WiFi gebruikt een Guard Interval modus indien meerdere apparaten op één frequentie zitten. Je krijgt dan geen storing maar bij gelijktijdig gebruik daalt de effectieve bandbreedte per AP.
En dus kun je Full-HD streaming wel schudden vaak. Zeker als je ook nog eens veel betonijzer in je muren / plafonds hebt zitten. M'n laptop haalt super goede snelheid boven, maar beneden is het een stuk slechter. Puur omdat er veel betonijzer in de vloer zit.
En dus kun je Full-HD streaming wel schudden vaak.
Uncompressed Full-HD is ongeveer 2,5Gb p/s (1920 x 1080 x 3 (RGB) x 50 (Hz)), echter voeg je hier MPEG2 compressie aan toe, dan kun je al prima aan met 30Mb p/s. De nieuwe techniek zal dus voor uncomopressed HD gelden. En stel dat ze 5Gb p/s weten te halen, dan kun je mét Guard Interval nog steeds prima 2,5Gb p/s halen, zeker ook als de storende partij niet ook toevallig tegelijk de verbinding dicht trekt met Full-HD. Daarbij zal zo'n AP 2,4 GHz, 5,8 GHz en misschien zelfs 3,6 GHz en/of 4,9 GHz support toevoegen (802.11y), waardoor het aantal kanalen (en dus de kans op storing) drastisch zal verminderen.
Wie gebruikt er anno 2012 nog MPEG2 compressie? Alle HDTV is MPEG-4, BluRays ook, en vrijwel alle illegale content ook. Uncompressed HD bestaat alleen bij de video editors van de studio's.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 1 augustus 2012 14:30]

Discovery HD is een zender die erg lang in MPEG2 HD is doorgegaan. Of die nu al MPEG4 is durf ik niet te zeggen, maar het was één van de laatsten.
Uncompressed HD bestaat alleen bij de video editors van de studio's.
Nee hoor, jouw beeldscherm wordt nu ook uncompressed aangestuurd over HDMI of DVI (VGA is analoog en daar geldt een term als uncompressed niet). Compressie wordt alleen gebruikt in broadcast, puur omdat daar de bandbreedte (relatief) schaars is tegenover een directe kabelverbinding. Vergeet niet dat een standaard HDMI kabel makkelijk 10Gb p/s kan halen, vaak nog wel meer. Full-HD uncompressed is 2,5 Gb p/s ter vergelijk.
Als het alleen in studio's zou worden gebruikt, dan zou er geen nieuw product voor op de (consumenten)markt komen hè :).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 1 augustus 2012 15:54]

Dat zal best, maar het draadloze spectrum is zeer eindig. En steeds meer mensen gaan het gebruiken. Een dichtbebouwde buurt, wat hier in Nederland niet geheel ongebruikelijk is, zal allemaal default settings gebruiken en gewoon lekker elkaar in de weg zitten. En het wordt alleen maar erger.

Gebruik draad waar mogelijk is dan ook het beste advies. Laptops, tablets en telefoons kunnen prima op de wifi, lekker mobiel is ook handig :)
In mijn ogen is dat dus gewoon storing. Als je door je buurman niet normaal een HD film kan streamen of je internet/netwerk snelheid daalt dramatisch waardoor je een hogere Latency krijgt in games, dan is dat iets waar ik me zeker aan zal storen.

Geeft mij maar gewoon bekabeld netwerk hoor! en zelfs als dat niet mogelijk is, dan maar homeplugs! Homeplugs verlagen dan wel je netwerkverbinding, maar is in ieder geval stabiel en minder gevoelig tegen storingen.

[Reactie gewijzigd door hawker op 1 augustus 2012 14:57]

daar ben ik het toch niet mee eens, met alle mogelijkheden van nu is het prima haalbaar om zeeeeer dunne kabels te kunne trekken bijv achter je plintjes... deze kabel van glas, metaal of in de toekomst koolstof-fibers hoeven op termijn niet veel dikker te zijn dan een speakerdraad ..

al dat draadloze geneuzel, is echt nergens voor nodig en alleen maar voer voor potentiele storingen ...
al dat draadloze geneuzel, is echt nergens voor nodig en alleen maar voer voor potentiele storingen ...
On topic: vooralsnog zit de settopbox met een draadje verbonden, en blijven smartphones en tablets draadloos en meer en vaker in gebruik tezamen met de settopbox. Niet-draadloos geldt derhalve niet voor de nieuwe toepassingen.
als je kijkt naar de hoeveel klachten over digitenne, waar een brommer al voldoende storing veroorzaakt...
Dat is puur een marketingkeuze (kwantiteit over kwaliteit). Als ze ipv QAM-64 overstappen naar QAM-16 modulatie kunnen ze minder zenders kwijt, maar de zenders die ze wel kwijt kunnen zijn veel minder gevoelig voor storing. Ik meen dat ze in België lang (of nog) met QAM-16 op DVB-T hebben uitgezonden omdat er daan maar 2 TV en enkele radiozenders in de MUX zaten. De beeldkwaliteit was er beter (minder compressie nodig) én het signaal was dus robuuster. Maar ja, dat krijgt KPN niet verkocht, of wellicht willen (of kunnen) ze geen extra TV frequenties bijkopen.
PS: Ze kunnen ook MPEG4 + QAM-16 gebruiken, omdat MPEG4 maar 25% van de bandbreedte van MPEG2 (nu) gebruikt, waardoor je dus tóch naar QAM-16 kunt zonder verlies van zenders, maar dat snappen de bestaande decoders niet (ook weer PR, want bij de introductie hebben ze voor de goedkopere MPEG2 decoders gekozen ipv de duurdere MPEG2/MPEG4 hybrides).

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 1 augustus 2012 13:26]

of wellicht willen (of kunnen) ze geen extra TV frequenties bijkopen.
Kunnen, het aantal voor DVB-T gereserveerde frequenties is maar beperkt.
Volgens dvbt.depeje.net wordt de openbare omroep verzonden met QAM-64, maar de commerciële (van Telenet) met QAM-16 (Telenet (norkring DTT volgens de scans van dvbt.depeje.net) zendt trouwens de VRT zender opnieuw uit). Over beeldkwaliteit heb ik in BE toch niet te klagen. De rtbf, die in vlaanderen niet eens ontvangaar moet zijn, heeft wel soms last van storing.

[Reactie gewijzigd door depeje op 1 augustus 2012 15:37]

Ik zal altijd draadje boven WiFi kiezen, stabieler, veelal sneller en alternatieven als Powerline/Homeplug dingen zijn verre van stabiel/snel.
Jammer alleen dat de meeste smartphones geen UTP aansluiting meer hebben.
Oftewel je moet dan wel draadloos gaan werken, en het is makkelijker.
Het signaal hoeft geen kilometers af te leggen.
Jammer alleen dat de meeste smartphones geen UTP aansluiting meer hebben.
Oftewel je moet dan wel draadloos gaan werken, en het is makkelijker.
Het signaal hoeft geen kilometers af te leggen.
voor de aansturing, wat low-bandwith is, kun je prima een smartphone+wifi gebruiken. Ik kan via m'n iPhone zowel m'n Denon receiver aansturen, als de AppleTV. (voor al het andere spul moet ik wel even de harmony er bij pakken ;) ).

Maar dat aansturing verhaal vreet nagenoeg geen bandbreedte, en m'n AppleTV of Denon krijgt de echte datastroom gewoon over z'n UTP (nou ja, STP eigelijk) kabeltje heen.

Als ik thuis ben, zie ik weinig valide redenen om op m'n smartphone een film te gaan kijken, als er een breedbeeld TV staat.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 1 augustus 2012 13:50]

Als ik thuis ben, zie ik weinig valide redenen om op m'n smartphone een film te gaan kijken, als er een breedbeeld TV staat.
Dat is prima, maar het topic is dat wellicht in de toekomst de settopbox draadloos aangesloten is. En verder kunnen er wel meerdere huisgenoten zijn die iets op een tablet dioen via die voornoemde settopbox.
nou ik gebruik een Airport Express als extender van mijn draadloze netwerk. dit werkt vele malen beter dan een extra kabel trekken. he gaat namelijk om een ruimte waar geen kruipruimte onder zit en derhalve is een UTP kabel trekken niet meer mogelijk. de Airport lever echter een zeer stabiele verbinding en heb in de twee jaar dat ik er nu een heb nog nooit een storing gehad met dat ding.ook werkt streaming muziek prima.

Zelf hebben we ook een AppleTV die draadloos full HD content streamt zonder haperingen oid. snap dus de ophef in dit artikel niet echt. iedereen met een AppleTV weet dat zelfs Full HD content makkelijk draadloos gestreamt kan worden. zelfs vanaf laptops oid.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 1 augustus 2012 13:08]

dit werkt vele malen beter dan een extra kabel trekken.
Dat is niet per definitie zo. Ik heb ook wel een geexperimenteerd met het extenden van het wireless netwerk van m'n Airpoirt Extreme met een Airport Express, en dat werkt bij ons in huis domweg niet. Het signaal wordt teveel verstoord door het vele betonijzer.

Daar merk je met normaal surfen/emailen etc niet bepaald iets van, maar met het streamen van Full-HD des te meer. Daarom heb ik - zonder kruipruimtes - ook maar Gigabit Ethernet aangelegd door het hele huis. (grote switch boven op kantoor, procurve 1810-24G, kleine switch beneden bij het AV spul, een procurve 1810-8G.)
en toen kreeg je er 3 tablets bij en een koelkast die automagisch bij AH.nl een nieuw pak meld voor je besteld. en natuurlijk kopen de buren ook hun 2e apple tv... en voila... toen werkte het allemaal zo goed niet meer...

kabels kunnen anno nu echt aanzienlijk dunner dan ze zijn... 2 fiberglas draaidjes zo dun als een haar... met een stugge mantel zodat ze niet breken, meer heb je niet nodig...
Gebruik zelf nu een jaar powerline (om 2 verdiepingen te overbruggen). Ik heb daar alles behalve slechte ervaringen mee. De bandbreedte is precies even hoog als een compleet bedrade verbinding, en het werkt altijd. Heb het laatste jaar nooit internetproblemen gehad.

WiFi gebruik ik trouwens ook alleen als het echt moet, heb daar wel slechte ervaringen mee :)

[Reactie gewijzigd door DiedB op 1 augustus 2012 13:51]

Een toekomst zonder settopboxen lijkt me echter nog veel waarschijnlijker. Nu alle nieuwe TV's steeds meer mogelijkheden krijgen qua connectiviteit zowel hardware- als softwarematig, en alle mogelijke standaard wel zo'n beetje ondersteund worden, is er steeds minder nood voor al die aparte kastjes. Je hebt de CI+ sloten en SD kaarten of externe HD's waarmee je kunt opnemen; een settopbox is daarmee echt verleden tijd en eigenlijk ook gewoon ongewenst (extra stroom, extra ruimte, minder gebruiksgemak). Je TV wordt het centrum van je media-experience, wellicht ondersteund door een media center, maar settopboxen gaan toch echt tot het verleden behoren.

Los daarvan gebruik ik zelf toch het liefst bekabeling, al was het maar voor de betrouwbaarheid, maar vooral ook omdat ik al genoeg signalen door het huis heb lopen. Schakel tegelijkertijd Bluetooth en WLAN op je mobiel in, en je merkt dat het niet meer zo lekker werkt. Wat wil je, als het beide in dezelfde band zit te klooien. Doet de rest in het gebouw dat ook, zitten er alleen nog maar collisions en interferentie hun spelletje te spelen. Nee, ik ben weer lekker terug naar kabels voor dingen die niet bewegen. Geen gedonder, betrouwbaar en snel.
ik zou zelfs het tegendeel wille beweren, nu internet en dtv steeds belangrijker worden, vraag ik me af of je niet just meer richting settop boxen wilt, bijv een klieine plug-pc waar je je smartcard in stopt, welke gelijk kan worden geupdate of vervangen als er nieuwere codecs beschikbaar zijn.
ik hoop dan overduidelijk dat bedrijven als upc het dan weer niet gaan lopen verzieken, (wat eigenlijk wel te verwachten valt). - maar ik denk toch echt dat het die kant heen gaat.. standaarden als dvb-c (die eigenlijk alles boden wat er nodig is) worden keihard genegeerd door bedrijven als upc, kpn en zelfs glashart ... ten gunste van een of ander brak eigen protocol het zei via iptv of via aangepaste coderingen.
Als je de keuze hebt, altijd een kabeltje neerleggen. Daarmee weet je zeker dat je het maximale er uit haalt en minder kans hebt op storingen.

Het streamen van x264 films over een 54mbit draadloos netwerk werkt niet... dan leg ik liever een kabel en weet het zeker, dan dat ik een dure nieuwe wireless router aanschaf en hoop dat dat het probleem oplost.
Een goeie netwerkkabel met echt koper kost ook veel geld, het verschil met een 300N router wordt dan al kleiner. Hier meer info: Pas op voor slechte Cat5e

[Reactie gewijzigd door Soldaatje op 1 augustus 2012 13:18]

Het streamen van x264 films over een 54mbit draadloos netwerk werkt niet...
Geen problemen mee...
Enkel onder zeer goede omstandigheden (je kunt bijna zeggen; laboratorium condities) zal dat echt goed werken. Zodra je een instabiele verbinding hebt met teveel packet loss en resend draait het de soep in.

("Been there, done that, bought Cat5e.")
Waarom nou weer draadloos? Draad is veel stabieler en ík ben nou geen type die de TV elk uur in een andere hoek van de kamer wil zetten. Je zit toch al met stroomkabels dus die ene kabel voor de TV kan er wel bij. Bovendien, zul je net zien dat je iets wil downloaden op je tablet, kan dat niet omdat er TV wordt gekeken via de budgetrouter van de provider. Nee hou het dan maar bedraad.
als je iets wilt downloaden op je tablet dan zal je puur voor het principe al een andere routeer aangeschaft hebben voordat de installateur er is. ik kan je nu al wel vertellen at het niet heel veel soeps zal zijn namelijk.
Misschien dat mensen met enig technische interesse wel verstand hebben van routers, ik kan je nu al vertellen dat er zat mensen zijn die geen flauw benul hebben wat al die kastjes in de meterkast doen, maar wel TV willen kijken, en onlangs een hippe iPad gekocht/gewonnen hebben. Dan is dat toch vervelend als je router het niet aankan?
dat klopt, maar in het geval van a-technische iPad mensen maakt dat niet uit. op de iPad kan je namelijk aalleen e-mail attachments downloaden en die zijn max 20MB en eventueel afbeeldingen of PDF bestanden. misschien wat apps, maar die zijn ook niet zo groot. Dat kan makkelijk met een cheapass routertje. wij kijken momenteel ook draadloos op de iPad's naar verschillende kanalen via de ziggo app terwijl m'n zusjes lekker aan het youtuben zijn en utorrent boven aan staat. en dat allemaal draadloos.
Je kan op een iPad ook films huren/kijken. Full-HD, streaming.

En ik kan met de Synology DS* apps ook nog eens de nodige files heen en weer zwengelen op het NAS.

Ook voor technische mensen is een iPad een normaal gebruikt product hoor :)
Agree, in ons huis ligt 24 x 1 Gb, wel goed om die ontwikkelingen te lezen zodoende kunnen dalijk ook juist de mobiele apparaten iets sneller meedoen.
Settopboxen hebben een toekomst? Broadcasting is zo achterhaald.
Individuele streaming zal ook via een settopbox gaan. AppleTV, GoogleTV, Xbox, PS3 allemaal settopboxes.
Mijn voorkeur gaat ook nog steeds uit naar een vast kabel om vast opgestelde dingen van een netwerk aansluiting te voorzien. Daarnaast een wifi punt voor de draadloze dingen zoals laptop en smartphone.
@vDorst: Ik sluit me daar volledig bij aan :D
Wat is er mis met kabels? Kabels zijn veilig. De wireless hype heeft zeker risico's.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneMobiele besturingssystemen

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013