Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 20.251 •

Gamestreamdienst OnLive heeft aangekondigd dat zijn platform ook toegankelijk zal zijn op de Ouya, een goedkope gameconsole die op Android draait en volgend jaar op de markt moet komen. OnLive is al enige tijd bezig zijn ondersteuning uit te breiden.

De plannen voor de bouw van de Ouya-console werden deze zomer ontvouwd op Kickstarter. In korte tijd wist het team achter de op Android draaiende spelcomputer het benodigde bedrag van 950.000 dollar op te halen. Inmiddels is de opbrengst de grens van 5 miljoen dollar ruimschoots gepasseerd.

Inmiddels heeft de gamestreamdienst OnLive aangekondigd dat het brood ziet in het Ouya-platform. Zodra de console beschikbaar komt, naar verwachting in maart 2013, moet een OnLive-clientapplicatie standaard beschikbaar komen binnen de Ouya-interface. Hierdoor moet een speler toegang krijgen tot de spelcatalogus van OnLive, waarin games van meer dan tachtig uitgevers zijn opgenomen.

Geheel nieuw is een OnLive-client op een op Android draaiend apparaat niet; de firma Vizio heeft een settopbox aangekondigd die naast Google TV ook beschikt over ondersteuning voor OnLive. Ook is een conventionele Android-client beschikbaar.

OnLive op Ouya

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (32)

Reacties (37)

DAT veranderd de zaken...

Eerst zat ik te roepen hoe nutteloos (volgens mij) Ouya zou zijn via Android etc etc.
Maar als het daarboven ook nog eens Onlive ondersteund beginnen de mogelijkheden groot te worden.

Helaas blijft Onlive niet geheel lag-vrij en is het niet ideaal voor mensen met een downloadlimiet of fair-use-policy want streamend gamen verbruikt toch flink wat.
Dat downloadlimiet maakt volgens mij helemaal niks uit, want de Ouya is een Android Console, dus je zult hem waarschijnlijk alleen thuis of bij iemand anders gebruiken en niet onderweg, dus grote kans dat je dan gewoon een snelle wifi connectie hebt.

OnTopic:

Ik vind dit een geweldig concept en ook vooral voor ontwikkelaars van games voor Android, die krijgen nu een steuntje in de rug omdat ze weten dat er nu ook daadwerkelijk een Android console komt.
Heb je het artikel wel gelezen? Of weet je niet wat Onlive is?
Hij ging even uit van de Nederlandse markt, waar het woord datalimiet alleen bij mobiele verbindingen voorkomt.

Verder is het internet ook niet klaar voor OnLive. Je downloadsnelheid is meestal wel in orde (en anders doe je 720p ipv fullHD) maar die latency maakt het spelen van elke snelle game onmogelijk.
Dat we in Nederland geen downloadlimiet aan huis kennen wilt niet zeggen dat het in elk land het geval is.

ot; Ik was zeer geÔnteresseerd in dit apparaat, met de komst van XBMC naar android was mijn interesse gegroeid. Maar ik ben toch mijn interesse verloren bij het zien van de verwachte leverdatum, dit is namelijk Maart 2013, dat duurt mij gewoon veel te lang.

En eigenlijk bevalt de controller mij ook niet, de knoppen zijn geplaatst zoals op een XBOX controller, maar ik vind persoonlijk die van Playstation fijner.
Maart 2013 lang? Die machine is nog lang niet af he? Ik vind Maart 2013 juist erg optimistisch, zelfs tot het naieve af als je zo'n apparaat nog helemaal moet gaan produceren en naar de markt moet brengen. Het zou met niks verbazen als het Oktober 2013 wordt op z'n vroegst.
Vind je die van ps fijner omdat je beiden uitgebreid getest hebt of omdat het de enige is die je gebruikt?
Want imo en die van de meeste die ik ken die beiden gebruiken verkiezen de xbox controller wegens zijn betere plaatsing van de analoge knuppel en de triggers.
Idd, vind je op vele fora terug.
Ook het feit dat de triggers van de PS eigenlijk niet zo fijn werken voor racegames en bij shooters vaak de buttons ipv de triggers worden gebruikt blijf ik ook nog altijd raar vinden.

De controller lijkt me overgens nog wel prima, maar zijn die OnLive games daar dan op aangepast?
ik heb beide controllers (ps en xbox); en die van de xbox is de enige die ik gebruik voor
al m'n pc games ...

zegt genoeg, nietwaar???

edit; en met 'al' m'n pc games bedoel ik dan die games waar een controller het fijnst speelt zoals arcade racers (voor het beter racewerk heb ik een stuur), platformers, beat'm ups, adventures, ... zowat alles waar het leuk is om achterover te zitten en de precisie van muis en keyboard niet echt nodig is..

het zijn vooral de plaatsing van de analoge sticks en de dubbele triggers die juist de xbox controller zoveel beter maakt voor games .... de 'drukgevoelige' knoppen (die de xbox ook heeft trouwens!) kunnen daar in de verste verten niet tegenop

[Reactie gewijzigd door bogy op 30 juli 2012 01:25]

[beetje offtopic]
Ik moet de comment van Bogy een klein beetje nuanceren. De X360 controller heeft geen pressure sensitive (face) buttons, enkel de analoge sticks en triggers hebben verschillende gradaties. De vroegere xbox 1 controllers hadden wel pressure sensitive buttons.

[ontopic]
Het idee achter de Ouya is natuurlijk knap, een open source hardware device waar devs "gratis" voor kunnen ontwikkelen. Naar de klant toe wordt het interessant dat je van alles een demo of gratis versie zal hebben.

Om eerlijk te zijn vind ik de uitvoring maar wat matig. Ik zit nog niet waarom ik dit device zou moeten kopen in plaats van een Android tablet. Je kan op een tablet ook een controller hangen en naar gelang het merk kan je die ook aansluiiten op je TV.

Verder heb ik wat zorgen bij de praktische uitvoering en haalbaarheid van het project. Zoals Armageddon_2k1 hierboven ook al zegt is maart 2013 toch al kort bij. Het project heeft zelfs nog geen prototype laten tonen, ze zeggen dat ze wel een werkend prototype hebben. Zelfs de Cinical Brit (Totalbiscuit) heeft zijn mening hierover uitgesproken (ref http://www.youtube.com/watch?v=Uya2-w_chUY ).

De beslissing om OnLive te ondersteunen is zeker een goede beslissing. Gamers zijn dan niet meer beperkt tot het aanbod in Android games. Ik heb zelf nog geen gebruik gemaakt van OnLive maar ik hoor dat 't wel schijnt te werken. Je moet er natuurlijk niet mee competitie liggen Quaken (oid) maar verder ligt alles binnen de mate van redelijkheid.

Na wat even zoeken zag ik dat OnLive al een Android app heeft, dit lijkt me dus gewoon een reclame campagne. (https://play.google.com/s...m.onlive.client&hl=en)
Om eerlijk te zijn vind ik de uitvoring maar wat matig. Ik zit nog niet waarom ik dit device zou moeten kopen in plaats van een Android tablet.
Wat dacht je van de prijs.. dit apparaat ging 99 dollar kosten? veel succes om daar een fatsoenlijke tablet van te kopen
Als je in Kansas woont en die 1Gb Googleverbinding hebt, dan moet het toch flink lag-vrij zijn? Overigens vond ik het aardig goed speelbaar.
Dat ligt aan waar de server staat, zelfs met een 10Gbit lijn heb je te maken met de lichtsnelheid.

Meestal moet een server binnen zon 80km staan om zonder al te veel lag te streamen.
FPS lag krijg je bij lage bandbreedte, maar bij lage ping krijg je inderdaad input lag (het duurt dan even voordat er wat op het scherm verandert).

Voor precieze muis bewegingen is het imo niet heel erg geschikt maar met de controller heb je niet zoveel last van input lag en is het zelfs nu al prima te doen vanuit NL.
er zijn genoeg gebieden die al moeite hebben met online spellen die in de EU worden gehost... vooral sommige dsl en kabel bedrijven (ahum caiway) durven ping tijden van 120ms normaal te vinden.. tel daar de 60ms erbij die ik hier heb naar de vs en en je wordt niet eens toegelaten tot de meeste servers...

komt er nog de wifi vertraging bij (want wifi veel meer lag dan over utp)

met andere woorden, onlive zal eerst in de eu moeten gaan hosten voor het een beetje leuk wordt en zelfs dan gaan er heel wat mensen afvallen.
OnLive host nu al in Engeland, en dat speelt behoorlijk fijn! Zoals @Wolfos aangeeft weinig tot geen (merkbare) lag met controller. Helaas kunnen vanuit NL nog geen games worden aangeschaft.

Gaikai werkt trouwens ook best goed, maar geen idee waar die servers staan.
"...heb je te maken met de lichtsnelheid."

Er is niks mis met de lichtsnelheid hoor.
Het zijn al die schakelelementen tussen de kabels die de boel vertragen.
Ik heb onlive wel eens geprobeerd onder windows, en dat was veel te traag om prettig te spelen, voor een RTS is het te doen, maar een FPS of racegame is er niet mee te leven.
Het idee is leuk, maar om cloud gaming een succes te maken is toch minimaal een 100 Mbit glasvezel verbinding nodig naar mijn idee. De lag moet niet meer dan 20 a 25 ms zijn, en dat is moeilijk met het huidige systeem.
Dit neemt ook een van de boeroepers argumenten gedeeltelijk weg - dat piraterij de OUYA parten zou spelen. OnLive games kan je niet (illegaal) kopiŽren aangezien je voornamelijk een video stream binnenhengelt - met alle voor en nadelen van dien. Nu nog makkelijk je games op OnLive kunnen publiceren.
Mjah, die zagen het woord "hacken" en dachten meteen dat alle games dan gratis gemaakt konden worden. Lijkt me dat de payment API niet open source gaat worden en er bij misbruik gewoon bans uitgedeelt worden.
Aangezien de betalingen in-game uitgevoerd worden zal het niet zo snel gehackt worden.

Daarnaast word de machine meteen gewiped als je het root, dus je kan niet EN hacken EN Ouya games draaien.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2012 18:33]

Dat is niet geheel waar, indien je de developers optie kiest, krijg je namelijk een console welke al standaard geroot is, achja kost je wel 699 dollars ex. verzenden en invoerrechten, maar dan heb je hem tevens al in december van dit jaar ;)
Ja, maar dan heb je hem ook zonder case. Krijg je alleen een circuit board met beta software erop, da's niet voor consumenten bedoelt.

Daarnaast gaat niemand $600 extra betalen om gratis games te kunnen spelen.
Waarschuwing: Je kan Onlive wel gebruiken in Nederland maar geen games kopen, daar heb je namelijk een Engelse of Amerikaanse creditcard voor nodig. Zo langzaam als het momenteel gaat duurt het nog een jaar of 50 voordat ze heel Europa dekken.
Maar je moet games toch kopen/huren wil je ze kunnen spelen?
Ja, en nee. Je kan voor vrijwel iedere game op Onlive gratis 30 minuten een trial spelen.
Klopt, en die kan je niet direct toevoegen vanuit NL, je krijgt een melding "You are out of your home country". Heb laatst nog aan support (goede support via chat trouwens) gevraagd of ze me wat meer konden vertellen over een release in NL, maar daar kon hij niets over kwijt.

Momenteel staan de dichtstbijzijnde servers voor ons in Engeland, en dat speelt best goed! Hoop dat de ontwikkelingen sneller zullen gaan.

Gaikai is trouwens ook al prima speelbaar vanuit Nederland, wie zou er sneller zijn met uitrollen? :)
Gaikai was vrijwel meteen al speelbaar vanaf zo'n beetje overal. Onlive is beschikbaar in 3 landen, 3 jaar na lancering.
Wie er sneller is met uitrollen is dus niet echt meer een vraag.
Hmm dit begint toch interessanter te worden met de dag, door onlive alleen al zou dit een succesvol apparaatje kunnen worden.

99§ voor een apparaatje welke op Android draaid en dus in mate 'hackbaar' is, XBMX en onlive,.. :)

[Reactie gewijzigd door killerbie op 29 juli 2012 18:47]

Deze optie geeft denk ik developers ook de tijd om hun games te optimaliseren voor de Ouya, maar dan moeten die er natuurlijk wel komen. Anders wordt de titel waarmee geadverteerd word waardeloos.
Voor iedere console geld de zelfde regel: De games maken de console. Gelijk bij launch de bibliotheek van Onlive er bij hebben is natuurlijk lekker maar zonder internet met de snelheid van Google Fiber heb je er weinig aan.

Maar ik wil ook helemaal niet de zelfde triple A games spelen die er zijn voor de PC & huidige console. Ik hoop toch dat dit de console word waar veel creatieven en innovatie games worden uitgebracht. Er zijn daar wel een paar pareltjes te vinden op xbox live & psn. Maar zonder support van Sony of M$ is het bijna onmogelijk om daar games voor te ontwikkelen. De prijzen om een game daarvoor uit te brengen zijn echt belachelijk hoog. Kleine patch voor een game als Super Meat Boy is 10k en bij grote games kun je daar nog een nul aan toevoegen.
Dit was mijn gedachte ook, games is wat de OUYA maakt of molt. Een $99 console is natuurlijk erg leuk, maar zonder games die iedereen wil hebben begin je er natuurlijk niets mee. Ze hebben er nu net iets meer dan 40.000 verkocht via preorder en zullen er nog eens 40.000 voor de verkoop hebben op de release date. Daar gaan ontwikkelaars niet voor ontwikkelen (aangezien ze geen $60 per game kunnen vragen), wellicht dat een aantal ontwikkelaars hun bestaande Android games geschikt gaan maken voor de OUYA (controller). Maar wat voor games zullen de top games voor de OUYA zijn?
Ik denk dat veel mensen het alleen al zullen kopen door games die beter spelen op Ouya maar ook voor Android beschikbaar zijn.

AAA games zullen er wel niet zo snel komen maar ik denk dat er wel aardig wat indie games uit gaan komen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 29 juli 2012 20:43]

Ligt er maar aan wat je een AAA-game noemt. Tig miljoen polies in 1920x1080 met allerlei mooie HDR, SSAO, edge-detect AA en noem maar op. Nee, dat zal er niet op komen, misschien met OnLive, al ben ik daar persoonlijk geen fan van.

AAA-games in deze context zal je meer moeten zien als Rovio, Zynga en PopCap spellen. Dat zal prima lopen op een console als deze.
Er zijn al veel android games geschikt voor een controller, van max payne tot GTA3, van riptide tot allerlei emulatoren...
Ik denk dat de meeste games die gemaakt zijn voor tablets prima te spelen zijn op dit apparaat (ivm de hogere resolutie voor tv's). Dat is meteen een flink assortiment.

Een simpel patchje eroverheen voor de controls (behalve fruit ninja achtige games) en het gaat prima werken.

Denk ook aan de GTA3 poort die juist weer erg kut werkte ZONDER controller. Die is dus prima te spelen met dit apparaatje.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 29 juli 2012 22:24]

de meeste android games van nu zijn voor de casual gamers gericht en speel je normaal maar 30 minuten lang per dag. dat is voor een echte gamer veelte weinig die spelen zo 4 uur per dag

als Onlive Triple A games goed kan ondersteunen zonder al teveel input lag dan zal de OUYA pas echt een console zijn waarmee men de Hardcore/Enthusiast gamer kan aanspreken

[Reactie gewijzigd door firest0rm op 30 juli 2012 22:43]

Nothing to see here...move on

[Reactie gewijzigd door Falcon op 17 augustus 2012 20:17]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013