Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 34, views: 31.153 •

Microsoft heeft de ontwikkeling van Microsoft Flight en de Kinect-game Project Copernicus stilgelegd. Als gevolg daarvan wordt een deel van het personeel van de studio in Vancouver ontslagen. Hoeveel mensen moeten vertrekken, is niet bekend.

Op Twitter en Facebook verschenen eerder deze week berichten dat er personeel ontslagen was bij de Microsoft Game Studio in Vancouver. Er waren zelfs berichten dat de hele studio gesloten zou worden. Dat is niet geval, meldt Microsoft nu aan website Kotaku, maar een deel van het personeel is wel op straat gezet. Microsoft heeft de ontwikkeling gestaakt van Microsoft Flight en van een game die de werktitel Project Copernicus droeg. Er zijn echter nog wel projecten waaraan doorgewerkt wordt, stelt Microsoft, al is niet bekend welke. De softwarereus wil bovendien niet bekendmaken hoeveel medewerkers hun congé hebben gekregen.

Microsoft zal Flight voorlopig nog wel blijven ondersteunen, wat wil zeggen dat de gratis pc-game voorlopig nog gedownload kan worden en dat Microsoft de bijbehorende site in de lucht houdt. Microsoft Flight verscheen in februari. In de basisversie van de game kunnen spelers rondvliegen boven het grootste eiland van Hawaii. Microsoft verkoopt echter ook de Hawaiian Adventure Pack, waarmee de rest van de eilanden van de archipel wordt toegevoegd, samen met 20 nieuwe missies en de Vans RV-6A, een kleine tweezits-laagdekker. Project Copernicus was een educatieve game voor kleuters, die met Kinect bestuurd kon worden. Microsoft werkte samen met Sesamstaat en National Geographic aan dit spel.

Er vielen dit jaar al eerder ontslagen bij studio's in Vancouver. Zo besloot Activision in juni om Radical Entertainment op te heffen, dat vlak daarvoor Prototype 2 afgeleverd had. Capcom ontsloeg deze maand twintig mensen bij de studio die Dead Rising 2 maakte en Rockstar besloot zijn studio in Vancouver naar Toronto te verhuizen.

Update, 14:18: Volgens MCV is Microsoft van plan een nieuwe studio in Londen te openen. Het bedrijf zou op zoek zijn naar personeel om de studio te leiden. In een verklaring aan MCV meldt Microsoft dat het voor de Engelse hoofdstad heeft gekozen omdat EMEA (de zone met Europa, het Midden-Oosten en Afrika) een 'key market' is. Microsoft heeft al drie studio's in het Verenigd Koninkrijk; het in platformgames gespecialiseerde Rare, de Fable-ontwikkelaar Lionhead en het nieuwere Soho Studios.

Project Copernicus

Reacties (34)

Dat had ik ook eerlijk gezegd wel verwacht. Ik heb niet ingezien, waarom dit ooit winstgevend zou kunnen worden, als ze tientallen euro's gaan vragen voor een "gebiedje" en vliegtuigen, die niet eens de kwaliteit hebben van de third party add ons van FSX &FS9.
Dit lijkt nog wel een beetje op de demo van FSX, waar je Sint Maarten tot je beschikking had en een paar missies had.
De echte vliegers spelen nu nog FSX of zelfs nog fs9, dat vanwege de add ons ontzettend leuk is.
100% mee eens

Die jongens van REX, Active Sky, PMDG, Aerosoft en ga zo maar door werken zich kapot en leveren prachtige add ons af. Je hebt wel een veel krachtigere computer nodig. Na 10 minuten had ik het gezien met Flight. Het is gewoon een gefaalde arcade game.
en de mooie gratis scenery files van NL2000 die prachtige plaatjes leveren voor Nederlands landschap in Flight simulator X :P
Volgens mij probeerde MS gewoon dat Train Simulator model over te nemen waar er daadwerkelijk mensen zijn die 2000$ aan DLC gekocht hebben(vraag me niet waarom).
"De echte vliegers"....

Hoe "echt" vlieg jij dan, want Flight is een stuk beter op het gebied van flight models dan FSX (addon of niet). En dat zullen de "echte vliegers" toch belangrijk vinden lijkt mij?

De third-party addons die FSX maken tot wat het tegenwoordig is kosten ook tientallen euro's per stuk. In Flight pik je een tot in de puntjes afgewerkt vliegtuig op voor ¤15.... goedkoper dan vergelijkbare kwaliteit payware voor FSX. Idioten in FSX leggen zo ¤30 neer voor één vliegveld, of ¤40-50 voor een gebied de helft van het formaat van wat er in Flight is te krijgen....

Hier van een echte vlieger; Flight is erg leuk! De dingen die er moeten zijn om de vliegervaring leuk te maken en enige immersie bieden zitten er beter in dan in FSX of FS9. Het draait prima en vloeiend op 4-5 jaar oude hardware (doe dat eens met FSX op dezelfde kwaliteit). En een wilde gok zegt mij dat 90% van de mensen die jij échte vliegers noemt waarschijnlijk niet fatsoenlijk met VOR's op een OBS overweg kunnen, of leuk een NDB QDM/QDR kunnen intercepten (laat staan full IMC NDB approach :P). En die missen daardoor heel wat in Flight.

Al met al blij dat de boel nog wel beschikbaar blijft, en ik hoop dat het team het in de toekomst nog eens kan proberen!
Jammer, waarom maken ze geen betaalde game van Microsoft Flight? Het lijkt erop dat deze spellen niet echt een kans hebben gekregen om succesvol te worden.
Als iedereen ook netjes zou betalen voor zijn games....
De piraterij valt best mee. FSX verkocht jaren na de release nog redelijk "vlot".
Alleen is het publiek voor dit soort simulators vrij beperkt.
Het publiek is dan wel beperkt, het publiek gaat er wel serieus voor zitten, neemt de tijd het te leren spelen, koopt in ieder geval een joystick en waarschijnlijk later nog wel wat spullen. Ik denk niet dat er veel serieuze flight simmers zijn met een leuke setup die niet die 20 euro of zo willen betalen.
MS Flight had dat ook wel kunnen vragen, maar dan had het wel veel groter moeten wezen. Ook is MS Flight arcade, dus hadden er ook meer arcade-missies in moeten zitten om de arcade-spelers te trekken. Denk aan dogfights en (van die Red Bull Air-) races.
Flight Simulator en Flight hadden de twee grote vlieggames kunnen zijn die alle markten konden bedienen, maar Microsoft ging toch liever voor een random free to play game met betaalde add ons. Jammer, vind ik.
Publiek is inderdaad wel beperkt. Maar als je op de FS Event dagen op Lelystad komt kijken.. wauw.. wat een handel :) complete 737 cockpits op 80% schaal, kost 15.000 euro maar dan worden ze wel thuis voor je in elkaar gezet. Honderden euro's aan randapparatuur als je echt wat leuks wil doen, en een zeer fanatieke community (bijv. IVAO).
Maar dar heeft MS natuurlijk weinig aan. Hoewel ik denk dat de FSX serie indertijd niet verlieslatend was.
Ze hadden echt alles wat FSX en FS9 een goede game maakten weg gehaald, add-on support, realisme, een open wereld.
Met flight hoopten ze een nieuwe markt aan te boren van "casual flight simmers"
Alleen dat voor een casual speler een simulatiespel als Flight veel te lang duurt. De hardcore flightsim spelers vinden het terecht een flauw aftreksel en de casual gamers komen niet.
Een recept voor mislukking denk ik.
Dat wel ja, je maakt een product wat voor geen van beide doelgroepen geschikt is.
Het concept is prima, de simulatie zelf is uitstekend. Ze zijn alleen de verkeerde weg in geslagen door niet te luisteren naar de community, wat juist zo belangrijk is bij de FS franchise. De community verwacht een simulatie met complete vliegtuigen, jets, etc.

Microsoft heeft de deur dichtgegooid naar 3rd party developers, waardoor veel ontwikkelaars bij FSX bleven.

Microsoft zelf heeft vliegtuigen uitgebracht als DLC zonder volwaardige cockpits, met een meer arcade gehalte (om ook de mensen die zich minder verdiepen in het vliegen toch iets leuks aan te kunnen bieden). Daarmee hebben ze de die-hard sim-community niet kunnen voorzien van een complete simulatie.
Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat. Ik ben een milde FS-liefhebber: vind het geweldig om te doen, maar een paar keer per maand is voor mij voldoende.

Daarvoor heb ik FS9 en FSX geinstalleerd staan, met add-ons als Level-D 763, FSPassengers, etc. Ook NL2000 (voor de paar keer dat ik boven Nederland vlieg) maakt het allemaal een stuk realistischer. Online wordt er met IVAO gevlogen.

Ok, bij de introductie van FSX (en ook bij FS9) duurde het een langere tijd voordat de belangrijkste add-ons over waren. Dat is het nadeel van een dergelijke community. Maar als ik een mooie scenery wil hebben van het vliegveld van Valencia in Venezuela, dan VIND ik die ook.

Goed, dan MS Flight. Je begint met een gratis versie (had FSX ook, FS9 naar mijn weten niet) waar je beperkt wat kunt vliegen. Prima, zo kun je een spel proberen. Echter, als je een wereldwijde versie wilt, want je hebt zin om van Amsterdam naar Kaapstad te vliegen (ze zijn er, ik houd het bij vluchten tot 2 uur ;) ), dan... euh... tja... Dat kan niet. FSX kostte me zo'n 50 of 60 euro bij introductie, maar dan had ik wel de hele wereld.

Dat je dan ook nog eens 3rd party add-ons gaat weigeren... Microsoft begrijpt schijnbaar echt niet wat een trouwe groep volgers FS heeft, die het kopen JUIST vanwege de add-ons. Daarnaast is het nog een goed 'speelbaar' stuk software, dit in tegenstelling tot Xplane, welke door veel mensen te onvergeeflijk gezien wordt.

Microsoft, gooi het open. Dan zul je zien dat het een succes wordt!
Ik ben helle maal met je eens.
Maar vergeet niet dat je nast xplane ook flightgear heb en ik denk dat de meesten mensen over gaan naar xplane of flight gear.

Maar ik moet zeggen dat flightgear ook zijn problemen heeft met namens weinige datasets zijn die competibol zijn GPL.
En er moeten ook een omslag komen in de ms fs wereld over hoe ze addons willen verspreiden (gpl vs non gpl)
Daarnaast is het nog een goed 'speelbaar' stuk software, dit in tegenstelling tot Xplane, welke door veel mensen te onvergeeflijk gezien wordt.
Dat is gewoon instelbaar hoor. Je kan 'm best tollerant maken.

Ik kan tegenwoordig vrijwel iedere willekeurige kist in x-plane pakken op full-realism mode en d'r mee op pad gaan, en landen. No problems. Ja, daar ben je wel een tijdje mee bezig om onder de knie te krijgen. :)

pas nog de nieuwe 787 kist gekocht voor 30 dollar ofzo, en dat ging in 1 keer goed. als het eenmaal in je vingers zit, vlieg je haast overal mee.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 26 juli 2012 14:16]

Omdat wat FSX met de huidige add-ons te bieden heeft niet mogelijk is voor Microsoft om te onwikkelen, laat staan te verbeteren. Het is misschien wel 'mogelijk' qua geld, maar het team zal dan wel aanzienlijk uitgebreid moeten worden en Microsoft ziet daar dus geen heil in.
Omdat het gewoon een heel zwakke game is.
Nee, flight simulator afschaffen was een slechte beslissing.
Zonde van een lang lopend project, ooit begonnen als Sublogic's Flight Simulator. Daarna onder de vlag van Microsoft tot 2009 doorontwikkeld om daarna opgedoekt te worden. Om begin dit jaar als Microsoft Flight een doorstart te maken. Maar het heeft nog geen jaar mogen duren blijkbaar.
Flight (Simulator) was voor mij altijd de benchmark voor processor en graphics. Dan spreek ik over rond de eeuwwisseling.
Ook is er toch een hele markt aan add-ons ontstaan rond Flight Simulator, van simpele joysticks tot hele flight decks.
Flight was niet echt een doorstart van Flight Simulator, Flight was helemaal vanaf 0 ontwikkeld, in tegenstelling to Flight Simulator. FS is altijd een doorontwikkeling geweest van het oude Sublogic's produkt (en dat zag je ook aan het menu en dergelijke).

Helaas hebben van Flight gelijk maar een arcade achtige game van gemaakt ipv een serieuze sim. Dat vond ik ook jammer. Al vind ik dat ze het 'vlieggevoel' van Flight wel goed hebben benaderd, beter dan FS X zelfs. Het voelt veel echter aan, jammer dat de realisme op technisch gebied zo achter blijft (op het gebied van navigatiemogelijkheden, keuze van toestellen en dat soort dingen).

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2012 14:48]

Dat Project Copernicus ziet er heel leuk uit. Ik hoop dat het weer opgepakt wordt.
Je zou bijna denken dat het game-klimaat in Vancouver niet best is. Alles wat wordt gesloten is daar gevestigd. Misschien iets voor de autoriteiten daar om daar eens naar te kijken. Op deze manier wordt het werkloosheidsgetal daar alleen maar groter zeker op het gebied van computer-gerelateerde beroepen.
tja, het lijkt me ook een lastige uitdaging om microsoft flight in een windows 8 metro live tile te stoppen :+
Het was ook een absoluut overbodig "spel" om eerlijk te zijn en hier is waarom:

Microsoft Flight Simulator heeft altijd gecatered voor een zeer selectieve groep gamers die deze simulator speelde om het vliegen an sich en het bijkomende realisme.
Door nu een arcade rip-off te maken hoopte Microsoft een breder publiek aan te spreken maar ze vergaten een belangrijk detail: Heel weinig casual gamers spelen vliegspellen voor het vliegen alleen, de meeste gaan voor de actie.
Microsoft dacht actie toe te voegen door parcours in het spel te stoppen en meer van die meuk, maar dat interesseerd de casual flight-gamer niets.
Door het realisme te schrappen hebben ze vervolgens de originele fanbase van MFS ook compleet verwaarloosd en het free-to-play model is gewoon niet geschikt voor dit soort games. (Kijk bijvoorbeeld naar Rise of Flight hoe het wel moet).

In het kort:
Microsoft Flight was een nutteloze release voor een niet bestaand publiek gebaseerd op een verkeerd verdienmodel. 3 strikes and you are out zullen we maar zeggen.

[Reactie gewijzigd door CobraVE op 26 juli 2012 14:28]

Ben ik nou de enige die Flight wel kon waarderen? Voor het vlieggevoel vond ik het nog best te doen en het draaide goed op matige hardware, met mooie scenery.

Voor gewoon wat circuitjes draaien vond ik het een stuk prettiger dan FS X. Draaide veel soepeler op mijn magere laptopje. Maar voor het serieuzere werk, navigatie, IFR enz is het niet geschikt natuurlijk
Nee hoor, er zijn genoeg. ik vind het jammer dat ze stoppen, grafisch zag het er goed uit en vloeiend.
Ook ik vind het jammer dat de ontwikkeling stopt.
Het leuke aan Flight vind ik dat je opdrachten krijgt ipv achter de stuurknuppel van een vliegtuig 'gezet' te worden zonder duidelijk doel.
Okee, het werd op een gegeven moment wel steeds dezelfde 'vlieg met passagier naar .. om een hamburger te halen' of vervoer 125,9 kilogram hond naar ..., maar het geeft wel meer sfeer aan het spel.

Volgens mij had het meer kunnen worden als er meer met de terugkoppeling van het publiek werd gedaan. Want die terugkoppeling was er zeker op fora (Steam, AVSim).
Nu was het het net niet. (cockpitloze vliegtuigen, Alaska dat laat uitkwam en teleurstelde)

Flight heeft mij iig wel aan het virtueel vliegen gekregen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013