Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 157 reacties, 27.806 views •

Blizzard Entertainment heeft bekendgemaakt dat uitbreidingspakket Mists of Pandaria voor mmorpg World of Warcraft op 25 september in de winkels zal liggen. De uitbreiding voegt onder meer een nieuw continent toe aan de spelwereld.

Blizzard Entertainment maakte woensdag bekend dat Mists of Pandaria vanaf 25 september zowel fysiek in de winkel als online te koop zal zijn. Met het uitbreidingspakket voegt Blizzard het nieuwe continent Pandaria toe aan de spelwereld van World of Warcraft. Daarnaast voegt het pakket het Pandaren-ras toe aan het spel en kunnen spelers voor het eerst aan de slag met de nieuwe klasse Monk. Verder gaat het maximale level dat spelers kunnen halen, omhoog naar 90.

Behalve de standaardversie, die voor 34,99 euro over de toonbank zal gaan, brengt Blizzard enkele speciale versies uit. De Digital Deluxe-versie kost 49,99 euro en levert onder meer een vliegende mount en een huisdier op in het spel. Via retailers zal de Collector's Edition verkocht worden voor 69,99 euro. Die fysieke versie bevat dezelfde in-game-extra's als de Digital Deluxe-versie, maar doet er nog een 'behind the scenes'-dvd, een soundtrack, een artbook en een mousepad bij.

World of Warcraft: Mists of Pandaria is het vierde grote uitbreidingspakket voor World of Warcraft, dat in zijn oorspronkelijke vorm in Europa in februari 2005 op de markt kwam. Blizzard is aanwezig op de Gamescom, die van 16 tot 19 augustus voor het publiek geopend is, en zal het publiek daar de kans geven om Mists of Pandaria alvast even te spelen.

Reacties (157)

Reactiefilter:-11570151+178+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
De naam Pandaria lijkt wel erg veel op Pandora (van Avatar). Zelfs het landschap toont veel overeenkomsten. De trailer ziet er iig mooi uit.
Jah.. alsof blizard het niet zelf verzonnen heeft :o

http://z-pad.net/wp-content/uploads/2011/10/Panda.jpg

Releasedate WC3:FT 1 juli 2003
Tsjah, dit maakt de ragequitter theorie: "ZOMG PANDA = Kunfu Panda = Ripoff = Kinderen = Quit!!!11!1!!!!1" toch wel lekker stuk.

Het idee voor dep Pandaren bestaat onderhand bijna 10 jaar in de Warcraft Lore. Ik durf te wedden dat de makers van Kunfu Panda toen nog niet eens een idee hadden over hun concept.

Maar goed, Ik heb zelf door de beta gespeeld van MoP en moet zeggen dat het content-wise een stuk groter is geworden. Niet in de zin van meer quests (natuurlijk zijn er meer) maar meer in de zin van, alles is veel breder. Als je je niet op levelen of questen wilt focusen, kun je genoeg andere dingen doen.

Mensen liepen al te klagen op de forums dat ze te snel door de content heen gingen. Ik weet zeker dat de mensen die dat beweren nog genoeg achievement points te halen hebben. En nu met MoP kunnen ze nóg veel meer. Tegen de tijd dat de opvolger van MoP er aan zit te komen, denk ik dat 50% van de actieve playerbase nog maar op de helft van alle beschikbare content in MoP zit (en dan heb ik het niet over alleen PvP en PvE).
Ik vraag me af of WoW nog steeds zo fanatiek en intensief gespeeld wordt als in eerdere jaren, kan iemand dat bevestigen of het tegendeel bewijzen? Ik heb namelijk een aantal vrienden die destijds hardcore-WoW spelers waren en die hoor ik er al 2 jaar niet meer over. Natuurlijk wel mooi dat Blizzard blijft komen met nieuwe content, al voelt het wel een beetje wrang dat je er dan naast je maandelijkse fee ook weer ruim drie tientjes voor moet neerleggen...
Volgens mij is er wel een dalende lijn, en je leest inderdaad vaak genoeg commentaar van hardcore spelers dat het te makkelijk wordt. Die hardcore spelers zullen dus inmiddels vervangen zijn door (nieuwe) casual spelers ;)
Er is inderdaad een dalende lijn tot in Q1 van dit jaar, waar volgens Blizzard geen mensen weg zijn gegaan.
  • Q1 2011 - 600,000 subscribers lost
  • Q2 2011 - 300,000 subscribers lost
  • Q3 2011 - 800,000 subscribers lost
  • Q4 2011 - 100,000 subscribers lost.
  • Q1 2012 - 0 subscribers lost.
  • Q2 2012 - ???
Schaamteloze copy/pasta van mmo-champion

Zoals hierboven te zien is zijn er in 2011 z'n 1.8miljoen spelers vertrokken uit World of Warcraft. Echter in Q1 2012 zijn ze nog geen spelers verloren, dus loop de lijn weer recht. Hoe dan ook, met ruim 10 miljoen spelers is het nog altijd indrukwekkend wat Blizzard voor elkaar heeft gekregen met World of Warcraft.

Ben alleen meer benieuwd hoeveel spelers er weer terug komen voor Mists of Pandaria.
Wacht even 10 mln spelers?....
Pakt rekenmachine...$15 x 10.000.000 x 12 maanden = $ 1.8 miljard / jaar????
Wist dat het een melk koe was voor blizzard, maar dit is veel meer dan ik had verwacht.

Klopt trouwens wel van die verschuiving van spelers, zie ik ook in mijn omgeving. Na een bepaalde tijd spelen stoppen de meesten wel, maar komen steeds weer nieuwe (jongere) spelers voor in de plaats. Die dalende lijn is logisch, omdat de vraag in het begin altijd veel groter zal zijn. Het zal afvlakken en zo te zien nog steeds genoeg spelers voor blizzard om door te blijven ontwikkelen. Heb het zelf gelukkig nooit gespeeld, maar weet exact hoe verslavend MMO's kunnen werken.
maar omzet is geen winst. Al die servers 24/7 aan hebben kost ook aardig wat, daarnaast nog ontwikkeling etc.
Ontwikkelingskosten voor WoW zijn minimaal tegenwoordig. Ieder jaar brengt Blizz minder tussentijdse content uit. En ieder expansionpack wordt kleiner. Cataclysm was een aanfluiting wat dat betreft. Geen echte verhaallijn, een beperkt aantal nieuwe gebieden die als los zand aan elkaar hingen. Alles gestreamlined, alle fantasie er uit gehaald.

Toen het originele WoW klaar was (eind 2004), waren ze al bezig met TBC en WLK. Als je oplet kun je dat ook zien als je alles van voor Ulduar vergelijkt met alles na het Crusader's Colloseum. Het is duidelijk dat de originele ontwerpers toen allemaal weg waren.

Sindsdien is Blizzard alleen nog bezig WoW uit te melken tot de laatste cent.
Zoals iemand anders ooit zei: "Waarom zou je nieuwe leuke content maken, als je ook een mount kunt verkopen voor 20 euro ?".
Hele vanilla content gerevamped, sla dat niet voor het gemak over.
Daar had ik, als oude trouwe klant, niks aan. Ik had mijn main (rogue, met 9k achievement points toen, 100+ mounts, 100+ pets, etc). En een alt warrior tank. Beide waren level80. Daar wilde ik mee spelen. Wat geef ik erom dat alle lvl1-60 gebieden opnieuw gedaan waren ? Helemaal niks. Als ik "oude content" steeds opnieuw zou willen spelen, dan speel ik wel een single-player game 10x opnieuw.

Blizzard vond oude trouwe klanten niet meer interessant. Ik werd "taken for granted". Blizz was meer geinteresseerd in nieuwe klanten, die misschien blijven spelen, misschien niet. Blizz had liever 10 12-jarigen die ieder 3 maanden een sub namen, en amper speelden, dan mij als klant voor 12 maanden per jaar.

Uiteindelijk begreep ik wat Blizzard mij, als oude klant, als WoW-fanboy te bieden had. Bar weinig. Ze hebben de laatse 3 jaar dan ook weinig aan me verdiend.
:bitter

[Reactie gewijzigd door gryz op 26 juli 2012 02:14]

Niet zo bitter, welk bedrijf wil nou niet liever 10 nieuwe klanten als 1 oude klant..
Bedrijven die op de lange termijn denken.
Dus je hebt een rogue en een warrior. 1 alt. Je wilt content voor die 2 characters. Dat is er niet. Je verveelt je op je main en je ene alt. Wat doe je dan? Je levelt een andere alt en leert die spelen. Ik ken werkelijk niemand in dit hele spel die maar 2 characters heeft. Dat is echt iets van de vanilla/TBC tijd waar levelen moeilijker en meer tijd kostte.

Hierboven stelt iemand dat alleen DS HC nog leuk is (als je het maanden farmed voor mounts ga je anders piepen). Nou er is toch ook arena, rated BG, en je kunt dingetjes doen als transmog. Behalve dat kun je ook casual LFD, LFR, en BGs doen op een wat lager niveau.
Niet in alle landen betaal je 13,95, in China en Japan betaal je bijvoorbeeld veel minder per maand :)
In China betaal je alleen tijd die je online bent, je koopt een kaart voor 4000 minuten voor omgerekend $4.60 en betaal je dus $0,07 per uur :/ ik wou dat we die keuze hier ook hadden.

Geen idee of hetzelfde ook voor de rest van Azie geldt.
Ik speel gemiddeld 20 uur in de week, 80 uur per maand is 12/80 0.15 E per uur, het dubbele dus. Ik vermoed dat de gemiddelde Chinees geen 1500 Euro netto per maand mee naar huis neemt.
In Azie betaal je geen maandelijkse kosten maar betaal je per uur dat je speelt, omdat je daar in veel "PC Bangs"gespeeld word en dit ook op uur basis is.
het is nog veel meer dan dat, server transfers, race changes, name changes, al die shit kost ook respecitevelijk 20 10 en 6 euro ofzo, En zo zijn er ook nog mounts en andere shit die je kunt kopen.

gooi er dus gerust nog maar een paar miljoen bovenop
50% of meer van de accounts worden betaald d.m.v. gametime sellers voor gold (RAF)
dus ik denk dat blizzard minder verdient dan je zelf denkt.

Waarom doen ze hier niks tegen? Als ze dit doen is world of warcraft leeg :P
Welke voordelen heeft je dat tot nu toe opgeleverd?
Onderhoud aan hardware en software, elektriciteit, internet verbinding, waarschijnlijk inbegrepen in de huur van het data centrum, verspreid over meerdere locaties ter wereld en.. het volk wat dat moet onderhouden.

Gratis.. nah

[Reactie gewijzigd door theike op 25 juli 2012 22:15]

Er zijn veel meer spelers die stoppen. Maar dat zie je niet aangezien tegenwoordig iedereen meerdere accounts heeft aangezien je gratis kan spelen d.m.v. inleveren van gold bij gametimesellers en hiervoor RAF krijgt (RAF Recruit a friend --> 1 maand gratis)
Dit kan je net zovaak herhalen als je wilt. NAast dat je voor 15 euro volledig cataclysm account hebt en botten vaak erg makkelijk wordt, vooral omdat je 600k in de maand verdient en 1 maand gametime 4k gold kost... :)

Nee ik bot niet, ik koop wel gametime voor gold. :O
Er wordt nog steeds heel veel WoW gespeeld, maar de manier waarop is wel degelijk veranderd. Mensen spelen veel meer casual. Het die-hard raiden is wel een beetje voorbij. Het gebeurd nog steeds wel hoor, maar de groep die dat doet is vele malen kleiner.
Je ziet het ook aan de raidfinder bijvoorbeeld die aan het spel toegevoegd is.
Zeg nou eerlijk, er is ook maar 1 saaie dungeon te doen die iedereen al op LFR (noob mode) normal (casual mode) heeft uitgespeeld. Hoera, dan ook nog alles op heroic.. Beetje een diablo gameplay. Maar diablo is ook alweer bijna klaar, voor de meesten die het eerst fanatiek gespeeld hebben.

Ik speel graag wow en ga graag hardcore raiden, maar niet als het maar 1 dungeon is die je al veel heb gedaan.. Word ie ook nog eens elke maand (ofzo) makkelijker ! (debuff)
Uhh :?
10 miljoen spelers en je vraagt je af of het nog intensief wordt gespeeld?

Ieder spel gaat op den duur vervelen, ja ook WoW.
Maar wat ik heb gemerkt is dat het gewoon verschuift, oude spelers gaan weg en nieuwe vaak jongere spelers komen ervoor in de plaats.
Binnen mijn guild zijn er veel mensen die af en toe (lees: bij nieuwe content) wat gametime kopen terwijl ze in de beginjaren een doorlopend abonnement hadden. Dus hoewel ze niet heel intensief spelen, zijn het wel trouwe wow spelers.
Eindelijk weer wat nieuwe content. Blizzard doet er véél te lang over tussen de final patch en de upgrade imho.
Daarnaast was de 'eindbaas' van cata domweg te toegankelijk en makkelijk.
In een social guild DW al 3 weken na de release onderuit getikt, boot gevecht was moeilijker.

Maargoed, heb de beta al een paar uurtjes gespeeld, het oogt imo weer veel van 't zelfde, weinig vernieuwing, dus ik ben bang dat WoW aan zijn einde dreigt te komen
jah de LFR versie wel..

wil je wel eens horen over de 25man HC versie :)
dus ik ben bang dat WoW aan zijn einde dreigt te komen
haha lol, omdat jij het niks vind.. zal wow sterven? Zoek eens wat statistieken op :p

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 25 juli 2012 16:53]

Je hebt een punt. Maar bekijk het even van een afstandje. Erg spannend is het niet als je de boss al 15x op LFR, 15x op normal heb gekillt. Geef mij maar ipv elke difficulty gewoon een andere dungeon, wat meer variatie ed.
Heel eerlijk gezegd, de meeste boss gevechten waren toch significant anders op HC toen ik het nog speelde (zelf gestopt na nef 2.0, met name omdat 25 man raids steeds minder makkelijk samengesteld konden worden door de focus die blizzard legt op 10 mans).

Overigens komen er nu challenge modes, dat lijkt me misschien nog wel iets om voor terug te komen, misschien vergelijkbaar met de zul'aman speedruns van weleer..

[Reactie gewijzigd door blouweKip op 25 juli 2012 22:30]

Je hebt LFR 15x gedaan, en N 15x gecleared en het is niet meer uitdagend.

Probeer eens 25m N of 10m HC. Dat laatste is echt niet meer zo ingewikkeld; met 30% nerf is iedereen en z'n moeder Savior of Azeroth.
Iemand die de beta gespeeld heeft? Voelt het af aan?
Voor mij gevoel komt het over dat ze dit eerder willen uitbrengen dat gepland om zo te voorkomen dat veel mensen overlopen naar Guildwars 2.
Normaal gesproken laat Blizzard echt zeer lang de beta lopen, terwijl hij nu pas sinds maart loopt.
Maar ik kan het natuurlijk ook helemaal mis hebben :)
Voelt beter aan dan de beta voor Cata toen de release date daarvan bekend gemaakt werd. (imho)

Ook de WoTL beta was ruwer in de zelfde periode (again imho)

Genoeg te doen nog voor ze, maar 25 sept duurt nog ff. Beta loopt makkelijk tot 2 weken voor release als het niet tot release doorgaat, en de "PTR" is ook vorige week van start gegaan.

En het is een maand na gw2 uitkomt. Iedereen die "over gaat lopen" heeft dat dan al gedaan.

Aan de andere kant, zie geen reden waarom je niet meer dan 1 mmo kan spelen, zeker niet gezien gw2 toch wel anders speelt dan WoW.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 25 juli 2012 18:04]

MMO's kosten veel tijd over het algemeen, omdat er zoveel te doen is en de verslavingsfactor hoog is. Ook financieel kan het lastig zijn. Nu vereist GW2 geen maandelijkse bijdrage, maar ook in dat spel kan via microtransacties geld worden uitgegeven. Maar inderdaad, voor een bepaalde doelgroep is het prima mogelijk om meerdere MMO's tegelijk te spelen. Je ziet het alleen niet zo vaak.

Wat betreft de release-data: Ik denk dat Blizzard hiermee hoopt dat mensen na 1-2 maand GW2 weer stoppen en terug gaan naar WoW. Net zoals bij de afgelopen 10 grote MMO-releases ook gebeurd is. Geen slechte gok op zich, want ook al zijn de verwachtingen rond GW2 enorm hoog, het spel moet het allemaal nog wel even waarmaken.

Zelf verwacht ik niet dat ik deze expansion ga halen. Ik heb Cataclysm eigenlijk maar kort gespeeld en de verveling sloeg toen hard toe (eerder ook al een paar keer, maar toen altijd nog weer terug gekomen). Toch blijf ik het een prestatie vinden wat Blizzard hier neer heeft gezet. Gaming history, meest succesvolle spel ooit, en ook gewoon een hele hoop plezier voor miljoenen mensen over 7+ jaar. Gezien de daling in populariteit maar erg langzaam gaat, en elke expansion een opleving betekent, kan het spel nog gemakkelijk een paar jaar (en een paar expansions) doorgaan.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 25 juli 2012 18:58]

Genoeg te doen nog voor ze, maar 25 sept duurt nog ff. Beta loopt makkelijk tot 2 weken voor release als het niet tot release doorgaat, en de "PTR" is ook vorige week van start gegaan.
Op gegeven moment zullen toch die gamediscs moeten gaan persen. Dus alles fouten die dan in de laatste betaweken nog gevonden worden worden dan op releasedag (of er net voor) nog gepatched.
Nee, dat is echt niet een groot probleem. Ten eerste sommige bugs zijn server-side. Die zijn op te lossen zonder client-side patch. Ten tweede bugfix patches zijn klein. Om WoW te spelen heb je internet verbinding nodig dus een client-side patch van bijvoorbeeld 100 MB is dan best te doen. Ik geef toe, voor dial-up is dat beslist niet prettig, maar dat is een miniscule minderheid tegenwoordig.

Bovendien ligt de bottleneck van Blizzard niet in de data naar clients krijgen tijdens grote patches. De bottleneck zit 'm in de login servers en de realms zelf.

Wat betreft GW2: het bevat geen sub en geen grind. Of dat echt met WoW compete, ik vind van niet. Persoonlijk ga ik ze beide spelen.
Ik ben van het eerste uur fan en Hardcore player geweest met WoW, maar met de komst van WoTLK is het snel bergafwaarts gegaan.
Toen ik deze had verkend en wat instance had gedaan ben ik gestopt, de fun was weg. Uiteraard kruipte het verlangen om weer te spelen met de komst van Cata weer omhoog, en was ik weer aan het spelen.. helaas maar voor een maandje of 8 en toen was de fun weer weg. ( ik denk dat het te toegankelijk is geworden, toen WoW pas uitkwam was skill belangrijker dan gear ) ( + de game zit vol met "kleuters" die bv. gewoon leaven in een instance als ze niet krijgen wat ze willen. ( mijn ervaring) )
ik ben nu al weer een dik jaar gestopt en denk niet dat ik de panda's ga doen :P.

Ik heb nu de beta's gedaan van GW2 en was enigzins verrast dat het zo lekker speelt, dus deze gaat het worden voorlopig.
Bedenk wel dat het ook sterk meespeelt dat je het spel al jaren speelde toen WotLK uit kwam. Natuurlijk voelt elke game uiteindelijk als meer van hetzelfde. Dat je zelfs Cata nog 8 maanden gespeeld hebt, zegt wel iets. Hoeveel spellen speel je zoal 8 maanden achter elkaar, laat staan ook al jaren daarvoor? Ik bedoel, prima dat je er klaar mee bent uiteraard, maar de argumentatie van veel ex-WoWers is zo raar. Er wordt altijd maar gezegd dat Blizzard helemaal de mist in is gegaan (no pun intended) bij expansion 2, 3, 4 of 5. Terwijl het gewoon te verwachten is dat je er als speler zat van wordt, of de veranderingen je niet bevallen. Dat hoeft niet gepaard te gaan met ongegronde verwijten richting het spel :)

Dat de community in het spel veel jonge, ongeduldige, bizar aggressieve en onvaardige spelers bevat, ben ik dan wel weer met je eens :)

[Reactie gewijzigd door geert1 op 25 juli 2012 19:16]

Je hebt gelijk...ik ben het denk ik moe gespeeld. Maar ik ben er niet negatief onder, ik vind het nog altijd een van de betere MMO's. ( conan en Warhammer heb ik ook nog tussen door gespeeld ).

ze hebben het spel naar mijn mening nu zo toegankelijk gemaakt dat het geen verschil meer maakt of je nu 24/7 speelt of 8 uurtjes in de week, ja het duurt langer dat je je gear hebt.
En toch was WotLK zo'n beetje het begin van een nieuwe koers om het spel toegankelijker te maken. Denk aan de toevoeging van Heroic & Normal raids. Steeds eenvoudiger epic gear verzamelen (was al eenvoudig geworden tegen het einde van TBC). Heroics in moeilijkheid nerfen, terwijl ze aan het begin van TBC nog echt lastig waren voor een groep met "rare quality" gear.

Ook zaken verwijderen als het "potion chuggen" tijdens gevechten - sinds WotLK kan je nog maar 1 potion per gevecht gebruiken. Er is geen timing meer nodig om met mana pool rekening te houden.

Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan, maar dit is toch wel een goede illustratie van in hoeverre de filosofie achter WoW is gewijzigd in de overgang van TBC naar WotLK. Persoonlijk vind ik dat wel jammer, maar toegegeven: ik speel sinds kort ook weer een beetje WoW (voornamelijk dungeons & battlegrounds).
Hier zit wel wat in, ik was het ook niet eens met elke wijziging, maar veel van de veranderingen brachten ook weer veel speelplezier. Ik snap ook best dat Blizzard de casuals meer tegemoet is gekomen. Een spel met zo'n grote community, en bovendien een behoorlijk casual community is eigenlijk niet geschikt voor echte hardcore content. De fout was misschien juist wel dat Blizzard er in Vanilla en TBC wel mee bezig was om het spel lastig te maken en het progressiepad erg traag te maken. Daar verlangden gamers later naar terug, terwijl deze gameplay eigenlijk beter had gepast in een niche-MMO dan in de olifant die WoW heet. Volgens mij is het dus eerder de hardcore content van het oude WoW dat misplaatst was, en dit heeft een bepaalde hardcore-community aangetrokken die zich daarna een beetje genegeerd voelde.

Nu deze groep voor een deel is vertrokken, en er 95% casuals zijn in plaats van 90% (want het merendeel was altijd al casual), gaat Blizzard nog weer iets verder die richting in. Is ook niet erg, er is veel te doen in het spel en het is te bereiken zonder een perfect georganiseerde groep van erg ervaren spelers. Zelf verwacht ik het spel niet weer te gaan spelen.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 26 juli 2012 09:40]

Het hangt ervan af waarvoor je speelt, indien je speelt voor e-peen dan is het spel inderdaad minder geworden, indien je speelt voor uitdaging en complexe pve content dan was er genoeg te doen t/m wotlk (ik kan weinig zeggen over cata omdat ik na nef v2 gestopt ben)
Het is erg vreemd dat Blizzard opeens zo'n raar pad inslaat met deze uitbreiding. eerst ging het van vrolijk en licht naar duister en evil (cata), en nu heb je opeens dansende pandaberen.. Lijkt wel of ze niet meer zo goed weten welke kant ze nu eigenlijk op willen om de game nog te redden. Ze hebben m.i ook veel te lang gewacht met deze uitbreiding , gezien veel mensen de game al verlaten hebben.

Wellicht geeft de uitbreiding het spel de boost die WoW hard nodig heeft, maar ik heb er zo mijn twijfels bij.
Zo vreemd is deze zet niet. Als je de voorgaande games in het WarCraft universum zou kennen, dat weet je dat de Pandaren daar al gewoon in horen en niet een `nieuw verzinsel zijn`. :)
Continu duister is natuurlijk ook een beetje herhalende he
Ik heb vroeger de usa en euro wow beta's gespeeld, daarna 3x terug gekomen in het spel vanwege nieuwe mmo's die gingen vervelen. Maar ik denk dat ik MoP ook skip. Omdat ik verhuist ben naar Azië moet ik op de Amerikaanse servers gaan spelen en ik kan mijn Europese toons niet verhuizen naar die account. Door het Europese tijdsverschil kom ik niet meer samen raiden, omdat hun game tijd is mijn bedtijd. Naast het maandelijkse abonnementsgeld, zou ik het gehele spel + alle uitbreidingen weer moeten kopen en opnieuw beginnen.

Ik ben nu ook overgestapt naar een Mac en m.b.v. Crossover kan ik nu ook bepaalde PC games spelen. Momenteel speel ik zo DDO dat de Free-2-Play formule hanteert. Okay, graphics zijn veel minder. Wow mag van mij ook wel F2P worden en terug naar de oude talentenboom. De level 20 start editie is zo gelimiteerd dat ik niet eens bij een guild mag komen of een fluister mag versturen. Voor instappers niet echt uitnodigend.

MoP is gemaakt om een nieuw publiek aan te trekken. Wow wordt zo saai gemaakt voor de diehards, zodat men straks gemakkelijk zal overstappen op Titan? Er zou nog een andere uitbreiding op komst zijn voor Wow, maar zal MoP de definitieve laatste worden? Bij andere MMO's stapt men over op F2P als het minder goed gaat met het spel of het is een nieuwe strategie die beter werkt dan abonnementsgeld? Bij DDO kan ik uitbreidingen kopen of verdienen door reputatie. Ik hoefde zelfs het spel niet te kopen en het was gratis te downloaden.

Voor mij geen spellen meer met abonnementsgeld. F2P is voor mij ideaal. Ben je even uitgekeken op spel A ga speel toch gewoon spel B voor een paar weken. En wil je betere graphics voor je highend systeem dan download je toch de highres pack eventueel tegen betaling.
Titan komt voorlopig niet zolang WoW het goed blijft doen. En die volgende uitbreiding komt er ook nog, ze hebben nog 10 miljoen spelers en die haken niet allemaal af de komende twee jaar.
Ik ben dan de BETA gespeelt, moet zeggen, het voelde wel een beetje 'raar' die Panda's en het nieuwe terrein. Het is echter wel weer iets helemaal anders en nieuw voor WoW, dus dat wordt weer een paar uur speelplezier erbij ;)
Jazeker dat ik nog steeds een fanatieke speler ben, ik speel ondertussen bijna 8 jaar geloof ik.
Heb alles geraid en explorerd.
Nu de panda's er bij komen klinkt allemaal een beetje 'pussy' maar het is wel heel gaaf gedaan vooral de monks.

Ik kijk er naar uit iig =-)

Ot: Overgens kijk ik ook uit naar gw2.
Goed nieuws voor jou dan, want Paul is die game nu aan het bekijken ergens in Amsterdam. Binnenkort meer info over GW2!
Moet hij daarvoor naar Amsterdam? Heel wat Nederlanders hebben de afgelopen maanden al volop kunnen spelen tijdens de bèta's.

Er leuk spel, erg veel content (veel minigames, van jumping puzzels tot bargevechten, PVE, PVP maar ook WvW) het enige wat ik nog mist zijn echte quests voor wat meer diepgang.
Wow is echt nog lang niet aan zijn einde, denk dat je de beta even dubbel moet controleren. Genoeg nieuwe content.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



LG G4 Battlefield Hardline Samsung Galaxy S6 Edge Microsoft Windows 10 Samsung Galaxy S6 HTC One (M9) Grand Theft Auto V Apple iPad Air 2

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True