Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 29, views: 10.549 •

Rich Vogel, die als executive producer aan het hoofd stond van het team dat bij BioWare Austin de mmog Star Wars: The Old Republic maakte, heeft het bedrijf verlaten. Er gaan al langer geruchten dat er ontslagen gaan vallen bij de studio.

Volgens website Gamasutra is Rich Vogel niet langer in dienst van BioWare Austin. Vogel was executive producer van Star Wars: The Old Republic en drukte daarmee een groot stempel op de ontwikkeling van de mmog. BioWare noch eigenaar Electronic Arts wil echter het vertrek van de topman bevestigen. Het vertrek van Vogel komt in een periode waarin veel geruchten de ronde doen over een op handen zijnde ontslagronde bij BioWare Austin. Electronic Arts wil echter ook de verhalen over ontslagen niet bevestigen.

Star Wars: The Old Republic verscheen in december op de markt. Na aanvankelijk succes liep de belangstelling voor de mmog vanaf februari terug, toen de speeltijd die bij aanschaf van de game geleverd werd, verlopen was. Ontwikkelaar BioWare maakte daarna kenbaar te overwegen om de game helemaal gratis speelbaar te maken, een weg die meer mmog's waarvoor in eerste instantie een abonnement nodig was, zijn gegaan. Of SW-TOR gratis speelbaar wordt, is echter een beslissing die in handen ligt van EA en niet van BioWare.

Star Wars: The Old Republic

Reacties (29)

Als je een spel van honderden miljoenen maakt, kan het lang duren voordat je winst maakt.
Vooral als het spel zo'n beetje dood is momenteel en ze hun geld blijven verspillen aan CGI trailers. Dat krijg je, als je WoW kloont, en de subscription MMO is sowieso dood.
Vooral als het spel zo'n beetje dood is momenteel en ze hun geld blijven verspillen aan CGI trailers. Dat krijg je, als je WoW kloont, en de subscription MMO is sowieso dood.
Gezien het succes van WoW is dat laatste zeker niet waar. Ik denk dat het overgrote deel van de MMO gamers graag een abonnement betaald als daar een kwalitatief goed spel tegenover staat met goede support en een sterk design team. En dat zijn nou net de 3 punten die missen bij SWTOR. Het was een leuke ervaring om max level te bereiken en de hoogste PVP rank maar het one-shotten van alle PVE content was waardeloos.

Daarnaast hadden ze blijkbaar niets geleerd van WOW met betrekking tot het verkrijgen van items gebaseerd op RNG en heeft het te lang geduurd voordat same faction PVP beschikbaar was. De meeste serieuze spelers waren toen al weg. Tenslotte hebben ze dezelfde problemen als WOW qua class balance, dit is iets waar een nieuwe MMO die succesvol wil zijn echt harder aan moet werken. Geen half jaarlijkse patches met wat kleine wijzigingen maar gewoon wekelijkse builds die enkel balance adresseren.
Nu moet ik wel zeggen, dat character balance in elke MMORPG problematisch is. Het hoort een beetje bij het genre, omdat skills en gear combinaties enorm veel variabelen opleveren. Spelers zijn enorm vindingrijk in het maken van de ultieme cookiecutter. En je kunt slechts door heel goed te monitoren en te luisteren naar de community dit sturen.

En dagelijkse/wekelijkse updates uitvoeren lijkt me ook heel lastig, om de doodeenvoudige reden dat je daarmee ook weer klanten afschrikt. Als ik bijvoorbeeld heel veel tijd heb gestoken om ergens sterk in te worden, en de volgende dag wordt dat generfed, dan zakt de moed me ook in de schoenen. Kortom, spelers gaan het aanpassen van hun skills en items uitstellen totdat ze zekerheid hebben over de te varen koers. Daarnaast zijn dat soort patches ook weer foutgevoelig, want dagelijkse of wekelijkse patches moeten ook getest worden en ik vraag me af of men dit degelijk testen kan in zo'n kort tijdsbestek.
Gezien het succes van WoW is dat laatste zeker niet waar.
Ik denk dat de terugloop van het aantal wow-abonnees over de afgelopen paar jaar eerder een bewijs voor zijn stelling is, dan tegen. Ja, het zijn er momenteel nog 10 miljoen, maar nog niet zo heel lang geleden schermde Blizzard met het feit dat ze 15 miljoen spelers had.
Ja, het is nog steeds bij verre de grootste MMO, maar je kan moeilijk ontkennen dat de markt kennelijk toe is aan wat nieuws.
Denk eerder dat die mensen het spel gewoon bored zijn na 10 jaar. Niet omdat ze een probleem hebben met dat kleine bedrag per maand.
WoW subscribers nemen gigantisch snel af, en noem eens een succesvolle subscription MMO van de laatste paar jaar. Met het succes van free to play daarbij durf ik te stellen dat subscription gewoon dood is.

EA wilde met SWTOR bewijzen dat dat niet zo was, en ze zijn gefaald. Als wanneer deze game F2P gaat zal het ook weer nieuw leven ingeblazen worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 18 juli 2012 13:16]

Wow subs nemen echter niet af omdat het een subscription model is maar vanwege verzadiging/inhoudelijke issues.

Een MMO met goede content voor zowel pve als pvp, een goede flexibele interface (heel belangrijk) en geen pay2win zal zeker kunnen concurreren op die markt: er zijn echter nauwelijks van dergelijke mmo's, praktisch alle mmo's zijn pvp met wat incidenteel aanwezig pve-endgame en nog belangrijker: ze komen in beta stage op de markt.
subscription MMO is echt niet dood, het is alleen niet mogelijk voor alle MMO's om dat model levensvatbaar te maken (dit heeft een directe relatie met kwaliteit/content etc)
Dat kan best, maar dan moet dat op zijn minst gepland zijn. Overigens wordt de hoogste marge meestal behaald in de eertse paar weken; daarna zakt de prijs van games vaak al. De maker moet dus zo goed mogelijk zien te profiteren van deze relatief korte periode.
In het geval van zo'n abonnements-games rekent de producent er in het bussinesplan ook op dat de gamers gemiddeld een bepaalde hoeveelheid 'tijd' bijkopen, als dat niet het geval blijkt, kan het managemnt moeilijk staande houden dat het spel een groot succes is... wat wellicht ook zo zijn impact heeft op investeringen!
Het lijkt ook een teken aan de wand dat gamers blijkbaar niet wilden bijbetalen nadat hun inbegrepen tijd op was... zooo goed zal het spel dan toch niet geweest zijn?
jah, NU is het spel pas enigsinds af en 6 maanden na release is dat wat laat helaas. Dit was nou echt een MMO die niet zo hard op zijn bek hoefde te gaan als gebeurd is als ze nog even hadden gewacht tot de content die ze nu af hebben ook beschikbaar was.
Het is best een prachtige game, hij heeft alleen zijn kinderziektes en meer van dit soort kleine "dingetjes".

Ik denk dat in de loop van der tijd, als ze er nog wat tijd en geld in stoppen, dat ze nog flink grote player base kunnen opbouwen. De IP is hartstikke cool en de gameplay is best goed.
Ik weet niet of dat helemaal waar is.

Swtor was niet alleen een gebrek aan content, maar de hele structuur van de game was niet goed. Er was bijna geen reden om het spel te spelen. Er viel werkelijk niks meer te behalen dan betere gear.

De pvp was afschuwelijk en compleet eentonig, de werelden voelde leeg, er werd een scheiding gecreŽerd tussen lvl60 en alles wat lager was.

Ik heb nooit het gevoel gehad dat we een oorlog aan het vechten waren, zoals dat bij warhammer wel meteen dat gevoel gaf.

Begrijp me niet verkeerd, SWTOR is niet een heel slecht spel, het doet veel, maar het blinkt nergens uit, ik denk dat mensen meer reden hebben om WoW te spelen dan weer een clone als SWTOR.
Hoewel ik het met je eens ben dat als ze even hadden gewacht met de release to nu. Dat had het spel meer feature´s gehad en hopelijk veel minder bugs, dan erin zaten met de lancering.

Het neemt niet weg dat BW niet heeft gedaan wat het had kunnen doen voor de 300 of zo miljoen die ze hadden voor het spel.
Er waren gewoon te veel bugs de Engine achter het spel was slecht gekozen, of de implementatie van die Engine was erg slecht gedaan. Het kon nog niet eens meer dan 16 mensen in de zelfde locatie aan. Wat zeer duidelijk was in Ilum wat een powerpoint presenatie was met een cijferige frames per second.

Daarnaast het idee dat dit spel een subscription moest hebben vind ik een verkeerde beslissing van BW/EA vooral als je een tijdje geleden ook weer hoort hoe veel beter F2P MMO's draaien vergeleken met Subscription based.

Her argument hoger op van Sorcerer dat als je kijkt naar WoW het makkelijk mogelijk moet zijn een Sub based MMO te maken.
Is ook erg kortzichtig, wow werd uitgebracht in een tijd toen het nog nodig was voor server kosten.
Tegenwoordig zijn die zo laag geworden dat het al lang geen argument meer is voor Subscription based MMO's.
Daarnaast het andere argument was altijd dat F2P games altijd Pay to Win games moeten zijn, en dat is ook al lang niet meer het geval. Kijk naar GW2 kijk naar al de andere MMO's dat F2P zijn geworden. Of naar al de recentelijke games die zijn uitgebracht die ook F2P zijn.

Simpelweg de tijd van Sub Based MMO's is aan het verdwijnen en om nog enige kans te maken tegen de "powerhouse" dat WoW is moet je haast wel F2P gaan. Of heel regelmatig je game updaten zoals Rift doet.

Een zin die goed beschrijft hoe de moderen MMORPG market werkt is:
http://www.youtube.com/wa...=player_detailpage#t=107s

Een nieuwe MMORPG is bijna gekke werk. De kans op succes is zo klein, dat hebben de afgelopen 5 jaar wel pijnlijk duidelijk gemaakt. En de kosten voor een MMORPG zijn idioot hoog.

Daarnaast ik denk dat het duidelijk is hoe slecht het op dit moment gaat met SW:TOR als je kijkt naar wat er de afgelopen twee maanden is gebeurt.

- 200 medewerkers ontslagen
- De belangrijkste community manager is weg gegaan
- De lead combat designer is weg gegaan
- En nu de executive producer

Daarnaast zijn er ook nog eens rumors dat deze persoon is weg gegaan voor de volgende ontslag ronde die vandaag of de komende week zou gebeuren.
EA zal wel richting f2p gaan, maar ik ben bang met een kompleet uitmelk-store. Ze hebben nu ook nog Secret World, die vooralsnog iets succesvollere launch heeft gekregen (al moet die nog naar de 2e maand gaan).

Het zat ze natuurlijk ook niet helemaal mee qua concurrentie, zet je een trinity-MMO op dan weet je dat de concurrentie bezig blijft, maar precies in die periode ging Aion f2p, Rift kwam weer met een comeback, WoW bleef natuurlijk volle kracht doorgaan, directe concurrenten waar veel mensen heen (terug) zijn gegaan.

Gok dat f2p wel weer wat boost kan geven aan de game, maar zonder ook binnen de game wat dingen op de schop te gooien, zie ik weinig wat de game weer succes kan geven. Met alleen f2p maken van een game kom je er lang niet altijd, meeste p2p->f2p hebben ook behoorlijk wat ingame op de schop gegooid.
Er valt weinig eer aan SWTOR te behalen. f2p of niet, met GW2 op komst is er straks helemaal niemand meer te bekennen op de Imperial Fleet. Gesproken dialogen waren best aardig. Maar weekly quests die niet updaten en een heel slecht pvp systeem waren voor mij de druppel.
Beetje jammer dit allemaal.. Heb hem zelf ook gespeeld, maar de houdbaarheidsdatum was snel verstreken (naar 1 maand bij mezelf..)

" Ontwikkelaar BioWare maakte daarna kenbaar te overwegen om de game helemaal gratis speelbaar te maken "
zucht, als ze daar nou is mee beginnen. En dan gaan kijken naar betaalde content.. scheelt volgens mij een hoop in spelers.
Voor elke bug dat ze er bij een patch uithalen, komen er 2 voor terug(summon companion bug in instances en zones). Dat is het probleem. Er zitten bugs zoals de weapon bug die er al sinds de launch inzitten.
De TORtannic was inderdaad een groot falen, niet zo zeer om dat er geen markt voor is maar omdat het ook gewoon een buggy spel was wat niet eens kan concurreren met oudere spellen als WoW.
15 euro in de maand of gratis. Waarom nooit een tussenweg?

Ik had best voor ~§5 / maand mijn abonnement willen aanhouden ook al speelde ik wat minder.

Er was namelijk nog voldoende te ontdekken in de story line van alle characters.
Simpel, kosten van transactie.

In nederland mag je blij zijn met iDeal die tussen de 35 en 45 euro cent per transactie kost met zeer lage extra kosten. Echt maar een paar tientjes per jaar en geen charge backs.

Met credit cards (Engels sprekende wereld) zijn credit cards zeer duur, lidmaatschap, transactie kosten, safety depostits EN enorme charge backs. Als je veel geluk heb, 20 euro. Dus licht iemand de boel op en maakt de betaling ongedaan? Dan ben je 20 harde euro's kwijt, kosten van administratie niet meegerekent.

Nou zal EA best goed afspraken hebben, maar CC leent zich gewoon niet voor kleine bedragen. Niet voor de klant en niet voor het bedrijf.
Maar dan betaal je toch gewoon voor x maanden per keer? Die 13 euro kan nu ook, dus dan kan het best 15 voor 2/3 maanden. Dat doe ik nu ook met timecards.
Of betalen per gespeeld uur oid.

Al kan ik begrijpen dat zoiets niet altijd even goed uitpakt voor de consument (vergeet je uit te loggen loopt de tikker gewoon door).

Aan de andere kant, het is nu ~15 per maand, al zou je maar 25 dagen per maand tellen kost je een hele dag online 60 cent ofzo.. paar cent per uur.

Natuurlijk kunnen ze er dan voor kiezen dat het 1 euro per uur wordt. Of alsnog per maand een vast bedrag betalen, maar een systeem van betaal x per maand en je kan y uur spelen lijkt me ook prima, speel je meer betaal je meer. Haal je de y uur niet, dan of jammer maar helaas of het gaat mee naar de volgende maand.

[Reactie gewijzigd door Amorac op 18 juli 2012 18:31]

Het grootste aandeel gebruikers in SW:TOR waren ex-wow veteranen die wel toe waren aan wat anders. En als je ze dan ook nog lokt door een aantal 'ergernissen' in wow te verhelpen dan ben je helemaal binnen.

Maar als uiteindelijk blijkt dat het spel veel bugs (en niet alleen kleine, maar echt belemmerende bugs) bevat omdat het gehaast op de markt gezet is en veel features waar al die ex-wow spelers aan gewend waren mist dan is het snel afgelopen met je bestaansrecht.
Waarom rollen er geen koppen bij EA? Zij zijn de bron van alle ellende. Dit is dus de werkwijze van EA zoals ze wel vaker hebben laten zien. Ze gebruiken een goed, degelijk bedrijf als stokpaardje voor de ontwikkeling maar zij maken alle grote beslissingen zelf (zoals de release datum). En wanneer het slecht gaat wijzen ze de vinger naar Bioware (of het bedrijf dat als stokpaardje gebruikt wordt). Nu is het zelfs zo erg dat er ontslagen vallen, terwijl Bioware op geen enkele manier schuldig bevonden kan worden. Treurig.
Behalve dan dat BioWare (of in ieder geval de twee "dokters") zich verkocht heeft aan EA, en EA dus in haar recht staat om deze stappen te ondernemen.

Neemt niet weg dat ik het eens ben met je dat EA ondertussen alle drie de franchises voor mij volledig onaantrekkelijk gemaakt heeft (Dragon Age 2 was een drama, SWTOR gestopt na mijn gratis maand en ME3 was wel tof maar een duidelijke console port (zelfde als ME2) en veel te veel FPS/TPS richting op gegaan (om nog maar niet te spreken over het einde).

Zeer jammer, vooral aangezien Blizzard ook al richting Activision is gegaan en StarCraft 2 mij niet kon boeien na de SP en WoW niet voor mij is.

Tel daarbij op dat Skyrim in mijn ogen een slechte kloon van Oblivion is (vooral het RP gedeelte viel zwaar tegen na het spelen van ME3) en ik vraag me af of ik gewoon te oud ben geworden voor games. Spijtig, heb me altijd kostelijk kunnen vermaken met video games wanneer ik er tijd voor had.
Dat EA beslist op oa de deadlines lijkt me toch niets meer dan logisch aangezien dat EA diegene is die in Bioware geld heeft geÔnvesteerd, en het is ook vanzelfsprekend dat ze de ontwikkeling van een spel zo kort mogelijk wilt maken om zo de onnodige kosten te beperken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013