Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 80, views: 15.607 •

Microsoft heeft enkele details vrijgegeven van Office voor mobiele apparaten. Windows Phone 8 zal een nieuwe versie van Office meekrijgen, waarbij gebruikers op de telefoon kunnen doorgaan waar ze op de desktop gebleven waren.

Via Microsofts webopslagdienst SkyDrive in Windows Phone 8 worden niet alleen documenten gesynchroniseerd, maar de software onthoudt ook waar de gebruiker was gebleven. Office krijgt verder een nieuwe interface in Windows Phone 8, al zijn de details daarvan niet duidelijk. Daarnaast komen er web-apps, die ook op andere mobiele apparaten werken.

Microsoft kondigde enkele features van Windows Phone 8 in juni aan, maar veel andere features zijn nog niet onthuld; dat gebeurt pas als de release dichterbij komt. Volgens geruchten wordt Windows Phone 8 samen met Windows 8 geïntroduceerd, in de laatste week van oktober. Enkele van de nieuwe features zijn ondersteuning voor multicore-processors, 720p-schermen en micro-sdhc-kaarten. Het startscherm is vernieuwd, turn-by-turn-navigatie en Skype zijn ingebouwd, en er komt een ingebouwde mobiele portemonnee die werkt via nfc.

Onder de motorkap zijn de wijzigingen nog groter. In plaats van op de Windows CE-kernel is Windows Phone 8 gebaseerd op de Windows-kernel. Daarnaast deelt het veel andere elementen, zoals de multimedia-engine met Windows 8. Ook komt er ondersteuning voor native code voor apps en DirectX voor games.

Microsoft onthulde maandagavond een nieuwe versie van Office, waarin onder meer een nieuwe interface en nieuwe synchronisatiemogelijkheden te vinden zijn. Ook zijn Yammer en Skype in Office geïntegreerd.

Office op Windows Phone 8

Reacties (80)

Dat is best wel handig, dit zorgt ervoor dat ik niet meer Google Docs hoef te gebruiken om alles te synchroniseren! Verder heb ik nooit Skydrive gebruikt op mijn Windows Phone en weet ook niet of dat te vergelijken is met deze variant van sync?

Het lijkt mij vrij waarschijnlijk dat je je e-mail adres moet koppelen aan je MSWord-ID om er gebruik van te maken.

Nu is de vraag dus voor Windows Phone gebruikers op dit moment:
"Werkt dit ook op Windows Phone 7.8?"

[Reactie gewijzigd door Zerfox op 18 juli 2012 10:55]

Microsoft zal voor alle Windows producten één account gebruiken. Dat is je Microsoft Account. Je gebruikt hiervoor dus je oude Live-id. Je kunt in Windows 8 met je Account inloggen en daar kun je ook je instellingen in opslaan en meenemen. Dev's kunnen ook je skydrive gebruiken om saves op te slaan waardoor je altijd je gegevens bij je hebt.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 juli 2012 10:57]

Lol, wat een naief persoon ben jij!

Denk je dat Google dit allemaal gratis doet omdat ze jou aardig vinden? Welke keuze je ook maakt iedereen wil geld aan je verdienen. Dat heeft helemaal niets met opensource of wat voor licentieregeling te maken (RedHat doet dat bijvoorbeeld ook goed). Ze hengelen je binnen met gratis functies en als je iets meer wil wat buiten het standaard pakket valt (of nog erger: ondersteuning) dan betaal je direct!

Wat google betreft valt die vrijheid van jou nogal tegen:
http://www.brianmadden.co...e-is-really-far-away.aspx

When you first install the Google Drive agent on your computer, it's automatically populated with all of your existing Google documents and spreadsheets. Well.. you think it's being populated with all those files until you notice that they're all less than 1k in size. It turns out that they're just links to the existing Google Docs web-based office products. I was thinking/hoping these would be actual document files that I could edit with full local Office apps, but that's not the case. If I'm offline, I don't have access to these files any better than the existing Google Docs offline Chrome plug-in (since they're just links). So actually I'm not entirely sure what the point is of putting all those "files" in my local Google Drive?

Met skydrive kan ik ten minste nog beslissen in welk programma ik de documenten open (lees: openoffice).

Waar de "kies open source" snap ik helemaal niet? Zijn er opensource cloud opslag opties?

[Reactie gewijzigd door dycell op 18 juli 2012 20:49]

Google Docs vind ik heerlijk, het laat mij volkomen vrij. Ik kan er online mee samenwerken en ik kan met Google drive ook documenten die ik off-line maak mee laten synchroniseren. En ik kan samenwerken met iedereen in de wereld. Dat is openheid, dat is vrijheid en dat is filosofie die MS gewoon niet wil ondersteunen.
Dat doet Office Live ook allemaal, het laat je vrij, syncroniseerd al je bestanden en bestanden die je online maakt kan je ook offline bewerken, iets dat bij Google niet het geval is daar krijg je leuk wat links naar de webpagina om ze te bewerken...
Ja want bij Google ben je echt vrij, en Google gebruikt natuurlijk enkel open standaarden.
Bij Google ben jij het product. Dat iemand uberhaupt data aan Google toevertrouwd is al een teken van onbenulligheid. Lees anders de TOS eens goed door..

Waar betaald Google dit toch allemaal van zou iemand met gezond verstand denken, als je het antwoord weet komt je verhaal ongeloofwaardig over en lijkt het erop alsof je betaald wordt om deze onzin te verkopen.

Trouwens niet alles wat google "produceert" is open source, het meeste van de "phone home" zaken zijn closed source.

En natuurlijk os het gebruik van Microsoft's cloud volledig, maar dan ook volledig facultatief, als ik op mijn wp7 telefoon besluit dat word bestand lokaal op te slaan, dan kan dat, net zoals dat ook op de pc kan met Office 2013.
Als je een Windows Phone hebt zou ik zeker gebruik maken van SkyDrive als ik jou was. Ook vanuit Office 2010 kun je dan syncen, al gaat het nog niet echt gemakkelijk zoals in Office 2013.
Je moet nu waarschijnlijk je e-mail adres koppelen aan je MSWord-ID om er gebruik van te maken?
Het enig dat je nodig hebt is een Live-account. Je hoef hem, zover ik kan nagaan, niet te koppelen aan de MS Word licentie key.

[Reactie gewijzigd door Xenan op 18 juli 2012 11:00]

Sowieso als je Windows hebt zou ik een Skydrive gebruiken.
Je download de skydrive app en je hebt in je verkenner gewoon gratis een 7 GB map die synchroniseert met je Skydrive zodat je ten alle tijde een deel van je data zowel in de Skydrive als op je computer(s) synchroon kan houden. Als daar dan je office bestanden in staan heb je die ook zowel in de cloud als op alle computer met de Skydrive app direct beschikbaar.

Die Skydrive app is er ook voor OS X waarmee je dus ook een map kunt syncen.

De mobile Skydrive app versie die eenvoudig toegang geeft tot je Skydrive bestanden is er voor Windows Phone, iOs en Android

[Reactie gewijzigd door hAl op 18 juli 2012 11:10]

De mobile Skydrive app versie die eenvoudig toegang geeft tot je Skydrive bestanden is er voor Windows Phone, iOs en Android
Sinds wanneer voor Android? een paar weken geleden waren er nog enkel slecht werkende hobby versies.

Skydrive is leuk, ik heb alleen de optie niet syncen nog niet gevonden (De bestanden enkel in de cloud en niet lokaal)
My bad. Geen officiele android versie

[Reactie gewijzigd door hAl op 18 juli 2012 12:10]

Niet officieel, maar één van de hobbyversies is wel uitstekend gemaakt en wordt wel vanuit MS "ondersteund". Als in MS verwijst je door naar de betreffende app. Ook is 'ie gratis.

https://play.google.com/s...om.bolero.skydrivebrowser
Voor welk OS zoek je dat? Als je Windows Live Mesh gebruikt kun je dat per folder regelen. Bij SkyDrive (clïent) kan dat niet omdat je gehele SkyDrive-map wordt gesynchroniseerd.

Windows Live Mesh maakt gebruik van een gereserveerd gedeelte van SkyDrive.
Zelfs 25 Gb als je al langer een Windows live account had
Even during the demo of Office 2013 yesterday, Microsoft used only our Nokia Lumia 900 device instead of a Windows Phone 8 device.
bron

Dat zie je ook terug in het filmpje op onderstaande pagina:
http://www.microsoft.com/en-us/news/Press/2012/Jul12/07-16OfficePR.aspx
Als het goed is gebruik je zelfs al Skydrive om je foto's op te synchroniseren. Als je een live-id koppelt heb je volgens mij al die sync aanstaan, maar mogelijk moet je die aanzetten.
Je kunt ook naar skydrive.live.com gaan om hem te bekijken, al zijn er ondertussen al wel skydrive applicaties in de wp7 marketplace en is er een skydrive app om op je pc een map te laten synchroniseren.
Een logische evolutie. Hoe is dit momenteel bij de concurrenten? Het zou een serieuse troef betekenen voor de (zakelijke) gebruikers.
Eigenlijk... tsja... net zo. Bij Google Docs tenminste, wat eigenlijk de enige serieuze concurrent is.

Het voordeel van dit, boven Google, is dat dit heel makkelijk secure valt te werken. Ik werk in een bedrijf waar nu vaak nog voor BES/Blackberry en >GEEN< docs gekozen wordt vanwege security wensen. Google kiest vrij bewust (zijn wat uitzonderingen) voor hun eigen ecosysteem, van de Google cloud. Voor consumenten is dit eigenlijk vergelijkbaar met Skydrive, wat hier gebruikt wordt (overigens: een heerlijk systeem).

Voor bedrijven echter is Microsoft een ecosysteem aan het opbouwen wat niet alleen secure is, maar ook "in eigen beheer" is: sharepoint koppelt hier namelijk OOK mee, een soort van privé skydrive voor bedrijven (met nog meer functies, zoals workflows, lists, rapporten, dashboards, etc...). En dan heb je ineens, als MS het goed aanpakt (met mobiele bitlocker en een hoop andere initiatieven die ze aan het doen zijn), een tweede secure platorm!
Dat zal vooral in 2013 naar voren komen. De combinatie van alle MS diensten zorgt ervoor dat straks makkelijk in beheer is. Op deze manier overtuig je bedrijven heel makkelijk om te gaan voor een Microsoft ecosysteem. Verder heb je straks met Windows Phone 8 een corporate app-store waarin bedrijven hun eigen apps kunnen aanbieden voor medewerkers. Dat is toch wel een hogere level van security en controle.

[Reactie gewijzigd door Relief2009 op 18 juli 2012 11:04]

En dit was eigenlijk het main selling point van BlackBerry op dit moment om de zakelijke gebruiker aan te trekken.
Maar het lijkt er nu op dat Microsoft als één van de eerste grote ontwikkelaars van een mobiel platform hiermee BlackBerry evenaart/voorbijstreeft op gebied van beveiliging.

Dit zal RIM mogelijk sterke concurrentie kunnen opleveren op de zakelijke markt die meer oog hebben voor veiligheid en functionaliteit i.p.v. gadgets en apps.

[Reactie gewijzigd door redstorm op 18 juli 2012 11:09]

Op dit moment is BlackBerry OS bij mijn weten, naast wat clunky oplossingen die meestal een antieke Windows CE kernel hebben na, de enige die de Engelse IL3 clearance heeft. Alles wat met de overheid, en als "monkey see, monkey do" ook veilig moet zijn (banken nemen dat voor het gemak ook maar over), moet dus Blackberry zijn. En dat is gelijk de enige reden dat je ze hier veel ziet... niemand is er echt gelukkig mee.

Microsoft heeft met Bitlocker laatst al een AIVD certificaat in de wacht gesleept, en Nederland is (vreemd genoeg) wel enigszins toonaangevend in IT-security. Als de UK het "ecosysteem" Windows Phone 8 + Windows desktops (die al vrij geaccepteerd zijn, alleen vaak met symantec/PGP encryption + RSA keys) accepteert, dan zijn er een paar bedrijven die een probleem hebben, mogelijk.

Leuk artikel: http://news.techworld.com...roval-from-uk-government/

Vooral de NHS is een ERG grote. Ben overigens benieuwd persoonlijk naar een IL6 appliance, hoogste wat ik gezien heb (ben buitenlander in Engeland, ben dus niet secure-clearable de komende jaren) is een IL4 implementatie van een vaste werkplek die op z'n zachts gezegd nogal omslachtig is.

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 18 juli 2012 12:11]

Toch heb ik van veiligheidsexperts begrepen dat het wat betreft veiligheid nogal wat op en aanmerkingen zijn:
  • Wachtwoord policies van de cloud komen niet overeen met die van sharepoint
  • inzage en veiligheid van gegevens (wie garandeert dat er niemand in de gegevens gaat neuzen)
  • hoe zijn de systemen dichtgetimmerd. Het draait immers in een cloud waardoor de scheiding gebeurd door software regels (en dus kwetsbaar is).
Op al deze punten schoot Microsoft afgelopen jaar te kort. Wachtwoord policies waren in de cloud veel minder streng dan in de sharepoint en dat is dus onacceptabel. De overige 2 punten geldt momenteel voor elke cloud.

Conclusie:
Een bedrijf met gevoelige informatie kan dus beter maar geen gebruik maken van cloud omgevingen.

[Reactie gewijzigd door Floor op 18 juli 2012 12:40]

Inderdaad, en voor dit soort bedrijven, zoals ik al zei, zal de MS Cloud er dus niet in staan, maar zal SharePoint, het hele MS Ecosysteem, deze taak overnemen.
Google Docs is geen desktop applicatie.

Er is geen serieuze concurrent die op zowel mobiel als desktop een native applicatie is, en ook nog es kan syncen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 18 juli 2012 12:52]

Apple met Pages op OS X, en alle iOS apparaten? Synchroniseren met elkaar d.m.v. iCloud. Zier hier voor meer info.
Ook niet, omdat het niet draait op het meestgebruikte desktop-OS... Dat lijkt me wel een voorwaarde voor grootschalig gebruik. Dat heeft MS bijna opgelost: het draait op Windows en OSX, nu alleen Linux nog. LibreOffice heeft dit probleem niet, dat draait op bijna alles, maar kent geen mobile-optimized versies en dus ook geen syncing daarmee.
Kan iemand dat "secure werken" ook een keer concreter maken?

Ik weet niet of documenten in Google docs encrypted zijn, maar de verbinding in ieder geval wel. Verder uiteraard de klassieke password beveiliging. Wat is er concreet zo fundamenteel anders aan het Microsoft systeem dat dat wel secure is?
Apple ecosysteem heeft dit ook al sinds iCloud. Apple gaat alleen een stuk verder door fatsoenlijke APIs aan te bieden. Zo kan iedere document app een opt-in doen voor iCloud. Verder zit het ook in Core Data. Dit houdt in dat een Mac app en een iOS app in sync blijven door bijvoorbeeld een onderliggende sqlite db voor de data. Core Data faciliteert dat alleen de transacties op de db naar de cloud gaan, ipv iedere keer een nieuwe versie van het databestand.

Bovendien zijn iOS apparaten uitstekend te beheren met OS X server. Voor 1000 euro heb je een Mac mini server, dus dat zijn de kosten niet voor bedrijf.
Het punt echter is, dat er geen "grote" kantoor implementatie is voor Apple: het is eigenlijk alleen voor consumenten en kleine bedrijfjes echt boeiend. Grote bedrijven die voor Macs gaan, zullen erg snel gebruik gaan maken van SharePoint, en het hele Microsoft ecosysteem, wat bijna-perfect werkt onder MacOS. Uiteraard een stuk minder onder iOS, maar zelfs dan heb je een mobiele website tenzij het echt vertrouwelijk moet zijn. iPhones/iPads vallen binnen security-land eigenlijk onder de categorie "meest onveilige wat er maar is" doordat er compleet geen controle op valt uit te oefenen of dat je het tot op zekere hoogte helemaal niet los kunt koppelen van het Apple Ecosysteem: zelfs voor je corporate apps zul je op een zekere manier met iTunes/Apple's systemen moeten werken.

Apple zou dit kunnen verbeteren door hun systemen groter te maken, en een product uit te brengen á la office365/sharepoint wat ook zelf te hosten valt, en wat bestaande ldap/AD systemen kan gebruiken. Op die manier zullen ze misschien voet aan grond kunnen krijgen in kantoor-land. Maar dat hoeven ze niet, eigenlijk, want ze doen het redelijk in unsecure-consumenten land. Binnen de UK-overheid (wat een klant is van mijn werkgever) of projecten daar binnen moet je het echter niet FLIKKEN om ook maar iets op een iOS device neer te zetten.

BYOD werken we wel aan, maar dan bij voorkeur BYOD devices die gepartitioneerd kunnen worden (corporate sandbox) of IL3-certified devices.
iPhones/iPads vallen binnen security-land eigenlijk onder de categorie "meest onveilige wat er maar is" doordat er compleet geen controle op valt uit te oefenen
Sorry, maar dat is onzin. je kunt bedrijf-wijd gewoon policies uitrollen. En ieder iOS device dat gekoppeld is via zo'n profiel kun je nieuwe settings pushen over de air, en zelfs remote wipen. Dat zit standaard in OS X Server ingebakken, al sinds 10.6.

Dus ja, je moet er wel een Mac mini server voor aanschaffen. Maar dat lijkt me niet snel een issue. Vooral niet omdat je datzelfde systeem OOK kunt gebruiken om hetzelfde geintje uit te halen met de Mac's.
of dat je het tot op zekere hoogte helemaal niet los kunt koppelen van het Apple Ecosysteem: zelfs voor je corporate apps zul je op een zekere manier met iTunes/Apple's systemen moeten werken.
Sorry, maar dat is klinklare onzin. Als jij een Enterprise development account neemt bij Apple kun je zelf je interne applicaties ontwikkelen, bouwen EN distribueren zonder dat Apple er nog maar 1 seconde tussen zit of zich er mee bemoeit.
Jij kan het allemaal wel onzin vinden, maar de realiteit is 't toch echt met Umbrah eens en niet met jou. Je kunt dromen wat je wilt, maar je zit toch echt wel vast aan veel beperkingen die vanuit Apple komen. Ook met een enterprise development account. Dat komt vooral omdat er gewoonweg veel van iOS/osX is wat je simpelweg niet aan kunt passen omdat het zo gesloten gemaakt is door Apple.

Je kunt met apple veel basale dingen goed uitrollen, maar zodra je wat meer eisen gaat stellen aan je hardware en omgevingen, dan kan apple niets anders dan voor problemen zorgen. In theorie klinkt het apple spul wel redelijk, in de praktijk is het ziek duur en extreem beperkt, zeker als je naar high-end toepassingen kijkt. Er is niet voor niets dat er niet één groter bedrijf op aarde is die succesvol draait op een Apple omgeving.
Denk niet dat een Mac mini server voldoet voor de meeste bedrijven.
Denk niet dat een Mac mini server voldoet voor de meeste bedrijven.
Niet als mission-critical device nee, maar als 'side server met beperkte taken' ? Waarom niet?
Omdat daar betere, intelligentere, makkelijkere en vooral goedkopere oplossingen voor zijn. Daar kom je vanzelf achter als je wat langer naar corporate infrastructure kijkt en je wat meer ervaring opbouwt in de IT van grote bedrijven. Vanuit het oogpunt van een simpele eindgebruiker ziet dat apple spul er schattig uit en zijn de verhaaltjes altijd erg leuk, maar de praktijk wijst doorgaans iets heel anders uit.

Ooit moet je met de cijfertjes komen en dan is Apple doorgaans geen optie meer. Maar we hadden eerder al geconstateerd dat dat absoluut je sterkste kant niet is.

[Reactie gewijzigd door Sleep0rz op 18 juli 2012 15:04]

Klinken als erg goede ontwikkelingen! Ik ben benieuwd of dit ook in dit praktijk zo blijkt te zijn!
De mobiele portemonee werkt trouwens niet alleen via nfc. Je kunt er ook betalingen mee doen in de app store en devs kunnen ook wallet gebruiken voor in-app purchases.
Gisteren even met Office 2013 gespeeld en het leuke is dat je op een andere PC kunt verder gaan waar je gebleven was, ook als het iemand anders zijn PC is. Je kunt namelijk binnen Office inloggen met je account. Je instellingen komen dan ook mee. Zodra je uitlog is alles weer verdwenen van die PC.
Ja heel prettig als je niet weet waar je bestanden zijn, en ook nog es je bestanden (waar ze ook vandaan getoverd worden) zomaar even op andermans pc gezet worden, die misschien helemaal niet veilig genoeg is daarvoor.

Mijn oplossing is nog steeds een USB-stick.
Ja heel prettig als je niet weet waar je bestanden zijn, en ook nog es je bestanden (waar ze ook vandaan getoverd worden) zomaar even op andermans pc gezet worden, die misschien helemaal niet veilig genoeg is daarvoor.

Mijn oplossing is nog steeds een USB-stick.
Je bedoelt die dingen die altijd rondslingeren of uit je broekzak vallen als je er iets uit haalt? ;)
En weer een feature die mogelijk 7.8 zal gaan missen. Sessies opslaan en verder gaan op verschillende PC's/tablets/telefoon's was 1 van mijn keypunten waarom ik richting WP ben gegaan, maar ben nu echt benieuwd wat van dit alles (en nieuwe Win8 features) nog gekoppeld gaan worden met WP7.8.
In het filmpje op de presentatiepagina van office 2013 wordt een Lumia 900 gebruikt welke een 7.8 update krijgt, het lijkt er dus wel op.
Tot dusver ben ik behalve de kernel nogal weinig tegen gekomen wat niet in 7.8 tevoorschijn komt. Ik maak mij niet meer druk over de 7.8 update vs 8.0, zeker omdat ik nog maar 10 maanden aan mijn 800 vast zit. 7.8 ziet er met de dag beter uit.
Er is ook nog weinig bekend wat er wel inkomt, er valt dus heel weinig over te zeggen.
Ik heb heb ook nog maar tien maanden te gaan daarna wp8-toestel.
Ja dan gaat het toch gebeuren de visie van Marco Boerries gaat eindelijk werkelijkheid worden. Het is al tijden bekend dat we hier heen zullen gaan maar het lijkt er op dat we nu toch echt aan de voor avond staan van een nieuwe revolutie. Met dingen als Microsoft Glass en nu de office integratie (helaas alleen met een hopeloos slecht mobiel OS maar dat kan nog veranderen natuurlijk).
Binnen nu en een paar jaar zul je geen echt verschil meer zien wat betreft opslag, je slaat je bestanden op en ongeacht of je nu met een tablet, telefoon, laptop of desktop werkt het bestand is op al deze devices gewoon beschikbaar zonder dat je als gebruiker er over na hoeft te denken.

Het is is slechts een kwestie van tijd voor we opslag van data niet meer als zo danig gaan zien maar simpel weg de data opslaan en het gewoon vinden dat deze data vervolgens van al onze hardware te bereiken is. We zijn voor een groot deel al immuun geworden voor bestands grote, de volgende stap is locatie...

Voor een deel is het een gevaarlijke situatie omdat het inhoud dat al onze data ergens anders dan op onze eigen systemen staat opgeslagen maar afgezien van dat potentieel privacy probleem is het gemak dat er uit voortvloeit waarschijnlijk genoeg voor 99% van de mensen om hier gewoon gebruik van te maken.
Hopeloos slecht mobiel OS? Windows Phone is allesbehalve slecht. Ja het mist features en heeft geen high-end hardware maar het is een licht en snel OS wat qua gebruiksvriendelijkheid echt niet onderdoet voor iOS. (Android praat ik niet eens over).
Ik mis eigenlijk geen features op mijn Windows Phone, en wat heb je aan high-end hardware als Windows Phone het niet nodig heeft? Werkt perfect op een single core...
Dus jij beweert dat WP8 nooit multcore hoeft te krijgen omdat het zo geweldig soepel draait en dus ook geen high end hardware nodig heeft?

Waarom verwarren mensen met soepel afspelen met werkelijke processor kracht die apps nodig hebben? Wellicht voor video-editten? Of multitasken? HD scherm?

Ik heb een Note en het scherm is heerlijk scherp. Nee ik ga mooi niet terug naar minder pixels. Daarom heb ik ook geen WP7.5 toestel gekocht omdat het hardwarematig oud is.
wp8 hoeft eigenlijk inderdaad geen multicore te hebben. Ze hebben lang geleden al testen gedaan dat de nt kernel soepeler draait dan de ce kernel. Met wp7 geeft Microsoft al aan dat een OS op een single core al vloeiend kan draaien.

Natuurlijk hebben de nieuwe duelcores en quadcore een betere gpu erin zitten en dit maakt het voor fabrikanten aantrekkelijker, maar heel die hype met meerdere cores is in mijn ogen overdreven. Het zorgt alleen maar voor meer batterij verbruik.

Daarnaast, sinds wanneer heeft een smartphone een duelcore nodig om mooi beeld weer te geven (in jou geval hd resolutie) :?

[Reactie gewijzigd door vali op 18 juli 2012 14:17]

Het kan zijn dat WP8 technisch geen multicore heeft, maar waarom worden de WP7 phones dan niet ge-upgrade? Nu blijven deze zitten op de WP7.8 versie zonder ondersteuning om WP8 apps te draaien (en vanwege de API compatibiliteit tussen de Windows 8 platformen, gaan de meeste devs voor WP8 ontwikkelen)

Dat de standaard apps op WP7.5 redelijk soepel lopen is één ding, maar een snelheidsmonster is het zeker niet.

Meer cores = meer batterij verbruik? deze spreuk is al meerdere keren onderuit gehaald.
De batterijduur van dual core phones is zeker niet slechter dan die van single cores.
Meer cores = meer batterij verbruik? deze spreuk is al meerdere keren onderuit gehaald.
De batterijduur van dual core phones is zeker niet slechter dan die van single cores.
Dit is geen spreukje maar realiteit. Ze stoppen in nieuwe smartphones steeds grotere accu's. Waar vroeger 1250 mah de standaard was, wordt er nu 1800mah+ gebruikt om de telefoon een dag te kunnen gebruiken. Om het verbruik in toom te houden bij quadcores maakt nvidia gebruik van een 5de core bij hun Tegra 3 platform.

De reden waarom ik denk dat de huidige generatie geen wp8 gaat ondersteunen komt door andere factoren dat niks te maken heeft met de single cpu. Wp8 maakt standaard gebruik van hardware matige encryptie . Naast de vele andere mogelijkheden die de nt kernel gaat bieden wordt het bijna onmogelijk om al deze opties eruit te slopen om het te laten draaien op de huidige generatie wp7.5 toestellen. Als ze dit wel hadden gedaan krijg je net zo'n brakke phone als de iphone 3gs met IOS 5, laatste versie maar compleet uitgekleed.

(nogal offtopic)

[Reactie gewijzigd door vali op 18 juli 2012 15:29]


Om het verbruik in toom te houden bij quadcores maakt nvidia gebruik van een 5de core bij hun Tegra 3 platform.

De Samsung Exynos heeft bijvoorbeeld geen 5e core, toch scoort deze beter dan de Tegra3

Die telefoons die je aanhaalt met grotere accu's hebben ook grotere schermen.
Het zijn namelijk de schermen die de grootste accu vreters zijn.

Er zijn ook dual cores met een klein batterijtje (vb. galaxy Ace2). Toevallig hebben ze ook een kleiner scherm.
De Lumia 800 is trouwens ook niet echt een uitblinker in batterijduur. Daarentegen heeft de Lumia 900 ook een 1800+ mah batterij.


Als ze dit wel hadden gedaan krijg je net zo'n brakke phone als de iphone 3gs met IOS 5, laatste versie maar compleet uitgekleed
En WP7.8 is dan geen brakke telefoon t.o.v. WP8? Mijns inzien had die met WP8 erop minder brak geweest.
De reden dat de nieuwe quadcore "Samsung Exynos" zijn accu duur kan verlagen komt door de energie management systeem. Die schakeld bij kleine taken een of meerdere kernen uit om energie te besparen. Als ze dit niet hadden gedaan verbruikt dit alsnog meer energie.

Dit is eigenlijk bijna hetzelfde wat nvidia doet met hun tegra 3 platform. Daarnaast laat Sony al in 2011 zien dat goede software optimalitie al sneller kan zijn dan een duelcore (gs2 in dit geval)\\
En WP7.8 is dan geen brakke telefoon t.o.v. WP8? Mijns inzien had die met WP8 erop minder brak geweest.
Nee ik vind wp7.5 geen brakke telefoon. Het draait stabieler en sneller dan de gemiddelde android phone die ik bij mijn medestudenten tegen kom. IOS zie ik als enige OS die dezelfde smoothheid en stabiliteit heeft.

[Reactie gewijzigd door vali op 18 juli 2012 16:00]

Diezelfde energiemanagement zit ook in de exynos dual core (en bijna alle dual cores). Dit is net de reden waarom een dual core in praktijk niet meer zal verbruiken. Als het niet nodig is, dan staat ie uit.

De link die je erin hebt gestopt zegt weinig. De sony is marginaal sneller in wifi netwerk (wat nog toeval kan zijn), maar het openen van een 2mb spreadsheet gaat duidelijk sneller op de gs2 (+ vertraging dialoogvenster). Testen op 3g zitten er niet bij.

Ik heb hier een xperia ray liggen. En deze is inderdaad heel "smooth". Deze draait trouwens op een gelijkaardige processor als de windows phones (maar dan op 1ghz). Android kan dus zeker "smooth" zijn op deze tragere processors.
Langs de andere kant is deze xperia ray geen match voor de gs2 (zeker niet sinds ics)

De dag dat android instabiel was is ook al lang voorbij. De laatste keer ėėn van mijn telefoons is gereboot, was bij een update.
Het is inderdaad absurd Office op je mobiel te hebben... maar geen standaard dingen kunnen als verschillende volumes voor bellen en muziek, profielen, synchronisatie scheduling (nee, ik wil 's nachts niet wakker worden vanwege een nieuwe mail), een leesbare kalender in maand view, USB mass storage, FOTA, slechte UI (in WP8 heeft men eindelijk begrepen wat een verkwisting het is)... en 50 andere dingen die al 10 jaar in Symbian zitten !

Windows Phone is dus een hopeloos slecht OS... en dat maak je niet goed met "toeters en bellen".
Is jou mening en dat mag.Vind zelf wp fantastisch werken vooral door de souplesse en dat de belangrijkste zaken,voor mij dan, geïntegreerd zijn.Ieder z'n ding.
Eensch. Het gemiddelde document waar ik mee te maken heb is 150 pagina's lang met tabellen in tabellen, daar gaat dat telefoontje van kotsen en het zal al helemaal niet te doen zijn om nog eens 'productief' er mee aan de slag te gaan... Complete gimmick, maar wel grappig natuurlijk dat je een document1.docx met de woorden 'het werkt!' op je telefoon kan maken en terug kan lezen op je pc...
Aangezien WP al vlot draait op een singel core , en binnenkort ook multicore aan kan zal het heus meevallen denk ik. Het is natuurlijk geen vervanger voor een desktop dat snapt iedereen wel, maar het kan wel handig zijn om onderweg even wat op te zoeken, te wijzigen en terug te sturen/forwarden.
Je klint als een futuroloog uit het verleden. Alsof er iets groots staat te gebeuren. Volgens mij is het allang gebeurd, althanks lokale opslag is voor mij al jaren passe.
De integratie wordt beter en beter. Dit zorgt ervoor dat andere applicaties als Dropbox en Google Docs overbodig worden, mits er gebruik wordt gemaakt van Windows (Phone) 8.

Ben toch erg benieuwd naar Windows 8 en de ontwikkelingen eromheen, de Consumer Preview geeft goede hoop Nu Windows Phone 8 nog! Nu zie ik een setje met Windows Phone 8 - Windows 8 op PC en op tablet wel zitten :)
Eigenlijk gaat het ook al met Windows 7, het is meer de combinatie Windows 7/8 <-> Office 2013 <-> Windows Phone (7.)8
Skydrive heeft altijd voor mij al veel voordelen gehad boven Docs voor de opslag van bestanden. Je krijgt meer ruimte, de webbased office is zo gek niet meer, maar vooral de integratie met de desktop en mobiele varianten van de software is uitstekend te noemen en daar kan Google nog een puntje aan zuigen. Zeker omdat MS de mail+bestanden+agenda+etc. beter integreert dan Google. Misschien dat er met het GoogleOS wat verandering gaat komen in de handel, maar als je de voorsprong van MS ziet, zie ik 't nog wat donker in voor Google.
Hoe integreert ms mail/bestanden/agenda dat beter dan google dan. Ik gebruik juist geen outlook en office meer omdat ik gmail/google calendar/google docs overal beschikbaar heb.

[Reactie gewijzigd door Leejjon op 18 juli 2012 17:02]

Office heb je ook gewoon overal beschikbaar, net als Outlook trouwens, daar is de variant met de naam Hotmail voor.
je kan de huidige outlook PERFECT synchroniseren met windows phone 7.5
je hebt gewoon microsoft office outlook connector nodig
Werkt hier al maanden prima op die manier. Inclusief de Agenda, waarvan velen denken dat dit niet mogelijk is....
Werkt dat inmiddels ook met een pop3 account van een nederlandse provider als KPN? of moet ik dan exchange of Live ID gaan gebruiken?

Ik gebruik nog steeds een pop3 box bij KPN in combinatie met Outlook 2010 en mijn mobiele telefoon met... jaja Windows Mobile 6.5. Ik lees vaak tweakers die neerkijken op WM 6.5 maar het werk nog steeds als een tierelier!

Ik wil niet in de cloud en wil mijn emails en contacts niet ter inzage geven aan één van de grote machten (Google, MicroSoft, Apple, Facebook) omdat ik ze niet vertrouw. Dan heb ik meer vertrouwen in KPN, waar mijn emails toch verdwijnen als ik ze download.
Persoonlijk vind ik office op je mobiel overhyped.
Wie gaat er nu een brief typen oft excellen op je mobiel?
Misschien voor een corporate wel leuk maar ook dat vind ik geen
makkelijke vorm van productie.

Leuk om bedrijven over de streep te trekken voor de keuze van WP.

MS mag nu met WP8 echt wat leuks laten zien want de verkopen tot nu toe van de Lumia 900 in de US schijnen dramatisch te zijn. 330.000 stuks

WP7 zou geweldig zijn. NoDo nog beter. Nee Mango was het.
Of toch maar WP8?
Je hoeft geen brief te typen, maar net dat ene foutje er uit halen of gewoon überhaupt een brief kunnen openen is natuurlijk wel makkelijk.
MS mag nu met WP8 echt wat leuks laten zien want de verkopen tot nu toe van de Lumia 900 in de US schijnen dramatisch te zijn. 330.000 stuks
Die cijfers zijn niet officieel, je moet tot morgen wachten voordat de cijfers van Nokia er komen ;)

ontopic:

Ik zie het wel zitten dat de synchronisatie perfect is geregeld in office 2013. Maak nu gebruik van skydrive op mijn omnia 7 om in de trein het een en ander door te nemen voordat ik een tentamen heb (als ik geen zin heb mijn laptop aan te zetten). Dat werkt ook al best snel en makkelijk.

Straks met de aankomende windows 8 ARM tablets wordt office 2013 gratis bijgeleverd en dat maakt het wel heel erg aantrekkelijk om een Windows 8 tablet te kopen.

[Reactie gewijzigd door vali op 18 juli 2012 11:42]

Moest je het nu ook nog kunnen printen op een WIFI/Bluetooth printer zou het nog enigsinds nuttig zijn, maar dat blijkt niet te kunnen :(