Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 380, views: 49.629 •
Submitter: SidewalkSuper

Apple zou van plan zijn om de nieuwe iPhone op 12 september aan te kondigen. Dat melden verschillende websites. Een week later zou het nieuwe model in de winkel moeten liggen. Apple heeft het gerucht niet bevestigd.

Apple logoDe website iMore bracht als eerste het nieuws dat de nieuwe iPhone op 12 september aangekondigd zou worden, waarna verschillende media, waaronder The New York Times en Reuters, dat nieuws via eigen bronnen wisten te bevestigen. Volgens Reuters is de datum van 12 september evenwel niet in steen gehouwen.

Volgens iMore wordt de nieuwe telefoon negen dagen na de aankondiging, op 21 september, in de winkelschappen gelegd. Of dat echt zo is, moet nog blijken; Apple hult zich zoals gebruikelijk in stilzwijgen over de plannen voor een nieuwe iPhone.

De fansite stelt verder dat tijdens hetzelfde event op 12 september ook een 7"-versie van de iPad zal worden aangekondigd. Dat nieuws is niet door andere media bevestigd. Of er überhaupt een 7"-versie van de iPad komt, is nog niet officieel bekend, al meldde de doorgaans betrouwbare zakenkrant The Wall Street Journal eerder van wel.

Volgens geruchten krijgt de nieuwe iPhone een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels. Als dat klopt, is het voor het eerst dat een iPhone wordt voorzien van groter scherm. Ook zou de 30-pins connector zijn vervangen door een kleinere 19-pins connector. Verder zou de telefoon dunner zijn dan de iPhone 4S en een grotendeels metalen achterkant krijgen. De Japanse site iLab heeft zondag foto's geplaatst van wat het design van de nieuwe iPhone zou moeten zijn.

Reacties (380)

Reactiefilter:-13800294+1141+24+30
1 2 3 ... 6
Ik ga alvast voor de shop liggen..
'Ben benieuwt of de iPhone 5 een hit word als de rest, werd wel tijd dat ze wat grotere schermen kregen.'

Natuurlijk wordt het een hit.. verkoopt zichzelf wel. Al zit er een baksteen in die doos en je zet iphone 5 op... verkoopt nog steeds.
Je hebt ergens wel gelijk dat het zich zelfs nog verkoopt met een baksteen erin. Zelf bezit ik een iPhone 4 maar zie geen enkele reden om naar iets nieuwers te gaan.

De 4S is gewoon een iets snellere 4. De 5, tja, dat wat ik er tot op heden an heb gezien niets bijzonders. Net als ios6, waar ik nog niet warm van loop.
Zoals veel mensen met een 4 wachten op de 5, omdat de 4s niets anders is. Denk ik dat dit met de 5 ook zo gaat. Misschien moeten ze toch maar een baksteen in de doos stoppen!

Admin-edit:Commentaar op de moderaties hoort thuis in Tweakers.net Moddereter Forum

[Reactie gewijzigd door Dirk op 1 augustus 2012 07:32]

Je edit is ongewenst. Verder is het discussieniveau buitengewoon laag en zijn veel min 1 moderaties hier terecht.
Heb op 12 september wat beters te doen.>>>>>>stemmen
De aankondiging is rond 19u onze tijd dus kan je die aankondiging zeker nog live volgen en al gestemd hebben.
12 september is ook ook de geplande dag dat het hoge gerechtshof in Duitsland uitspraak doet over de legaliteit van Duitse steun aan het ESM. Hoewel er in het algemeen van uit wordt gegaan dat dat pro Europa zal zijn (dus dat Dld aan het ESM mag deelnemen), zou het misschien toch anders kunnen uitvallen (negatief voor ESM). En als dat het geval is zal dat zeker die dag op de international beurzen en enorme uitwerking hebben. In dat geval zal de aankondiging van de nieuwe iPhone weinig belangwekkend nieuws meer zijn.

Mod maar omlaag, het is me inmiddels duidelijk dat meer dan de helft van de tweakers niet eens weten van ESM is. 12 september zal dat wel wat duidelijker worden denk ik ;)

[Reactie gewijzigd door zap8 op 31 juli 2012 15:10]

@zap8 van mij een +3 want je haalt hier inderdaad zeker een belangrijk punt aan. Die dag is allesbeslissend voor de Eurocrisis, een soort grand finale zeg maar.

Als het op die dag helemaal fout gaat heb je misschien niet eens euro's meer om nog een iphone vijf van te kopen laat staan dat iemand nog interesse heeft voor de launch.

Alleen al door al deze gebeurtenissen op die dag trek ik de aankondiging op 12 september in twijfel. Het zou niet slim zijn van Apple.
Ik kan je het einde alvast verklappen, het hof gaat accoord, het esm treed in werking maar het lost geen enkel probleem op, sterker nog de knoflooklanden gaan meer uitgeven dan ooit te voren en doordat de geldpersen overuren draaien wordt onze euro steeds minder en minder waard; natuurlijk afgewisseld met betogen van knoflooklanden dat ze wel echt willen hervormen maar dat het nu niet lukt omdat door te stoppen met euros te verbranden ze hun economie gaan schaden MAAR over 3 maanden gaat het echt wel lukken als je ons nu ons geld geeft...

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 31 juli 2012 23:22]

En daar doe je de hele dag over? Je weet dat je daar nu alvast over na kan denken he?

Ik weet al wat ik ga stemmen, alleen nog niet welke partij (denk over die zin maar is na) :)

Maargoed wereldwijd gezien betekend die datum verder niks dus verbaast me niks dat Apple die dag gaat gebruiken voor een aankondiging.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 17:59]

Je hoeft alleen maar een kruisje te zetten bij de Piratenpartij en klaar.
en wat voegt deze telefoon dan toe aan uw leven? Het is en blijft maar een gebruiksvoorwerp imho.

En als iedereen zoals U zou denken dan zou er nooit iets veranderen, maar durf dan ook nooit komen klagen omdat de politiek een slechte beslissing neemt. Ga je niet stemmen, onttrek je jezelf uit de democratie imho.
Stemmen heeft wél zin. In Vlaanderen stemden meer dan 30% van de Vlamingen op NVA en zonder dat NVA in de regering zit is BHV gesplitst. Dit was nooit gebeurd indien NVA slecht 10% van de stemmen had gehaald. Stemmen voor verandering, haalt dus zeker iets uit. Je moet het gewoon massaal doen.
Jij begrijpt er echt niets van. Als je niet gaat stemmen denkt de politiek dat het je geen donder interesseert.
Als je een statement wil maken, dan moet je juist blanco stemmen, want dit wordt namelijk wel opgenomen in de statistieken en politiek den haag kan dit niet wegschuiven als 'niet politiek geinteresseerd'.

Ik ga overigens wel stemmen, al ben ik nog niet 100% zeker op welke partij.

Al moet ik zeggen dat je waarschijnlijk meer hebt aan een nieuwe telefoon, dan aan je stem op welke partij dan ook. Ik begrijp alleen niet dat mensen zo graag op de introductiedatum zo'n telefoon willen hebben. Een paar dagen later kan je gewoon naar de winkel gaan, betalen en direct een telefoon meenemen. Dan heb je in veel minder tijd precies dezelfde telefoon en je betaalt ook nog gewoon dezelfde (hoge) prijs. :s
Ik haal veel liever de nieuwe iPhone waar ik zeker van ben dat het iets toevoegt in mijn leven dan dat ik mee ga doen aan die politiek poppenkast.

Wie wel gaat stemmen is in mijn ogen een verloren zaak en zal waarschijnlijk nooit werkelijk begrijpen hoe de wereld in mekaar steekt.
Wil je werkelijk verandering en een statement maken in Nederland stem dan niet! (ook niet blanco stemmen)
Niet stemmen is je rechten verspelen om je af te zetten tegen de beslissingen in een democratie. Niet stemmers zijn ook geen partij binnen iedere maatschappelijke discussie. Stemmen is naar mijn inzien je claim op het recht om deel uit te maken van deze maatschappij met vrijheid (van meningsuiting), niet stemmen maakt je rechteloos in ieder maatschappelijk debat.

Daarnaast is de vraag, wat voegt de nieuwe iPhone nu daadwerkelijk toe aan je leven. Niks, want het is maar een ding wat het zelfde doet als de oude met wat "leuke" tweaks. Net zoals de voorgaande nieuwe was.
Stemmen welk model je wilt hebben ?
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie, maarja het is wel Apple waar ik het hier over heb. En die krijgt het toch altijd weer heel netjes voor elkaar!
De vraag is natuurlijk hoe groot een display van een smartphone mag zijn, zodat hij nog portable is. Groter, groter, groter is leuk, maar op een gegeven moment loop je met een 10" iPad / Tab in je zak rond. Denk dat de 4" tot 4,5" echt het max is van een smartphone. Anders heb je het over een mini iPad / Tab.

Smaken verschillen en de een gaat voor een groot scherm en de andere gaat voor een portable device.
Dat hangt volledig af van uw handen. Ik heb dit weekend een Galaxy Note in mijn zakken gestoken (een gewone losse jeans, niets extreems). In de fnac zei ik direct tegen de verkoper: "woow ik dacht dat die echt wel groter zou zijn in mijn jeans." De note is 5,3 inch.

Een 6 inch is mijns inziens de limiet voor zowel broekzak als handgrootte, ik heb zelf een 7inch ereader en die spant gewoon constant in mijn jeans.
Het ding is dat losse jeans nu volledig uit de mode is.
Met de mode "meedoen"is kudde gedrag. Doe gewoon niet mee en je bent een trendsetter.
grote telefoons zijn ook weer mode. Dus is de vergelijking van datafeest wel op zijn plaats.
Het ding is dat sommige mensen het niet interessant vinden om te doen wat anderen "mode" vinden...
Maakt niet uit het percentage mensen mensen dat meedoet met de mode is groter dan het percentage mensen dat niet meedoet met de mode.
Een normaal mens koopt om de zoveel tijd nieuwe kleding meestal doen ze dit in een of andere bekende winkel die dus meedoet met mode trends; derhalve doen deze mensen ook mee met mode trends (los van of ze het niet of wel weten).

Ik kan je vertellen dat een Galaxy note van 5,3 inch oncomfortabel zit in mijn broekzak, er wordt ook mee geadverteerd als een apparaat dat tussen een Telefoon en een Tablet inzit. Moge het duidelijk zijn dat dit apparaat over de "telefoon grens" heen gaat ik ben het absoluut eens met het formaat dat Zware Unit aankaart als maximum ' 4" tot 4'5" voor een smartphone.
Heb de Note van een vriendin in mijn broekzak gehad en het valt inderdaad alles mee. Een Sensation voel je duidelijk zitten, de Note vrijwel niet terwijl die toch een stuk groter is dan de Sensation.
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie
Als je er van uitgaat dat een groter scherm voor iedereen een voordeel is, als dat automatisch ook betekent dat het toestel groter is. Voor mij gaat die vlieger bijvoorbeeld al niet op, ik heb liever een kleiner toestel met een minder groot scherm, dan een groter toestel met een groter scherm. Als de nieuwe iPhone aanzienlijk groter wordt dan de iPhone 4, dan is dat voor mij gewoon een minpunt.

Wat ik totaal niet begrijp is dat jarenlang de trend was om telefoons kleiner te maken omdat dat gewoon handiger is, en dat we nu ineens 180 graden gedraaid zijn en groter automatisch beter is. Er is natuurlijk een ondergrens wat schermgrootte, te klein is niet handig, maar al die koelkasten met 5" schermen zijn wat mij betreft gewoon idioot. Ja je kunt er iets meer op zien, maar niet heel veel, en het komt de usability (bijvoorbeeld met 1 hand) en portability gewoon niet ten goede. Als je echt voordeel denkt te hebben van 5" of groter, dan moet je je toch serieus gaan afvragen of je niet beter een tablet of lapopt kunt gebruiken, want dan ben je blijkbaar iets aan het doen waarbij de scherm afmeting erg kritiek is.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn smartphone voor heel veel zaken, maar heb ook de pech dat ik slecht zie. Daarom wil ik juist wel een groter scherm. Ik ben zelf vorig jaar van een 2,8" scherm (xperia x1) naar HTC Sensation gegaan en dat is echt wel een verademing als je aan het browsen bent. Ik zoom nog steeds in op tweakers als ik het lees op de iPad, dus ik zou er niet rouwig om zijn als dat scherm ook groter zou zijn, maar er zijn ook grenzen aan portabiliteit.

Rond de 5" is nog steeds goed te doen in een broekzak en mijn handen kunnen dat formaat nog steeds goed aan. Daarom zal mijn volgende telefoon waarschijnlijk richting de 5" gaan. Nu moet HTC alleen nog een galaxy note variant gaan maken.
Dat je liever een groot scherm hebt omdat je er anders niet goed van kunt lezen dat lijkt me duidelijk ja, maar als je ogen wel goed zijn (met of zonder bril of lenzen) dan is dat natuurlijk geen argument. Ik heb nu een 3GS met een 3.5" scherm en dat is krap maar wel goed te doen, alleen is de resolutie erg laag. Op een iPhone 4 kan ik zonder te zoomen alles lezen, dus dat is al een heel stuk beter. Ik ben er niet op tegen als het scherm 4" zou zijn, maar wat mij betreft niet ten koste van de afmetingen van de telefoon zelf. Of het nu 4" is of 5" dat boeit mij persoonlijk echt helemaal niks, als ik hele lappen tekst of super complexe websites wil gaan lezen is 5" ook gewoon te klein dus ik zie de toegevoegde waarde gewoon niet.
Het ding is, en het is blijkbaar taboe om over te praten, maar de iPhone 4(S) zijn echt bakstenen. In ontwerp en vorm.

De 3GS was veel minder merkbaar in bvb de hand en de broekzak, ondanks dat deze véél dikker was.

De SGS2 en Note borduren voort op dat afgeronde design, maar een pak dunner. Daarom zijn ze, ondanks hun grotere scherm echt wel meer portable. Als ik op de motor de iPhone in m'n broekzak had voelde ik hem altijd goed zitten, soms zelfs storend. De SGS2 met 4.3" scherm heeft dit helemaal niet, ik moet altijd 2x controleren of ik hem wel bij heb.

Daarom: de iPhone mag best een maatje groter, maar maak het design aub wat afgeronder vanachter.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 31 juli 2012 16:44]

Als je het voordeel niet ziet van een groter scherm, dan vraag ik mij juist af waarom je een moderne mobiel koopt.
browsen, gamen, chatten, film's en foto's bekijken gaat gewoon fijner/beter op een groter scherm.
als je die dingen niet doet dan heb je genoeg aan een dump-phone,
doe je die dingen wel dan pak je een zo groot mogelijk mobiel die nog wel in je broekzak past.
Beetje een simpele redenering dit. Dus volgens jou heb ik geen smartphone nodig als ik de afmetingen van de telefoon belangrijker vind dan de afmetingen van het scherm?

Een groter scherm heeft niet alleen voordelen, dus het is gewoon een afweging. Ik zie gewoon geen meerwaarde in een scherm dat veel groter is dan 3.5", omdat al die dingen die jij opnoemt wat mij betreft prima werken op 3.5". Wat niet werkt, is als ik twee handen nodig heb om mijn telefoon te bedienen, en wat ik ook niet prettig vind is als ik met een enorm blok in mijn broekzak rond moet lopen.

Dat groter = beter en dat is het einde van de discussie argument is wat mij betreft net zoiets doms als 'ik kan een PC bouwen met dezelfde specs als een [insert willekeurige Apple computer], dus die Apple computer is overpriced'. Ergonomie en specs van elkaar scheiden is blijkbaar erg lastig voor veel tweakers.
Ergonomie en specs van elkaar scheiden is blijkbaar erg lastig voor veel tweakers.
Apple ergonomisch? Kijk dan eens naar dat toetsenbord. Allemaal vierkante platte toetsen. Ja ziet er oogstrelend uit, maar ergonomisch? Nee.

Kijk ik naar mijn logitech keyboard, dan zie ik gekromde toetsen die de vorm van mijn vingers volgen. Minder mooi, maar organischer, en prettiger om mee te werken.
precies, apple mikt op styling, absoluut niet op ergonomie..
en tiep jij beter op een ander toestel ?
groter = beter.
enigste wat te discussiëren valt is hoe erg je de nadelen ervaart.
en kijkend naar de fabrikanten en de verkoopcijfers van de note is het een feit dat veel of de meeste mensen groter wel als beter ervaren.

en het is goed dat mensen steeds groter willen, want uiteindelijk moeten fabriekanten dan overstappen naar mobieltjes die je uit kunt klappen naar tablet formaat. en dan heeft een groter scherm geen nadelen meer.

[Reactie gewijzigd door saveljos op 31 juli 2012 19:17]

Ik zie het voordeel van een groter scherm ook niet hoor. Browsen, gamen, films en foto's bekijken doe ik op een 10" scherm. Die paar cm maken het verschil echt wel niet op een telefoon. Een telefoon moet voor mij vooral klein zijn. Genoeg apps die het nieuws efficiënt op een klein 3,5 scherm tonen. Ook voor clips en spelletjes onderweg heb ik echt geen groter scherm nodig. Wat vooral belangrijk is is dat je het snel kan opbergen en met één hand kan bedienen. Een telefoon is voor onderweg boven te halen, niet om heel de dag op te liggen spelen, da's voor kinderen die geen computer en/of tablet kunnen betalen.

Of een scherm nu 3,5 of 4 of 5" is het zijn allemaal te kleine formaten om deftig op te gamen, films op te kijken of te browsen. Als je die dingen wil doen koop je een tablet van 10" anders bedot je gewoon jezelf.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 31 juli 2012 14:29]

Ik kan me de Nokia van c.a. 4 bij 2 cm nog herinneren
Het verschil zit hem in het gebruik. Vroeger hoefde je alleen maar een nummer in te tikken en te bellen. Hooguit een klein displaytje in zwart wit waar je je telefoonboek op zag.

Tegenwoordig kijkt men blue ray rips op hun smartphone en zit met HD te gamen. Voor het consumeren van media is een groter scherm gewoon erg prettig. Daarnaast had je vroeger een scherm en toetsenbord appart, nu zit je te typen op het zelfde scherm. Het is ideaal dat de onderste helft van het scherm gebruikt wordt voor een toetsenbord, terwijl je bovenin duidelijk kan zien wat je aan het typen bent.

Het gebruik is gewoon veranderd, daarom kan een klein scherm echt niet meer. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik terug zou moeten, terwijl ik vroeger toch heel blij was met een 3GS.
Blu ray rips op een smartphone kijken? 8)7 Lol je hebt al een zeer groot scherm nodig (+37") om deftig het verschil tussen SD en HD te zien en jij wil ons doen geloven dat blu ray rips ideaal zijn voor een scherm van 5" |:(
Als je een 37" nodig hebt om het verschil tussen SD en HD te zien, dan raad ik je aan om eens langs een opticien te gaan. :9
Blu ray rips op een smartphone kijken? 8)7 Lol je hebt al een zeer groot scherm nodig (+37") om deftig het verschil tussen SD en HD te zien
Fout.
1) Jij hebt het over het verschil tussen Full HD (1080p) en HD Ready (720p). Het verschil tussen SD (480p) en HD (1080p) is echt wel zichtbaar op een 32" in de woonkamer.
2) Je vergeet kijkafstand. Je zit gemiddeld véél dichter bij je mobiel als bij je TV, althans dat hoop ik. Daarom alleen al is een TV in res/PPI vergelijken met een GSM enorm krom.
3) Je zegt dus dat zo'n hoge res nutteloos is op een telefoon? Apple zal je graag horen, heel hun marketingmolen op de iPhone, iPad en nu MacBook de afgelopen twee jaar is gebouwd op het omhoog trekken van de PPI. Je bent het dus duidelijk niet met Apple eens dat dat meerwaarde biedt aan de gebruikerservaring. (wat best mag uiteraard!)

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 31 juli 2012 16:04]

De trend van kleiner in die tijd was omdat er niet veel belangrijks op dat schermpje te zien was in die tijd. Adressen lijst en smsjes meer niet. Tegenwoordig doe je er mee gamen, internetten, filmpjes kijken etc etc. Dan is een groter beeld handig. Een smartphone wordt nauwelijk gebruikt voor bellen maar veel meer visueel.
Voor zulke zaken zijn iPads uitgevonden omdat zelfs een 5" scherm te klein is.
mijn ipad past niet in mijn zak... Een 4.5 inch foon wel...
Hoezo? Ik kijk veel reeksen op mijn SGS2 en heb hier weinig problemen mee. Je zit gewoon wat dichter als met een 10" tablet, en daar zit je dan ook wat dichter als met een 42" TV,...
kan je net hetzelfde zeggen over een 3,5" hé. Je kan op een iPhone ook je reeksen zien maar wie heeft er echt zin om een reeks te zien op zo'n klein scherm.
Ik ben het hiermee eens.
Persoonlijk vind ik het fijner zoals het scherm van de 4 nu is.
Went vanzelf weer. ;)
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie
Tja.. je hebt bedrijven die gewoon achter de hype van "groter groter groter" aanlopen. En je hebt bedrijven die gewoon een mooie, goede en praktische telefoon willen maken...
Klinkt een beetje alsof de rest niet weet waar ze mee bezig zijn?

Ik heb de HTC One X, en ben erg tevreden over dit toestel.
Zowel qua formaat als scherpte is deze telefoon erg sterk.

Ontopic:

Ik vind dat ze met deze resolutie een rare stap hebben gemaakt, het is niet een veelvoud van de vorige resolutie, waardoor oude Apps met een zwarte balk gaan draaien omdat er niet gescaled kan worden.

Tevens is de resolutie best al wel achterhaald en hadden ze beter voor een HD resolutie kunnen gaan.
Nu vergeet je alleen even wel dat alles gebaseerd is op geruchten.
* Het aantal inch van het scherm is niet bekend
* De ratio van het scherm is niet bekend
* De resolutie van het scherm is niet bekend
* De methode van schalen is niet bekend als die al aan de orde is.

En stel er zou geschaald worden zou het gros van de applicaties die de standaard IOS UI gebruiken geen problemen moeten vertonen, de balk boven en onder zijn 'statisch' en de ruimte daar tussen en het scrollen hiermee is dynamisch, je zal bij dat soort apps gewoon iets meer op het scherm zien.

Games compatible maken zou ook niet zo lastig zijn, de viewport veranderd iets. Hele normale zaak op pc's met een legio aan resoluties.
Dit is alleen een probleem voor bv. games, maar er zijn heel veel apps die gebruik maken van een top en bottom menu balk en waarbij het middelste gedeelte met info vrij variabel is. Voor dergelijke apps is het geen probleem als het scherm verticaal langer wordt.

Je krijgt dan dit idee:

Briljante post op The Verge forum over hoe Apple een 1136 x 640 werkend zou kunnen maken.
Na het lezen van deze post wat gemixte gevoelens.. ik vind het heel erg subjectief en wat propagerend neergezet maar goed..

Conclusie is dus:

Het effectieve scherm zal altijd 960x640 blijven en de rest wordt ingezoomd of ingevuld met zwarte balken. Indien ik het verkeerd heb begrepen moet je me maar verbeteren :)

Maar dit is wat ik uit het verhaal heb opgemaakt.
Behalve dus bij apps als Safari, Twitter, FaceBook, calendar, berichten, contacten etc. alles waarbij het midden variabel is, waardoor je dit idee krijgt.

Hoe ze idd die fullscreen apps die niet variabel zijn opvangen weet ik niet.
Dit is alleen een probleem voor bv. games,
En bij ALLE apps in landscape? Leuk die site die je noemt en in portrait zie ik dat wel zo werken, dat zeker, maar ze doen net of alleen games in landscape werken en apps niet?
Diezelfde apps zullen in landscape ook gewoon blijven werken.

De menu knoppen zullen dan wat breder worden (of misschien zelfs er 1 bij krijgen) maar het middelste 'frame' schaalt gewoon in de breedte.

De vraag is niet óf apps aangepast moeten gaan worden, dat staat zo goed als vast bij een groter schermformaat. De vraag is vooral hóe dat gedaan moet gaan worden. En dat zullen we pas op 12 sept. weten.

Maar ervaring uit het verleden laat in ieder geval zien dat dit voor iOS geen probleem moet zijn. iPad apps waren er al meer dan genoeg voordat de iPad uit kwam en ook de overstap naar retina (bi zowel iPhone als iPad) ging in beide gevallen razendsnel.
Tja.. je hebt bedrijven die gewoon achter de hype van "groter groter groter" aanlopen. En je hebt bedrijven die gewoon een mooie, goede en praktische telefoon willen maken...
De vraag naar grotere schermen is wat de consument wil en fabrikanten als Samsung zijn daar heel succesvol mee. Kennelijk kan Apple daarom nu ook niet langer achterblijven. Al is 4 inch nog steeds niet erg groot (de concurrentie zit immers al richting de 5 inch).
De verkoopcijfers laten alleen zien dat ondanks het vele aanbod aan andere merken, mensen nog altijd oogkleppen in de vorm van Apple logo's op hebben.

Doet me altijd denken aan mensen die pronken met hun BOSE geluidsinstallatie.. Moet ik altijd zo om lachen. Net alsof dat gelijk staat aan kwaliteit :')

OT: Ben zelf erg tevreden qua schermformaat met me Xperia Arc S. Hij is voor mij nog goed te bedienen met 1 hand. Landscape gebeurt uiteraard altijd met 2 handen bij mij. Ik zou zeker niet kleiner willen. Heb het gezien bij mn vriendin met dr Galaxy Ace. Veels te klein. Heel veel type fouten in het begin. Het werkt gewoon qua typen niet lekker.

Zou goed zijn als Apple mee zou gaan in de trend door grotere formaten scherm aan te bieden. Het hoeft niet per se bij 1 telefoon te blijven. Ik snap sowieso niet dat Apple hun selectie aan telefoons niet verder uitbreidt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Hou het dan simpel en alleen bij bijvoorbeeld schermgrootte bijvoorbeeld. En doe dan een "low-end" model erbij met de simpele functies. Zo kan je tenminste mee met de rest. Anders zal je 1x per jaar een sale boost zien, die vervolgens de rest van het jaar weer verdwijnt.

Meer modellen met een verspreid release. Hou het niet bij die standaard release van: 1-enkele-telefoon-die-1-maand-later-alweer-ingehaald-is-qua-specs-in-de-herfst-van-elk-jaar.

Ook mogen ze van mij verder gaan met die Koreaantjes kapot maken ;) Ik hou het toch bij Jappen :)

[Reactie gewijzigd door chimnino op 31 juli 2012 20:00]

Oh, dus als je een iPhone hebt heb je gewoon oogkleppen op..that's it? Meer logica kan er niet achter zitten?
Het kan nl. niet zo zijn dat miljoenen wel gewoon tevreden zijn met het formaat en de iPhone..gewoon zeer blij zijn?
Maar omdat jij een andere mening hebt, hebben al die miljoenen oogkleppen op.
Hmm, fijn begin om een gesprek mee te beginnen zo.


Dat jij het allemaal niet snapt hoe Apple het doet en waarom ze het doen is prima, maar doe niet alsof jij de waarheid in pacht hebt terwijl alle cijfers en feiten jou tegenspreken.

Er is gewoon een hele grote markt voor Android..en er is een hele grote markt voor Apple.
Beide hebben voor en nadelen en iedereen moet daarin zijn eigen afweging maken.
De verkoopcijfers van de iPhone zijn al 2 kwartalen aan het dalen dus de consument wacht duidelijk op een nieuwer (en groter) toestel.
Niet perse een groter toestel..wel op een nieuwe toestel..dat klopt..maar heeft niet alleen met de grootte van het scherm te maken..deze dalingen zie je nl. elk jaar rond deze periode.
Heeft niks met achter lopen te maken, het is de keuze van Apple om dit te doen. Hier merk je dat Apple de concurrentie niet volgt maar juist andersom. Naar mijn mening zijn schermen met een resolutie als 720p al meer dan genoeg. Waar het bij Apple altijd gelikt is met hun telefoons en hun toepassingen tenminste ook echt iets toe doen, is dat bij de concurrentie altijd gewoon...''net...niet''

Mijn broertje, was even bij me langs gekomen, en die zei gister bijvoorbeeld nog van dat hij de iPhone (zoals hij nu is qua grootte) een perfect formaat vind. Ik denk dat meerdere mensen zo over denken, al denk ik dat 4'' max moet zijn en niet groeter.

Ik verkies mijn iPhone 4 nog steeds boven mijn SGS2 (die laatste wil ik ook graag weg doen overigens).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2012 11:23]

Heeft niks te maken met concurrentie volgen of niet. Heeft alles te maken met persoonlijke smaak. Ik heb zelf met elke iPhone rondgelopen en snel weg gedaan voor mijn SGS2 (eerst Desire HD). Voor mij is de iPhone gewoon te klein om lekker mee te werken en dat beamen al mijn collega's (die gedwongen een iPhone krijgen).

Zijn ook zat mensen die denken zoals jij. Geen probleem dus, er is namelijk ook voor ieder wat wils :P
Heeft niks met achter lopen te maken, het is de keuze van Apple om dit te doen. Hier merk je dat Apple de concurrentie niet volgt maar juist andersom. Naar mijn mening zijn schermen met een resolutie als 720p al meer dan genoeg.
Wanneer apple met die retina marketingzooi kwam, kon de resolutie niet hoog genoeg zijn voor apple fans, en nu is 720p plots genoeg?
Dat is altijd, voor retina had nog niemand van PPI gehoord. Zodra Apple even het scherm met de hoogste PPI had was dat ineens een unique selling point waar je echt niet zonder kon. En zodra ze die kroon kwijt zijn is het weer een nutteloze spec.
Nu heb ik een 3,5" en ik wil best een slagje groter. 4" lijkt me voldoende groter, maar nog groter is wat mij betreft niet nodig.

Wel graag in een zo klein mogelijke behuizing. Dus dunne randen, het gaat immers om een groter scherm, niet toestel.

In combinatie met een super scherm (zoals we van Apple mogen verwachten) denk ik dat ze met 4" een killer-toestel hebben.
Een kleinere connector, dat zou betekenen dat menig mens die de nieuwe iPhone 5 koopt, ook gelijk zijn of haar dockingstations moet gaan vervangen of het met een verloopje moet gaan doen / nieuwe kabeltjes moet gaan aanschaffen. Zo houd je de markt wel bezig ja. :/

*typo

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 31 juli 2012 11:05]

Volgens eerdere berichten wordt er een adapter meegeleverd, zodat je je accessoires kunt blijven gebruiken.
Lijkt me wel zo logisch willen ze de verkoop gelijk of beter maken dan de 4 & 4S
Tja maar dan moet je of altijd een los adaptertje bij je dragen of je moet meerdere adapters kopen zodat je op je werk, je bureau en naast je bed hetzelfde kabeltje kan blijven gebruiken....
Tja maar dan moet je of altijd een los adaptertje bij je dragen of je moet meerdere adapters kopen zodat je op je werk, je bureau en naast je bed hetzelfde kabeltje kan blijven gebruiken....
En de nieuwe iPhone moet dan met adapter ook maar passen, wat met de bestaande iPhone carkit van TomTom waarschijnlijk niet gaat lukken.
Planned obsolescence is iets waar apple erg goed in is
Het is pas voor het eerst sinds 2003 (toen de huidige 30-pins dock connector werd geïntroduceerd) dat Apple een verandering doet in de connector. Niet echt "bezig houden van de markt" als je het mij vraagt, maar een logisch gevolg van de zoektocht naar kleinere componenten om meer functionaliteit en/of accucapaciteit in de kleinst mogelijke behuizing te krijgen.

En: http://www.imore.com/appl...nector-set-debut-iphone-5

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31 juli 2012 11:21]

Onzin :P Volgens mij wordt MicroUSB gewoon verplicht. Anders had Apple zich wel lekker aan zijn eigen connector gehouden. (vermoed ik)
Micro USB is en wordt niet verplicht. Dat fabeltje komt hier telkens weer naar boven op Tweakers..
http://crave.cnet.co.uk/m...-by-end-of-2011-50002592/
A clause in the agreement states that phones that don't have a micro-USB port can simply use an adaptor -- we're looking at you, Apple.
Daarnaast is die hele regeling in het leven geroepen omdat de adapters altijd zelf ontworpen connectoren hadden. Het zijn de adapters die bij aankoop van een nieuw toestel constant werden weggegooid. Apple heeft al sinds jaar en dag een USB connector voor de laders. Die paar kabeltjes zorgen niet voor de enorme afvalberg.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 31 juli 2012 12:30]

Apple heeft al sinds jaar en dag een USB connector voor de laders. Die paar kabeltjes zorgen niet voor de enorme afvalberg.
Uuuhm het bedrijf waar ik werk verkoopt oa Apple data kabeltjes en je praat in NL alleen al over minimaal 100k op jaarbasis (en dan zijn wij niet de enige distributeur)
Een kleinere connector, dat zou betekenen dat menig mens die de nieuwe iPhone 5 koopt, ook gelijk zijn of haar dockingstations moet gaan vervangen of het met een verloopje moet gaan doen / nieuwe kabeltjes moet gaan aanschaffen. Zo houd je de markt wel bezig ja. :/
Dat heet evolutie. Anders zaten we nu nog met een parallelle poort.
Of VGA poorten.

oh wacht...
Wel grappig eerst post je iets wat de illusie heeft dat mensen een nieuwe docking station moet kopen. Als iemand je dan wijst op het feit dat er een adapter uitkomt waardoor dat niet het geval is pas je uw post aan waar je de illusie wekt dat het over een kabeltje gaat, puur om in de verzuurde sfeer te kunnen blijven :+

Als het zo is dat die dock connector kleiner kan worden of er geen technische reden is om die 30 pins aan te houden, dan zie ik niet in waarom ze dat niet mogen verkleinen. Als eventueel de dikte van het toestel een kleinere connector eist, zie ik niet hoe je dat kan tegenhouden.

Ze geven tenminste nog ondersteuning door met een adapter af te komen, want het is eigenlijk niemand die hen dat verplicht. Ik ken anders wel genoeg voorbeelden waar andere fabrikanten zeggen "jammer, maar dat is vooruitgang".

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 juli 2012 11:29]

vergeet niet dat docking stations niet lekker zullen werken met een adapter omdat dan de behuizing ondersteunende functie komt te vervallen.Toch vervelend als je bijv. een duur audiosysteem hebt staan...
Hoe lang wil je dan doorgaan met de huidige connector? 40 jaar? 80 jaar? Het is niet dat ze jaarlijks veranderen.

Je hebt ook de mogelijkheid geen nieuw toestel te kopen. Blijf je apparatuur gebruiken met een 4S. Die kan nog een paar jaar prima mee.
huh dus je doet 5 jaar met een connector en jij zegt dat het dus een foute keuze is :S schiet mij maar lek.
de ipod connector is future proef, de 30 pin connector is zelfs usb 3.0 ready. misschien moet je wat meer onderzoek doen naar de 30 pin connector. toen de 30 pin connector op de markt kwam dacht ik nou die gaat wel 20 jaar mee,(tenminste technisch kan het) als wij 10 jaar doen met usb 3.0. nog een leuk weetje de 30 pin connector stamt uit november 2001. dus straks is hij al 11 jaar.

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 31 juli 2012 14:36]

Wel grappig eerst post je iets wat de illusie heeft dat mensen een nieuwe docking station moet kopen. Als iemand je dan wijst op het feit dat er een adapter uitkomt waardoor dat niet het geval is pas je uw post aan waar je de illusie wekt dat het over een kabeltje gaat, puur om in de verzuurde sfeer te kunnen blijven
Ik heb het woordje HET toegevoegd in mijn bericht, verder niets aangepast. Weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt.. (misschien omdat het stomtoevallig op hetzelfde tijdstip gepost is ofzo..)

Anyway, wat Red Hot hierboven zegt: lang niet alle dockingstations werken lekker met een adapter.

Verder is evolutie natuurlijk iets wat moet gebeuren, maar het blijft erg zuur in mijn ogen. Laten we hopen dat Apple het adaptertje er gelijk bij doet en de consument niet verplicht om het adaptertje te kopen.

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 31 juli 2012 12:31]

Dat betekent dat alle nieuwe accesoires weer met een nieuwe connector komen en jij op een gegeven moment wel weer een nieuwe iphone MOET halen om al dat leuks te kunnen blijven gebruiken.
Niks MOET.
Mensen willen dit graag en dat graag..maar niks MOET.
Apple kan moeilijk tot in de eeuwigheid met de "oude" connector erin blijven zetten..
Apple wil alle onderdelen zo klein mogelijk houden in de toestellen..en daar is dit een onderdeel van.
Wil je van je huidige spullen gebruik kunnen maken HOEF je niet een nieuwe iPhone te kopen.
Wil je dit wel..prima, maar hou er rekening mee dat je ook eventueel nieuwe accesoires moet kopen.

Je gaat toch ook niet wachten met het uitbrengen van cd's omdat mensen nog massaal Grammofoonplaten/LP's hebben en die nieuwe cd's er niet in passen??
Je kunt wel vallen over het feit dat door het type connector aan te passen een hoop randapparatuur niet meer zal functioneren maar het feit blijft wel dat Apple uberhaupt een gezonde randapparatuur markt voor haar producten(ipod, iphone) heeft kunnen mogelijkmaken door zo lang vast te houden aan 1 specifieke connector. Als je kijkt naar andere fabrikanten dan zijn er amper dockingstations te vinden behalve van producenten die via DLNA of Bluetooth koppeling afspelen mogelijk maken. Laat ik nog even beter benadrukken: een typische dockingstation zoals je gewend bent voor een iPhone moet ik nog vinden in de winkel voor bijvoorbeeld een Galaxy S2 of S3.
Met dat betreft is dit wel een gevalletje: Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk sequoia tree in het eigen oog

Verder schijnt volgens de geruchten(zie eerdere berichten van anderen) dat Apple een adapter beschikbaar gaat stellen om het ongemak te verhelpen.

[Reactie gewijzigd door Miki op 31 juli 2012 14:12]

Ook zou de 30-pins connector zijn vervangen door een kleinere 19-pins connector.
Leuk als je allemaal accessoires hebt, dan past ie ineens niet meer..
Er komt een accessoire bij (volgens de geruchten), een verloopstekkertje.
Mijn Iphone 4 staat nu rechtop in mijn wekker. met een kabeltje komt hij er heel vreemd bij te hangen... goed dat het er komt, maar het blijft behelpen.
En wat zou er het voordeel van zijn als de telefoon groter wordt een kleinere connector te gebruiken? Maar een vreemd gerucht.
de iphone met 3D scherm dus...
ben benieuwd of Apple die techniek leven in weet te blazen.
3D? Waar haal je dat vandaan? Geloof er namelijk helemaal niets van...
Ik snap nog steeds niet waar jouw "een iPhone met 3D scherm dus" vandaan komt.

In geen enkel gerucht (laat staan aankondiging) dat ik gezien hebt, wordt 3D in verband gebracht met de komende iPhone. Wel met de iPad, de "iTV", etc. maar niet met de iPhone. Ook in het artikel staat hier niets over. Dus ja: off-topic.
Waar zie je ergens iets over 3D staan? Lijkt me niet dat Apple een techniek die nog niet klaar is op zijn toestel gaat implementeren...
Gaaf gerucht, zal wel humor zijn als apple met een 3d scherm komt. Hahaha :)
Het zou zomaar kunnen, maar denk t niet, dan hadden we wel meer hint moeten hebben in de beta van ios6 en richtlijnen.
3D is juist on it's way out (bewezen door de slechte verkopen van 3D bioscoop kaarten de laatste tijd vergeleken met toen de hype begon), zelfs Nintendo geeft het toe.
Heb je misschien een bron mbt Nintendo? De 3DS doet het toch aardig goed.
Nintendo heeft enkel zelf gezegd dat het niks speciaals mee is, je bereikt er weinig mee om er los mee te gaan adverteren als usp. Dat merken ze bij de 3DS en dus gaan ze zich meer richten op de games zelf. Ook de Wii U zal geen nadruk krijgen op 3D.
recente cijfers tonen aan dat de 3D hype die met name door Avatar tot grote hoogte steeg juist weer toeneemt. Het aantal 3D fimls stijgt sterk en diverse bioscopen verbouwen fiks.
De 3D techniek komt op stoom.. Apple kan daar van meeprofiteren en daar zijn ze erg sterk in.
Met 3D, wat dan waarschijnlijk als killer feature en USP wordt neergezet, haakt zeker zo'n 1 op de 10 mensen af, als het niet meer is. Die kunnen het niet zien en/of krijgen er hoofdpijn van.
Ben toch echt bang dat 't weer zo'n hoekig ding wordt a la iPhone 4(s). Die glijdt zo snel uit je hand, gewoon niet handig. Heb al van zoveel mensen gehoord dat hij uit de handen is gegleden.

En dan weet je dat 't gelijk ook fout is. Achterkant of voorkant direct gebarsten. Heerlijk zo'n duurzaam luxe product.
Waarom zou een hoekig ding sneller uit je handen glijden? Ik heb er in ieder geval geen last van.
Met hoekig bedoel ik de zijkanten van iPhone. Hij ligt nu niet lekker in je hand als ik het vergelijk met m'n HTC Legend. Daar zijn de achterste randen rond. hierdoor heb je meer grip op je telefoon als het ware.
Dit is weeral nieuw voor me. Hebben die mensen dan olie aan hun handen ofzo? Is echt de eerste keer dat ik hoor dat ie uit mensen hun handen glijden maar ja het is dan ook weer een ik-heb-van-anderen-gehoord-verhaal.
Mijn zusje is het overkomen en ook een paar andere mensen in mijn omgeving (op 1 hand te tellen).
Of het moest zijn dat jouw zusje zelfs geen glas water kan vasthouden.
Die zijn vaak niet zo hoekig en plat als een telefoon...
Ja, je moet apparaten niet uit je handen laten vallen, gek hè? Een luxe BMW deukt ook als je tegen een paaltje rijdt en krijgt ook een sterretje in de ruit als je zit te bumperkleven er een steentje opspat.

Ik herken ook niet dat het de iPhone 4(S) zo snel uit je handen glijdt. Net nog even geprobeerd, maar of ik hem nou met twee vingers vast hou of met vijf: ik heb gewoon goed grip op het ding.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31 juli 2012 11:20]

Mijn HTC Legend is meerdere keren (in 2 jaar tijd) gevallen. Op een paar krasjes en een deukje na ziet hij er nog perfect uit. Slechts 1 mini krasje op 't scherm. Verder werkt hij nog uitstekend.

Een iPhone valt 1x en echt gelijk de glasplaat voor of achter is kapot. Het lijkt tegenwoordig wel alsof je er niet meer bijhoort als je geen barst in je iPhone hebt. Dan kun jij wel zeggen "je moet hem niet laten vallen", maar als dat ding niet eens tegen een klein stootje kan is het imho niet duurzaam (genoeg).
(Aangeschoten) struikelen, je broek uit je sporttas halen en vervolgens je telefoon uit de broekzak laten glijden, etc.

Iedere keer schrik ik me weer de pleuris, omdat m'n Desire Z de neiging heeft om dan als een F1-wagen volledig uit elkaar te vliegen en de metalen backplate daarbij best wat lawaai maakt. Dan raap ik de body, backplate en accu bij elkaar en verbaas ik me een beetje dat alles gewoon nog werkt en er eigenlijk nauwelijks schade te zien is.

Over het glijden: de vorm is niet per se relevant. Het gaat om frictie, dus om materiaal en om het totale oppervlak waarmee je contact maakt met het apparaat. Afhankelijk van wat je waarmee hoe vast probeert te houden kan een bepaalde vorm beter of minder goed zijn. Dat gezegd hebbende: ronde vormen zijn over het algemeen makkelijker vast te klemmen met je handen/vingers.
Een telefoon is nou eenmaal een gebruiksvoorwerp, je ontkomt er niet aan dat hij vroeg of laat een keer valt. En bouwkwaliteit, hoe gevoelig hij is voor schade, is voor een dergelijk type product gewoon belangrijk.
Bouwkwaliteit heeft hier helemaal niets mee te maken, de iPhone zit gewoon prima in elkaar. Ja, een mooie glasplaat die over het hele apparaat doorloopt, is gevoeliger voor valschade dan een door plastic omringd scherm.

En ik heb m'n iPhone(s) toch ook niet voor de sier, maar ik heb hem nog nooit laten vallen. Ik ben me er namelijk van bewust dat het ding van glas is en bovendien kostbaar om te vervangen, dus ik ben er voorzichtig mee, net zoals met alle dure spullen.

Een aantal mensen doet net alsof het vanzelfsprekend is dat iets heel blijft als je het laat vallen of dat dit een kwaliteitsissue zou zijn. Een klein stootje kan het ding echt wel tegen (van een tafel op vloerbedekking vallen of zo), maar ja, het ding is en blijft grotendeels van glas. Dat kan niet tegen vallen, zeker niet op een harde ondergrond.
Of de iPhone 4(S) makkelijk uit je hand glijdt weet ik niet, maar het design van dat model vind ik persoonlijk wel het allermooist tot nu toe.
Ik ben zeer benieuwd of ze dat met de iPhone 5 kunnen evenaren of zelfs overtreffen.
Als het 'langwerpige" model echt is vind ik dat eerlijk gezegd niet geslaagd, maar dat is een kwestie van smaak.
En dan heb ik het alleen over het design.
Valt me op dat er dan nog niet echt(e) foto's zijn van dit nieuwe model, het moet toch al geproduceerd zijn. Meestal is er een run op het nieuwe model dus ze zullen toch wel al een voorraad aanleggen :)
Was het Asus niet die problemen had met de metalen achterkant van hun tablet als het ging om GPS / WiFi ontvangst. Apple heeft dit probleem niet?
In het begin had de iPhone 4 last van mobiel bereik.
Omdat mensen de stalen band vast zouden houden die als antenne fungeerde.

Hierdoor werd het signaal minder, al heeft apple het probleem inmiddels opgelost.
Was het destijds alsof het het grootste probleem was van de wereld, werd helemaal opgeblazen terwijl het een niet erg groot probleem was. :+
Was het destijds alsof het het grootste probleem was van de wereld, werd helemaal opgeblazen terwijl het een niet erg groot probleem was. :+
Hier niet nee, maar in de US waar de dekking veel lager is wel! Als je 1 streepje verliest (en niet 2 a 3 zoals in de filmpjes duidelijk mogelijk is) kan dat dat NET het verschil maken tussen wel en niet kunnen bellen/internetten....

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 11:12]

1 Er zijn ook in NL legio plekken waar de dekking maar minimaal is!
Verder zijn er veel meer toestellen die een "death grip" hebben en daar is ook niet zo'n hiesa van gemaakt.
Als ik mijn Sensation aan de bovenkant beet heb ben ik ook minimaal 3 streep WIFI en 2 GSM ontvangst kwijt!
Verder zijn er veel meer toestellen die een "death grip" hebben en daar is ook niet zo'n hiesa van gemaakt.
Die zijn er niet, er zijn wel toestellen waar je de straling kan afdekken/tegen houden wat in een vergelijkbare daling in signaal kan veroorzaken, maar een death-grip zoals de iPhone (aka 2 antennes laten kortsluiten) heeft geen enkele andere telefoon en is gewoon een design-fout dat de 4S net ff anders (beter) in elkaar zit bewijst dat!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 11:24]

Lol, "die zijn er niet", jij ben toch echt wel de grappigste Android troll op Tweakers. Zeer vele toestellen hebben een death grip. Trouwens dee antenne zorgde niet voor een kortsluiting dat is iets wat verzonnen werd door jawel Android trollen zoals jij. En een design fout was het al helemaal niet omdat de death grip plaatsvind op een plaats waar je de telefoon normaal gezien niet vasthoudt bij normaal gebruik. Want er wordt graag smalend gedaan over de uitspraak van Steve Jobs toen ie zei dat je de iPhone op een normale manier moet vasthouden. Die uitspraak klopte dan ook volledig. Wie zijn telefoon onderaan klemt tussen 2 vingers wil gewoon een deathgrip veroorzaken want op die manier kan je gewoon niet goed bellen.

Maar ja mensen zoals jij riepen destijds dat je met een iPhone 4 niet kon bellen. Geloofwaardigheid nul dus.
En een design fout was het al helemaal niet omdat de death grip plaatsvind op een plaats waar je de telefoon normaal gezien niet vasthoudt bij normaal gebruik.
Tenzij je links was...
Zeer vele toestellen hebben een death grip.
Nee hoor, geen 1 toestel kan je 2 antennes met elkaar laten verbinden (kortsluiting is niet het juiste woord, maar de antenne werd langer dan bedeolt en werkte daardoor op een andere frequentie)...

Noem 1 telefoon waar hetzelfde kan... Die zijn er niet!

Wel zijn er wat ik ook gewoon toe geef andere toestellen waar je de verbinding kan verstoren door het signaal tegen te houden, daar ontkom je niet aan bij geen 1 toestel namelijk... Maar dat is geen dead grip! Dead grip is de term voor Apple en zijn slecht ontworpen antenne-systeem (daarom is het ook aangepast in de 4s), net als retina alleen voor Apple is weggelegd maar dat weerhoud andere er ook niet van een vergelijkbaar scherm te maken :)
Wie zijn telefoon onderaan klemt tussen 2 vingers wil gewoon een deathgrip veroorzaken want op die manier kan je gewoon niet goed bellen.
Kijk eens een keer goed om je heen, er zijn wel degenlijk veel mensen die op die manier hun telefoon vasthouden tijdens t bellen.

Duim en middelvinger onderaan de zijkanten , je wijsvinger in t midden op de achterkant en de speaker tegen je oor.
En ik kan perfect bellen op die manier, dat t jou niet lukt ligt mischien aan je vingers of handen, maar in mijn omgeving bellen er veel op die manier.
Ik heb anders wel een HTC Flyer met, zo dacht ik lange tijd, een heel beroerd bereik. Weliswaar wifi, maar het idee is hetzelfde. Bij normaal vasthouden in landscape, met de linkerhand (rechts zit de oplader, dus weinig opties), slecht bereik op plaatsen waar op z'n minst een redelijk bereik zou moeten zijn. Let wel, totdat je hem anders vasthoudt. Dus laadsnoer eruit, met rechterhand vasthouden en ontvangst (en dus werking van het apparaat bij internet gebruik) knalt vooruit.