Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties, 18.766 views •
Submitter: Denzo

Nvidia zou van plan zijn om halverwege augustus de GTX 660 Ti-videokaart aan te kondigen. De nieuwe kaart zou gebaseerd zijn op de Geforce GTX 670, maar minder geheugenbandbreedte hebben vanwege een krappere geheugenbus.

nVidia GeForce-logoDat meldt de Zweedse website sweclockers.com. De nieuwe kaart krijgt een basiskloksnelheid van 915MHz, een boost frequency van 980MHz en zou daarnaast beschikken over 1344 cuda cores en 2GB gddr5-geheugen. Die specificaties komen overeen met de GTX 670, die al een tijdje op de markt is. Het verschil zit hem in het geheugen; de 2GB gddr staat bij de GTX 660 Ti via een 192bits-geheugenbus in verbinding met de gpu, terwijl deze bus bij de GTX670 256bits breed is. De effectieve geheugensnelheid is met 6008MHz wel identiek.

Omdat de GTX 660 Ti op veel vlakken overeenkomt met de GTX 670 is het waarschijnlijk dat de kaart op dezelfde GK104-gpu gebaseerd is. Volgens de bron van sweclockers zou Nvidia voornemens zijn de kaart op 16 augustus te presenteren, mogelijk tijdens de GamesCom-beurs die dan plaatsvindt in Keulen.

Reacties (64)

Reactiefilter:-164062+129+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
2GB is niet mogelijk met een 192bit bus dan zal het 1,5GB of 3GB moeten zijn.
2GB is prima mogelijk met een 192-bit geheugenbus. :Y
Dezelfde truuk heeft Nvidia eerder uitgehaald met de GTX 550Ti.
Deze heeft 1GB aan VRAM, en een 192-bit geheugenbus.

Vrij onconventioneel zo'n asymetrische VRAM/geheugenbus verhouding, maar het kan dus wel.

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 27 juli 2012 15:49]

das een goeie ja :) Slordig tweakers.
Denk dat hij toch wel lekker gaat bottlenecken, ook de 670 en 680 hebben veel baat bij geheugen overklok.
2GB is niet mogelijk met een 192bit bus dan zal het 1,5GB of 3GB moeten zijn.
Je hebt gelijk. Ik lees op meerdere sites dat de 660Ti minder geheugen heeft:
While the GeForce GTX 670 has either 2GB or 4GB of GDDR5 memory on a 256-bit interface, the GTX 660 Ti will reportedly have 1.5GB or 3GB of GDDR5 memory with a 192-bit interface
Zie ook http://www.techspot.com/news/nvidia-geforce-gtx-660-ti-expected-by-mid-august-for-299
Wat voor een rol zal deze kaart gaan vervullen? Budget? Middenklasse?

(Ben op zoek naar een vervanging voor m'n stoffige 285, wellicht het wachten waard)
Hogere middenklasse, de 670 heeft een leuk oppervlak, en dat moet betaald worden (chips reken je per wafer af, hoe minder er op 1 wafer passen hoe duurder je chip). Als ik zo de gegevens bekijk is hij memory-limited, waardoor ie het bij hogere resoluties minder goed zal doen. Nou gamet iedereen op 1080p naar het schijnt, maar het blijft zuur dat NVidia zo op de lagere resoluties mikt. AMD gaat vaak minder hard omlaag als je naar 2560x1600 overschakelt dan de Green Goblin. Zodra je het over meerdere schermen hebt (of straks 4k) ga je dat wel merken.

Ik verwachtte eigenlijk eerst een 660 Vanilla, gebaseerd op een kleiner (en dus goedkoper) chipje, die voorzien is van genoeg geheugen. De daaronder gepositioneerde kaarten worden vermoedelijk ex-500s, aka ex-ex-400s ;)
(en dat kan ook best, zoveel splinternieuwe functies zijn er niet bijgekomen de laatste tijd, en hoewel ik een hekel aan rebranding heb, is het voor budget-GPUs minder belangrijk. Om de prestaties doe je het daar toch niet... )
Kleine correctie:

Traditionele memory limit in verband met de resolutie loop je tegenaan bij te weinig vram (in MB's). De 660 (ti) schijtn echter even veel vram te krijgen als de 670.

Een lagere geheugen bandbreedte hakt in je prestaties, ook op lagere resolutie.

Dit kun je heel goed zien bij kaarten met zowel ddr als gddr uitvoeringen (en de invloed van ddr snelheid bij de amd apu's). Daarnaast kun je zelf met overclocken ook eens naar je gains kijken. Bij het overclocken van het geheugen krijgt mijn GTX 460 een flinke speed boost.

Benchmarkje:
Looking at the data for AMD, it is clear that memory bandwidth plays a substantial role in graphics performance. We identified 3 pairs of graphics cards with similar GFLOP/s, but very different 3DMark scores. In each example, one of the two graphics cards has ~2X the memory bandwidth of the other and higher performance as a result. The Radeon HD 3870 and 4670 were the pair we mentioned on the earlier page. The 3870 has 2.13X the memory bandwidth of the latter, which translates into the 36% better performance that we already observed. In a similar vein, the Radeon 4870 and 4850 achieve 14% and 27% higher 3DMark scores over their bandwidth starved cousins. The 4870 actually understates the advantage of memory bandwidth, because the shaders are less capable than the 5850’s – about 12% lower in terms of GFLOP/s. All together, the 78% higher memory bandwidth raises the performance by 30%.
....

What is intriguing about the examples above is that both AMD and Nvidia graphics cards show similar sensitivity to the memory interface. In most of the cases we analyzed, 2X higher memory bandwidth yielded ~30% better 3DMark Vantage GPU performance. A good estimate is that performance scales with the cube root of memory bandwidth, as long the memory/computation balance is roughly intact.
http://www.realworldtech.com/gpu-memory-bandwidth/2/

Overigens gaat per game de impact heel erg verschillen.

Even iets heel anders; stel dat de 660 onder de ¤300 euro komt dan weten we dus nu dat er een flinke marge op de 670 en de 680 zit (!). Immers ze gaan geen kaarten met verlies verkopen en het is dezelfde chip met dus dezelfde kosten. Weet alleen niet wie de pcb kosten betaalt... Nvidia of de partners...

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 28 juli 2012 02:00]

Dat er veel marge opzit wisten we al. De huidige GTX680 is gebaseerd op de GK104, terwijl "men" eerst dacht dat de GTX680 gebaseerd zou zijn op de GK110, een veel grotere chip. Echter was de GK104 tov de 7900 serie van AMD zo snel, dat ze daar de GTX680 van gemaakt hebben.

De GK104 is eigenlijk een "budgetchip" die voor relatief veel geld verkocht wordt. Ik denk dat ze hem zelfs voor de helft van de huidige prijs nog met winst verkopen. De GK104 is eigenlijk een mid end chip.

Lees de eerste alinea van dit artikel maar eens:

http://nl.hardware.info/n...ils-gk110-kepler-gpu-vrij

[Reactie gewijzigd door Format-C op 28 juli 2012 08:32]

Ik ben bang met deze spec dat hij rond de 275/300 euro gaat kosten, echter is de vraag hoeveel performance deze kaart verliest door de 192 bits geheugenbus tegenover de 670, anders kon dit best wel eens een topper worden.

En zal AMD de 7870 en 7850 behoorlijk in prijs moeten verlagen.
Die AMD kaartjes zijn anders een stuk beter gaan presteren sinds Catalyst 12.7. Een 7970 gaat harder danwel net zo hard als een GTX 680 op t moment. De 7950 is min of meer gelijk aan een GTX 670.

Verder denk ik niet dat de GTX 660 onder de 290 komt. Momenteel heb je een 7870 voor 250 euro. Zoals je weet is een 7870 zo goed als gelijk aan een 7950.

Vraag is of ze dan uberhaupt hoeven te zakken in prijs. Denk het niet.
Als ik naar recente reviews kijk zijn de gtx680 en gtx670 echt nog wel een stukkie sneller dan de concurenten. Nvidia kaarten zijn namelijk ook een stuk beter gaan presteren na driver updates

Het is goed mogelijk dat de gtx660TI gaat concureren met de hd7950.
drivers die de details uit textures etc omlaag halen, was daar ook niet laatst nog een bericht over op Tweakers? In benchmarks is de 7950 we; echt een tikkeltje langzamer dan de 670gtx, de 680gtx en 7970 liggen wel meer op 1 lijn.
nahja ligt eraan hoe mensen het opvatten, maar bij de oude 6970 leken de textures scherper te zijn in bepaalde configuraties bij het gebruik van nieuwe drivers.

edit: onderbouwing http://www.tomshardware.c...tion-graphics,3173-3.html

[Reactie gewijzigd door Rin op 27 juli 2012 21:02]

In dezelfde topic word al gezegd dat dit opgelost is in Catalyst 12.4, maar goed altijd interessant om te vergelijken.
Het is niets meer om proberen de hd7970 interessanter te krijgen door te cheaten.
Je haald er tenslotte dingen uit waar door de kaart sneller word. Dingen die er niet uit horen standaard. Het is nu al de 2e keer dat dit bij AMD gebeurd, van wat ik weet.

[Reactie gewijzigd door 304087 op 28 juli 2012 12:25]

Duidelijk een overschot aan goede yields......... maar het lijkt er op dat ze zichzelf nu in de weg gaan zitten tegenover de 670...... wie gaat er nou nog voor de 670?? Zeker als het prijsverschil pakweg 100 euro wordt, wat mij logisch lijkt.

Die 192bit bij 6000mhz is nog steeds zat op reso's zoals 1080P.
Duidelijk een nieuwe prijs/kwaliteit koning in opkomst...

[Reactie gewijzigd door A87 op 27 juli 2012 15:03]

maar was dat met de gtx460OC en de gtx560Ti ook niet al? Die deden ook niks/weinig onder voor een 470/570...
Echt wel! Een voorbeeld.. Mafia 2 op 1080 p met alles op hoog..... 17 fps op zon 560ti en 60 fps op een 580 doordat die kaarten een zwaar gebrek hadden aan geheugen en bandbreedte.
Dit heb ik dus praktisch ondervonden en ik kan het weten want ik had een 560 ti in sli een GTX 480 in sli en nu een 580 in sli en heb de kaarten ook single gedraaid.

De 560 ti en 460 oid waren echt mainstream instap kaartjes.. leuk voor max 1600 reso.. verder hadden die kaarten aan van alles een chronisch gebrek, dit is niet het geval bij de 660 ti.
Ook op crysis 2 haalde ik op Ultra zo´n 12 fps op een GTX 560 ti en op een 580 gewoon netjes 44

[Reactie gewijzigd door A87 op 27 juli 2012 20:30]

Ik speel niet echt de zwaarste games maar mijn 460 weet alles wat ik speel nog goed te handelen op full-hd. Ligt er maar net aan wat je eisen zijn, maar het waren toch mid-end/low high-end kaarten.
Ik snap überhaupt niet waarom je van mid-range kaarten verwacht alles volledig op te kunnen krikken. Bovendien lijkt me wat behoorlijk mis met je pc als je in mafia 2 op 1080p maar 17 fps haalt met een 560. Ik haal met een 5770 boven de 30, inclusied 16x AF.

OT:

Het verkleinen van de geheugenbus is wel te verwachten. Het is wel Dé manier om kosten te drukken zonder enorm veel prestatieverlies. AMD heeft dat ook vaak genoeg gedaan met de 5700 serie t.o.v. de 5800 serie. De 5700 was gewoon alles precies de helft van de 5800.

Nu nvidia ook in het middensegment komt met de 600 serie zal bij AMD ook flink een hap uit de prijs moeten voor de 7800 kaarten. Die 7870 is toch echt te prijzig in mijn ogen.
Hoezo goede yields? De De GTX 660 Ti bevat net als de GTX670 en de GTX 680 een GK104 GPU. Bij de GTX 670 is één van de acht SMX clusters uitgeschakeld (shaders, texture units en nog wat andere delen). Bij de 660 Ti is er ook nog eens één van de viermemory controllers uitgeschakeld.

De vraag is natuurlijk of deze delen uitgeschakeld zijn om de chips als een lager model te kunnen verkopen (nVidia zal alsnog winst maken op de chips), of omdat deze delen defecten bevatten en op deze manier de chips alsnog verkocht kunnen worden (dit is het in verleden ook gedaan).

In het geval van het laatste zijn de yields van de Gk104 dus niet zo goed.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 27 juli 2012 20:25]

Als dat zo is, en de chips van de 670 nog aanwezig zijn is er een kans om ze terug te kunnen flashen als ze het reference design en defecte/uitgeschakelde chips gebruiken.

Zou best cool zijn.
Beter nog, betaal voor een 660ti en krijg een 680! Ik denk alleen niet dat nVidia zo stom is om het te doen. Ze weten waarschijnlijk ook wel wat er met de omzet van de 6970 is gebeurd.
Deze zal qua prijs/prestatie vast interessant worden, net zoals de 560ti dat was.
de 660 zal denk ik een vrij interessante videokaart worden. Momenteel is de 670 goed voor bijna alles en een afgeslankte versie (660) zal het prima doen naar mijn inzien. :)
Ik ben benieuwd naar de TDP. De TDP van een GTX670 is 170 watt, wat op zich al erg netjes is. Hopelijk zit deze onder de 150 watt zodat je aan 1 PCI-e stekker genoeg hebt.
en zeggen dat de gtx670 al bijna even goed is als de gtx680...
ja kijk naar de ASUS GTX670-DC2T-2GD5 top editie nou die haalt evenveel als de ASUS GTX680-DC2T-2GD5 top, alleen is hij wel heel exclusief en ik heb hem ook bestelt maar moet nog lang wachten waarschijnlijk dus die 660(ti) komt daar niet in die buurt mits er niet een ASUS GTX660-DC2T-2GD5 top komt
Als ik het goed gegrijp beweer je dus dat alle DC2 Top kaarten in de 6 serie van Asus ongeacht het model onngeveer het zelfde presteren.

Waarom heb ik hier mijn twijfels over................... :+
denk dat hij de OC Top editie bedoelde en als je het geluk hebt dan zijn ze idd even snel
ja die bedoel ik ook.

http://nl.hardware.info/p...t-2gd5#tab:testresultaten vs
http://nl.hardware.info/p...t-2gd5#tab:testresultaten

nou dat verschil is so klein, maar de prijs 111 euro minder
1.5 zou op zich nog wel net genoeg zijn voor 1080p en lager, maar dan kom je toch al gauw tekort met komst van grafische mods en dergelijke voor de nieuwste games.

[Reactie gewijzigd door P van H op 27 juli 2012 15:43]