Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 317, views: 45.598 •

Geruchten over de volgende iPhone drukken de verkoop van huidige iPhones. Dat zegt Apple-directeur Tim Cook in gesprek met analisten. De verkoop van iPhones loopt altijd wat terug in de lente, maar de terugval was nu groter dan in vorige jaren.

iPhone 4SApple zag in het afgelopen kwartaal de verkoop van iPhones teruglopen met 25 procent. Hoewel de verkoop van iPhones elk jaar in het lentekwartaal minder goed gaat dan in de kwartalen ervoor, was de daling nu veel sterker dan in andere jaren.

Een factor die maakte dat de iPhone-verkopen harder terugvielen dan in vorige jaren, zijn volgens Apple de aanhoudende geruchten over een nieuwe iPhone met groter scherm. De nieuwe iPhone komt volgens geruchten in september of oktober uit. De iPhone 4S kwam vorig jaar half oktober op de markt.

"We proberen onze roadmap en nieuwe producten geheim te houden", aldus Cook. "We gaan ver om de geheimhouding te bewerkstelligen. Ik ga geen energie stoppen in een poging om mensen te laten stoppen met speculeren. Dat zou niet werken." Ook de verkopen in Europa zaten tegen door de eurocrisis; vooral in West-Europa was geen groei van de verkopen te zien. "We zien zeker een slowdown van onze business in dat gebied."

Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar steeg de verkoop van iPhones met 20 procent; de terugloop is alleen te zien in vergelijking met de voorgaande twee kwartalen. Apple verkocht in het afgelopen kwartaal 26 miljoen iPhones. Een kwartaal daarvoor waren dat er ongeveer 35 miljoen en in het kwartaal waarin de iPhone 4S uitkwam 37 miljoen.

Verkopen iPhone en iPad (illustratie: Tweakers.net)

Reacties (317)

Reactiefilter:-13170271+1117+211+30
Nooit toegeven dat de concurrentie keihard toeslaat }:O
Dat was ook mijn eerste gedachte, Ik denk dat de S3 hier meer invloed op heeft dan de geruchten van de nieuwe iphone.

imho moeten de mensen toch minder apple kopen, gelimiteerde zooi :)
Ik heb een iphone gehad.. Nooit meer!!!! Wat een irritante firma. Zij bepalen wat je wel en niet mag. Teveel beperkingen.. heb nu een samsung s3. En gevoelsmatig veel beter. Mij zij ze kwijt. En geef mij ook maar een Android tablet in plaats van een ipad. Ook itunes vind ik 3x niks. Ik wil gewoon mp3 kunnen kopieren naar mijn telefoon of tablet. inplaats alles via itunes te doen. Oke dit staat los van dit bericht. Maar is wel een bron van ergernis.

[Reactie gewijzigd door DigitalTux op 25 juli 2012 10:51]

Begrijpend lezen is ook een kunst ;) Ik zie het wel meer mensen zo gebruiken, als ze het over tablets hebben bedoelen ze niet apple tablets en als ze het willen hebben over de apple tablet word er specifiek over Ipad gesproken.
Dat dus. Je gaat toch geen Apple iPad tablet zeggen? T heet een iPad en is een tablet.
Wel de kracht van marketing aangezien consumenten minder snel begrijpen dat het over een tablet gaat wanneer je het hebt over de Samsung Galaxy Tab. Dus dat is vanuit Apple dan weer goed geregeld.
Heeft ook een groot gedeelte te maken met hoe de consument went aan iets, de iPad was een tijd de "enige" consumertablet en als er toen dus over een tablet gesproken werd had je het 99,9% van de gevallen over een Ipad.
Maw. het synoniem voor Tablet was toen iPad, nu dit langzaam veranderd zal dat ook weer slijten maar er zullen nog bosjes mensen zijn(nee niet bosjesmensen ;) )
die tablet en iPad als synoniem blijven gebruiken.
Wat onzin, consumenten tablets zijn geïntroduceerd door verschillende merken(HP, intel, ms, acer, etc) in leiding van MS in 2001, ver voordat er ipad bestond. ;)

Grappig was dat bill gates toen voorspelde dat tablets binnen 5 jaar belangrijkste internet device zou zijn voor de consument, helaas moest die meer dan dubbele wachten, maar vandaag te dag zijn tablets al niet meer weg te denken, dat is ineens zo snel gegaan.
Haha, ook grapig dat al die merken het kunnen bedenken maar het niet goed kunnen uitvoeren en Apple er zo weer mee weg kan lopen! Hetzelfde dat er geen fatsoenlijke Smartphone bestond voor de iPhone. Dat Samsung en andere merken vervolgens dit goede idee weer kopieeren om lekker te cashen kan ik goed begrijpen, zou ik ook hebben gedaan :)
Mad max heeft moeite met begrijpend lezen?
Heeft " enige" over het hoofd gezien?

En nee he, gaan we het nu weer over al die slechte voorbeelden hebben?
Volgens mij heeft iedereen, behalve jij en een handvol anderen, door dat, tot Apples iPad, het tablet concept erg slecht aansloeg!
Tegen de 70.000.000 verkocht in twee jaar tijd........ Hou nou eens op! |:(
Doei. So long and thanks for all the fish.

Tim Cook zal wel gelijk hebben denk ik juist. De 4s was een teleurstelling bij de presentatie, maar verkocht prima. De markt is meer dan rijp voor een vernieuwing in de iPhone serie. Inzakkende verkopen kunnen natuurlijk ook gekomen zijn door de lancering van de s3 en de one serie van HTC.
Nope. Cya later guys! Ik kom weer terug over een half jaar, kijken of jullie dan een beetje opgegroeid kunnen discussiëren ipv. circlejerken.
ga alsjeblieft niet weg, ik snak naar comments met wat hoger niveau dan 'Noord Korea'.
De iPad is geen tablet. Het is de tablet 'reinvented'.
'Reinvented' impliceert dat Apple de designs van iemand anders af heeft gekeken, itt totwat ze zelf beweren...
Of men gaat sowieso niet lopen muggeziften over z'n opmerking, terwijl men exact begrijpt wat er bedoeld wordt.
Ik heb een iphone gehad.. Nooit meer!!!! Wat een irritante firma. Zij bepalen wat je wel en niet mag. Teveel beperkingen.. heb nu een samsung s3. En gevoelsmatig veel beter. Mij zij ze kwijt. En geef mij ook maar een Android tablet in plaats van een ipad. Ook itunes vind ik 3x niks. Ik wil gewoon mp3 kunnen kopieren naar mijn telefoon of tablet. inplaats alles via itunes te doen. Oke dit staat los van dit bericht. Maar is wel een bron van ergernis.
iPAD = TABLET Net zoals een MAC een PC is
En PC is dan weer eigenlijk IBM. :)
Had ibm ook niet de term PC verzonnen ooit?
nope, de term pc is verzonnen bij HP voor hun rekenmachientjes
Tuurlijk niet... PC heeft niets met MS te maken, het betekend gewoon Personal Computer. En leg mij eens uit hoe een Mac geen personal computer is.
Typische apple fanboy reactie. Jij gaat bepalen wat zinloos is en wat niet, net zoals Apple voor jou alles wil bepalen. Als mensen een weergadget willen wie ben jij of wie is Apple om dat te verbieden? Het is hier Syrië niet.
Nog niet eens dat, maar meer het feit dat als ik zelf niet met mijn telefoon kan rommelen, dat anderen dat dan ook niet kunnen. En dan doel ik op de weerbaarheid tegen malware en rogue apps, wat ondertussen echt een serieus probleem op Android is geworden. Ook om die reden heeft Windows Phone zijn systeem ook niet zo open gelaten als bij Android wordt gedaan. Malware is op zich al vervelend, maar zeker als er een directe koppeling naar je bankrekening is (in de vorm van je telefoonabonnement). Misbruik loont in dat gebied en dat zie je met name terug op Android, puur omdat het daar kan en op iOS (en evt Windows Phone) vrijwel niet. Dus ja, geef mij maar The Walled Garden ipv een Open Platform.
Heb je wel eens iets met Android gedaan dan? Dat er malware en adware aanwezig is is juist. Meestal in de vorm van simpele frauduleuze (wallpaper, soundboard, etc) apps die meer doen dan dat ze zeggen. Toch is een niet geroot Android systeem behoorlijk veilig en worden alle permissies die een app gebruikt duidelijk aangegeven voor je het installeert. Ook voor een geroot systeem zijn er apps zoals Superuser die root toegang beschermt met een bevestigingsmelding die de gebruiker moet accepteren (of onthouden als je de app vertrouwd).

Veiligheid hangt dus ook hier af van de gebruiker, een jailbreaked iPhone heeft ook malware mogelijkheden alleen is het door de meer gesloten App Store bijna kansloos. De Play Store heeft iets meer last van malware maar wel meer gemak voor de ontwikkelaar en dus ook de gebruiker.

Voor apps afkomstig van andere bronnen is geen root/jailbreak 100% veilig voor malware.
Helemaal mee eens, dat is op iOS5 ook een groot gemis, dat je bij het installeren van apps niet kunt zien waar die app allemaal toegang toe heeft. In iOS6 is dat (eindelijk) opgelost.
Je opmerking over een jailbreaked iPhone is waar: die zijn significant onveiliger, niet alleen als het SSH password niet is veranderd, maar ook omdat apps bij API's kunnen die normaal dicht staan (vaak ook met een reden). Een rotte app kan daar veel meer schade aanrichten dan in een non-rooted devices.
Wel heb ik al meerdere malen berichten gelezen van malware apps die gewoon in Googles Market staan, puur omdat Google apps achteraf (of sporadisch?) controleert op werking en niet vooraf (zoals Apple dat doet). Een Android app kun je meteen in de Marktet zetten en dan ben je klaar. Mochten ze dat recent hebben veranderd dan is dat positief, maar zo werkte het tot voor een een tijdje terug.
Dat klopt ja. Bij Apple zijn er strikte controles die er voor zorgen dat een malware vrije winkel bijna gegarandeerd kan worden, maar kan het wel een paar weken duren voordat je app erin komt. Bij Google kan je app zo goed als meteen (zeker voor bestaande ontwikkelaars) in de Play Store komen maar mocht er malware in zitten dat niet door hun checks gelijk gedetecteerd wordt dan kan er uiteraard succesvol fraude gepleegt worden. Al is het maar een naar China doorgestuurd telefoonnummer of GPS locatie. :P

En het is inderdaad voor zowel iOS en Android handig dat de gebruiker kan zien waartoe een app toegang heeft. Zonder root/jailbreak is het dan theoretisch (zonder potentieel beveligingslek) onmogelijk voor de app om meer te doen dan dat ie aangeeft. :*)

[Reactie gewijzigd door Slaz op 25 juli 2012 12:30]

Wel heb ik al meerdere malen berichten gelezen van malware apps die gewoon in Googles Market staan, puur omdat Google apps achteraf (of sporadisch?) controleert op werking en niet vooraf (zoals Apple dat doet). Een Android app kun je meteen in de Marktet zetten en dan ben je klaar. Mochten ze dat recent hebben veranderd dan is dat positief, maar zo werkte het tot voor een een tijdje terug.
Daar zit een kleine nuance in. Google controleerd bij moment van uploaden wél op bestaande mogelijke "malware", dat die soms achteraf pas gevonden worden is omdat er een nieuwe exploit bij google gekend is. Een beetje zoals je virusscanner een nieuw virus niet altijd kan zien, maar het wel vindt bij een grondige scan nadat je updates gedaan hebt.
natuurlijk gemist dat er ook in de iphone-markt wel eens wat verkeerde apps kunnen komen.

http://www.tgdaily.com/se...into-the-itunes-app-store

Wanneer gaan jullie nu eens een kerk bouwen voor die zogenaamd heilige Jobs? (in mijn ogen gewoon een geldduivel die over lijken (van chinese kinderen) ging)
Zowel Samsung (lees Android toestellen makers) als Apple hebben 1 doel en dat is geld verdienen. En idd het liefst via de goedkoopst mogelijke manier fabriceren en zo duur mogelijk verkopen.

Ik heb ook nooit begrepen waarom mensen zo hard tegen hard tegen elkaar tekeer gaan over een telefoon. Soms lijken het net voetbal supporters, die zijn ook zo blind altijd want hun club is goed en de anderen zijn altijd dom en slecht.

Raar dus dat mensen een bedrijf zo steunen die alleen maar aan je willen verdienen!!
Zonder jobs zat jij nog nog steeds op je oude nokia met heel veel knopjes.
Die site van je:
http://i48.tinypic.com/2zp8jfa.png

I lol'd heartily.

OT:
Het ligt er toch vingerdik op dat de afgelopen jaren Android phones meer en meer marktaandeel wegknabbelt. Wat flauw dat Apple dit niet gewoon kan toegeven?
@GinoGio + MonoKid
Is een simpel gevalletje van een HTTPS site die HTTP advertenties serveert. Eens dat het slordig is van een security site.
Had het er gisteren nog over bij de Mediamarkt, het feit dat je met Android van alles kan doen en klooien, maakt dat het interessant blijft. Een iPhone doet het gewoon en tuurlijk kan je m jailbreaken, maar dan nog kan je veel minder prutsen, klooien, etc. Dat is in mijn ogen waarom een Android-toestel meer een tweakers-toestel is dan een iPhone.
Malware is ook aanwezig op iOS enz.
Je apparaatje is zo veilig als dat je het zelf maakt.

Dat er misschien niet zo veel malware voor is/was, had te maken met een te lage userbase. (praat nu voor het gemak over de PC)
Aandeel MS is ietsjespietsjes (geloof 80% zo uit m'n hoofd) hoger dan dat van Appel op de pc.

Dit zal voor de Iphone en Android net zo zijn.
Pffff wat een niveau weer, doe eerst een wat research voordat je onzin uitkraamt.
Apple installeert tenminste geen Bol.com en Telegraaf die ik vervolgens niet kan verwijderen. Plus nog eens allemaal applicaties als Kies Air, MMM, Music Hub, Social Hub etc. wat allemaal dubbele functionaliteit is maar niet verwijderd kan worden. Zo blij ben ik in dat opzicht niet met mijn 'open' Samsung toestel.

@Oz: dat weet ik, maar vereist dus een handeling van mijn kant waar ik (ditmaal) geen zin in heb. Geknutsel is me bij de vorige (ook Android) niet bevallen en ik wil wel een stabiele telefoon. Dit is nu eenmaal niet een van mijn hobby-tweakerprojecten ;)
@Monokid: misschien in België anders maar het gaat hier gewoon om een simlock vrij toestel. Wel gekocht bij KPN en blij te horen dat jij tevreden bent met de Apps maar ik niet. Die keuzevrijheid was het toch juist om te doen.

EDIT: replies

[Reactie gewijzigd door JeffryL op 25 juli 2012 15:16]

Je kan ze wel verwijderen of freezen hoor, root opent vele deuren
Sorry, but no. Ik heb ondertussen tevreden drie Android toestellen gebruikt en heb voor geen meter me moeten storen aan apps die jij bedrijft.

Volgens mij heb jij het over toestellen die in koppelverkoop zijn gekocht bij een provider, die er rommel opzetten. Dit is niet de fout van Android, maar de providers die je rommel door je strot duwen. Waarom zou ik in BE een NL krant op mijn telefoon hebben?

Daarbij, op mijn SGS III staat een "samsung market" waarop ik samsung apps kan afhalen die jij bescrhijft. MMM, Kies Air, Music hub, Social hub stonden er bij gewoonweg niet op. Kies Air ben ik zelfs meteen gaan afhalen en dankbaar gaan gebruiken.
...bij Apple kun je ook geen enkele van de voorgeinstalleerde apps verwijderen. Ik heb niets aan de Yahoo-stocks, of aan de brakke weer-app van Apple, maar die kan ik zelfs niet bannen van mijn homescreen!
Ik heb Prive een Android-toestel en een iPhone voor m'n werk, en ik ben het met hem eens. Beide zijn niet geroot/jailbreaked, maar met Android heb je veel meer mogelijkheden en werkt alles net wat logischer. (zijn allemaal kleine dingen, zoals dat je icoontjes op een iPhone niet zelf op een plek kan zetten, maar dat ze altijd bovenin komen) Daarnaast uiteraard geen last van iTunes.

Ik denk dat de S3 wel een rol speelt bij de lagere verkopen. Ook wel eens fijn, een Galaxy S die niet is afgekeken van de iPhone. (Zeg nou zelf de S en SII leken wel heel erg op de iPhones)

[Reactie gewijzigd door -aad- op 25 juli 2012 11:07]

Ieder zijn eigen mening. Ik heb ook zo'n combinatie en ik zweer juist bij de iPhone. Al moet ik erkennen dat ik de 4.0 versie van Android niet ken maar de versies daaronder zijn niet echt gebruikersvriendelijk (teveel opties te ver weggestopt, onhandige app store en interface, veel very low-quality stuff in de app store, weinig OS-updates ivm vendor lock-in, etc etc)

iTunes is inderdaad wel een draak. Als Apple dat nou eens zou aanpakken! Ik begrijp niet dat iemand dat programma snapt, maar wellicht als je een Mac hebt is het logischer,

Ontopic: S3 enzo heeft uiteraard marktaandeel weggegeten bij Apple. Markt vezadigd vanwege de crisis overal dus mensen pakken goedkopere toestellen. Al blijft het uitblijven van een Android tablet doorbraak mij verbazen.
Al blijft het uitblijven van een Android tablet doorbraak mij verbazen.
Ik werk er dagelijk mee en het probleem is tweeledig: enerzijds leveren ze niet de ervaring zoals de iPad dat wel doet (response op user input, feeling tijdens het scrollen, usability van het OS als geheel) en als ze dat al kunnen benaderen dan liggen de prijzen gelijk of zelfs hoger dan bij de iPad. Tel daarbij het grotere (en betere) app-aanbod van iOS bij op en dan is het cirkeltje rond. De cijfers zijn best dramatisch.
Ik gebruik zelf ook veel liever iOS maar Android 4.x ziet er wel een stuk beter uit dan voorgaande versies. De feeling en de response op user input is veel beter dan voorheen. Persoonlijk vind ik de UI nog steeds erg lelijk en zitten er opties in die ik echt niet snap (waarom zou ik mijn toestel op UMTS-only willen zetten en niet op Automatic, serieus waarom? Daar wil je je als gebruiker toch niet mee bezig houden? En als die optie verkeerd staat (bijvoorbeeld op GMS 850/1900 MHz) dan denk jij dat je een DOA te pakken hebt..) maar overall is het nu eindelijk op een punt aanbeland dat Android kan concureren met iOS. Als Google nu nog iets doet aan het probleem dat er voor devvers veel minder geld te verdienen in met Android vs iOS (puntje 5 en 7), en ze ook het grote malware probleem aanpakken, dan ziet de toekomst er voor Android goed uit.
(waarom zou ik mijn toestel op UMTS-only willen zetten en niet op Automatic, serieus waarom? Daar wil je je als gebruiker toch niet mee bezig houden?
Standaard staat dat ook op automatic, de reden is simpel, snellere verbindingen vreten stroom, zeker als ze niet altijd even sterk zijn (slechte coverage in bvb de VS).

Maar de vraag is toch: waarom klaag je over een setting die je niet interesseerd? Kan je deze niet negeren en denken "handig voor de mensen die die setting willen"?
Omdat die bij het toestel wat ik nieuw uit de doos pakte op UMTS-only stond en degene die hem gekocht had serieus dacht dat zijn telefoon stuk was. Op iOS kan ik UMTS (of 3G) ook uitzetten, maar 3G only slaat nergens op, omdat je toestel dan niet terugvalt op 2G waar geen 3G dekking is. Deze optie zit er al in sinds ik een Samsung Z500 had en destijds begreep ik het nut er al niet van.
Dus waarom klaag ik erover? Omdat die optie niks toevoegt en alleen voor problemen kan zorgen als het verkeerd staat. Ter overdenking (4:50).
@Jhinta: het gaat over 3G-only modus, dus je verhaal gaat niet op.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op 25 juli 2012 16:13]

Dat krijg je er van als je er niets van begrijpt !

die optie is er zodat wanneer je in een slecht 3g gebied zit 3g uit kan zetten zodat tie enkel op 2g gaat waarom , elke keer wanneer je dus in zo een gebied zit veranderd hij elke keer van 2g naar 3g en weer naar 2g en weer anders om waarom is dat handig , batery - en time out te verkomen zo simpel als dat , maar het is ook zo moerlijk om hem op op auto te laten voor elke simpelminded
Voor Nederland idd wazig. Voor Frankrijk daarentegen! Veel betere 3G dekking daar, lagere frequentie enzo.
Denk even na , als die verbinding steeds wisselt is het aan jou of je nou 2g of 3g wilt ,of je vind het leuk dat je elke keer een time out krijgt , wil echt niet brutaal over komen maar kan je dit niet bedenken? ( zo als je zegt 3g only -> verkomen van timeout in wissel gebieden )

Voorkeur voor 3g -> snelheid maar mogenlijk geen bereik ligt er maar net aan.
voorkeur 2g -> zeker bereik maar rete traag.
voorkeur auto -> zal die elke keer switchen met timeout er tussen dus plus minus 5x op een min ofzo handig dat er dan zo een optie is.

[Reactie gewijzigd door Jhinta op 26 juli 2012 19:39]

Juist het hebben van dit soort settings is naar mijn idee een pluspunt van Android en een reden voor mij om niet over te stappen naar Iphone.
Als je iets wilt doen met je telefoon wat niet in het standaard bereik van het OS ligt en het werkt niet meteen zoals het zou moeten dan zijn er met android Legio opties om het toch aan de praat te krijgen. Bij een iphone houd het dan vaak gewoon op.
[...]
maar overall is het nu eindelijk op een punt aanbeland dat Android kan concureren met iOS.
Eén van de redenen dat Apple bang is dat zoveel rechtszaken wilt aanspannen :+ ?


Ik geef toe dat ze in het begin Android niet goed hadden aangepakt met de fragmentatie tussen phone & tablet. Maar sinds 4.0x zijn ze flink aan de weg aan het timmeren.
Ik geloof dat Apple al helemaal de sjaak is als Google zijn Nexus 7 uitbrengt voor de "mogelijke" New iPad Mini (om het maar zo even te noemen vanwege inspiratieloos kopiieer gedrag)
iTunes is inderdaad wel een draak. Als Apple dat nou eens zou aanpakken! Ik begrijp niet dat iemand dat programma snapt, maar wellicht als je een Mac hebt is het logischer,
Dat klopt wel dat als je een Mac hebt iTunes heel logisch is. Het werkt net hetzelfde als de finder (explorer). Maar je hebt iTunes totaal niet meer nodig op een PC als een iPhone of iPad hebt.
iTunes is al een geruime tijd niet meer nodig om een iPhone te gebruiken. Over the Air en alternatieven als dropbox om documenten op je iPhone te krijgen werken prima.
Wat je bedoelt met de icoontjes begrijp ik niet, app icoontjes kun je prima op een plek zetten...

Natuurlijk heeft de S3 een rol gespeeld, voor best een aantal mensen zal de nieuwere en sterk concurrerende S3 een reden zijn om niet voor de iPhone te kiezen. Evenzo heeft de de euro-crisis in Europe een effect waardoor de goedkopere Android modellen de voorkeur krijgen of mensen de nieuwkoop uitstellen.
Vooral de geruchten voor de aankomenden iPhone hebben logischerwijs een almaar groter effect doordat de verkoop van mobieltjes nu eenmaal een cyclisch gebeuren is door de 1- of 2-jaarscontracten. Als je eenmaal in de september-oktober cyclus zit heb je weinig redenen om daaruit te stappen en zit je er een paar maanden voor is het aanlokkelijk om een paar maanden te wachten om net dat nieuwere model te scoren.
We zullen het gaan zien als de nieuwe iPhone uitkomt.
iTunes is al een geruime tijd niet meer nodig om een iPhone te gebruiken. Over the Air en alternatieven als dropbox om documenten op je iPhone te krijgen werken prima.
Android heeft geen enkele extra software nodig om bestanden uit te wisselen. Geen iTunes, geen dropbox of Air onzin. Gewoon de verkenner! Zoals het hoort!
Wat je bedoelt met de icoontjes begrijp ik niet, app icoontjes kun je prima op een plek zetten...
Ik zal het uitleggen. Met iOS worden icoontjes automatisch gerangschikt, naast elkaar. Met Android kan je er ruimte tussen laten. Het is geen groot ding, maar laten we wel correct zijn.
Dat bedoelde ik inderdaad, het is zeker geen groot ding, maar het is meer een voorbeeld wat me binnenschoot. Zo zijn er nog wel wat meer dingen, zoals dat je ook bij een update van een app elke keer je wachtwoord moet invullen, ook al zijn de rechten niet veranderd. Bij een nieuwe app kan ik dit heel goed begrijpen, maar als je al op een knop moet drukken voor een update, waarom dan nog eens je wachtwoord? (Ik weet niet of dat evt. iets is wat een systeembeheerder kan inregelen? Aangezien het mijn werk-mobiel is kan ik me dat voorstellen)

Laten we wel zijn: Apple heeft zeker ook goeie features: zoals bijvoorbeeld rechtenbeheer van apps; is goed en overzichtelijk (internet en push-berichten)

Verder is het net wat je beter ligt en prettiger vind werken. Ik schiet zeker Apple niet af, maar het is gewoon niet voor mij. Prive zal ik er nooit 1 aanschaffen, maar zakelijk werkt hij goed genoeg.
Dan had ik je verkeerd begrepen; denk ik doordat je het over altijd bovenin had. Het is inderdaad een persoonlijke voorkeur. Prima :)

Nieuwe wachtwoorden gebeurt zover ik weet niet standaard bij elke app. Soms wel soms niet, zou best wel eens van de app af kunnen hangen...?

Iedereen z'n voorkeur, het is alleen jammer dat er veel misverstanden over en weer zijn over wat wel en niet kan, wel en niet goed werkt.
'iTunes is al een geruime tijd niet meer nodig om een iPhone te gebruiken. Over the Air en alternatieven als dropbox om documenten op je iPhone te krijgen werken prima.'

Er wordt gesproken over mp3s maar ff snel 20gb filmmaterial over en weer slepen... ik zie dropbox niet als een alternatief. Een android toestel die standaard als usb disk herkent wordt werkt natuurlijk vele malen gebruiksvriendelijker.

En zo is het een beetje met vanalles bij Apple. Omdat het gesloten is werkt het goed als ie toevallig past in hun gesloten kring. Daar heeft Apple vast ook nog wel onderzoek naar gedaan wat de meeste mensen graag willen. Maar als je iets wil wat niet in het kringetje van Apple zit dan werken Apple spullen gigantisch slecht!
Voordeel van Android is flexibiliteit en daarom zitten bij sommige zaken concessies. Persoonlijk vind ik dat Google het heel goed heeft aangepakt waardoor de 'concessies' voor mij helemaal zijn verdwenen. Dat kan voor ieder anders zijn.
Android is fantastisch flexibel en dus een uitstekend alternatief voor iedereen die dat belangrijk vindt. Wat Apple betreft: Je hóeft geen iPhone te kopen.

Als een gebrek aan flexibiliteit echt een bedreiging wordt voor de verkopen van iPhones zal Apple heus iOS wel meer 'open' maken. Ik denk alleen niet dat dat nodig is.
"En zo is het een beetje met vanalles bij Apple. Omdat het gesloten is werkt het goed als ie toevallig past in hun gesloten kring. Daar heeft Apple vast ook nog wel onderzoek naar gedaan wat de meeste mensen graag willen. Maar als je iets wil wat niet in het kringetje van Apple zit dan werken Apple spullen gigantisch slecht!"

Ja? En?

Een Porsche is dus ook een kutauto omdat je er zo slecht mee kan verhuizen?
Ofwel, je koopt iets voor zn functionaliteit. Misschien geen alleskunner maar wel heel
goed in wat ie wel kan.

Kap es n keer met die discussie mensen.
Me dunkt dat je sneller voor android een gebruiksaanwijzing nodig zal hebben dan voor iOS.
Me dunkt dat je sneller voor android een gebruiksaanwijzing nodig zal hebben dan voor iOS.
En... waarvoor dan precies? Kijk, als je zo'n dingen beweert, onderbouw ze dan ineens. Elk Android toestel dat ik in m'n handen gehad heb (op dit ogenblik 3 toestellen in huis - 2 smartphones en een tablet) werkte zodanig intuïtief dat ik nog nooit om het even welk boekje heb opengedaan.
Mijn persoonlijke ervaring zegt dat iOS een stuk gebruiksvriendelijker is dan android. En ik heb ook meerdere android en iOS toestellen thuis.

Laat ik er ook nog even bijzeggen dat ik niet bedoel dat je altijd een gebruiksaanwijzing nodig zal hebben, wat jij precies aanneemt. Maar dat je éerder voor android een zal nodig hebben dan voor iOS.
Als je nu aan 2 leken een iPhone en een Galaxy S3 geeft, dan denk ik dat de leek met de iPhone sneller op weg zal zijn met het apparaat dan diegene met de Galaxy.

Dit is mijn mening.

edit: typo & extra info

[Reactie gewijzigd door fretb op 25 juli 2012 12:52]

Laat ik er ook nog even bijzeggen dat ik niet bedoel dat je altijd een gebruiksaanwijzing nodig zal hebben, wat jij precies aanneemt. Maar dat je éerder voor android een zal nodig hebben dan voor iOS.
Neen, ik had helemaal niet begrepen dat je bedoelde dat je er altijd eentje zou nodig hebben. Maar als je stelt dat je "eerder" een handleiding zal nodig hebben, dan betekent dat wel dat er situaties zijn waarin je ze nodig hebt. En net daar stel ik me dus vragen bij.

Kijk, m'n vrouw werkt al een tijdje met een Android 2.3 smartphone. Heb haar die gewoon gegeven, en ze is dat beginnen gebruiken zonder problemen. En zij is niet echt een tech-savvy persoon.

Sinds kort hebben we een Android 4 tablet in huis, en de interface is er nog stukken op vooruitgegaan - dus stelt in mijn ogen zeker geen problemen meer voor leken.

Niet gerelateerd aan onze discussie, maar ik wil even verduidelijken waarom ik een Android tablet wou en geen iPad. Ik gebruik veel producten uit het Google-portfolio vrij intensief. Kalenders, contacten, mail, reader, etc etc. Ik ben erg tevreden daarover en, terwijl ik besef dat je dat allemaal ook wel kan beheren op een iPad, ben ik van mening dat Google's eigen OS beter integreert met de andere producten. Mijn tablet is niet geroot (alhoewel ik dat wel van plan ben - ik denk eraan meerdere profielen te installeren op de tablet) en biedt me wel alles wat ik ervan verwacht had.
@SoSueMe

Heb je zelf het artikel wel goed doorgelezen? Er wordt niks gezegd over de moeilijksheidgraad voor het aanzetten van wifi, want dat stelt niks voor. Er wordt alleen over wifi gebruik gesproken.

Bij Sprint kennen ze een 'unlimited' data plan, daarom is het gebruik van wifi veel minder noodzakelijk, daar komt die 70% vandaan als het artikel goed doorleest.

Bij AT&T hebben ze wel wel data cap, daarom ligt het gebruik van wifi ook veel hoger bij hun.

[Reactie gewijzigd door Ted_W op 25 juli 2012 13:41]

Grappig, ik heb moeten googlen om de oplossing te vinden voor de iphone terwijl het op android niet gemakkelijk kan dan gewoon het symbooltje in de taakbalk aan te klikken. Bij ios zitten de wifi settings ergens diep in de settings weggestopt, hoe kan dat nou makkelijker zijn dan in android waar je het gewoon via de taakbalk kan doen? Misschien hebben android telefoons wel veel betere dataverbindingen(iphone 4 deathgrip!) waardoor android gebruikers minder snel hoeven terug te vallen op wifi, of misschien zitten android gebuikers minder in die hipsterkoffiebarren met wifi...
Er vallen wel een aantal redenen voor te vinden. Een mogelijke reden zou kunnen zijn dat goedkope android-toestellen bvb. door veel leken worden gekocht die gewoon een telefoon nodig hebben en niet noodzakelijk smartphone-functionaliteit gebruiken (hoogstens eens de browser opstarten). Terwijl iemand die een iPhone koopt, meestal toch een redelijke som geld neertelt en dat voor een reden doet.

Enfin, wat de reden er ook van moge zijn: je bewijst er natuurlijk niet mee dat het moelijker is op Android dan op de iPhone. :)
'Diep in de settings'? De tweede optie die je ziet als je de settings opent is WiFi. Erg ingewikkeld...
Zo zeg wat zitten de Wifi instellingen diep weggestopt bij iOS. Settings > Wifi. :Z
Seconded met hierboven. Het is een wel heel erg misleidend artikel. Nieuwe wifi netwerken melden zich in de notification bar, enkele taps en een wachtwoord verder en je bent klaar.

De cijfers zijn gebaseerd dat veel gebruikers zich enkel met 3g netwerken houden.

Het artikel tracht trouwens een onderscheid te maken tussen de intelligentie van gebruikers, afhankelijk van hun data provider.

Flut journalistiek!
Mijn android is niet geroot hoor, dat is niet nodig, ik kan gewoon standaard alles er op wat ik wil. Dat is het verschil met iOS, het kan allemaal wel, maar bij iOS MOET je het ding gaan hacken en alle rompslomp ondergaan die dat mee brengt (oppassen met nieuwe updates en zo), daar heb ik helemaal geen zin in. Geef mij maar een Android die me gewoon meteen laat doen wat ik wil.

edit @kalechinees: Lekker genuanceerd... Ik vind HTC Sense een prima toevoeging. Verder bedoel ik met standaard, standaard zonder te rooten. Dus ik voeg uiteraard wel apps toe en sommige dingen zet ik uit of verander ik, maar daar hoef ik allemaal niet voor te rooten. Wat je hele rant tegen apps installeren van andere bronnen te maken heeft met mijn reactie zie ik verder niet zo.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 25 juli 2012 13:39]

Android precies wat je wilt? Een Android toestel zonder root is net zo kreupel als een iPhone. Chinese tablets zijn dan nog redelijk vanilla Android maar Android telefoons van de bekende merken staan ook vol met bloatware en meuk die je niet nodig hebt en ook niet kan verwijderen.

De chinese tablets zijn over het algemeen slecht geconfigureerd en functioneren nooit optimaal zonder het aanpassen van build.prop en andere instellingen (waarvoor je root nodig hebt).

Eerlijk gezegd is Apple degene die nog enigszins haar ontwikkelaars beschermt door Jailbreaken af te straffen (waar mogelijk).
Google interesseert zich totaal niets voor de inkomsten van de app ontwikkelaars. Door de 'unknown sources' optie in Android stimuleert Google feitelijk de markt voor illegale software, trojans en virussen en naait men de ontwikkelaars. Google verdient op lange termijn meer aan advertenties uit gratis apps dan fees bij betaalde apps.

Blijkbaar zijn er genoeg cheapos die 99ct te duur vinden voor een prachtig stukje software. Dat Google geen Paypal ondersteunt is geen excuus voor het 'in het gezicht pissen van de app developers'.
Developers kunnen android applicaties aanbieden via hun eigen website als ze dat willen, en daar kunnen ze wel paypal aanbieden. En daar hoeft niemand een toestel voor te rooten.
Echt nergens op gebaseerd. Ik draai al 1,5 jaar met mijn standaard LG-software (die qua android feitelijk nog een van de slechtste merken is qua ondersteuning ) en ik kan alles wat ik met mijn telefoon wil doen.

Ik zou in theorie zelfs zonder dat vinkje kunnen om apps buiten de markt te kunnen installeren. Volgens mij heb ik weinig illegaals op mijn telefoon. Alleen een navigatieprogramma, maar in de praktijk gebruik ik alleen Google Navigatie.

Android is dus absoluut niet kreupel zonder rooot en al helemaal niet zonder custom rom.
Wel kan je je telefoon beter maken met custom rom en is root soms ook wel erg handig. Noodzakelijk? Nee.
Blijkbaar zijn er genoeg cheapos die 99ct te duur vinden voor een prachtig stukje software. Dat Google geen Paypal ondersteunt is geen excuus voor het 'in het gezicht pissen van de app developers'.
Dat Paypal niet wordt ondersteund is juist wel van toepassing! Paypal is een megagroot betaal systeem (IDEAL maar dan wereld wijd) en dat wordt nou nét niet ondersteund. Probleem? JA, want er zijn 10000% meer mensen die Paypal hebben dan een CC.
Oh ja ik ga een telefoon kopen om hem vervolgens te jailbreaken, waarom dan niet een fabrikant kiezen die jailbreaken cq. rooten toestaat zoals HTC die er zelfs de tools voor biedt. Dat is de reden dat ik van Galaxy naar One X ben gegaan.

Ik ga echt geen half jaar wachten op een jailbreak voor een iPhone en dan met een patch een paar weken later wordt die weer ongedaan gemaakt. Voorkomen is beter dan genezen.

Dit lijkt inderdaad meer door de hevige concurrentie te komen. Eerst had de iPhone nog Siri als iets exclusiefs waardoor je voor de iPhone zou kunnen gaan maar Google Voice walst daar inmiddels ook overheen.
Ja klopt, daarom moest men Google Voice ook weer kreupel maken op last van inbreuk op patenten.
Software = copyrights (meeste software is na 3 jaar verouderd).
Hardware = patenten (kan je 20 jaar inkomsten uit genereren).

Softwarepatenten of rommelpatenten = hoe draaien we de uiteindelijke consument weer een poot uit.

Dus plaats deze maar naast de rommelhypotheken.
Ik ga echt geen half jaar wachten op een jailbreak voor een iPhone en dan met een patch een paar weken later wordt die weer ongedaan gemaakt. Voorkomen is beter dan genezen.
tip: niet elke keer updaten als er een update is. 9 van de 10x voegt het toch niks bijzonders toe, behalve als je van 5.0 naar 6.0 gaat, dan is het het overwegen waard. Ik heb mijn ipod nu al 1,5 jaar niet geupdate, werkt als een zonnetje en pas 1x moeten jailbreaken.
Typisch fandroid opmerking. Waarschijnlijk ook custom rom en root op je toestel? IPhone kun je ook jailbreaken en dan kun je er ook van alles op aanpassen, zelfs zinloze weergadgets kun je toevoegen.
Dat kan ook zonder geroot :?
DigitalTux houd in; Linux. Niet zozeer Android.
Dat begrijp ik. Mijn punt was meer dat Open Source-aanhangers vaak tegen de gesloten cultuur van Apple zijn.
Ik heb een iphone gehad.. Nooit meer!!!! Wat een irritante firma. Zij bepalen wat je wel en niet mag. Teveel beperkingen..
Dan heb je jezelf dus onvoldoende geinformeerd voor je het ding kocht. van een normale consument kan ik dat begrijpen, maar van een tweaker zeker niet.

Ja, apple neemt je alle keuzes uit handen, en voor sommige mensen is dat een reden om juist voor Apple te kiezen. ( voor mij ook ).

Voor andere mensen is dat juist absoluut geen - no way - goed iets, en die moeten dan ook absoluut niet voor iets van Apple gaan, op de Mac's na wellicht. (zelfs Linus Torvalds werkt op een Mac)
Sorry hoor, maar ik heb ook een iphone gehad (ok, ik hoefde er niet voor te betalen, dat verandert de zaak wel licht natuurlijk :)) maar veel mensen zullen pas echt weten of ze zich gaan storen aan beperkingen van iOS als ze er een tijdje mee gewerkt hebben. Tuurlijk, als jij het geweldig vindt om alles tot in de puntjes helemaal te tweaken dan is het wat makkelijker te bedenken (alhoewel je dan waarschijnlijk ook geen problemen met jailbreaken gaat hebben), maar zelf ben ik helemaal niet zo. Ik ga pas zitten tweaken/hacken (in de jailbreak betekenis) als dingen me niet op de normale manier lukken en ik me er genoeg aan erger, ik wil helemaal niet zoveel tijd in het finetunen van mijn toestel steken, maar ik heb me wel groen en geel geërgerd aan allerlei dingen op de iphone waar Apple mij in een bepaalde manier van werken probeerde te forceren. Op Android werkt alles naar mijn smaak standaard veelal zoals ik het wil en de paar dingen die ik toch anders wil kan ik makkelijk aanpassen zonder gehack en verrassingen zoals dat het na een update ineens allemaal niet meer werkt, daar heb ik namelijk echt geen zin in, eenmaal ingesteld moet het gewoon blijven werken!
Dat had ik dus ook. Ik heb destijds een abo met 3GS genomen omdat het iOS erg soepel zou werken. Dat deed het ook maar ik ging me na een tijdje toch behoorlijk storen aan datzelfde iOS als ik zag wat een collega met zijn Androidtoestel kon wat ik niet kon. Heb mijn 3GS op Marktplaats gezet en een Androidtoestel gekocht.
Ik heb nog wel een iPad want die wordt toch alleen maar voor internet en mail gebruikt en dan boeit het me verder niet zo.
[...]


Dan heb je jezelf dus onvoldoende geinformeerd voor je het ding kocht. van een normale consument kan ik dat begrijpen, maar van een tweaker zeker niet.
Wat moet een tweaker uberhaupt met een apple,er valt weinig tot niets aan te tweaken.
Dus ............. maar dit terzijde.
Het zal alleen maar minder worden met de iphone,ook niet meer dan logisch.
Te min bang for buck.
Linus Torvalds werkt op een Mac ja maar alleen op Mac hardware met Linux geinstalleerd. Dat is alweer heel iets anders. Bovendien heeft hij dat systeem nog gratis gekregen ook anders zou hij er waarschijnlijk niet op werken. Dat zijn al een paar behoorlijke nuances dus.

Bron: http://www.zdnet.com/torvalds-switches-to-apple-1139183867/
Hij heeft die PowerPC G5 in 2005 gekregen ja. Inmiddels werkt ie op een nieuwere hoor, ik geloof een Air.

Ik heb nooit beweerd dat ie Mac OS X draaide. ;)
[...]


Ja, apple neemt je alle keuzes uit handen, en voor sommige mensen is dat een reden om juist voor Apple te kiezen. ( voor mij ook ).
Dat bewijst maar weer dat mensen lui, arrogant en ontzettende kudde dieren zijn...
Ik heb altijd het gevoel dat mensen die dit roepen helemaal geen iPhone of iPad hebben gehad.
Ik heb nooit een iPad of iPhone gehad nee maar vaak genoeg mee gespeeld. Op het werk worden ze flink gebruikt en moet ik ze af en toe instellen voor bijv. email, vpn of Citrix verbindingen en ik vind het echt helemaal niks.

Nu geldt dat ook voor de Galaxy Tab die ik zelf heb, één keer aangeraakt en ligt nu te verstoffen. Mijn One X kan alles al dus ik zie niet zo de noodzaak voor een tablet, ik gebruik hem enkel op lange vluchten om filmpjes te kijken maar dan heb ik het over misschien 48 uur per jaar dat ie aanstaat.
Wat een lastig schaap ben jij zeg :)

Maar ik moet je wel gelijk geven. Apple lapt bestaande standaarden aan zijn laars. Inderdaad heeft dit tot gevolg dat je je telefoon niet als filesystem kunt benaderen. Dit is iets dat ze moedwillig anders doen (Apple engineers zijn namelijk ook niet gek, en weten ook wel dat dit handiger is), waarschijnlijk om mensen te conditioneren voor hun systeem, en waarschijnlijk vanwege de drm.

Verder die docking connector. Wellicht een goed systeem, maar waarom maken ze er geen universele standaard van? Ik word echt misselijk als ik in de winkel al die accesoires zie met die rare connector die ik niet kan gebruiken met mijn andere apparaten. Ja ik weet de reden wel, ze willen mensen gewoon locken in hun markt.

En dan die misselijkmakende rechtzaken van Apple...
Kortom, voor mij ook geen Apple meer.
Apple lapt bestaande standaarden aan zijn laars, op wat voor manier dan? Je kan iPhones/iPads en iPods gewoon allemaal opladen met dezelfde plug. Dat was tot voor heel kort bij veel andere bedrijven wel anders. Wie had niet bij het wisselen van telefoon telkens een andere oplader nodig. Enige verschil is dat je een andere plug nodig hebt om hem via usb of micro-usb op te willen laden. Welke standaard lappen ze aan hun laars, waardoor je het fs niet kan benaderen?
Dat iets omwille van security dichtgetimmerd zit, wil niet zeggen dat ze standaarden aan de laars lappen.

Die docking connector ís een universele standaard, je geeft het zelf al aan met ál die accessoires in de winkel, die niet met jouw "rare" connector werken (see what I did there ;))

De docking connector van Apple heeft meer mogelijkheden dan (micro-)usb en wordt al 10 jaar lang gebruikt. Nu gaan ze het, volgens de geruchten, voor het eerst veranderen. Waarschijnlijk proberen ze te zorgen dat die nieuwe dock connector weer 10 jaar mee kan. Aanrader om te lezen: The Future Of Apple’s Dock Connector

Daarnaast is die extra markt inderdaad erg lucratief voor Apple en fabrikanten van accessoires.


@pim89 Natuurlijk is mijn opmerking, over dat de dock connector een universele standaard is, een grapje. Zie de smilie en opmerking erbij, dacht dat het wel duidelijk zou zijn. :) Er is nooit afgesproken dat er een micro-usb-poort op de apparaten moet zitten, dus Apple doet gewoon mee aan de micro-usb-standaard, zie ook http://store.apple.com/nl/product/MD099ZM/A.

@finraziel Het is toch geen bullshit, je maakt zelf toch al het punt dat er heel veel bedrijven waren die zich daar niet aan hielden, ik zeg ook niet dat het er honderden waren. Bijvoorbeeld Samsung inderdaad heeft enorm vaak een nieuwe oplader geleverd, waardoor de oude niet meer gebruikt konden worden, maar inderdaad ook Nokia heeft enkele verschillende opladers gehad (alleen Nokia zal het vast niet zo bont hebben gemaakt als Samsung). Nogmaals dat van de dock was een grapje, Apple heeft patenten op die dock connector en zullen andere bedrijven inderdaad niet de mogelijkheid geven om hun apparaten daarmee uit te rusten of het te licenseren, tenzij het om accessoires gaat voor iDevices.

@finraziel aangepast naar "veel bedrijven" voor je. Ik vind namelijk dat het, naast Samsung, ook geldt voor HTC, Nokia en Sony-Ericsson (toen nog 2 bedrijven). Dat je het niet kan allemaal herinneren kan wel kloppen, 10 jaar is een lange tijd. Toch zijn er genoeg opladers geweest over die tijd.

[Reactie gewijzigd door SidewalkSuper op 25 juli 2012 18:22]

Eerst even ontopic:

Ik denk dat het een combinatie is van de geruchten en van de concurrentie. Mensen zien de Samsung Galaxy SIII en vinden de iPhone dan (terecht) ver achter lopen al willen ze wel graag een iPhone (dit is hypothetisch, kan ook dat ze die Samsung kopen). Dan horen ze de geruchten dat er een totaal nieuw model iPhone komt en wachten ze daarop. Zelf wacht ik ook tot de nieuwe iPhone komt. M'n huidige iPhone bevalt goed. Tuurlijk mis je af en toe dingen, maar ik heb een HTC met android gehad die steeds vast liep. Daar heb ik nu geen last van.

Over de comment waar ik op reageer:
De Apple Dock Connector is GÉÉN universele standaard. Dat zou het zijn als het door meerdere merken als ingang gebruikt werd. Dat is niet zo, het wordt door Apple als ingang gebruikt en diverse merken maken er accesoires voor. De standaard is Micro USB (is zo afgesproken) en daar doet Apple niet aan mee. De reden ligt niet (alleen) in het geld verdienen aan de licenties, maar ook aan het feit dat met de dock connector meer mogelijkheden bestaan. Simpelweg omdat er meer connectoren inzitten. Over USB kan je bijvoorbeeld geen HD beeld zenden.
Met MHL kan je over microUSB gewoon HD beeld verzenden. Heb je wel een aparte kabel voor nodig en een TV die MHL ondersteunt. Digitale audio is geen probleem, analoog is geloof ik geen optie. Philips maakt overigens microUSB sounddocks voor Androidtelefoons.

De Apple dockconnector kan inderdaad HDMI signalen, analoge en digitale audio en natuurlijk USB en FireWire signalen doorsturen.

Het zou me overigens niet verbazen als de nieuwe dockconnector een mini Thunderbolt poort wordt. Of misschien iets met USB 3.0?
De standaard is Micro USB (is zo afgesproken) en daar doet Apple niet aan mee.
Die standaard is geen standaard. Dat is een losse afspraak om Micro USB te doen voor het opladen. De aankomende iPhone zal het eerste device zijn wat uitkomt na die afspraak officieel van kracht is gegaan, als ik me niet vergis. En je mag voldoen aan die afspraak door een converter te leveren. (let op:hoef je niet eens mee te leveren)

Die Micro USB is zuiver voor opladen, maar Apple knalt vele malen meer over de dock connector. Als ze alleen USB zouden doen zouden ze aan een propietary connector met 5 pinnen/aders voldoende hebben, niet 31, zoals ze nu hebben.
Vergeet ook niet dat de 30pins dock connector al meer dan tien jaar oud is. Natuurlijk is het uitermate handig dat ze zo de markt dichttimmeren voor accessoires, maar heeft ook vele voordelen. Dat de dock connector zo'n stabiele standaard is gebleven de afgelopen jaren zit hij bijvoorbeeld in veel auto's, etc etc, iets wat ik niet zie voor Android telefoons.

Nu stap ik in mijn auto, klik mijn telefoon in en ik heb muziek en direct stroom. Met een Android moet ik deze eerst aan de stroom hangen en dan draadloos muziek spelen of met een extra kabeltje in de hoofdtelefoon, waar ik ook nog een keer op de telefoon zit te klooien om mijn muziekjes te kunnen luisteren.

dus ja, elk nadeel heb zijn voordeel…

hier in huis hebben wij trouwens 4 iPhones, twee iPads en twee MacBooks, dus die standaard werkt heerlijk… wel overal witte kabeltjes, hahaha
Dat was tot voor heel kort bij alle andere bedrijven wel anders.
Bullshit.
Nokia heeft, wat, 2 verschillende connectors gehad?
Sony-ericsson had er geloof ik ook 2... Beiden uiteraard voordat ze naar USB over stapten.
Andere merken heb ik niet genoeg gebruikt om zeker te zeggen, Samsung had misschien wel steeds andere connectors (maar, no offense, Samsung zuigde ook behoorlijk voor ze met de galaxy toestellen uit kwamen). Sinds 2005 heb ik bovendien volgens mij geen toestel meer gehad (uitgezonderd de iphone eventjes) die niet gewoon een USB aansluiting had.
Wat betreft je universele standaard, kom op zeg, je zegt nu zelf wel dat het een grapje was maar het is wel een knap waardeloos grapje. Als Apple zou willen dan zouden ze die standaard echt open kunnen maken en dan zou het eventueel overgenomen kunnen worden door andere fabrikanten zodat al die accessoires gewoon ook met andere toestellen kunnen werken, maar als je dat zou proberen wordt je keihard aangeklaagd en ik betwijfel ook of ze er een licentie op zouden geven. Dit is precies de reden waarom er uitgekeken moet worden voor een al te dominerend Apple, het is nu al zo dat door hun dominante positie op de highend markt er eigenlijk alleen maar accessoires voor hun producten op de markt komen. Het is jammer dat de Android fabrikanten zich niet samenpakken om samen een open standaard af te spreken om daar meer accessoires voor te krijgen, maar aan de andere kant zou het in de huidige markt ook wel eens erg lastig kunnen zijn om dat door te laten breken.

edit @SidewalkSuper: Jij zegt ALLE andere bedrijven, dus het feit dat er EEN bedrijf is die zo werkte zegt helemaal niks. Ik heb al 2 bedrijven genoemd waar het in ieder geval niet voor gold en HTC mag je daar ook bij rekenen (daar begon ik altijd USB op mijn telefoons te hebben).

edit: Tja, volgens mij herinner je je de dingen een beetje raar. Twee verschillende connectors in wat, 10 jaar of zo? vind ik niet echt continu van adapterstekkertje wisselen (Nokia dus). Sony ericsson heb ik zelf heel wat toestellen van gehad en daar kon ik heel lang dezelfde lader gehad, die hebben ook maar 1 keer gewisseld voor ze naar USB gingen. Bovendien, sony en ericsson die toen nog aparte bedrijven waren? Dat zijn ze altijd gebleven maar de joint venture Sony-Ericsson is in 2002 van start gegaan, ik dacht dat je het had over "tot voor heel kort"?
Wat HTC betreft, ze hebben misschien een heel enkel toestel gehad waar dat niet voor gold, maar bijna al hun toestellen hadden gewoon een USB aansluiting, mijn MDA vario uit 2005 had dat volgens mij al.

[Reactie gewijzigd door finraziel op 25 juli 2012 21:13]

nieuws: Micro-usb standaard op nieuwe smartphones
En of het dus afgesproken is.
En de reden was het milieu. Een aparte adapter VERKOPEN is de boel nog erger verzieken: Apple levert dan nog altijd standaard een niet-standaard oplader EN ze zorgen voor nog meer milieubelasting door de verkoop van een aparte adapter.
Die nieuwspost klopt dan niet helemaal. De afspraak is altijd geweest dat het minimaal een adapter moest zijn, iets waar Apple zich dus ook aan heeft gehouden.
Apple has released a Dock-to-micro USB adapter as part of its compliance with new European Union standards for smartphone chargers. Apple signed an agreement in 2009 committing to honor the standard, which uses a charger that outputs 5V at 500mA and a cable that terminates in a micro USB plug.

Though some believed that Apple's commitment to the standard would spell the end of its 30-pin Dock connector used on nearly every iPhone, iPad, and iPod, the company was clear that it would not ditch the Dock for micro USB. "As we've said in the past, we are committed to the Apple Dock connector and this initiative will not require us to change it," an Apple spokesperson told Tech Radar at the time.

In fact, the standards actually allow manufacturers that do not already include micro USB ports on devices to comply by offering a suitable adapter. Apple's new iPhone Micro USB Adapter does exactly that. The tiny adapter plugs in to the Dock connector on an iPhone and can then be used with any charger that complies with the EU's mobile charger standard.
http://arstechnica.com/ap...ith-eu-charger-standards/
Apple lapt bestaande standaarden aan zijn laars, op wat voor manier dan? Je kan iPhones/iPads en iPods gewoon allemaal opladen met dezelfde plug. Dat was tot voor heel kort bij veel andere bedrijven wel anders. Wie had niet bij het wisselen van telefoon telkens een andere oplader nodig.
Inderdaad, maar je kreeg wel elke keer een nieuwe oplader erbij en besides, elke keer als je een nieuwe iphone koopt (mensen willen toch elk jaar het nieuwste van het nieuwste, alsof iets "ouds" niet goed genoeg is), een datakabel bij = oplader, en die doe je ook niet altijd weg
denk dat de S3 en de HTC one ook voldoende invloed hebben op de apple verkopen.
Had zelf een iphone 4s en nu een samsung galaxy s3 en ben nu ook over naar android. Er zat een ipad in de planning maar ga nu voor een asus tablet.
Ik ben om dezelfde reden van iOS afgestapt. iPad verkocht. Met Galaxy s2 (upgrade naar s3 was me te gering) ben ik zeer tevreden. Alleen deze stelling ben ik het niet mee eens:
Ik wil gewoon mp3 kunnen kopieren naar mijn telefoon of tablet. inplaats alles via itunes te doen.
Dit kun je gewoon met iStorage of Goodreader doen (betaalde Appstore apps). Gewoon via Wifi je mp3 in de app folder pleuren en klaar is Clara net als op een niet-Apple mp3 speler. Als je de app opent en je klikt op de mp3 dan speelt ie gewoon af in de app en heb je geen iTunes of iPod app nodig.

[Reactie gewijzigd door skatebiker op 25 juli 2012 12:17]

Istorage kost wel ¤4,99 voor een functionaliteit die eigenlijk standaard moet zijn, daarbij komt nog eens dat de recensies ook niet erg lovend zijn....
en vergeet niet de populaire HTC One X. Iedereen heeft het erover en ik moet zeggen dat dat ook niet voor niets is. Hele fijne telefoon!
Ten eerste, leer eens een fatsoenlijk typen. Ten tweede, had je niet gewoon van te voren uit kunnen zoeken wat het verschil tussen iOS en Android is? Ik word langzamerhand moe van dit soort verhalen, persoonlijk vind ik iTunes (Mac) ideaal, alles is opgeslagen in één applicatie en alles is perfect te beheren. Voor de gebruikers die meer vrijheid willen zal Android de betere keuze zijn, beide platformen doen gewoon andere dingen en trekken daardoor ook verschillende gebruikers aan.
Alles opgeslagen en te beheren in 1 applicatie? Waar is dat nou goed voor? Daar heb je toch het operating system voor, en bijbehorende navigator windows? Dat maakt het bovendien mogelijk om andere navigatie software te gebruiken. Dat iTunes is wat mij betreft dus gewoon een soort van puist op het OS.
Dank je wel voor deze reactie, NotSoSteady.
Er is voor ieder wat wils, ik ben overgestapt toen ik de iPhone 3gs kocht.
Ik wil nooit meer wat anders en inmiddels de iPhone 4 en de iPhone 4S in bezit.
Daarnaast heb ik een iPad aangeschaft waar mijn vrouw heerlijk mee overweg kan.
Voor een ieder die een ander merk heeft, je zal er heel blij mee zijn, anders had je het niet gekocht. Ieder merk heeft zijn voor en zijn tegens.
daarom verkoopt het zo goed..
Teveel beperkingen op ios ? Een android moet je even goed rooten, als wat je een ios moet jailbraken, als je zonder beperkingen wilt werken. Dus dit is maar bashen om te bashen.

En gevoelsmatig beter ? Ik zie die xperia waarmee ik nu werk, meer crashen (dit programma heeft een onverwachte fout gemaakt ..... ) in 1 week, dan wat ik op ios op 1 jaar tegenkom.
Je verhaal klinkt eerder alsof je nooit een iPhone hebt gehad. Je doet net of je niks kon door beperkingen. Je moest Apple elke keer bellen of iets mocht ouzo?
Tevens heb je niet goed gekeken, want je hebt iTunes helemaal niet nodig voor je MP3's en andere media bestanden.
Dat hele iTunes-verhaal dat jij schetst was voor mij de reden om ooit 1 keer een iPod te kopen en daarna nooit weer... M'n hele mediabibliotheek werd geconverteerd naar AAC waardoor de muziek onbruikbaar werd voor een aantal andere spelers.
Ik denk dat het veel met timing te maken heeft, de mensen die een iphone 4 gekocht hebben vlak na de release met een tweejarig abonnement kunnen nu een nieuw toestel uitkiezen. En terwijl de iphone 4s een niet zo'n grote upgrade is op hun oude toestel en er nog geen nieuwe iphone is komt Samsung met z'n nieuwe vlaggenschip. Dus is het logisch dat mensen dan voor dat toestel gaan. Dit zal tenminste bij een deel van de kopers het geval zijn.

Dan komt daar bovenop natuurlijk de geruchten over een nieuwe iphone, die ook een hele boel mensen tegenhoud van het kopen van een iphone 4s. Dat zien we namelijk elk jaar voor de release van een nieuwe iphone.

En natuurlijk heb je ook mensen die voor de S3 gaan omdat ze dat een beter toestel vinden, al vind ik zelf de one x een betere keuze.
Ik denk dat het veel met timing te maken heeft, de mensen die een iphone 4 gekocht hebben vlak na de release met een tweejarig abonnement kunnen nu een nieuw toestel uitkiezen. En terwijl de iphone 4s een niet zo'n grote upgrade is op hun oude toestel en er nog geen nieuwe iphone is komt Samsung met z'n nieuwe vlaggenschip. Dus is het logisch dat mensen dan voor dat toestel gaan. Dit zal tenminste bij een deel van de kopers het geval zijn.
Je kan altijd een toestel los kopen hoor daar hoef je niet 2 jaar op te wachten en het is absoluut NIET slim om nu een nieuwe abo af te sluiten. Minder voor meer geld zijn de nieuwe abo's!!
Dat denk ik niet. Apple heeft maar 1 smartphone en dat is momenteel de 4S (ja, er worden nog 3GS'en verkocht met goedkope abo's, maar daar ligt de focus niet :P). Dat ding begint gedateerd te worden, het scherm is klein (vergeleken met de concurrentie), design gelijk aan dat van de 4... Noem maar op. En zeker voor Apple-kopers (nofi) wegen design en het hebben van het nieuwste model zwaar.

En als er dan ook nog geruchten zijn dat de opvolger eraan komt, wil je niet nu je portemonnee trekken voor een 4S (toch nog steeds niet bepaald een goedkope telefoon). Nu Steve Jobs niet meer is vraag ik me ook af waar alle briljante visies van Apple nu vandaan moeten komen. Natuurlijk werken er meer slimme gasten, maar als Steve Jobs eenzaam aan het roer stond, worden het inderdaad lastige tijden voor Apple.

Ik hoor van verschillende iPhone-eigenaars in mijn omgeving dat hun volgende telefoon geen iPhone meer wordt. Redenen zijn dat ze alles via iTunes moeten doen, dat ze niet zelf een ringtone (mp3 o.i.d.) mogen downloaden en gebruiken, dat ze geen widgets hebben (goed, dat is met iOS 6 _eindelijk_ opgelost)... Ik vraag me af in hoeverre dat meespeelt in deze cijfers of dat het hetzelfde gedrag is als mijn vader vertoont: die roept al jaren dat de volgende auto van een andere fabrikant wordt, maar uiteindelijk koopt hij toch weer die ene Fransoos :D Dus kopen mijn collega's en vrienden werkelijk een Android- of WP-telefoon straks, of wordt het gewoon de iPhone 5 (The New iPhone?) omdat die toch weer een hele stap vooruit is?

@hieronder: ik zal je tip over Garageband doorgeven, bedankt! :) Ik zal de laatste zijn die mijn collega's en vrienden gaat overhalen naar Android. In tegendeel, dan komen ze met hun vragen bij mij, nu kan ik nog zeggen: da's een iPhone, daar weet ik niks vanaf :+ Iedereen moet lekker kopen wat hij/zij mooi vindt, het viel me gewoon op dat ik in korte tijd een aantal keer gemopper hoorde over iOS, terwijl het jarenlang het soepelst draaiende en eenvoudigst werkende besturingssysteem was.

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2012 13:29]

Beetje offtopic: Je kunt heel gemakkelijk je eigen ringtones maken met Garageband en die op je iPhone zetten.

Ontopic: Heb zelf een iPhone 4, met 2 jarig abonnement, en de upgrade naar 4S was voor mij te gering dus wacht ik lekker op de volgende.

Het blijft altijd een welles-nietes verhaal tussen android en Apple, waar ik altijd een beetje gek van wordt. Ik ben er zelf heel tevreden mee, ik ben een tweaker, ik programmeer mijn eigen apps voor iPhone. En ik vindt al die verhalen over "apple bepaalt wat je wel en niet mag" altijd een beetje ongeinformeerd. Je kunt als developer zooo veel. Ok, je kunt geen core functionaliteit aanpassen, maar daar ben ik wel blij om. Als je ziet hoeveel onstabieler je iPhone wordt als je hem jailbreakt, omdat er allemaal hacks gedaan worden om maar controle te krijgen over triviale dingen.
Binnnen een app kun je bijna alles aansturen, het enige wat ik heb gemist is diepere controle over Bluetooth en Wifi. Maar voor de rest kun je overal gewoon bij.
Ach, verzwijgen kan Apple ook als de beste; neem Antenna-gate als voorbeeld :) Niet toegeven, niet fixen, wel snel een hoesje aan iedereen geven als oplossing.
Kun je wel zeggen dat Android "tekortkomingen" verzwegen worden, met iOS en de iPhone in het algemeen gebeurt precies hetzelfde hoor ;)

Wat is er overigens mis met Android en muziekprogramma's?
Feiten en voorbeelden graag, ben benieuwd wat er zo mis aan is in jou persoonlijke ervaring? Of heb je geen eigen ervaring en roep je maar wat?
Mijn persoonlijke ervaring met iTunes als voorbeeld is namelijk dat het niet lekker werkt en ik het nooit zal gebruiken, een van de grote redenen waarom ik nooit meer een iPhone zal aanschaffen.
Ik hoor van verschillende iPhone-eigenaars in mijn omgeving dat hun volgende telefoon geen iPhone meer wordt. Redenen zijn dat ze alles via iTunes moeten doen, dat ze niet zelf een ringtone (mp3 o.i.d.) mogen downloaden en gebruiken, dat ze geen widgets hebben (goed, dat is met iOS 6 _eindelijk_ opgelost)...
Hier ook 1, ik heb t/m de 4S elke iphone gehad omdat ze simpelweg de eerste met een smartphone waren waarmee je echt kon werken ECHTER door de trage innovatie op IOS en hardware stap ik na mijn vakantie over. Elk toestel van mijn had een Jailbreak en daarmee was de Iphone een heerlijk toestel echter door het steeds moeilijker worden om nieuwe modellen te Jailbreaken en met de suprieure toestellen van de concurrentie (S3) heb ik ook de beslissing genomen.

Nu nog een Ipad killer (naar mijn mening toch echt de beste tablet) en ik stap helemaal van Apple af.

Android op mobiele devices en linux op de machines thuis!!!
het scherm is klein (vergeleken met de concurrentie),
Maar dat is op zich geen reden. Is het scherm te klein voor de consument, dat is de vraag die apple zich bezighoudt.
Nu Steve Jobs niet meer is vraag ik me ook af waar alle briljante visies van Apple nu vandaan moeten komen.
Zo briljant was Steve ook weer niet te noemen, eerder een irritant mannetje; hij wilde geen iTunes voor windows, hij wilde geen apps, hij was een mens en maakte ook fouten. Hij dacht kanker weg te krijgen door de kracht van het denken.
Ik hoor van verschillende iPhone-eigenaars in mijn omgeving dat hun volgende telefoon geen iPhone meer wordt.
Als tegenhanger ken ik 2 mensen die mijn iphone willen overnemen, en ik zie steeds meer kennissen ineens met een nieuwe iphone lopen.
Ik denk eerlijk gezegd dat het het er zeer weinig mee te maken heeft. iOS en Android gebruikers zijn heel verschillend, als je de voorkeur geeft aan iOS dan ga je voor een Apple, als je de voorkeur geeft aan Android ga je voor één van de legio Android phones. De hardware van de 3S is niet opeens zoveel beter dat massa's iPhone users overstappen op een Android device. Voor de meeste gebruikers is de ervaring belangrijker dan puur de hardware, en de ervaring is heel erg gebaseerd op het OS en de software die beschikbaar is.

Een iPhone/iPad is alleen gelimiteerd als je er dingen niet mee kan doen die jij wilt, als je er niet tegen dat limiet aanloopt dan is er niets aan de hand. Persoonlijk ben ik erg blij met die gelimiteerde zooi, m'n mobieltje moet het gewoon doen en geen gedonder met hacks/rooting/etc., het is voor mij geen tweak object.

Edit:
@bigbadbull:
Ik heb eerlijk gezegd nooit de 'hype' meegekregen en heb nu niet het gevoel dat er iets over is. Er zijn nog steeds (veel te veel) mensen die altijd zitten te kwijlen naar de nieuwste bling-bling smartphones, die elk jaar (of zelfs vaker) een nieuwe smartphone moeten hebben om er bij te blijven horen. Die ongein is nog steeds niet veranderd, dit had je voor de (smart)phones (en nu nog steeds) met auto's, schoenen, dure merkkleding, etc.

Er zijn altijd alternatieven geweest. Ik heb zelfs een maand na de (US) release van de eerste iPhone een windows mobile HTC 7500 gekocht. Er was zat keuze, of dat een geldig alternatief was is weer een heel ander verhaal, dat er nu wel een geldig alternatief is, is ook slechts een mening. iOS is imho veel gebruikers vriendelijker en stabieler dan Windows mobiele en in ieder geval de eerste paar versies van Adroid (geen ervaring met de nieuwste incarnatie), voor mij maakte dat iOS beter.

Natuurlijk zit je met je gekochte software als iOS/Android/Windows gebruiker, dan stap je inderdaad niet snel over. Het probleem is echter dat de gemiddelde iOS gebruiker veel meer geld uitgeeft aan app aankopen dan de gemiddelde Android gebruiker. Waardoor een iOS gebruiker over het algemeen iets loyaler is aan iOS dan een Android gebruiker aan Android.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 25 juli 2012 12:15]

Volgens mij ergens wel.

Veel niet Mac gebruikers zijn mee gestapt in het iPhone verhaal omdat er
1. een hype was
2. weinig alternatief
3. na een paar jaar nu al zoveel gekocht hebben op iTunes, en er bij het volgend toestel weer iphone kochten hierdoor.

1. de hype is nu wel redelijk over.
* iPhone is niet nieuw meer, iOS ook niet meer
* Steve Jobs is niet meer
2. alternatieven zijn er nu best wel, en dureven

Zelf heb ik in het begin ook gekeken naar de iPhone en naar Alternatieven gezocht maar nauwelijks gevonden. uiteindelijk bij Nokia gebleven en ik kon er zowaar op een S60 toestel alles op doen wat op een iphone mogelijk was (sommige dingen zelfs sneller)
Dat was ook mijn eerste gedachte, Ik denk dat de S3 hier meer invloed op heeft dan de geruchten van de nieuwe iphone.

imho moeten de mensen toch minder apple kopen, gelimiteerde zooi :)
Eerder dan nog de release timing van de S3 waardoor 'zwevende' kopers naar Galaxy 3 werden getrokken...
De meeste mensen die apple willen zijn bereid er voor te wachten...wachten op de launch date
wachten in de rij bij de winkel, je kent 't wel :+
Het is allemaal lastig te zeggen, het zou de concurrentie kunnen zijn, maar het contract van veel iPhone 4 gebruikers in Amerika gaat ook aflopen, en aangezien dit de eerste grote update gaat worden in de afgelopen 2 jaar is de kans ook groot dat nog meer mensen gaan wachten in vergelijking met de launch afgelopen jaar.

Een onderzoek heeft in ieder geval laten zien dat de vraag naar de nieuwe iPhone hoger zal zijn in vergelijking met vorig jaar, misschien zegt het niet alles, maar het is wel een goede indicatie.
imho moeten de mensen toch minder apple kopen, gelimiteerde zooi :)
Gelimiteerd die geef ik je maar wees dan ook zo eerlijk om te zeggen dat het bij de concurrentie nog 100 keer erger is en de producten van een nog lagere kwaliteit zijn.

Alle producten die geproduceerd worden in de wereld (op bepaalde sectoren minder zoals bijvoorbeeld de ruimtevaart) heeft te maken met strippen van features etc.
Dat is hoe wij onze economie draaiende houden en iedereen die anders beweerd is een keiharde leugenaar. (denk hier aan terug als je weer eens een politicus hoort praten of er mee in discussie gaat)

Als men vind dat dat moet veranderen moeten we eerst durven toegeven dat we heel verkeerd bezig zijn. (merendeel van de wereldbevolking is daar nog te primitief voor)
_/-\o_ _/-\o_
helemaal mee eens
ik vind apple echt overrated troep, heb me iphone aan me moeder gegeven en gebruik zelf me android telefoon, qua tablets ook wat een dichtgetimmerde zooi dat apple ,op me werk kregen we er een aantal binnen heb er wat mee lopen spelen was het binnen een uur zat .
me prime tabletje ben ik echt super blij mee

[Reactie gewijzigd door Freakiebeakie op 25 juli 2012 13:35]

imho moeten de mensen toch minder apple bashen, gelimiteerde kennis
aan een goed product hoef je niet iets te veranderen.
Hij heeft wel een punt. Als ik een iphone zou kopen en blijkt dat binnen 3 maand een nieuw model uitkomt, wacht ik waarschijnlijk ook een paar maanden.

Of het waar is of niet, het is een geloofwaardige reden :p.
Dat verklaart de hardere daling als vorig haar niet, immers was de situatie hetzelfde maar de daling dit jaar veel harder...
Niet helemaal.. vorig jaar was voor het eerst dat de release in oktober was, daarvoor was de release altijd in de zomer (eind juni).
Tsja, Als je naar de grafiek kijkt zie je dat Q3 11 nog gewoon een stijging was. Ondanks dat veel mensen er toen nog vanuit gingen dat de nieuwe iPhone in de zomer zou uitkomen. De reden dat men wacht op het nieuwe model zal dus niet de enige reden zijn. Anders hadden we dat vorig jaar ook wel gezien.

De andere redenen (slechte economie, dure iPhone, geen nieuwe groeimarkten meer te openen, enz enz) zijn echter niet leuk om te bespreken en ook is het erg lastig om daar een waardeoordeel aan te hangen. Maar dat die zaken ook meespelen is natuurlijk een feit.

Al met al ben ik voornamelijk "bang" voor het 4de kwartaal. Als Q3 al een daling is, dan zal dat de komende maanden alleen maar sterker doorzetten
Toch is het ontbreken van een groter scherm een belangrijke reden voor de dalende verkopen lijkt me. Want, los van de enthousiastelingen hier, waarom kopen mensen een SGS3? Precies:
- mooi scherm
- snel
- groot scherm.
Hetzelfde geld voor de HTC topmodel. Daar steekt zo'n piepklein schermpje van de iPhone schril bij af. Ik heb momenteel ook een 3,5" scherm. De volgende wordt 4". Dus de huidige iPhone valt enkel om die reden al af.

Aangezien ik geen >500 euro ga betalen voor een Koreaans toestel, zal het mogelijk een Lumia 900 worden. Of ik wacht even op de nieuwe iPhone....
Koop je toch een HTC, die komt uit Taiwan :)
* Ninja1 kijkt naar onderkant van telefoon

Model: 900 Made in Korea

Mmmm, misschien wordt het toch geen Lumia 900 dan?? :)
In mijn omgeving, heb ik alleen mensen de overstap zien maken van een Blackberry/Android toestel naar een iPhone. Andersom heb ik nog niet gezien, nou weet ik dat mijn omgeving niet alles zegt, maar die concurrentie heeft Apple weinig last van.

Ikzelf heb ook jarenlang haat gepreekt over Apple, maar heb met een impulsaankoop een 4S gekocht, zo van ach die verkoop ik wel weer over een maandje, maar 6 maanden later gebruik ik hem nog.

Toegegeven zonder jailbreak zou ik het niet zo fijn vinden, maar Android zonder root heeft ook zo zijn beperkingen.
Lol ik zie juist complete bedrijven de overstap maken van iPhone naar Android :P

Onze omgevingen zeggen idd niks.... Android maakt naar mijn mening alleen wel veel grotere stappen vergeleken bij iOS. De laatste product innovatie die Apple naar mijn mening heeft gemaakt zijn de iPad2 en iPhone4s en dat is toch alweer even gelden.

Maar ja dat is maar een mening natuurlijk...
Dat Android grotere stappen heeft gemaakt in vergelijking met iOS, daar ben ik het zeker mee eens. Maar ik heb nog geen Android toestel in mij hand gehad waar ik zonder lag door de interface kon scrollen, zelfs de One X en S3 hebben er last van met hun quadcores. (eigen ervaring, bespaar uw commentaar)

Mocht de volgende iPhone of iOS6 mij niet bevallen, dan word Winows Phone 8 voor mij de volgende stap.
Lol vanaf de HTC Desire HD loopt mijn telefoon al soepeler dan elke iPhone :) (nu heb ik een SGS2). Don't blame Android for that ;)
Sterker nog. Ik heb nu ook een Samsung Galaxy s3 en binnen twee weken een spam-app op mijn telefoon weten te krijgen. En nee hij is niet geroot.
Deze app kwam dus direct uit de Play store. Volgende keer dus zeker geen Android voor mij.
Jij bent zo iemand die niet kijkt naar welke rechten je een app geeft? Ik heb geen idee over welke app je het hebt, maar zonder enige onderbouwing van je verhaal is de waarde natuurlijk 0,0 :)

@Enes_81: Misschien moet je eens met een Galaxy Nexus spelen met Android 4.1 erop. Sinds Jellybean weet ik zeker dat Android net zo soepel, zo niet soepeler draait dan een iPhone. Natuurlijk wordt het ook traag als je tig programma's hebt geopend en dat allemaal op de achtergrond loopt te multitasken, maar dat ligt niet aan Android, maar aan de hardware. Ik krijg de iPad2 van mijn zusje ook wel traag als ik zware dingen ga doen.
[blockquote]Sinds Jellybean weet ik zeker dat Android net zo soepel, zo niet soepeler draait dan een iPhone.[/blockquote]
Dat vind ik dan persoonlijk jammer. Waarom moet het pas bij versie 4 soepel lopen? Dit zal dan wel weggemod worden vanwege fanboy praat. Maar de iPhone heeft altijd soepel gelopen. Had dan misschien niet alle features die android op dat moment had, maar het deed wel altijd wat het moest doen.
en welke interface is dat?

bedoel je de homepages die je vervolgens vol zet met de zwaarste widgets?
en daarbij, jij zit de hele dag door de interface te scrollen?

De 3sec wachttijd die een iphone heeft na het maken van een foto, dat is pas irritant!

Daarbij zie ik het op mijn werk ook. De directeur heeft voor iedereen iphones gekocht zonder mij te raadplegen.
Als resultaat werken sommige dingen gewoon slecht of niet. Dingen die ik op mijn S2 moeiteloos kan doen. Ons ERP en CRM systeem werkt bijvoorbeeld prima op de S2, op apple niet, dan krijg je overal een blauw balkje (Ja, het werkt met flash en dat werkt uitstekend!)
Mensen komen dan ook geregeld bij mij klagen hierover.

Voor mij is het ook een doorn in het oog. Ik ben nog niks tegengekomen om die dingen goed te beheren. Ondertussen heeft iedereen zij werk e-mails overal in cloud dingen gebackupped staan. Diefstal? Tsja, koop maar een nieuwe dan...

[Reactie gewijzigd door Denskie op 25 juli 2012 11:32]

Je ERP en CRM paket werkt dus op de nieuwste androids dus ook binnenkort niet meer gezien flash niet meer ondersteund word.

En de rest van je verhaal ligt meer aan jou dan aan je directeur. Backupen gaat prima en vol automatisch zowel het hele toestel als de individuele data.

En beheren kan prima, voor iOS kan je alles met behulp van policies regelen, is denk ik meer een gebrek aan kennis.

En als je Android gestolen wordt? Komt die dan magisch terugvliegen als je fluit? Zorg dat mensen hun Find my iPhone aanzetten dan kan je in iedergeval remote wipen, remote locken en eventueel via maps terug vinden.
Welke nieuwste androids?
Ik kan mijn eigen rom prima laten lopen op alle toestellen hoor?

Ik heb gewoon een eigen ROM gemaakt waar alle bedrijfssoftware in zit. werkt altijd perfect en ik bepaal welke dingen er wel en niet inzitten.
Zo wil ik geen backup en ook geen mogelijkheid ertoe.
Patiëntgegevens in icloud, brrr. Lekker veilig bezig apple!

Ik kan op IOS geen menu items weghalen of blokkeren. Ik wil bijvoorbeeld niet dat ze de mail instellingen kunnen aanpassen. Eigenlijk wil ik dat ze alleen wifi kunnen aanmelden en voor de rest niks. Geen icloud, geen itunes, helemaal niks.

Als de android telefoon gestolen word kun je er niks mee. Hij is geëncrypteerd, password beveiligd en pincode beveiligd. Zelfs de bootloader heb ik beveiligd dus een andere rom gaat ook niet.
Mocht iemand hem dan toch onverhoopt aan krijgen en zich aanmelden op zijn wifi word deze dan direct gewist. Alleen door mij toegestane netwerken mogen de telefoon gebruiken.

En wat kan ik dan aan IOS beheren?
De achtergrondafbeelding? Ik kan het niet eens zo instellen dat ze een melding krijgen bij een wijziging in CRM. Apple verstopt dat in hun zogenaamde "notificatiecenter" een center waar je geen notificatie krijgt als er iets in staat 8)7
Ik kan op IOS geen menu items weghalen of blokkeren. Ik wil bijvoorbeeld niet dat ze de mail instellingen kunnen aanpassen. Eigenlijk wil ik dat ze alleen wifi kunnen aanmelden en voor de rest niks. Geen icloud, geen itunes, helemaal niks.
Als dat soort zaken en meer kunnen wel met iOS devices. Met de Apple tool "iPhone Configuration Utility" (voor Mac OS X & Windows) kan je al heel veel restricties and instellingen configureren voor alle telefoons in je bedrijf. Als je nog meer mogelijkheden nodig hebt (bijv. remote wipe), dan kan je dat nog combineren met een MDM (mobile device management) oplossing.
Waar heb je het over?
Welke nieuwste androids?
Die Androids die geen Flash meer ondersteunen, Adobe heeft Flash laten vallen voor Android.

Dus jij gaat ungesupporte software installeren op bedrijfs hardware en jij denkt dat dat goed is? Je denkt dat dat iets is waar een bedrijf op staat te wachten?
Patient gegevens in iCloud
Que? Waarom zou dat in de iCloud terecht komen? mag toch hopen dat als jij gespecialiseerde software hebt wat aan regelgeving moet voldoen je er toch op mag hopen dat die zelf server software leveren om dit soort gegevens in te bewaren?

Of wou je zeggen dat een huisarts / ziekenhuis patient gegevens in een willekeurig appje uit de store even gaat zetten? Mag toch hopen van niet.

Ik weet niet wat jij of jouw bedrijf voor manier van werken heeft maar als ik hoor dat jullie iets met patient gegevens doen, dat schijnbaar in een willekeurige cloud opslaan (je suggereert ten slotte iCloud) en telefoons die ingericht zijn met ongesupporte software dan hoop ik niet dat jij bij een ziekenhuis werkt of software voor huisartsen maakt.

En de rest is al genoemd door MacWolf.
MobileIron, je hele verhaal klopt niet.

Je kan in MobileIron het zelfs zo bond maken dat je iPhone opstart zonder een enkele app erop.

Geen instellingen,
Geen appstore,
Geen berichten.

Alleen de telefoonapp.

Dat is wel heel extreem maar met MobileIron heb je je iPhone perfect in beheer.

Geen appstore? Klik en 1 sec later waar de iphone zich op dat moment bevind (met bereik) plop wel appstore.
Die 3 seconden wachttijd is alleen als je HDR aan hebt staan, dan maakt hij namelijk ook 3 foto's en combineert dat tot 1 (dat is namelijk hoe HDR werkt). Ik heb ook nog nooit een Android gezien die niet lagt in het standaard homescreen.
Dat is geen argument, dat jij nog nooit een Android-telefoon hebt gezien die niet lagt in het homescreen. Ten eerste moet je wel appels met appels (no pun intended) vergelijken en kijken naar een vergelijking tussen moderne toestellen van het prijsniveau van de iPhone 4S. Op mijn Galaxy Nexus (minder dan 2/3e van de prijs van een iPhone 4S 16GB) draait sinds een week JellyBean. Dat draait zo super soepel, als jij daar lag weet te constateren in het homescreen... Knappe jongen. Met 30 apps open begint het traag te worden ja, maarja... Dat is de keerzijde van een OS dat goed kan multitasken :) Dan sluit je die apps weer en ga je vloeiend verder op je 4,65" 720p-super-amoled-scherm.

Daarnaast moet je inzien dat het homescreen van Apple nogal simplistisch is vergeleken met dat van Android. Een rij icoontjes, allemaal vrij statisch. Android is veel dynamischer met allerlei widgets en mogelijkheden tot customizen. Daarmee wil ik niet beweren dat dat voor iedereen beter is, maar het is wel een verschil dat er nu eenmaal is.

Als je daar dan wat te ver in gaat en je homescreens vol met dynamische items zet, kun je op verouderde hardware inderdaad lag krijgen. Maar ga nu niet op basis van jouw (beperkte?) Android-ervaring beweren dat alle Androids laggen, want dat is gewoon niet zo.

Maar onder de streep zijn dit soort discussies volkomen zinloos. Ik zal nooit een iPhone kopen zolang het het product is wat het nu is. En datzelfde geldt voor jou met Android. Het is alleen zo ongelofelijk menselijk om je aankoop te verdedigen ;)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 25 juli 2012 13:56]

Ja dat is leuk en aardig dat Jelly Bean, op hoeveel modellen draait dat vandaag de dag? Een stuk of 3? Precies...
Je kan uitmaken uit de reactie van Enes_81 en die van mij dat het gewoon naar iedereen zijn smaak is. (al vind ik jou post bullshit want ik heb zelf ook met jou voorbeelden ervaring en de smoothness van die apparaten is veel beter dan de iPhone4S... In apps zelfs een veelvoud. Zullen wel weer gebruikers geweest zijn die alles vol zetten met widgets en ellende en zich dan nog verbazen dat je een heel klein beetje lag hebt).

Maar ja iedere volwassen weet zelf natuurlijk ook dat wanneer je iets al vooraf niks vind (vaak domme vooroordelen) je veel kritischer kijkt tijden het gebruik. Zo zal elke Apple fanboy Android altijd slecht vinden en komen met uitspraken die wij dagelijks langs zien komen. Andersom exact hetzelfde.
Ik had een iPhone en een iPad. Ik ben overgestapt naar een galaxy s2 en een Samsung Galaxy tab2.
Zo bijzonder is dat nou ook weer niet.

Ben overigens over beide merken tevreden en heb niet echt een voorkeur. Keuzes gemaakt op basis van prijs.
[...]

Toegegeven zonder jailbreak zou ik het niet zo fijn vinden, maar Android zonder root heeft ook zo zijn beperkingen.
Je moet ook ongeroot en ongejailbreaked met elkaar vergelijken...dan mag android wel 'zo zijn beperkingen' hebben, maar die liggen vooral
buiten het OS zelf: De 100'en verschillende apparaten, minder apps, minder gadgets beschikbaar en zijn ook niet te fixen met rooten of jailbreaken...
Volgens mij heeft Apple dit aan zichzelf te wijten door een patroon in de releasedata te houden, zeker bij de Macs is dit het geval.

Dit soort geruchten waren toch bij de nieuwe iPad net zo? Iedereen wist dat er wat nieuws aan zat te komen en dus houdt men de hand nog even op de knip, niemand wil oude spullen kopen volgens mij, zeker de Apple liefhebber niet.

Dat mensen dit gedrag vertonen is niet meer dan logisch. (dat is ook de reden waarom de overheid niet vandaag kan zeggen dat over 3 maanden de BPM volledig zou verdwijnen)
De iPad geruchten zie je ook terug in de grafiek.

Het heeft niet zo zeer te maken met 'oude' spullen, het heeft eerder te maken met design leaps. De 3GS was een niet zo spannende upgrade van de 3G, zelfde geld voor de 4S van de 4. Maar nu zit de 5 er aan te komen en dat is een zelfde design leap als de iPhone 4, waardoor mensen daar op gaan wachten. Hetzelfde geld voor de GPU/CPU industrie, we vinden de introductie van een 3970X niet zo interessant als straks de introductie van de Haswell microarchitectuur.
Maar als je de vergelijking maakt zie je dat de terugval nu bij de 4S veel sterker is (relatief en absoluut gezien) dan bij de 3GS.

Hoe komt dat? De concurrentie is veel sterker. Of Apple zwakker, hoe je eht maar wilt bekijken.

Toen de 3GS uitkwam was de concurrentie de 3G nog aan het inhalen. Maar toen de 4S uitkwam, waren er al een enkel toestellen, bv de Galaxy S2, die onmiskenbaar beter waren dat de iPhone 4, en om het nog erger te maken was de 4S niet eens duidelijk beter dan die toestellen: het was plots Apple die een slappe inhaalbeweging maakte die niet iedereen kon overtuigen.
Toonbeeld hiervan is Siri: een buggy gimmickapp in beta die Apple als DE reden aanhaalde om een 4S te kopen. Oh, en als je niet in de VS woonten Engels spreekt is Siri al helemaal waardeloos. Dat is denk ik schadelijker voor de EU verkoop dan de zogenaamde Eurocrisis ... Het feit dat Apple eenn dergelijk onafgewerkt product in de iPhon stopte, en dna nog zo sterk moest uitspelen om toch maar op te vallen naast de concurrentie, was erg on-apple-ig en imo leek het een wanhoopsdaad om de 4S toch te kunnen slijten.

Nu zijn we 10 maanden verder, en wat hebben we? nog steeds de niet echt tot de verbeelding sprekende iPhone 4S, maar de concurrentie is aan hetzelfde tempo blijven doorontwikkelen, en er zijn een hoop high-end toestellen (zoals de One X en SGS3) die gewoonweg een pak beter zijn dan de 4S, en nog meer mid/high-end toestellen die voor een beduidend lagere prijs een MINSTENS even goed toestel als de 4S zijn zoals de One S, Xperia P, of nog steeds de SGS2. Het enige dat kopers echt nog voor een iPhone 4S kan doen kiezen is een subjectieve voorkeur voor iOS, iOS lock-in (met iOS-apps of gewoonweg gebruikservaring: onervaren gebruikers zijn wel eens bang een ander OS te proberen), slechte informatie (bv de ongeinformeerde oom die van zijn 11 jarig neefje hoorde dar de iPhone superduper is en Android, balckberry en WP7 stinken) of blinde Apple-fandom. Objectief gezien heeft de 4S echter al lang geen enkel pluspunt meer tov de concurrentie.

Deze aankondiging van Apple is imo dan ook volledige lulkoek: de 4S verkoopt minder omdat de concurrentie momenteel beter is, niet omdat de hele wereld zit te wachten op de nieuwe iPhone. Interessanter om over na te denken is echter WAAROM Apple nu zo een nutteloze aankondiging doet? Als ze niets hadden gezegd, had er iemand om gegeven? Ik denk het niet.
Deze aankondiging ziet er imo uit als een zenuwachtige leugen. ik denk dat Apple wat met de handen in het haar zit, omdat de concurrentie het de iPhone 5 nu al, voor release moeilijk maakt.

Wat intelligent inschatten levert je op dat de iPhone 5 een 4inch scherm met licht hogere (maar nog <720p) resolutie, een dualcore ram cortex A15 op 800 tot 1000 MHz en 1GB ram zal hebben. Mogelijk een betere camera, maar veel maakt dat niet uit (er zijn geen revoluties geweest het laatste jaar, en Apple maakt zelf geen camera's dus ze hebben geen geheime wapen). iOS6 is ook al aangekondigd, maar ook daar valt niets bijzonders te bespeuren, terwijl google met JellyBean net wel hoge ogen gooide.

De iPhone 5 zal bij release dus op hardwarematig vlak niet beter zijn dan een degelijke Android van 350 EUR (zoals de One S of Xperia P). Op softwarematig vlak is er weinig dat Apple nog kan doen aan iOS6: de kans dat er nog een spectaculair eits uit de lucht valt voor de release is klein tot onbestaand.

Ik kan er naast zitten, maar Ik he hier hetzelfde gevoel als bij Siri: Apple wordt zenuwachtig.
Het heeft deels met een patroon te maken, maar het heeft ook met de geheimhouding waar het bedrijf om bekend staat. Door de geheimhouding zijn de eerste geruchten websites ontstaan. Dit is een belangrijke bron voor informatie over nog aan te kondigen producten. Door het succes dat Apple heeft worden de geruchten websites meer gelezen en daarmee is het makkelijker om zicht te krijgen op opleverdata.
"Iedereen wist dat er wat nieuws aan zat te komen en dus houdt men de hand nog even op de knip, niemand wil oude spullen kopen volgens mij, zeker de Apple liefhebber niet."

Dat zouden ze toch gewend moeten zijn met hun altijd vrij verouderde hardware ;)
Volgens mij heeft Apple dit aan zichzelf te wijten door een patroon in de releasedata te houden, zeker bij de Macs is dit het geval.

Dit soort geruchten waren toch bij de nieuwe iPad net zo? Iedereen wist dat er wat nieuws aan zat te komen en dus houdt men de hand nog even op de knip, niemand wil oude spullen kopen volgens mij, zeker de Apple liefhebber niet.

Dat mensen dit gedrag vertonen is niet meer dan logisch. (dat is ook de reden waarom de overheid niet vandaag kan zeggen dat over 3 maanden de BPM volledig zou verdwijnen)
Je bedoeld: Niemand wil oude spullen voor de nieuwe prijs ;)
Ipad 2's vinden nog gretig aftrek, maar die prijzen zijn omlaag gegaan met de ipad 3...lullig als je daags voor de launch de volle mep lapt terwijl een dag later 't ding een kwart goedkoper is...
dan krijg je gewoon gratis een upgrade.
Beter goed doordacht en tot de detail uitgewerkt dan half gebakken toestellen vanwege haastwerk
Alsof de consumenten na al die jaren het patroon van releases nog niet kan herkennen?

Sinds introductie van de 3G is er Ieder ieder jaar net na de zomervakantie een nieuw model gekomen en dat gaat ook gelijk op met de contracten, zo kon ik iedere keer bij verlenging contract een nieuwe generatie iPhone uitkiezen.

Inmiddels zijn er veel andere merken die met grotere schermen op de markt komen en hierin loopt Apple nog achter, dus het is niet zo gek dat het allemaal wat terugloopt.
De 4S is anders wel wat ver na de zomervakantie gelanceerd :) En de eerste iPhones kwamen in juni uit. Sterker nog: er is nog nooit een iPhone net na de zomervakantie gereleased :D

iPhone (2G): 29 juni 2007 (gepresenteerd op 9 januari, EU release 9 november)
iPhone 3G: 9 juni 2008 (release op 11 juli)
iPhone 3Gs: 8 juni 2009 (release op 26 juni)
iPhone 4: 7 juni 2010 (VS release op 24 juni, EU release 30 juli)
iPhone 4S: 4 oktober 2010 (VS release 14 oktober, EU release 28 oktober)

De 4S was een trendbreuk qua introductiemoment. Men had in Q2-Q3 2011 moeten reageren, maar Q2 2011 laat juist een verkoopstijging zien. Ik herinner me niet meer of Apple toen al had gezegd dat er geen nieuwe iPhone kwam...?

Maar uiteindelijk weet Jan met de pet echt niet of er een nieuwe iPhone aankomt of niet. Zijn abonnement loopt gewoon af en hij kijkt dan wel in de winkel wat er te koop is van Apple (want daar blijft hij bij, want hij is tevreden).
In de smartphone markt in 't geheel speelt dit toch heel sterk? In ieder geval wel de mede reden dat ik er nog niet aan begonnen ben. Nog veel meer dan met PC's en laptops is je smartphone outdated zodra je ermee de winkel uitkoopt (of zodra de bezorger hem thuis aan je overhandigt).
Ik vind dat eigenlijk reuze meevallen. Ik heb nu bijna 2 jaar een iPhone 4 en heb niet het gevoel dat ik een achterhaald toestel heb. Dit is echt het eerste toestel ooit wat ik niet na een jaar zat was. Nu is mijn contract verlopen en is het misschien tijd voor wat nieuws. Misschien de volgende iPhone, maar ik ben ook heel benieuwd wat Nokia gaat doen met WP8. Een Lumia toestel met 'pureview' camera lijkt me ook wel wat :)
In de smartphone markt in 't geheel speelt dit toch heel sterk? In ieder geval wel de mede reden dat ik er nog niet aan begonnen ben. Nog veel meer dan met PC's en laptops is je smartphone outdated zodra je ermee de winkel uitkoopt (of zodra de bezorger hem thuis aan je overhandigt).
Mijn telefoons hebben anders een grotere gemiddelde levensduur dan mijn PC hardware :+
Zal inderdaad wel een deel zijn van de reden dat het terugloopt maar de One X/SGS3 ed. zullen ook wel hun bijdrage leveren, die 10 miljoen verkocht SGS3s zullen vast wel enkele ex iPhone bezitters tussen zitten
Dat zal ongetwijfeld, maar deze cijfers kan je pas echt duiden als er verkoopcijfers bekend zijn van het volgende model iPhone.

Misschien moet Apple er toch maar eens aan denken om elk jaar het design te veranderen, het wordt best saai zo.
Misschien heeft het er ook mee te maken dat het ontwerp van de telefoon zelf al wat ouder is. We kennen dit model inmiddels wel, en de stap van iPhone 4 naar 4S is eentje die niet iedereen zal maken. Kan me goed voorstellen dat mensen wachten tot de 5, of overstappen op modellen zoals de One X en Galaxy S3. Met hun grotere schermen bieden die toch weer een iets andere ervaring zoals men gewend is de afgelopen tijd.
Groter scherm? Op website zoals iPhoneclub lopen mensen juist te janken bij geruchten dat het scherm van 3,5" naar ~4" gaat. Huidige iPhone gebruikers vinden 3,5" praktischer omdat je enkel je duim nodig hebt bij het bedienen van je scherm. En niet iedereen zijn duim reikt zo ver op een groter scherm

Persoonlijk vind ik 4" de max, voor mijn 4S had ik een HTC Incredible S en dat beviel me ook prima.
En niet iedereen zijn duim reikt zo ver op een groter scherm.
Jawel hoor tenzij je de helft van je duim mist...

Is geen kwestie van kunnen maar van wennen! En nee wennen doe je niet in 5 minuten in de winkel daarvoor moet je z'n toestel een week lang dagelijks gebruiken...

Nu heb ik het trouwens niet over 5 inch ofso maar 4 a 4.3 kan IEDEREEN zelfs die kleine Chinezen met 1 hand volledig bedienen! Alleen moet je wel bereid zijn even te wennen om hem net ff anders vast te houden als kleine telefoon.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 25 juli 2012 11:44]

Je kan hem idd wel met één hand bedienen, maar je hebt m tegelijk minder goed vast omdat een kleiner deel van je hand de telefoon omvat. Ik zou dat zelf minder fijn vinden, maar goed kennelijk het grootste deel van de bevolking niet.
Ik loop ook niet graag altijd in slobberjeans en in een nette broek is een iPhone soms al storend. Dat kan ook een argument zijn voor een niet te grote telefoon. En dan blijven er ineens weinig high-end toestellen over.
Maar goed, ik geef toe dat ik waarschijnlijk niet model sta voor de gemiddelde consument ;)
Dat Apple de 4S niet aan iPhone 4 bezitters kan verkopen lijkt me logisch: die zitten doorgaans aan een 2-jarig contract vast. Die contracten gaan binnenkort verlopen en dan is de volgende iPhone weer interessant voor mij als iPhone 4 gebruiker.

De 4S is toch echt bedoeld als tweede iphone voor mensen die begonnen zijn met een 3G of een 3GS. De huidige 4S bezitters zullen ook niet massaal in de rij gaan staan voor de volgende iPhone.
Dit jaar overdrijft Apple wel met de launch datum.

Ook al is Oktober niet precies een jaar geleden dan nog zouden ze het in Juli of Augustus de nieuwe iPhone moeten uitbrengen.

Anders zullen de verkopen nog verder afnemen ben ik bang, wat maakt het eigenlijk uit ook voor Apple als ze nou iets eerder de iPhone 5 uitbrengen?

Ze doen alsof ze maar een beperkte hoeveelheid iPhone modellen hebben en er daarom rustig aan mee doen.
Ze hebben ook maar een beperkte hoeveelheid.. Apple heeft normaal gesproken nog geen week apparatuur op schap liggen..
Ik heb het niet over de aantallen,

Ik bedoel het een beetje als een grapje.

Alsof ze zeg maar een beperkte hoeveelheid modellen hebben en zuinig aan doen met uitbrengen omdat ze anders door hun modellen heen zijn.
Ze hebben ook maar een beperkte hoeveelheid.. Apple heeft normaal gesproken nog geen week apparatuur op schap liggen..
Dat zegt niks...je kan een miljoen apparaten een week op die schap hebben liggen of 100 miljoen, in beide gevallen liggen ze een week op schap, maar weet je niks over schaarste...da weet je pas als dat schap leeg geraakt
Ach, dat ding komt gewoon op 5 oktober uit. Sterfdatum van Steve Jobs ring any bells?

:)
Scherp opgemerkt. Dus september de announcement/keynote..
En jij denkt dat een beursgenoteerd bedrijf het risico neemt om mindere kwartaalcijfers te presenteren aan hun aandeelhouders puur door iets sentimenteels als een datum?

Als Apple dat zou doen worden ze op de beurs afgemaakt, tenzij Apple echt op die datum ermee komt omdat ze net genoeg kunnen produceren.
Als Apple in de planning heeft staan dat de volgende iPhone in oktober uitkomt, dan hoef je er echt niet op te rekenen dat ze hem bij tegenvallende verkoopcijfers van het voorgaande model zomaar 2 maanden eerder op de markt kunnen of willen gooien.

Ze zouden de nieuwe iPhone best al aan kunnen kondigen, maar het is Apple eigen er toch wel voor te zorgen dat je hem na aankondiging ook redelijk snel daadwerkelijk kán kopen.
Apple laat zich niet leiden door verkoopcijfers. Ze laten zich leiden door kwaliteit en goede producten waar ze zelf achter staan.

Dat is één van de redenen dat ik ook vaak Apple producten aanraad niet tweakers. Het is af, simpel en het werkt verdomde goed. De meeste bekenden van mij met Android toestellen, die niet zo technisch zijn, lopen vaak tegen problemen aan door weet ik veel wat. Zaken waarover ik iOS gebruikers nooit hoor.
Dit jaar overdrijft Apple wel met de launch datum.

Ook al is Oktober niet precies een jaar geleden dan nog zouden ze het in Juli of Augustus de nieuwe iPhone moeten uitbrengen.

Anders zullen de verkopen nog verder afnemen ben ik bang, wat maakt het eigenlijk uit ook voor Apple als ze nou iets eerder de iPhone 5 uitbrengen?

Ze doen alsof ze maar een beperkte hoeveelheid iPhone modellen hebben en er daarom rustig aan mee doen.
Ja en daarmee gebruiken ze de wet van vraag en aanbod om de prijs om hoog te drijven, je creëert een hype, faked schaarste en presto:($$$)³.
Wat een onzin, het is echt niet een zekerheid dat je product verkocht wordt.

Als het om de monopolie van een voedselfabrikant ging zou je met schaarste de prijs wel kunnen verhogen.

Maar een beursgenoteerd bedrijf zal dat niet kunnen en willen doen, simpelweg omdat de aandeelhouders dat nooit zouden goedkeuren.

Aarnaast kan Foxconn de productie nauwelijks bijhouden, dus een schaarste hoeven ze niet eens te creeeren.

Als dat zo goed zou werken zou Samsung het ook wel doen.
@Sypie
Het voordeel van deze strategie weegt wel degelijk op tegen de nadelen.
Als je ziet hoeveel gratis reclame het Apple oplevert doordat er over ze gepraat word op zo'n beetje elke tech site die er te vinden is telkens als er weer een nieuw gerucht opduikt. Als je die reclame moest inkopen ben je meer geld kwijt dan dat je nu in de terugloop van product aankoop ziet.

Daarnaast is het nog eens zo dat zodra het nieuwe product op de markt komt dat er weer een gigantische aanloop is en "iedereen" die terughoudend was t.o.v. het oude model het nieuwe model met open armen ontvangt.

Daarbij zorgt Apple er ook nog eens voor dat door bijvoorbeeld de productie op een relatief nominaal niveau te houden er in de eerste weken vaak een tekort is voor de markt dus de levertijden omhoog gaan.

Dit zorgt ook weer voor extra aandacht en mensen wachten die tijd toch wel uit.

Marketing 101 ;) Zorg dat ze over je praten :)
+ hoe vaak zie je een Mac of iPhone in films of op tv? Gratis onbewuste reclame..
Gratis is het niet, apple betaalt hiervoor aan film/tv producenten. Ze weten dondersgoed de kracht van suggestie. In nederland zie je het ook bij bv soaps, ze hebben allemaal een apple. Soms is het zelfs lachwekkend, kijk je een film/serie waar de settings een arm gezin is en waar werken ze mee, de nieuwste apple macnogwat
Je kijkt zeker geen Nederlandse TV/Soap? Allemaal Samsung wat je langs ziet komen. Niet 1 reclame van Apple hoor.
Je kijkt zeker geen Nederlandse TV/Soap? Allemaal Samsung wat je langs ziet komen. Niet 1 reclame van Apple hoor.
Nederlandse TV? Juk. (een paar kwalitatief hoogstaande programma's daargelaten).

Wat mij vooral opvalt is dat wetenschappers veel met Mac's werken, als ik kijk op discovery channel bijvoorbeeld, zie ik 80% van de natuurkundigen, biologen, archeologen, paleontologen en weet ik veel wat nog meer met zo'n ding werken.
Apple betaalt as a matter of policy nooit voor product placement.

Wat ze wel doen is een hele bedrijfsunit hebben die als doel heeft om Apple apparatuur gratis in bruikleen te geven aan set designers. Iedere andere fabrikant moet wel betalen om in een film of serie te komen, *en* uiteraard de boel gratis leveren.
Product placement is betaalde reclame, erg naïef om te denken dat het gratis is
Denk dat zeker de concurrentie hier een rol in speelt. Je hebt simpelweg te veel concurrenten met zeker zo mooi spul voor minder geld.
Ja maar als je een iPhone wil, zal je toch ook wachten op het laatste model.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBGrand Theft Auto V

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013