Volgens Google moeten populaire gepatenteerde technieken voor mobiele apparaten als industriestandaarden worden gezien. Waarschijnlijk hoopt Google er zo voor te zorgen dat Apple gedwongen wordt om licenties te verstrekken.
In een brief naar de Senate Judiciary Committee, een juridisch orgaan van de Amerikaanse overheid, laat Google weten dat gepatenteerde technieken die door grote populariteit veel worden gebruikt binnen een industrie een vergelijkbare status moeten hebben als de zogenaamde essentiële patenten. De standards-essential patents moeten door fabrikanten onder redelijke voorwaarden in licentie worden gegeven aan bedrijven die daar om vragen. Volgens de internetgigant zijn sommige technieken 'commercieel essentieel', waardoor gelet moet worden op misbruik door bedrijven die dergelijke patenten bezitten.
Volgens de Android-maker kan door populaire gepatenteerde technieken de status van essentieel te geven ervoor worden gezorgd dat er meer compatibiliteit komt tussen apparaten van verschillende fabrikanten. Ook zou dit een stimulans voor innovatie betekenen. Daarom pleit Google voor toezicht op het misbruik van dergelijke populaire patenten, waarbij onder andere gelet moet worden of bedrijven met patentrecht wel op redelijke wijze licenties verstrekken.
Google lijkt hiermee vooral te doelen op patentzaken die door Apple zijn aangespannen tegen Android-fabrikanten. Het bedrijf uit Cupertino zet daarbij onder andere patenten in die technieken voor smartphones beschrijven, zoals multitouch. Dergelijke technieken worden inmiddels ook veel in Android-smartphones en -tablets gebruikt. Als Google zijn zin krijgt kan Apple mogelijk verscheidene van zijn patenten niet meer zo gemakkelijk inzetten voor rechtszaken, omdat deze dan onder frand-voorwaarden in licentie gegeven moeten worden.
Apple heeft gereageerd op het betoog van Google door eveneens een brief aan de Senate Judiciary Committee te sturen, waarin het bedrijf stelt dat populaire gepatenteerde technieken niet gelijkstaan aan patenten die essentieel zijn voor een industrie. Apple verwijst daarbij onder andere naar de miljarden dollars die het in ontwikkeling van zijn technieken heeft moeten steken.
Tussen Apple en Android-fabrikanten woedt al geruime tijd een juridisch gevecht. Vele bedrijven zijn door Apple aangeklaagd, waaronder Samsung, HTC maar ook het door Google overgenomen Motorola. Omdat Google het Android-besturingssysteem ontwikkelt en inmiddels eigenaar is van Motorola, heeft de internetgigant er baat bij dat Android-fabrikanten hun rechtszaken winnen. Eerder kwam al naar buiten dat Google samenwerkt met Samsung in de juridische strijd tegen Apple.
[Reactie gewijzigd door terror538 op zondag 22 juli 2012 11:11]
[Reactie gewijzigd door Bseetje op zondag 22 juli 2012 11:23]
Waarom hebben we dan patenten? Als de enige die er beter van wordt de gene is die het patent registreert dan is het alleen handig voor grote bedrijven die niet aan concurrentie willen doen.Het idee achter patenten is ook dat anderen jou uitgevonden technologieën niet gebruiken om er zelf beter van te worden.
Dat is juist goed. Concurrentie is goed. Maar er wordt gesteld dat zonder patenten er geen ondernemingen meer innoveren, want iedereen is dan 'bang' om te concurreren op vernieuwing.Als iemand voor een eenmalig bedrag een patent van jou in 'licentie' neemt, dan kan hij daarna zo vaak tegen je concurreren als hij wil.
Dat bedoel ik met 'bang'. Maar zo zwart-wit dat je stelt is het niet. Patenten hebben inderdaad hun goede kanten maar tegenwoordig wordt dat een beetje ondergesneeuwd door de kwade kanten.Het kost je op dat moment niet alleen je research kosten, maar je hebt ook een fikse inkomstenderving, omdat je zelf een hoop potentiële verkopen misloopt.
Maar hoe wil je innoveren als je niet meer kunt bouwen op het bestaande? Hoe wil je een multitouch innovatie maken als Apple jou dat verbied? Want bedrijven willen helemaal niet innoveren maar geld verdienen. Wij als burgers van een democratie moet lobbyen voor wetgeving die bedrijven dwingt om te innoveren. Daarom hebben we bijvoorbeeld de Nederlandse Mededinging Autoriteit. Zonder hen waren alle burgers zonder miljoenen euro's in aandelen er veel slechter vanaf!Een patent kan dus alleen voor researchkosten verkocht worden als de patenthouder zelf het patent niet nodig heeft om zijn eigen producten uniek te houden.
Het vervelende bij R&D is dat er 500 projecten mislukken, je 80 veelbelovende start-ups overkoopt, die uiteindelijk toch niets blijken te zijn, en dat je dan ineens wat vind wat wel wat is.Als er bij patenten administratie bijgeleverd wordt van de R&D kosten dan kan er op die manier ook gewoon uitgerekend worden wat fair is om voor een licentie te vragen, die kosten kunnen dan ook mooi geschaald worden als een markt krimpt of groeit
Alleen de kosten die je dus WEL wat hebben opgeleverd, MAW, de werkelijke manuren die in het R&D van het betreffende patent zijn gestoken.[...]
En wat zet je dan op je administratielijstje?
[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op maandag 23 juli 2012 05:11]
Dat is helemaal niet het idee achter patenten.Het idee achter patenten is dat (origineel uitvinders) de bedenker zijn kosten terug kan verdienen van onderzoek en er ook nog aan kan verdienen.
Daar ga je al de mist in: op het moment dat je iets bedenkt gebruikt nog helemaal niemand het. Anders zou je immers niet de eerste zijn...Simpel: als een hele markt gebruik maakt van een patent en er geen serieuze alternatieven zijn gevonden, dan kun je stellen dat het patent nodig is om te kunnen concurreren.
Hetgeen precies is wat er nu vaak gebeurt, maar dan komt er weer geklaag dat die prijs te hoog is, boehoehoe.Ik zou het persoonlijk wel aardig vinden als een patent gewoon een prijs krijgt.
Stel ik heb een patent van 100M, dat wordt door partij A en B "gekocht". Die betalen dan dus beide 50M. Wat moet ik dan doen als een jaartje later partij C het ook wil kopen? Krijgt die het gratis, betaalt hij 33M, of wat? Ik heb mijn "kosten" er namelijk al uit (volgens jou)."Dit patent kost ¤100 miljoen", als hier nog een klein beetje data achter moet (zoals R&D budget gedeeld door het aantal patenten) dan kan een partij (of groep) gewoon het patent van de markt kopen.
Hetgeen ook kan gebeuren als je met één keer kopen een patent verwerft: dan worden de patenten gewoon heel duur.Nu krijg je perverse zaken zoals Microsoft die voor elke smartphone $10 krijgt omdat ze een paar patenten hebben.
Er was niet het protoype dat op een BB leek, er waren meerdere prototypes, waaronder een BB-achtige, en ook een met een groot touchscreen. En ja, dat was al voor het uitkomen van de iphone zo. De SDK, iets wat echt niet in een maandje in elkaar gedraaid wordt, had al ondersteuning voor allerlei schermformaten.The interesting thing here is that the release of the SDK with support for touch and large screens, as well as the release of this video and hardware reference design took place one month before the infamous photograph of the BlackBerry-esque device. This means that Google wasn't working with just one prototype, but several, which really shouldn't be a surprise at all, if you think about what Google wanted Android to be.
[Reactie gewijzigd door Fly-guy op zondag 22 juli 2012 15:35]
[Reactie gewijzigd door SoSueMe op zondag 22 juli 2012 16:20]
Huh? En een device via de rechter proberen ter verbieden omdat het qua design op elkaar zou lijken terwijl het toch iets TOTAAL anders is, is dat niet innnovatie tegen houden.Kijk ik dan bijvoorbeeld naar de Windows Phone dan valt mijn mond open want wat ik nooit verwacht had van Microsoft (altijd een microsoft hater geweest) Zij doen net wat jij met je wasmachines beschrijft. Iets herkenbaars maken zoals de iPhone, maar zonder dat het de iPhone imiteert. En dat is nu net waar innovatie om draait. Wat Google probeert te doen is innovatie af te remmen net zoals Microsoft dat vroeger deed.
Heb je het nu over het verschil tussen een bovenlader en een voorlader. Ik heb nog nooit m'n wasmachine op z'n kant gezet en ook niemand zien doen.ooit wel eens afgevraagd waarom wij in europa een wasmachine op zijn kant zetten, ipv rechtop zoals in de rest van de wereld gebruikelijk is? Het antwoord is vrij simpel, wij zijn het gewend. er zijn een aantal bedrijven die geprobeerd hebben rechtopstaande wasmachines te introduceren.
Waarom je verdient gewoon geld aan licenties hoor, en daarbij als je vandaag iets verzint staat het toch niet morgen op een andere telefoon, wellicht pas met een update dus daar zit ook nog wat exclusiviteits periode voor de gene die het bedacht heeft.Ikke niet. Wat Google hiermee in feite zegt is dat als je echt een hit hebt met een patent je dat maar moet licenseren aan je concurrenten. Dan kan je net zo goed patenten helemaal afschaffen, en dat lijkt me niet verstandig.
Mag ik als bedenker van een gepatenteerde zaak misschien zelf beslissen of ik dat patent puur op mijn eigen hardware wil draaien om daar een concurrentievoordeel mee te behalen?[...]
Waarom je verdient gewoon geld aan licenties hoor, en daarbij als je vandaag iets verzint staat het toch niet morgen op een andere telefoon, wellicht pas met een update dus daar zit ook nog wat exclusiviteits periode voor de gene die het bedacht heeft.
Interessanter is trouwens de reden waarvoor nu al 100 jaar voor het beeldformaat van 4:3 gekozen is, in plaats van andere beeldverhoudingen (bijvoorbeeld vierkant of een gulden snede):Waar kom je dan op terecht? Op de formfactor die al ruim voor de ipad in gebruk was.
Zou apple dus het alleen recht krijgen op die vorm, is concurrentie niet meer mogelijk en zal de klant vrijwel meteen, zo niet wat later de gevolgen merken...
MS heeft Android ontwikkeld? Dacht het niet.Op zich is er helemaal niets mis mee dat MS per Android telefoon zoveel dollar krijgt voor hun IP. MS heeft dat ontzikkeld,
NEE !!!! Je kan er juist aan verdienen door het te licenseren. Nu worden ze juist misbruikt om een alleen heerschappij te krijgen door de concurrentie te verbieden het te gebruiken.Ikke niet. Wat Google hiermee in feite zegt is dat als je echt een hit hebt met een patent je dat maar moet licenseren aan je concurrenten. Dan kan je net zo goed patenten helemaal afschaffen, en dat lijkt me niet verstandig.
Het probleem is dat veel patenten gewoon veel te specifiek en triviaal zijn. Er waren touch screens die je met 1 vinger of een pennetje kon bedienen; wat is de innovatie van het met twee vingers bedienen? Dat is gewoon een logisch gevolg van de techniek. Hoe moeten andere bedrijven hier zelf iets op verzinnen? Allemaal blijven hangen op 'single touch'? Want dat is de enige optie.Maar het moet niet zo worden, dat omdat een ontwikkeling of uitvinding populair is, iedereen er toegang toe moet krijgen. En als ze dan zo commercieel essentieel zijn, moeten ze zelf maar een manier verzinnen om het op te lossen.
Inderdaad, omdat het een logisch gevolg van de techniek is. Waarom hadden telefoons het daarevoor nog niet? Omdat de techniek nog niet zo ver was. Apple is helemaal niet zo'n pionier hoor met multi-touch.Daarnaast is de techniek voor het maken van een capacitive touch screen, de herkenning van meerdere vingers, de wiskunde achter het berekenen wat er bedoeld wordt, en het smooth renderen van de uitkomst absoluut niet triviaal.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op zondag 22 juli 2012 11:45]
wat een onzin want Google geeft aan gewoon te willen betalen alleen wel voor een normaal bedrag en niet het eeuwige verbieden !Echt dodelijk voor innovatie. Fabrikanten gaan dan niet meer innoveren maar gewoon naar elkaar liggen loeren ipv zelf iets te doen.
Het is een beetje zoals een verkrachter die aanvoert dat er niets mis mee is om in de struiken te liggen wachten en een meisje te bespringen omdat het meisje populair is. Waarom zou je moeite doen omdat meisje te versieren want iedereen wil dat meisje. Dat meisje moet maar algemeen goed worden.
Hoe meer ik de onzin hoor die dat bedrijf verkoopt hoe minder ik moet weten Google.
[Reactie gewijzigd door Fly-guy op zondag 22 juli 2012 10:47]
Incl. foto's.The interesting thing here is that the release of the SDK with support for touch and large screens, as well as the release of this video and hardware reference design took place one month before the infamous photograph of the BlackBerry-esque device. This means that Google wasn't working with just one prototype, but several, which really shouldn't be a surprise at all, if you think about what Google wanted Android to be.
Incl. foto's.The interesting thing here is that the release of the SDK with support for touch and large screens, as well as the release of this video and hardware reference design took place one month before the infamous photograph of the BlackBerry-esque device. This means that Google wasn't working with just one prototype, but several, which really shouldn't be a surprise at all, if you think about what Google wanted Android to be.
Absoluut mee eens, het smenhangende geheel is de verdienste van Apple.Veel vage patenten, maar weinig heel weinig eigen ontwikkeling. Het enige wat Apple en ik denk zelfs te kunnen zeggen Steve Jobs mee gefeliciteerd kunnen worden is het packagen van bestaande technieken in een goed werkend geheel ...Ik denk dat de simplificatie en daardoor de acceptatie van de smartphone zeker wel een verdiense van Apple is.
Het is het niet-goed-functionerende patentsysteem dat dit mogelijk maakt, maar het zijn wel degelijk Apple en Microsoft die misbruik maken door patent aan te vragen op triviale zaken, prior-art-technieken en bovenal zo ruim mogelijk omschreven ideeën zodat er zoveel mogelijk daadwerkelijke uitwerkingen onder vallen. (In NL/de EU zijn alleen die daadwerkelijke uitwerkingen patentwaardig, niet het idee. Het idee van de ipad gaat overigens terug tot een concept (video) uit 1996 (video digital newspaper, zie google/youtube) en prototype devices zoals de Knight Ridder al zijn er ook al oudere concepten te zien (star trek, 2001 a space odessey) al presenteren die niet het hele concept dat de ipad is..)En als je ziet hoe lang zaken lopen, blijkt toch ook wel dat het niet overduidelijke patenten zijn, maar veelal zaken die we toch regelmatig als triviaal kunnen bestempelen. Ook andersom wordt Apple soms lastig gevallen door anderen met net zulke zwakke zaken, door zowel hun tegenstanders als echte patenttrollen.
... Apple zal net zo goed moeten betalen aan bedrijven als Sony, Samsung, Nokia, Microsoft en noem de anderen maar op als we de patenten doorvoeren tot de triviale niveaus als waar sommige bedrijven hun slagen op dit moment uitvechten.
Veel van de bedrijven zijn zowel pestkop als slachtoffer, maar ze maken wel met zijn allen juist dat klimaat, wat gedeeltelijk wordt geschapen door een niet goed functionerend patentsysteem. En Apple is niet heiliger dan Nokia, Sony, HTC of Motorola. Maar ook niet slechter dan dan deze jongens.
Fully agree.Maar stop eens met fanboy uit te hangen, want als iedereen straks een iphone/droid/winphone heeft, is er weinig nood voor Apple/google/MS meer om te innoveren. Ook al maak je geen gebruik van van andere platformen, leer ze eens te waarderen omdat ze er zijn. Ze zullen tonen hoe het moet of juist niet moet.
Ik hoop het al zag ik meer in Maemo (6 Harmattan) dat onder de naam Meego op één telefoon op de markt kwam. Volledig compatible met Debian ARM dus een stabiel ontwikkelingstraject, en een enorme software-repository.Maar Meego is ook nog niet dood.
[Reactie gewijzigd door BeosBeing op woensdag 8 augustus 2012 08:38]
Hoewel het qua techniek wel ongeveer hetzelfde is , ziet het er toch compleet anders uit t.ov. iOS en Android. Waar iOS en Android eigenlijk het principe van de desktop gebruikt, raster met icoontjes, ziet WP er toch anders uit.En wat is er zo origineel aan WP7? Tiles zijn immers niets anders dan widgets, iets wat al in versie 1 in android zat...
Onzin er is nu ook zat onderscheid en op patenten van Apple na kan je vrijwel op alles een licentie nemen dus dat probleem wat je schets is er al jaren of bestaat gewoon nietEr is dan geen onderscheid meer mogelijk.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op zondag 22 juli 2012 10:39]
[Reactie gewijzigd door simplicidad op zondag 22 juli 2012 11:19]
[re a slide-to-unlock patent] Apple’s .. argument is that “a tap is a zero-length swipe.” That’s silly. It’s like saying that a point is a zero-length line.
[Reactie gewijzigd door Mitsuko op zondag 22 juli 2012 12:03]
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Laptops Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True