Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 115 reacties, 20.344 views •

Canon heeft met de EOS M zijn eerste compacte systeemcamera aangekondigd. De camera bevat een aps-c-sensor met 18 megapixels en maakt gebruik van de nieuwe M-lensmount. Voor EF- en EF-S-lenzen brengt Canon een speciale converter uit.

Volgens Canon biedt de EOS M, dankzij de apc-c-sensor van 18 megapixels, beeldkwaliteit die vergelijkbaar is met die van een dslr. De sensor heeft een standaard-iso-bereik van 100 tot 12.800, dat eventueel uitgebreid kan worden tot iso 25.600. De sensordata wordt door dezelfde Digic 5-processor verwerkt die ook in de EOS 650D-spiegelreflex gebruikt wordt. De EOS M gebruikt een nieuw hybride autofocussysteem waarbij 31 fasedetectie-focuspunten in de sensor verwerkt zitten.

Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M Canon EOS M

De 298 gram wegende body beschikt over een 3"-touchscreen met een resolutie van 1.040.000 pixels, met daarnaast een instelwieltje. Bovenop de body is nog een wieltje te vinden, waarmee gewisseld kan worden tussen foto- en videostand. In het midden van het wieltje bevindt zich de ontspanknop. Voor het starten en stoppen van video-opname is achter op de body een losse knop geplaatst. De EOS M maakt gebruik van de nieuwe LP-E12 batterij, waarmee, afhankelijk van de omgevingstemperatuur, 200 tot 230 opnamen gemaakt kunnen worden. Via een mini-hdmi-uitgang kan de camera op een televisie of beeldscherm aangesloten worden.

Boven op de camera bevindt zich een standaard-Canon-flitsschoen en samen met de EOS M introduceert de fabrikant de Speedlite 90EX, een compacte flitser met een richtgetal van 9, die speciaal is gemaakt voor de nieuwe systeemcamera. Voor de nieuwe EOS-M-lensmount worden ook twee lenzen uitgebracht: de EF-M 22mm f/2 STM en de 18-55 f/3.5-5.6 IS STM. Via een optionele converter kunnen lenzen met een EF-mount of een EF-S-mount ook met de EOS M gebruikt worden. De cropfactor van het nieuwe systeem is 1,6x, net als bij veel dslr's van Canon.

Canon EF-M 18-55 f/3.5-5.6 STM Canon EF-M 18-55 f/3.5-5.6 STM Canon EF-M 18-55 f/3.5-5.6 STM Canon EF-M 18-55 f/3.5-5.6 STM
Canon EF-M 22mm f/2 STM Canon EF-M 22mm f/2 STM Canon EF-M 22mm f/2 STM

Foto's kunnen weggeschreven worden als jpeg- of raw-bestand, waarbij er per gemaakte foto voor gekozen kan worden om die in beide formaten op te slaan. De EOS M kan ook full-hd-video opnemen met een framerate van 29,97 of 23,976fps. Bij een resolutie van 1280x720 pixels kan de framerate opgekrikt worden naar 58,94 of 50fps. Video wordt opgenomen in een .mov-container met h264-video en pcm-audio. Bestanden worden weggeschreven naar een sdhc- of sdxc-kaartje met een maximale burstrate van 4,3fps. De camera is voorzien van een ingebouwde stereomicrofoon, maar via een 3,5mm-jack-aansluiting kan ook een externe microfoon aangesloten worden.

De EOS M moet begin oktober in Nederland op de markt komen en zal in verschillende kits verkrijgbaar zijn.

UitvoeringPrijs
EOS M met EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM €849,-
EOS M met EF-M 22mm f/2 STM en EF-adapter €979,-
EOS M met EF-M 18-55 en EF-M 22mm f/2 STM €1049,-
EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM €299,-
EF-M 22mm f/2 STM €249,-
EF(-S) adapter €129,-

Reacties (115)

Reactiefilter:-11150114+158+26+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Canon blijft duidelijk kiezen voor hun strategie waarin ze de 'echte fotograaf' willen bedienen met spiegelreflexen. Ze zien de spiegelloze markt dus nog steeds als een markt voor mensen die een hebbedingetje willen waarmee ze kunnen pronken. Deze EOS-M is geen camera voor mensen die hun spiegelkast willen inruilen voor iets compacters, maar een camera voor mensen die willen upgraden vanaf een point&shoot. Canon brengt deze camera niet op de markt omdat ze in het spiegelloze concept geloven, maar omdat ze bang zijn nog meer marktaandeel kwijt te raken aan de Nex en microfourthirds.

Ik begrijp de strategie van Canon, maar jammer is het wel, omdat ik dolgraag een Panasonic GH2 of G5 achtige camera had gezien van Canon. Viewfinder, kleine ingebouwde flits, genoeg knoppen, een uitklapbaar LCD en een fatsoenlijke handgreep. Maar Canon snapt dat ze daarmee hun xxxD-reeks in n klap overbodig zouden maken.

Ik denk dat ze daarmee de verkeerde keuze maken, want de betere spiegelloze systeemcamera's bieden nu al een gelijkwaardige fotokwaliteit en qua video zijn ze ook beter dan de nieuwe 650D, die toch vooral uitblinkt in trage autofocus tijdens het filmen.

Voor mij persoonlijk betekent dit dat ik mogelijk het merk Canon vaarwel ga zeggen. Ik heb hier onlangs iets geroepen over dat Canon het merk was dat het het beste begreep, maar deze camera gezien hebbende neem ik dat terug. Canon toont zich laf en tandenloos op de spiegelloze markt.

Of zoals iemand op DPREVIEW zei: Geen viewfinder en wel verkrijgbaar in het rood. Dat zegt eigenlijk alles....

[Reactie gewijzigd door Hoppa! op 23 juli 2012 13:54]

Je ziet het een beetje zwart-wit. Ik ben een SLR gebruiker, en zal ook nooit zonder willen vanwege indd de zoeker, en vele bedieningsmogelijkheden. Maar ik zoek toch ook een camera welke ik altijd bij me kan hebben zonder te veel concessies te moeten doen in beeldkwaliteit. Dan wil ik niet een camera die alsnog over alles beschikt wat je maar kan bedenken met het daarbij behorende formaat, gewicht en prijs, maar gewoon iets simpels dat doet wat ik wil. Ook al ben ik erg veeleisend, maar dan met name over de sensor en lens combinatie.

Je hoeft echt niet altijd alles volledig onder controle te hebben, soms wil je gewoon mooie plaatjes schieten. Het feit dat er iets mis zou zijn met auto, of dat hij in het rood te koop is, moet je toch toegeven dat zit allemaal tussen ons oren. Wanneer je de camera kent en weet om te gaan met verschillende situaties dan hoef je met wat voor camera dan ook maar zelden extra instellingen op te zoeken. Mocht dat nodig zijn is een capacitive touchscreen ook echt geen probleem. Veel mogelijkheden hebben betekend nog niet dat die ook met elke foto of zelfs ook maar ooit nodig zijn. Zorg dat je van te voren de iso goed heb staan alsof het een rolletje film is, let op het diafragma en/of de sluitertijd (wanneer relevant!) en besteed al je aandacht verder aan de compositie, de timing en je onderwerp. Dat is uiteindelijk wat werkelijk bepaald of een foto er creatief en interessant uit komt of niet. Ik lees net op dpreview dat als je de camera op Aperture priority zet hij daar netjes blijft staan, en het wieltje als diafragma keuze werkt. Als je het mij vraagt is dat alles wat je nodig heb voor goede snaps on the road.

Ik ben vooral enthusiast over de 22/2 lens. Het mooie van een prime lens is dat je de lens gaat leren kennen en voor je het weet de compositie kan aanvoelen zodat een paar vlekken op het schermpje (worst case scenario) nog genoeg kan zijn in combinatie met wat je met je eigen ogen ziet. De 35mm equivalent hoek van deze lens is daar ideaal voor (mijn favoriet), en het F2 diafragma maakt hem in alle licht-omstandigheden inzetbaar.

Gebruik je dan ook RAW kan je vrijwel alles achteraf nog naar wens maken, zolang de belichting maar binnen een marge van 2 of 3EV zit van waar je 'm wilde dan zit je goed, iets waar enkel met extreem tegenlicht op gelet hoeft te worden, en zelfs dan niet altijd, afhankelijk van het effect dat je zoekt.

Ik heb zelf ook de 'enthusiast' fase gehad waar alles draait om knoppen en mogelijkheden, maar uiteindelijk is het alleen de sensor+lens combo, basic controle over je camera, en voor de rest helemaal aan jezelf, en eventueel de RAW processing software. :)

Zie ook de laatste Cheap Camera, Pro Photographer van DigitalRevTV. Waar natuurlijk het 'cheap' hier synoniem staat voor weinig bedieningsmogelijkheden. Ook, jawel, een rode camera.

[Reactie gewijzigd door jesper86 op 23 juli 2012 16:07]

Je vergeet n van de belangrijkste aspecten, autofocus. Zeker voor een camera die juist moet uitblinken in eenvoud.

Imaging Resource schreef hierover zojuist:
" I'm hoping both cameras' Hybrid AF can be tuned before the EOS M ships in October 2012, because right now only an unaware consumer would put up with the EOS M's slow autofocus, and street shooters would find the EOS M an exercise in frustration"

Geen mis te verstane kwalificaties...

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2012 16:24]

Ja dat is zeker vervelend als de AF niet wil meewerken. We moeten nog zien hoe 'erg' het uiteindelijk is. De camera's die nu gestest worden zijn natuurlijk wel pre-production modellen zoals je weet, dus ik hoop dat de final versie beter zal presteren. Met de Fuji X100 hebben we gezien dat ook later nog een Firmware update heel veel kan uithalen. Maar hoe slecht kan het zijn ? Kan me niet voorstellen dat het onbruikbaar slecht zal zijn. Lichtsnelheid AF is fijn, maar ook niet direct een noodzaak wanneer het gewoon voldoende is. Hoe dan ook zou ik zoiezo wachten tot de prijs wat zakt zoals ILCs altijd snel lijken te doen. :)
De 650D is uiteindelijk ook met dergelijke AF prestaties voor het hybride systeem in de winkel gezet, dus hopen kan altijd, maar ik verwacht voorlopig geen wonderen.
Dat zou ik ook niet verwachten. Hier een filmpje van de AF van de 650D dat ik eerder vandaag voor het eerst gezien heb: http://www.youtube.com/watch?v=t7euJW3W2Wg

En daar schrok ik eigenlijk toch best wel van. Van de traagheid welteverstaan dit had ik echt niet verwacht van een zeer recente dSLR camera.
Ja, met iso waarden. Ik zie louter de ISO waarden 400, 800 en 1600ISO voorbij komen en heb de indruk dat de zoom voluit staat. Ik wacht dpreview eerst af.
De ISO waarde wordt automatisch geregeld in het filmpje het lijkt me dat een camera dat aan moet kunnen en al helemaal een dSLR. En of het nou volledig in of uitgezoomd is moet ook niet zoveel uitmaken dat het merkbaar langzaam is. Punt is dat ik deze snelheid in deze lichtomstandigheden al frustrerend vind met mijn E-PL1 met kitlens. De spiegelloze wereld is inmiddels vele stappen verder maar schijnbaar is de vrij nieuwe 650D ergens blijven steken.
Ik ben het grotendeels met je eens. Maar het neemt niet weg dat ik deze camera een grote teleurstelling vindt. Natuurlijk kun je zonder al die knoppen-toestand ook leuke foto's maken. Heck, zelfs met Samsung-telefoon maak ik soms prachtige plaatjes.

En ik kan me ook voorstellen dat sommige Canon-shooters dolgelukkig zijn met een intelligente beschermkap voor hun lens, die ze in noodgevallen kunnen koppelen aan hun 100-400L. Super.

Maar ik wil 1 compacte camera waarmee ik goede foto's kan schieten met daarop alle toeters en bellen, omdat ik niet een tweede camera wil hebben voor andere gelegenheden. En ik wil, met een kleine op komst, ook filmpjes kunnen maken met diezelfde camera. Dit Canon-ding is voor mensen die denken goed te kunnen fotograferen en denken aan een volgende stap toe te zijn en tegelijkertijd willen pronken bij de buren methet feit dat ze een 'echte systeemcamera' hebbben. Maar uiteindelijk kunnen ze er minder mee dan met de Canon G1X.

Op dit moment zijn er maar twee camera's die min of meer aan mijn eisen voldoen en die zijn allebei niet van canon. De Sony Nex (met het verschrikkelijk matige arsenaal aan lenzen en de bekende problemen met corner-to-corner scherpte), en de Panasonic G-series.

Maar ik heb voor + 2000,- aan Canon-glas. En dan kan ik wel een 650D kopen of wachten op de 70D, maar de eerste valt zwaar tegen qua filmmogelijkheden en beide zijn gewoon erg groot en ik wil een stapje terug qua afmetingen.

Ik weet het, ik vraag het onmogelijke, maar Canon had het zo mooi kunnen oplossen.
Wil je alsjeblieft ophouden met het lensaanbod van Sony af te zeiken? Sony levert 7 goede objectieven, enkele adapters en andere fabrikanten zoals Sigma leveren ook lenzen voor Sony camera's. De gemiddelde fotograaf koopt misschien 3 of 4 lenzen dus die wordt ruimschoots bediend. Canon begint nu met 2 objectieven. Zeg nou eerlijk, welke van die twee fabrikanten is beter bezig?
Waarschijnlijk kijken wij op een andere manier naar lenskwaliteit. Sony heeft voor de NEX gewoon geen standaardzoom die de kwaliteit van een Canon kitlens (laat staan de
15-85) benadert. Voor m43 zijn er minimaal 3 die beter zijn dan alles wat de NEX biedt.
Zonder onderbouwing producten als minderwaardig neerzetten, dat hoort weer thuis in de categorie afzeiken.
Wat jij wil kerel. Lees eens een lensreview. Of beter nog, probeer het zelf eens uit.

Bij alle nex-standaardzooms is de corner-to-corner scherpte waardeloos. Dat is ook gewoon het probleem met spiegelloze Aps-c. De lens zit zo dicht op de sensor, dat de hoeken lastig scherp te krijgen zijn.

Wil niet zeggen dat je er geen mooie foto's mee kunt maken.
Nu spreek je je zelf tegen, volgens deze theorie zouden de nieuwe Canon lens en de micro Four thirds ook slecht scoren.
Canon begint nu met 2 objectieven. Zeg nou eerlijk, welke van die twee fabrikanten is beter bezig?
2 objectieven

en het volledige aanbod aan EF(-S) objectieven. :)
Volgens die redenatie heeft een NEX ook het volledige aanbod (richting 400 verschillende) aan A mount AF lenzen (naar wens met snelle fasedetectie AF).

Het blijft echter adapter werk, inclusief alle bijbehorende nadelen....

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2012 22:22]

Zo werkt het niet in camera-land. Bij iedere nieuwe camera hoor je ook wel hetzelfde: "oei, deze komt niet 100% overeen met mijn wensenlijstje, wat een teleurstelling", "daarom-en-daarom is die camera oh,-zo-slecht". Zowat nooit zal het voor iedereen goed genoeg zijn.

Voor heel wat mensen is dit wel degelijk een goede goede, zal het een verbetering zijn tov hun huidig materiaal, of zullen ze met deze camera vaker in staat zijn om een foto gemaakt te krijgen, dan zonder deze camera. Sony heeft met de NEX (net als Panasonic) zo'n groep cameragebruikers weten aan te spreken, en die mensen zijn nu eenmaal in voor dit soort folietjes, en Canon en andere merken springen mee op die kar. Natuurlijk gaat het vooral om marktaandeel.

En zoveel klanten, zoveel verschillende wensen. Mij kunnen al die toeters en bellen gestolen worden. Dus die hele nieuwe reeks xxxD, G1X en G12. Waarschijnlijk heb ik het meer voor spartaanse camera's, en dat kan dan zowel een Canon 3 als (voor de toekomst) zo'n fujifilm X100 of zelfs een Leica worden.
Jij hebt blijkbaar geen ervaring met foto's maken, want met RAW ga je geen 2 of 3 stops verkeerde belichting corrigeren. Uit RAW kan je 1 stop extra detail halen, maar dat is om je beeld te perfectioneren, dit is geen vervanging van een correcte belichting. Als je het op die manier toepast dan is dat in het eindresultaat altijd zichtbaar. Als je daarmee tevreden bent kun je voor minder geld een small sensor compactcamera gebruiken.
Hangt van de gebruikte sensor af. Een recente Exmor sensor can moeiteloos 3 tot 4 stops bruikbaar detail uit de schaduwen produceren middels een "push". In extreme gevallen tot wel 6 stops.
Zelfs mijn 3 jaar oude Exmor sensor staat doorgaans ingesteld op ISO 200 tot maximaal 800, ongeacht de omstandigheren. De sluitertijd en het diafragma ingesteld naar wens en in een RAW omzetter, indien nodig "gepusht" tot ISO 3200. Voordeel is dat ik op die manier me minder zorgen hoef te maken om de camera ISO's. Maar belangrijker: ik houd veel meer ruimte in de lichtere regionen en heb dus minder last van "clipping" van en rondom felle lichtbronnen, zelfs bij nachtfoto's. De algemene ruis is bij een push van bijv. ISO 800 naar ISO 3200 echter vergelijkbaar met een foto met dezelfde sluitertijd/diafragma waarde, ingesteld op ISO 3200 in de camera. Kortom, voor mij geen echt nadeel bij het gebruik van "digitale" versterking maar wel een betere benutting van het dynamisch bereik.

Het is waar dat dit bij Canon sensoren veel moeilijker ligt, met name door patroon ruis.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2012 19:04]

Jouw hele verhaal is nonsens.
Ik spreek uit ervaring en mijn "verhaal" is al meermaals bevestigd middels talloze voorbeelden van de K-5, D7000, A580 en de vele andere camera's met Sony Exmor sensoren. Zelfs Dpreview laat tegenwoordig in veel reviews zien hoe makkelijk je meerdere stops uit de schaduwpartijen kunt "terug winnen" met deze sensoren.

Maar hier een "oudje", de A500. ISO 6400 F2.8, 1/2s, "normaal" belicht, 100% uitsnede van een default conversie met Lightroom:
http://i49.tinypic.com/33tnhhz.jpg

Weer F2.8, 1/2, maar nu bij ISO 800 (dus volgens de camera zwaar onderbelicht), 3 stops gepusht in Lightroom met behoud van de lichtere regionen:
http://i50.tinypic.com/oioax.jpg


Ruis is ondanks de verschillende instellingen nagenoeg gelijk, maar de onderste heeft de extra stops dynamisch bereik van de lagere ISO waarde goed benut in de lichtere regionen die voorgoed zijn verloren (egaal wit) in de bovenste uitsnede (ook "recovery" functie in Lightroom hielp hier niet meer).

Niks nieuws onder de zon, een al vaak beschreven techniek de laatste jaren: digitale versus analoge versterking van het vastgelegde signaal. Maar zoals gezegd, niet weggelegd voor sensoren met een hoge uitleesruis (en dan met name patroonruis), niet te verwarren met fotonruis.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 24 juli 2012 19:31]

Jij overdrijft sterk datgene wat in beperkte mate mogelijk is. Eerst had je het nog over 6 stops, nu zwak je het al af naar 3. En dan, die voorbeelden zijn beide op f/2,8 en 1/2 s belicht, dus daar hoeft niets gepushed te worden. Ander voorbeeld graag.
Zoals mijn reactie in het vorige topic (naar beneden gemodereerd) al voorspelde t.a.v. autofocus:
http://www.youtube.com/wa...=player_detailpage#t=130s
Vergelijkbaar met de 650D in Live View modus.
Daar gaan we veel klachten over horen...

De pancake lens lijkt me wel een schot in de roos, als hij optisch ook goed presteert.

Zo op het eerste oog de belangrijkste knelpunten:
- AF snelheid (of gebrek aan..)
- geen ingebouwde flitser
- geen electronische of optische zoeker, ook niet optioneel
- geen beweegbaar scherm
- beperkte batterijduur (volgens CIPA opgave)
- beperkte aantal knoppen en wieltjes voor directe toegang tot functies
- geen lens roadmap en slechts 2 lenzen voor de EF-M mount
- geen 50/60P full HD video
- hoge startprijs, vooral ook gezien voorgaande en positionering

Selling points:
- behoort tot de meest compacte spiegelloze APS-C camera's
- Canon naam en faam
- Canon EF lenzen bruikbaar via "betaalbare" AF adapter
- touch screen en snelle touchscreen interface
- externe flitser meegeleverd
- zeer compacte 22mm lens interessante brandpuntsafstand en groot max. diafragma

Nogmaals, alles afgaande op specs en eerste previews. En een camera kun je pas echt goed beoordelen op basis van uitgebreide reviews, of nog beter, door zelf te proberen.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2012 11:41]

Wat dacht je van de balans? Hoe ga je dat ding op en stevige manier vasthouden als je er een echt goede lens op wilt schroeven?
Het belangrijkste ondersteuningspunt verschuift dan gewoon richting lens. De stokoude F717 liet al zien dat als je fysiek en optisch geen moeite hebt met de "grote neus", balans zeker geen issue hoeft te zijn.
Dat gezegd hebbende, die had nog wl een fatsoenlijke grip op de body van de camera...
Dit roept iedereen altijd, maar is onzin. Alleen met het monteren is het even raar, maar niet gekker dan een Sigma 50-500 op een 450D. Je zet nu alleen de camera op het objectief in plaats van andersom.

Qua balans is het belangrijker dat het objectief zelf in balans is. En ach, je hebt toch standaard een hand onder het objectief dus die balans creer je ook zelf.
Als ze de AF echt verzieken in de definitieve versie maken ze echt een enorme fout. Dat is nog altijd het belangrijkste aspect waarmee dit type camera wordt vergeleken.
Ze pronken met het feit dat het dezelfde AF is als op de 650D. En die is fantastisch als het gaat om fotograferen, maar uiterst beroerd tijdens het filmen (qua snelheid dan) vergeleken met MFT-alternatieven. En ik ben/was toch echt een Canon-fanboy.
Aantal knoppen is niet erg door de touchscreen interface. Volgens mij wordt de externe flitser niet meegeleverd hoor, die zal best in een kit erbij geleverd worden, maar daar betaal je dan ook voor.

Alles staat of valt bij de AF snelheid, ook met normale EF en EF-s lenzen. Zo snel als de Nikon 1 hoeft niet perse, maar het zou wel mooi zijn. Tot nu toe weet niemand nog hoe dit zit. Maar als de 650D een indicatie is, valt het erg tegen. Aan de andere kant, de 650D heeft een burst rate van 5fps, deze maar 4.3fps, dus misschien hebben ze wat processing power van de Digic 5 omgeleid voor AF doeleinden?
Volgens een aantal previews zit de flitser standaard bij de camera zoals geleverd in de EU, een beetje zoals de eerste NEX camera's die ook standaard een externe flitser kregen meegeleverd.
Yep, eentje van 50 gram zwaar, geschikt tot 9 meter flits en die draait op 2 AAA batterijtjes.
Valt niemand er over dat SLECHTS 200 - 230 opnames gemaakt kunnen worden met een batterij? Daar ben je zo doorheen.
Ja, dat is me ook opgevallen, dat lijkt me inderdaad ook erg weinig. Hoe lang zal de batterij dan meegaan als je video gaat opnemen? Het zou knap waardeloos zijn als 'ie al leeg is na een half uurtje filmen.
Nou en? Doe je een extra batterij in je jaszak... Erg hoor..
Een extra batterij is een extra uitgave. Daarnaast moet je die dan elke keer meenemen. Het is natuurlijk fijner als de batterij meer capaciteit heeft en meekan op een dagje dierentuin zonder een extra mee te nemen.
Mja als je een kleinere auto koopt heb je ook een kleinere benzine tank. En dan moet je niet meteen parijs dakar willen gaan rijden. M.a.w. het kleinere formaat geeft je een lichter ding en dan moet je concessies doen op batterijduur, DOF, sensor, etc. het moet uit de lengte of breedte komen. Anders zou de DSLR meteen al door niemand behalve patsende bodybuilders gekocht worden.
Dus voor een dagje dierentuin met familie, iets wat me zeer toepasselijk lijkt en zeker in de doelgroep passen, is zo'n camera of iig de accu al niet geschikt. Dat vergelijk je met een Parijs-Dakar rally met een personenauto.
Ik zie een familie die kiekjes maakt niet 230 foto's schieten, hoogstens 50 stuks ofzo, voor de lol. Ik zie dat ik er zelf tussen de 50 en 88 neem per keer. En dan ben ik alleen en schiet ik beesten. Maar het kan natuurlijk zijn dat er trigger-happy mensen zijn die "filmen" met hun camera--dwz de knop indrukken, tig foto's maken en thuis kijken welke gelukt zijn, en ja, dan is een extra accu makkelijker mee te nemen dan hun zware DSLR circus.
Vergeet niet dat die 230 gebaseerd is op CIPA testcycli. Als je veel flitst (auto flits binnenshuis....) of belangrijker, veel het scherm aan hebt staan voor compositie of review, gaat het doorgaans veel sneller dan de CIPA richtlijn doet vermoeden en komt die 50 tot 88 snel in zicht.
Dat gezegd hebbende, als je nooit flitst, niet reviewt op het scherm en niet de tijd neemt bij je composities, kan het uiteraard ook hoger uitvallen.
Weet je zeker dat die 230 daarop gebaseerd is?

Bij dSLRs vind ik dat het aantal shots dat Canon aangeeft prima overeen komt met mijn gebruik. Terwijl daar veel IS gebruik, tijd nemen voor compositie en reviewen etc bij zit. (En de IS van een 100-400 zal best wel wat verbruiken).
Voor flits gebruik ik echter meestal een 580. Maar deze camera heeft geen interne flitser, dus dat zal het verbruikt niet verzieken.
Canon (net als de meeste merken) gebruikt altijd CIPA ratings.

[Reactie gewijzigd door Jortio op 23 juli 2012 16:35]

Het gebruik van het schermpje kost veel stroom.
Veel camera's van dit formaat doen op dit punt concessies, maar dat neemt niet weg dat de genoemde Canon daar nog ruim onder duikt...
Vergelijk eens met een C3 (ook APS-C, vergelijkbaar qua grootte) of GF5:
EOS M: 230
NEX C3: 400
GF5: 360

Dat is een niet misselijke 74% meer voor de C3 en 56% voor de Panasonic.
Met twee batterijen dus tussen de 400 en 450 opnamen. Een beetje dag in het buitenland maak ik meer dan 400 foto's. Op een safari misschien wel meer dan 600.

Een bruiloft schieten? Ook meer dan 500.

Oftewel, volgens deze statistiek heb ik 3 accu's nodig, terwijl ik met een instap-spiegelreflex met 1 accu toekom.
Wat een rare framerate: 58,94 fps ? 59,94 kan ik me nog voorstellen (29,97 * 2) .
Zijn dit soort systemen zo duur om te ontwikkelen? Ik zie minder body, minder knoppen, minder schermen, geen spiegel, sluiter enz. En toch is het basis systeem duurder dan een 60D/7D body.

Edit: Met de 7D heb ik idd een beetje overdreven. ;)

[Reactie gewijzigd door mcsluis op 23 juli 2012 10:56]

De 60D/7D is een doorontwikkeling van producten die al tientallen jaren op de markt zijn (grote delen zijn immers al in het analoge tijdperk ontwikkeld). Dit is een hele nieuwe ontwikkeling en dus duurder.
Dit zijn adviesprijzen. De adviesprijs van de EOS 650D body is exact hetzelfde en dan heb je geen kitlens, 849 euro. Dus vergelijking met 60D/7D gaat niet op.

Je ziet inderdaad minder body en knoppen, maar daar zit niet zoveel geld in. Minder schermen, niet dan een 650D dus. Geen spiegel bespaard geld maar dat wordt waarschijnlijk gecompenseerd doordat een kleine camera maken lastig is. Bovendien zitten hier ook veel hogere R&D kosten achter omdat het een nieuwe productlijn is. Ik denk dus dat ze er minder op vedienen dan op een echte melkkoe als de xxxD serie.

Ik vind de prijs, iets onder de 650D, logisch. Het is bijna dezelfde camera, maar dan in spiegelloze uitvoering.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 23 juli 2012 11:05]

Zijn dit soort systemen zo duur om te ontwikkelen? Ik zie minder body, minder knoppen, minder schermen, geen spiegel, sluiter enz. En toch is het basis systeem duurder dan een 60D/7D body.
ik zie toch duidelijk:
EOS M met EF-M 18-55 f/3.5-5.6 IS STM 849
Dat is een fors stukkie goedkoper dan een 7D body. (de goedkoopste in pricewatch kost 1149)

Maar toegegeven, ik vind hem fors aan de prijs. Maar aan de andere kant: het is wel een behoorlijk compacte systeem camera met een loeier van een sensor. ( die 18 megapixels sensor zal vast dezelfde zijn als in de 7D, en een digic 5 is nou ook niet mis ).
Het is een compleet nieuw systeem dus dat zal zeker duurder zijn om te ontwikkelen: Ze moeten niet alleen de body ontwikkelen, maar ook het hele mountingsysteem (de EF-M mount), de lenzen, de adapter en nog andere accessoires.

In principe zijn dergelijke camera's wel een stuk goedkoper te fabriceren dan hun DSLR broertjes: er zitten gewoonweg veel minder bewegende onderdelen in.

Overigens staat er geen prijs vermeld voor de losse body dus je kan de genoemde prijzen niet echt vergelijken met die van een 60D of 7D. Dit des te meer omdat de kitlenzen relatief duur zijn: Als je de prijs van de 18-55 lens aftrekt van de kit met die lens dan kom je op een bodyprijs van 549. En dat is alleszins redelijk voor een nieuw gentroduceerde camera bij Canon: ze worden altijd goedkoper in hun levensloop.
Canon kon niet achterblijven. Jammer dat ze niet iets dergelijks hebben met een optische viewfinder (parallax correctie zal lastig zijn, tenzij je het in een andere doelgroep positioneert, bijv. leica m9.)
Misschien zeg ik wat doms, maar je kunt toch alleen een optische viewfinder hebben als er een spiegel in zit?
Weet je nog de weggooi cameras van de kruidvat ? die hebben ook een optische viewfinder, gaatje in de verpakking :Y)

Dus nee dat hoeft niet via de spiegel, punt is dat je oculair gecorrigeerd moet worden naar het beeldvlak van je lens (daarom is door de lens/via spiegel de beste oplossing).

Je mist anders een parallax correctie (oftewel, wat je door het "gaatje" ziet, komt niet geheel overeen met wat je lens ziet, meestal teveel naar links of boven, vroegah hadden we hier veel meer mee te maken)
In de analoge wereld hadden compactcamera's vaak een optische viewfinder, maar daar keek je niet mee door de lens. Daar zag je ongeveer mee wat het beeld zou worden. Dat is het eerste nadeel. Het andere nadeel is dat het alleen werkt bij een vaste lens en niet met verwisselbare lenzen.
Spiegel is niet nodig: zie rangefinder camera's met een optische zoeker:
http://en.wikipedia.org/wiki/Rangefinder_camera
Fujifilm heeft dat nog een stap verder gebracht met hun hybride optische zoeker:
http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmx100/6
Hierin wordt de parallax correctie electronisch getoond in het beeld.
Een kwalitatieve optische zoeker zoals in de Fuji X100 of de Leica M9 zou de camera een stuk duurder en groter maken. Heel begrijpelijk dat ze het achterwege hebben gelaten. Zo'n prutsding als op veel compactcamera's zit niemand op te wachten denk ik.

Canon kon inderdaad niet achterblijven, maar hiermee hebben ze wel gelijk een hele logische keus voor degenen die al EF glas in huis hebben. De 22mm pancake is dan gelijk een lenstype die voorheen eigenlijk niet goed beschikbaar was voor de crop DSLR's van Canon. Dat ze met die kit op bestaande Canon gebruikers mikken kan je ook zien aan het feit dat ze er ook een EF-mount adapter bij doen.

Hij is overigens nog wel behoorlijk aan de prijs, maar dat zal in de loop der tijd wel behoorlijk zakken. Over een half jaartje kan je hem wel met kitlens krijgen voor 499 waarschijnlijk.

[Reactie gewijzigd door Metten op 23 juli 2012 10:43]

Voor deze prijs is er beter aanbod. Leuk dat Canon de grote stap waagt, alhoewel ze hiertoe natuurlijk ook wel zijn gedwongen door de concurrenten maar dit is maar half een halfslachtige poging in mijn ogen.
Wat is dan het betere aanbod? Houdt er rekening mee dat in cameraland het verschil tussen adviesprijs en winkelprijs vaak nog een stuk hoger is dan in PC land.
Dat ligt er een beetje aan hoe populair een product is. Natuurlijk zullen de prijzen wel omlaag (en duurt dat over het algemeen maar een paar maanden voordat dat gebeurd) maar voor wat het bied is het in vergelijking met de concurrentie gewoon erg duur. Zeer zeker ook omdat er zo te zien slechts 2 objectieven beschikbaar zijn. Dan loop je gewoon 2+ jaar achter op de concurrentie.

Een aantrekkelijker alternatief zijn onder andere de NEX 5n met kitlens (600 euro), GX1 met kitlens (600 euro), E-P3 met kitlens (680 euro), E-PL3 met kitlens (380 euro) of de NX210 met kitlens (750 euro). De keuze is reuze en Canon komt te laat met een vrij teleurstellend aanbod voor een vrij hoge prijs.

Edit: En dan heb ik eigenlijk camera's genomen die een klasse hoger liggen. Dit is meer een concurrent voor oa de E-PM1 en de GF5 die zijn nog goedkoper.

[Reactie gewijzigd door Thorgrem op 23 juli 2012 10:59]

Dat is het dus, maar dat is het niet. Als ik het goed begrijp is dit een van de enige systeem camera's met fase detectie autofocus. Ik geloof dat de kleine nikons het ook hebben, maar maar dan komt deze canon weer met het parade paardje van sony: aps-c sensor en processor die ook in de DSLRs worden gebruikt.
Wat ik er nu van gezien heb oa in een promotiefilm/presentatie en de 650D met Live-view AF is dat het in vergelijking met de concurrentie (iig NEX en m4/3) gewoon langzaam is. Voor mij al frustrerend langzaam (ik denk dat mijn E-PL1 met oude super trage kitlens sneller is) en dat in een goed verlichte omgeving.

Ik had eigenlijk verwacht van Canon dat ze met iets spectaculairs zouden komen. Ze zijn immers veruit de grootste en hebben meer dan 2 jaar de tijd gehad om de concurrentie te observeren.
Wat ik niet zo goed begrijp is het gebruik van deze camera met grotere, zwaardere EF lenzen die via de adapter aangesloten worden, zoals hier afgebeeld: http://img.gawkerassets.com/img/17tnvu0o7w33xjpg/xlarge.jpg

Omdat er geen optische viewfinder is, moet je de hele kit op armlengte voor je uit houden om een foto te maken, omdat je op het schermpje moet kijken. Dat gaat natuurlijk nooit werken met dat soort gewicht. Eigenlijk is het kitje alleen geschikt voor kleine, lichte en korte lenzen, maar dan kun je net zo goed een G1X kopen.
Dat klopt, maar is een bekend probleem van het systeem. Toch doen mensen met een NEX het ook. Als je zo'n camera wilt gaan gebruiken met dergelijke lenzen dan moet je gewoon een monopod er onder hangen. Of niet zo'n camera gebruiken.

Maar goed, volgens mij koopt ook niemand een Leica om op meer dan 100mm te fotograferen. Interessante lenzen om op deze camera te zetten zullen vooral de primes zijn tot 85mm en de groothoek zooms, zoals de Canon 10-22.

Ik ben een wandelaar, maar vind mijn 50D een vrij zwaar ding om mee te nemen. Persoonlijk zou ik deze graag meenemen met een 10-22 er op :)

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 23 juli 2012 10:45]

Ik houd mijn NEX-bodies (met oude handmatige lenzen) nu altijd op borsthoogte, met het lcd-scherm opengeklapt. Het kantelbare scherm is voor mij echt een must om vanuit die positie foto's te kunnen maken. De camera recht voor me houden omdat het scherm vast is lijkt me niet echt handig.
Ik heb ook een NEX en wel de orginele NEX-3 en dat uitklappen van het scherm is ideaal, je kunt vanaf verschillend perspectieven makkelijk een foto maken. Dat vind ik een groot gemis met dit Canon ding.
Ik ben een wandelaar, maar vind mijn 50D een vrij zwaar ding om mee te nemen. Persoonlijk zou ik deze graag meenemen met een 10-22 er op :)
/offtopic: Kijk een naar de R-strap van Blackrapid, of iets soortgelijks. Ik heb dit weekend zo'n 12 uur gewandeld met 7D+grip en 100-400. Dat is zo'n 3 kilo. Nergens last van.

In het bericht over het gerucht kaartte ik ook al aan dat dit niet gaat werken met grote lenzen. En toen ging ik er nog van uit dat er een gewone zoeker op zou zitten.
Met een schermpje denk ik dat de beste oplossing de standaard oplossing is: het statief. En dat bedoel ik voor alle fotos, ook met kleine lenzen.
Hoewel dit met fantastic plastic een goede portret / vakantiekiekjes combinatie zou moeten zijn.
Toch denk ik dat de compatibiliteit met EF glas juist een van de redenen kan zijn om - als je al Canon glas hebt - te gaan voor de EOS-M en niet voor een NEX of PEN. De afbeelding laat met een 70-200 natuurlijk gelijk wel een extreem voorbeeld zien. Canon heeft zat lenzen die veel compacter en lichter zijn.
Precies. Het is een aanvulling op je systeem. Ik zou wel een losse body willen kopen en dan bv met de 50mm die ik al heb. En ik vraag me ook af of de nieuwe flitser ook op m'n 5D kan (en de 580ex misschien hierop?)

Voor de beginner is het gewoon een mooie compacte camera, voor iemand die al EOS gebruikt kan het een aanvulling zijn.
Als aanvulling of 2e systeem natuurlijk een leuk ding.
Maar stel je bent iemand die aan het begin staat van zijn fotografie hobby. Je koopt deze body met bijbehorende kitlens. Na verloop van tijd koop je wat meer objectieven (als die er dan zijn, maar daar ga ik vanuit) en op een gegeven moment wil je qua body eigenlijk een stap hoger. Ingebouwde VF, wat meer knopjes en wieltjes enz enz. Gaat Canon dat dan aanbieden? Als ik dit zo zie dan denk ik dat eigenlijk niet omdat ze haar eigen dSLR lijn wil beschermen. Dus dan zal die hobbyist niet enkel zijn body moeten vervangen aar gelijk ook al zijn objectieven.
Ja, dat denk ik wel. Maar dat de lenzen uitwisselbaar zijn is voor beide groepen handig. Beginners kunnen alvast EF of EF-S lenzen kopen en gebruiken en proberen of ze dat wat vinden voordat ze volledig overgaan op DSLR. En huidige DSLR-fotografen krijgen extra mogelijkheden met hun huidige setup.
Dat zal niemand doen, omdat er te veel nadelen aan de EF(S) lenzen zitten.
Jammer dat er geen EVF op zit.
Inderdaad, dat vind ik ook een groot minpunt, maar concurenten als de Nikon 1 en Sony NEX hebben ook geen EVF. Het aantal AF-punten is met 31 wel lekker hoog. Weet iemand trouwens of er een touchscreen in deze camera zit?
Jep! :)
De 298 gram wegende body beschikt over een 3"-touchscreen met een resolutie van 1.040.000 pixels, met daarnaast een instelwieltje.
Voor de NEX 5 is een add-on EVF beschikbaar.
De Nikon V1 heeft een EVF.
De NEX-7 heeft wel een EVF en voor de NEX-5 is hij optioneel verkrijgbaar.
Waarom. Voor de een is dit een zegen, voor de ander een hel. Ik zie het nut er niet zo van in op een systeemcamera eerlijk gezegd.
Hoe kan een EVF nu een hel zijn? Je hebt als gebruiker nog altijd de keus of je de EVF of het display wilt gebruiken.
Grotere body, extra gewicht. Gezien de concurrentie zal het me niets verbazen als er binnen korte termijn een tweede (iets complexere) camera met de M mount komt die voorzien is van een EVF en een 'mode dial'.

Misschien is het mogelijk om een optionele EVF te gebruiken, zoals bij de Olympus m4/3 en Sony NEX camera's ook kan. Hoewel ik daar niets over lees in het artikel.

Mocht beide bovenstaande niet het geval zijn, dan is dat een serieuze tekortkoming.


Overigens vind ik de adviesprijzen wel erg hoog als ik het vergelijk met m4/3, NEX, Nikon 1, etc.

[Reactie gewijzigd door knirfie244 op 23 juli 2012 10:48]

Een EVF weeg nagenoeg niets en Sony NEX 7 bewijst dat het ook nauwelijks ruimte kost.
Ja die mist nog op het optie lijstje maar wellicht komt hij later. Er zullen ook nog wel andere versies kommen. De Nex-7 is een mooi model maar daar passen mijn EF lenzen niet op.

Maar wat heeft het lang geduurd voor dat Canon eindelijk deze markt betreed. Staat wel grappig z'n klein ding aan m'n 300mm F2.8 maar ik gok dat de 5D2/3 en 7D daar toch de primaire body's voor blijven.

Nu nog even een 15-200 IS STM DO uitbrengen als ultieme kit lens dankzij DO kan hij toch nog compact en veel bereik voor wanneer ik eens geen zin heb om alles mee te sjouwen en de kwaliteit wel wat minder kan maar wel stukken beter als de gewone compacts en ultra zooms.


i.i.g. Zie ik er wel meer waarde in en komt deze op de wensen lijst maar ik wacht wel even tot de prijzen wat zakken. En hij los verkrijgbaar is of met een intressantere kit. 18-55 vind ik iets te mager minimaal 15-85 of 18-200. En hopelijk meer DO oplossingen om het compact te houden.

[Reactie gewijzigd door vavoem op 23 juli 2012 13:43]

De Nex-7 is een mooi model maar daar passen mijn EF lenzen niet op.
Er is een adapter voor die dit wel kan.

http://www.dpreview.com/news/2012/01/17/Metabones_Conurus

Maar dan verlies je wel autofocus.
Mwa, maar weet je wat nog meer jammer is, de stomme record knop rechts die je per ongeluk kunt klikken,de niet tiltbare / beweegbare LCD. De lage burstrate van 4,3 fps ook nog. :?
Je kunt nog steeds een DP4/DP6 of een andere aansluiten via de hdmi out, vermoed ik.
Ik zie trouwens nog steeds de voordelen van dit soort camera's niet. De body is kleiner, maar met objectief is het nog steeds een vrij groot ding (niet veel kleiner dan een kleine DSLR). Je hebt er nog steeds een tas voor nodig. Een concept als de Olympus PEN is dan m.i. slimmer.
Ik zie het ook niet, al helemaal niet met die EF converter.. koop je een (iets) compactere camera i.p.v. een DSLR, zet je er weer grotere lenzen op. Daarnaast heb je idd nog steeds een tas nodig, welke nauwelijks kleiner is als die voor een DSLR camera.

Daarnaast kun je ook een EOS 600D met 18-55 en 55-250mm kopen voor minder geld, met waarschijnlijk betere prestaties.
M'n vriendin heeft de Olympus EP-1, en die neemt ze gewoon in haar tas mee.

Dat je een EF(-S) d'r op kunt gooien, wil nog niet zeggen dat de meeste mensen in de doelgroep dat ook doen. Het is alleen fijn voor mensen die al dergelijke lensen hebben, maar niet altijd zin hebben een loeigrote dSLR mee te zeulen. Ik bekeek het in Japan ook per dag, en dat terwijl mijn 350D met standaard 18-55 kitlens nou ook niet spectaculair groot en zwaar is. (met m'n Sigma 17-70 wordt 't al wat pittiger)
Met een pancake lens is ie aardig klein ja, maar eigenlijk wil je wel gewoon een standaard zoomlens (18-55), zeker als je een stedentrip o.i.d. gaat doen.. maar daarmee is hij nou niet bepaald klein te noemen, en voor het geld ook niet goedkoop.
Met een pancake lens is ie aardig klein ja, maar eigenlijk wil je wel gewoon een standaard zoomlens (18-55), zeker als je een stedentrip o.i.d. gaat doen.. maar daarmee is hij nou niet bepaald klein te noemen, en voor het geld ook niet goedkoop.
ze heeft naast de pancake die er altijd op zit, ook nog een joekel van een zoomlens in d'r tas zitten. Een normale dames schoudertas. (je weet wel, zo'n magisch stuk time/space continuum, waar ze alles in weten te verstoppen)

Die zoomlens schroeft ze er op als de situatie er naar is. :)
En tegelijkertijd heeft Olympus ook de OM-D die toch weer wat groter uitpakt - concept hetzelfde.
Ik heb wel eens met een Nex gespeeld, en zeker met een pancake lens is dat een zeer compact apparaatje. Maar het verschil zit hem in de doelgroep, deze camera's zijn niet alleen gericht op huidige DSLR gebruikers. De DSLR markt is vrijwel verzadigd, en de bestaande gebruikers zijn erg merk trouw. Als een camera fabrikant wil groeien, moet deze dus een nieuwe markt vinden. Deze camera's zijn er vooral voor mensen met een compact camera die iets beters willen maar een SLR te groot vinden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



HTC One (M9) Samsung Galaxy S6 Grand Theft Auto V Microsoft Windows 10 Apple iPad Air 2 FIFA 15 Motorola Nexus 6 Apple iPhone 6

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True