Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 53, views: 17.648 •

Electronic Arts kondigt aan dat 'de eerste grote westerse rpg' een vervolg krijgt met Ultima Forever. De game wordt gemaakt door BioWare en krijgt een stripachtige stijl mee. Liefhebbers kunnen zich opgeven voor een bètatest.

Electronic Arts haalt de Ultima-licentie vanonder het stof; zonder enige aankondiging vooraf heeft de uitgever een website geopend voor Ultima Forever, een game die volgens EA in het Play 4 Free-programma valt. De rpg wordt gemaakt door BioWare, de in rpg's gespecialiseerde Canadese studio die eigendom is van EA. De uitgever laat nog niet veel los over de game. "Accepteer de uitdaging van Lady British en red Britannia. Speel als Fighter of Mage en ga alleen of met vrienden op stap om de orde te herstellen en de Avatar te worden." Daarmee lijkt het spel twee speelbare classes te krijgen. De game wordt volgens EA 'cross-platform'.

EA kreeg de rechten op Ultima in 1992 in handen, toen het ontwikkelaar Origin Systems overnam. Die studio leverde in 1981, onder leiding van oprichter Richard Garriott, het eerste deel in de serie af met Ultima I: The First Age of Darkness. Met Ultima IX: Ascension uit 1999 verscheen het laatste deel. In de tussentijd had Garriott met Ultima Online ook nog een van de eerste mmog's afgeleverd. Om Ultima Online te beschrijven verzon Garriott bovendien de term massively multiplayer online role-playing game, sindsdien de vaste term voor dergelijke games. Garriott kwam eerder deze week in het nieuws omdat Portalarium, zijn nieuwe bedrijf, 7 miljoen dollar ophaalde bij investeerders voor het maken van twee mobiele games.

Fighter en Mage in Ultima Forever

Reacties (53)

Hopelijk wordt het iets dat lijkt op UO, dat heb ik jaaaaren gespeeld..
Helaas weer F2P, wat uiteindelijk P2W wordt, dit is een van de redenen dat ik met UO ben gestopt (freeshards..)
Ik hoop dat je ongelijk krijgt. Het lijkt me ook erg onwaarschijnlijk, daar een spel zoals League of Legends heeft laten zien dat het wel degelijk eerlijk kan.
Bij LoL is het ook maar net hoe je het bekijkt. Het release schema van de champions is zo hoog dat de meeste mensen ze niet allemaal met IP kunnen kopen. Nu is het natuurlijk niet zo dat je alle champs moet hebben, maar...

Nieuwe champs hebben (in het verleden meer dan nu, maar alsnog) erg de neiging om OP gevonden te worden. Als je een champ dus bij release kocht, had je dus eigenlijk tijdelijke OP-heid gekocht. Na een week was de balance meestal wel gefixed, waarna je de week daarna weer leuk een nieuwe kon kopen.

LoL is/was dus niet geheel P2W vrij, maar tegenwoordig gaat het een stuk beter :)
onzin, mensen spelen niet in op de nieuwe champion en schreeuwen vervolgens om het hardst dat deze OP is. Zijn gewoon een stelletje tuinkabouters die de champion niet snappen.
haha, klopt wat je zegt, alhoewel een beetje tweaking vaak wel benodigd is. Ik meen me te herinneren dat Nautilus een foutje (geen cap) in de Attackspeed had zitten, waardoor hij moeilijk of niet te counteren was. Neemt niet weg dat een goede speler altijd een juiste counter kan vinden voor zijn tegenstanders
Ik hoop het ook.. heb me opgegeven voor de beta daar ik al een Origin (ook zo'n waardeloze EA uitvinding) account heb.
@ hieronder btw, UO was ook alleen "mage of fighter" maar je had oneindig veel subclasses hierin omdat je niet met levels werkte maar met een skill system, je kon dan max 700 punten over iets van 50 skills verdelen, maar uiteindelijk was je beter af als je 7 of 8 main skills aanhield.
Als het systeem lijkt op UO, inclusief thief en animal lore classes, dan kan het heel hard aanslaan.. Het housing systeem was ook super tof, dat mis ik nu nog in andere games!
ik was op weg om het te doen, tot ik origin tegen kwam.
Daar ben ik gestopt.
Team Fortress 2 is nog zo'n voorbeeld ... daar verdienen ze veel geld mee omdat spelers hoedjes maken/kopen.

World of Tanks is nog een ander.

Vaak zal je wel sneller kunnen levelen bij F2P als je betaalt.

Maar meeste ontwikkelaars beseffen ook al wel dat P2W impliceert dat veel gratis spelers het spel te rug toedraaien - door de leegloop halen ook de betalende spelers af - gaat het failliet.
World of Tanks is nog een ander.
Wat, een voorbeeld van hoe het wel degelijk eerlijk kan ? 8)7

Laat me niet lachen, je kan daar munitie krijgen die tot 50% effectiever is, die je enkel kan bemachtigen door ze te kopen met real-life geld.
Als dat niet de definitie is van Pay2Win, dan weet ik het niet meer.
succes om zonder premium account overigens geld te verdienen in WOT om hogere tiers tanks te kopen. Je komt zonder premium volgens mij nooit voorbij tier 8 (van de 10) als je er al eens hitload tijd in stopt.
Dat is niet relevant, het kan prima zonder te betalen. Meestal zijn de "eerlijke" f2p modellen alleen een trade-off tussen tijd en geld. Danwel betalen, danwel veel meer tijd kwijt zijn.

Helaas is WoT wel degelijk pay2win vanwege de door SirNobax genoemde gold ammo. Gelukkig wordt die niet veel gebruikt in random battles, wat toch het gros van de mensen speelt. In de praktijk merk ik als niet-toptier speler dan ook helemaal niets van het p2w-concept. Gold ammo is voor de meesten gewoon te duur om te gebruiken in randoms.
Het argument dat iets geen p2w is omdat het weldegelijk mogelijk is om alles zonder te betalen te halen is vaak gebruikt.( "je krijg slechts een xp bonus", of "alle wapens kan je ook krijgen met ingame geld")

In de praktijk wordt het echter vaak zo geimplementeerd dat dit zo godsgruwelijk saai is dat ieder normaal mens al lang heeft afgehaakt. Dan is het technisch geen p2w , maar in de praktijk wel.
Nee, dan is het nog steeds geen P2W, dan is het gewoon een saai spelletje...

Zolang het een afweging blijft tussen tijd vs. geld er in steken is er niets aan de hand. Zolang het spelletje spelen zelf leuk is dan komen de item/xp van zelf. Teveel mensen willen alles nu hebben, of zitten te mikken op hoge levels, dan sla je imho de plank nogal mis als speler...
Echter had bijna iedereen op Steam al TF2 voordat het gratis werd.
P2W zal het worden, dat is de enige manier dat F2P games enigszins kunnen overleven als het een flinke server word.

En dit betreft EA...
Je hoop is dun en ijl. A snowball's chance near the sun.
Ik denk wel dat we F2P met een korreltje zout moeten nemen. Vele games zijn F2P maar dan zijn er toch nog duizend dingen die je kan 'kopen'
Desalniettemin lijkt het mij toch wel een leuk spel en zal wel kijken of mijn laptop het aankan
dat valt ook gewoon onder de term F2P, je moet het juist eerder zien dat wanneer men over F2P praat men over een gratis te spelen spel met microtransactions gaat.. Hoe moeten ze anders hun geld verdienen? reclames in de game?
Hoe moeten ze anders hun geld verdienen?
Wat mij betreft: ermee stoppen en een loodgieterbedrijf oprichten.

edit: ik bedoel dus: kwaliteit games uitbrengen, en die aan een normale prijs verkopen.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 12 juli 2012 13:34]

Nintendo doet niet aan F2P :+
Er is een grap hier ergens over Mario en loodgietersbedrijf maar ik kan hem niet vinden...

Overigens vind ik F2P mooi zolang het is sneller levelen ezv en niet betere spullen.
Er is een groot verschil tussen iets kunnen kopen, en iets moeten kopen.
Daar ligt ook meteen het verschil tussen wat ik een aanvaardbaar Free2Play businessmodel vind, en wat Pay2Win genoemd wordt.

Neem nou TF2: ik stoor mij helemaal niet aan de Mann co-store. Je kan het spel prima spelen zonder er geld aan uit te geven. Ik heb het destijds wel gekocht als onderdeel van de orange box, maar ik heb nog niets uit de store gekocht. Je vindt al spelend al wapens zat en de weinige die je dan toch wel wil, maar niet random krijgt, kan je gewoon craften of ruilen.

Micro-transacties hoeven dus helemaal niet te betekenen dat het spel recht op P2W afstevent.

Ik heb in ieder geval m'n origin account even ingeschreven voor de betatest. We zien wel wat het uiteindelijk oplevert.
http://ultimaforever.com/ doet mij helemaal niet aan Ultima denken. Veel te kinderachtig (kinds) - en dan heb ik het niet per se over de grafische stijl.

Nuja, ik ben dan ook de doelgroep niet van de meeste grote games publishers tegenwoordig. "Single Player met een goed verhaal en diepgang" is weer een kleine niche geworden.

[Reactie gewijzigd door T-CM11 op 12 juli 2012 13:23]

Eens.
Ik snap wat dat betreft ook totaal niet de noodzaak om voor zo'n game de Ultima-licentie te gebruiken. De oorspronkelijke Ultima-serie fans zal 't geen bal interesseren en het lijkt mij dat hetzelfde geldt voor de Ultima Online fans. Het gemiddelde type koter dat dit gaat spelen zal waarschijnlijk nog nooit gehoord hebben van de oorspronkelijke titels.

Dan maar hopen op een kickstarter campaign van de oorspronkelijke Ultima makers...
Speel als Fighter of Mage
En dan vragen ze zich maar af waarom free to play games de naam krijgen niks voor te stellen in vergelijking tot betaalde games... Hou mijn hart vast als EA straks alleen nog f2p games wil maken.
Oh god weer zo'n free2play geval jah, bij voorbaat al niet meer interesant. Ik wil 'gewoon' (athans, is dat nog wel gewoon), betalen, en geen gedoe mee ingame. Als diverse spellen die ik niet meer aanraak omdat 't dit vreselijk model heeft aangenomen.
Maar als we een fullprice game kopen, krijgen we tegenwoordig ook de optie op 300 dollar aan DLC, wat dus eigenlijk neer komt op een F2P game, maar ipv gratis is het 50 euro...
Free to play, EA kennende zal dat uitlopen op pay to win straks.
Wow... en nog eens wow... en nog eens Wow.

Ultima Online was het eerste online spel wat ik ooit speelde. En nog steeds roept het fijne herinneringen op. Tot op deze dag is er geen één mmorpg, die kwa mogelijkheden in de buurt komt van de opties, die je in dat spel had. De enorme hoeveelheid skills an craftables, de enorme hoeveel en variëteit aan ingame huizen, de ongelooflijke leuke pvp-scene, etcetc. Ik was echt zwaar teleurgesteld toen Origin werd overgenomen en Ultima Online langzaam de afgrond in werd gereden door EA, wat begon met het creëren van Trammel.
Ik ben alleen beetje huiverig om grote hoop te vestigen op het eindresultaat. Ik ben benieuwd wat voor budget men er tegenaan gaat gooien. En hoe het eruit komt te zien. Wordt het een soort WoW achtige 3D view, of weer een topdown view? Is het een vervolg op Ultima Online, of een remake? Etc. Maar nogmaals: Wow.
Hier ook, heb jaren op een freeshard gespeeld en tot op de dag van vandaag kan geen enkele mmorpg ook maar in de buurt komen van Ultima Online qua gameplay.

Af en toe kan ik met ingame-maten van toen nog uren babbelen over de fun die we toen in dat spel hadden.

Ook de 2D top-down fixed-view was geweldig omdat als je aan het exploren of hunten (PKen) was je nooit ver van te voren zag aankomen wie je wel eens zou kunnen ontmoeten op je pad.
Met 3D spellen kan je toch echt heel ver voor je kijken en is er minder een verrassings element.

Het was zo'n ongelofelijk fijne sandbox game.

Dit spel heeft niet de voorbode er ook maar iets op te gaan lijken maar laten we het hopen.
ach het is niet de eerste gamestudio die EA gewoon compleet naar te klote geholpen heeft :( en zal zeker niet de laatste zijn.
RIP maxis, westwood, bullfrog :(
Lijkt me eerder een zwak afkooksel.

'Lady British' ? lol
Free to Play, en toen stopte ik met lezen..
Waarom vraag ik me dan af? Wil je dan inhoudsloze games met gelikte graphics die je 50 euro kosten en op een uurtje of 6 zijn uitgespeeld? Mss heb je hier fantastische gameplay met mss iets mindere graphics... Maar wel free...
Free to play betekent echter in vele gevallen (dus niet altijd) nog veel inhoudslozer , met mindere graphics en mindere gameplay.
Dus ik snap dat mensen sceptisch zijn.
F2P betekend over het algemeen:
* weinig tot geen bugfixes tenzij critiek
* veel pixel crack voor geld
* pay to win
* geen tot weinig support
* spammers komen ongestraft weg met hun acties
* hacks blijven langer in het spel actief
Toch leuk dat je vervolgens de moeite doet om een reactie te posten. Die is dus zeker de moeite waard!
Geen Lord British = geen Ultima.

Maar dat maakt me niet uit, ik behandel het als een andere game waar de label Ultima op geplakt is om het te kunnen verkopen. Wellicht wordt het wat!

Maar het moet weer Bioware zijn. Ze bouwen enorm puike technologie; echt prachtig en daar heb ik als dev enorm respect voor. Maar dan pakken ze die tech en maken ze er ondermaats gebruik van. Ik weet dat iedere game die ze tot nu toe gemaakt hebben zeker 10 keer beter had kunnen zijn, simpelweg door meer tijd te besteden aan de daadwerkelijke game in plaats van aan de software motor.

Overigens, de kaart op de website lijkt toch wel heel veel op die van Ultima 7 als ik het mij goed kan herinneren.
Bioware zou beter werken aan een opvolger van Baldurs Gate... of Planescape Torment 2... daar zou ik pas enthousiast van worden.

Maar voor weer de zoveelste F2P rpg...


Persoonlijk vind ik dat World of Warcraft de markt een beetje gebroken heeft... Hoe je het ook draait of keert dat spel was gewoon af. Je betaald 12,99¤ per maand en je speelt gewoon een goede game (vooral in het begin). Nu wordt het F2P concept precies gebruikt voor games die niet af zijn of niet kunnen tippen aan WoW door je strot te rammen... "Speel ons we zijn gratis!!!!" Eigenlijk speel je een bèta en betaal je best voor extra's om toch optimaal van die bèta te kunnen genieten...

Leage of Legends is de enige uitzondering op de regel die ik al ben tegengekomen. De ideale F2P game als je het niet hardcore speelt.

Op MMO gebied is het uitkijken naar de release van GW2 denk ik en daarna de nieuwe MMO van Blizzard. Lijkt me verstandiger dan tijd te stoppen in F2P games zonder toekomst.
Ik zou eerder hopen dat EA-Bioware géén vervolg op BG of BT maakt. Tenzij je graag wil dat alle goede herinneringen aan die games verpest worden door een DA2-achtige rap afgewerkte DLC-infested RPG light...

Er zijn best wel wat goede F2P games buiten LoL hoor. LOTRO & TF2 steken er zo direct boven uit en gaan toch al heel wat jaren succesvol mee. Zeker bij een RPG met vooral co-op PVE maakt het niet zoveel uit als je wat sneller kunt levellen, zolang er maar genoeg content is om het ook op de normale manier te doen.

Het interessante aan F2P games is dat je een groot deel van het spel kan proeven en als je het echt leuk vindt, steek je er wat geld in om het nog beter te maken. Vind je het niks, dan heb je enkel wat tijd verloren, waar je bij een full price titel tijd èn geld verliest, want die laatste garanderen voor 50 euro ook helemaal geen goede ervaring.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Sony Apple Games Politiek en recht Besturingssystemen Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013