Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 84 reacties, 27.729 views •

De Amerikaanse chipfabrikant AMD verlaagt de prijzen van zijn videokaarten. Vanaf 16 juli dalen de prijzen van de nieuwste kaarten uit de Radeon-serie. Eerder al bracht AMD nieuwe drivers uit om de prestatie van de videokaarten te verbeteren.

Bijna alle videokaarten van de AMD Radeon HD-serie worden in prijs verlaagd. De HD 7970 krijgt de kleinste korting, van twintig dollar. De HD 7950 en de HD 7870 worden vijftig dollar goedkoper, dat schijft AnandTech.

Hiermee gaat AMD de concurrentie aan met onder andere de Nvidia GeForce GTX 670. De videokaart van Nvidia is wel sneller, maar door de prijsverlaging van AMD ook duurder dan de HD 7950. Het prijsverschil ligt door de recente prijsverlaging op vijftig dollar.

AMD laat verder weten dat de HD 7970 GHz Edition binnenkort beschikbaar moet zijn. De videokaart zou eind juni al mondjesmaat te koop zijn, maar AMD's partners hebben besloten om hun eigen ontwerp te gebruiken in plaats van AMD's referentieontwerp. Hierdoor heeft de HD 7970 GHz Edition enige vertraging opgelopen. Sapphire en XFX zouden volgende week al kaarten in de schappen hebben liggen.

Eerder deze maand bracht AMD nieuwe drivers uit. De nieuwe drivers zijn geschikt voor alle Radeon-modellen vanaf de HD 2400-serie. De nieuwe drivers zijn beschikbaar voor Linux, Windows XP, Vista en Windows 7 en zijn zowel in een 32- en 64-bit-omgeving te gebruiken.

VideokaartmodelOude prijsNieuwe prijsVerschilRelatief
HD 7970 GHz Edition 499 dollar 499 dollar - -
HD 7970 449 dollar 429 dollar 20 dollar -4,7%
HD 7950 399 dollar 349 dollar 50 dollar -14,3%
HD 7870 GHz Edition 349 dollar 299 dollar 50 dollar -16,7%
HD 7850 249 dollar 249 dollar - -

Reacties (84)

Interesant voor mensen die nu een systeem gaan samenstellen.
Ben benieuwd of en wanneer deze prijsaanpassing wordt doorgevoerd in Europa (Nederland / België)
Heb altijd kaarten van ATI/AMD gehad, echter wil ik bij een volgende (aanstaande) upgrade misschien toch kiezen voor de GTX670 in plaats van de HD7950 of HD7970.

Ze hebben gewoon deze keer net niet de prijs/prestatie verhouding die ze eerder juist wel hadden. De volgende keer is het vast beter.

Deze prijsverlaging gaat niet extreem helpen, maar toch eens zien wat de prijzen nou precies doen bij de retailers.
In hardware land is één dollar toch gelijk aan één euro dus als een 7870 ¤50 goedkoper wordt is dat echt wel interessant.

Helaas geldt deze regel volgens mij alleen andersom, alles ten nadele van de consument...
In hardware land is 1 euro niet 1 dollar, hoe vaak mensen dat ook zeggen.
De 7970 kost nl 385 euro, de 7950 313 euro, de 7870 254 euro en de 7850 210 euro.
Dat is niet gelijk aan wat in de tabel staat.
Dus ik denk dat die 50 dollar korting helaas niet 50 euro wordt, maar dat neemt niet weg dat de 7950 erg interessant wordt als ie onder de 300 euro komt.

@hieronder
Amd heeft geen officiele adviesprijzen, althans dat is wat ze mij verteld hebben:

"We no longer manufacture the graphics cards we leave that to an extensive list of partner vendors. As such we do not control pricing and thus have no official MSRPs."

[Reactie gewijzigd door yasin89 op 16 juli 2012 20:47]

We hebben het hier over adviesprijzen he.
Webshops duiken daar doorgaans een paar tientjes onder...
Dat zijn wel de marktprijzen die je noemt en niet de adviesprijzen van AMD.
dan nog, je kan gewoon newegg.com vergelijken met de webwinkels hier op pricewatch en het klopt bijna op de euro nauwkeurig: dollars omrekenen in euro's en de BTW erbij doen.

dat geld voor nagenoeg alle hardware. alleen voor consoles niet en sommige apple dingen.

1 dollar = 1 euro = dikke onzin.
heb een beetje hetzelfde. Ben teleurgesteld met de 79xx serie. Ze doen het wel goed hoor, maar had een andere prijsstelling verwacht. Ik denk dat ze gewoon nog moeten verdienen met de 6000-serie of het ontwikkeltraject is gewoon te duur geweest.

De 7850 / 7870 (vooral de 7850) presteren heel goed voor de prijs en stroom.... maar geen upgrade voor mijn 6950 bijvoorbeeld. De 7950 biedt wel degelijk meer prestaties, maar is het geld er gewoon niet voor waard vind ik. Zeker niet als de 7870 af en toe zo dicht bij de 7950 komt in bepaalde benches.

Dus voor het eerst in tijden ben ik benieuwd wat Nvidia brengt, vooral een '660' en misschien een '660 ti' achtig model... maar die laten op zich wachten als ze uberhaupt nog komen :).
Dus voor het eerst in tijden ben ik benieuwd wat Nvidia brengt, vooral een '660' en misschien een '660 ti' achtig model... maar die laten op zich wachten als ze uberhaupt nog komen :).
Je wordt op je wenken bediend. De GTX 660 kost tussen de $199-249, en de 660Ti $299.
http://videocardz.com/33698/geforce-gtx-660-based-on-gk104-coming-in-july
Waarbij het toch zo is dat 299$ ook 299 euro is. Dus zijn ze even duur ;).
leuk om even door te lezen,thanks.
Komt wel van Fudzilla af, dus eerst zien/horen dan geloven :)
Het spijt me, maar ik geloof toch neit dat Fudz/videocardz iets over de prijs weet:

Pricing of both cards is still a mistery, but as Fudzilla predicts, that the first card could probably be priced between $199 and $249, while Ti version might be available for $299.

Ik geloof toch dat we nog heel even moeten wachten...
Volgens geruchten komt in augustus de 660/ti op de markt voor 660 199/249$ en voor de 660ti 299$ en nog mooier de 685gtx voor 649$ die +- 150% beter is als de 680/7970 ghz.
Maar dit zijn geruchten!!! Kan alleen hopen dat het ook de waarheid wordt!!
Door dipje2, maandag 16 juli 2012 11:49
... Ik denk dat ze gewoon nog moeten verdienen met de 6000-serie of het ontwikkeltraject is gewoon te duur geweest....
Denk niet dat ze er nog aan moeten verdienen aangezien de 6970 volgens ASUS niet meer te krijgen is i.c.m. garantie (die overigens bijzonder slecht wordt afgehandeld door 4Launch, dus advies: koop daar niks ;) )
Heb zelf ook meerdere dingen besteld bij 4 launch maar nooit problemen gehad alles werd snel geleverd! En als ik toch problemen heb neem ik altijd contact op met de importeur in nl gaat alles sneller dan via een reseller! Bvb philips samsung hebben bijna op alles ophaal/breng service.
Waarom zou je in vredesnaam willen upgraden als je een 6950 heb?
Op de pricewatch vind je enkle 7950s al voor 350, worden die met deze pricecut nog goedkoper?
ja.

50 dollar = ongeveer 40 euro dus die worden ongeveer 40 euro goedkoper.
Inderdaad, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Naar wat ik heb gehoord is de 7000-serie heel goed presterend.
maar nog steeds, wil er geen 449,- aan uitgeven.
Al met al, begint amd nu eindelijk echt concurentie te vormen voor nvidia!
Inderdaad, daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar.
Naar wat ik heb gehoord is de 7000-serie heel goed presterend.
maar nog steeds, wil er geen 449,- aan uitgeven.
Al met al, begint amd nu eindelijk echt concurentie te vormen voor nvidia!
D'r zijn al meerdere momenten geweest waarbij de Radeon goedkoper én sneller wat dan een Nividia equivalent...denk maar aan de FX 5000 reeks :+
Hmm dan heb je niet goed opgelet, Nvidia loopt AMD aan alle kanten voorbij.

De huidige Nvidia serie ( 670-680) presteren beter voor een gelijke prijs en verbruiken (veel) minder stroom.
prijsverlaging betekent misschien ook release van 7990? :-)
zalig....
Die komt veel te laat :)
Ik blijf lekker bij nvidia amd blijf een slechte driver support houden en geeft het soms zelf aan als er naar gevraagd word!
Geweldig. Vorige week een 7870 gekocht. Top timing dit!
Meestal heb je toch 14 dagen bedenk tijd of niet?
altijd maar de rechten van de fabrikanten beschermen, ze zijn haast heilig geworden, untouchables.
Bescherm eens de rechten van de gebruiker.
Wat? Als iemand hier als schuldig kan aangemerkt worden zijn het wel de mensen bij AMD die dit geheim hielden van hun klanten.
Je hebt helemaal gelijk. Ze moeten dit maanden van de te voren aankondigen zodat niemand in die tijd de kaarten koopt en AMD bijna geen geld meer verdient.
wat nou oplichting..je mag iets zonder rede terug sturen dus als hij dat ding wil terug sturen dan moet hij dat gewoon doen. maar dan ook lef hebben en weer bij de zelfde winkel kopen als ie in prijs is verlaagd :D
Mits de kaart ongebruikt in de ongeopende verpakking wordt geretourneerd...
Weer iemand die het fabeltje gelooft, de verpakking mag gewoon geopend zijn.
idd maar ja als ze paar weken van te voren roepen dat het goedkoper wordt wachten de mensen met aankoop en dat willen ze natuurlijk ook niet.

De vraag of het ook door de webshops wordt verlaagd.
En het is maar de vraag of je dit meteen merkt in de winkelprijzen. Gewoon ervan genieten dus.
Ik neem inderdaad aan als een (web-) winkel een voorraad heeft dat deze voor de prijsverlaging is aangekocht en dus ook geprobeerd zal worden deze zonder de nieuwe verlaging te verkopen?
En als je nog enkele maanden wacht dan kan je ze nog goedkoper krijgen ... In de IT dalen prijzen continue, dat weet je op het moment dat je koopt.
Ja, maar toch zuur als je net vorige week een nieuwe kaart hebt gekocht..... zoals ik :)
als je zo denkt kun je beter niets kopen..
Voor een $20 verlaging, die pas over een maand of wat in zal gaan waarschijnlijk?

Het verschil tussen de pricewatch gebruiken om een goedkopere winkel te vinden en em zomaar "oude-voorraad-hoge-prijs" ergens te kopen is waarschijnlijk veel groter.

Als er ¤50 euro vanaf zou vallen vanaf vandaag is het wat anders, maar dit gaat nergens over.
Ja, maar toch zuur als je net vorige week een nieuwe kaart hebt gekocht..... zoals ik :)
Live with it...dat overkomt élke tweaker namelijk weleens. Om nog maar te zwijgen van de huis-, tuin- en keuken concurrent...
IDD, en mischien ben je volgend jaar wel dood omdat iemand je plat rijdt!!! Dus NU kopen niet morgen ;).

[Reactie gewijzigd door A87 op 16 juli 2012 12:38]

helaas dalen de prijzen toch niet zo snel als je dacht, ik ben bezig met het samenstellen van een nieuwe PC, maar de prijzen blijven constant en stijgen zelfs af en toe behoorlijk ipv dalen (mijn ervaring over inmiddels meer dan 3 maanden).. dacht eerst dus ook altijd dat ze alleen zouden dalen, maaruh, niet dus...
typisch computers he, wat je vandaag koopt is gisteren oud
Geweldig. Vorige week een 7870 gekocht. Top timing dit!
Mja die had je 3 maanden terug moeten halen of risico lopen dat je teveel betaald of wachten op de 8000 reeks...

Mgoed duurt nog wel ff voor je die verlaging in de winkel terugziet?
Ik snap überhaupt het probleem niet, early adaptors betalen altijd meer maar dat weet je ook. Dit zie je toch overal? Als je het nieuwste model auto koopt of de nieuwste zomermode ben je ook meer kwijt dan dat je een jaartje wacht.
Misschien wordt de 7870 zo wel weer concurrerend in vergelijking met de 7850, ik vind het prijsverschil nu nogal groot.
Ben benieuwd!
Een prijsverlaging is altijd goed! Nou maar hopen dat we dit in Nederland ook snel zullen merken! ;)
Dat zijn nou ook geen prijsverlagingen waarop je staat te wachten.

7850-> ¤ 199
7870->¤ 249
7950->¤ 299
7970->¤ 349

Dat vind ik mooie acceptabele prijzen.
ware het niet dat de omrekening voor NL niet op gaat aangezien ze dollar teken vervangen voor euro teken.
Dus alleen interessant als je hem uit Amerika zou halen
Precies! Dus het scheelt niks met de huidige prijzen.
In de US is die prijs ook zonder BTW ofzo, dat moet je niet vergeten! Er komt in NL nog eens 19% bij op de prijs die je anders zou betalen als je de bedragen 1 op 1 zou vergelijken.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 16 juli 2012 14:44]

ware het niet dat de omrekening voor NL niet op gaat aangezien ze dollar teken vervangen voor euro teken.
echt! kan dit fabeltje niet een keer dood? dit klopt niet.

vergelijk newegg.com maar maar de prijzen hier in de webshops op pricewatch

dollars in euro's omrekenen en de BTW erbij doen en het klopt bijna op de euro precies!
kijk eens in de pricewatch, op de 7970 na kan je ze al nagenoeg voor die prijs krijgen.
Het gaat hier om de adviesprijzen van AMD, dit betekent dat de prijzen in de pricewatch nu nog verder omlaag gaan.
Voor zover ik weet maakt AMD helemaal geen videokaarten, maar alleen GPU's, of zit dat in de VS anders?
amd maakt wel referentie ontwerkpen, dat zijn kant en klaar plaatjes waarmee oem's aan de slag kunnen vaak genoeg zijn dit de minimale vereisten om de chip goed te laten werken, maar is er verder niets speciaals mee gedaan.

daarnaast hebben grotere printenbakkers zoals saphire en weet ik wie allemaal nog meer ook eigen ontwerpers in dients die dan eigen kaartjes gaan ontwikkelen met betere koeling, meer geheugen, exotische poortjes of gewoom om de kaart er l33ter uit te laten zien in je glazen pckist.

[Reactie gewijzigd door i-chat op 16 juli 2012 12:21]

Voor zover ik weet maakt AMD helemaal geen videokaarten, maar alleen GPU's, of zit dat in de VS anders?
Prototypes? Reference designs?
de GPU die AMD wel (laat) maken bepaalt voor het overgrote deel de prijs van de gehele kaart. dus als hun de prijzen ervan verlagen dan aan de prijzen van alle fabrikanen ook omlaag.

voor de reference ontwerpen houden de kaartenmakers zich meestal aan de advies prijzen van AMD (rekening houdend met winst voor de retailer)

[Reactie gewijzigd door Countess op 16 juli 2012 17:43]

Mooi!!! Laat AMD ook maar eens een move maken want het gaat niet lekker met de CPU/GPU markt van AMD qua performance. Nvidia vind het allemaal wel best zo, maar ik zie liever dat er vuur onder de schenen van Nvidiawordt gelegd. Doe die 7970 gewoon 300 euro, is duur genoeg voor wat je er voor krijgt (GTX 580 performance)

[Reactie gewijzigd door A87 op 16 juli 2012 12:49]

ik snap niet dat mensen blijven zeggen dat de 7xxx serie van AMD niet erg goed is...
Qua performance zijn ze maar iets trager als nVidia, en op sommige settings of bij sommige games zelfs sneller

Het is alleen de prijs die dit keer een stuk hoger lag, maar de performance veranderd daar niet door
Idd, neem bijvoorbeeld eenHD7850 in crossfire en die combinatie verslaat de meeste high-end kaarten van AMD en Nvidia die los meer kosten dan twee HD7850. De focus ligt mijn inziens bij AMD gewoon net even anders, ze zijn veel meer bezig geweest met het implementeren en perfectioneren van nieuwe technologieën ipv ruwweg de krachtigste gpu/cpu op de markt te knallen. Vandaar ook mijn crossfire voorbeeld, want dat is bijvoorbeeld een ding wat AMD enorm heeft kunnen finetunen de afgelopen jaren waardoor iedere crossfire opstelling van de huidige generatie gpu's veel beter schalen dan een SLI opstelling. Maar Eyefinity is ook een goed voorbeeld, of de ontwikkelingen van AMD op het gebied apu's e.d. zijn veel verder gevorderd dan Intel of Nvidia. Het is dus echt maar hoe je het bekijkt...
Er zijn behoorlijk wat mierenneukers op deze wereld man, ik ben het helemaal met je eens dat mensen heel erg zeiken over de prijs/prestaties van de 7xxx serie.
Toon mij eens een relevante benchmark waaruit blijkt dat de 7970 moet onderdoen voor een GTX 580 ...
Denk er ook aan dat die GTX 580 ook z'n eigen windpark nodig heeft... (als jij mag overdrijven, dan ik ook!)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBWebsites en communities

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True