Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 81, views: 29.598 •

Om twee Mario-games tegelijk te kunnen ontwikkelen opende Nintendo tijdelijk de Mario Cram School, waar medewerkers uitgelegd kregen hoe een typisch tweedimensionaal Mario-parcours in elkaar moet worden gezet.

In de recentste aflevering van Iwata Asks praat de Nintendo-directeur met Yusuke Amano en Masaaki Ishikawa, die beiden aan het hoofd staan van het team dat New Super Mario Bros. 2 maakt, de platformgame die later dit jaar verschijnt voor de 3DS. In het gesprek onthult Iwata het bestaan van de Mario Cram School. De school was een interne opleiding voor ontwikkelaars van Nintendo die niet eerder aan een Mario-game gewerkt hadden. De lessen werden gegeven door Takashi Tezuka, die aan de meeste 2d Mario-games heeft meegewerkt. Tezuka wilde met zijn lessen overbrengen wat hij belangrijk vindt bij het ontwerp van een typisch Mario-parcours. Ook Toshihiko Nakago, een even oudgediende als Tezuka, was bij de cursus betrokken.

Ook Yusuke Amano nam aan de lessen deel, zonder te weten dat hij na de cursus gevraagd zou worden om de leiding op zich te nemen over de ontwikkeling van New Super Mario Bros. 2. De lessen waren leerzaam, volgens Amano. De levels die in de cursus gemaakt werden, waren volgens Amano erg leuk om te spelen en leverden veel nieuwe ideeën op. Binnen de cursus waren er alleen twee keer zo veel mensen als normaal nodig om een level te ontwerpen.

De cursus stelde Nintendo in staat om aan twee Mario-games tegelijk te werken. Naast het team van Amano, dat werkt aan New Super Mario Bros. 2, werd elders in het bedrijf gewerkt aan een Mario-game voor de Wii U. Nintendo heeft daar de mensen op gezet die ervaring hebben met het ontwerp van een Mario-2d-parcours.

New Super Mario Bros. 2

Reacties (81)

Dit vind ik eigenlijk gewoon lachwekkend te noemen, als je daar werkt als ontwikkelaar zou je echt wel moeten weten hoe zo'n game ongeveer in elkaar zit, en ik snap dus echt niet waarom die spellen misschien nog steeds gemaakt worden, oke ze verkopen misschien het beste voor de 3DS console in tegenstelling tot andere games, maar ik vind het mario principe na het uitkomen van Super Smash Bros Melee, niet meer leuk, dat was voor mij echt een van de beste spellen ooit, maar nu zie ik de kop van die loodgieter echt voortaan op elk spel hoesje staan, van mij hoeft het niet meer en mogen ze met iets revolutionairs komen, alhoewel ik wel van die spellen heb genoten zou ik het beter vinden als ze per console van nintendo 1 mario gerelateerd spelletje maken, maar niet een stuk of 6 per console.
Dat vind ik echt onzin....... Al sinds de 8-bit is de mario-serie een echte aanvulling (met hier en daar een uitzondering). Elk spel heeft zijn unieke eigenschappen die toch zorgt voor minimaal een paar uur spelplezier.
Elk spelletje heeft een 'poppetje' nodig wat de speler in het spel voor stelt. Hoe dat poppetje er uit ziet of wat zijn naam is zal mij echt niet boeien.
Het gaat er om dat het spel zelf wel of niet leuk is.

Een platform-spel is nu eenmaal ideeal voor het image van de mario-franchize, dus die zul je daar al snel tegen komen in het Nintendo universum. :)
ik wil mario net NIET zien in alle andere genres, voor mij is en blijft het een platformer en als ze zo origineel zijn als in het filmpje, dan mogen daar best nog een paar games van volgen.

Ondanks dat ik sinds warioland er geen meer gespeeld heb, blijft dit gewoon een leuke platformer zijn
ik wil mario net NIET zien in alle andere genres, voor mij is en blijft het een platformer en als ze zo origineel zijn als in het filmpje, dan mogen daar best nog een paar games van volgen.
Ey, Mario Kart is toch echt een briljante race game.
En er zijn ook een aantal Mario Party's (niet allemaal) die geniaal blijven met een groep vrienden :)
first: de reactie is gewoon ontopic, modders ;) je kan het er niet mee eens zijn, maar het is ón topic

dat er een hoop mario games uitkomen is omdat het geld oplevert
als mensen de games blijven kopen is er dus duidelijk een markt voor, dat jij het daar niet mee eens bent maakt vrij weinig uit, je bent een persoon in miljoenen. niet persoonlijk bedoeld trouwens

revolutionair is het niet, maar bijvoorbeeld super mario galaxy was wel vernieuwend. dat terwijl het gebaseerd is op hetzelfde concept
de nieuwe mario games zullen ook niet heel erg nieuw zijn (dan heb je gewoon een compleet nieuwe game) maar wel functionaliteit als multiplayer toevoegen, wat best leuk kan zijn

maar goed, nogmaals, het maakt niet uit wat wij vinden: zolang het verkoopt en geld oplevert zullen ze gemaakt worden

[Reactie gewijzigd door godofal op 25 juli 2012 13:04]

Revolutionaire zaken ga je niet vaak meer aan treffen in de game industrie. Dit geld voor vrijwel alles in de entertainment... Muziek, films tv.... echte originaliteit is ver te zoeken.
Paar voorbeeldjes:
- Half life (anti gravity gun)
- Portal (portal technologie)
- GTA 3 (de open spel wereld)
- Minecraft (compleet veranderbare wereld)
- Red Storm/Faction (naam kwijt, compleet destructieve wereld)

Dus nee, ik ben het er niet mee eens dat er weinig revolutionaire zaken zitten in de game industrie. Je kunt alleen niet verwachten dat de meeste producten revolutionair zijn.
Het meeste is gewoon "standaard" of zelfs "matig", daar tussen zitten de pareltjes. Heb je ook bij hardware, het meeste is echt niet vernieuwend (+1% performance, jippie) maar af en toe word er een sprong gemaakt.
Aanvulling:
Ook een aantal hardware zaken zijn behoorlijk revolutionair en afkomstig uit de game wereld:
- WII-mote (revolutionaire "joystick")
- Kinect (je lichaam als joystick)
- Motion sensors in je ipad
Love Nintendo en games in het algemeen maar nee geen van de bovengenoemde games/technieken was ECHT revolutionair te noemen (behalve HL1/2).

game met portals bestonden al
open world ook (Ultima online en MMO's in het algemeen)
veranderbare wereld (legogames/Unreal)
leuk maar was meer een gimmick in die game (helaas)
wiimote/ipad technieken bestonden al jaren
kinect is een motion capturing systeem (net als IPI bijvoorbeeld) wat ook al jaren in het maken van games gemaakt word.

Het word hooguit op een punt betaalbaar/haalbaar voor de consument ;)

EDIT: Typo

[Reactie gewijzigd door Blazing-Studios op 25 juli 2012 14:24]

Dat vind ik te kort door de bocht.
Elke revolutie bouwt voor een deel voort op bestaande technieken. Het is vaak eigenlijk de nieuwe combinatie van die technieken die de eigenlijke revolutie vertegenwoordigen.

De (inderdaad: betaalbare) alternatieven voor de, praktisch uit het "stenen tijdperk" stammende joystick vond ik echt een revolutie.

En v.w.b. de portals e.d.: je verwijst alleen maar naar andere spellen. Daarmee blijven ze nog steeds afkomstig uit de game-industrie !
- GTA 3 (de open spel wereld)
Meen je dit? GTA3's open spelwereld kwam inderdaad al járen nadat er al tich RPG-achtigen waren die soortgelijke openheid en veel verdergaande openheid hadden getoond. Eén voorbeeldje: Ultima
- Red Storm/Faction (naam kwijt, compleet destructieve wereld)
Red Faction wa sook een doodgewone FPS met een gimmick; destructible world. Dat was er al in mindere maten, alleen RF maakte het wat bonter met wat je zoal kon slopen. En deed daar vervolgens bijna niets mee in de gameplay wat niet allang in Quake 2 had gezeten, met als gevolg dat het een saaie on-rails shooter bleef.
Dus nee, ik ben het er niet mee eens dat er weinig revolutionaire zaken zitten in de game industrie. Je kunt alleen niet verwachten dat de meeste producten revolutionair zijn.
Het aantal pareltjes is nogal afhankelijk van waar je bent begonnen met gamen, lijkt het :+
quake 2 en red faction onder categorie on-rail shooters ? ga jezelf is schamen
voor de rest ben ik het met je eens GTA 3 was verre van origineel met hun open spel wereld hij had beter gewoon GTA kunnen zeggen die had ook open spel wereld maar was top view.
En Zelda van de 8-bit was ook al open spelwereld. (om een iets commerciele naam te noemen)
De meeste zijn geen revoluties maar gimmicks.

- Half-life. Een andere type gun.... nog steeds een FPS shooter.
- GTA (driver maar dan met een pistool)
- Minecraft is gebaseerd op Infiniminer.
- Faction weer een gimmick. Uiteindelijk gewoon nog steeds een FPS shooter.

Een revolutie is een grote verandering op de huidige situatie. Dit is wel degelijk zeldzaam in de game industrie.
Pff... buiten dat ik me afvraag waarom je het nodig vond om deze moraliteitsrant hier te plaatsen, waarom denk jij dat het bewegen van een muis en indrukken van een knopje gelijk staat aan het oefenen van gewelddadige acties? Dat is een compleet andere activiteit, je bent totaal niet bezig met agressie op het moment dat je een game speelt. Heb je wel eens een game gestart als je gefrustreerd en boos was en je wou afreageren? Bij mij werkt dat juist niet namelijk, dan presteer ik veel minder. Om goed te zijn in een spel moet je juist in een kalme rustige frame of mind zijn.
Daarnaast staat al dit theoretische gebabbel lijnrecht tegenover wat veel mensen in de praktijk opmerken, namelijk dat mensen die veel gamen vaak juist rustige nette en sociaal voelende mensen zijn waar je echt niet bang hoeft te zijn dat ze je op je gezicht gaan slaan. De jeugd die niet gamet maar in plaats daarvan de hele avond ergens rond hangt of gaat zuipen, dat zijn degenen die eerder een potje gaan vechten, niet die mensen die rustig een spelletje spelen.
Gast, ik reageerde niet eens op het verslavingsdeel van je post :)
Wat die verslaving echter betreft, daar heb ik wel wat ervaring mee, maar dat heeft bijzonder weinig te maken met wat jij nou allemaal bazelt. Gameverslaving heeft over het algemeen ook meer te maken met vluchten uit de realiteit waar je niet mee om kan gaan dan specifiek met die game, die game is gewoon een handig medium om de realiteit niet onder ogen te hoeven te zien. Ik heb het idee dat jij er zelf juist helemaal geen ervaring mee hebt en maar iets napraat wat je ergens gelezen hebt.
Wat betreft het feit dat jonge jongens die doorslaan games gespeeld bleken te hebben, tja, bijna álle jonge jongens spelen spelletjes en de gewelddadige games zijn veruit het populairst dus zo raar is dat niet. Het probleem is dat jij een toevalligheid aanziet voor een causaal verband. Maar sloegen die jongens door omdat ze gewelddadige games speelden? Of speelden ze games omdat ze niet lekker in hun vel zaten? Of had het helemaal niks met elkaar te maken en speelden ze games net als bijna alle westerse jonge mannen?
Op dezelfde manier kunnen we wel stellen dat je van Kaas kinderen gaat vermoorden, want we hebben bij drie kindermoordenaars ondervonden dat ze allemaal kaas gegeten hadden. Zullen we Kaas ook maar uitbannen dan?

Overigens speel ik zelf de bekende online shooters niet, vind ik niet leuk, dus ik weet niet of ik überhaupt wel in de doelgroep val waar jij aan denkt.

Edit: Overigens, als jij het zo'n smalle lijn vindt, waarom blijven miljoenen mensen dan nog aan de juiste kant van die lijn? Wanneer begint de zombie apocalypse precies waarbij wij "geweldverslaafden" ineens massaal iedereen de koppen in beginnen te slaan? Misschien dat de left 4 dead skills dan nog wel goed van pas komen 8-)

[Reactie gewijzigd door finraziel op 25 juli 2012 23:59]

Laat hem maar gaan...
Sommige mensen halen oorzaak en gevolg een klein beetje door elkaar.
"hé, die vent die aan het moorden sloeg speelde spelletjes, dus het komt
door die spelletjes!"

*BUZZER* fout.
De vent die aan het moorden slaat is sociaal geďsoleerd, al dan niet door
omstandigheden, opvoeding, foute keuzes en ga zo maar door.
Resultaat: hij slaat aan het gamen tot zijn frustratie te groot wordt om door
deze games opgevangen te worden, slaat door en gaat moorden.

Ik heb et zelf meegemaakt, zij het in zeer minieme mate...
Dat ik op een vrij agressieve wijze een breuk heb veroorzaakt met mijn
familie (gevolg) en het feit dat ik in de zelfde periode meer dan 40% van
de dag zat te gamen (gevolg), komen allebei bij 1 OORZAAK vandaan.
Maar das privé (en grotendeels verleden tijd)
Laat hem maar gaan...
Sommige mensen halen oorzaak en gevolg een klein beetje door elkaar.
"hé, die vent die aan het moorden sloeg speelde spelletjes, dus het komt
door die spelletjes!"

*BUZZER* fout.
De vent die aan het moorden slaat is sociaal geďsoleerd, al dan niet door
omstandigheden, opvoeding, foute keuzes en ga zo maar door.
Resultaat: hij slaat aan het gamen tot zijn frustratie te groot wordt om door
deze games opgevangen te worden, slaat door en gaat moorden.

Ik heb et zelf meegemaakt, zij het in zeer minieme mate...
Dat ik op een vrij agressieve wijze een breuk heb veroorzaakt met mijn
familie (gevolg) en het feit dat ik in de zelfde periode meer dan 40% van
de dag zat te gamen (gevolg), komen allebei bij 1 OORZAAK vandaan.
Maar das privé (en grotendeels verleden tijd)
Geweldsgamen is niet DE oorzaak, bij mensen er NOOIT één oorzaak. het is een negatieve beďnvloeder. Neem de laatste killer, hij was een typische nerd, alleen sociale contacten via internet en gamen. Briljante student maar verslofte zijn studie. Zou daarom uit de dorm worden gezet op straat. Waarom verslofte hij zijn studie, zou de gameverslaving best wel eens mee te maken mee kunnen hebben.

Had jarenlang middels geweldsgamen een huizehoog ego opgebouwd waarin hij zich de joker waande. Gebruikte als callname "Joka". Zijn medespelers kregen al door dat hij zieke machtsfantasieen aan het ontwikkelen was. Toen zijn leven in dreigde te storten, nam hij wraak zoals zijn opgefokte game ego gewend was te doen. Was dit gebeurd als hij geen geweldsgames had gespeeld? NEE. Problemen zou hij toch wel hebben gehad maar die hadden zich anders geuit.
James Holmes who did the batman movie theatre killing use to play this mmorpg game with us called Ultima Online back in 1997 – 1998. He played on ATL shard and had some weirdo character named Joka. Everyone who played with him including me knew he was weird and had this killing attitude about him. That was a long time ago (and many computers ago) so I guess Origins would have to pull up the chat records on their old server database to see what all his “Joka” character said back then. Anyhow, he was always obsessed with The Joker and Joka stereotypes. You know like clown killing psychopathic garbage. Many of us played the game with him and have found memories. Anyhow, I figured it was worth mentioning because it is being decided whether he is mentally ill or not. There was another person who claimed to be Joka from the UK. But he was not from the UK – I read those articles too. It was James. Duh we had him in ICQ chat. Wow, I havent used ICQ chat in years either. I did not know him personally – just for like 10 months for gaming stuff. Never really personal just killing in game and talking about game stuff. His in game chat logs that Origin owned (no electronic arts) is another story. He has a bunch of weirdo stuff in their records. Makes me wonder if they still have it.
Veel geweldgames van nu hebben een sterk psychopathische inslag, totale machtsverheerlijking waarin psychopaten zich graag wentelen. Dat zijn hele gevaarlijke fantasieen om mensen in te laten wentelen. De meeste mensen hebben hoegenaamd geen eigen fantasie, dus moet je ze ook vooral niet de verkeerde fantasie aanreiken, want dan loop je het risico dat ze er in blijven hangen.

Als je jongeren aan dit soort troep blootstelt dan levert dat indirect en op termijn een hoop agressie op. Sommigen uiten dat tegen hun familie en het blijft binnenskamers anderen vliegen compleet uit de bocht. Met andere verslavingen zie je dat ook. Alcohol staat bekend om de gewelddadigheid die het met zich meebrengt. Maar geweld zelf zou mensen vrediger maken? Ik denk dat je dan nog steeds onvoldoende zelfkennis hebt.

Mensen als jij die hun karakter al niet mee hebben zouden juist dubbel moeten uitkijken voor iets waar ze zo gemakkelijk aan verslaafd raken. Je wil je zelf beschermen. Ik hoef mij niet tegen games of alcohol te beschermen want geef er geen flikker om. Er zijn andere dingen waar ik juist weer voor moet uitkijken.

Seks en macht zijn de sterkste maar ook gevaarlijkste verlangens die niet wil aanmoedigen. Mensen die er aan verslaafd raken worden gebruikt door een gewetenloze industrie die er alles aan doet om de verslaving op te voeren. Dat is gemene, hoe harder ze het maken, hoe meer ze de mensen afstompen en hoe meer ze smachten naar de volgende portie. Want niet alleen hun tolerantie voor geweld neemt toe, hun hele geluksgevoel neemt af door die keiharde prikkels. Hun geest wordt dof.

Maar zoals eerder gezegd, je laat je toch niet tegen houden, en leer het je kinderen ook, dan kan je het later ook een keer van de andere kant meemaken, misschien dat dan het kwartje wel valt, alleen jammer voor het kind. Niets aan te doen, voor domheid is nog geen kuur gevonden.
Neem de laatste killer, hij was een typische nerd, alleen sociale contacten via internet en gamen. Briljante student maar verslofte zijn studie. Zou daarom uit de dorm worden gezet op straat. Waarom verslofte hij zijn studie, zou de gameverslaving best wel eens mee te maken mee kunnen hebben.
Met die persoon was duidelijk meer aan de hand:
If the dazed expression and dyed orange hair of the mass killer when he appeared in court on Monday wasn't bizarre enough, it has now been revealed that the 24-year-old used evidence bags as hand puppets when police interviewed him after his arrest.
What Created A Monster? Inside The Life Of Batman Shooter James Holmes

Hoe kom je erbij dat hij vanwege het gamen zijn studie verslofte?
Holmes, 24, was pursuing a neuroscience doctoral degree at the School of Medicine at University of Colorado, but dropped out of school in June for unknown reasons.
...
Interestingly, Holmes showed no proclivity for violence. One of his male classmates at the University of California at Riverside, recalls that the two played the non violent video game Guitar Hero all the time, and "for hours."
bron
Als Mario een westers product was dan denk ik dat hij nu wel bloederige happen zou nemen uit zijn tegenstanders en met een kettingzaag was uitgerust. Killermario 3, Mariowarfare 4, BattleMario 3, enz. Maar Japanners houden erg van lieve knuffeldingen en daarom is Mario grappig mannetje gebleven, wat een zeggen is voor jonge kinderen. Want waarom zou je hun fantasiewereld meteen voorzien van bloederig geweld? Dat blijft levenslang door je hoofd draaien.
Er zijn anders genoeg games uit het Westen welke zijn toegespitst op kinderen en een vriendelijk karakter hebben en genoeg Japanse games welke behoorlijk geweldadig/ expliciet zijn.
Het is vooral aan de ouders van die kinderen om hun kinderen daarvoor te behoeden.
Ouders nemen mijns inziens daarin veel te weinig verantwoordelijkheid.
Ik heb nooit begrepen dat mensen kunnen volhouden dat wat je in gedachten oefent geen gevolgen zou hebben voor je daden.
Er zullen altijd mensen zijn die daar moeite mee hebben (ik doel hier niet op jou), om de grens tussen realiteit en fictie te zien. Maar dat moet toch niet inhouden dat we games/films met geweld (als voorbeeld) maar moeten uitbannen?
Wanneer je daar eenmaal aan begint is het einde zoek, dienen historisch correcte (oorlogs)films verboden te worden, aangezien deze ook geweld bevatten? Waar trek je de grens?
Ik ben het absoluut met je eens dat de game/film-makers een verantwoordelijkheid hebben en zich af dienen te vragen of hun product ethisch verantwoord is.
Maar er zullen altijd wel mensen zijn die ergens aanstoot aan geven.
Onderzoek heeft uitgewezen dat een het spelen van een computergame daardoor juist gepaard gaat met een verlaagd activiteitsniveau van de hersenen. Spelen is ontspannend.
Heb je daar een bron van? Er zijn talloze games op te noemen, waarbij je zowel sociaal als tactisch bezig ben. Reageren op dynamische situaties.
Als je dit zou vergelijken met bv televisie kijken of een beetje browsen op het internet dan zou ik zeggen dat gamen veel meer inspanning vergt.
Supermario heeft daar weinig last van, al kan de gameverslaving wel met zulke games beginnen. Ik denk dat als je een kind een achterstand hier in geeft. ze later een grote voorsprong hebben.
Kinderen zijn, weet ik uit eigen ervaring, net sponzen ze nemen werkelijk alles op.
Games zijn naar mijn mening niet nodig om ze dingen te leren of te motiveren om te leren. Zodra je als ouder de leermomenten kunt herkennen is het zeer eenvoudig een kind nieuwe dingen te leren. Vaak is dat heel eenvoudig, gezien het feit ze werkelijk alles vragen, maar er zijn veel meer mogelijkheden.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 25 juli 2012 16:36]

Heb je daar een bron van? Er zijn talloze games op te noemen, waarbij je zowel sociaal als tactisch bezig ben. Reageren op dynamische situaties.
Wat dacht je van deze

Schietspellen niet goed voor schoolprestaties
Schietspellen spelen midden in een drukke tentamenweek is niet verstandig. Door gewelddadige games te spelen wordt de hersenactiviteit verlaagd. Het gamen heeft vooral invloed op de delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het leren en het uiten van emotie. Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers op basis van onderzoek onder 22 proefpersonen. Even een persoonlijke notitie, maar ik heb dit nooit als zodanig ervaren. Maar anders waren mijn zesjes misschien wel zevens en achten geweest… Jammer, gemist kans. Boem! Headshot!

Tijdens het onderzoek werden de proefpersonen, mannen tussen de 18 en 29 jaar, verdeeld in twee groepen van elf. De ene groep speelde een schietspel, de andere groep speelde helemaal geen game. Pas na twee weken zou het effect van het gamen niet meer merkbaar zijn.

Bij het onderzoek, dat is uitgevoerd door wetenschappers van de universiteit van Indiana, is gebruik gemaakt van hersenscans. Deze zelfde methode werd ook gebruikt bij een onderzoek van de universiteit van Gent. Toen concludeerden wetenschappers dat gamers emotioneler reageren wanneer zij veel verliezen. Een bepaald deel van de hersenen zou groter worden.
Dat concluderen Amerikaanse wetenschappers op basis van onderzoek onder 22 proefpersonen.
Dat zijn er niet al teveel.

[Reactie gewijzigd door avicide op 27 juli 2012 09:31]

Correctie: GTA3 was zeker niet de eerste...

Sterker nog 2 jaar eerder kwam er een spel uit onder de naam Urban Chaos wat draaide om een politie agente in een open spelwereld. Hierbij kon je (melee) vechten, schieten, autorijden, gebouwen beklimmen enz.

http://www.youtube.com/wa...index=10&feature=plcp

Gewelidg spel overigens, jammer dat er geen latere delen zijn uitgekomen (of iets wat er op lijkt want de gameplay gaat door de uitgebreide melee combat veel dieper dan die van gta).
Revolutionaire zaken komen per definitie onverwachts, me dunkt.
On topic is geen garantie voor een positieve score, ik vind het nogal trollerig eigenlijk.

Wat betreft mario, heb er al tijden geen gespeeld, maar de video ziet er inderdaad wel weer erg leuk uit. Probleem is voor mij meer dat ik het weer niet leuk genoeg vind om er een console voor te kopen en er buiten de nintendo exclusives vaak toch niet zoveel te beleven is in nintendo land (naar mijn mening dan natuurlijk).
De reactie verkondigt een offtopic mening ("Ik vind dat Mario wordt uitgemolken", de enige link met het artikel is de naam Mario) en is onleesbaar omdat er één zin over negen regels wordt uitgeschreven.

In plaats van een interessante reactie te plaatsen, voegt hij dus niets toe aan het artikel. Vandaar nul puntjes. Net als mijn reactie nu verdient, ook al staat er Mario in. :)
Disney stopt toch ook niet met het maken van Donald Duck of Mickey Mouse content?
Technisch ontwikkelen is heel wat anders dan leuke content kunnen maken.
:/ uhm... wat probeer je nu eigenlijk te zeggen? Een lange zin gescheiden door veel komma's werkt niet zo heel goed voor de meeste mensen.

Wat ik er uit haal:
  • Je vind het lachwekkend want ontwikkelaars die nog nooit aan mario games hebben gewerkt zouden al perfect moeten kunnen?
  • Je snapt dat de spellen nog wel goed verkopen. Je bent ze zelf echter ontgroeid?
  • Je zou graag zien dat Nintendo met wat meer revolutionair spellen komt ipv alleen maar mario spellen?
Het eerste punt is een beetje een nonpunt. Elke ontwikkelaar die gaat werken aan een vervolg van welk spel dan ook zal zich moeten verdiepen in voorgaande delen om de essentie van het spel te behouden. Nintendo kiest er voor het op deze manier te doen.

Het tweede punt, ja dat kan. Genoeg andere spellen zou ik zeggen?

En je laatste punt kan ik me wel enigzins in vinden, echter is het wel zo dat ook binnen de Mario franchise vaak nieuwe spelvormen zijn uitgekomen. Ik kan me echter voorstellen dat je die spelvormen liever had gezien met nieuwe personages of een andere vormgeving.

[Reactie gewijzigd door Creesch op 25 juli 2012 13:22]

Creesch slaat de spijker op z'n kop.
  • Is het zo raar dat Nintendo de gamebouwers eerst wat leert over haar meest belangrijke franchise? Probeer zelf maar eens een 2D platformer te maken met dezelfde kwaliteit, want dat is een van de belangrijkste redenen waarom het nog steeds verkoopt.
  • Je bent ze zelf ontgroeid? Je kan nog niet eens fatsoenlijke zinnen maken. Beetje raar trouwens, hoe kan je een game ontgroeien? Is Mario niet cool omdat je geen bloederige actie hebt of wat?
  • Nintendo komt niet met revolutionaire spellen? Nee, titels als Wii Sports, Wii Fit, Wii Music en Wii Party bestonden al. Iets als Nintendogs of Brain Training. Dat zijn, of je er nou van houd of niet, zeer revolutionaire IP's die niemand anders heeft. Als je coregames bedoeld heeft de Wii niet zoveel bijzonders gebracht, maar ik weet zeker dat je Xenoblade niet gespeeld hebt.
zou ik het beter vinden als ze per console van nintendo 1 mario gerelateerd spelletje maken, maar niet een stuk of 6 per console.
Hierboven ook al eens genoemd, Disney brengt toch ook meerdere Donald Duck films uit? Mario is een van de iconen waar Nintendo op werkt, punt.
Overigens kan je het ze ook niet kwalijk nemen. Hoeveel Uncharted games heeft Sony in de afgelopen 4 jaar uitgebracht? Hoeveel CoD's zijn er uitgekomen? Ik zal maar niet over Fifa beginnen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 25 juli 2012 13:37]

Ik heb niks met die kinderachtige IP van nintendo. Het is gewoon mijn ding niet.

Maar mario is een IP character wat zwaar een kinderlijke render styl volgt. IP is een thema en een style. Dit staat totaal los van innovatie en revolutie, maar ook genre..
Platformer is genre. Thema en stylen zijn niet genre gebonden. Dus er zijn meer mario IP games verspreid over genres die daarbij passen.
Innovatie en evolutie slaat meer op genres subgenres en gameplay mechanieken.
Dat kan dus ook met nieuwe maar ook oude IP.

De games zijn vaak goed uitgewerkt met Mario IP thema en bijbehorende render en content styl. Het zijn kwaliteits games.
Deze kwaliteit stat los van de IP. Ze kunnen dat net zo goed met Commander Keen doen.

Mij trekt die themathiek en styl totaal niet.
Mijn mario gerelateerde games speel ik amper en ander Nintendo IP ook niet. Hooguit bezoek. Third party spul wel en casual party spul ook Maar ligd laaste jaren vooral stof te verzamelen..

Maar mij zeg het eerder dat Nintendo heel serieus de kwaliteit van de games van hun boegbeeld IP wilt behouden. En daar ook interne maatregelen neemd. Door resources en prioriteiten te stellen.

ID soft volgde een andere kwaliteits formule door heel veel tijd in het verfijnen optimaliseren van engine en polisj van content. Dat ze de tijd en budged beperkte competitie voor blijven. Its done wenn it done methode voor kwaliteit.

Ik vind het eerder tof dat ze de kwaliteit van hun games waarborgen. Maar dat is ook niet gek als naam hoog hebt te houden en de torenhoge verwachtingen. Dan helpd dat aanzienlijk.
+1 voor het noemen van Commander Keen!
als je daar werkt als ontwikkelaar zou je echt wel moeten weten hoe zo'n game ongeveer in elkaar zit

Mario (als concept) is gewoon heel uitdagend en interessant, in tegenstelling tot al die partijen die nu alleen nog maar naar beeldkwaliteit kijken weet Nintendo wel regelmatig een concept neer te zetten dat werkt.
Of Mario (of de Wii) vandaag nog actueel is in de markt is helemaal niet belangrijk, maar het is veel belangrijker om je mensen op te leiden tot bekwame ontwikkelaars die focussen op de dingen die belangrijk zijn: spelplezier!

Dat jij het lachwekkend vindt dat er mensen een training krijgen vind ik persoonlijk lachwekkend en triest. Niet iedereen is autodidact en niet iedere autodidact leert het zichzelf goed aan! En uiteindelijk moet je het een keer leren, als jij als 'generieke' ontwikkelaar binnenkomt bij Nintendo, dan zou je 'ineens' expert moeten zijn (of worden) op het ontwikkelen van gamingconcepten?
Ook voor marketing en andere rollen binnen een bedrijf kan het heel goed zijn om ook de belangrijkste succesfactoren te kunnen herkennen.
Ik wacht al jaaaaren op een Mario-game á la FPS! Dus een FPS-Super Mario, de werelden gezien van uit de ogen van Mario... lijkt me kicken!
Da zou wel raar zijn :D ik zou zeggen Mario the game FPS DLC, dus voor 5¤ een basis kopen (laten we zeggen 5 levels) en voor 15¤ al de rest van het spel. Dit omwille van het feit, moest het niet aanslagen dan heb je toch wat terug verdiend en kun je de rest in de kast zetten.
Mirrors Edge gespeeld? Dat heeft hetzelfde idee.
Die is er al: Yoshi's Safari waarin je Mario bent die op Yoshi rijdt en Koopa's ed met een bazooka kapot moet knallen.

Zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Yoshi%27s_Safari
De ontwikkelaars weten ook vast prima hoe zo'n game code technisch in elkaar zit. Maar daar gaat het niet om.

Om het de feeling van een Mario level te geven moet een Mario parcours voldoen aan een aantal voorwaarden. Denk hierbij aan lengte van het level, hoogte verschillen en algehele flow, sfeer, hoeveelheid mobs etc etc.

Dit allemaal samen bepaalt of het aanvoelt als een mario game. En dan is het al een stuk minder vreemd dat er een "Mario School" is.
Nee. er is een aardig grote expertise variatie binnen de game industrie professionals.
Er is genoeg ruimte dat zelfs als je er eenmaal inzit. En er aardig wat jaren op heb zitten. En paar titels op je CV. Dat je toch nog aardig wat bij kan leren van veteranen of specialisten of guru in hun vakgebied. Ook komt het voor dat je bij een project komt van een soort spel waar je nog geen ervaring in hebt. En daar speeld deze interne school juist op in.
Het is zeer ongewoon dat je binnen die industrie je eigen games kan nastreven.

Een goed voorbeeld is Rage van IDsoft. FPS gedeelte goed op orde.
het vernieuwede komt niet goed tot zijn recht. Voeld als vreemd gaan.
Of het gebrek aan expertise in de richting de ze bewandelden.

Nou dus niet zo gek dat Nintendo studio dat doet.
Veel mensen hechten er veel waarde aan. Het sentiment is ook een van de redenen waarom ik bijvoorbeeld een WII heb gekocht. Voor jou hoeven er geen meerdere games te komen van Mario, maar voor de meerderheid wel. Net als Metroid en Zelda.

Edit : Maar ik begrijp het gevoel wel. Ik heb dat bij Call of duty games.

[Reactie gewijzigd door 339854 op 25 juli 2012 14:15]

Je bent 1 van de weinigen. De meeste mensen kopen een Nintendo-apparaat voor Mario.
Zou zelf graag z'n sessie bijwonen :).

Al in geen tijden Mario gespeelt maar de spellen zijn en blijven leuk voor elke generatie.
Kun je Japans :D
Hoop wel dat het geven van dit soort uitleg de creativiteit niet in de weg staat. Soms is het toch juist goed om iemand te hebben die anders denkt.
Ik denk dat het eerder om game mechanieken die bij dat genre horen dat daar dieper op ingegaan wordt en wat wel werkt en goed doet en mischien wel waarom het werkt.
Mario trekt de aandag van IP fans. En vullen de thema en style in. De gameplay zal het uiteindelijk de verwachtingen moeten vervullen.
Hoe lang zou Nintendo het uitmelken van Mario volhouden zonder er iets noemenswaardigs aan toe te voegen en of te veranderen?
Zolang Mario winstgevend is. ;)
Heb jij wel meerdere mario's gespeeld? Dat er af en toe misbruik wordt gemaakt van de franchise zegt niks over de uitstekende versies. Als sinds Super mario bros 1. Zelf vind ik nog steeds Super Mario 64 de versie die mij het meest heeft vermaakt maar zelfs de wii galaxy's waren geheel anders en echt leuk.
Net zo lang als dat de consument de games koopt.
Zolang de mensen die het spelen dit zo willen. Veel mensen blijven het simpele platform concept geweldig vinden; die ene keer dat ze noemenswaardig dingen veranderen moeten ze oppassen dat ze juist niet meteen om die keuze worden afgeblaft. Overigens hebben ze best nog wel een paar keer iets nieuws geďntroduceerd, Super Mario 64, Sunshine en Galaxy hadden allemaal veel nieuwigheden, maar naar mijn weten hebben Sunshine en Galaxy nooit de populariteit gekend die 64 kreeg.
Heel vet dat ze altijd nieuwe powerups verzinnen. Alhoewel ik het idee krijg dat je wel heel makkelijk aan coins komt.
Als je er van uit gaat dat 1 coin = 1 euro dan moet Mario best hard werken voor zijn centen en word hij in de meeste Mario games niet eens zo goed betaald ;)
Een level goed ontwerpen is ook wel een kunst apart. Ik vond de oude mario maar vooral ook de sonic games altijd een goed voorbeeld voor hoe een goed level ontwerp eruit moest zien. Het moet lekker spelen, net voldoende uitdaging hebben, logisch zijn en je moet er vloeiend doorheen kunnen rennen. Toch nog best een hele klus lijkt me. Grappig dat er hele scholen voor zijn opgericht, je zou toch zeggen dat een hoop ontwerpers vroeger ook wel mario en sonic hebben gespeeld :P
Vreemd concept van ontwerpen vind ik persoonlijk.
Doordat je iedereen opdringt/aanleert hoe het volgens het origineel gebeurd, zal er zeker niet zoveel persoonlijke inbreng zijn in het ontwerpen ervan. Met als gevolg dat er wéér maar eens een zoveelste gelijkaardig spel ontwikkeld zal worden..
Op deze manier blijven we wel vasthangen bij hetzelfde 2d-concept.. Een beetje jammer vind ik persoonlijk, dat Nintendo liever vasthoud aan eenzelfde (momenteel) succes, in de plaats van iets nieuws te durven proberen.
Op deze manier hou je het niveau hoog. Persoonlijk vind ik het erg prettig dat ik vrijwel blindelings een Mario titel kan kopen en er vanuit kan gaan dat het een kwaliteitsproduct is. Volgens mij is het maken van een 2d platformer ook een ware kunst die vrijwel verloren is gegaan na de ondergang van de Saturn. Fijn dat Nintendo dit type in leven houd met Mario.
ik kan dit soort praktijken eigenlijk alleen maar toejuichen.
Hoe vaak is een sequel gemaakt door een ander bedrijf dan het originele bedrijf en hoeveel sequels zijn hetzelfde of beter?
Het aantal niet geslaaagd is hoger dan die 2 samen.
Ben ik niet helemaal mee eens. Je kunt best bepaalde basis principes aanleren. Ik verzin nu ff iets: bijvoorbeeld, niet 200 ravijnen direct achterelkaar plaatsen, met steeds 1 blokje ertussen. Of te veel sprongen die alleen rennend kunnen. Dat soort dingen gaat de speler frustreren, en kun je best overbrengen.
Daarnaast, de mario games zijn toch steeds weer vernieuwend hoor. als je ze naast elkaar legt, dan had elke versie wel weer iets nieuws.

Mario op de NES: origineel
Mario 2 op NES: Verschillende karakters kiezen. Met objecten gooien.
Mario 3 op NES: Landkaart met werelden. Minigames, Powerups, om te vliegen etc.
Mario Gameboy: je kon in vliegtuigjes door een level
Mario 2 Gameboy: powerups, landkaart. Unlocken van eindbaas met coins
Mario World SNES: Yoshi
Mario 64: Eerste 3D mario
Mario Sunshine: origineel verhaal, nieuwe powerups.
and so on...
Een beetje jammer vind ik persoonlijk, dat Nintendo liever vasthoud aan eenzelfde (momenteel) succes, in de plaats van iets nieuws te durven proberen.
Ik snap dat echt niet. Als iemand deze generatie een risico heeft genomen is het Nintendo wel, met een console met totaal andere controller en games als Nintendogs. Wat is revolutionair? De zoveelste 30-jarige stoere meneer die bloederig mensen in elkaar slaat, maar wel een andere naam heeft?
Sommige klagen over dat er weinig innovatie is binnen het mario concept.
Maar gebruikers zoals ik waarderen dat juist....lekker simpel, gewoon zoals je gewend bent.
Mario Galaxy bijvoorbeeld vond ik zelf niet zo leuk omdat de besturing te ver af week.
En blijkbaar zijn genoeg mensen het met me eens om het winstgevend te maken voor Nintendo :)

Van mij mogen er genoeg andere spellen komen die allerlei innovatieve dingen doen, en de mensen die dat leuk vinden wens ik veel plezier toe. Maar voor mensen zoals ik is het toch fijn om een vertrouwde omgeving/spel ervaring te hebben.
Mario is wel nog van het oude 'screw you' gehalte... niet het psychologische er bij halen dat mensen altijd het idee willen hebben voortgang te maken. Nee, als je bent gewoon een leven kwijt en als ze allemaal op zijn, moet je opnieuw beginnen. Heerlijk.

Okee, het is geen dapper nieuw concept, maar persoonlijk vind ik het wel leuk dat ze een oude game in een nieuw jasje steken :)

Het was natuurlijk gewoon een training, niet echt een complete school...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Tablets Luchtvaart Samsung Crash Smartphones Microsoft Apple Games Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013