Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 112, views: 28.352 •

Samsung heeft een 11,8"-tablet op de planning staan waarvan het beeldscherm een resolutie heeft van 2560x1600 pixels. De tablet heeft de codenaam P10, zou over lte-connectiviteit gaan beschikken en zou dit jaar nog uit moeten komen.

Dat blijkt uit documenten die vrijgegeven zijn in de rechtszaak die  momenteel loopt tussen Samsung en Apple, meldt The Verge. In die set documenten is een roadmap opgenomen die uiteenzet welke tablets Samsung gepland heeft voor 2011 en 2012. Gezien het feit dat 2011 ook nog vermeld wordt, gaat het waarschijnlijk om een oudere roadmap, waardoor niet zeker is of de plannnen voor 2012 nog accuraat zijn.

De roadmap maakt melding van een apparaat met codenaam P10 en een resolutie van 2560x1600 pixels. De schermdiagonaal zou 11,8" bedragen. Eerder dit jaar doken al geruchten op over een tablet met een dergelijke resolutie, maar toen werd nog gesproken van een 11,6"-beelddiagonaal. Als de nieuwste getallen correct zijn zou de tablet 255 pixels per inch hebben, net iets minder dan de nieuwe iPad. Omdat de rest van de roadmap enkel Android-tablets bevat is het aan te nemen dat de P10 ook op Googles besturingssysteem draait.

Omdat de roadmap al wat ouder lijkt zou het ook kunnen dat de plannen van Samsung inmiddels veranderd zijn. In het document valt namelijk ook te lezen dat het bedrijf werkte aan de Galaxy Tab 10.1 Plus met een quadcore-processor, maar die is nooit uitgekomen. Vermoedelijk heeft dat ontwerp wel als basis gediend voor de Galaxy Note 10.1-tablet met stylus, die binnenkort uit zou moeten komen.

Samsung roadmap met P10-tablet Samsung roadmap met P10-tablet

Reacties (112)

Reactiefilter:-11120102+140+25+30
nu maar hopen dat de appeltjes niet weer te zuur worden :+
ga der maar wel van uit :+
produceert samsung niet ook de retina displays?

leuk dat de resolutie omhoog gaat :) al vind ik 1080P nog steeds voldoende... nu nog 1600P videos en het is helemaal feest :D
Volgens mij worden de retina displays voornamelijk geleverd door Sharp :)
Retina in de iPhone wordt door sharp/lg gedaan

Retina in de iPad is nog altijd puur Samsung. Laatst wel gelezen dat LG en Sharp de eerste test batches hadden geleverd, maar vooralsnog worden die volgens mij nog niet gebruikt in wat richting consumenten gaat.
Ook leuk detail is dat een "retina display" helemaal niet bestaat.
Het is gewoon een display met hoge resolutie, met als trademark "retina".

Ieder apparaat op deze aardbol met hoge resolutie en pixeldichtheid kun je dan een retina display gaan noemen.
Doe maar niet, want dan wordt Apple boos (want "retina display" is hun feestje).
Je wordt weggemod maar eigenlijk moet je +3 krijgen, informatiever dan dit kan je het niet krijgen omdat het gewoon 100% waar is.

Retina = merknaam, niks meer en niks minder...
Admin-edit:Een redelijk algemeen bekende 'waarheid' is niet voldoende voor een +3. Daarvoor moet de informatieve bijdrage substantieel groter wezen.

Voor verdere discussie: Tweakers.net Moddereter Forum
Voor meer algemene informatie: Tweakers.net moderatie faq

[Reactie gewijzigd door Dirk op 31 juli 2012 10:37]

Maar als ik een cpu uit breng dan heeft deze toch ook een naam? De "Retina" displays bestaan wel degelijk. Ontworpen door Apple en gefabriceerd door Sharp\LG\Samsung anders. Het is een merk naam voor het desbetreffende display.
Eigenlijk is het zelfs geen merknaam, het is een marketing term.

En eentje die nooit stevig gedefinieerd is geweest in eender welke meetbare vorm.
Het is een merknaam welke wordt gebruikt als marketingterm. Apple heeft ervoor gekozen om hun displays met een bepaalde scherpte het 'label' retina display te geven. Op het gebied van displays is de naam retina dan ook beschermd: producenten als Samsung, LG en Sharp mogen hun displays niet adverteren als zijnde retina displays.

Het staat deze fabrikanten echter vrij om zelf een naam te verzinnen en deze te beschermen. Een nieuwe standaard als 'FullHD' of 'ultrabook' is in feite ook een merknaam: alleen doorgaans mag deze vrijelijk gebruikt worden wanneer er aan bepaalde objectieve criteria voldaan is. Immers, elke display met bekende hd-resolutie krijgt tegenwoordig het bijhorende full hd-label opgeplakt. Precies hetzelfde geld voor Intels' ultrabook specificatie: voldoe je aan de eisen? Dan mag je de merknaam ultrabook op je laptop plakken.

Deze merknamen worden in beginsel beschermd, tenzij ze dusdanig voor de hand liggend zijn voor het betreffende product. Je appels op de markt brengen als 'Apple' gaat niet werken, maar handelen in hard- en software in Cupertino onder de naam Apple is geen enkel probleem. Je 'app store' 'app store' daarentegen klinkt in mijn ogen als een kandidaat voor een ongeldige merknaam en concurrenten hebben dat gezien, maar je scherm 'retina' noemen omdat het een bepaalde scherpte heeft is niet dusdanig voor de hand liggend dat de gemiddelde rechter zal besluiten deze merknaam ongeldig te verklaren.
Het zit in de categorie "Mega", "Turbo", "Supersize". Allemaal loze kreten waar je fantasie een betekenis aan geeft.

"Retina" is een deel van het oog. Je fantasie geeft je het idee dat het dan wel zo goed zal zijn als je oog kan bevatten. Maar een echte meetbare kwalificatie is het niet.
Hoezo geen meetbare kwalificatie?

Je retina (netvlies in NL) heeft een maximale waarneembare resolutie op afstand X. Als de resolutie van, in dit geval een display, hoger is dan wat jouw oog kan waarnemen, wordt de term retina gebezigd om te laten zien dat er geen kwaliteitsverlies is tussen display en waarnemer.

Alle resoluties van het display die nog hoger liggen, zullen door het oog zelfs mogelijk niet eens worden waargenomen of geregistreerd door de hersenen.

Als het niet meetbaar was, zouden opticiens ook geen bestaansrecht hebben.
Dit is inderdaad wel waar, echter, het is OOK waar dat over een jaar of 2-3 er waarschijnlijk 400-500 dpi schermpjes zullen worden gemaakt en geheid zul je zien dat die er dan toch beter uit zien, of dat nou "werkelijk" zo is of niet. Net als dat je mensen hebt die vinden dat 200Hz er beter uit ziet dan 100Hz ook al zou je dat niet moeten kunnen waarnemen.
Om het even uit te rekenen, volgens de berekening dat afstand tussen twee punten b is en de afstand van het oog tot die twee punten a is, dan geldt de volgende vergelijking, aangenomen dat de mens niet beter doet dan een oplossend vermogen van 1 boogminuut:

b/a < tan(1 boogminuut)

Afleiden van die vergelijking levert de volgende op: b < a*tan(1 boogminuut)

Om te voldoen aan die vergelijking moet bij een zekere a, b maximaal deze waarde hebben:

Bij een afstand (a) van 30cm: de afstand tussen twee pixels (b) mag maximaal 0,003435 inch bedragen, wat overeenkomt met een minimale PPI-waarde van 291,06

Bij een afstand (a) van 40cm: de afstand tussen twee pixels (b) mag maximaal 0,004581 inch bedragen, wat overeenkomt met een minimale PPI-waarde van 218,30

Bij een afstand (a) van 50cm: de afstand tussen twee pixels (b) mag maximaal 0,005726 inch bedragen, wat overeenkomt met een minimale PPI-waarde van 174,64

Bij een afstand (a) van 60cm: de afstand tussen twee pixels (b) mag maximaal 0,006871 inch bedragen, wat overeenkomt met een minimale PPI-waarde van 145,53

Uiteraard moeten de PPI-waarden het dubbele bedragen willen ze rekening houden met een oplossend vermogen van een halve boogminuut in plaats van een hele, zoals geacht in de bovenstaande berekeningen.
PPI waarden van huidige producten:

smartphone
HTC Rezound: 342
iPhone 4/4S: 326
Samsung Galaxy Nexus: 316
HTC One X: 312
Samsung Galaxy SIII: 306
Samsung Galaxy Note: 285

tablet
iPad 3: 264
Asus transformer pad Infintiy: 224
Asus Nexus 7: 216
Amazon Kindle Fire: 169

Laptop
Macbook Pro 15" 2012: 220
Generiek 15" 1920x1080: ~150
Macbook Pro 17" : 132

Bijna alle huidige high-end smartphones kunnen dus "retina display" claimen (op ppi, niet op merkrecht), maar de tablets en notebooks nog niet.

[Reactie gewijzigd door dtech op 31 juli 2012 12:05]

Aan dat lijstje mag de Sony Xperia S ook toegevoegd worden, die staat met zijn 342 PPI even hoog als de HTC Rezound, best wel leuk.
Toch raar dat die reactie inmiddels (terecht) op +2 dan staat dan. Ik wist het in ieder geval nog niet.
niet voldoende voor een +3???? Wat moet je daar voor doen dan?
De lotto voorspellen en vantevoren vertellen met welke eind cijfers? En die dan gaan kopen?
Je neemt jezelf toch niet Te serieus he?
En toch is het zeer informatief en goed om te weten, want ik en vele met mij wisten dit waarschijnlijk nog niet.
Iedem met Amoled makers,

Van Amoled
Naar Super amoled
Naar Super amoled plus

Allemaal marketing,
Nu Super Amoled Plus Extreme Extra. Maar dat is FullHD trouwens ook, en wat is er mis met marketing? Sommige mensen doen net dat marketing evil is.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 31 juli 2012 09:16]

Sommige mensen doen net dat marketing evil is.
Het is maar hoe je er naar kijkt, maar marketing kan inderdaad "evil" zijn
Dat is het ook. Het doel van marketing is jou te laten geloven dat iets helemaal geweldig is terwijl het eigenlijk niet veel anders is als de rest. Marketing is de reden dat er sites als deze nodig zijn om producten eens aan de tand te voelen, te vergelijken met elkaar en door de marketing bullshit heen te prikken.
Marketing is er om je te misleiden, als je dat niet kwalijk vindt weet ik het ook niet meer...
Het lijkt me juist dat het doel is je te verleiden. Er zijn echter wel bedrijven die daadwerkelijk misleiden (marketing toko danwel bedrijf achter het product), maar die krijgen over het algemeen wel een spreekwoordelijke tik op de vingers / boete van bijvoorbeeld de Reclame Code Commissie.
Zelfde verhaal gaat op voor de term "FullHD", ze moeten wat..
Full HD is een beelformaat van 1280x720 progressive, of 1920x1080, progressive of interlaced. Is een zeer duidelijk, objectief criterium. Is iets heel anders dan een vage term als retina waar geen objectief meetbaar criterium tegenover staat.
FullHD is puur en alleen 1080p. 720p en 1080i (en ook 1080p) is HD Ready ;)
HD Ready is 720p of 1080i met minimaal DVI/HDMI + HDCP, FULL HD is 1080p met DVI/HDMI + HDCP. HD Ready / Full HD zijn standaarden waar Retina gewoon een gare marketing term om een relatief scherp scherm aan te duiden, of zoals Apple het zegt "Een scherm waarvan het menselijk oog op de normale kijkafstand de pixels niet meer kan onderscheiden", niet bepaald meetbaar dus :P
Het is wel meetbaar en ook getoetst door diverse mensen of de claims wel een grond hebben. Zie o.a. deze http://prometheus.med.uta.../06/apple-retina-display/
Since the iPhone 4G display is comfortably higher than that measure at 326 pixels per inch, I’d find Apple’s claims stand up to what the human eye can perceive.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 31 juli 2012 11:28]

HD Ready / Full HD geeft alleen maar informatie over de resolutie, niet over de verbindingen.
Mijn pc zou indien hij component aansluitingen had best 720p kunnen uitzenden over een component kabel.
Mijn media speler kan dat zelfs ook, de HDCP crap kan daar echter niet over dus zal gekochte legale content wat meer problemen geven dan gedownloade legale content.
Technisch echter geen probleem.

Lees zelfs dat 1080p mogelijk moet zijn.
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Component_video

On-topic

Inderdaad iets als retina scherm benoemen is nu alleen maar toegestaan door Apple,
ze hebben ook als eerste deze naam gebruikt.
Apple geeft deze naam aan producten waarbij je meer pixels niet meer zou zien, de maximale nuttige resolutie.
Wel leuk dat andere merken ook met hogere resoluties komen.
FullHD is alleen 1080p

HD Ready is 720p of 1080i

Bron: Diverse sites en mijn eigen geheugen.


In ieder geval is Retina gewoon een vage term inderdaad, waar geen enkele waarde aan gehecht kan worden. Maakt verder niet uit, want vrijwel elke fabrikant zet termen als 'Clear Text, MagicBright, enz op zijn producten.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd84 op 31 juli 2012 09:37]

Fout.

"HD ready" is een Europees keurmerk voor televisies die een reeks zaken ondersteunen:
  • minstens 1280x720
  • component-aansluiting
  • HDMI of DVI-aansluiting met HDCP
  • ondersteunt 720p en 1080i, in 50Hz en 60Hz
Er bestaat sinds enige tijd ook "HD ready 1080p" waarvoor het scherm 1920x1080 als minimumresolutie moet hebben, en 1080p moet ondersteunen. Zowel 1080i als 1080p moeten bovendien native weergegeven kunnen worden.

Het gaat dus niet enkel om de resolutie, die bovendien ook niet beperkt is. Een 3840x2160 scherm kan evengoed HD ready zijn.

Full HD is pure marketing.

[Reactie gewijzigd door GoldrusherXT op 31 juli 2012 10:48]

Daar gaat het mij niet om. Het gaat mij erom, waar leg je die grens. Wanneer bepaal je dat een resolutie FullHD is? Waarom is FullHD niet 2560 x 1440? Daar zou het namelijk net zo goed hebben kunnen staan. Die term is ergens vandaan gekomen en gewoon op een bepaald moment toegekend. Dat je mij nu gaat vertellen waar FullHD voor staat en dat ook nog eens fout doet.. :N

Het is een marketingterm, punt. Net als retina, en als je daar nog een verhaal bij wilt, kun je lekker de Wikipagina erop na gaan lezen, dan is retina ineens geen 'vage term' meer. (volgens jouw verhaal, het blijft een discutabel punt, net als voor mij 'FullHD')

FullHD is gewoon een term die gegeven is aan een 1080p scherm (en verdere specs, lees maar hierboven..

Apple heeft gewoon gezegd "NO, THAT IS NOT ENUFF". We koppelen een bepaalde resolutie aan een bepaald schermformaat (en dus daardoor aan een aantal ppi) en noemen dat Retina. Het is gewoon een marketingterm, maar als je er zo naar kijkt een sterkere dan 'FullHD'. Immers, FullHD op een 1" scherm of een 80" scherm is gewoon hetzelfde..

[Reactie gewijzigd door Fid3lity op 31 juli 2012 16:12]

Apple was toch de eerste die de naam Retina gebruikte? waarom zouden ze dit dan niet mogen beschermen als marketing term??

Je doet nu wel heel denigrerend naar Apple toe (wat hier blijkbaar normaal is op Tweakers.net). Elk bedrijf heeft wel marketingtermen die door geen ander bedrijf gebruikt mogen worden, ook al is de techniek zelf niet beschermd en vrij toegankelijk.

Hoelang zou het duren voor BMW een rechtzaak aangespand krijgt als ze bvb een BMW A4 zouden lanceren?
Dus dan zou PromBrom de term 4x4 in autoland mogen claimen aangezien die 's werelds eerste 4x4 gemaakt hebben in 1919?
[...]

Volgens mij komt het meer door gasten zoals jouw met zulke opmerkingen... zou bijna zeggen typische Apple mentaliteit
Als je al wat langer meeloopt zoals ik, weet je dat Apple aanhangers altijd zijn aangevallen om hun keuze. Nu pas schieten ze verbaal terug, maar dat mag ook weer niet. Maar ondertussen lijkt het geen probleem dat iedereen Apple gebruikers - volkomen onterecht vaak - loopt af te zeiken.
HTC, Samsung, Motorola en Sony hebben al een hele tijd toestellen met een ppi hoger dan 300 en zelfs hoger dan de iPhone 4S. Dit geldt vooralsnog alleen voor de high end modellen, hoewel er ook een aantal goedkope Android toestellen zoals de Sony Ericsson Xperia Ray die ook een hoge ppi hebben. De 4S is sinds release allang ingehaald.
In 2008 zelfs al de SE X1 met 312PPI:
http://en.wikipedia.org/wiki/Sony_Ericsson_Xperia_X1

En in 2009 ook al de HTC Touch Diamond2 met 292PPI (valt net binnen Apple's retina norm die minimaal 291PPI moet zijn op 30cm afstand):
http://en.wikipedia.org/wiki/HTC_Touch_Diamond2

Wanneer is volgens jouw de iPhone 4 dan uitgekomen dat die het eerste was?

http://en.wikipedia.org/w...displays_by_pixel_density

En waarom is dat 12 inch ding een misbaksel? Omdat jij een Apple fan bent of heb je een goede/echte reden?
Een term als A4 kan je niet claimen (nogal algemeen), BWM A4 is weer een ander verhaal. :)
Een retina display is volgens Apple een display waarvan de individuele pixels niet herkenbaar zijn op een normale kijkafstand. Op een 14 inch beeldscherm waarop je een vga-spelletje speelt in 320x200 resolutie kun je geen pixels herkennen als je op 15 meter afstand staat. Dat is echter niet de normale kijkafstand van zo'n beeldscherm. De normale kijkafstand varieert per type apparaat. Bij een smartphone is hij korter dan bij een tablet en de normale kijkafstand van een tablet is weer korter dan van een laptopbeeldscherm. De voorwaarden zijn dus wel redelijk afgebakend.

Apple heeft Retina in de VS als handelsmerk aangevraagd. Het inderdaad een marketingterm die de eigenschap van een product beschrijft zoals xDrive, quattro, 4Matic en 4Motion marketingtermen en handelsmerken zijn van Duitse autofabrikanten om aan te geven dat een auto over vierwielaandrijving beschikt. Als BMW opeens een '330i quattro' op de markt brengt gaan ze ruzie krijgen met de buurman in Ingolstadt.
U hebt daar helemaal gelijk! Retina is inderdaad een "merknaam" voor een hoog resolutie scherm. Zoiets als een "Bravia" scherm bij Sony tv's, alleen heeft dat nog meer met hun eigen beeldverbetering te maken als "retina". Dit zou aan elk hoog resolutie scherm kunnen worden gehangen in de Apple lineup.
leuk dat de resolutie omhoog gaat :) al vind ik 1080P nog steeds voldoende... nu nog 1600P videos en het is helemaal feest :D
Alleen zal er nooit 1600P Films komen, wel kommen er straks 4K resolutie 3840 x 2160 (8.3 megapixels).


Maar je hebt gelijk ik zie ook geen nut in 2560x1600 op een 11,8" scherm, FullHD is all meer dan genoeg voor zo een kleine schermpje.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 31 juli 2012 14:38]

Grapjes zo vroeg op de ochtend. Volgens mij moet je een bijbaan zoeken als stand-up comedian. Je hebt mij in ieder geval van een glimlach laten voorzien vandaag. Waarvoor mijn dank.
Gaan we de schermgrootte wedstrijd nu ook met tablets krijgen? Dat lijkt me erg onpraktisch, 10 inch vond ik al erg groot.

Aan de andere kant kan ik me voorstellen dat sommige mensen niet kunnen wachten op A4 formaat tablets.
Ze zullen wel moeten als ze "1600p" (2560x1600) als resolutie willen gebruiken. Dan is 10 inch ECHT te klein ...
Welke logica is dat? Resolutie heeft theoretisch gezien geen enkel verband met schermgrootte, tuurlijk het is op een gegeven moment moeilijk om nog kleinere pixels te maken waardoor grotere resoluties vaker voorkwamen op grotere schermen.

Voor de grootte van letters, ui en dergelijke hoeven ze het in ieder geval niet te laten, daar hebben ze DPI instellingen voor uitgevonden. Dan wordt alles wel scherper maar niet kleiner ;)
Ondersteund ICS ook verschillende DPI settings en zijn de meeste applicaties daarmee compatible? Op Windows zie je veel problemen met applicaties als je de DPI verhoogd. Ook bij Apple zag je dat er een update van iOS en de meeste applicaties noodzakelijk was.
Ik denk dat Android hét besturingssysteem bij uitstek is dat kan omgaan met verschillende PPI's.

Kijk maar naar de afwijkingen in PPI's, schermverhoudingen, resoluties,... op Android toestellen, en alles schaalt eigenlijk bijna naadloos. Enkel enkele slecht geprogrammeerde apps durven al eens minder goed schalen.
*Proest* Ik weet niet of je ooit een Android tablet er bij hebt gepakt? De helft van de apps werkt niet eens of staat in een klein vakje in de linker bovenhoek (oftewel: scaled niet).

Toen ik dat zag, ben ik gelijk weer terug gegaan naar een iPad, waar alles wel fatsoenlijk werkt. (Ding ligt nu op de zaak weg te rotten)

(Was overigens een Samsung Galaxy Tab 10.1, dus het ligt niet aan het merk...)
Wanneer was dat? Ik zou nu nog maar eens kijken. Er zijn veel meer en betere tablet apps.

Overigens, die niet scalende apps he, waarschijnlijk zijn dat smartphone apps...

offtopic: er zijn genoeg mensen die wel een SGTab willen dus kan je 'm beter verkopen
Ja, das fijn dat dat smartphone apps zijn, maar ze staan gewoon in de Market op de tablet, zonder vermelding dat het niet zou werken op een tablet.

Ding doet nu dienst om af toe op het web te browsen voor medewerkers. (Als de browser niet crashed...)
Wat heeft resolutie met schermformaat te maken? Of is dat bij Android misschien gekoppeld aan elkaar en wordt alles heel klein?
In Android worden binnen applicaties alle afmetingen met de eenheid DIP (Density independent pixel) aangegeven. Op een scherm met een dichtheid van 160PPI is 1 DIP gelijk aan 1 fysieke pixel.
Oftewel: het schalen wordt door het OS geregeld, als je je GUI normaal programmeert en DIP gebruikt moet het er op alle devices goed uit zien.
Gaan we de schermgrootte wedstrijd nu ook met tablets krijgen? Dat lijkt me erg onpraktisch, 10 inch vond ik al erg groot.
Akkoord. Ik heb een 10" tablet, en groter moet het van mij niet meer. 10" is praktisch en toch groot genoeg om in alle comfort te surfen en wat games te spelen. Genoeg mensen die zelfs zullen aangeven dat 7" dat al is.
Ik pas voor een 12". Misschien heeft Samsung onderzoeken gedaan en zijn ze van mening dat er een plaats is voor 12" tablets, OK, laat ze dan maar proberen zou ik zeggen.
Genoeg mensen die zelfs zullen aangeven dat 7" dat al is.
Sluit me hierbij aan beschik(te) over een 7" HTC FLyer en een 10" Galaxy tab. En ondanks dat het besturing systeem en daardoor door ook de tablet niet helemaal ideaal is bij de HTC heeft die 7" toch mijn voorkeur!
Het ligt fijner in de hand past eventueel in de broekzak en is voor het formaat en beperkte eigenschappen toch erg overzichtelijk en scherp. De 10" is daarmee in vergelijk toch wat lomper, zwaarder en toch net wat te groot. Maar goed dat zijn persoonlijke meningen.

Hoop inderdaad niet op een beeldscherm oorlog waarbij ze streven naar diameters van laptop schermen, waardoor je onhandelbare formaten krijgt, maar dan zonder toetsenbord en optische drive...

7" is in mijn ogen ideaal 10" is echt de max.
Dan heb jij wel een grote broekzak
Kontzak... past precies, uiteraard wel zonder de pen! En nee je moet dan niet gaan zitten haha! O-)
Voor browsen of Youtube is 10.1" prima.
Maar om digitaal een tijdschrift te lezen is het veels te klein.

Ik heb pas zitten kijken, mijn Tab 10.1 is iets kleiner dan een A4. Kijk je alleen puur naar het scherm, dan is dat maar ongeveer een halve A4. A5 formaat dus.
Om content te bekijken die voor de dubbele grootte is gemaakt valt dan niet mee.

Persoonlijk zie ik graag een A4 formaat scherm met een minimale bezel, zodat het even groot is als zo'n leren A4 schrijfblok mapje.
en dan graag een app erbij die deftig scherm input handschrift en tekeningen haarscherp capteert en je hebt heel zeker een afzet markt.
Als dat uitkomt koop ik per direct er ene, ook al heb ik nu al een tablet.
ik vind die namelijk te klein om free form input mee te doen, eens een schema tekenen zit er niet in.
One note is trouwens tot mijn grote spijt niet 100% geschikt voor (op Android).
Ik lees nu al een half jaar de National Geographic op mijn iPad en sinds die geupdate is naar retina is dit echt subliem.

Ga je naar grotere formaten dan moet je opletten dat het niet te zwaar wordt. Groter scherm = grotere accu nodig = zwaarder.
Strategie van Samsung: probeer alle maten, wees kritisch, en behoudt het goede...

Anders hadden we nooit het succes van de Note gezien! ;)
Helemaal mee eens. Dan zeggen er mensen dat Samsung niet innovatief bezig is... (zoals Amoled scherm eigenlijk al bewezen heeft.)
Zolang ze geen tablets op A4 formaat gaan uitbrengen, gaat het nooit de echte papiervervangen worden. Dus 10 inch is nog aan de kleine kant, maar het zal vandaag het enige betaalbare formaat zijn veronderstel ik.
10" onpraktisch en groot? hell no zeg, ik vindt juist die 7" dingen veel te klein..
Enige wat ik wel onzin vindt is de hoge resolutie, ik heb liever dan gewoon 1920x1200 (wat op zo'n klein scherm echt meer dan genoeg is IMHO). Hogere resolutie betekend namelijk ook hoger energie verbruik omdat de gpu harder moet werken..
Ik verwacht eigenlijk dat dit een Windows 8 tablet is en niet een Android tablet.

@Swerfer, omdat er maar weinig echte groei zit voor Samsung in Android tablets. Android komt voor tablets nog steeds niet goed van de grond.

@no_play, toen deze plaatjes gemaakt werden was Windows 8 nog niet bekend gemaakt. Misschien dat ze destijds een Android tablet wilde gaan maken met deze specs, maar ik verwacht eigenlijk dat wanneer dit device uit komt dit op Windows 8 draait. In het eerste plaatje staat deze namelijk in een apart deel. De Android tablets staan beneden onder de Galaxy Tab noemers. Er zit een scheidingslijn tussen beide groeperingen.

[Reactie gewijzigd door hiostu op 31 juli 2012 08:55]

Waarop baseer je dat? Samsung heeft tot nu toe voornamelijk Android als besturingssysteem. Waarom nu overstappen op Windows 8 terwijl Android alleen maar groeit?

Misschien dat ze beide besturingssystemen gaan leveren, om in ieder geval voorbereid te zijn mocht Windows 8 een groot succes worden...
Ik zou liever Windows 8 omdat wij onze business mobile applicaties bouwen in Visual Studio.
Misschien even de plaatjes bekijken ? ICS, google recommendations...
@Swerfer en no_play; voor smartphones doen ze in iedergeval al beide.
nieuws: Samsung toont info eerste Windows Phone 8-toestellen

Verder staat op die eerste foto ICS bij een andere tablet. En bij de tweede staat
Google's recommended Honeycomb OS supported display resolution
Honeycomb is 3.x pre ICS dus, lijkt me minder waarschijnlijk om dat OS te gaan gebruiken.

Het zijn maar speculaties, maar Windows 8 lijkt me nog niet volledig uitgesloten aan de hand van deze foto's.

[Reactie gewijzigd door kluyze op 31 juli 2012 08:53]

Dat was het eerste wat ik dacht, o please laat het een Windows RT tablet zijn :) Zo'n geweldige specs vragen ook om een geweldig tablet OS ;-)
Wie zegt dat windows RT een geweldig OS wordt ?
Persoonlijk heb ik liever een kalm en stabiel OS hoor :P

Nu voor Tablets heb ik er wel een goed gevoel voor, maar het meeste zal toch afhangen van de beschikbare apps.
En liefst een fullscreen freeform & handwriting recognition app, waar je volledige notities in kan maken. Desnoods het geschrift herkennen via vaste tekens zoals de palm grafiti van vroeger, daar wennen mensen wel aan als ze het eenmaal frequent gebruiken.
Geweldig! ICM met XBMC de perfecte vervanger van de HDTV in de slaapkamer. Een 12 inch tablet is een stuk groter dan een 40 inch HDTV op 2 meter afstand. Tevens veelzijdiger en energie zuiniger. Kan niet wachten!

Koppel het scherm aan een 2GHz dual core A15 met 2GB geheugen en we hebben een hele mooie Tab 12.

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 31 juli 2012 08:30]

Ga anders even langs bij Pearl.. Altijd goed :-)
Bedoel je dit nou serieus?
Ga maar uit van 1300 euro +
Het huidige windows7/8 C.Q. //Build tablet is de Samsung Slate 7.

nieuws: IFA: Samsung voorziet nieuwe Slate-laptops van Core i5 en Windows 7

Intel Core i5 2467M
4GB
64/128GB SSD
Capacitief + wacom pen
1366x768
11.6 Inch

Heb hier de //Build versie en het is leuk speelgoed maar in verhouding erg duur.
met XBMC is het idd een leuk ding al moet je goed je best doen om een juiste touch enabled skin te vinden, zijn er maar 2 die werken en zelfs die touch skins reageren niet altijd even goed.
Plex werkt al helemaal niet goed onder windows 8 nog.

Het zal meer een prosumer tablet worden, net als de Surface pro

[Reactie gewijzigd door 151407 op 31 juli 2012 08:48]

XBMC op Android natuurlijk. Zelf zie ik niet het nut van Windows boven een unix tablet (Android/iOS/Linux) in een thuis situatie..
zie mijn laatste regel, Prosumer..
of te wel mensen die er ook echt mee werken, a.k.a geen speelgoed tablet van intertoys/kruidvat
Ik zit nog steeds te wachten tot 24" 2560*1600 schermen op de markt komen, maar daar ben ik blijkbaar weer alleen in...
Als tablet??? :o

Als je een echte monitor bedoelt, waarom dan niet de 27 inch 2560x1440? Bijv. de dell 2711.
Hij zegt toch 24"? (liefst nog iets kleiner imho, bv. 22")

Als je de verhouding monitorresolutie:inches vergelijkt met die van hedendaagse telefoons of pads dan lopen de monitoren wel éééérrug ver achter.
Dit nog los van de discussie waarom het gros van de monitoren een onhandige 16:9 verhouding hebben.
Als je de verhouding monitorresolutie:inches vergelijkt met die van hedendaagse telefoons of pads dan lopen de monitoren wel éééérrug ver achter.
Zou dat te maken hebben met de afstand tot het scherm? En dat er gewoon weinig vraag naar is, terwijl dat op de smartphone markt duidelijk wel het geval is...
Je zit minder dicht op een monitor dan op een tablet. Dus je hebt dat soort pixeldichtheden helemaal niet nodig op een monitor. Op mijn Dell U2711 zie ik echt de pixels niet hoor.
Wat is er zo onhandig aan 16:9?
Dat het hoogte mist. Voor films is het geen probleem, maar voor bijvoorbeeld games (kijk wie er boven je zit) of programmeren (extra regels tekst, scheelt scrollen) vind ik het ideaal. Bij 1920x1200 kan ik netjes 2x A4 naast elkaar prakken en hou ik nog ruimte over (op 100%, op 125% past het precies op maximaal scherm).

Laten we zeggen dat 3:4 schermen absoluut hun doel hadden, en ik dan ook graag de pixels in de hoogte 'terug' wil.
op een 24" 16:9 scherm kun je ook netjes 2 A4tje op 100% naast elkaar zetten..
Overigens ben ik zelf ook liever voor een 1920x1200 scherm, bij ons op het werk is het toch wel duidelijk het verschil te merken, zeker als je met een MDI IDE moet werken..
Das zo grappig eigenlijk, veel tweakers zitten te schreeuwen dat er eigenlijk alleen maar 1920x1080 schermen uitkomen ipv 1920x1200 schermen, maar als het ineens om 2560x1440 gaat is het wel OK, hell no natuurlijk, dan moet je ook zeuren dat je 2560x1600 wilt, want dan hou je dezelfde verhouding..
Daar heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord, en de poster hoogstwaarschijnlijk ook niet. Als die jongen een 16:9 scherm wil, pakt ie een 16:9 scherm, wie ben jij nou om te zeggen dat ie moet roepen om een 16:10 scherm? Dan had ie dat wel gezegd...