Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 15, views: 7.145 •

Volgens Curt Schilling, oprichter en directeur van 38 Studios, was zijn bedrijf bijna rond met Take-Two Interactive. De uitgever wilde een opvolger van Kingdoms of Amalur: Reckoning uitgeven, maar de deal ketste af toen de studio failliet ging.

In een interview met Boston Magazine schetst Schilling, in de VS vooral bekend als werper van honkbalploeg de Boston Red Sox, de opkomst en ondergang van zijn bedrijf. De sportlegende stelt in het interview dat 38 Studios, de ontwikkelaar die Schilling in 2006 oprichtte met het geld dat hij verdiende tijdens zijn sportcarrière, dicht bij een deal met Take-Two Interactive was. De uitgever wilde een opvolger van het begin dit jaar verschenen Kingdoms of Amalur: Reckoning op de markt brengen. Het contract had de studio kunnen redden van het faillissement, denkt Schilling, maar de deal ging niet door toen het nieuws naar buiten kwam dat 38 Studios financiële problemen had. De deal zou op 15 mei getekend worden, maar Take-Two trok zich terug toen de problemen op 14 mei bekend werden.

De lezing van Schilling is omstreden. Alan Lewis, woordvoerder van Take-Two, vertelt in hetzelfde artikel een heel ander verhaal. De woordvoerder 'is niet op de hoogte van besprekingen tussen Take-Two en 38 Studios' en wil ook verder geen commentaar leveren.

Of een deal met Take-Two de studio had kunnen redden, wordt door diverse betrokkenen in twijfel getrokken. Schilling wilde met zijn bedrijf een mmog maken. De studio begon met de ontwikkeling van de game, die de werktitel Copernicus droeg, vanuit een kantoor in Massachusetts. De mmog moest in 2010 op de markt komen. De schatting was destijds dat 38 Studios 50 miljoen dollar had om het project te financieren. Schilling stopte 5 miljoen in het project en hoopte de rest te krijgen van investeerders. Dat viel niet mee. Pas halverwege 2010 wist Schilling een lening van 75 miljoen dollar te krijgen van de staat Rhode Island. In ruil daarvoor zou de studio verhuizen, wat de staat 250 banen zou opleveren.

De uitgaven van de studio waren echter veel te hoog. Volgens Lincoln Chafee, als gouverneur van Rhode Island direct betrokken bij het faillissement, verstookte 38 Studios 4 miljoen dollar per maand. Toen de studio de aflossing van de lening aan Rhode Island niet kon betalen, trok de gouverneur aan de bel, wat de opmaat zou worden tot het faillissement.

Schilling, die zijn persoonlijk vermogen van minstens 50 miljoen dollar volledig spendeerde aan de studio, lijkt niet te zitten met het verlies. De honkballer is vooral teleurgesteld dat het niet gelukt is de mmog op de markt te brengen. Hij geeft in het interview echter toe dat de game niet goed genoeg was. "De game was niet leuk om te spelen", volgens Schilling. "Dat was mijn grootste teleurstelling van het afgelopen jaar." Vooral het vechten in de game was niet leuk genoeg, stelt de werper. Als Schilling tijdens de lunch door het kantoor liep, zag hij niemand de interne demo van de game spelen. Alle medewerkers speelden andere games.

Sinds het faillissement van 38 Studios zijn de rechten op zowel Copernicus als Kingdoms of Amalur: Reckoning in handen van Rhode Island. Electronic Arts heeft al kenbaar gemaakt een vervolg op de markt te willen brengen. De uitgever bracht ook het eerste deel op de markt.

Reacties (15)

Als ik het zo lees dan was er niet echt controle over hoe de game werd gemaakt. Als hij zelf al zegt dat niemand het speelde en hij het zelf ook al niet leuk vond dan is er iets goed mis. Zoiets moet je al snel doorhebben en daarop ingrijpen lijkt me.

[Reactie gewijzigd door Rutix op 24 juli 2012 11:48]

Laten we maar hopen dat iemand de IP oppikt en Amalur 2 maakt. Ik vond het toch best een tof spelletje, al waren de (side)quests wat generic.
Vooral de hoek van de camera heeft het voor mij verpest. Er waren zulke mooie grote uitgestrekte omgevingen, maar je moest constant je de camera zelf iets omhoog mikken om er wat van te zien.
Ik hoop eigenlijk dat iemand Copernicus oppikt.
screenies - moar screenies

Dit zou een MMORPG moeten worden waar onder andere Todd McFarlane aan mee werkte.

http://en.wikipedia.org/wiki/Copernicus_(game)#Projects

Geweldige art style, imho :)
Dat is imho achteraf gebabbel. Dat personeel iets anders speelt tijdens de pauze mag hopelijk toch wel, want je bent de rest van de dag bezig met KoA:R. Je speelt als developer andere games om een kijkje te nemen bij de concurrenten. Beter iets goed gejat dan slecht verzonnen. De developers van bv. Torchlight (2) hebben ook behoorlijk wat Diablo 3 gespeeld.

De vraag is of hij toen al voelde alsof er iets mis was (wat wel of niet terecht was) of dat het nu achteraf pas duidelijk wordt. Als hij het toen al voelde, waarom is hij niet met mensen rond de tafel gaan zitten? Anders is het 'hindsight is 20/20'...

Edit: Torchlight 2 is nog in beta, komt ergens later dit jaar uit.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 24 juli 2012 14:07]

De developers van bv. Torchlight (2) hebben ook behoorlijk wat Diablo 3 gespeeld.
Hoe kan dat nu ? Torchlight 3 ging toch uitkomen voor D3 }>
huh waar haal jij die informatie vandaan?
Torchlight 2 zou voor d3 uitkomen, althans dat werd op sites gezegd.
Wie zit er nu te wachten op een vervolg van dergelijke bagger game.

ik heb het maar kort gespeeld, maar ik kan werkelijk geen enkel positief punt noemen aan dit spel buiten het feit dat de-installatie naar behoren ging.

De gameplay had een hoop potentieel maar dat is in de verste verte niet waar gemaakt

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 24 juli 2012 12:12]

dergelijke bagger game? Je hebt het te kort gespeeld denk ik.
Deze man doet al jarenlang niks anders dan liegen en aandacht trekken, vaak ook ten koste van andere individuen of bedrijven. Bovendien, al zou deze uitspraak enigszins kloppen dan nog heeft het weinig betekenis.

Kort gezegd, maar eigenlijk is niks wat deze man zegt van enige geloofwaardigheid en bovendien heeft hij door zijn eigen doen ook heel wat kansen verspeeld. Leuk artikeltje voor een rustige warme zomerdag maar in principe behoort deze man niet (meer) thuis in de media.

Copernicus zag er op zich wel goed uit. Of het dan nog een leuk bespeelbare game zou (of kan) worden is natuurlijk een ander verhaal. In reactie tot de door tweaker 'detheavn' gegeven plaatjes, is hier nog een Youtube video van de wereld in Copernicus:
http://www.youtube.com/watch?v=m9nvnrP0j8U

Wat betreft de toekomst van dit spel, er is een kleine kans dat Electronic Arts de rechten van het spel overneemt van de Amerikaanse staat Rhode Island, die op dit moment de rechten van het spel (en de rest van 38Studios) bezit. Of een overname door EA het spel ten goede komt staat uiteraard ook open voor ieders eigen mening...

Kingdoms of Amalur zag er aanvankelijk goed uit maar het spel was wat mij betreft een zeer slecht product.

[Reactie gewijzigd door Arcticwolfx op 24 juli 2012 12:28]

Ben ik nou de enige die deel 1 leuk vond? Wat een gezeur weer.
Ik vond deel 1 ook niet slecht ...
verkeerde topic excusses

[Reactie gewijzigd door Offens1490 op 24 juli 2012 13:36]

Ik vond de game ook leuk sanderev66. De gameplay was een troef in deze game. Hoofdverhaal niet echt iets bijzonder maar ook niet storend, zijmissies, tja echt niet om over naar huis te schrijven qua originaliteit. Al bij al kijk ik zeker uit naar een vervolg. Game liep ook vlot op zowat alle computers, ook de mindere wat zeker een pluspunt is. Voor een nieuweling in de games industrie vond ik het eerder een puike prestatie. Jammer dat beheer van geld voor Schilling een probleem vormde.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Desktops Samsung Gamecontrollers Smartphones Sony Microsoft Apple Games Politiek en recht Consoles

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013