Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 128, views: 27.496 •

Apple is de verkoop van de iPhone 3GS in BelgiŽ aan het afbouwen. Dat meldt een anonieme bron aan fansite iPhoneclub. De voorraad zou al worden verminderd in afwachting van een nieuw model iPhone, dat later dit jaar zou moeten uitkomen.

iPhone 3GSDe iPhone 3GS is nog wel leverbaar in Nederlandse winkels, maar Belgische winkels zullen geen nieuwe leveringen meer krijgen, claimt iPhoneclub. De smartphone gold afgelopen jaar als budgetmodel, sinds Apple de iPhone 4S uitbracht. Een los 3GS-toestel kost momenteel rond 350 euro, veel goedkoper dan de iPhone 4 en 4S die in de goedkoopste uitvoeringen respectievelijk rond 500 en 600 euro kosten.

De 3GS wordt uit het assortiment gehaald om alvast plaats te maken voor een nieuwe iPhone, die later dit jaar moet verschijnen. Tegen die tijd daalt vermoedelijk de iPhone 4 in prijs naar het niveau van de 3GS, terwijl de nieuwe iPhone de duurste optie zal worden.

Apple bracht de iPhone 3GS uit in 2009. Het is de derde generatie van de Apple-smartphone. De verbeteringen ten opzichte van de iPhone 3G uit 2008 waren onder meer de toevoeging van de gyroscoop, mogelijkheid om video op te nemen en het verruilen van de oude ARM11-processor voor een Cortex A8-processor, beide van Samsung.

De nieuwe iPhone zou dit najaar moeten uitkomen: zowel data in september als oktober worden genoemd in geruchten. De nieuwe iPhone zou een 4"-scherm moeten krijgen met een resolutie van 1136x640 pixels. Het zou voor het eerst zijn dat een iPhone wordt voorzien van groter scherm. Ook zou de 30-pins connector zijn vervangen voor een kleinere 19-pins connector. Ook zou de telefoon dunner zijn dan de iPhone 4S en een grotendeels metalen achterkant krijgen. De Chinese site iLab heeft zondag foto's geplaatst van wat het design van de nieuwe iPhone zou moeten zijn.

Foto iPhone 5 uit geruchten Foto iPhone 5 uit geruchten

Reacties (128)

Reactiefilter:-11280115+146+20+30
Tja, waarom zou iemand nog een iPhone 3GS willen hebben? Het is een achterhaald ding... Zoiets koop je echt alleen om er bij te horen, maarja, of je er nou echt bijhoort met een 3 jaar oud model...

Anyway, dat de 3GS nog verkocht werd zal ook de enige reden geweest zijn dat de 3GS nog software updates krijgt en de iPad 1 niet terwijl de laatste wel veel krachtiger is.

Vind het overigens nauwelijks nieuwswaardig om een bericht te publiceren dat een 3 jaar oude telefoon uit de verkoop gehaald wordt. Gaan we dat voor alle mobieltjes doen om vervolgens te zeggen dat dat waarschijnlijk komt omdat er een opvolger komt met een beter scherm, een betere cpu en een platter design? O wacht, Apple telefoons zijn natuurlijk rete interessant voor iedere tweaker...

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 10:46]

Hoe oud ben je precies?
maarja, of je er nou echt bijhoort met een 3 jaar oud model...
Want dat is natuurlijk het ultieme doel in het leven. Erbij horen.
Anyway, dat de 3GS nog verkocht werd zal ook de enige reden geweest zijn dat de 3GS nog software updates krijgt en de iPad 1 niet terwijl de laatste wel veel krachtiger is.
Of misschien omdat mensen desbetreffende producten nog hebben?
Owhja, en mensen hebben geen iPad 1 meer wil je zeggen? 18 miljoen keer verkocht de afgelopen 2 jaar maar niemand gebruikt hem meer...

Ik heb een iPad 1(toen die uitkwam gekocht, niet toen jan en alleman het hip begonnen te vinden) en dat ding is sinds iOS 5 niet meer vooruit te branden, downgraden kan officieel niet(dat lukt de tweakers gelukkig nog wel) en Apple heeft er totale schijt aan en brengt ook geen update meer uit naar iOS6. De enige reden dat de 3GS die schijnbaar wel krijgt is dus dat hij nog verkocht wordt... Aan de iPad 1 kunnen ze schijnbaar niet genoeg meer verdienen en zelf upgraden zoals bij Android is ook geen optie :P

En wat heeft dat erbij horen met mijn leeftijd te maken? Waarom zou je een iPhone 3GS kopen voor 350 euro terwijl je veel betere telefoons zijn voor dat geld waarbij het enige wat ontbreekt een Appel logo op de achterkant is. Ga mij eens uitleggen waarom iemand dat zou doen behalve om te kunnen zeggen "kijk jongens, ik heb ook een iPhone"...

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 10:51]

Waarom zou je een iPhone 3GS kopen voor 350 euro terwijl je veel betere telefoons zijn voor dat geld waarbij het enige wat ontbreekt een Appel logo
Omdat het nog prima telefoons zijn, en 350 is ietwat overdreven. eerder 180.
Ga mij eens uitleggen waarom iemand dat zou doen behalve om te kunnen zeggen "kijk jongens, ik heb ook een iPhone"...
Dat is misschien voor jou zo, anderen gebruiken hun mobiel voor andere doeleinden dan 'patsen' wat volgens jou het enige doel is van een telefoon. Mijn opmerking over je leefted was ad hominem, dus excuus daarvoor.
Owhja, en mensen hebben geen iPad 1 meer wil je zeggen? 18 miljoen keer verkocht de afgelopen 2 jaar maar niemand gebruikt hem meer...
Ik zeg juist dat er nog mensen zijn die ze gebruiken, je zei zelf dat ze alleen nog geupdated werden omdat ze verkocht werden. Ik zei daarna dat het was omdat ze nog gebruikt worden. Eerst lezen.
Omdat het nog prima telefoons zijn, en 350 is ietwat overdreven. eerder 180.
Bronnen? Ik zie in de pricewatch eentje met 150 maar de rest is gewoon 300+
Dat is misschien voor jou zo, anderen gebruiken hun mobiel voor andere doeleinden dan 'patsen' wat volgens jou het enige doel is van een telefoon. Mijn opmerking over je leefted was ad hominem, dus excuus daarvoor.
Dat gaat nergens over, ik zeg niet dat 'patsen' het doel is van een telefoon. Het enige wat ik zeg is dat dit voor mij de enige logische reden is om nog zo'n oude telefoon te kopen die relatief erg duur is(al kan dat dus misschien wel meevallen).
Ik zeg juist dat er nog mensen zijn die ze gebruiken, je zei zelf dat ze alleen nog geupdated werden omdat ze verkocht werden. Ik zei daarna dat het was omdat ze nog gebruikt worden. Eerst lezen.
Ik lees toch echt goed. Jij zegt nu toch echt dat de iPad 1 niet meer gebruikt wordt... Want die krijgt geen update...
je laatste stuk heeft eerder te maken met de iphone in het algemeen.
Dat statement gaat me dan weer iets te ver... Ik heb niks tegen iPhone's of Apple producten in het algemeen, het zijn super mooie producten met hoge kwaliteit. De prijs/kwaliteit is wat anders, het gesloten karakter staat me niet aan en de bedrijfscultuur al helemaal niet maar dat maakt de iPhone nog geen slecht product.

Hardwaretechnisch(met name de GPU) kan er niks op tegen de iPhone 4S en de iPad "3", alleen door het gesloten karakter en arrogante gedrag van Apple de laatste jaren hoef ik ze in ieder geval niet. Alleen de PS VITA kan op tegen die prestaties, sterker nog, die verplettert ze(nouja, dat durf ik wel te stellen zonder dat daar benchmarks voor zijn) maar dat is nogal een ander product.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 11:04]

Lees alsjeblieft de beginselen van logica door.
Als ik zeg dat de 3gs nog geupdated wordt omdat hij gebruikt wordt, moet je niet het tegenovergestelde aan me toe wijzen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Denying_the_antecedent

https://www.google.com/se...mp;q=iphone+3gs&hl=nl

Je grijpt nogal snel tot conclusies. waar zeg ik dit:

" Jij zegt nu toch echt dat de iPad 1 niet meer gebruikt wordt.."

En ik ben het zat, fijne dag nog :)
Denk dat je beter zelf het principe van algemeen inzicht kunt leren in plaats van wikipedia erbij pakken.

[...]
Of misschien omdat mensen desbetreffende producten nog hebben?
Ik heb in die zin ťťn standpunt, jij reageert op dit standpunt en komt met een tegenargument. Je noemt niet de 3GS maar "producten" waarbij je beweert dat die een update krijgen omdat mensen hem nog hebben, daarmee impliceer je sterk(en daar zal ik vast niet de enige in zijn) dat de iPad de update niet krijgt omdat mensen hem niet meer hebben.

Dat kan betekenen dat je argument niet duidelijk genoeg is, of dat je argument gewoon kansloos is in deze context omdat je reageert op ťťn standpunt over 2 producten terwijl je er eigenlijk maar 1 bedoelt. Kan ik ook niks aan doen...

Even op een rijtje:
Mensen hebben nog een 3GS en/of iPad 1
3GS wordt nog verkocht en iPad 1 niet meer
iPad 1 is krachtiger dan 3GS

Daaruit kun je sowieso al wegstrepen dat de 3GS enkel een update krijgt omdat mensen hem nog hebben(ze hebben de iPad 1 immers ook nog), ook dat de 3GS het wel aan kan en de iPad 1 niet en het meest logische is dus dat het commercieel gezien niet interessant is voor Apple om de iPad 1 te updaten omdat hij niet meer verkocht wordt. Dat mogen ze zelf weten(ook al vind ik het diep triest voor een product van 2 jaar waar je zelf niks aan kan veranderen), betekent echter wel dat mijn standpunt dus niet onderuitgehaald kan worden met jouw argument tenzij je dus bedoelt dat mensen geen iPad 1 meer hebben en hij daarom geen update meer krijgt.

Tuurlijk is het uiteindelijk ook wel zo dat als niemand meer een 3GS zou hebben ze hem ook echt geen update zouden geven maar dat slaat nergens op als reactie op mijn standpunt omdat het voor beiden op gaat.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 12:25]

Er wordt gezegd dat de 3GS updates krijgt, omdat mensen het toestel nog veel gebruiken. Dat lijkt me toch heel logisch.

Dat de iPad ook gebruikt wordt, maar kennelijk geen updates meer krijgt (kan ie niet aan?) staat hier los van. Het argument geldt dus kennelijk niet voor elk apparaat. Maar daarmee niet voor geen enkel apparaat.
Ik snap Rctworld wel: waarom zou Apple de iPad 1 niet van updates voorzien, terwijl die wel gebruikt wordt, maar de 3GS nog wel, juist omdat hij nog gebruikt wordt?

Een betere bewoording zou dan zijn: Apple voorziet de 3GS nog van updates omdat hij nog verkocht wordt. Dat geldt voor de iPad 1 nml niet meer. Boto suggereert dat Apple een service aan z'n klanten levert zolang een toestel gebruikt wordt en dat lijkt me niet het geval, gezien de iPad 1 die niet meer ondersteund wordt.
Heb je er wel eens over na gedacht dat de rede zou kunnen zijn dat de 3GS nog wel nieuw verkocht wordt in tegenstelling tot de iPad 1?

Het zou toch op zijn minst niet netjes zijn als je geen updates meer uitbrengt voor een product wat nog nieuw in de winkel ligt..
De iPhone 3GS en de iPad 2 worden nog verkocht als budget model, daar komt dus nog zeker een update naar iOS 6 aan voor deze modellen.

Bij Samsung toestellen mag je blij zijn als er na een half jaar na de introductie nog een Android update voor komt, maar ze gaan echt niet alle Androids van de afgelopen jaren van een Jelly Bean update voorzien.
Lees jij wel? Of ben je gewoon dom om het te begrijpen? Er komen dus geen updates uit voor de 3GS. Algemene feitje voor een Tweaker.
Zie http://www.apple.com/ios/ios6/, onderaan de pagina staat aangegeven dat iOS 6 ook naar de 3GS komt.
Erg botte reactie en je leest zelf ook niet. iOS6 komt wel uit voor de iPhone 3GS.
je laatste stuk heeft eerder te maken met de iphone in het algemeen.
En wat kan je precies niet wat je wel met een 4S kan? De 3GS is wat langzamer, maar verder kan je vrijwel alles er gewoon mee.

Met 350 euro wellicht de beste smartphone voor dat geld op de markt momenteel :)

Voor zakelijk gebruik een goede optie.
Voor prive met Sim Only ook een goede optie.
Voor je schoonmoeder die van alles wil en digibeet is: Een hele goede optie.

Wellicht ben je ermee niet hip nee.
Met alle respect, maar een onbevooroordeeld persoon kan echt niet serieus beweren dat een 3GS objectief gezien beter is dan een Galaxy Nexus van 369 euro...

Sowieso, digibeten kun je sowieso beter van de smartphones houden want voor je het weet hebben ze een telefoonrekening van 1000 euro vanwege internetten in het buitenland of dat soort dingen(al kan dat best leuk zijn om je schoonmoeder te pesten ;) ).
niet alleen het logo maar ook het OS, als de persoon iOS fijn vind, en de 3GS voldoet aan jouw specs, waarom niet? omdat jij de 3GS niet hoeft betekent niet dat anderen dat ook niet meer moeten, je bent natuurlijk niet alleen op de wereld, maar dat weet je denk ik nu al wel
Daar kan ik weinig tegen in brengen ;) Maar zou je hem dan niet tweedehands kopen voor richting de 100 euro in plaats van een nieuwe voor 350?

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 11:20]

Wij zijn begin dit jaar van de Galaxy Ace overgestapt naar de 3GS om de volgende redenen:

* iOS is beter managable in enterprise omgevingen (remote permissions, apps pushen, etc)
* Built in software is beter. iOS ondersteunt standaard lezen van doc(x), xls(x), en belangrijker, pdf.
* Built in e-mail client is betrouwbaarder en gewoonweg beter
* Men vindt hun weg in iOS sneller (intuÔtiever).
* Batterij is veel beter.

En nog wat kleine redenen. Toestel kostte ons §250 per stuk en buiten een paar mensen die Android gewend waren hebben we enkel positieve reacties gekregen. Niet slecht voor een 3 jaar oude telefoon.
doc en xls is toch niet by default? Volgens mij moet je daar Pages en Numbers voor gebruiken. Niet dat die nu duur zijn, maar toch.
Nope. Lezen is standaard. Bewerken zijn echter wel apps voor nodig.
is wel by default, maar editen kan niet en weet niet precies hoe uitgebreid het uitlezen is ( heb het maar een x of 4 gedaan ). Vind het wel cool dat het standaard kan in safari :3
Als dat je redenen zijn snap ik persoonlijk niet waarom er niet gekozen is voor een BlackBerry.
Tevens is dit een klassiek voorbeeld van een business case, ik kan me het in dit geval best goed voorstellen. Voor consumenten die de nieuwste apps willen en allerlei andere hippe dingen die je niet per se op je zakelijke toestellen wilt toelaten, is het toestel waarschijnlijk oud en niet meer interessant.
Bedenk ook, voor een bedrijf hoef je niet zo nodig de nieuwste iOS versie op het toestel, je wilt een bepaalde functionaliteit bieden en dat hoeft niet in iOS 6 te zitten. Maar een consument wil wel dat nieuwste en de 3GS kan waarschijnlijk minder snel overweg met een OS dat eigenlijk voor een snellere chipset is geschreven. Alle apps gaan ook naar Retina Display settings waardoor ze meer geheugen vergen, maar daar heeft een bedrijfs-3GS geen last van.
Met 350 euro wellicht de beste smartphone voor dat geld op de markt momenteel :)
Een 3GS nieuw kopen doe je echt alleen als je niet verder wilt kijken dan iOS (wat prima is), maar op het moment dat je niet op iOS aangewezen bent is dat zeker niet de beste optie!

Waar reviewers het niet eens met elkaar zijn welke van de Galaxy S2 (en Nexus) en iphone 4 nou echt het beste is (en de winnaar wint dan ook nog met kleine marges), zeg jij dus dat dat toestel zelfs nog minder is dan de 3GS terwijl de prijs vrijwel gelijk is.

We hebben het hier over een 3GS met een resolutie van 480*360 en een kijkhoek om te huilen? Of is er nog een versie die beter is oid? Dan heb ik niks gezegd!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2012 11:35]

Pssst. 480x320.

De kijkhoek is niet zo heel vreselijk to be honest, tijdje geleden een 3GS voor m'n vader aangeschaft en hij kan er mee door, maar toen was de 4 nog het topmodel.

[Reactie gewijzigd door Jasper Janssen op 30 juli 2012 19:24]

Pardon? De allerbeste smartphone op de markt voor dat geld?

De 3GS is an alle kanten voorbijgestreefd door de andere smartphones van een generatie oud. Voor 350 Euro koop je een veel betere telefoon. Nee, voor 350 Euro heb je enkel en alleen de goedkoopste IOS phone van dit moment, meer niet.

Ik gebruik dagelijks 2 telefoons, 1 met een NL nummer en 1 m'n Hong Kong nummer.
De 3GS is m'n 2e telefoon, en moet me af en toe inhouden om dat ding niet hard tegen een betonnen muur te gooien. De andere telefoon, ook een telefoon voor ong. dezelfde prijs maar wat jonger, de Galaxy SII. Doet alles wat de 3GS doet, maar dan veel beter. Geen wonder, want het is een recenter toestel. En in smartphone land zijn de ontwikkelingen in die grofweg 2 jaar heel hard gegaan, en dat merk je aan alles.

De 3GS is enkel een optie als je het budget voor een recentere Iphone niet hebt Of het er niet voor over hebt) maar wel per se een Iphone wilt hebben, is tenminste mijn eigen bescheiden mening.
Er zijn gewoon betere alternatieven dan de 3GS, zelfs voor nog minder geld als het OS of het logo'tje niet heilig voor je zijn.
Het hangt er een beetje vanaf hoeveel waarde je toekent aan het OS. Kwa hardware zou ik zeggen dat een 3GS ongeveer concurreert met android van 150 tot max 200 -- maar als jij iOS 200 euro waard vind (meer dan android 4) en je hebt het geld niet (over) voor een iets duurdere iPhone, tja.
Mijn vrouw heeft al 2,5 jaar een 3GS en deze doet het nog steeds prima. Het scollen is nog steeds soepeler als bij mijn Nexus draaiend onder 4.1. Zo geweldig vind ik Android 4.1 nou ook weer niet. Het enige voordeel is dat de Nexus de meest recente software kan draaien terwijl dat voor de 3GS steeds moeilijker wordt ivm IOS upgrade beperkingen. Mijn vorige Android, aangeschaft na de 3GS, is al inmiddels stuk en werd qua updates al na 6 maanden door HTC in de prullenbak gegooid. Recent is daar alweer een voorbeeld van HTC bijgekomen, ook geen update meer omdat het geheugen wederom beperkt is. Dat is dus pas een dure telefoon. Nee, Apple is duur bij aanschaf maar daar krijg je wel iets voor terug wat goed werkt en wat langer kan gebruiken. Maar dat is mijn eigen ervaring...
niet alleen het logo maar ook het OS, als de persoon iOS fijn vind, en de 3GS voldoet aan zijj/haar specs, waarom niet? omdat jij de 3GS niet hoeft betekent niet dat anderen dat ook niet meer moeten, je bent natuurlijk niet alleen op de wereld, maar dat weet je denk ik nu al wel :+

[Reactie gewijzigd door Remmes_NT op 30 juli 2012 11:26]

Het probleem van veel tweakers.net is dat ze mensen enorm graag in een hokje duwen om hun eigen "superioriteit" te bewijzen t.o.v. die "domme schapen". Wat eigenlijk cynisch is want dat is namelijk wat ze Apple gebruikers verwijten.

In hun ogen kun je als consument geen Apple product wensen zonder dat dit iets te maken heeft met "status", "cult" of "marketing".

* Dat je een OS veel fijner kunt vinden werken - dat bestaat niet in hun boek
* Dat je een OS makkelijker vind omdat alles makkelijk is geÔntegreerd zelf met bestaande apparatuur - dat bestaat niet in hun boek
* Dat je een platform hebt waardoor zijn striktheid, je niet te veel moet prutsen en het veelal gewoon werkt - dat bestaat niet in hun boek. Terwijl soms mensen liever minder keuze hebben ook... .
* Dat je bepaalde exclusieve apps wil gebruiken - dat bestaat niet in hun boek.
* Dat je als consument soms schijt hebt aan specificaties of hoe het intern werkt - dat bestaat niet in hun boek. Terwijl het een fenomeen is die voor 99% van de consumenten geld

Ik heb een android smartphone, een Windows PC en een macbook pro die ik exclusief gebruik voor te ontwikkelen. Die laatste is een stuk duurder dan een gemiddelde windows laptop en toch was dit een bewuste keuze omdat bepaalde gemakken een pak meer opwegen tegen de hogere prijs.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 30 juli 2012 11:50]

Ik heb inderdaad een probleem met de "domme schapen", daar zijn er dan ook echt een hoop van binnen de Apple community en die Apple met hand en tand zullen verdedigen ook al hebben ze er zelf geen kaas van gegeten.

Maar nogmaals dat de 4S en iPad "3" ťťn van de, zo niet de beste producten op de markt zijn dat staat buiten kijf(hardwaretechnisch met name de GPU en bij de iPad het scherm). Je betaald er echter ook wel heel erg veel voor en als je dan mensen vraagt wat ze met hun telefoon doen dan is het een beetje whatsappen en emailen... Ze hebben hem vaak alleen omdat "de rest hem ook heeft" en dat is voor mij al reden genoeg om er geen ťťn te kopen.

iOS zit ook goed in elkaar, maar met zo'n gesloten karakter is de meerwaarde voor een website als tweakers.net ver te zoeken. Zelfs met Cydia kun je er niet bijster veel aan veranderen. Ik vind iOS best fijn werken maar de kwaliteiten die het vaak toegedicht wordt over de vloeiendheid zijn gewoon zwaar overdreven en daarbij is vooral het probleem dat de "schapen" zelf nooit een Android/Windows Phone toestel aangeraakt hebben(of een hele oude) en gewoon de rest napraten.

Exclusieve apps is zeker een goed argument en dat je een simpel en goed werkend product wilt ook. Maar dan zijn er ook weer mensen die hun digibete moeder een MBP van 2000 euro aansmeren om er vervolgens achter te komen dat moeders al moeite genoeg had om Windows te begrijpen en na 2 weken de MBP weer de deur uit doen of er Windows op installeren(geloof me, ik ken in mijn eigen kring al minimaal 4 van dit soort gevallen).

Mensen die bewust voor Apple kiezen zijn echt geen slechte mensen, hoogstens een dure smaak(maar die heb ik ook want ik heb ook een VAIO waar ik een erg mooie MBP voor had kunnen kopen) en wellicht niet heel erg tweak minded met hun laptop/computer/telefoon/tablet maar de gemiddelde Apple consument buiten tweakers.net is een heel ander verhaal ben ik bang :P

Nogmaals om aan te vullen, ik stond 2.5 jaar geleden in de rij in BelgiŽ(woon midden NL) om een 3GS te kopen, daarvoor was ik speciaal naar Antwerpen gereden en uiteindelijk bleek hij gewoon al uitverkocht te zijn. Kort daarna zag ik de eerste prototypes uitlekken van de SE Xperia X10 en die sprak met toch net iets meer aan waardoor ik toen Łberhaupt geen 3GS meer gekocht heb. De iPad 1 had ik als ťťn van de eerste. Toen was ik uniek geweest met een 3GS en toen was ik redelijk uniek met een iPad 1(loop graag voorop en hou van nieuwe gadgets, en voor de iPad was lang ook geen goed alternatief). De echte Apple rage is echter pas begonnen richting het einde van de 3GS/iPad 1 en de introductie van de iPhone 4. Sindsdien is het voor mij niet langer het idee dat ik voorloop, eerder dat ik meeloop :P

Die 3GS was 2.5 jaar geleden hardstikke goed trouwens, maar nu is er weinig meerwaarde meer aan tenzij je echt bewust kiest voor iOS inderdaad.

[Reactie gewijzigd door Rctworld op 30 juli 2012 12:15]

"Anderen hebben hem omdat de rest er ook een heeft, en dat is voor mij genoeg reden om hem niet te kopen"?

Waarom hang jij jouw gevoel voor eigenwaarde dan zo aan wat anderen al dan niet doen/kopen?
Ik zie de meeste domme schapen toch anders wel in het Android kamp hoor. Als je ze telkens weer met hun spec sheets ziet afkomen of als het over innovatie gaat naar notificaties zie verwijzen dan vraag ik me echt af hoe simpel je wel niet moet zijn.

Het is idd heel cynisch hoe Android gebruikers de Apple gebruikers fanboys durven noemen terwijl ze zelf hetzelfde gedrag vertonen. En owee als je het niet met ze eens bent dan ga ze je zelfs beginnen bedreigen en dergelijke.

Ik snap dat Android populair is onder pubers omdat pubers amper inkomsten hebben. Ze willen zich dan ook als volwassenen voordoen met een heuse smartphone en dan past zo'n Android wel beter in in hun budget natuurlijk. Maar al dat pubergeweld maakt natuurlijk ook het imago van het platform. Soms lijkt het wel een COD xbox multiplayer sessie als het over Apple gaat want dat trekt natuurlijk direct dat soort pubers aan.

De meesten weten amper hoe een telefoon er in 2006 uitzag maar ze doen wel of ze alles weten over de evolutie die Apple doorlopen heeft.

In smartphone topics kom je enkel fanboys tegen alleen beseffen de meeste niet dat ze fanboy gedrag vertonen.
Omdat mijn moeder een gratis 3gs met internet abbo voor 15euro per maand heeft?.. Whatsappen internet en email gaat perfect op een 3gs beetje wordfeud simpele spelletjes enzo?... Mijn moeder had hiervoor een simpel ding en wilt geen 30/40 per maand kwijt voor een telefoon, met een apple kan iedereen in huis haar helpen mocht ze iets niet snappen?.. Zij is er wereld gelukkig mee!.. Ik zou hem nu ook niet kopen maar waarom niet? 15 euro per maand instap model, en voor wat ze er mee doet is die rap zat, of niet?.. Groetjes
Mijn vader is ook op zoek naar een nieuwe telefoon, die hoeft niet mee te gaan met de moderne meute maar is op zoek naar een niet al te dure goede telefoon.

Een 3GS is voor hem meer dan prima, en kost ook nog eens heel wat minder als een nieuwere iPhone.
Als ie een iPhone wil zou ik alsnog even iets langer wachten tot de release van de nieuwe (psst, gerucht, 12 september, 6 weken nog), dan krijg je of een 3gs voor nog minder geld of een 4 voor hetzelfde.
Volgens mij staat er precies dezelfde software op mijn 3gs dan op die verrekte 4s... En werkt wel prima hoor (of ik nou 3 sec of 1,5 sec moet wachten voordat mijn app opstart, zal mij een zorg zijn.....).

Vind het een beetje bekrompen om alles meteen achterhaald te vinden van 3 jaar.

Alleen mijn volgende telefoon wordt geen apple, veel te gesloten die software...

[Reactie gewijzigd door zoutepopcorn op 30 juli 2012 12:00]

Wat merk je precies van die 'gesloten software'? Je bedoeld dat je niet zomaar illegaal spul erop kunt zetten? iOS is voor ontwikkelaars toch 'open' op het goedkeurbeleid na, maar dat heeft zn voordelen (en natuurlijk ook nadelen). Ik vind t toch een heel veilige manier voor een telefoon. Zeker gezien er steeds meer mee gedaan wordt. Ondanks de gigantische populariteit kom iOS niet in het nieuws mbt malware/virussen/trojans/hacks/diefstal/misbruik
Ik zou best een '4' overwegen voor een kleine driehonderd euro. De 3GS nu niet, simpelweg omdat ik de '4' heel erg mooi vind. Maar over een paar maanden zal de '4' waarschijnlijk wel voor minder dan 300 verkrijgbaar zijn. Dan kan ik wel mooi een Apple toestel en iOS uitproberen, met een leuk toestel. Alvorens ik me blauw betaal aan een nieuw model en mogelijk tot de conclusie kom dat ik toch liever een WP toestel wil.

Hoewel Android ongetwijfeld fantastisch is, zie ik er voor mij geen meerwaarde in. Binnen iOS kan voldoende lijkt me, met WP als overige interessante optie. De Android-cult spreekt me niet zo aan. Teveel Apple negatievelingen. En aangezien ik een vijandelijke afkeer van een MERK niet goed begrijp, wil ik zeker niet met zulke mensen geassocieerd worden. Verder verkies ik Europese en Amerikaanse merken (jammer dat Nokia stopt met productie in Finland!).

Dus ja, ik kan me prima voorstellen waarom iemand een Apple toestel voor relatief weinig koopt. Niet om 'erbij te horen' lijkt me, want dan zou je eerder voor Android kiezen. Erbij horen is in essentie immers hetzelfde hebben als iedereen (de meute). Dan moet je juist geen Apple nemen.
Misschien mensen die graag gebruik maken van iOS in plaats van Android, maar niet het geld hebben voor de iPhone 4/4S? Kijk eens verder in plaats van mensen over ťťn kam te scheren.
Tja, waarom zou iemand nog een iPhone 3GS willen hebben? Het is een achterhaald ding... Zoiets koop je echt alleen om er bij te horen, maarja, of je er nou echt bijhoort met een 3 jaar oud model...
Voor nu is het een leuk instap model voor een smartphone. M'n vader is nu pas overgestapt naar een smartphone en raad eens welke telefoon hij nu heeft? Een 3GS i.c.m. een abbo van 15 euro p/m (300 min + 500 mb)

Hij doet dit omdat hij toch met de tijd mee wilt, maar geen 50 euro wilt neertellen voor een mager abbonnementje.
Eindelijk. De 3GS gaat nog wegens een iets snellere cpu dan de 3G maar ze blijven traag! Je ziet ze nog wel veel rondhangen, terwijl wij er toch 2 op een jaar helemaal naar de haaien hadden. Het glas ging echt te snel stuk.
Traag? Maar iPhones staan toch juist bekend dat ze zo supersnel en supervloeiend zijn?
Klopt, zijn ze ook.
Maar ga nu niet high-end toestellen van nu vergelijken met een iPhone 3GS.
Ga geen appels en peren vergelijken.
LOL het zijn allebei appels :+

Ik heb nu een iPhone 3GS en ik merk niks van de 'traagheid' hij is nog steeds net zo snel als toen ik hem kreeg, 2 jaar geleden.
Nou ja, dat is waar maar gek genoeg is de 3gs merkbaar traag op iOS 5 en hoger. Het lijkt mij zelfs zo dat dit semi expres gebeurt. Om mensen te pushen naar een upgrade. Want ditzelfde gebeurde ook met de iphone 3g toen men over ging van iOS 3 naar iOS4.

Ik verwacht dan ook hetzelfde fenomeen bij de iphone 4 zodra iOS6 uitkomt. Dikke kans dat die dan ineens een stuk trager is.
Hier kan ik me echt totaal niet in vinden. Mijn 3GS is alleen maar sneller geworden met iOS5. Een vriend van me draait nog iOS4 op z'n 3GS en als je ze naast elkaar legt is die van mij echt zo veel sneller. Zowel in browsen als apps starten.

En dan dat eeuwige gemier over de iPhone 3G die zo traag zou zijn geworden van iOS4, man op iOS3 was dat ding al niet vooruit te branden. iOS6 gaat als een zonnetje draaien op de iphone4.
Aan de andere kant is het glas van een 3GS wel makkelijk en goedkoop te vervangen. Stuk goedkoper dan bij de iphone 4 en volgenden (vanaf die editie zit het glas vastgelijmd op de lcd).
dat is toch niet zo gek voor een toestel uit 2009?
Heeft dit nu echt nieuwswaarde?
De nieuwswaarde is meer dat dit een aanwijzing is dat de nieuwe iPhone eraan komt
De nieuwswaarde is dat Apple in BelgiŽ stopt met het aanbieden van zijn huidige budgetmodel. Dat is in BelgiŽ nog extra belangrijk dan in Nederland, omdat ze geen toestelsubsidies kennen en dus gelijk de volle mep moeten neerleggen voor een telefoon. Als de goedkoopste iPhone van 350 euro niet meer te koop is, moeten ze anderhalf keer zoveel neerleggen. Dat is nogal wat. Dat betekent dat voor veel Belgen, en dus ook veel van onze lezers, de iPhone de komende maanden ineens niet meer in het budget valt. Hoe is dat in vredesnaam niet nieuwswaardig?q
Dus zodra een onbekende anonieme bron iets meld aan een of andere fansite kopieeren jullie dit direct over omdat het apple is?

Ik denk dat ik eens anoniem ga melden dat de iphone 5 een verwisselbare accu krijgt, eens kijken of dit dan ook klakkeloos word gekopieerd.
Dus zodra een onbekende anonieme bron iets meld aan een of andere fansite kopieeren jullie dit direct over omdat het apple is?
Ja :P

Ik ken de mensen van iPhoneClub nu toch al een aantal jaar en ik ken hun werkwijze, selectie van nieuws en bronnen en dus meen ik me een beeld te kunnen vormen van hoe betrouwbaar hun nieuws is. Bovendien hebben ze een vlekkeloze track record: wat hun anonieme bronnen in het verleden zeiden, klopte in alle gevallen.
ik waardeer je eerlijke antwoord :o _/-\o_

alleen dan weer jammer dat er direct rood gemod word omdat het negatief is...
Dat is in BelgiŽ nog extra belangrijk dan in Nederland, omdat ze geen toestelsubsidies kennen en dus gelijk de volle mep moeten neerleggen voor een telefoon.
En wat is dit dan: http://telenet.be/3145/nl/thuis/mobiel/iphone ?
Hij heeft achterhaalde informatie, die wet op de koppelverkoop is versoepeld.
Dat is in BelgiŽ nog extra belangrijk dan in Nederland, omdat ze geen toestelsubsidies kennen en dus gelijk de volle mep moeten neerleggen voor een telefoon.

Het blijft hier in BelgiŽ inderdaad de norm om je telefoon los van je abonnement aan te kopen, maar sinds een jaar of twee bestaan ook hier toestellen die je "gratis" krijgt bij je abonnement. Het is wel veel minder wijdverspreid dan in de meeste andere landen, omdat het tot voor kort niet wettelijk was (koppelverkoop).
Wel offtopic maar ik constateer meteen dat als Apple een oude telefoon niet meer verkoopt dit door mensen goed gevonden wordt, als MS een veel ouder OS niet meer verkoopt is dat schandalig :P
Een telefoon heeft een veel kortere levensduur dan een OS dus dat kan goed kloppen dat je dat constateert? Nu nog duidelijk maken wat precies je punt is?

Op XP kan je zelfs nog prima doen wat de gem. consument nu nog met zijn computer doet. Op een 15 jaar oude smartphone kan je niet doen wat de gem. consument nu op zijn smartphone wilt doen...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2012 10:53]

Als een telefoon een kortere levenduur heeft als een OS.. Hoe komt dat dan dat het altijd huile huile is hier op tweakers als het nieuwe OS niet naar Android telefoon X komt? De telefoon is toch allang afgeschreven als die nieuwe versie uitkomt?

Nu nog duidelijk maken wat precies je punt is?

En er zijn ook mensen die tevreden zijn met een mid end smartphone (dat is de 3GS nog steeds). Als ik geen Apple hater zou zijn dan zou ik voor een 3GS zijn gegaan. Navigatie is de zwaarste app die ik gebruik en de iPhone 3G(S) vind ik persoonlijk kwa design velen malen mooier als de iPhone 4(S). Ik heb nu ook een smartphone van 220 euro, hier kan ik ook niet alles op wat iemand met een telefoon van 600 euro kan maar toch ben ik uiterst tevreden!

[Reactie gewijzigd door triflip op 30 juli 2012 11:03]

Huilie huilie komt weinig tot niet van de mensen die de telefoon hebben, maar vooral van mensen die hem niet hebben. Overigens wil het feit dat een telefoon niet een update krijgt naar een nieuwere Android versie niet zeggen dat hij geen updates meer krijgt.
Volgens mij ging dat meer over updates.

De laatste nieuwe Lumia's met WP 7.5 krijgen geen update naar WP 8 daar waar Apple tot nu toe al zijn toestellen steeds meenam in de updates wanneer iOS geupdate werd (de 3GS draait volgens mij de nieuweste iOS, al is het maar de vraag of het allemaal nog snel is door de toch wel oudere hardware)
Zou mooi zijn als de iPhone 4 het budget model gaat worden. Laten we eerlijk wezen, de 3GS heeft nog steeds software support voor iOS 6. Meer als 3 jaar lang software ondersteuning voor een telefoon is best wel netjes hoor! Mensen met een 3GS krijgen nog een extra cadeautje na 3 jaar...
Sorry, maar dan stop ik toch echt over naar de nieuwe iPhone en ga ik niet mn huidige 3 jaar oude 3GS upgraden om hem *nog* langzamer te maken dan ie nu al is.
Wat een onzin. Ik vermoed dat je dat baseert op wat onderbuik gevoelens en niet op feiten. Die vertellen namelijk een ander verhaal. Ik heb hier een 3GS in gebruik met iOS 6b3 en het werkt verrassend vloeiend. Hij doet zeker niet veel onder de iPhone 4.

That said, de 3GS is nog een heel capabel toestel. Zeker als je iOS fijn vind en je budget klein is, is het een prima toestel. De mensen die een 3GS kopen hechten toch weinig waarde aan specs, echter wel aan gebruikerservaring en kwaliteit.

Dus laat de mensen aub in hun waarde, en degradeer ze niet tot sheep of weet-ik-niet wat voor crap.
Ik ga volgende week een iPhone 3GS 2de hands kopen voor 100 euro (batterij is nog perfect). Dit nieuws doet me wel een beetje twijfelen. Wil graag een iPhone en niet meer dan 100 euro uitgeven (Dus ik ga nie janken dat ie niet zo snel is :P )

300+ euro voor een telefoon vind ik gewoon veel te veel voor een dingetje dat stuk is als je em laat vallen.
Off-topic: Wat gaat eigenlijk niet stuk als je het laat vallen? :P Behalve een kussen misschien ;)
Dan gaat de omgeving helaas wel stuk
waarom ga je §100,- uitgeven voor een apparaat van 4 jaar oud?
Ik kan je voor §100,- veel betere alternatieven laten zien die ook nog eens ondersteund worden met garantie e.d.
Omdat een iPhone 3GS makkelijk te bedienen is, er enorm veel apps voor zijn, er heel veel accessoires voor zijn en het een hoge verkoopwaarde heeft?
Ja omdat het een iPhone is :) Toch niet zo gek? Ik had een cheap Android die bagger was en een blackberry die is gevallen plus stuk. ik vind 300+ euro te duur voor een telefoon. En ik heb de voorkeur voor een iPhone. Waarom? omdat ik het lekker vind werken :-) en omdat ik een macbook heb en osx + ios gewoon lekker vind werken.
apple logo kan me niet schelen :P Vind iOs en osx gewoon lekker werken. Niks mis mee toch?

Ik zou voor een laptop de hoofdprijs betalen maar niet voor een telefoon of tablet. en ja 300 euro voor een telefoon vind ik veel geld.

[Reactie gewijzigd door mokkol op 30 juli 2012 11:54]

Ik gebruik een iPhone omdat het de beste keuze is en laat me niet afleiden door die cheap android ondingen. Gebruik al ver voor de iphone apple. Ik weet wat apple levert en dat is kwaliteit! Tegen lelijke google interfaces wil ik niet aankijken!
Er staat omdat hij het lekker vind werken ... en die mening deel ik volledig.
Je mag denken dat wij de hoofdprijs betalen maar het is andersom we betalen niet voor dingen die half werken (weggegooid geld).
Zoals? Noem eens wat voorbeelden. Volgens mij is het meeste Android spul wat je voor 100 euro tweedehands koopt low-end tot mid-range toestellen uit dezelfde periode als de iPhone 3GS en die zijn absoluut niet beter.
als je §100,- te besteden hebt ga je echt geen 2de hands toestel kopen, dan koop je gewoon een mooi nieuw android toestel met garantie e.d.
Voor § 100? Sorry, maar nieuwe Androids van 100 euro zijn stuk voor stuk rommel. De 3GS is echt wel beter dan dat.
Mwoh, de galaxy.. Ace was het geloof ik heeft die prijs, en heeft dat omdat het een klein schermpje is met weinig cpu en gpu eraan -- als je niet teveel high end apps draait is dat een prima toestelletje.

Dat ie beter zou zijn dan een 3gs, zelfs tweedehands, durf ik wel te betwijfelen.
Omdat sommigen een iPhone gewoon beter en makkelijker vinden.
Mag een persoon zelf kiezen wat voor toestel hij/zij leuk vind en lekker vindt werken.
Goede ondersteuning en veel meer apps dan welk ander OS ook.
En ja, er zitten bij alle "app stores" veel rommel, maar bij iOS heb je ook heel veel apps die Android bijvoorbeeld (nog) niet heeft.
idd! Een windows gebruiker koopt ook een windows computer omdat er windows opzit. Linux is veel goedkoper en je kan alles tweaken dus waarom geen Linux????

Daarom wil ik een iOs omdat het iOs is. Vind android gewoon niks, heb een android een half jaar gehad dus ik weet waar ik over praat.
Als het mogelijk was een pc zonder windows te kopen zouden veel meer mensen dat doen hoor!
En waarom is dat niet mogelijk dan?
Dit gaat echt nergens over..
ga naar de mediamarkt, zoek een goede laptop uit en vraag om die te kopen zonder windows.

Dat gaat gewoon niet. En ik ga geen laptop zonder OS via internet kopen. Dan kunnen ze je gewoon een kapotte verkopen en dan zeggen dat jij hem verneukt hebt met je installatie.
pfff ja en je gaat natuurlijk ook alleen maar naar de mediamarkt?
terwijl bijna in elk winkel centrum wel in elke straat een pc-winkel is |:(
Dat is al jaren mogelijk bij elke PC winkel in elke stad ... dat kan al meer dan 20 jaar! hoeveel slechte argumenten kan je nog bedenken?

Iemand die Linux gebruikt weet echt wel waar die een os-loze pc kan kopen.
mijn 286 was zelfs ms-dos vrij destijds ...
Die zijn os-loos en wel duurder dan een betere Dell (laat staan Medion) *met* Windows.
het gaat hier over een laptop!

ik ken geen enkele pc winkel die laptops zonder OS verkoopt hoor...
Ik zou het gewoon doen, mooi logotje enzo! Pimp pimp! En mooi voor het websites designen, pixels mooi te tellen om veranderingen te maken!

Tevens wel beter om je sleutels en phone niet samen in 1 broekzak te doen .. kan problemen veroorzaken als je van je board valt :P
100 euro is en blijft voorlopig voor een 3GS een superprijs. Tweedehands wordt er meestal flink meer voor gevraagd.
Er zijn nog genoeg mensen die zeer gelukkig zijn met de 3GS, overigens als je een nette gebruikte 3GS wild kopen betaal je ook nog een behoorlijk prijs voor, het zijn dan ook de enige telefoons die een beetje waardevast zijn, komt waarschijnlijk door de zeer goede Apple Store service, je koop toch een telefoon die bij je wensen past, en niet om er bij te willen horen??
Inderdaad, als ik eind dit jaar voor de 5 ga kijken (die ik dan wel verwacht), dan twijfel ik er niet over dat ik mijn 3GS met 32 GB in no time tegen een goede prijs kwijt kan.

(Het 32 GB model me nieuwe bootrom blijkt 2e hands heel gewild.....)
komt waarschijnlijk door de zeer goede Apple Store service
Nee het komt omdat de (nieuw)prijs van het toestel in 3 jaar tijd maar 250 goedkoper is geworden. Waar andere telefoon fabrikanten hun (highend) toestellen met 200 euro per jaar verlagen (2de en soms 3de jaar daalt de prijs minder hard). Als Apple dat had gedaan was de nieuwwaarde namelijk nu nog maar 100-150 euro en 2dehands hooguit de helft...

Dus nee heeft niks met de appstore te maken en alle smet Apple's prijzen beleid.

Zo is de Galaxy S2 bijna even goedkoop/duur als de 3GS terwijl er 2 jaar tussen zit! Tuurlijk leidt de 2dehands prijs er onder (die moet immers goed onder de nieuwprijs blijven). Het grote voordeel (voor Samsung) is dat de verkopen het hele jaar door op gelijk niveau blijven, immers daalt de vraag daalt de prijs mee zodat de vraag weer stijgt! Voordeel voor de consument is dat je door te wachten geld kan besparen en dat dat wachten niet in stappen van 1 jaar moet (zoals bij Apple)...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 juli 2012 11:24]

De nieuwprijs van een Galaxy S is nu nog steeds geen 100-150 euro, hij is gewoon ueberhaupt niet meer te krijgen (behalve restjesuitverkoop).
Belachelijk dat mensen nu nog §350,- betalen voor de iPhone 3GS. Je hebt veel betere telefoons voor die prijs met een veel betere batterij, camera en processor.
Je hebt dan wel een iPhone voor die prijs hť. In BelgiŽ is dat nog wel een statussymbool. Uit een onderzoek bleek dat de meeste duurste smartphones verkocht werden aan mensen die eigenlijk geen high end toestel kunnen veroorloven. Terwijl hoger opgeleiden meestal voor iets anders gaan. Zeer bizar.
Ik krijg het van dit soort reacties. Waarom noem je die betere telefoons dan niet?
Omdat dat er zoveel zijn....
Snap niet wat de app store service hiermee te maken heeft, sterker nog die is helemaal niet goed. Oudere toestellen werken vaak op een ouder OS om hem niet te traag te maken, de app store laat alleen de laatste versie van een app zien en daardoor voor oudere toestellen onbruikbaar.

Waardevast is echt door het Apple logo wat erop staat ;-)
Ik gebruik hem nog steeds, vanaf de dag van de release. Prima toestel, alhoewel je wel merkt dat de rest hem al heel lang geleden heeft ingehaald qua capaciteit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013