Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 217, views: 24.783 •

Nokia heeft afgelopen kwartaal vier miljoen Lumia-smartphones verkocht. Het totaal aantal verkochte smartphones kwam uit rond tien miljoen, een daling van bijna 40 procent ten opzichte van een jaar terug. Nokia maakt een miljard euro verlies.

Nokia Lumia 800Het aantal van vier miljoen verkochte Lumia's betreft wereldwijde verkoop. Nokia verkoopt vier toestellen in die lijn: de Lumia 900, 800, 710 en 610. Het aantal smartphones dat Nokia verkoopt zit al enkele jaren in een dalende lijn; de fabrikant zag het aantal verkochte smartphones tot aan 2010 sterk stijgen, mede doordat de toenmalige directeur Olli-Pekka Kallasvuo de verkoopcijfers opkrikte door deals met providers en minimale marges.

Inmiddels maakt Windows Phone 40 procent uit van het aantal smartphones dat Nokia verkoopt. De overige 60 procent is grotendeels Symbian en voor een klein deel MeeGo Harmattan, dat draait op de Nokia N9.

Nokia boekte een verlies van 1 miljard euro, net als in het vorige kwartaal. De fabrikant verwacht dat het derde kwartaal ook nog slecht zal gaan, omdat Windows Phone 8 pas in het vierde kwartaal uitkomt, iets dat Nokia aanduidt als 'product transition'. Windows Phone 8 moet een 'katalysator voor Lumia-smartphones' gaan worden, zegt Nokia.

Aantal verkochte smartphones en Lumia's Nokia per kwartaal (Q2 2012)
Aantal verkochte smartphones Nokia per kwartaal. Klik voor een grote versie

Reacties (217)

Reactiefilter:-12170206+1120+211+30
1 2 3 ... 6
Ik snap het wel, ze komen laat binnen vallen met goeie toestellen, dan moet je goed je best doen. misschien komen ze nog wel richting de top! (qua verkopen dan he)
Snap niet dat je een -0 krijgt.

Je hebt volkomen gelijk. De toestellen zijn erg degelijk en stevig. Steviger dan een iphone bijvoorbeeld. Die review van laatst hier op tweakers was gewoon de doorslag dat de review kwaliteit erg afneemt.

[Reactie gewijzigd door kevinwalter op 19 juli 2012 14:08]

Ik ben het niet met je eens. Ik heb de review gelezen en er werd vooral de nadruk op gelegd dat deze, relatief dure, smartphone nu in Nederland uitkomt terwijl de beter geïnformeerde consument inmiddels weet dat er een OS-versie opstaat waar je binnenkort weinig meer van zal kunnen verwachten. Ik vond de kritiek volledig terecht.
Kom op, als je (als Nokia zijnde) aankomt met een singlecore toestel omdat je op de Windows CE-kernel draaiende Windows Phone 7.x toestel niet geschikt is voor meerdere cores, terwijl quadcores al de norm zijn, kun je wel een goed gebakken baksteen hebben, het is en blijft een baksteen.

Windows Phone 8 draait 'eindelijk' een nieuwe kernel. Dat zou desnoods nog iets kunnen worden. Maar tot nu toe is alles nog gebaseerd op een systeem van pakweg 10 jaar oud.
Je hebt duidelijk nog niet met een nokia gewerkt. Ondankt dat het single core is draait het supersoepel. En het ziet er ook gewoon strak en zakelijk uit. Wat ik wel merk dat als je echt zware apps hebt de telefoon en wat meer aan moet trekken en daaruit blijkt dat het singlecore is.
En mensen die het spul moeten kopen hebben er meestal ook nog niet mee gewerkt. Wat doen die? Specs opzoeken en vergelijken. Net zoals met versterker. Meeste mensen kijken naar het vermogen, het liefst 25972358 watt PMPO. Geluidskwaliteit kijken ze niet naar, evenals de voeding hoe goed die lage impedanties op kan vangen enz. Waarom niet? Dat is niet in cijfertjes uit te drukken. En dat is toch waar mensen naar kijken. Zelfde met auto's en PK's enzovoort.
totaal mee eens! wat hoger hier nog de opmerking "terwijl quadcores al de norm zijn"... De norm van wat? De gemiddelde smartphone is nog single-core! De norm tussen 3 super-high-end en bijna door niemand gebruikte toestellen? Zelf computers zijn vandaag nog vere van quad-core gemiddelt.

Kwaliteit != hoge specs...

Ter vergelijking: ik heb een smartphone, van Nokia, met een single-core en die draait heel goed, verbruik weinig (en dus heel lange batterij), en kost niet al te veel (pricewatch ~130 eur). GPS met gratis wereldkaarten (geen netwerkverbinding nodig, handig op vakantie), 3G voor Skype, email en zo.

Al dat stoefer gedoe met de iPhone en quadcores...

[offtopic] Hetzelfde met auto's : Dacia of Japanse auto's zijn van betere kwaliteit (in de zin ze gaan langer mee) dan allerlaatste technologische auto's... snufjes zijn goed zolang ze werken.
[offtopic] Hetzelfde met auto's : Dacia of Japanse auto's zijn van betere kwaliteit (in de zin ze gaan langer mee) dan allerlaatste technologische auto's... snufjes zijn goed zolang ze werken.
Ik was met je mee tot deze onzin opmerking kwam.
Oftopic:

Daarbij komt kijken dat Dacia volgens mij eigenlijk van Renault is. En over kwaliteit gesproken, de veiligheid in een Dacia is niet wat zo goed als de veiligheid van een "allerlaatste technologische auto".

Het is maar de vraag waar men kwaliteiten zoekt. Zoekt men die in duurzaamheid, hoe lang gaat een automobiel mee, of zoekt men die in hoe een auto stuurt of rijdt, want dan zal ik je verklappen dat de Duitse buren met hun wagens beter uit de test komen dan wie dan ook. Het zou ook nog eens kunnen betekenen hoe veilig een auto is in de zin van airbags, abs, esc, en de hoeveelheid snufjes kan ook een vorm van kwaliteit zijn.

Ontopic:

Hoewel ik de het toestel van Nokia prachtig en vernieuwend vind, qua design en afwerking, en ik WindowsPhone 7 erg "cool" vind en soepel vind werken op de toestellen vind ik toch dat je met "verouderde" hardware rondloopt terwijl een premium prijs wordt gevraagd. Naar mijn mening is de prijs op deze manier niet te rechtvaardigen.

Ik sta open voor een vernieuwend besturingssysteem als de hardware er niet onder doet voor de prijs. Alles moet relatief gezien worden in een prijs-kwaliteit-verhouding, waar kwaliteit in mijn ogen staat voor welke "snufjes" je krijgt voor het geld.

[Reactie gewijzigd door bartheijt op 20 juli 2012 09:55]

mm, premium prijs?

Kijk eens naar de nokia 610 met fijne hardware en een bedrag van.. 170 euro!!

pricewatch: Nokia Lumia 610 Zwart
Ik heb een 710 van de zaak liggen en je merkt dat er niet goed over na gedacht is. Het ontwerp oogt en voelt goedkoop (achterkant met name). Hij word verschrikkelijk heet als je eens een filmpje op youtube bekijkt met presentaties. Het navigeren door het menu is verschrikkelijk, er blijft van alles openstaan.
Dan zou ik toch echt even terug gaan met jou toestel ;)
Ik heb hem zelf ook, heeft al 4 maal een val van meer dan een meter op een stenen vloer overleeft dus met het ontwerp is niks mis. Ook oogt hij niet goedkoop maar dat is een menings kwestie.
Bij mij word hij alleen warm als ik een uur lang game. Niet verschrikkelijk heet en zeker niet meer als andere toestellen.
Het navigeren door het menu is juist het grote pluspunt aan wp7. Dus de enige conclusie die ik kan trekken is dat er iets mis is met je toestel.
Het navigeren door het menu is verschrikkelijk, er blijft van alles openstaan.
Het klinkt of je van een android toestel komt waar mensen de neiging hebbben om een task killer te gebruiken om openstaande apps te killen.

Begrijp je wel hoe een Windows Phone werkt?
Op Windows Phone hoeft je apps niet af te sluiten.
Apps die niet op de voorgrond draaien krijgen staan bevroren en eten dus geen CPU op. Bepaalde 3rd party apps kunnen wel een achtergrondproces draaien maar die achtergrondprocessen zijn erg gelimiteerd in CPU gebruik.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juli 2012 15:11]

Begrijp je wel hoe het werkt? Apps worden inderdaad gepauzeerd behalve bepaalde gedeeltes die API's gebruiken. Werkt zo op elk OS
[...]

Het klinkt of je van een android toestel komt waar mensen de neiging hebbben om een task killer te gebruiken om openstaande apps te killen.

Begrijp je wel hoe een Windows Phone werkt?
Op Windows Phone hoeft je apps niet af te sluiten.
Apps die niet op de voorgrond draaien krijgen staan bevroren en eten dus geen CPU op. Bepaalde 3rd party apps kunnen wel een achtergrondproces draaien maar die achtergrondprocessen zijn erg gelimiteerd in CPU gebruik.
Weet jij wel hoe Android werkt?
Schijnbaar niet. Je hebt helemaal geen taskkiller nodig. Ik gebruik helemaal geen taskkiller ook de ingebouwde niet.
http://www.androidworld.n...n-taskkillers-in-android/
Tja, voelt even "goedkoop" aan als een Galaxy SIII...
ik heb die ook, net zoals een n9. Jij moet teruggaan, of je 710 niet op de verwarming leggen voor gebruik.
Alleen de gui draait soepel. Zodra je programma's opstart is het sloom. Dit meldt tweakers in het review van hun snelste phone de Lumia900.
Zo zijn apps vrijwel zonder uitzondering trager dan op even dure Android-smartphones en iPhones. Bij apps als Nu.nl, Rabo Mobiel Bankieren, Wordfeud en NOS kan dat maar zo enkele seconden schelen. Het maakt natuurlijk niet uit of dat nou komt door de relatief oude hardware in de Lumia 900, of door het beperkte Silverlight-framework dat ontwikkelaars moeten gebruiken: het ophalen van nieuwsberichten, weers- en verkeersinformatie, banksaldo of Wordfeud-borden duurt langer dan op andere smartphones.

Daar komt bij dat sommige - maar niet alle - apps last hebben van lag. Dat is des te opvallender omdat de interface van de standaardapps wel altijd soepel werkt. Met name lange lijsten met gegevens, zoals in Facebook of Twitter, komen vaak met horten en stoten op het scherm.
Een snelle gui maakt nog niet een soepel draaiende smarphone. MS heeft er bewust een uigekleed OS op gezet, een oud WinCE project uit de mottenballen gehaald, omdat ze nog niet klaar waren om de Windows8 kernel gereed te maken voor ARM.

WP7 is geen volwaardig OS, dat wordt WP8. Dat is meteen ook een veel zwaarder OS die dan ook een multicore processor nodig heeft om goed te kunnen draaien. De WP7 kopers zijn voor de gek gehouden. Hen werd voorgehouden dat WP7 MS nieuwe OS was. Dat is het niet, dat is WP8. WP7 was een stoplap omdat MS iets nodig had om het gat te vullen. WP7 is nu een doodlopende straat en pech voor degenen die er een gekocht hebben, want er zullen straks maar weinig nieuwe apps voor ontwikkeld worden, en WP8 apps zullen er niet op gaan draaien.

Ik ben bij dit soort berichten altijd benieuwd of de cijfers kloppen omdat Nokia in het verleden met de cijfers heeft lopen knoeien. Zo beweerden ze in het laatste kwartaal 2011 1 miljoen WP7 phones verkocht te hebben, maar ze hadden ook die van januari 2012 meegeteld en bovendien waren ze niet verkocht alleen maar verscheept. bron. Ook is Nokia aangeklaagd door de aandeelhouders wegens fraude. We lezen:
In de aanklacht wordt Nokia vervolgens verweten dat vlak na die winstwaarschuwing klanten die het vlaggenschip Lumia 900 hadden gekocht, per direct 100 dollar terug kregen vanwege gebreken aan het toestel, wat de smartphone feitelijk gratis maakte. Door die combinatie van factoren kelderde de koers van het aandeel binnen een dag met 16 procent. De Lumia-verkopen vielen ook nog eens tegen.
Vorig kwartaal las ik over een verlies van 1 miljard, op andere plaatsen een groter verlies. En nu is het dus gelijk gebleven op 1 miljard? Tweakers moet dit soort berichten beter controleren.

En die 4 miljoen verkocht? Aangezien MS en Nokia al tijden een veel te rooskleurig beeld scheppen, ben ik benieuwd naar harde cijfers. Is het weer shipped? Iets de fabriek uit laten gaan is heel iets anders dan ze verkopen. Ook bij de handel kunnen de voorraden oplopen. In verleden hebben providers daarom weggeefacties gedaan met WP7-phones (tweede gratis). Bij dit soort berichten verwacht ik ook een bron.

Vergelijk de kop op tweakers eens met deze op aandeelhouders.nl
Nettoverlies verdriedubbeld. Aandelen stijgen desalniettemin meer dan 8 procent.

Nokia heeft in het tweede kwartaal het verlies zien oplopen bij een afname van de omzet met een vijfde. Aandelen van de Finse mobieltjesproducent winnen in Helsinki desalniettemin 8,5 procent.

Nokia's nettoverlies verdriedubbelde van 492 naar 1.529 miljoen euro, een groter verlies dan de 706 miljoen euro waar analisten gepolst door Reuters op hadden gerekend. Het operationele verlies steeg van 497 maar 826 miljoen euro. De omzet daalde naar 7.542 miljoen euro.

Afgelopen kwartaal verscheepte het bedrijf 4 miljoen Lumia smartphones, wat in lijn was met de analistentaxaties. Die volumes zijn nog steeds erg laag vergeleken met de tientallen miljoenen smartphones die Apple en Samsung verkopen.
Deze info lijkt me wat betrouwbaarder. Als Tweakers graag wil afronden. 1,529 miljard rond je af naar 2 miljard. Ik vind niet dat je moet afronden, want dan is 500 miljoen verlies hetzelfde als 1499 miljoen verlies, allebei 1 miljard verlies, hoewel het verlies dan verdrievoudigd is wordt de indruk gewekt dat het gelijk gebleven is. Nee we meten toenames en afnames in het resultaat minimaal in procenten, en zelfs bij tienden van procenten verandering spreekt men nog van lichte stijging of daling.

Nokia's verlies is dus 1,529 miljard

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 19 juli 2012 15:07]

Het verlies van Nokia lijkt dit kwartaal hoog. Dat komt echter grotendeels dat ze de deferred taxes nu moeten betalen. Dat is een kostenpost van 651 miljoen dollar, tov 52 dollar teruggave het jaar ervoor. Ook vergelijk je het ten opzichte van de resultaten van q2 vorig jaar, waar een vergelijking met q1 dit jaar logischer zou zijn.

Edit:
Het artikel gaat over het kwartaal rapport van Nokia, hoezo is die offtopic?

[Reactie gewijzigd door gaurdian op 19 juli 2012 15:58]

Als we daar magalaan niet hebben met zijn Windows haat. Kan het niet laten om informatief voor je te zijn.
Alleen de gui draait soepel. Zodra je programma's opstart is het sloom. Dit meldt tweakers in het review van hun snelste phone de Lumia900.
Omdat 1 slechte programmeur zijn app niet goed programmeert zijn alle apps traag? Als ik de facebook app vergelijk met de facebook app op de Samsung gs3, dan reageert mijn omnia 7 vele malen sneller. Volgens jouw logica is ICS traag....
WP7 is geen volwaardig OS, dat wordt WP8. Dat is meteen ook een veel zwaarder OS die dan ook een multicore processor nodig heeft om goed te kunnen draaien. .
Windows phone 8 zal zeker geen zwaardere OS zijn. Er is al jaren geleden aangetoond dat de NT kernel lichter zal gaan draaien dan de CE kernel. Waar jouw idee vandaan komt dat duelcore een minimum komt ook uit de lucht vallen.
De WP7 kopers zijn voor de gek gehouden. Hen werd voorgehouden dat WP7 MS nieuwe OS was. Dat is het niet, dat is WP8. WP7 was een stoplap omdat MS iets nodig had om het gat te vullen. WP7 is nu een doodlopende straat en pech voor degenen die er een gekocht hebben, want er zullen straks maar weinig nieuwe apps voor ontwikkeld worden, en WP8 apps zullen er niet op gaan draaien
In mijn ogen zijn de wp7 verkopers helemaal niet voor de gek gehouden. Uit meerdere testen is al naar voren gekomen dat de customer satisfaction gelijk is aan die van IOS en hoger dan Android (en dat in 1.5 jaar tijd).

Om terug te komen op jou apps ontwikkelingen. Developers zullen in hun eigen vingers snijden als ze de support van wp7.8 laten vallen. Wp8 brengt inderdaad native support met zich mee waar inderdaad gebruik van gemaakt kan worden. Bij android is ook al versie nummer 4.1 uitgekomen, dit weerhoudt developers niet om de support te laten vallen voor de 2.2 gebruikers.

[Reactie gewijzigd door vali op 19 juli 2012 15:56]

Windows haat? Ik gebruik Windows7 met plezier hoor. En MS Office gebruikte ik ook vroeger ook met veel plezier, prima pakketten. Ik heb er nog nooit een kwaad woord over de kwaliteit gezegd, behalve dat de prijs veel te hoog is en ik niet houd van de lock-in.

Wat mij tegenstaat zijn bedrijven die de wet systematische overtreden, vieze trucs uithalen en gemene leugens verspreiden om anderen de markt af te werken, ofwel de praktijken van de firma Microsoft, reden waarom om ze ook een lang strafblad hebben. (FEIT). Maar heb nog nooit een product van MS daarom afgekraakt. Die twee houdt ik gescheiden.

Zoals je misschien ook opgevallen citeer ik hier de conclusies van de Tweakers review, en op Tweakers.net heeft MS juist meer positieve pers dan anderen. Over RIM alleen maar slecht nieuws en van de iPad weten ze nadelen te vinden die geen enkele andere site meldt. Maar eindeloze positieve artikelen over de de updates en aankomende updates van MS, de bekende vapourware. Alles van MS wordt wel tien keer opgediend voor het op de markt komt en vaak bewierookt, terwijl het achterloopt op de concurrentie..

Zo werkt nu eenmaal de marketing van MS die actief de media plugt met zijn verhalen. Als je daar dan met feiten een tegenwicht aanbiedt wordt je door hun evangelisten voorgesteld als een hater van hun product. Zo vertrouwt de waard zijn gasten want zelf verspreiden ze voortdurende FUD over andere producten

Ik doe daar niet aan mee, producten beoordeel ik op hun eigen merites. Ik handel namelijk bewust in feiten. Leugens bestrijd je niet met leugens. De enige manier om de FUD van MS te bestrijden is steeds feiten er bij te halen. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel.

Microsoft heeft open source de oorlog verklaard. Het zou een kanker zijn. Ja het vreet aan hun monopolistische praktijken. Maar kanker? Ik zie de grenzeloze hebzucht en dito moraal toch als echte kanker van de samenleving. Je moet weten aan welke kant je staat. Die van vrijheid en waarheid, of die van hebzucht en leugen.

Daarom zal ik ook geen leugens verspreiden over Microsoft of haar producten. Ik onderbouw het netjes zodat anderen het kunnen checken. Het grappige is ook dat wat ik beweer nimmer weerlegt wordt door feiten. Niemand trekt mijn getallen ooit in twijfel? Kunnen ze ook niet. Toegeven doen ze ook niet. Niet ze kiezen de persoonlijk aanval.

Jouw voor verhaal over deferred taxes is niet relevant. Het verandert namelijk niets aan het feit dat ze 1,5 miljard verlies hebben gemaakt. Hoe ze intern met kosten schuiven is bijzaak, want naar andere kwartalen schuiven ze weer andere kosten en dat laat jij buiten beschouwing.

De verliezen op WP7 zijn eerder nog hoger omdat ze op de andere activiteiten juist wel winst maken. Ze maken winst op de featurephones en ze maken winst op hun belegd vermogen, en dan krijgen ze van MS nog eens elk kwartaal een kwart Miljard om WP te pluggen, en dan nog maken ze 1,5 miljard verlies.

En de WP kopers zijn wel voor de gek gehouden, hen is verteld dat dit MS nieuwe systeem zou zijn. Ze geloofden en verheugden zich op WP8 waarmee ze de ontbrekende features zouden krijgen. Ik heb de commentaren hier toch zelf gelezen. Het enige wat ze krijgen is een minimale verbetering in de interface.

En je gaat niet meer ontwikkelen voor een systeem dat door de fabrikant end of life is verklaard en een verwaarloosbaar marktaandeel heeft. Dat zijn van die loze beloften, ja zo houd je mensen aan het lijntje. Dat is van de lege verkopers praat, loze beloften.

ALs ik een WP7 phone gekocht zou hebben zou ik behoorlijk boos voelen. Waarom kan het schatrijke MS niet wat Blackberry wel kan, namelijke backward en forward compatibiliteit bieden. En waarom boden ze helemaal geen compatibiliteit met WM6? Antwoord: omdat ze meer geven om hun eigen portemonnee dan om de belangen van de klant. Precies wat je kan verwachten van een bedrijf dat alleen door hebzucht wordt gedreven.

Zolang je mensen voor de gek kan houden werkt het. Volgens Kennedy kun je sommige mensen voortdurend voor de gek houden, de meeste mensen wel een keer, maar niet iedereen voortdurend. Ik ben benieuwd hoeveel kopers van WM6 en WP7 zich aanbieden voor nog een ronde met MS? Volgens Kennedy kun je sommige mensen eeuwig voor de gek houden.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 20 juli 2012 02:53]

@Magalaan hierboven:

Ben het met je eens op een paar punten, maar hieronder toch nog een paar waar ik het niet met je eens ben:
Wat mij tegenstaat zijn bedrijven die de wet systematische overtreden, vieze trucs uithalen en gemene leugens verspreiden om anderen de markt af te werken, ofwel de praktijken van de firma Microsoft, reden waarom om ze ook een lang strafblad hebben. (FEIT). Maar heb nog nooit een product van MS daarom afgekraakt. Die twee houdt ik gescheiden.
Feit, ja. Maar gelukkig veranderen bedrijven. MS is wat dat betreft onder invloed van leegloop van talent en nu weer een toename daarin behoorlijk verander.
[..]Ik doe daar niet aan mee, producten beoordeel ik op hun eigen merites. Ik handel namelijk bewust in feiten. Leugens bestrijd je niet met leugens. De enige manier om de FUD van MS te bestrijden is steeds feiten er bij te halen. Al is de leugen nog zo snel, de waarheid achterhaalt hem wel. [...]
Je handelt niet in feiten, maar in je eigen mening onderbouwt met feiten. Dat is niet erg, maar ga het nu niet verkondigen alsof je alleen maar feiten verkondigd. Het is namelijk doorspekt met je eigen interpretatie daarvan.
Microsoft heeft open source de oorlog verklaard. Het zou een kanker zijn. Ja het vreet aan hun monopolistische praktijken. Maar kanker? Ik zie de grenzeloze hebzucht en dito moraal toch als echte kanker van de samenleving. Je moet weten aan welke kant je staat. Die van vrijheid en waarheid, of die van hebzucht en leugen.
Dat hebben ze gezegd ja. En je hebt het mooi uit context getrokken. De licenties gedragen zich namelijk wel als een kanker. Dat is niet erg. Dat is juist één van de krachten van opensource. Overigens is MS zelf ook actief in opensource projecten, dus of ze nu nog steeds in oorlog zijn? (zie bijv. codeplex.com en http://www.microsoft.com/opensource/directory.aspx en http://www.microsoft.com/en-us/openness/default.aspx#home)
[...]En de WP kopers zijn wel voor de gek gehouden, hen is verteld dat dit MS nieuwe systeem zou zijn. Ze geloofden en verheugden zich op WP8 waarmee ze de ontbrekende features zouden krijgen. Ik heb de commentaren hier toch zelf gelezen. Het enige wat ze krijgen is een minimale verbetering in de interface.
Het was ook het nieuwe systeem. Dat het vervolgens na 2 jaar wordt vervangen is een andere zaak, maar er is nooit tegen ze gelogen want het was het nieuwe systeem! Dat iedereen maar aannam dat WP8 een update was van WP7 is hun eigen fout geweest. Dit is nooit gezegd door MS en is al zeker nooit beloofd.
En je gaat niet meer ontwikkelen voor een systeem dat door de fabrikant end of life is verklaard en een verwaarloosbaar marktaandeel heeft. Dat zijn van die loze beloften, ja zo houd je mensen aan het lijntje. Dat is van de lege verkopers praat, loze beloften.
Dat doe je dus wel als die apps zonder verdere zorgen op zowel WP7 als WP8 werkt. Dan ben je namelijk echt te dom voor woorden als je het niet zou doen als ontwikkelaar. Er zijn best applicaties die meteen alleen voor WP8 zullen worden ontwikkeld, maar als je het kan zonder de nieuwe features van WP8 waarom dan niet meteen ook voor WP7 en je potentiele markt vergroten (of eigenlijk WP7 gebruikers zullen voornamelijk in het begin nog ruim in de meerderheid zijn).
ALs ik een WP7 phone gekocht zou hebben zou ik behoorlijk boos voelen. Waarom kan het schatrijke MS niet wat Blackberry wel kan, namelijke backward en forward compatibiliteit bieden.
Geen idee, maar forward compatibility wordt wel degelijk aangeboden.
En waarom boden ze helemaal geen compatibiliteit met WM6? [..]
Waarom zouden ze dat moeten doen? Wat wil je dan? Dat WM6 apps op WP7 draaien? Hoe wil je dat doen zonder allemaal uitzonderingen te maken in het OS op bijv het applicatie model. En hoe wil je dat doen met suspenden? En had je het dan andersom gezien? Dat je dus WP7 apps kan draaien op WM6? Dat ze een OS dat ze zelf hebben afgeschreven nog gaan ondersteunen?
Zolang je mensen voor de gek kan houden werkt het. Volgens Kennedy kun je sommige mensen voortdurend voor de gek houden, de meeste mensen wel een keer, maar niet iedereen voortdurend. Ik ben benieuwd hoeveel kopers van WM6 en WP7 zich aanbieden voor nog een ronde met MS? Volgens Kennedy kun je sommige mensen eeuwig voor de gek houden.
Och, het is maar wat je voor de gek houden noemt. Mensen horen wat ze willen horen. Ook al verkondigt MS iets heel anders, mensen zullen het toch weer interpreteren zoals ze het willen en vervolgens jaren later boos op ze worden omdat ze zogenaamd 'gelogen' zouden hebben.

[Reactie gewijzigd door Caelorum op 19 juli 2012 20:27]

"Zware" apps zoals WhatsApp die elke keer je een bericht krijgt opnieuw moet opstarten (wat 2-3 seconden duurt) Op m'n Nexus duurt dit 0.2 seconden.

Nee, het is het allemaal net niet met de Lumia, 2 maand gebruikt. Nooit meer.

Zakelijke phone my ass, goed voor mensen die status updates willen doen op hun facebook & twitter tegelijk. Voor vrouwen dus.
Tsja, hoewel WhatsApp inderdaad behoorlijk traag en omslachtig werkt ligt een groot deel ervan ook gewoon bij de ontwikkelaars van die app.

Ze steken gewoon meer tijd in zowel Android als iOS als het op app ontwikkeling aankomt, en geef ze eens ongelijk. Die beide OS'en maken ongeveer 70% van de markt uit, die verdienen dan ook gewoon meer tijd.

Apps en alles is erg leuk, maar het feit dat een telefoonbouwer of OS bouwer wordt afgerekend op de laksigheid van een 3rd party developer voert gewoonweg te ver.
@matrix
WhatsApp is inderdaad niet perfect, maar dan heb je net de uitzondering.
Ook op de Androids komen berichten soms niet door. En opstarten van WhatsApp gaat tussen de Androids en de Lumia's bijna net zo snel. Op de oudere WP Trophy kan het inderdaad soms wat langer duren.

Je opmerking over zakelijk gebruik is niet terecht naar de ervaring bij ons op de zaak.
De Android toestellen waren zakelijk juist weer een stuk minder goed als de WP toestellen die we nu hebben sinds 9 maanden. Syncen niet altijd betrouwbaar, zeker als de Android toestellen even niet meer up to date waren. Met WP toestellen tot nu toe geen enkel probleem. De zakelijke integratie met o.a. Exchange, SharePoint, OneNote en Lync werkt juist veel beter met WP. En niet te vergeten WP wel 99.99% stabiel waar de Android toestellen dat absoluut niet waren. En laat stabiliteit toch wel het minste zijn voor smartphones.

NB. Typeringen naar bepaalde groepen en bepaald taalgebruik is nodig?

[Reactie gewijzigd door adver10 op 20 juli 2012 01:27]

leuk voor je mijn desire hd heeft ook een single core en met een custom rom (jaja dat is een voordeel van OSS), draait alles ook meer dan stabiel zijn er meer en betere apps te krijgen en ga nog maar even door, WP7 is meer dan 5 jaar te laat, en had gelijk met android 1.5 uit moeten komen dan EN ALLEEN DAN, had het nog wat kunnen worden..

of WP8 nog wat wordt, durf ik niet te zeggen, maar het is toch wel tekenend dat nokia de enige toko is die ECHT sirieus inzet op windows voor je telefoon. en dan komt met een miljard verlies en verkoop aantallen, waar zelfs een bedrijf als huawai zich voor zou mogen schamen.
Jij weet kennelijk niks van hardwarde/software af..........quadcore zegt helemaal niks als je software er niet voor is geoptimaliseerd en ja Android is niet geoptimaliseerd voor een quadcore cpu dat weet iedereen. Het zijn gewoon marketing strategies.
Ik heb zelf laatst the Lumia 900 met de SG 3 vergeleken..........en guess what ik vond de Lumia met z'n single core sneller reageren dan de SG3. Ik gebruik nu Meego en Android ICS. Ik vindt ICS niet echt een goed os, veel last van lags.
Ik was verbaasd dat de Lumia snappier regageerde en WP ziet er ook nog een goed uit. Ik gaf WP niet echt een kans, maar ik moet zeggen dat ik nu toch echt denk om een WP toetstel te kopen.
Als het goed is zijn deze lags verleden tijd met Android 4.1 Jelly Bean. Het zogenaamde 'Project Butter' is daarin de voornaamste ontwikkeling, en die lost precies jouw probleem op: het laat alles nét iets soepeler lopen.
Ja sure dat zeiden ze ook met ICS, en ik kwam van HoneyComb.
Ik denk echt na ICS geen Adroid product meer aan te schaffen!
Ik durf te wedden dat je nog nooit maar dan ook nog nooit een ICS smartphone in je handen hebt gehad. Vanaf 4.0.4 is ICS heel erg goed en geen last van "lags". Met Jelly Bean is alles NOG sneller, zelfs sneller dan iOS (dacht dat ik het nooit kon zeggen maar toch).

Jelly Bean op m'n Nexus is zelfs sneller dan iOS 5.1.1 op m'n iPad 3.
Jij durft, als je goed leest zie je dat ik Meego en ICS gebruik.
Heb de SG3 ook geprobeerd en ik vindt het helemaal niet sneller reageren, WP vindt ik gewoon sneller dat had ik niet verwacht. En ik praat niet over Jelly Bean daar kan ik geen oordeel over geven want immers heb ik het niet geprobeerd!

En ik moet ff erbij vertellen dat ik met HoneyComb minder lags had, terwijl HoneyComb ook niet af was.
eeh hoezo ? het is complete onzin sinds waneer is quad core de norm?
dit is iets voor domme mensen die denke no er zit een quad core in dus deze telefoon is beter ..
maar zo werkt dat niet ..
wp7 werkt prima op single core waarom dan quad core ervan maken ..
dat android een quadcore nodig heeft om normaal te draaien wil niet zeggen dat wp7 dat ook heeft .. het zegt meer over android dan over de processors..
zonder enige bron, dat zegt eigenljik genoeg, het zal wel windows zijn dus is het altijd hetter dan die alternatieve troep? maar guess what met een markt aandeel van letterlijk een paar procent (als ze dat al halen), is windows dit keer eens die alternatieve troep...

pas als er half zo veel windows smartphone verkocht als androids heb je recht van spreken tot die tijd: kost af en ga ergens anders fanboy spelen.
zegt de fanboy...
Hoor eens wie een fanboy is...........natuurlijk is WP nog niet zoveel verkocht logisch lijkt mij.
Android is al langer in verkoop met veel meer fabrikanten die het maken...... WP komt net kijken.......zelfs een kleuter van 3 kan dat uitrekenen.......Nuff said!
Dan kan die kritiek bij elke android phone ook wel elke keer prominent de hele review beinvloeden omdat de meeste android telefoon ook maar 1 of zelfs geen update krijgen. Er worden nu echt geen smartphones verkocht die gegarandeerde updates naar android 5 gaan krijgen en een beperkte update equivalent zoals sommige nu verkochte android telefoons die nog 1 keereen update van android 4.0 naar 4.1 krijgen terwijl alle nu verkochte Windows Phones ook nog wel een 7.5 naar 7.8 update krijgen.

Verder werd in de review van het Lumia 900 amoled scherm niet eens de clearblack technologie genoemd die reflecties beperkt en de Lumia 900 toestel tot 1 van de best leesbare in buitenlicht maakt. Er stond:
Bij een beetje zonlicht is de Lumia 900 nog redelijk afleesbaar, maar zeker niet zo goed als een iPhone 4S, een HTC One X, een LG Optimus 4X HD of een Sony Xperia S.
Ik heb inmiddels de Lumia 900 naast 3 van die toestellen gezien en dat is gewoon flauwekul. De Lumia 900 was in alle gevallen beter leesbaar en bedienbaar in buitenlicht

Oh, en voor het veelgeroemde design van de Lumia 900 werd door Tweakers 3 sterren gegeven. Dat is gelijk aan de laagste score die ik in een smartphone review van Tweakers heb kunnen vinden.
Dat is gewoon belachelijk

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juli 2012 14:12]

Met dat verschil dat wanneer je bijvoorbeeld op Android 2.3 zit app developers wel nog steeds voor jouw apparaat ontwikkelen. Consumenten die nu uiteindelijk over de streep zijn gegaan en voor een Lumia hebben gekozen krijgen straks te maken met een Marketplace waarin apps niet meer worden geupdate en er geen apps meer bijkomen. Een WP8 app geschikt maken voor WP7 is niet zo eenvoudig als bij Android waar je een minimum SDK level invult, je mag de app opnieuw ontwikkelen om hem voor WP7 geschikt te maken. Andersom kan de Marketplace voor zover ik weet wel recompilen om een WP7 app geschikt te maken voor WP8.
Waar haal je deze wijsheid vandaan? Heb jij bevestiging van deze claim?

Er zijn genoeg Android toestellen die, inderdaad je hebt gelijk, wel app's kunnen downloaden, ze kunnen installeren,... maar er verder niets mee kunnen aanvangen omdat het voor geen meter loopt...
verkochte Windows Phones ook nog wel een 7.5 naar 7.8 update krijgen.
Bron?
Voorlopig is er alleen nog sprake van de laatste modellen (van Nokia) met Mango die een upgrade krijgen.
http://www.anandtech.com/...ows-phone-78-no-windows-8
En wat krijg je dan precies :?
http://www.allaboutphones...e-8-en-wp78-lekt-uit.html
Weinig bijzonders.
Inderdaad, Win7 verkoopt erg slecht. Ik las dat in de VS niet meer dan 330.000 Lumia's verkocht zijn - dat is dramatisch voor Nokia... De consument daar is volledig ongeinteresseerd. En dat terwijl ze bijna gratis bij een pakje boter worden weggegeven.

Tja, als ze de N9 daar hadden uitgebracht hadden ze nog aardig wat kunnen verdienen daar alle reviews super enthousiast waren... Beter nog, als ze Elop nooit gekozen hadden als CEO... :D
De vorige CEO die de cijfers vervalste was zoveel beter dan?
Inderdaad, Win7 verkoopt erg slecht. Ik las dat in de VS niet meer dan 330.000 Lumia's verkocht zijn - dat is dramatisch voor Nokia... De consument daar is volledig ongeinteresseerd. En dat terwijl ze bijna gratis bij een pakje boter worden weggegeven.

Tja, als ze de N9 daar hadden uitgebracht hadden ze nog aardig wat kunnen verdienen daar alle reviews super enthousiast waren... Beter nog, als ze Elop nooit gekozen hadden als CEO... :D
De cijfers die hier worden gepresenteerd vallen me eigenlijk heel erg mee. Met 4 miljoen toestellen in een kwartaal is nog niet super en is het marktleiderschap nog niet hersteld, maar er is wel een bres geslagen voor WP. Dat is waar analysten en beleggers enthousiast van worden. Ik denk dat de 4 miljoen Lumia's ongeveer in de buurt komen van de totale smartphone verkopen van Sony, LG of Motorola. Deze blijven allemaal ver achter bij Samsung en Apple.

Samsung, Apple en HTC verkopen stuk voor stuk meer toestellen. Maar hun marktaandeel (en verwachtingen over groei van de markt) zijn al in die aandelenkoersen ingeprijsd. De koers van Nokia weerspiegelt verwachtingen van almaar dalende verkopen. Dat er nu een fundament ligt onder het herstel van Nokia's smartphone verkopen betekent dat er een kans is om een mooie winst op het aandeel te maken.

Ik denk dat analysten ook verder kijken dan naar het feit dat de Lumia's een singlecore hebben. Die kijken naar de mogelijkheden die de verdere integratie van W8/WP8 biedt aan hardwaremakers zoals Nokia; ze kijken naar de mogelijkheden van cross-platform app development (levensvatbaar ecosysteem voor WP). Vanuit dit perspectief zijn de cijfers voor de Lumia's helemaal niet zo slecht.
Dat was een schatting van nielsen.
Bij presentatie van deze cijfers is duidelijk geworden dat Nokia 600.000 Lumia 900's heeft verkocht in de VS.
Waar haal jij dat nou weer vandaan? De Lumia 800 bestaat al zeker een hele tijd. Er was toen nog helemaal niks bekend over Windows Phone 8 of 7.8 dus dat was geen reden om geen smartphone te halen. De Lumia 900 die in America korte tijd geleden is uitgebracht was een heel ander verhaal. Maar hij bleek alsnog wel redelijk succesvol. Dat wij de 900 nu ook krijgen is gewoon puur voor de mensen die graag een groter toestel willen, het was nooit de bedoeling om met WP7.5 al marktaandeel te winnen. WP8 stond vanaf het begin al als de grootste stap richting concurrentie. Iedereen kan dat wel duidelijk zien, helemaal met Windows 8 erbij.
Ook mee eens.

Helaas gaan de reviews van tweakers ook steeds meer over cijfertjes...

De frontpage word wel 0.2s sneller geladen
of
34.000 punten in benchmark x en 60fps met spel dit.

Nergens gaat het over de ervaring die een telefoon geeft. Ik heb een Lumia 800 met een singlecore CPU, en er is geen Samsung of Iphone sneller met dagelijkse dingen die IK doe dan dat de Lumia ze doet.

Windows Phone gaat om de ervaring en de integratie, en ja er zijn wat punten waar nog wel flink op verbeterd kan worden, maar over het geheel gezien neem ik die punten voor lief en ga voor de overige voordelen die Windows Phone geeft.

Aan tweakers:
Maak user scenario's en ga daar op testen.. Nederland zit ondertussen ook aan de Twitter, Facebook en Linkedin. Navigatie diensten, Muziek ervaring, etc etc. Ik vind het niet interessant dat de frontpage om mijn Lumia 0.2sec langzamer geladen word in het best case scenario met wifi. Ik vind het wel interessant dat ik geen 10tallen apps nodig heb en alles gelijk werkt. Dat k gratis navigatie heb, dat een FB bericht posten in 3seconden gedaan is, etc.
Helemaal mee eens. Een simpel scenario als bijvoorbeeld iets opzoeken op internet, een .doc openen in de mail, een foto schieten, het weer checken, contact toevegen email sturen is veel relevanter dan cijfertjes. Maar wat je dan in essentie doet is een review van osx, tegen windows, android, symbian en bb o.s. maken; voor elk toestel weer. En zeker met de openheid van android kun je al die handelingen anders instellen. Zeker aangezien het bijvoorbeeld heel ellendig kan zijn om een .doc te open op android maar met een app of plug in dit weer erg makkelijk is.

Oftewel onmogelijk om dit soort scenario's te testen.

Ik heb zelf een telefoon winkel gewerkt, en dit is eigenlijk onmogelijk om er een lijn door te trekken. In essentie komt het neer op waar de gebruiker de nadruk op legt:
  • Gebruiker heeft thuis apple of houd van muziek luisteren/games of wil een toestel dat gewoon werkt en heeft budget --> iPhone
  • Gebruiker houd van customizen of wil het nieuwste van het nieuwste (de "tweakers" groep) --> Android (of iPhone; maar dan is de voorkeur al aanwezig).
  • Gebruiker wil mailen, bellen agenda (communiceren) is BB o.s. (nu ook telkens meer Windows of iPhone)
  • Gebruikers die gewoon een toestel willen dat werkt vaak symbian
Zoals je ziet zit windows dus enkel in dit lijstje voor de zakelijke gebruiker = keiharde markt = verklaring voor de slechte verkoop. Zometeen met Windows 8 kan windows gaan afsnoepen van de eerste groep en wellicht ook van de hardcore specs users. Echter zijn ze daar wel erg laat mee en zal er dus veel energie in marketing e.d. gestopt moeten worden.
Dan maken ze bij Tweakers toch een keer zo'n test waar ze de systemen naast elkaar leggen en dit soort zaken vergelijken? Ik zie het probleem niet?

Er wordt telkens zo gehamerd op het feit dat er allemaal dualcores en quadcores nodig zijn, terwijl je van alle WP7 gebruikers hoort dat het helemaal niets uitmaakt.

Ik dacht dat Tweakers een onafhankelijke nieuwssite was, maar dit lijkt wel weer een dikke bash telkens. Zolang ze de cijfers niet uitrekenen heeft het geen zin om aan te geven dat het naar je gevoel snel of traag gaat.
De reden dat dat wordt gedaan is omdat je gebruikerservaring moeilijk kan vergelijken. Daarnaast schiet het ook niet op om platformspecifieke aspecten te gaan behandelen: om nou in elke Android review te zetten dat er gratis navigatie in zit in de vorm van Google Maps is overbodig. Zeker nu er nog maar een paar platforms zijn (Android, iOS, WP7) die ook nog eens volledig aanpasbaar zijn zijn dat soort tests moeilijk en overbodig. Bijv: de snelheid die jij er over doet om een status update op facebook te zetten is namelijk sterk afhankelijk van welke launcher je gebruikt, of je het in de Facebook app zelf doet of dat je er een specifieke app/widget voor hebt, eventueel kan je FB in je lockscreen zetten etc.

En dan blijf je over met cijfers, want DAT kan worden vergeleken. Een reviewer die de browser wel "lekker snel" vindt is leuk (en dat wordt dan ook vaak genoemd als kwalitatieve prestatie), maar het is fijn om te weten hoe dat verhoudt tot andere phones. Je moet niet denken van "nou zeg, nu kan ik 0.2sec sneller op de tweakers FP zijn", maar eerder "deze browser doet er 0,5sec over in plaats van 0,7 sec, dat is toch alweer een verschil van 28,6%!".

Ik heb liever kwantitatieve gegevens, dan van die gevoelskwesties: dan moet ik altijd denken aan sites als kieskeurig, waar mensen een Android van 100 euro reviewen met "SUPERding, je hoeft eigelek helemaal nie zo'n dure galaksie te halen, dit ding is SUPER en de beste telefoon ooit". Leuk, jouw ervaring, maar ik zie liever iets meetbaars terug.
Je hebt een goed punt. Die review miste volkomen waar het bij de Lumia om gaat, namelijk de ervaring.

Ik heb ook een Lumia 800 en dit is voor mij de eerste telefoon in de 14 jaar dat ik mobiel bel, die soepel, intuïtief en logisch werkt, met (voor het eerst) een interface die míj in elk geval enorm aanspreekt. Standaard zitten er al erg goede apps in, SkyDrive werkt als een tierelier, Exchange idem, navigatie is goed, en ik vind het ding ook nog eens ontzettend mooi.

Dat je verder niet zoveel "gratis" apps hebt die je adresboek kopiëren, je berichten scannen en basically toegang hebben tot je hele telefoon, vind ik inderdaad een enorm gemis, want ik zou niets liever doen dan de hele dag met mijn smartphone gamen, en lollige apps gebruiken, van die sfeervolle Instagrams posten op sociale media, die nieuwste faceswaps, ja echt lache joh, en via locatiediensten laten weten waar ik die allemaal wel niet gebruik, als het maar gratis is.

Als je heel eerlijk zou kijken naar hoeveel mensen (ik bedoel gewone consumenten, geen tweakers) na een jaar het gevoel hebben dat hun mobiel OS verouderd is, en dat ze daarom moeten upgraden, denk ik dat werkelijk niemand dat een hol zou interesseren. Volgens mij is het vooral de hardware die het na een á twee jaar laat afweten. (Toevallig ligt mijn Lumia momenteel bij de NokiaCare, maar dat heb ik met al mijn telefoons)

Ik ben absoluut geen Microsoft of Nokia fan, maar WP 7.5 en de Lumia zijn wat mij betreft een welkome vernieuwing in het saaie iOS/Android landschap. Het is echter de grote vraag of WP8 Nokia gaat redden. Maar gezien de recente Surface marketingstunt zal er anders wel een MS mobiel komen, met de nodige Nokia patenten al in huis.

[Reactie gewijzigd door Benno de Bruin op 19 juli 2012 13:54]

Wat is je punt nu precies? De review stipt duidelijk aan dat de telefoon snel en soepel is, echter wordt inderdaad aangegeven dat er weinig apps zijn. Je kan nu lacherig allerlei rare functies noemen die apps toevoegen die jij niet nodig hebt, maar ik hoef ook geen adresboek te kopiëren, geen berichten te scannen of te gamen op mijn Android: gelukkig kun je apps ook voor WEL nuttige dingen gebruiken.

En waarheid: ik geef er ook echt niet om dat een OS verouderd is. Ik kan met mijn phone makkelijk nog een jaar op Android Gingerbread draaien. Echter, het punt in die review is voornamelijk of het op dit moment nog zin heeft zo'n phone te halen: ik snap dat mensen dat niet graag doen met een platform dat er binnenkort uit gaat, gezien er ook geen games en andere dingen dan weer worden gemaakt.

En tja, games interesseren jou niet. Gelijk heb je, en daarom moet je de review zelf gewoon lezen, en de minder relevante zaken vergeten. Ik vind het erg als een review zegt dat iets slecht is en het niet uitleggen: hier wordt het uitgebreid beargumenteerd zodat de user met afwijkende eisen zijn eigen leer er uit kan trekken.

Overigens, ik ben ook heel erg blij met Windows Phone hoe dan ook. Een mooie vernieuwing en het laat zien dat compleet andere UIs ook goed werken, zo goed zelfs dat ik al een maand of 6 ook een WP7 UI op mijn Android draai.
Ik begrijp niet helemaal wat je zegt, maar samenvattend komt wat ik bedoel, er op neer dat de ervaring ook belangrijk is, en het er niet alleen maar om gaat of je het nieuwste OS hebt, of de nieuwste apps. Daarbij geef ik aan dat veel gratis apps, niet echt gratis zijn, en je je kunt afvragen hoe relevant die zijn, zeker in een zakelijke markt.

Ik vond de review op zich redelijk volledig, maar de titel én de conclusie: "hij komt te laat, koop hem niet" deel ik niet. Je moet ook kijken naar wanneer het ding is uitgebracht, de N9 kwam uit eind 2010 ergens, de L900 begin dit jaar. Het is niet alsof het ding pas sinds juni bestaat. Voor mij komt hiermee de nadruk teveel te liggen op het WP7.5 -> WP8 aspect, en eventuele toekomstige apps, en ga je daarmee teveel voorbij aan de ervaring. Ik moet trouwens nog maar zien hoe snel er hele gave WP8 apps op de markt komen, dat kan zo ook weer een half jaar duren, na oktober. Voor momenteel ¤ 470,- vind ik het dus helemaal geen slechte deal, en zou ik niet al te wakker liggen van de OS versie.

offtopic:
Ik ben trouwens al sinds de Atari 2600 fervent gamer, ik denk al bijna 35 jaar nu, maar toch speel ik nog liever op mijn 3ds dan op een telefoon, en ja ik heb ook htcs en samsungs waar ik mee game.
Ik moet zeggen dat ik een WP7 niet persé als een zakelijk toestel zie. Maar uw mening is mij duidelijk, en ik kan mij inderdaad wel vinden in uw kritiek op de titel/conclusie. Dat had mooier gekund. Desalniettemin vond ik dat de review de ervaring goed heeft vastgelegd in de review zelf. Maar goed, volgens mij zijn we het inmiddels al redelijk eens met elkaar :)
Helaas gaan de reviews van tweakers ook steeds meer over cijfertjes...
Nee hoor, dat gingen ze altijd al. Punt is dat veel mensen houden van meetbare zaken: je kunt de snelheid van een toestel prima aflezen aan een aantal tests. We doen zowel synthetische tests (Antutu, GL Benchmark) om te kijken hoe krachtig de processor is, en we doen praktijktests om te kijken hoe snel hij echt is (foto maken, frontpage laden, opstarten).

Buiten dat: cijfers is niet het enige dat we beoordelen. We hebben het zeker ook over zaken als gebruikservaring, interface, meegeleverde diensten en beloftes van toekomstige updates en die zaken wegen ook zwaar mee in het oordeel. Check bijvoorbeeld de review van Nokia N9; een Nokia-smartphone van vorig jaar met een doodverklaard besturingssysteem en een processor van toen al enkele jaren oud; kreeg vijf sterren omdat de gebruikservaring simpelweg subliem is. Of de review van de Lumia 800:
De minpunten vallen echter in het niet door het 'wow'-effect van de Lumia 800. De combinatie van het goed afgewerkte, strakke design en het gladde, mooie Clear Black Display maakt dat de Lumia 800 - in het echt nog meer dan op de foto's - aanvoelt als een moderne, ja zelfs futuristische telefoon. Dat is een gevoel dat Nokia lang niet op heeft weten te wekken.
Op basis van alleen benchmarks en testen was een conclusies zoals deze niet mogelijk geweest. Dit vooroordeel moet afkomstig zijn van 'tabellenscanners'; mensen die reviews doorbladeren en alleen de tabelletjes bekijken zonder ooit een regel tekst te lezen. Er is nog geen enkele telefoonreview geweest, waarbij de benchmarks alleen doorslaggevend zijn geweest voor een oordeel.
Maak user scenario's en ga daar op testen.. Nederland zit ondertussen ook aan de Twitter, Facebook en Linkedin. Navigatie diensten, Muziek ervaring, etc etc. Ik vind het niet interessant dat de frontpage om mijn Lumia 0.2sec langzamer geladen word in het best case scenario met wifi. Ik vind het wel interessant dat ik geen 10tallen apps nodig heb en alles gelijk werkt. Dat k gratis navigatie heb, dat een FB bericht posten in 3seconden gedaan is, etc.
Doen we al. Hoe lang duurt het om een app te installeren? Zo'n test heb ik gebruikt bij onder meer de One X en Galaxy S III.

Ook leg ik vaak telefoons naast elkaar en open dezelfde apps of diensten, iets wat je terug kan lezen op deze pagina in de review van de HTC One S. Bij Windows Phone doe ik het niet anders: hoe snel opent de People-hub, hoe lang duurt het om iets te installeren? Ik test zoveel mogelijk telefoons naast elkaar op snelheid in dingen die er wmb toe doen.

Ik hoop dat ik duidelijk heb kunnen maken dat onze reviews veel meer inhouden dan simpelweg benchmarks draaien en daar een label aan hangen. De gebruikservaring, mogelijkheid tot updates, meegeleverde en beschikbare apps en veel andere zaken wegen sterk mee.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 19 juli 2012 14:05]

Als je dan de Lumia 800 review vergelijkt met de Lumia 900, dan is er toch echt iets mis met een van de twee review's... Zelfde OS, zelfde design, zelfde gebruikservaring... Ik kan echt niet begrijpen dat beide reviews zo verschillend zijn.
Uit de review van de Lumia 900:
Het scherm in de Lumia 900 is vooral goed vergelijkbaar met dat van de vorig jaar verschenen Galaxy S II. De resolutie, de pixellayout en het formaat zijn vrijwel identiek. Het scherm is in sommige opzichten spectaculair goed: zwart is echt zwart en de kleuren spatten van het scherm af.
Bij gecontroleerd licht is het scherm ontzettend mooi: amoled-schermen en Windows Phone, met zijn grote zwarte vlakken, zijn voor elkaar gemaakt.
Dat gezegd hebbende: de Lumia 900 is, net als de 800, een juweeltje. Het design is oorspronkelijk ontworpen voor de MeeGo-telefoon N9. Het glanzende witte reviewexemplaar voelt op het eerste gezicht stevig aan. De kunststof unibody-behuizing krult mooi om het toestel heen; de luxe afwerking wordt maar door weinig telefoons geëvenaard.
Het materiaal voelt comfortabel aan; de achterkant is prettig stroef en ook de details zijn goed verzorgd; hoewel de volumeknoppen en de vergrendelknop net als bij de 800 dicht bij elkaar zitten, is het verrassend makkelijk het scherm aan en uit te zetten.
de meeste populaire apps zijn beschikbaar. Zo kun je Nederlandse apps voor het weer downloaden en er zijn diverse buienalarmen die de gebruiker voor regen kunnen waarschuwen; er zijn ov-apps, file-apps en nieuws-apps, er zijn versies van WhatsApp en Wordfeud, en ook mobiel bankieren is met Windows Phone geen probleem meer. Doorsnee gebruikers kunnen dus prima uit de voeten met Windows Phone... Al met al biedt Nokia een redelijk complete softwaresuite aan, die echt wat aan Windows Phone toevoegt.
De Lumia 900 is in veel opzichten een prima telefoon: de bouwkwaliteit is bovengemiddeld, het amoled-scherm is verrassend goed en Windows Phone is sneller en completer dan alles wat we tot nu toe hebben gezien.
Probleem is dat de Lumia 900 enkele problemen heeft die de Lumia 800 niet heeft:
- hij is groot, dik en zwaar voor zijn schermdiagonaal
- het scherm heeft geen bolling, maar platte, redelijk scherpe randjes
- hij kost hetzelfde als een iPhone 4, LG Optimus 4X HD en is iets duurder dan een HTC One S of Sony Xperia S; daarmee moet hij zich meten met onder meer die toestellen, omdat je voor hetzelfde geld ook die toestellen kan kopen
- Microsoft heeft Windows Phone 8 aangekondigd en dat is een heel nieuw platform (vergelijk Windows Mobile 6.5->7) met veel bekende en nog niet bij het grote publiek bekende wijzigingen. Ik noem maar even de nieuwe Office, integratie met Skype en geintegreerde datateller (hopelijk ook als losse app voor 7.8), de mobiele portemonnee van Microsoft, ondersteuning voor 720p-schermen (en dat maakt echt een groot verschil). Om het nog maar niet eens te hebben over de nieuwe kernel, die makkelijk porten van Windows 8 naar WP8 mogelijk maakt. Bovendien integreert Windows Phone 8 op vrijwel alle vlakken met Windows 8 en Xbox, waardoor je dus in de toekomst met een WP8-telefoon veel meer kan dan met een Lumia 900 mogelijk zal zijn. WP8 is daarmee een veelbelovend besturingssysteem met een karrevracht aan nieuwe, handige features (waarvan er dus veel nog niet officieel zijn aangekondigd en waar ik het dus niet over zal hebben). En dat alles komt niet naar een nieuwe telefoon die Nokia in juni in de winkel legde met een adviesprijs van 500 euro.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 19 juli 2012 14:43]

sluit me hierbij aan dat tweakers niet meer de site is voor echt technisch nieuws maar ben het er ook mee eens dat iedereen een mening mag hebben. De non informatie over patenten en ander onzinnige zaken zijn totaal niet boeiend en volg tweakers wel mede omdat dit een gewoonte is maar er zijn betere site's.
Die berichten over patenten kan je ook gewoon skippen en niet lezen. Dat je dit wel doet is misschien je eigen schuld? Tweakers probeert een zo groot mogelijk publiek aan te spreken dus is het logisch dat het aanbod aan berichten heel divers is. Ik interesseer me niet in games en consoles en dus lees ik ze ook niet en ga er zeker niet over klagen.
Ik kan dat alleen maar bevestigen. Zet je bijvoorbeeld een E6-00 tegenover een blackberry met gelijkend uiterlijk en gelijkende maar iets minder handige functionaliteit, dan wint de E6 het ook op stevigheid. Zelfs al is het een model dat wel door een lumia opgevolgd zal gaan worden, er is onder andere staal en gorillaglas in verwerkt en ik kan me erg slecht voorstellen dat hij na een jaar net zo afgeleefd als de gemiddelde BB.
Misschien Windows 8 zal blijken tabellen voor Nokia. De recente lek geeft aan dat er meer Lumia apparaten in de pijplijn: 910, 950 en 1001

http://www.knowyourmobile...ing_910_950_and_1001.html
Ik denk dat Nokia in deze (gewoon) te laat heeft gereageerd op de veranderende markt. De telefoons die ze hadden met Symbian waren goed, maar verouderd wat betreft OS en mogelijkheden.
En ik verwacht niet dat Nokia nog de verliezen een duw kunnen geven omdat ze nu Windows Phones maken en verkopen, ondanks dat er veel verkopen van de Lumia modellen zijn.
dubbel op
Nokia heeft te laat gereageerd.
MS is pas in 2010 met WP7 gekomen maar zoals wij weten
wordt dit vervangen door WP8 en de apps niet compatible zijn met WP7.
Dus welke klant gaat op dit moment een WP7.5 toestel kopen?
Mensen die niet zo veel om apps geven. De standaard functionaliteit werkt gewoon goed op een Lumia telefoon en heeft veel features gewoon ingebakken in het toestel die in concurrerende OSsen via apps geleverd worden. Apps interesseren mij persoonlijk niet zo heel erg. De interne browser werkt goed en de mail en message functionaliteit werkt goed. Op mijn iPad gebruik ik ook eigenlijk maar 5 apps en soortgelijke apps zijn er al lang verkrijgbaar op WP7.5. En daarbij werkt alles nog stabieler dan op de iPad. WP7.5 apps zijn bij mij nog maar zelden gecrashed terwijl op mijn iPad zelfs de native apps van Apple met grote regelmaat crashen (bv Safari).

Als je niet de hele dag bezig bent met het zoeken en installeren van Apps, dan heb je met de Lumia's gewoon erg goede toestellen voor een hele mooie prijs.
Weinig mensen, zoals de cijfers ook laten zien.

Ik denk overigens dat Nokia beter(net als Samsung en HTC) zowel Windows Phone als Android toestellen kan maken.
Nokia blijft nu maar wachten tot Microsoft weer met een nieuwe versie komt, maar dat hebben ze bij Windows Phone 7 ook gedaan. Toen WP7 uit kwam bleek het OS niet goed te zijn en werd er gewacht op WP7.5, die Windows Phone volwassen zou maken. Nu blijkt ook WP7.5 niet goed te verkopen, en blijft Nokia maar wachten op de volgende versie, in dit geval Windows Phone 8.

Het lijkt me verstandiger als ze ook 1-2 Android-toestellen erbij maken, net zoals dat Samsung en HTC 1-2 WP telefoons maken. Android is een volwassen OS, en met goede hardware(nokia) kan dat best een heel goed product worden. Zeker als ze zorgen voor goede/snelle updates. Nokia staat nog steeds bekend als maker van hele degelijke hardware.
android is een volwassen OS? dat meen je echt? }:O
Als we zulke vragen gaan stellen... Nee, een OS is nooit volwassen omdat de vraag van consumenten constant veranderd gezien de ontwikkelingen doorgaan. Je kunt echter wel stellen dat Android volwassen genoeg is om aan alle, zoniet veel, van de hedendaagse eisen te voldoen. Daarnaast is het in mijn ervaring erg stabiel en customizable.
Android is geen volwassen os en dat kan ik je zeggen als gebruiker van ICS.
Symbian is pas een volwassen os, Android staat in mijn ogen nog in kinderschoenen er zijn teveel issues met Android!
Symbian is zeker volwassen. Maar helaas ook oud en stervende... Dus daar hebben we niet zoveel aan. Jammer dat je niet uitlegt waarom je Android niet volwassen vindt.

Het enige dat ik kan bedenken is dat de interface niet altijd (op alle toestellen) even vloeiend is, daar is Google zich ook bewust van, die hebben onder de codenaam "butter" Android 4.1 soepeler willen maken. Geen idee of ze dat gelukt is.
Het belang van een soepele interface heeft Microsoft in ieder geval vanaf het begin met Windows Phone ingezien. Een goede zaak.
Behalve oude iPhones met een nieuw iOS draaien de iPhones natuurlijk ook altijd al soepel.
De mogelijkheden van Symbian waren helemaal niet verouderd. Sterker nog, Symbian kent een aantal features die Android en iPhone niet (standaard) hebben. Maar de GUI van hun OS is gewoon te slecht voor woorden. Het is lelijk, waardoor het niet leuk om te gebruiken, maar het is ook ingewikkelder in elkaar dan nodig. Het voelt daardoor oldskool aan, en dat wil je niet op een telefoon van meer dan ¤400.
Android was vroeger (voordat Google het kocht) ook gewoon een OS zoals Symbian, qua GUI etc. was het totaal niet spannend en hebben ze in een (relatief) korte tijd het ding omgebouwd naar touch.

Ik vind het dan ook echt ontzettend slecht dat Nokia, in dezelfde tijd dat Google 'even' de hele smartphone markt oprolt, nadat Apple had laten zien hoe een 'moderne smartphone' eruit zou kunnen zien, niet verder komt dan het statement 'we wachten op Windows Phone 8'.
Dat komt omdat er zeer waarschijnlijk een onderling contract tussen Microsoft en Nokia is, waardoor Nokia enkel nog nieuwe toestellen voorzien van Windows Phone 8 mag uitbrengen. Technisch had het allemaal vast mogelijk geweest om het huidige OS te verbeteren of ook Nokia's met Android uit te brengen, er is in het bedrijfsleven echter een wirwar aan onderlinge overeenkomsten en afspraken waaraan men zich moet houden. Nokia heeft hoogstwaarschijnlijk geen andere keuze dan 'te wachten op Windows 8'.
Ik hoop eerlijk gezegd wel dat Windows Phone 8 het gewenste resultaat gaat geven voor Nokia. Ik heb goede herinneringen aan het merk en ik zou het zonde vinden als ze ten onder gaan. Ook al is het min of meer hun eigen schuld.
Idd ik ook hoop dat ze het uit kunnen zingen tot WP8 en daarmee weer een beetje op kunnen krabbelen... Als je kijkt naar bijvoorbeeld de nokia 808 blijkt wel dat het bedrijf nog genoeg goeie ideeën en potentie heeft... Alleen op software gebied hebben ze grote fouten gemaakt.
Grote kans dat Nokia al bezig is met de productie van WP8 of in ieder geval al een heel eind er mee is. Gezien het feit dat Windows 8 op 26 oktober komt, De Surface met Win8 RT dan ook uit komt, acht ik de kans wel groot dat de 1ste telefoons ook wel rond die tijd uitkomen.
nu.nl ziet de positieve kant in van het nieuws ( waar ik me wel in kan vinden )
http://www.nu.nl/gadgets/...verkoopt-meer-lumias.html
nou, ikzelf gebruik de lumia 800, en ben nog steeds zeer te spreken over het toestel. jammer dat hij geen windows phone 8 krijgt, maar hij is niet minder slecht doordat hij geen update krijgt. hopelijk kiezen meer mensen voor nokia, want het is nog maar (volgens mij) de enige europese mobieltjes maker :) mogen we toch een beetje trots op zijn toch (een klein beetje toch wel? )
Als je er nog zeer te spreken over bent zou ik als ik jou was zeggen dat hij niet minder goed is doordat hij geen update krijgt. ;)

Geef je overigens gelijk, het is een mooi toestel en waarschijnlijk wordt er qua apps toch niets revolutionairs meer verzonnen waardoor van je van elke soort app er ook wel een voor WP7 hebt.

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 19 juli 2012 13:03]

doordat hij geen update krijgt
Ik ga er wel van uit de de Lumia 800 nog wel een update krijgt.
Ooit was het wat, ja. maar binnen 2 jaar is het failliet - ik denk nog voordat de boeken uitkomen over hoe (amerikaan) Elop een miljarden bedrijf binnen 2 jaar op de knieen heeft gekregen. in 2 jaar bijna 95% van de waarde van Nokia - weg. Vrijwel alle engineers ontslagen - de mensen die unieke en overal geprezen producten zoals de N9 (MeeGo) en de 808 gemaakt hebben. Alle alternatieven voor Windows Phone de nek om gedraaid.

En de nieuwe strategie: focus op hardware en services. Hardware in een markt waar beide high en low-end zwaar vol met goedkope aziaten zitten. en services op een platform van een bedrijf wat ZELF aan services wil verdienen. Je moet wel een complete idioot zijn om zoiets te verzinnen...

Nee, ik ben niet echt trots op Nokia... Niet meer, tenminste.
Ja, zo zou Nokia het graag brengen, maar het is slecht nieuws en een duidelijke aanwijzing dat hun strategy compleet faalt... 186 als gemiddelde prijs voor smart phones? Kom op, da's nog goedkoop voor een feature phone... In de VS hebben ze nog geen 330.000 phones verkocht - IN TOTAAL. SINDS DE INTRODUCTIE.

!faal
Superstoned, stop met blown...

Voor de introductie van de Lumia reeks had Nokia in Amerika al een hele kleine marktaandeel. Kan je moeilijk verwachten dat ze in het huidig klimaat plots een enorme marktaandeel gingen krijgen...
Dat Nokia nog een dalende lijn in totaalverkopen heeft is gewoon een hele logische actie. Als dat over een jaar of misschien zelfs 2 nog steeds zo is dan kun je spreken van een definitief slechte lijn. Men geeft het gewoon nu de kans niet om terug te komen. Symbian telefoons waren al langer niet meer populair (zoals ook te zien is in de grafiek).

Er zijn dus een aantal dingen aan de hand:
-Symbian is niet meer gewenst. De daling staat al langer en dat gaat dus hard in een sector als deze

-De lumia-lijn is gewoon nog niet lang genoeg verkrijgbaar - het duurt even voordat je een gebruikersbase hebt opgesteld met een nieuwe lijn telefoons en OS.

-De lumia-lijn zit nog in de opstartfase - in veel landen is hij nog niet verkrijgbaar of niet in alle gewenste kleuren.

-WP7 zit nog in ontwikkeling - het mist nog wat features en kan nog niet goed vergeleken worden met de concurrentie, waardoor het met onredelijke nadelen komt in vergelijkingstests.

-Het nieuws van de WP8 upgrade zal de komende tijd ook wel weer inhakken op de verkopen, maar voorlopig koop je nog een prima toestel met prima applicaties.

Daarom zie je ook op diverse sites het bericht dat het aantal verkochte lumia's goed nieuws is. De telefoon is populair en de verkopen gaan prima. Hij is nog niet overal verkrijgbaar, waardoor het logisch is dat de verkopen wereldwijd gezien lager liggen, maar dat is niet erg want dat komt binnenkort nog wel.

Windows 8 en Windows Phone 8 zullen wel weer zorgen voor meer verkopen en ik denk dat over 2 a 3 jaar Nokia weer fabrikant nummer 1, 2 of 3 zal zijn.
Het wordt steeds duidelijker dat Nokia de boot gemist heeft. Ook de keuze voor een niche-markt als Windows Phone heeft mijn nooit slim geleken. Ik ben benieuwd hoe lang ze dit nog gaan volhouden... Misschien toch ook maar Android-phones gaan maken... Hun hardware is op zich niets mis mee.
Ze hadden in mijn ogen weinig alternatieven, met Android waren ze denk ik compleet niet onderscheidend geweest en blijven doormodderen met dat Symbian was denk ik helemaal de doodsteek geweest. Windows Phone zal bij Windows 8 wel meer opbloeien en dan zal er weer groei zijn denk ik.
Met Android waren ze denk ik compleet niet onderscheidend geweest en blijven doormodderen met dat Symbian was denk ik helemaal de doodsteek geweest.
Met android hadden ze 2 a 3x zo veel verkocht, het model wat ze uit hebben gebracht met WP7 er op is ook binnen de Android markt gewoon onderscheidend (als er geen WP maar Android op had gedraiat). Zeker als ik moet geloven hoe degelijk nokia's altijd zijn.

Daarbij hadden ze prima zich op 2 markten kunnen richten, Android omdat dat toch wel verkoopt en WP7 ernaast, het is niet zo dat je het ene niet mag als je het andere doet, je kan gewoon beide kiezen en naar een jaar kijken welke het beste voor hun performt (als in omzet/winst) en daar eventueel daarna volledig op richten.

Maargoed mij maakt het niet uit, ik heb ooit een nokia gehad maar verder nooit als ze er over 2 jaar wel of niet zijn kan me eigenlijk weinig schelen :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 19 juli 2012 12:35]

[...]
Met android hadden ze 2 a 3x zo veel verkocht
Dat weet je niet. De Android markt wordt gedomineerd door de grote jongens als Samsung en HTC. Andere merken als LG en Sony spelen hier ook amper een rol, dus voor Nokia zou dat heel lastig zijn geworden. Met Windows Phone 7 hebben ze gegokt en als ik de grafiek zo zie zit er nog steeds een stijgende lijn in die verkopen.
Leg die statistiek even naast Android, iOS en BB'os... Verdeel het dan in marktaandeel :)
Ben het met je eens en met het software portfolio van Nokia hadden ze zich onwijs goed kunnen onderscheiden van de overige Android fabrikanten. Zeker in de begin dagen van Android. Het had echt goed geweest al had Nokia dit gedaan, dan had Samsung het veel zwaarder gehad. Je ziet dat de Android telefoons van de grote merken pas sinds een jaar (miss 2) in de buurt komen van de software functionaliteit die Nokia al kon aanbieden ten tijde van de E75.... Nu zitten ze gelinkt aan de super trage bureaucratie van Microsoft... Wordt WP8 een echt succes (wp7 is commercieel gewoon een flop natuurlijk) krijgen ze er enorm veel concurrentie bij in de naam van Samsung en LG. Gaat WP8 ook floppen dan is het game over voor Nokia omdat ze niks meer hebben om op terug te vallen (en daarnaast hun naam dan helemaal naar de klote is... nog erger dan nu het geval is)

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juli 2012 12:59]

Ze hadden hét alternatief in handen: Meego. Maar proberen een telefoon te verkopen (N9) waarvan je op voorhand zegt met het platform te stoppen is natuurlijk niet zo briljant. (desondanks zat de verkoop toch blijkbaar goed). Maar zo geschiedde... Als je een hoge pief van Microsoft binnenhaalt als CEO is het best wel te verwachten dat ze een opensource project cancellen en een MS product in huis halen. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren met Jolla mobile die nu de ontwikkeling van Meego verder zet. Tegen eind dit jaar zouden ze een telefoon uitbrengen met een meego (variant). Mss dat Nokia ze dan terug over koopt en Stephen Elop samen met Windows Phone terug geeft aan Microsoft :).
Je vergeet nog even dat ze ook MeeGo hadden. Daar is nu juist deze week dat nieuwe bedrijfje Jolla mee aan het pronken gegaan, maar dat is dus een opportunity die Nokia 2 jaar geleden al had liggen. Als ze verder waren gegaan met MeeGo had dat tegen deze tijd al zeker groter geweest dan dat Windows Phone nu is (toegegeven, dat is nog geen hele grote prestatie). Anderzijds was hun Symbian platform langer houdbaar gebleven door op MeeGo in te zetten omdat MeeGo en Symbian hetzelfde development platform (Qt) gebruiken. Dus Symbian was nog steeds van nieuwe applicaties voorzien, iets wat ze nu volledig mislopen, en dus het instorten van Symbian alleen maar heeft versneld.

Als ze op meerdere paarden hadden willen wedden hadden ze zelfs de mogelijkheid gehad Qt te porten naar Android (nu is er een community effort die dit doet, maar dat gaat niet echt hard). Dan hadden ze 1 platform gehad voor 3 OS'en. Dit zou ze zeker zelfs nog een voordeel hebben gegeven ten opzichte van andere Android-fabrikanten (in elk geval totdat zij ook Qt zouden gaan meeleveren).

Kortom, Nokia had weldegelijk goud in handen (MeeGo, Qt, en ook Symbian stond er toen nog niet zo slecht voor als dat nu door hun eigen onkunde het geval is). Helaas lijkt het erop dat ze naar de bank gegaan zijn, al hun goud in 1x hebben opgenomen en daar vervolgens mee naar de paardenrace zijn gegaan. Ze hebben alles ingezet op Windows Phone, en tsja, dan maak je het jezelf niet erg makkelijk zolang Windows Phone (nog) niet het snelste paard van stal is.
Jolla, Jolla, Jolla,

Wat niet is kan nog komen........

Ex-Nokia werknemers geven het volgende aan "Omdat Jolla alleen bestaat uit ontwikkelaars van software, hebben medewerkers op Twitter al laten doorschemeren dat een bekende fabrikant van hardware de telefoon gaat maken."

http://tweakers.net/nieuw...-grote-deal-in-china.html

Wellicht dat nokia wel degelijk op meerdere paarden wed, maar het intern niet mag vanwege de MS Deal, maar ze mogen lijkt me altijd wel voor een derde partij hardware leveren. Dat zonder OS geleverd wordt. dat zou nooit een relatie met MS moeten schaden.
Je vergeet Meltemi en S40 :)
Misschien toch ook maar Android-phones gaan maken... Hun hardware is op zich niets mis mee.
Nah hun hardware is in de verste verte niet genoeg om te concureren met Samsung en hTC en LG. Dan moeten ze toch echt aan de quadcores en bakken geheugen en dat voor de prijs waar ze nu WP phones voor maken :)
Ja, maar dat is de inhoud... In de lumia 800 zit ook een qualcomm soc. Ze kunnen net zo goed een dualcore of quad afnemen, net als de concurentie. Maar het gaat D vd V er waarschijnlijk meer om het uiterlijk van de telefoon waar ook ik niets mis mee vind.
Het probleem met android is meer dat daar de trend is je te onderscheiden van de concurrentie door een eigen schil er overheen te leggen.
Al zou een bedrijf zich denk ik nu JUIST onderscheiden door vanilla android te draaien ipv als die extra "functionaliteit"...
An sich, als ze met een singlecore ook alles werkend hebben en het een stuk minder stroom verbruikt, kan het best een goed idee zijn. Specs zijn maar specs, leuk als je niks anders hebt, maar real-life ervaring is beter ;) Het probleem nu is dat men zich qua ervaring in de voet schiet door op Windows te gokken. Win7.X is een geflopt geval, en is straks niet compatible met 8, waardoor je het upgrade-pad (dat bij Android vaak best redelijk is) meteen afsluit. Dat vinden mensen terecht niet fijn.

An sich heeft Nokia nog goede kansen, ze kunnen een solide telefoon bouwen, ze hebben de netwerken om het ding te verkopen, en ze hebben bewezen de integratie met een OS te kunnen regelen. Alleen... dan moet Win 8 wel de grote knaller zijn waar ze op hopen. Is het dat niet, dan gaan ze roemloos ten onder.
Kijk er even de cijfers op na, en je zal zijn dat de upgrades van toestellen de gebruikers WEL koud laten.
Minder dan 10% gebruikt de laatste versie van Android (en dan niet JB!)...

Tweakers linden updates belangrijk. De "gewone man in de straat" wil gewoon een werkend toestel.
nee maar veel mensen die misschien geen android willen en ook geen apple willen, die kiezen dan misschien dan woord windows phone.
Toch jammer aangezien het veel fijner werkt dan android/iOS. De reden dat ik geen iPhone nam was dat mijn eerste indruk niet echt geweldig was en het ook nog eens heel duur was. Android vond ik ook niet echt geweldig eruit zien en fijn werken.
En toen zag ik windows phone 7. Het werkt super intuïtief en snel. Het enige nadeel is de kleine markt (en toekomstige windows phone 8 ) waardoor er weinig apps zijn. Ik zie hier wel verbetering in als meer mensen toch windows phones uit gaan proberen. Het werkt gewoon makkelijker en sneller als android/iOs en dus is het slechts een kwestie van tijd voor meer mensen een overstap maken.

[Reactie gewijzigd door Heilige Kaas op 19 juli 2012 13:50]

Het is en blijft een kwestie van smaak. Wanneer meer mensen een andere smaak hebben zal jou mening nooit representatief zijn voor de echte wereld. Hoe hard je het ook zal schreeuwen niemand zal naar je luisteren. Dit terwijl iedereen zal luisteren wanneer je iets over SGS3 of iPhone4s zegt :) Spijtig maar het is op dit moment de realiteit
Dat heeft niet zo veel te maken met smaak, maar meer door het feit dat veel mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben invloed uitoefenen op anderen. Er wordt zoveel onzin en onwaarheden geroepen op fora en door verkopers over Windows Phone. Ook hier op tweakers zitten er een hoop tussen, die hun eigen geliefde mobiele OS "verdedigen" zonder verder te kijken dan hun neus lang is.

Terwijl als je kijkt naar mensen zoals Steve Wozniac, die echt objectief naar gadgets kijkt, dan zie je vaak veel genuanceerdere opmerkingen en komt Windows Phone er weer veel positiever uit.
En toch blijft het gewoon een feit dat de mening van individuele personen niet boeit.

Het gaat om de massa, je wilt verkopen aan de massa dus je moet voelen wat de massa wilt. Wil je dit veranderen moet je een slimme marketing campagne opzetten die laat zien waarom jij beter bent vergeleken met de concurrentie. Dat heeft Nokia NIET kunnen doen....

Waarom blijft iedereen op tweakers denken dat het beste product (volgens de "geeks") ook het beste product is voor de massa. En waarom blijft iedereen ook denken dat het beste product marktleider moet en zal worden?

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juli 2012 13:17]

Dat heeft niet zo veel te maken met smaak, maar meer door het feit dat veel mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben invloed uitoefenen op anderen
3/4 van de positieve punten gaan over integratie of over bedrijfs omgevingen. Mag ik eens iets zeggen de mensen die mij op t.net altijd proberen te overtuigen over hoe fantastisch WP wel niet is (en dat kan op sommige vlakken wel zijn), ik vind ze immens saai... . In mijn omgeving ken ik er ook zo een paar en dat gaat dan meestal over het argument hoe netjes het allemaal aansluit op exchange (die wij niet gebruiken), etc. En dan nog houden ze geen rekening met het feit dat niet alle bedrijven gebonden zijn aan Microsoft oplossingen.

Ik moet mij dan altijd wat inhouden omdat ik mij dan de bedenking maak van "jezus exchange of wat ? Goeie integratie met sharepoint ? Man jij moet de mooie deernes waarschijnlijk van je afslaan, zo super spannend (verkoops)verhaal".

Maar los daarvan in een tijdperk waar we het meer hebben over "fun" en "gamification" (omdat dit een positieve invloed heeft in ons manier van werken) zijn die zaken allesbehalve een unique selling point. Voor de MS nerd die een warm gevoel krijgt bij het horen van exchange, sharepoint, office en dergelijke misschien wel, maar voor het gros van de normale bevolking ligt dit anders. En newsflash, de groei van bepaalde smartphones is dankzij consumenten... .

Er is ook een markt buiten het bedrijfsleven en daar spelen er nu eenmaal andere motieven mee waar WP niet in uitblinkt. Een goeie stabiele ondersteuning van developers (zeker mbt apps) is ook belangrijk.

En daar stel ik mij de vraag als de grootste markt (Android) al soms de duimen moet leggen t.o.v. iOS, dan vraag ik mij af hoe het moet gaan met een markt van een producent waar de consument veelal hun neus voor ophaalt. Ik krijg als ontwikkelaar van klanten quasi geen vraag over WP, het gaat enkel over iOS en nu meer en meer Android.

En dat laatste is niet iets wat ik uit mijn zak trek, er zijn objectieve studies die jaarlijks gevoerd worden inzake welke merken het meeste vertrouwen bied of hoog scoort. Microsoft is nu niet bepaald de beste leerling van de klas in deze.

Het probleem van Microsoft producten is dat het veelal "by engineers, for engineers" is en dat is in essentie een probleem. Ik ben er redelijk zeker van dat Windows op tablets in de consumenten space (!) hard gaat falen. En de reden is, dat ik net als bij Windows Phone, dezelfde argumentatie zie en hoor. Het gaat zelf niet meer enkel en alleen over exchange maar nu ook al over "Office". Bedoel vergelijk de reclame van een van de marktleiders, bijvoorbeeld Apple of Samsung. Wat krijg je te zien, allemaal leuke en boeiende apps. Wat is het verkoopsargument die ik dan soms hoor bij RT... gratis Office. Ja zeg... .

In die zin snap ik Nokia haar overtuigingen niet. Ik zei het al van in het begin en zeg het vandaag. De keuze voor Microsoft als partner dat gaat uiteindelijk hun doodsteek blijken OF ze moeten resoluut het roer om gaan gooien, al denk ik dat het te laat is.

Trouwens stellen dat op T.NET er geen positieve sfeer bestaat tegenover WP vind ik een gekke opmerking. Het is een van de weinige sites waar zaken zoals Windows Phones, Windows RT en Windows tablets op veel enthousiasme kan rekenen. Bedoel het is met reden waarom Microsoft zo een frequente adverteerder is op deze site en dat is niet omdat het publiek tegen hun gekant is. Anders stond slashdot vol met Microsoft advertenties.

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 19 juli 2012 14:53]

Ik ben een van de vele die rustig aan het wachten is tot er een Nokia met WP8 uitkomt!!

advies aan Nokia... kom bij de release metéén met een nieuwe Nokia op de proppen en blijft niet wachten!!

[Reactie gewijzigd door BUR op 19 juli 2012 13:14]

Hun hardware is op zich niets mis mee.
Alleen heb je om Android enigszins een beetje te laten draaien een quad core CPU nodig. Dus of hun hardware daar dan nog voor geschikt is. Overigens is het een verkeerde veronderstelling die je maakt ... de Lumia verkopen groeien namelijk nog steeds. Zie ook hier: http://www.nu.nl/gadgets/...verkoopt-meer-lumias.html
[...]
Alleen heb je om Android enigszins een beetje te laten draaien een quad core CPU nodig.
Denk je dat echt?
Heb je ooit al een S2 of GN vastgehad? Je stelling raakt dan kant noch wal.
[...]
De Lumia verkopen groeien namelijk nog steeds. Zie ook hier: http://www.nu.nl/gadgets/...verkoopt-meer-lumias.html
We praten over een beursgenoteerd bedrijf. Als jou verkopen stijgen maar de verkopen van de concurrentie stijgen sneller (zie Apple en Samsung) dan ben je gewoon slecht bezig (zie oa RIM)

Al hadden ze het goed gedaan en populair geweest hadden ze per type zeker 3 miljoen stuks kunnen verkopen. Hadden ze echt de glorie van de oude tijden herleeft had je voor het top type zeker 10 miljoen verkopen moeten hebben. Het is toch jammer (ben een Nokia fan maar niet van WP7) dat een Samsung (en binnenkort ook Apple) binnen 2/3 weken meer van 1 type smartphone verkoopt dan Nokia over zijn complete portfolio smartphones

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juli 2012 12:48]

Nokia heeft een groot probleem dat ze geen deal hebben met gigantische providers als in de US de telco's Verizon, Sprint en in China geen deal met China telecom die 3/4 van de chines makrt in handen heeft. Daardoor hebben ze geen vertegenwoordiging bij meer dan de helft van de gebruikers in de twee grootste smartphone markten van de wereld.

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 juli 2012 13:21]

Maar dat is niet HET probleem. Ik reis nog wel eens voor mijn werk en zie op veel plekken Android, iOS en BB maar vrijwel nergens zie ik Nokia's

Alleen de tweakers (mannen vanaf 18 t/m 35) zie ik met dat soort apparaten lopen en laat juist die categorie trend "downers" ipv setters zijn :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 19 juli 2012 13:52]

Off-topic: Ik was vorige maand in China, en dat was zowaar de eerste keer dat ik een paar Lumia's (2 of 3) in het wild gezien heb :)

Maar goed, China is sowieso een rare markt, want het leek wel alsof bijna iedereen (op de paar uitzonderingen na dan) daar een iPhone had. Ik ben bij mensen thuis geweest die met z'n 2'en 3 iPhones hadden, eentje deed dienst als hun huistelefoon :)
Tja, 2 is meer dan 1.

Ze hebben het hier over dat Nokia 1 miljoen meer telefoons heeft weten te verkopen, in 3 maanden tijd. Google doet met Android 1 miljoen activaties per DAG.

Nokia zal op het huidige niveau de Lumnia een jaar of twee moeten doorgaan om gelijk te trekken met de Apple verkopen van een enkel lanceer weekend.

De verschillen schijn gewoon te groot om nog opgewonden te raken. Als ik mijn tijd in een wedstrijd met een sneller renner weet te verdubbelen, dan kom ik nog steeds enkele dagen later binnen.

4de in een 4mans race als je pas binnenkomt als de anderen al met de volgende race zijn begonnen, dat is niet best.
Android toestellen kosten dan ook geen drol.
8)7 Dat is hetzelfde als zeggen Mercedessen zijn goedkoop omdat de A-klasse al begint vanaf 18000¤.
SGS3... Kijk eens hoeveel ze er hebben verkocht...
Een Android draait perfect op "low-end" hardware, vaak ver beneden de WindowsPhone toestellen (e.g. een Galaxy mini op een 600Mhz Armv5).
Vanaf dezelfde processor als een windows phone kan ie al vrij vloeiend werken (vb. de Sony Xperia-reeksen uit 2011, zoals de Arc en de Ray)
Je ziet toch juist dat ze veel meer WP verkopen, daar gaat het dus "goed" mee. Naja, een stijgende lijn. Logisch totale smartphone verkopen afnemen, dat zijn de Meego toestellen. Keuze voor WP moet zich nog gaan vertalen in grote aantallen maar ziet er dus wel positief uit.
Stel dat ze de WP niet hadden uitgebracht, dan hadden ze waarschijnlijk nog minder verkocht, gezien het feit dat de Lumia's een heel groot gedeelte van de verkoop op zich nemen.
De 4 miljoen was veel meer dan analysten verwachten, dus opzich goed nieuws voor Nokia. Bovendien bleef hun cash- reserve op 4 Miljard. De sprong naar Windows Phone 8 toestellen zullen ze dus eenvoudig halen. Echter wordt het wel een Do-Or-Die in 2013.

Q3 is puur op bestaande produkten varen; produkten waarvan met weet dat er geen update naar WP8 komt. Ik verwacht zelf ook een veel slechter Q3..

Samengevat : Slecht nieuws, maar veel beter dan verwacht. Ben erg benieuwd naar hun nieuwe Lumia lijn!
Belangrijker om te weten is dat hun cashreserve volgend jaar op is (= Do-Or-Die). Zolang kunnen ze er nog op teren.

Ook vind ik dat je weinig van de Lumnia hoort qua reclame, mss. niet echt positief om consumenten je product te laten kennen en deels omdat ze teren op de cashreserves.

Het enigste dat je van hen hoort is geflame vs. andere mobile OS'en en dat stoort alleen maar liefhebbers van dat OS, maar wordt niet gehoord door de normale consument.

Ik ben wel curieus over hoe ze het gaan aanpakken, ik vermoed WP8 met de Karl Zeiss lens (42 MP als ik me niet vergis) en veel commotie daaromtrent.

Echter heeft hun huidige CEO nog niet veel goeds gedaan voor Nokia. Mogelijks komt Microsoft binnenkort hen redden en dan zullen ze mogelijks van strategie veranderen, wetende wat de tablet van MS betekende voor de consument (leek een geweldig product overigens) en laten ze alle huidige partners in de steek, een radicale beslissing, maar als je Nokia opkoopt en je erdoor wilt slaan, dan heb je niet veel keus...

Het enigste wat ze moeten ontwikkelen is:
  • Smartphone: Goedkope (veel)
  • Smartphone: Topper (1-2 modellen)
  • Tablet: Goedkope (idem)
  • Tablet: Topper (idem)
En dit koppelen aan multimedia en games.

Als ze partners willen houden moeten ze WP toestellen exclusiever maken in het topsegment, mede door hardere voorwaarden (innovatievere design van de toestellen) en alleen maar innovatievere gsm's toelaten, die goed zijn qua bouw in het topsegment.
Zodanig zal het nog +/- 1 jaar duren tegen dat ze concurrentie hebben van andere concurrenten (vs Nokia).

Ook koppeling met standaarden out-of-the-box laten werken (DLNA, ...) zou al heel wat opleveren en NFC verplicht maken (of NFC stickers meeleveren), toekomstgericht noemen ze zoiets.

Hardwarepartners kunnen dan accessoires maken die perfect met WP werken en WP zoveel mogelijk te koppelen aan autotoestellen, .. zonder dat fabrikanten moeten meewerken (al zou het leuker zijn van wel natuurlijk). Iets verder ontwikkelen op wat ze deden en commercialiseren zou mogelijks al aanspreken: zie: Project Detroit .

[Reactie gewijzigd door NicoJuicy op 19 juli 2012 13:06]

Nouja Nokia zijn nieuwe OS begind toch wel een beetje populair te worden. Ik laatst een paar videoclips en daar liepen ze met een Win7 phone rond. Zulke dingen valt mij dan wel op als goede reclame.
Er was tijdens de launch van de lumia 800 genoeg reclame. Voor de 900 die nu eindelijk verkrijgbaar is zal ook wel weer komen, maar ik gok dat ze vooral met WP8 willen gaan knallen omdat ze daar qua hardware mee kunnen komen met de concurrentie (niet dat het echt nodig is voor wp8, maar de consument en vooral de tweakers geilen daarop.

Daarnaast zie je op internet ook vaker reclame en heb ik op tv ook al een aantal reclames gezien. Bushokjes staan ook vaak met Nokia reclame en (veel beter:) staan inmiddels de telefoonzaken vol met reclame.

In de USA is het al een stuk meer. Stations, tvreclames, time-square e.d. zie je allemaal vol staan met reclame of pers-evenementen. In Nederland had je alleen een presentatie bij coolblue, maar verder niets. Gok dat dat ook nog wel zal komen. Ze kunnen in ieder geval meeliften op de presentatie en reclames van windows 8, dus dat is mooi.

En mochten ze echt geld nodig hebben dan kunnen ze mogelijk ook nog bij MS aankloppen, want die hebben Nokia gewoon nodig voor WP8. Het is een bekende naam bij veel mensen, dus dat helpt enorm.

Ik zou er overigens niet van staan te kijken als Nokia binnen een paar jaar wordt overgenomen door MS.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 19 juli 2012 16:30]

Tja, dat was te verwachten. Alleen gokken op Windows phone en de rest langzaam uitfaseren...
Vorig jaar verwachtte ze dat het ook beter zou gaan omdat ze dan met windows mobile 7 zouden komen. Nu gaat het weer slecht en verwachten ze dat het weer aan het einde van het jaar beter gaat worden omdat dan windows 8 komt. Alweer een laatste hoop en het niet meer zelf in de hand hebben van de situatie. Zouden de aandeel houders dit nog pikken?
Ik hoop echt, dat Nokia en Microsoft gaan slagen. De timing van Windows 8 is voor Nokia lastig. Ik verwacht echter wel, dat, mits goed gepresenteerd, er een flinke boost uit de gelijktijdige introductie van alle Windows 8 varianten komt voor de mobiele en tablet markt. Ik vind de Metro interface verfrissend en de Nokia Lumia's (met name de 800) er goed tot zeer goed uitzien. Voor de aanschag van een tablet wacht ik dit in ieder geval af. Een sterke derde speler op de mobiele markt kan elke consument eigenlijk alleen maar toejuichen. Niemand kan dan op zijn lauweren rusten...
Het wordt tijd dat ze weer met een simpele 8800 serie uitkomen. :)
1 2 3 ... 6

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013