Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 380 reacties, 49.649 views •
Submitter: SidewalkSuper

Apple zou van plan zijn om de nieuwe iPhone op 12 september aan te kondigen. Dat melden verschillende websites. Een week later zou het nieuwe model in de winkel moeten liggen. Apple heeft het gerucht niet bevestigd.

Apple logoDe website iMore bracht als eerste het nieuws dat de nieuwe iPhone op 12 september aangekondigd zou worden, waarna verschillende media, waaronder The New York Times en Reuters, dat nieuws via eigen bronnen wisten te bevestigen. Volgens Reuters is de datum van 12 september evenwel niet in steen gehouwen.

Volgens iMore wordt de nieuwe telefoon negen dagen na de aankondiging, op 21 september, in de winkelschappen gelegd. Of dat echt zo is, moet nog blijken; Apple hult zich zoals gebruikelijk in stilzwijgen over de plannen voor een nieuwe iPhone.

De fansite stelt verder dat tijdens hetzelfde event op 12 september ook een 7"-versie van de iPad zal worden aangekondigd. Dat nieuws is niet door andere media bevestigd. Of er überhaupt een 7"-versie van de iPad komt, is nog niet officieel bekend, al meldde de doorgaans betrouwbare zakenkrant The Wall Street Journal eerder van wel.

Volgens geruchten krijgt de nieuwe iPhone een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels. Als dat klopt, is het voor het eerst dat een iPhone wordt voorzien van groter scherm. Ook zou de 30-pins connector zijn vervangen door een kleinere 19-pins connector. Verder zou de telefoon dunner zijn dan de iPhone 4S en een grotendeels metalen achterkant krijgen. De Japanse site iLab heeft zondag foto's geplaatst van wat het design van de nieuwe iPhone zou moeten zijn.

Reacties (380)

Reactiefilter:-13800294+1141+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
1 2 3 ... 6
Waarom gebruiken ze niet de standaard micro USB? Wat heb je aan afspraken op deze manier, als er toch eigenwijze fabrikanten op hun eigen manier blijven doorgaan.
Waarom gebruiken ze niet de standaard micro USB?
Omdat dan alle bestaande accessoires incompatible worden, en omdat er wel iets meer door de dock connector gaat dan alleen stroom en packet data.

USB is een serieel protocol, dus dat mapt niet heel erg goed op een connector die een stuk of 10 verschillende functies tegelijk vervult (5V power voor opladen, 3.3V en 12V power voor accessoires, analoge audio, 2-weg digitale audio, 2-weg player controls, digitale en analoge video, packet data, RS232 voor debugging, en waarschijnlijk vergeet ik nog wel iets).
Omdat dan alle bestaande accessoires incompatible worden
...en die worden niet incompatible als Apple de stekker van de nieuwe iPhone 19 pinnen geeft in plaats van 30?
dus dat mapt niet heel erg goed
Welk protocol(len) dacht jij dan dat er door een Apple stekker ging? Er zit voeding in, audio, video, USB en FireWire (da's je 12 volt).
En wat 'mapt' er dan niet goed? Je bedoelt zeker de Apple stekker zelf?
Er zitten pinnen in die niets doen (7, 14, 17), pinnen die op het moederbord toch al met elkaar verbonden waren (15 en 16, 29 en 30) en pinnen die iets doen dat met standaard USB ook kan (12,13).
Zie: http://pinouts.ru/PortableDevices/ipod_pinout.shtml

De hele wereld probeert te standaardiseren en Apple had daaraan mee kunnen doen (dat had ze ook toegezegd) door haar stekker met FireWire in te ruilen voor het snellere, breder toepasbare USB 3.0, maar kiest bewust anders.
Jammer.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 31 juli 2012 13:04]

...en die worden niet incompatible als Apple de stekker van de nieuwe iPhone 19 pinnen geeft in plaats van 30?
Het verschil is dat je bij gebruik van microUSB waarschijnlijk een actieve adapter nodig hebt: bestaande accessoires kunnen niet simpelweg naar de nieuwe connector gemapt worden maar moeten actief omgezet worden.
Als Apple de (vrijwel) nooit gebruikte pinnen in de 30-pin weglaat (dan hebben we het over voornamelijk diegene voor FireWire) dan kunnen de overige 19 pinnen met een passieve adapter omgezet worden naar oude peripherals.

Daarnaast wordt het ook verdomd lastig om USB 3.0 of ThunderBolt over de 'standaard' microUSB poort te versturen. En om nou de 3.0 variant daarvan te gebruiken... Ze kiezen bewust anders omdat de 'standaarden' niet de juiste functionaliteit bieden.
Daarnaast wordt het ook verdomd lastig om USB 3.0 of ThunderBolt over de 'standaard' microUSB poort te versturen. En om nou de 3.0 variant daarvan te gebruiken... Ze kiezen bewust anders omdat de 'standaarden' niet de juiste functionaliteit bieden.
Want we willen allemaal zo graag onze externe schijf en camcorder aan onze telefoon hangen?
Ik hang mijn telefoon weleens aan mijn computer om er muziek op te laden. Iets snellers dan USB 2.0 is eigenlijk best welkom.

Op een telefoon is het overigens misschien wat minder van belang, maar vergeet niet dat deze connector ook bij de iPad gebruikt gaat worden. Dan wordt het al meer van belang.

Daarnaast zou het natuurlijk mooi zijn als de nieuwe standaard 'even mee' kan. Het zou zonde zijn als ze nu een connector uitbrengen die nooit iets snellers zou kunnen ondersteunen dan USB 2.0. De huidige dockconnector is 10 jaar oud, kan je je voorstellen hoe achterhaald USB 2.0 zou zijn over 10 jaar? Precies.
De hele wereld probeert te standaardiseren en Apple had daaraan mee kunnen doen (dat had ze ook toegezegd) door haar stekker met FireWire in te ruilen voor het snellere, breder toepasbare USB 3.0, maar kiest bewust anders.
Jammer.
Ongeveer 80% van de accesoires die er verkocht worden voor smartphones heeft een Apple connector. Zou je toch mogen zeggen dat de Apple connector een defacto standaard is geworden.
[...]


Ongeveer 80% van de accesoires die er verkocht worden voor smartphones heeft een Apple connector. Zou je toch mogen zeggen dat de Apple connector een defacto standaard is geworden.
als het "een standaard is" waarom gebruikt iedereen die niet? :?
Alsof USB dat niet kan? Je noemt daar verschillende seriele protocols zelfs!
USB kan niet 5V, 3.3V, 12V tegelijk aan. Om te beginnen. Daarnaast kan USB die dingen niet eens in de buurt van tegelijk aan.
jouw iphone kan tegelijk analoge audio, digitale audio en video verzenden EN ontvangen, terwijl hij 2 andere devices poweret, nog een extra device aanstuurt terwijl je zelf ook nog eens extern je telefoon bestuurt? :+

(tip: soms moet je "apple feiten" met een dikke korrel zout nemen ;))
USB kan niet 5V, 3.3V, 12V tegelijk aan. Om te beginnen. Daarnaast kan USB die dingen niet eens in de buurt van tegelijk aan.
en wat is het nut hiervan?
Dit snap ik dus ook niet, heb al een aantal micro USB telefoons liggen en dus ook opladers. Zou graag mijn toekomstige iPhone toch ook wel willen opladen en niet weer een aparte stekker..
Apple heeft (of levert zelf als ik mij niet vergis met de nieuwere toestellen) een dockconnector naar micro usb adapter... . En het kost 10 euro in de store voor een ouder toestel of als je op ebay gaat kijken iets van 3 euro. Dus als je wilt kun je uw opladers gebruiken en dan had je volgens mij ook gevonden na 1 minuut googlen.

Dat men die dock connector niet laat vallen is natuurlijk omwille van het feit dat er heel wat devices bestaan die de dock connector ondersteunen.

En voor je begint dat men vanaf het begin voor USB is moeten gaan, vergewis je van het feit dat de dock connector vrij oud is en in het begin veel meer deed dan enkel maar data. Zo deed het o.a. ook firewire , audio en video gezien in die tijd USB zich wel nog eens verslikte in die dingen.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 juli 2012 11:30]

Omdat de huidige en vermoedelijk ook de nieuwe dockconnector vl meer functionaliteit biedt dan (micro)USB. Denk aan zaken als analoge i/o, maar ook bijvoorbeeld mogelijkheden voor Thunderbolt of USB 3.0. De huidige microUSB smartphones kunnen dat allemaal niet.

Ik til er niet zo zwaar aan eigenlijk, hoewel ik hier ook twee docks heb staan. Hopelijk wordt het adaptertje niet te duur :+
Apple doet ook gewoon mee met die specificatie, Alleen mensen weten niet wat de hele specificatie is.

Wat mensen denken is dat het verplicht is voor telefoons een Micro usb poort te hebben.
Dat is niet zo een adapter er bij verdoet ook.

en dat de oplaad kabel een usb poort heeft, en de oplader ook.
Dacht zelfs dat Europa dit verplicht had?
precies.. en terrecht.. En daarom is apple nu verplicht Micro USB te gebruiken
@demilord..
Lees nou gewoon alle reacties nog eens door..Apple is niet verplicht om Micro USB te gebruiken..ze moeten het mogelijk maken..meer niet.
@demilord..
Lees nou gewoon alle reacties nog eens door..Apple is niet verplicht om Micro USB te gebruiken..ze moeten het mogelijk maken..meer niet.
Ik ga nooit uit op berichten van anderen omdat deze wet door de E.C. is behandeld.

Fout!
nieuws: Apple levert gratis micro-usb-adapters bij Chinese iPhones


Apple levert bij Chinese iPhones gratis een adapter van de eigen 30-pinsconnector naar micro-usb. In Europa is micro-usb verplicht op alle nieuwe modellen sinds eind vorig jaar, maar in China geldt die verplichting vooralsnog niet.

[Reactie gewijzigd door demilord op 1 augustus 2012 09:52]

Inderdaad! Ik heb zelf geen iPhone, maar irriteer me vooral groen en geel aan dat ik in "Apple huizen" mijn telefoon niet even in de lader kan prikken.

Vind het juist zo ideaal dat je verder bij bijna iedereen thuis je telefoon in de lader kan prikken.

Ik vind het een groot gemis op de Apple producten.
"Inderdaad! Ik heb zelf geen iPhone, maar irriteer me vooral groen en geel aan dat ik in "Apple huizen" mijn telefoon niet even in de lader kan prikken."
Mooie wereld leven we toch in. Een wereld met personen die zich ergeren aan andere mensen die geen oplader hebben voor hun type telefoon, terwijl ze daar als gast zijn.
En dan roepen ze " wacht ik heb wel een USB kabel, ik moet alleen even in de doos kijken welke van al deze USB kabels op je telefoon past".
USB is leuk maar daar is in de jaren ook een wildgroei ontstaan. Aan 1 USB kabel heb je niet genoeg en de connectors zijn onhandig en met de komst van USB3 weten ze weer eens een andere aansluiting uit de hoge hoedt te toveren. De connector van Apple mag dan wel niet gebruikt worden door anderen, je weet in ieder geval dat die ene adapter op alle Apple apparaten past en hij is ook nog behoorlijk toekomst bestendig.

De connector is er al vanaf het begin en is er voor een reden en niet alleen om het geldzuchtige deel, zoals velen hier denken. Of zien jullie wel een USB connector Firewire ondersteunen? (waar het mee begin) Het zou pas echt lullig van Apple zijn geweest als ze plots deze connector hadden verruild voor een USB aansluiting.
Apple kon nu zelfs van Firewire naar USB moven zonder veranderen van de connector.
Dus het heeft zeker veel voordelen.
ieder huis heeft tegenwoordig gewoon en 30 pin connector, nu ga je apple huizen bashen die misschien al 5+ jaar lang hetzelfde kabeltje heeft. ik vind 30 pin beter dan micro usb. ik kan al mijn ipods met hetzelfde kabeltje laden en dat al 7 jaar lang. waar was micro usb toen?
Omdat Apple schijt heeft aan (ongeschreven) standaarden. Waarom kunnen ze niet een standaard breedbeeld resolutie nemen 1280x720, dan kan je nog standaard 720p content kijken... nu moet je ze weer gaan scalen |:(
Verschrikkelijk zeg. Het scherm van de iPhone 4(S) is ook lang niet scherp genoeg.

720p scalen naar 640p stelt niet veel voor hoor, op de huidige iPhones ziet HD materiaal er gewoon prima uit, zij het dat de beeldverhouding voor video niet optimaal is.
Verschrikkelijk zeg. Het scherm van de iPhone 4(S) is ook lang niet scherp genoeg.

720p scalen naar 640p stelt niet veel voor hoor, op de huidige iPhones ziet HD materiaal er gewoon prima uit, zij het dat de beeldverhouding voor video niet optimaal is.
zelfs lagere resoluties 640 480 ziet er haarscherp uit op de ifone
Omdat anders alle Apps moeten gaan schalen en dat daar vele malen meer gebruik van gemaakt worden als mensen die echt 720P films zitten te kijken op de telefoon.
Omdat ik er niet aan moet denk zo'n priegelaansluiting bij een dock zal hebben?
om zo exclusief hun eigen dure accessoires te kunnen verkopen en zo aldus hun klanten uit te melken . apple is namelijk volledig tegen een vrije markt die concurrentie toelaat en teren op de hype die ze creren tot dat ze ooit ten onder gaan door hun machtslust en hebberigheid
Voordat je allemaal onzin spreekt zou ik eerst eens gewoon op Wiki kijken wat de historie van de connector is en kom je tot de conclusie dat Apple een heel goede reden voor deze connector had en dat je liever deze connector op alle telefoons zou willen zien dan de USB aansluiting.
Een kleinere connector, dat zou betekenen dat menig mens die de nieuwe iPhone 5 koopt, ook gelijk zijn of haar dockingstations moet gaan vervangen of het met een verloopje moet gaan doen / nieuwe kabeltjes moet gaan aanschaffen. Zo houd je de markt wel bezig ja. :/

*typo

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 31 juli 2012 11:05]

Het is pas voor het eerst sinds 2003 (toen de huidige 30-pins dock connector werd gentroduceerd) dat Apple een verandering doet in de connector. Niet echt "bezig houden van de markt" als je het mij vraagt, maar een logisch gevolg van de zoektocht naar kleinere componenten om meer functionaliteit en/of accucapaciteit in de kleinst mogelijke behuizing te krijgen.

En: http://www.imore.com/appl...nector-set-debut-iphone-5

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31 juli 2012 11:21]

Onzin :P Volgens mij wordt MicroUSB gewoon verplicht. Anders had Apple zich wel lekker aan zijn eigen connector gehouden. (vermoed ik)
Micro USB is en wordt niet verplicht. Dat fabeltje komt hier telkens weer naar boven op Tweakers..
http://crave.cnet.co.uk/m...-by-end-of-2011-50002592/
A clause in the agreement states that phones that don't have a micro-USB port can simply use an adaptor -- we're looking at you, Apple.
Daarnaast is die hele regeling in het leven geroepen omdat de adapters altijd zelf ontworpen connectoren hadden. Het zijn de adapters die bij aankoop van een nieuw toestel constant werden weggegooid. Apple heeft al sinds jaar en dag een USB connector voor de laders. Die paar kabeltjes zorgen niet voor de enorme afvalberg.

[Reactie gewijzigd door Glashelder op 31 juli 2012 12:30]

Apple heeft al sinds jaar en dag een USB connector voor de laders. Die paar kabeltjes zorgen niet voor de enorme afvalberg.
Uuuhm het bedrijf waar ik werk verkoopt oa Apple data kabeltjes en je praat in NL alleen al over minimaal 100k op jaarbasis (en dan zijn wij niet de enige distributeur)
Wel grappig eerst post je iets wat de illusie heeft dat mensen een nieuwe docking station moet kopen. Als iemand je dan wijst op het feit dat er een adapter uitkomt waardoor dat niet het geval is pas je uw post aan waar je de illusie wekt dat het over een kabeltje gaat, puur om in de verzuurde sfeer te kunnen blijven :+

Als het zo is dat die dock connector kleiner kan worden of er geen technische reden is om die 30 pins aan te houden, dan zie ik niet in waarom ze dat niet mogen verkleinen. Als eventueel de dikte van het toestel een kleinere connector eist, zie ik niet hoe je dat kan tegenhouden.

Ze geven tenminste nog ondersteuning door met een adapter af te komen, want het is eigenlijk niemand die hen dat verplicht. Ik ken anders wel genoeg voorbeelden waar andere fabrikanten zeggen "jammer, maar dat is vooruitgang".

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 juli 2012 11:29]

vergeet niet dat docking stations niet lekker zullen werken met een adapter omdat dan de behuizing ondersteunende functie komt te vervallen.Toch vervelend als je bijv. een duur audiosysteem hebt staan...
Hoe lang wil je dan doorgaan met de huidige connector? 40 jaar? 80 jaar? Het is niet dat ze jaarlijks veranderen.

Je hebt ook de mogelijkheid geen nieuw toestel te kopen. Blijf je apparatuur gebruiken met een 4S. Die kan nog een paar jaar prima mee.
de ipod connector is future proef, de 30 pin connector is zelfs usb 3.0 ready. misschien moet je wat meer onderzoek doen naar de 30 pin connector. toen de 30 pin connector op de markt kwam dacht ik nou die gaat wel 20 jaar mee,(tenminste technisch kan het) als wij 10 jaar doen met usb 3.0. nog een leuk weetje de 30 pin connector stamt uit november 2001. dus straks is hij al 11 jaar.

[Reactie gewijzigd door Hippievogel op 31 juli 2012 14:36]

huh dus je doet 5 jaar met een connector en jij zegt dat het dus een foute keuze is :S schiet mij maar lek.
Wel grappig eerst post je iets wat de illusie heeft dat mensen een nieuwe docking station moet kopen. Als iemand je dan wijst op het feit dat er een adapter uitkomt waardoor dat niet het geval is pas je uw post aan waar je de illusie wekt dat het over een kabeltje gaat, puur om in de verzuurde sfeer te kunnen blijven
Ik heb het woordje HET toegevoegd in mijn bericht, verder niets aangepast. Weet niet waar je de wijsheid vandaan haalt.. (misschien omdat het stomtoevallig op hetzelfde tijdstip gepost is ofzo..)

Anyway, wat Red Hot hierboven zegt: lang niet alle dockingstations werken lekker met een adapter.

Verder is evolutie natuurlijk iets wat moet gebeuren, maar het blijft erg zuur in mijn ogen. Laten we hopen dat Apple het adaptertje er gelijk bij doet en de consument niet verplicht om het adaptertje te kopen.

[Reactie gewijzigd door Zanzibar-1337 op 31 juli 2012 12:31]

Volgens eerdere berichten wordt er een adapter meegeleverd, zodat je je accessoires kunt blijven gebruiken.
Tja maar dan moet je of altijd een los adaptertje bij je dragen of je moet meerdere adapters kopen zodat je op je werk, je bureau en naast je bed hetzelfde kabeltje kan blijven gebruiken....
Tja maar dan moet je of altijd een los adaptertje bij je dragen of je moet meerdere adapters kopen zodat je op je werk, je bureau en naast je bed hetzelfde kabeltje kan blijven gebruiken....
En de nieuwe iPhone moet dan met adapter ook maar passen, wat met de bestaande iPhone carkit van TomTom waarschijnlijk niet gaat lukken.
Lijkt me wel zo logisch willen ze de verkoop gelijk of beter maken dan de 4 & 4S
Een kleinere connector, dat zou betekenen dat menig mens die de nieuwe iPhone 5 koopt, ook gelijk zijn of haar dockingstations moet gaan vervangen of het met een verloopje moet gaan doen / nieuwe kabeltjes moet gaan aanschaffen. Zo houd je de markt wel bezig ja. :/
Dat heet evolutie. Anders zaten we nu nog met een parallelle poort.
Of VGA poorten.

oh wacht...
Je kunt wel vallen over het feit dat door het type connector aan te passen een hoop randapparatuur niet meer zal functioneren maar het feit blijft wel dat Apple uberhaupt een gezonde randapparatuur markt voor haar producten(ipod, iphone) heeft kunnen mogelijkmaken door zo lang vast te houden aan 1 specifieke connector. Als je kijkt naar andere fabrikanten dan zijn er amper dockingstations te vinden behalve van producenten die via DLNA of Bluetooth koppeling afspelen mogelijk maken. Laat ik nog even beter benadrukken: een typische dockingstation zoals je gewend bent voor een iPhone moet ik nog vinden in de winkel voor bijvoorbeeld een Galaxy S2 of S3.
Met dat betreft is dit wel een gevalletje: Wel de splinter in het oog van de ander zien, maar niet de balk sequoia tree in het eigen oog

Verder schijnt volgens de geruchten(zie eerdere berichten van anderen) dat Apple een adapter beschikbaar gaat stellen om het ongemak te verhelpen.

[Reactie gewijzigd door Miki op 31 juli 2012 14:12]

Dat betekent dat alle nieuwe accesoires weer met een nieuwe connector komen en jij op een gegeven moment wel weer een nieuwe iphone MOET halen om al dat leuks te kunnen blijven gebruiken.
Niks MOET.
Mensen willen dit graag en dat graag..maar niks MOET.
Apple kan moeilijk tot in de eeuwigheid met de "oude" connector erin blijven zetten..
Apple wil alle onderdelen zo klein mogelijk houden in de toestellen..en daar is dit een onderdeel van.
Wil je van je huidige spullen gebruik kunnen maken HOEF je niet een nieuwe iPhone te kopen.
Wil je dit wel..prima, maar hou er rekening mee dat je ook eventueel nieuwe accesoires moet kopen.

Je gaat toch ook niet wachten met het uitbrengen van cd's omdat mensen nog massaal Grammofoonplaten/LP's hebben en die nieuwe cd's er niet in passen??
Planned obsolescence is iets waar apple erg goed in is
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie, maarja het is wel Apple waar ik het hier over heb. En die krijgt het toch altijd weer heel netjes voor elkaar!
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie
Als je er van uitgaat dat een groter scherm voor iedereen een voordeel is, als dat automatisch ook betekent dat het toestel groter is. Voor mij gaat die vlieger bijvoorbeeld al niet op, ik heb liever een kleiner toestel met een minder groot scherm, dan een groter toestel met een groter scherm. Als de nieuwe iPhone aanzienlijk groter wordt dan de iPhone 4, dan is dat voor mij gewoon een minpunt.

Wat ik totaal niet begrijp is dat jarenlang de trend was om telefoons kleiner te maken omdat dat gewoon handiger is, en dat we nu ineens 180 graden gedraaid zijn en groter automatisch beter is. Er is natuurlijk een ondergrens wat schermgrootte, te klein is niet handig, maar al die koelkasten met 5" schermen zijn wat mij betreft gewoon idioot. Ja je kunt er iets meer op zien, maar niet heel veel, en het komt de usability (bijvoorbeeld met 1 hand) en portability gewoon niet ten goede. Als je echt voordeel denkt te hebben van 5" of groter, dan moet je je toch serieus gaan afvragen of je niet beter een tablet of lapopt kunt gebruiken, want dan ben je blijkbaar iets aan het doen waarbij de scherm afmeting erg kritiek is.
Als je het voordeel niet ziet van een groter scherm, dan vraag ik mij juist af waarom je een moderne mobiel koopt.
browsen, gamen, chatten, film's en foto's bekijken gaat gewoon fijner/beter op een groter scherm.
als je die dingen niet doet dan heb je genoeg aan een dump-phone,
doe je die dingen wel dan pak je een zo groot mogelijk mobiel die nog wel in je broekzak past.
Beetje een simpele redenering dit. Dus volgens jou heb ik geen smartphone nodig als ik de afmetingen van de telefoon belangrijker vind dan de afmetingen van het scherm?

Een groter scherm heeft niet alleen voordelen, dus het is gewoon een afweging. Ik zie gewoon geen meerwaarde in een scherm dat veel groter is dan 3.5", omdat al die dingen die jij opnoemt wat mij betreft prima werken op 3.5". Wat niet werkt, is als ik twee handen nodig heb om mijn telefoon te bedienen, en wat ik ook niet prettig vind is als ik met een enorm blok in mijn broekzak rond moet lopen.

Dat groter = beter en dat is het einde van de discussie argument is wat mij betreft net zoiets doms als 'ik kan een PC bouwen met dezelfde specs als een [insert willekeurige Apple computer], dus die Apple computer is overpriced'. Ergonomie en specs van elkaar scheiden is blijkbaar erg lastig voor veel tweakers.
Ergonomie en specs van elkaar scheiden is blijkbaar erg lastig voor veel tweakers.
Apple ergonomisch? Kijk dan eens naar dat toetsenbord. Allemaal vierkante platte toetsen. Ja ziet er oogstrelend uit, maar ergonomisch? Nee.

Kijk ik naar mijn logitech keyboard, dan zie ik gekromde toetsen die de vorm van mijn vingers volgen. Minder mooi, maar organischer, en prettiger om mee te werken.
precies, apple mikt op styling, absoluut niet op ergonomie..
en tiep jij beter op een ander toestel ?
groter = beter.
enigste wat te discussiren valt is hoe erg je de nadelen ervaart.
en kijkend naar de fabrikanten en de verkoopcijfers van de note is het een feit dat veel of de meeste mensen groter wel als beter ervaren.

en het is goed dat mensen steeds groter willen, want uiteindelijk moeten fabriekanten dan overstappen naar mobieltjes die je uit kunt klappen naar tablet formaat. en dan heeft een groter scherm geen nadelen meer.

[Reactie gewijzigd door saveljos op 31 juli 2012 19:17]

Ik zie het voordeel van een groter scherm ook niet hoor. Browsen, gamen, films en foto's bekijken doe ik op een 10" scherm. Die paar cm maken het verschil echt wel niet op een telefoon. Een telefoon moet voor mij vooral klein zijn. Genoeg apps die het nieuws efficint op een klein 3,5 scherm tonen. Ook voor clips en spelletjes onderweg heb ik echt geen groter scherm nodig. Wat vooral belangrijk is is dat je het snel kan opbergen en met n hand kan bedienen. Een telefoon is voor onderweg boven te halen, niet om heel de dag op te liggen spelen, da's voor kinderen die geen computer en/of tablet kunnen betalen.

Of een scherm nu 3,5 of 4 of 5" is het zijn allemaal te kleine formaten om deftig op te gamen, films op te kijken of te browsen. Als je die dingen wil doen koop je een tablet van 10" anders bedot je gewoon jezelf.

[Reactie gewijzigd door SoSueMe op 31 juli 2012 14:29]

Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb mijn smartphone voor heel veel zaken, maar heb ook de pech dat ik slecht zie. Daarom wil ik juist wel een groter scherm. Ik ben zelf vorig jaar van een 2,8" scherm (xperia x1) naar HTC Sensation gegaan en dat is echt wel een verademing als je aan het browsen bent. Ik zoom nog steeds in op tweakers als ik het lees op de iPad, dus ik zou er niet rouwig om zijn als dat scherm ook groter zou zijn, maar er zijn ook grenzen aan portabiliteit.

Rond de 5" is nog steeds goed te doen in een broekzak en mijn handen kunnen dat formaat nog steeds goed aan. Daarom zal mijn volgende telefoon waarschijnlijk richting de 5" gaan. Nu moet HTC alleen nog een galaxy note variant gaan maken.
Dat je liever een groot scherm hebt omdat je er anders niet goed van kunt lezen dat lijkt me duidelijk ja, maar als je ogen wel goed zijn (met of zonder bril of lenzen) dan is dat natuurlijk geen argument. Ik heb nu een 3GS met een 3.5" scherm en dat is krap maar wel goed te doen, alleen is de resolutie erg laag. Op een iPhone 4 kan ik zonder te zoomen alles lezen, dus dat is al een heel stuk beter. Ik ben er niet op tegen als het scherm 4" zou zijn, maar wat mij betreft niet ten koste van de afmetingen van de telefoon zelf. Of het nu 4" is of 5" dat boeit mij persoonlijk echt helemaal niks, als ik hele lappen tekst of super complexe websites wil gaan lezen is 5" ook gewoon te klein dus ik zie de toegevoegde waarde gewoon niet.
Het ding is, en het is blijkbaar taboe om over te praten, maar de iPhone 4(S) zijn echt bakstenen. In ontwerp en vorm.

De 3GS was veel minder merkbaar in bvb de hand en de broekzak, ondanks dat deze vl dikker was.

De SGS2 en Note borduren voort op dat afgeronde design, maar een pak dunner. Daarom zijn ze, ondanks hun grotere scherm echt wel meer portable. Als ik op de motor de iPhone in m'n broekzak had voelde ik hem altijd goed zitten, soms zelfs storend. De SGS2 met 4.3" scherm heeft dit helemaal niet, ik moet altijd 2x controleren of ik hem wel bij heb.

Daarom: de iPhone mag best een maatje groter, maar maak het design aub wat afgeronder vanachter.

Edit: spelling

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 31 juli 2012 16:44]

De trend van kleiner in die tijd was omdat er niet veel belangrijks op dat schermpje te zien was in die tijd. Adressen lijst en smsjes meer niet. Tegenwoordig doe je er mee gamen, internetten, filmpjes kijken etc etc. Dan is een groter beeld handig. Een smartphone wordt nauwelijk gebruikt voor bellen maar veel meer visueel.
Voor zulke zaken zijn iPads uitgevonden omdat zelfs een 5" scherm te klein is.
mijn ipad past niet in mijn zak... Een 4.5 inch foon wel...
Hoezo? Ik kijk veel reeksen op mijn SGS2 en heb hier weinig problemen mee. Je zit gewoon wat dichter als met een 10" tablet, en daar zit je dan ook wat dichter als met een 42" TV,...
kan je net hetzelfde zeggen over een 3,5" h. Je kan op een iPhone ook je reeksen zien maar wie heeft er echt zin om een reeks te zien op zo'n klein scherm.
Het verschil zit hem in het gebruik. Vroeger hoefde je alleen maar een nummer in te tikken en te bellen. Hooguit een klein displaytje in zwart wit waar je je telefoonboek op zag.

Tegenwoordig kijkt men blue ray rips op hun smartphone en zit met HD te gamen. Voor het consumeren van media is een groter scherm gewoon erg prettig. Daarnaast had je vroeger een scherm en toetsenbord appart, nu zit je te typen op het zelfde scherm. Het is ideaal dat de onderste helft van het scherm gebruikt wordt voor een toetsenbord, terwijl je bovenin duidelijk kan zien wat je aan het typen bent.

Het gebruik is gewoon veranderd, daarom kan een klein scherm echt niet meer. Ik kan me ook niet voorstellen dat ik terug zou moeten, terwijl ik vroeger toch heel blij was met een 3GS.
Blu ray rips op een smartphone kijken? 8)7 Lol je hebt al een zeer groot scherm nodig (+37") om deftig het verschil tussen SD en HD te zien en jij wil ons doen geloven dat blu ray rips ideaal zijn voor een scherm van 5" |:(
Als je een 37" nodig hebt om het verschil tussen SD en HD te zien, dan raad ik je aan om eens langs een opticien te gaan. :9
Blu ray rips op een smartphone kijken? 8)7 Lol je hebt al een zeer groot scherm nodig (+37") om deftig het verschil tussen SD en HD te zien
Fout.
1) Jij hebt het over het verschil tussen Full HD (1080p) en HD Ready (720p). Het verschil tussen SD (480p) en HD (1080p) is echt wel zichtbaar op een 32" in de woonkamer.
2) Je vergeet kijkafstand. Je zit gemiddeld vl dichter bij je mobiel als bij je TV, althans dat hoop ik. Daarom alleen al is een TV in res/PPI vergelijken met een GSM enorm krom.
3) Je zegt dus dat zo'n hoge res nutteloos is op een telefoon? Apple zal je graag horen, heel hun marketingmolen op de iPhone, iPad en nu MacBook de afgelopen twee jaar is gebouwd op het omhoog trekken van de PPI. Je bent het dus duidelijk niet met Apple eens dat dat meerwaarde biedt aan de gebruikerservaring. (wat best mag uiteraard!)

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 31 juli 2012 16:04]

Ik kan me de Nokia van c.a. 4 bij 2 cm nog herinneren
Ik ben het hiermee eens.
Persoonlijk vind ik het fijner zoals het scherm van de 4 nu is.
Went vanzelf weer. ;)
Heeft niks met achter lopen te maken, het is de keuze van Apple om dit te doen. Hier merk je dat Apple de concurrentie niet volgt maar juist andersom. Naar mijn mening zijn schermen met een resolutie als 720p al meer dan genoeg. Waar het bij Apple altijd gelikt is met hun telefoons en hun toepassingen tenminste ook echt iets toe doen, is dat bij de concurrentie altijd gewoon...''net...niet''

Mijn broertje, was even bij me langs gekomen, en die zei gister bijvoorbeeld nog van dat hij de iPhone (zoals hij nu is qua grootte) een perfect formaat vind. Ik denk dat meerdere mensen zo over denken, al denk ik dat 4'' max moet zijn en niet groeter.

Ik verkies mijn iPhone 4 nog steeds boven mijn SGS2 (die laatste wil ik ook graag weg doen overigens).

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 31 juli 2012 11:23]

Heeft niks te maken met concurrentie volgen of niet. Heeft alles te maken met persoonlijke smaak. Ik heb zelf met elke iPhone rondgelopen en snel weg gedaan voor mijn SGS2 (eerst Desire HD). Voor mij is de iPhone gewoon te klein om lekker mee te werken en dat beamen al mijn collega's (die gedwongen een iPhone krijgen).

Zijn ook zat mensen die denken zoals jij. Geen probleem dus, er is namelijk ook voor ieder wat wils :P
Heeft niks met achter lopen te maken, het is de keuze van Apple om dit te doen. Hier merk je dat Apple de concurrentie niet volgt maar juist andersom. Naar mijn mening zijn schermen met een resolutie als 720p al meer dan genoeg.
Wanneer apple met die retina marketingzooi kwam, kon de resolutie niet hoog genoeg zijn voor apple fans, en nu is 720p plots genoeg?
Dat is altijd, voor retina had nog niemand van PPI gehoord. Zodra Apple even het scherm met de hoogste PPI had was dat ineens een unique selling point waar je echt niet zonder kon. En zodra ze die kroon kwijt zijn is het weer een nutteloze spec.
Persoonlijk denk ik dat je met een 4"-scherm met een resolutie van 1136x640 pixels niet echt meer mee kan met de concurentie
Tja.. je hebt bedrijven die gewoon achter de hype van "groter groter groter" aanlopen. En je hebt bedrijven die gewoon een mooie, goede en praktische telefoon willen maken...
Klinkt een beetje alsof de rest niet weet waar ze mee bezig zijn?

Ik heb de HTC One X, en ben erg tevreden over dit toestel.
Zowel qua formaat als scherpte is deze telefoon erg sterk.

Ontopic:

Ik vind dat ze met deze resolutie een rare stap hebben gemaakt, het is niet een veelvoud van de vorige resolutie, waardoor oude Apps met een zwarte balk gaan draaien omdat er niet gescaled kan worden.

Tevens is de resolutie best al wel achterhaald en hadden ze beter voor een HD resolutie kunnen gaan.
Dit is alleen een probleem voor bv. games, maar er zijn heel veel apps die gebruik maken van een top en bottom menu balk en waarbij het middelste gedeelte met info vrij variabel is. Voor dergelijke apps is het geen probleem als het scherm verticaal langer wordt.

Je krijgt dan dit idee:

Briljante post op The Verge forum over hoe Apple een 1136 x 640 werkend zou kunnen maken.
Na het lezen van deze post wat gemixte gevoelens.. ik vind het heel erg subjectief en wat propagerend neergezet maar goed..

Conclusie is dus:

Het effectieve scherm zal altijd 960x640 blijven en de rest wordt ingezoomd of ingevuld met zwarte balken. Indien ik het verkeerd heb begrepen moet je me maar verbeteren :)

Maar dit is wat ik uit het verhaal heb opgemaakt.
Behalve dus bij apps als Safari, Twitter, FaceBook, calendar, berichten, contacten etc. alles waarbij het midden variabel is, waardoor je dit idee krijgt.

Hoe ze idd die fullscreen apps die niet variabel zijn opvangen weet ik niet.
Dit is alleen een probleem voor bv. games,
En bij ALLE apps in landscape? Leuk die site die je noemt en in portrait zie ik dat wel zo werken, dat zeker, maar ze doen net of alleen games in landscape werken en apps niet?
Diezelfde apps zullen in landscape ook gewoon blijven werken.

De menu knoppen zullen dan wat breder worden (of misschien zelfs er 1 bij krijgen) maar het middelste 'frame' schaalt gewoon in de breedte.

De vraag is niet f apps aangepast moeten gaan worden, dat staat zo goed als vast bij een groter schermformaat. De vraag is vooral he dat gedaan moet gaan worden. En dat zullen we pas op 12 sept. weten.

Maar ervaring uit het verleden laat in ieder geval zien dat dit voor iOS geen probleem moet zijn. iPad apps waren er al meer dan genoeg voordat de iPad uit kwam en ook de overstap naar retina (bi zowel iPhone als iPad) ging in beide gevallen razendsnel.
Nu vergeet je alleen even wel dat alles gebaseerd is op geruchten.
* Het aantal inch van het scherm is niet bekend
* De ratio van het scherm is niet bekend
* De resolutie van het scherm is niet bekend
* De methode van schalen is niet bekend als die al aan de orde is.

En stel er zou geschaald worden zou het gros van de applicaties die de standaard IOS UI gebruiken geen problemen moeten vertonen, de balk boven en onder zijn 'statisch' en de ruimte daar tussen en het scrollen hiermee is dynamisch, je zal bij dat soort apps gewoon iets meer op het scherm zien.

Games compatible maken zou ook niet zo lastig zijn, de viewport veranderd iets. Hele normale zaak op pc's met een legio aan resoluties.
Tja.. je hebt bedrijven die gewoon achter de hype van "groter groter groter" aanlopen. En je hebt bedrijven die gewoon een mooie, goede en praktische telefoon willen maken...
De vraag naar grotere schermen is wat de consument wil en fabrikanten als Samsung zijn daar heel succesvol mee. Kennelijk kan Apple daarom nu ook niet langer achterblijven. Al is 4 inch nog steeds niet erg groot (de concurrentie zit immers al richting de 5 inch).
De verkoopcijfers van de iPhone zijn al 2 kwartalen aan het dalen dus de consument wacht duidelijk op een nieuwer (en groter) toestel.
Niet perse een groter toestel..wel op een nieuwe toestel..dat klopt..maar heeft niet alleen met de grootte van het scherm te maken..deze dalingen zie je nl. elk jaar rond deze periode.
De verkoopcijfers laten alleen zien dat ondanks het vele aanbod aan andere merken, mensen nog altijd oogkleppen in de vorm van Apple logo's op hebben.

Doet me altijd denken aan mensen die pronken met hun BOSE geluidsinstallatie.. Moet ik altijd zo om lachen. Net alsof dat gelijk staat aan kwaliteit :')

OT: Ben zelf erg tevreden qua schermformaat met me Xperia Arc S. Hij is voor mij nog goed te bedienen met 1 hand. Landscape gebeurt uiteraard altijd met 2 handen bij mij. Ik zou zeker niet kleiner willen. Heb het gezien bij mn vriendin met dr Galaxy Ace. Veels te klein. Heel veel type fouten in het begin. Het werkt gewoon qua typen niet lekker.

Zou goed zijn als Apple mee zou gaan in de trend door grotere formaten scherm aan te bieden. Het hoeft niet per se bij 1 telefoon te blijven. Ik snap sowieso niet dat Apple hun selectie aan telefoons niet verder uitbreidt. Zoveel mensen, zoveel wensen. Hou het dan simpel en alleen bij bijvoorbeeld schermgrootte bijvoorbeeld. En doe dan een "low-end" model erbij met de simpele functies. Zo kan je tenminste mee met de rest. Anders zal je 1x per jaar een sale boost zien, die vervolgens de rest van het jaar weer verdwijnt.

Meer modellen met een verspreid release. Hou het niet bij die standaard release van: 1-enkele-telefoon-die-1-maand-later-alweer-ingehaald-is-qua-specs-in-de-herfst-van-elk-jaar.

Ook mogen ze van mij verder gaan met die Koreaantjes kapot maken ;) Ik hou het toch bij Jappen :)

[Reactie gewijzigd door chimnino op 31 juli 2012 20:00]

Oh, dus als je een iPhone hebt heb je gewoon oogkleppen op..that's it? Meer logica kan er niet achter zitten?
Het kan nl. niet zo zijn dat miljoenen wel gewoon tevreden zijn met het formaat en de iPhone..gewoon zeer blij zijn?
Maar omdat jij een andere mening hebt, hebben al die miljoenen oogkleppen op.
Hmm, fijn begin om een gesprek mee te beginnen zo.


Dat jij het allemaal niet snapt hoe Apple het doet en waarom ze het doen is prima, maar doe niet alsof jij de waarheid in pacht hebt terwijl alle cijfers en feiten jou tegenspreken.

Er is gewoon een hele grote markt voor Android..en er is een hele grote markt voor Apple.
Beide hebben voor en nadelen en iedereen moet daarin zijn eigen afweging maken.
Nu heb ik een 3,5" en ik wil best een slagje groter. 4" lijkt me voldoende groter, maar nog groter is wat mij betreft niet nodig.

Wel graag in een zo klein mogelijke behuizing. Dus dunne randen, het gaat immers om een groter scherm, niet toestel.

In combinatie met een super scherm (zoals we van Apple mogen verwachten) denk ik dat ze met 4" een killer-toestel hebben.
De vraag is natuurlijk hoe groot een display van een smartphone mag zijn, zodat hij nog portable is. Groter, groter, groter is leuk, maar op een gegeven moment loop je met een 10" iPad / Tab in je zak rond. Denk dat de 4" tot 4,5" echt het max is van een smartphone. Anders heb je het over een mini iPad / Tab.

Smaken verschillen en de een gaat voor een groot scherm en de andere gaat voor een portable device.
Dat hangt volledig af van uw handen. Ik heb dit weekend een Galaxy Note in mijn zakken gestoken (een gewone losse jeans, niets extreems). In de fnac zei ik direct tegen de verkoper: "woow ik dacht dat die echt wel groter zou zijn in mijn jeans." De note is 5,3 inch.

Een 6 inch is mijns inziens de limiet voor zowel broekzak als handgrootte, ik heb zelf een 7inch ereader en die spant gewoon constant in mijn jeans.
Heb de Note van een vriendin in mijn broekzak gehad en het valt inderdaad alles mee. Een Sensation voel je duidelijk zitten, de Note vrijwel niet terwijl die toch een stuk groter is dan de Sensation.
Het ding is dat losse jeans nu volledig uit de mode is.
Het ding is dat sommige mensen het niet interessant vinden om te doen wat anderen "mode" vinden...
Maakt niet uit het percentage mensen mensen dat meedoet met de mode is groter dan het percentage mensen dat niet meedoet met de mode.
Een normaal mens koopt om de zoveel tijd nieuwe kleding meestal doen ze dit in een of andere bekende winkel die dus meedoet met mode trends; derhalve doen deze mensen ook mee met mode trends (los van of ze het niet of wel weten).

Ik kan je vertellen dat een Galaxy note van 5,3 inch oncomfortabel zit in mijn broekzak, er wordt ook mee geadverteerd als een apparaat dat tussen een Telefoon en een Tablet inzit. Moge het duidelijk zijn dat dit apparaat over de "telefoon grens" heen gaat ik ben het absoluut eens met het formaat dat Zware Unit aankaart als maximum ' 4" tot 4'5" voor een smartphone.
Met de mode "meedoen"is kudde gedrag. Doe gewoon niet mee en je bent een trendsetter.
grote telefoons zijn ook weer mode. Dus is de vergelijking van datafeest wel op zijn plaats.
Gelukkig!
Dan kan ik mijn 5 weken oude Samsung Galaxy Note inruilen! Wat een baggerproduct is dat zeg!

Dit is mijn eerste en vanaf nu laatste Samsung ervaring:
Galaxy Note, 5 weken geleden nieuw uit doos. Aanzetten, update! Snel Wifi adres ingevuld, lader aangesloten en updaten!

Toestel had dus nog nooit aangestaan, gn extra App's, zo direct uit de doos!

Ik had bij de aanschaf de verkoper verteld dat ik huiverig was om hem aan te schaffen omdat ik er zoveel ellende over had gelezen. Allemaal verleden tijd, verzekerde hij mij. Dus, blij de winkel uit met mijn nieuwe aanwinst.

Na de update (ICS) toestel naar behoeven ingedeeld, paar kleine appjes gedownload. De zaken die ik gratis bij de update zou krijgen speciaal voor de note er zelf maar opgezet, zaten namelijk niet bij de update. (voornamelijk app uitbreidingen voor gebruik met de pen) Voor mijn jongste dochter Angry Birds Space erop gezet! (zou ik via Samsung volledig krijgen ,actie, maar lukte niet) En toen gaan kijken hoe het toestel beviel!

Nou, daar gaan we: -scherm: fantastisch -camera: prima (eerlijk, voor een telefoon best goed) -video: prima -handschrifherkenning: fantastisch -Internetsnelheid: prima -openen van programma's: snel -batterijduur: met veel geluk en alles uit, 1 werkdag. -scrollen pagina's: alsof alles hapert. -"kies": waardeloos. Herkent toestel niet. Bij handmatig selecteren staat de Note 7000 niet eens in de lijst. -spraakprogramna: waardeloos! Na in gebruikname, per ongeluk, werkt "kies" helemaal niet meer. -Samsung store: waardeloos, continue inlogprobleem. -registreren bij Samsung: i.v.m. garantie, onmogelijk. -kies draadloos: onmogelijk.

En zo kan ik nog wel even doorgaan. Heb jij een idee? Ik durf het hier haast niet te zeggen, ben nu 50. Heb al vanaf de eerste toestellen smartphones. Bel al 19 jaar mobiel. Heb nog nooit zo'n slechte service of toestel meegemaakt! Erger nog, mijn 3 jaar oude iPhone 3GS met alle update's werkt sneller en vloeiender dan deze nieuwe Note!

En dat allemaal omdat ik zo graag een groter scherm (geen 18 meer) en de functionaliteit van het pennetje wel zag zitten.

Samsung, help verdomme je klanten!
Ik heb geen Note maar wel een SGS2, die intern bijna hetzelfde is en mijn vriendin heeft een iphone 3gs maar dit klinkt mij helemaal niet bekend. Scrollen op de SGS2 gaat juist veel vloeiender dan op de 3gs en eindelijk geen grijze blokken meer tijdens scrollen, mijn SGS3 kan wel 3dgn meegaan, als ik er niet te veel mee doe want het scherm gebruikt veel energie en de Note zal nog wel veel meer verbuiken (maar moet ook een grotere batterij hebben)
Ja maar de reden van dat je s2 mischien sneller scrolt kan ook liggen aan dat iphone 3gs.
sinds 2009 uit is. en nog is single core 833MHz heeft en maar 256MB ram.

S2 in tegen, is uitgekomen in mei 2011, en draaid op duel core 1,2 GHz en nog is 1GB ram.


Als je telefoons wilt vergelijken dan moet je niet kijken wanneer je hem koopt maar hoelang dat ding al te koop is.
Ja maar volgens offtopicorg is zijn note trager dan zijn 3gs en dat is vreemd.

@offtopicorg probeer eens een factory reset: telefoon uitschakelen en dan opstarten met home+power on + volume up en dan ergens in het menu factory reset selecteren

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 31 juli 2012 17:40]

Echt waar, scrollen door bijv. tweakers is niet om aan te zien zo schokkerig!
Echt zonde van mijn geld geweest.
heb je nou al een factory reset uitgevoerd?
Is helaas gn succes gebleken....
probeer eens jouw nieuwste stock rom te flashen met odin, zie: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1424997 (hierdoor verlies je niet je garantie) en daarna weer een factory reset

en misschien ook gewoon ff een topic maken op het forum want het klinkt niet normaal wat er met je note aan de hand is

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 31 juli 2012 17:56]

Ik ga hier vanavond even gluren!
;-)
Sorry, maar dit vind ik dus zo slecht. Deze meneer moet zijn support gaan halen bij een groepje tweakers/developers op de xda website.
Dat is leuk als je 15-30 jr bent maar daarna wil je gewoon dingen die meteen werken en waar je geen uren/dagen/weken mee kwijt bent om het werkend te krijgen.
Veel mensen roepen alleen maar over Apple dat het duur is maar al die ergernissen kosten ook enorm veel tijd en dus geld.
Reken dat eens mee als je naar Apple producten kijkt.
Ook Apple updates lopen wel in het honderd, het is mij in iede rgeval nog nooit gelukt om met itunes een iphone te updaten(geprobeerd op 3 verschillende pc's!), ik moest iedere keer een directe download link zien te vinden en dan ook nog een trucje doen met itunes om het voor elkaar te krijgen....

[Reactie gewijzigd door Madame Jeanette op 31 juli 2012 21:59]

het is mij in iede rgeval nog nooit gelukt om met itunes een iphone te updaten
Dat is mij ook nog nooit gelukt, sterker nog, ik heb 't nog nooit geprobeerd... gewoon altijd OTA, en probleemloos...
Je moet wel even je virusscanner uit zetten, komt wel eens voor dat die dwars ligt.
En voor de rest is vanaf iOS5 alles over the air. Dus geen grote updates van 650MB ofzo, maar kleintjes via WIFI. Gaat vlekkenloos.
Sorry, maar dit vind ik dus zo slecht. Deze meneer moet zijn support gaan halen bij een groepje tweakers/developers op de xda website.
Dat is leuk als je 15-30 jr bent maar daarna wil je gewoon dingen die meteen werken en waar je geen uren/dagen/weken mee kwijt bent om het werkend te krijgen.
Veel mensen roepen alleen maar over Apple dat het duur is maar al die ergernissen kosten ook enorm veel tijd en dus geld.
Reken dat eens mee als je naar Apple producten kijkt.
Apple support?
3gs scrolled vloeiend. Dat is ook typisch voor Apple spul. Gui voelt gewoon vloeiend. Bij meerdere Androids is dat wel anderz. Hakkel de hakkel, pause, stukje vloeiend, hakkel. Briljant dat zon 2009 model nog steeds goed meekan.
Klopt. Ik heb pas een 3GS gekocht. Helemaal vloeiend. Vele nieuwe Androids doen het heel wat slechter.
Ook ik heb een Note en zou het idereen aanraden, perfekt en vloeiend, wil er zelfs geen s3 voor ruilen, Kies Werkt Altijd, wel blue tooth uit zetten. Maar ota updates en kies air werken net zo makkelijk.
Maar draait jouw Note ook op ICS?
Ik kan in "kies" niet eens de Galaxy Note 7000 selecteren. Staat er gewoon niet in!
Als ik swipe aanzet is de accu nog sneller leeg en blue tooth heb ik nooit aanstaan.
Ik heb nog nooit zo'n spijt gehad....
hier geen problemen met de note. draait vloeiend en ik doe er langer mee dan 1 dag. en dit is een artikel over de nieuwe iphone. kijk anders even op GoT daar kun je genoeg info vinden on je telefoon sneller te laten werken.
Precies!
Omdat dit artikel over iPhone gaat reageer ik hier!
Dat is de telefoon fie mijn Note gaat vervangen.
Veel mensen klagen over de nieuwe connector, maar als er een adapter voor een schappelijke prijs leverbaar is vindt ik het geen ramp. De Apple connector is de meest prettige die er is in mijn optiek, alles gaat er langs, geluid, beeld, stroom, data. En als dat door een nieuwe connector kan is dat enkel een pluspunt.

Ben zeer benieuwd naar die mini iPad, en vooral de prijs. Aangezien ik heel september in de USA ben, zou dit best weleens een aanschaf kunnen worden :D
Veel mensen klagen over de nieuwe connector
En geheel terecht.
alles gaat er langs, geluid, beeld, stroom, data
En dat kan niet met een standaard micro USB connector? Jeweetwel, zo'n ding dat de hele wereld al sinds 2007 voor mobiele telefoons lijkt te gebruiken? Vind jij het niet raar dat er aan de ene kant van zo'n kabeltje een grote Apple stekker zit en aan de andere kant een standaard UBS stekker?
De connector voor de nieuwe iPhone gaat van 30 naar 19 pinnen. Nounou. USB 3.0 heeft er 10, en daar kun je meer dan 4,5GBit/s doorheen douwen. Een argument was om de connector kleiner te maken, maar was micro USB niet klein genoeg dan?
Vergeef mijn sarcasme, maar dit is geen verbetering. Voor veel mensen betekent dit dat ze nieuwe accessoires moeten kopen voor hun nieuwe iPhone. Hoe is dat handig? Wat probeert Apple hier nou mee te bereiken??
De Apple connector is de meest prettige
Hoe prettig is het als je het ding vergeet of kwijtraakt en ongeveer iedereen wel een USB kabeltje of een oude 30pins connector heeft? Sta je daar... met je lege iPhone5. :|

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 31 juli 2012 12:27]

Zie hierboven:

Waarom gebruiken ze niet de standaard micro USB?
Omdat dan alle bestaande accessoires incompatible worden, en omdat er wel iets meer door de dock connector gaat dan alleen stroom en packet data.

USB is een serieel protocol, dus dat mapt niet heel erg goed op een connector die een stuk of 10 verschillende functies tegelijk vervult (5V power voor opladen, 3.3V en 12V power voor accessoires, analoge audio, 2-weg digitale audio, 2-weg player controls, digitale en analoge video, packet data, RS232 voor debugging, en waarschijnlijk vergeet ik nog wel iets). Die tegelijk kan een USB connector niet.
Zie daaronder: mrlammers in 'nieuws: 'Nieuwe iPhone wordt op 12 september aangekondigd''

Apple is dol op proprietary. Als je dat goed doet, is dat heel slim. Je schermt daarmee je eigen productlijn af. Prima. De keerzijde ervan is dat je de compatibiliteit en/of de schaalbaarheid van je product beperkt.

Als jij je iPhone dockt, gebruik jij dan alle functies tegelijk? Nee, precies. Laden en data overdracht kan met USB ook tegelijk en USB 3.0 kan dat zelfs sneller. Audio komt er niet analoog uit - als je dockt - die gebruik je alleen als je een headset gebruikt en er zijn pinnen gereserveerd voor niet-iPhone apparaten. Die gebruik je dus ook niet dan. Dat ze vasthouden aan FireWire (12v -en wie gebruikt dat?) begrijp ik ook niet.

Als ik kijk hoe ik mijn eigen mobiele toestellen gebruik... op het opladen na, gaat alles draadloos. Hoe minder kabels, hoe beter. In principe lossen WiFi en DLNA al mijn kabelproblemen op. En snel genoeg ook, omdat de meeste draagbare apparaten geen terabytes verstouwen. Audio kan ook prima over Bluetooth.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 31 juli 2012 13:32]

Grappig, je noemt minder kabels en een heel betoog en dan roep je USB 3. Ik kocht laatst een USB 3 behuizing voor een HD, en ik had echt het idee dat ik in candid camera terecht was gekomen. Weer een andere aansluiting en wat van een! Hoe leuk USB ook is, ik blijf het een verschrikking vinden wat betreft kabels. De Micro en de Mini zijn ronduit onhandig om een apparaat in te steken en dus onhandig voor accessoires.
Firewire?
Yup. FireWire. Die zit namelijk ook in die 30 pins connector (en daar heb je die 12 volt voor nodig -anders niet).
Firewire gebruik ik al in geen jaren voor mij iPhone hoor. Dat ging zelfs niet meer met de 4 dacht ik... bij de iPad kreeg ik ook gwn een usb en geen firewire. Heb nog een apple firewire kabeltje liggen van oude ipod en oplader dat lukt ook niet meer.
Als je een beetje goed had gekeken had je gezien dat er ook kabels zijn, met behalve usb, ook composiet video, digitale en analoge audio. daarnaast gaan er ook remote controle signalen overheen, en kan je met verschillende voltages accessoires voeden . als je dit met USB 3 wilt doen, kom je echt een paar adertjes tekort hoor...
Ik had prima gekeken. Zie ook mijn eerdere post hier.

De discussie ging over de nieuwe stekker die van 30 pins naar 19 pins zou gaan. Ze zeggen dat ze dit doen, zodat de stekker dan kleiner kan. Prima, maar:
Accessoires gebruiken misschien 12v, maar betrekken dit niet van je iPhone. FireWire direct op je iPhone is ook onmogelijk. Een dergelijke aansluiting is dan ook zinloos. Dus voor de aansluiting op je iPhone kunnen er zo nog 8 pinnen af.
Ik zie niet waarom je remote control en digitale audio niet via USB zou kunnen doen. Veel andere producten doen dat.
De analoge audio gaat ook prima via de mini jack. Handig, zo'n ding, want dan kun je er ook een niet-Apple headset aanhangen. :)
Blijft over: composiet video. Daar had je toch al een aparte kabel voor nodig, en dat gaat ook prima via USB (weliswaar met een adaptor kabel).

Zoals ik al zei: Apple kiest er bewust voor om haar stekkers proprietary te maken. Ze breekt daarmee haar belofte uit 2010, om net als alle andere telefoonfabrikanten de USB standaard aan te hangen, vr 2012.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 31 juli 2012 14:32]

Zoals ik al zei: Apple kiest er bewust voor om haar stekkers proprietary te maken. Ze breekt daarmee haar belofte uit 2010, om net als alle andere telefoonfabrikanten de USB standaard aan te hangen, vr 2012.
Apple houdt zich aan die belofte, want sinds de iPhone 4S wordt er een dock-connecter naar micro-USB adapter meegeleverd. En volgens de afspraken was dit ook voldoende.
nieuws: VN maakt micro-usb tot standaard voor telefoonladers
nieuws: Micro-usb standaard op nieuwe smartphones

Apple heeft de afspraak met de Europese Commissie om vanaf 2010 nieuwe toestellen uit te rusten met micro-usb eveneens ondertekend, met als hoger doel om producten milieuvriendelijker en goedkoper te maken. Maar je kunt nog steeds geen iPhone laden met een micro-USB lader (zonder adaptor). Ik kan nergens vinden of dat wel of niet in strijd is met de afspraak, maar het klinkt mij nogal raar in de oren. Hoe is het milieuvriendelijker of handiger of goedkoper om naast een charger een adaptor te moeten hebben?

Ik betrap mezelf erop dat ik in herhaling aan het vallen ben, maar Apple kiest er duidelijk bewust voor om haar stekkers proprietary te maken.

Apple mist (wat mij betreft) een kans om met haar nieuwe iPhone wederom met een eigen stekker te komen.

[Reactie gewijzigd door mrlammers op 31 juli 2012 17:33]

Apple kiest er bewust voor om haar stekkers proprietary te maken. Ze breekt daarmee haar belofte uit 2010, om net als alle andere telefoonfabrikanten de USB standaard aan te hangen, vr 2012.
Apple voldoet keurig aan aan de EU eis!

Which is the agreed common interface?

On the basis of the Micro-USB interface, the companies have agreed to develop a common specification in order to allow for full compatibility of chargers and mobile phones. These specifications have been translated in European standards.

N.B.: The agreement allows for the use of an adaptor.



Bron: One charger for all - Frequently asked questions

[Reactie gewijzigd door Carbon op 31 juli 2012 16:54]

Apple heeft in ieder geval geen beloften gebroken richting hun klanten. Vanaf het begin van de iPhones hebben ze aan 1 connector vastgehouden, jaren lang. Dus zo verkeerd is dat niet.
USB is niet toereikend voor wat Apple wil doen. Het mag met USB 3 dan bandbreedte hebben, maar je hebt geen garantie dat je die krijgt, en als de processor zwaar belast is wordt je ook geknepen. Voor wat Apple wil zijn garanties nodig.

Dat neemt niet weg dat USB voor heel veel zaken uitstekend geschikt is. Maar niet hiervoor.
Laat mij eens een telefoon zien die analoge audio output (line-niveau, niet uit de koptelefoonaansluiting) en video uit een USB poort haalt. Of eentje waar je een SD-kaart-lezer aan de USB-aansluiting kan hangen, of eentje die een afstandsbediening, of een hartslag-monitor, een bloeddruk-meter, of nog tig andere coole truukjes over 1 poort kunen gooien.

Als Apple een poort kan maken waar een micro-usb in gaat en al die protocollen nog steeds werken, hebben we niets meer te klagen; als Apple echter moet kiezen tussen compatibility of een betere technische oplossing, kiezen ze altijd voor de techniek.
Mogen we daaruit ook concluderen dat iOS 6 12 september wordt gelanceerd?
Meestal tussen de aankondiging en lancering van een nieuwe iPhone in.
vaak word een nieuw iOS tegelijk gelanceerd met een nieuwe iPhone.
dus zeer waarschijnlijk wel ( mits de nieuwe iPhone ook daadwerkelijk 12 September word gelanceerd )

[Reactie gewijzigd door WishmasterNL op 31 juli 2012 11:16]

Of gewoon op de datum dat de nieuwe iPhone uitkomt (de week later zoals in het artikel) vermoed ik..
Was het Asus niet die problemen had met de metalen achterkant van hun tablet als het ging om GPS / WiFi ontvangst. Apple heeft dit probleem niet?
In het begin had de iPhone 4 last van mobiel bereik.
Omdat mensen de stalen band vast zouden houden die als antenne fungeerde.

Hierdoor werd het signaal minder, al heeft apple het probleem inmiddels opgelost.
Was het destijds alsof het het grootste probleem was van de wereld, werd helemaal opgeblazen terwijl het een niet erg groot probleem was. :+
Was het destijds alsof het het grootste probleem was van de wereld, werd helemaal opgeblazen terwijl het een niet erg groot probleem was. :+
Hier niet nee, maar in de US waar de dekking veel lager is wel! Als je 1 streepje verliest (en niet 2 a 3 zoals in de filmpjes duidelijk mogelijk is) kan dat dat NET het verschil maken tussen wel en niet kunnen bellen/internetten....

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 11:12]

1 Er zijn ook in NL legio plekken waar de dekking maar minimaal is!
Verder zijn er veel meer toestellen die een "death grip" hebben en daar is ook niet zo'n hiesa van gemaakt.
Als ik mijn Sensation aan de bovenkant beet heb ben ik ook minimaal 3 streep WIFI en 2 GSM ontvangst kwijt!
Verder zijn er veel meer toestellen die een "death grip" hebben en daar is ook niet zo'n hiesa van gemaakt.
Die zijn er niet, er zijn wel toestellen waar je de straling kan afdekken/tegen houden wat in een vergelijkbare daling in signaal kan veroorzaken, maar een death-grip zoals de iPhone (aka 2 antennes laten kortsluiten) heeft geen enkele andere telefoon en is gewoon een design-fout dat de 4S net ff anders (beter) in elkaar zit bewijst dat!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 31 juli 2012 11:24]

Ik heb anders wel een HTC Flyer met, zo dacht ik lange tijd, een heel beroerd bereik. Weliswaar wifi, maar het idee is hetzelfde. Bij normaal vasthouden in landscape, met de linkerhand (rechts zit de oplader, dus weinig opties), slecht bereik op plaatsen waar op z'n minst een redelijk bereik zou moeten zijn. Let wel, totdat je hem anders vasthoudt. Dus laadsnoer eruit, met rechterhand vasthouden en ontvangst (en dus werking van het apparaat bij internet gebruik) knalt vooruit.

Alleen, met rechts vasthouden, betekent met links bedienen. Niet handig voor rechtshandigen..... :|
dat de 4S net ff anders (beter) in elkaar zit bewijst dat!
De CDMA versie van de iPhone 4 heeft dezelfde antenne als alle modellen van de 4S. De reden hiervoor is dat dat onderdeel is van de CDMA specificatie.

Dus het bewijst niets, het kan waar zijn, maar het bewijst niets, omdat ze het design van die antenne sowieso moesten aanpassen voor CDMA.
Lol, "die zijn er niet", jij ben toch echt wel de grappigste Android troll op Tweakers. Zeer vele toestellen hebben een death grip. Trouwens dee antenne zorgde niet voor een kortsluiting dat is iets wat verzonnen werd door jawel Android trollen zoals jij. En een design fout was het al helemaal niet omdat de death grip plaatsvind op een plaats waar je de telefoon normaal gezien niet vasthoudt bij normaal gebruik. Want er wordt graag smalend gedaan over de uitspraak van Steve Jobs toen ie zei dat je de iPhone op een normale manier moet vasthouden. Die uitspraak klopte dan ook volledig. Wie zijn telefoon onderaan klemt tussen 2 vingers wil gewoon een deathgrip veroorzaken want op die manier kan je gewoon niet goed bellen.

Maar ja mensen zoals jij riepen destijds dat je met een iPhone 4 niet kon bellen. Geloofwaardigheid nul dus.
En een design fout was het al helemaal niet omdat de death grip plaatsvind op een plaats waar je de telefoon normaal gezien niet vasthoudt bij normaal gebruik.
Tenzij je links was...
Zeer vele toestellen hebben een death grip.
Nee hoor, geen 1 toestel kan je 2 antennes met elkaar laten verbinden (kortsluiting is niet het juiste woord, maar de antenne werd langer dan bedeolt en werkte daardoor op een andere frequentie)...

Noem 1 telefoon waar hetzelfde kan... Die zijn er niet!

Wel zijn er wat ik ook gewoon toe geef andere toestellen waar je de verbinding kan verstoren door het signaal tegen te houden, daar ontkom je niet aan bij geen 1 toestel namelijk... Maar dat is geen dead grip! Dead grip is de term voor Apple en zijn slecht ontworpen antenne-systeem (daarom is het ook aangepast in de 4s), net als retina alleen voor Apple is weggelegd maar dat weerhoud andere er ook niet van een vergelijkbaar scherm te maken :)
Wie zijn telefoon onderaan klemt tussen 2 vingers wil gewoon een deathgrip veroorzaken want op die manier kan je gewoon niet goed bellen.
Kijk eens een keer goed om je heen, er zijn wel degenlijk veel mensen die op die manier hun telefoon vasthouden tijdens t bellen.

Duim en middelvinger onderaan de zijkanten , je wijsvinger in t midden op de achterkant en de speaker tegen je oor.
En ik kan perfect bellen op die manier, dat t jou niet lukt ligt mischien aan je vingers of handen, maar in mijn omgeving bellen er veel op die manier.
@ AeroXbird
Ik ben het uit ervaring niet zo heel erg met je eens..

Ik ben vanuit mijn werk nogal veel telefonisch in contact met klanten en wij hebben als standaard bij het verbreken van verbindigen toch echt de opmerking: "iPhone zeker?"

We merken echt duidelijk dat mensen die slechte verbindingen/ cq verbroken worden voor 65% een iPhone 4 beller is. Dat vind ik best kwalijk voor die prijs!

Ik hoop dan ook dat ze het dit keer beter aanpakken en een kwalitatief beter toestel afleveren in dit opzicht. Daarnaast dat ze ook wat aan al gebroken glasplaten doen, want dat zien we ook veel voorbij komen. (ben nl. werkzaam in schade)

Verder hoop ik ook nog eens dat ze nu eindelijk "out of the box" gaan denkenen vernieuwend en verfrissend zijn!
Dan was de volledige achterkant n zijkant van metaal. Hier is maar een deel van metaal n zitten er waarschijnlijk al inkepingen in de zijkant zoals bij de vorige modellen. Bij de Prime was dit omdat de achterkant overliep in het scherm en n vlak aluminium was, dit is hier niet het geval. In het slechte scenario is er boven en onder het scherm nog steeds een ruimte met geen scherm of aluminium. Tenzij ze de iPhone toch veel anders uitbrengen dan overal verwacht. Iedereen denkt dat het er zo gaat uitzien, het is niet de eerste keer dat ze er naast zitten, maar het lijkt toch zeer waarschijnlijk te zijn dat ze er gaan opzitten deze keer.. Elke bron brengt ongeveer hetzelfde resultaat onafhankelijk van elkaar..
jammer is wel dat de oordop aansluiting naar de onderkant is verhuisd, ik vond het juist handig dat hij boven zat :(
Ik juist niet. Nu zit mijn iPhone steeds ondersteboven in mijn broekzak. Als de aansluiting onderaan zit, heb je de telefoon altijd goed vast als je hem uit je broekzak haalt.

[Reactie gewijzigd door Thom2289 op 31 juli 2012 11:54]

Dat is waarschijnlijk n van de eerste positieve dingen die ik heb gehoord over de iPhone. Kun je me n reden geven waarom een jack aan de bovenkant handig is? Met een jack aan de bovenkant zit je telefoon altijd verkeerd om in je broekzak en als je hem vasthoudt loopt er altijd een kabel over je hand heen. Ik heb zelf een Sennheiser HD598 met een jack van zo'n 7cm en dan ziet het er redelijk lomp uit xD. Nee een jack aan de onderkant (bijna alle MP3-spelers hebben dit) is vele maler handiger.
Wat heeft de nieuwe iPhone eigenlijk nodig om te blijven met de concurrentie bij te blijven, ik lees dat hier dat die ver achter loop. maar op welk vlak dan kan er even geen 1 verzinnen ?
Naar mijn mening:

Schermgrootte
Bouwkwaliteit
Features(Apple en providers beperken te veel)
Vervangbare batterij
Realistischere prijs(de iPhone is veel te duur voor wat je krijgt)
File transfer zonder het crappy iTunes.

[Reactie gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 31 juli 2012 14:12]

de batterij is gewoon te vervangen hoor ? Uiteraard heeft de iPhone niet zo'n lelijk klepje maar zit het netjes dichtgeschroefd.

Features ? noem ze dan, ipv. de massa na te praten.

Prijs? Apple is gewoon een premium product, en oa. dus ook premium geprijsd.
Er zijn zoveel zaken in het leven waarbij de prijs niet altijd de kwaliteit onderschrijft.
Dat JIJ(niet jij, maar in algemene zin) geen zin hebt dat te betalen is een andere discussie.

Een Loewe tv is ook qua prijs niet echt in verhouding in mijn ogen. Je betaald duidelijk voor de merknaam en voor het design. Bij Apple betaal je voor de naam en voor gebruiksgemak. In de autowereld zijn er ook wel merken te noemen waarbij je eerder betaald voor het imago dan voor de kwaliteit. En wat te denken van kleding? made in China , maar wel 50 euro voor een T-shirt.
Schermgrootte: zodra Apple met 4.5 inch of meer komt, haak ik af. Kwestie van smaak, anderen kan het niet groot genoeg zijn.
Bouwkwaliteit: serieus? Die is juist geweldig. Je moet je telefoon niet uit ja handen laten vallen, maar dat geldt natuurlijk voor elk toestel. Bovendien ontstaan er niet spontaan scheurtjes in het chassis van het toestel.
Vervangbare batterij: waar heb ik die voor nodig? Ik doe 3 4 dagen op een acculading.
File transfer: mijn toestel wordt door mijn Windows notebook gewoon herkend als storage device en ik kan de foto's er zonder iTunes afhalen.
Hehe blijf ik steeds grappig vinden, realistische prijs. Vergelijk even met de Galaxy S3. Alleen gaan Apple prijzen nooit naar beneden tot een volgende versie..
Realistischere prijs(de iPhone is veel te duur voor wat je krijgt)
Tja, een S3 kost evenveel en valt al uit elkaar bij normaal gebruik en is tevens na een jaartje ook niet veel meer waard.
Ben toch echt bang dat 't weer zo'n hoekig ding wordt a la iPhone 4(s). Die glijdt zo snel uit je hand, gewoon niet handig. Heb al van zoveel mensen gehoord dat hij uit de handen is gegleden.

En dan weet je dat 't gelijk ook fout is. Achterkant of voorkant direct gebarsten. Heerlijk zo'n duurzaam luxe product.
Of de iPhone 4(S) makkelijk uit je hand glijdt weet ik niet, maar het design van dat model vind ik persoonlijk wel het allermooist tot nu toe.
Ik ben zeer benieuwd of ze dat met de iPhone 5 kunnen evenaren of zelfs overtreffen.
Als het 'langwerpige" model echt is vind ik dat eerlijk gezegd niet geslaagd, maar dat is een kwestie van smaak.
En dan heb ik het alleen over het design.
Waarom zou een hoekig ding sneller uit je handen glijden? Ik heb er in ieder geval geen last van.
Met hoekig bedoel ik de zijkanten van iPhone. Hij ligt nu niet lekker in je hand als ik het vergelijk met m'n HTC Legend. Daar zijn de achterste randen rond. hierdoor heb je meer grip op je telefoon als het ware.
Ja, je moet apparaten niet uit je handen laten vallen, gek h? Een luxe BMW deukt ook als je tegen een paaltje rijdt en krijgt ook een sterretje in de ruit als je zit te bumperkleven er een steentje opspat.

Ik herken ook niet dat het de iPhone 4(S) zo snel uit je handen glijdt. Net nog even geprobeerd, maar of ik hem nou met twee vingers vast hou of met vijf: ik heb gewoon goed grip op het ding.

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 31 juli 2012 11:20]

Een telefoon is nou eenmaal een gebruiksvoorwerp, je ontkomt er niet aan dat hij vroeg of laat een keer valt. En bouwkwaliteit, hoe gevoelig hij is voor schade, is voor een dergelijk type product gewoon belangrijk.
Bouwkwaliteit heeft hier helemaal niets mee te maken, de iPhone zit gewoon prima in elkaar. Ja, een mooie glasplaat die over het hele apparaat doorloopt, is gevoeliger voor valschade dan een door plastic omringd scherm.

En ik heb m'n iPhone(s) toch ook niet voor de sier, maar ik heb hem nog nooit laten vallen. Ik ben me er namelijk van bewust dat het ding van glas is en bovendien kostbaar om te vervangen, dus ik ben er voorzichtig mee, net zoals met alle dure spullen.

Een aantal mensen doet net alsof het vanzelfsprekend is dat iets heel blijft als je het laat vallen of dat dit een kwaliteitsissue zou zijn. Een klein stootje kan het ding echt wel tegen (van een tafel op vloerbedekking vallen of zo), maar ja, het ding is en blijft grotendeels van glas. Dat kan niet tegen vallen, zeker niet op een harde ondergrond.
Mijn HTC Legend is meerdere keren (in 2 jaar tijd) gevallen. Op een paar krasjes en een deukje na ziet hij er nog perfect uit. Slechts 1 mini krasje op 't scherm. Verder werkt hij nog uitstekend.

Een iPhone valt 1x en echt gelijk de glasplaat voor of achter is kapot. Het lijkt tegenwoordig wel alsof je er niet meer bijhoort als je geen barst in je iPhone hebt. Dan kun jij wel zeggen "je moet hem niet laten vallen", maar als dat ding niet eens tegen een klein stootje kan is het imho niet duurzaam (genoeg).
(Aangeschoten) struikelen, je broek uit je sporttas halen en vervolgens je telefoon uit de broekzak laten glijden, etc.

Iedere keer schrik ik me weer de pleuris, omdat m'n Desire Z de neiging heeft om dan als een F1-wagen volledig uit elkaar te vliegen en de metalen backplate daarbij best wat lawaai maakt. Dan raap ik de body, backplate en accu bij elkaar en verbaas ik me een beetje dat alles gewoon nog werkt en er eigenlijk nauwelijks schade te zien is.

Over het glijden: de vorm is niet per se relevant. Het gaat om frictie, dus om materiaal en om het totale oppervlak waarmee je contact maakt met het apparaat. Afhankelijk van wat je waarmee hoe vast probeert te houden kan een bepaalde vorm beter of minder goed zijn. Dat gezegd hebbende: ronde vormen zijn over het algemeen makkelijker vast te klemmen met je handen/vingers.
Dit is weeral nieuw voor me. Hebben die mensen dan olie aan hun handen ofzo? Is echt de eerste keer dat ik hoor dat ie uit mensen hun handen glijden maar ja het is dan ook weer een ik-heb-van-anderen-gehoord-verhaal.