Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 14.599 •

Clint Hocking, die voor Ubisoft het creatieve brein was achter games als Far Cry 2 en Splinter Cell, lijkt een baan te hebben gevonden bij Valve. Wat Hocking bij Valve gaat doen, is niet bekend. Hij verliet eerder deze maand LucasArts.

Clint HockingHocking plaatste eerder vandaag een tweet met een foto van zijn zoontje terwijl die de enorme luchtklep beklimt die in de hal van ontwikkelaar Valve is opgesteld. Hocking meldt daarbij alleen: 'Arrival', wat doet vermoeden dat hij een baan gevonden heeft bij de studio in Seattle.

Hocking was op zoek naar een baan sinds hij eerder deze maand vertrok bij LucasArts, gevestigd in San Francisco. Daar was hij sinds augustus 2010 creative director. Bij zijn vertrek maakte hij al duidelijk dat hij een nieuwe baan op het oog had, waarvoor hij moest verhuizen.

Voor de overstap naar LucasArts had hij dezelfde functie bij Ubisoft, waar hij werkte in de studio in Montreal. Daar werkte hij aan shooters als Splinter Cell, Splinter Cell: Chaos Theory en Far Cry 2. Hij stond bij die games niet alleen te boek als creative director, maar ook als scriptwriter en lead leveldesigner.

Reacties (32)

Ze hadden beter de Farcry 1 director kunnen stelen. Toch een beter deel..

Ben benieuwd wat ze van plan zijn.

[Reactie gewijzigd door Keversloper op 12 juli 2012 16:42]

Het verhaal, de locatie, de sfeer waren allemaal van zeer hoge kwaliteit bij FC2. Het enige nadeel was de soms niet goed uitgewerkte engine in DX10 en het langdradige van het reizen. Met een paar kleine wijzigingen had FC2 heel bijzonder kunnen worden.
En die respawnende checkpoints. Dat vond ik zelf erg snel vervelen. Ik snap het wel, het is een kunstmatige vertraging zodat je het niet zo snel uitspeelt. Maar dat had ook op een minder saaie manier gekund.
Van de andere kant waren SC en SCCT wel toppers :)
Daar werkte hij aan shooters als Splinter Cell, Splinter Cell: Chaos Theory en Far Cry 2. Hij stond bij die games niet alleen te boek als creative director, maar ook als scriptwriter en lead leveldesigner.
Creative director van Far Cry 2? Niet echt iets om op je CV te zetten als je de functienaam letterlijk neemt. Het principe van Far Cry 2 was aardig, maar de hoeveelheid herhaling erin was rampzalig. ;)

De Splinter Cells worden overigens wel goed ontvangen. Ben benieuwd wat hij uit zijn creatieve mouw kan schudden bij Valve (aangenomen dat hij daar inderdaad aan de slag gaat), een bedrijf dat erom bekend staat dat kwaliteit vaak voorop gaat op kwantiteit en tijd.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juli 2012 16:51]

Het creatieve idee achter FC2 was bijzonder goed en ik durf best te stellen dat velen daar een voorbeeld aan kunnen nemen. Ook grafisch (de sfeer) was het een topper. Het enige nadeel was de uitvoering in de praktijk die steken liet liggen, maar ik heb zo'n vermoeden dat deze ontwerper daar weinig aan heeft kunnen doen, of weinig schuld aan heeft.

Als 'ie bij Valve een mooi project kan beginnen wat een beetje lijkt op FC2, kan er weleens een juweeltje uit komen.
Het spel kreeg ook een 9 van t.net. Er zijn er wel meer enthousiast over. Daarbij vond ik juist het idee goed, maar de uitwerking mager. Als dat voor jou "de hemel in prijzen" is, dan moet je toch eens overwegen om een paar basisschoolklasjes opnieuw te volgen.
Heb je uberhaupt far cry 1 gespeeld????

Bij far cry 1 kon je (in het stuk voor de aliens) alles via meerdere paden doen. Via een hangglider, via de zee, via de jungle, via een jeep, enz. Toch was het altijd spannend.

Bij far cry 2 bleef je constant hetzelfde doen en werd het n grote grind. Verschrikkelijk repetitief allemaal. Verder ook totaal niet vernieuwend...
Aliens? Volgens mij heb je het nu over Crysis :) (Die ik ook geweldig vond trouwens). Niet over Far Cry 1, daar kwamen geen aliens in voor (alleen wel gemuteerde dieren, misschien bedoel je die?)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 13 juli 2012 01:43]

Halverwege het verhaal van Far Cry 1 kom je inderdaad van die vervelende Aliens/Aap achtigen tegen. Zijn in iedergeval niet mensenlijk :9. Die beesten waren trouwens bloed irritant om te verslaan. Trouwens wordt weer eens tijd om Far Cry 1 te gaan spelen.
Het is Creative director van een redelijke sucsesvolle triple A game. En het is een hoge sleutel rol in het dev team.
Dat staat dan prominent op je CV en dat zet je aardig boven aan de lijst van mede solicitanten. Ze halen dus een creative director veteraan binnen.
arrival betekent gewoon aankomst, dus het is niet zeker of hij een positie bij Valve krijgt.

[Reactie gewijzigd door EndlessWaltz op 12 juli 2012 17:43]

Maar ook game-devvers zijn soms best intelligent en zullen wellicht niet een bestaande goeie baan opzeggen om te gaan verhuizen en dan MET HUN KIND ergens heen te gaan om te solliciteren :+
arrival betekent gewoon aankomst
Dank voor de verheldering ;)

Ik mag aannemen dat je bij een sollicitatie of zelfs een bezoekje aan een bevriende studio niet je kind meenemend, hem op de foto zet met het logo van de studio, om die vervolgens met een raadselachtige omschrijving op Twitter te posten.

... Het kan, maar zo'n dombo is het waarschijnlijk niet.
Hou er rekening mee dat valve iedereen aanneemt die voldoet aan hun hoge eisen als het gaat om personeel.
Het feit dat hij bij valve is gaan werken zegt dus niet zo zeer dat valve hem heeft gevraagd of dat ze iets met hem van plan zijn maar het zegt meer over de kwaliteiten van zijn vorige projecten en ervaring.
Waarop baseer je dit? Dit klinkt als 'publieke kennis', maar ik vind het nogal een inzicht in een bedrijfsfilosofie, van een bedrijf waar ik niet het gevoel van heb dat ze hun systematiek lopen rond te bazuinen?

Verder is dit wie weet een aanloop op Half Life 3, gezien deze man kennelijk een creatieve geest heeft bij schietspellen en HL3 al lang in de wachtrij staat. Zou leuk zijn.

Iets wat ik niet helemaal snap is waarom dit nieuwswaardig is, zo vertrekken en betrekken toch wel vaker mensen binnen deze industrie posities? Ik geloof ook niet dat hij z bijzonder is, behalve dat hij aan succesvolle spellen heeft meegewerkt.
HL3 gaat er naar alle waarschijnlijkheid niet komen. HL2:E3 komt er wel, maar geen hond die kan vertellen wanneer.

Dit komt overigens door de bijzondere manier van werken bij Valve. Valve zet geen werknemers op een project, maar werknemers mogen zelf weten waar ze aan werken. Dat is niet HL2, jammer genoeg. Alleen mij als betalende consument zal dat mijn kont roesten, want ik wil dat nieuwe deel gewoon spelen :/
De werkwijze is mij inmiddels ook bekend, maar waarom baseer je daarop dat er dan maar geen HL3 zal komen, maar wel een HL2:E3?

Als er middels die werkwijze iemand aan E3 begint en dat dan het balletje gaat rollen, dan kan dat toch zeker ook gewoon met HL3 gebeuren?

Persoonlijk hoop ik nog steeds ooit te worden verblijd met een L4D3 aankondiging, zodra ze daar eindelijk klaar zijn met die DoTa 2 distraction.
Als ze al zo lang bezig zijn met een halve game, dan duurt het zeker nog 10 jaar voordat we HL3 zien. Dat beschouw ik in de praktijk als "komt er niet".
DNF is dan de uitzondering :)

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 12 juli 2012 20:33]

Nee juist om de reden dat het zo lang duurt komt er een HL3 en geen Episode 3 meer. Het is overduidelijk als je langer dan 3 maanden op het internet zit dat Valve had gezegd dat episodic content toch niet hun ding was.
Valve handbook for new employees

Is hier al vaker gepost. Leuk leesvoer.
Ik had vandaag een rustige werkdag, heb het helemaal doorgelezen. Erg interessant en leuk om te lezen! Zegt een hoop over de sfeer daar zeg :).
Wat Hocking bij Valve gaat doen, is niet bekend. Hij verliet eerder deze maand LucasArts.
Episode 3? ;)
Misschien gaat hij daar wel steam updates programmeren en dirigeren ;)
Cool, krijgen we nu een Cry Life of Half Far spel ofzo?

We kunnen wel stellen dat Valve niet voor niets dit figuur aan zullen aannemen. Niet alleen een goed talent, maar wss ook voor een project waaraan ze aan het werken zijn.
Jobhopper. Wat is daar byzonder aan.
Een 'creative director', 'scriptwriter' en 'leveldesigner' komt natuurlijk goed van pas bij ieder spel, maar dit nieuwsbericht geeft me toch de indruk dat hij wel hl goed moet zijn, anders was het nooit nieuws geworden op tweakers.

Misschien is Valve iets groots van plan? En ben ik de enige die het vreemd vindt dat Portal nog met geen woord gerept is? Verder maar even niet speculeren denk ik zo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Mobiele netwerken Gamecontrollers Game-accessoires Smartphones Sony Microsoft Apple Games Consoles Politiek en recht

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013