Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 40, views: 22.167 •
Submitter: Who Am I?

Star Wars: The Old Republic krijgt een 'free trial'. Spelers kunnen de mmog gratis spelen tot ze level 15 bereikt hebben met hun character. Ze kunnen voor die tijd ook de PvP Warzones en Flashpoints van het spel uitproberen.

Uitgever Electronic Arts kondigt de free trial van Star Wars: The Old Republic aan via de site van de mmog. Spelers kunnen met de gratis proefperiode in hun eigen tempo spelen tot hun spelpersonage doorgegroeid is tot level 15. Daarmee verruimt EA de speeltijd. Die was in voorgaande proefperiodes steeds gelimiteerd. Spelers kunnen alle acht speelbare classes uitproberen. Voordat level 15 bereikt is, kunnen ze niet alleen het startgebied van elke class verkennen, maar ook de hoofdstad van elke factie. Binnen de eerste 15 levels is er bovendien genoeg tijd om deel te nemen aan de eerste player vs player Warzones in het spel en om samen met andere spelers de eerste Flashpoint, de dungeons van Swtor, te doorlopen.

Star Wars: The Old Republic verscheen in december op de markt. De belangstelling voor de mmog liep in februari terug, toen de speeltijd die bij aanschaf van de game geleverd werd verlopen was. Ontwikkelaar BioWare maakte daarna kenbaar te overwegen om de game helemaal gratis speelbaar te maken, een weg die meer mmog's zijn gegaan waarvoor in eerste instantie een abonnement nodig was.

Star Wars: The Old Republic

Reacties (40)

Ah mooi. Dan kan ik het eens proberen :)
Ik heb me voor genomen niet meer aan Pay to Play games te beginnen voordat ik echt weet hoe leuk het is.

Al acht ik de kans niet groot dat ik ook echt ga spelen nu veel MMO's ook free to play zijn en verder met micropayments werken die niet verplicht zijn.

Maar ik denk dat ze op deze manier wel meer spelers zullen trekken dan voorheen.
Niet om nitpicky te zijn, maar free-to-play geldt (alleen) voor spellen waar ook geen aanschafprijs voor is.
Dus ik denk dat je refereert naar buy-to-play (à la GuildWars 2).

Ik zelf ben ook aan het wachten tot meer MMO spellen buy-to-play worden. De voornaamste reden is dat die monthly subscription echt niet meer gegrond is:
- Server maintenance kost bijvoorbeeld in het geval van WoW maar grofweg 20 miljoen per kwartaal, zag ik in een financial report van 2011 (toen ze dus nog meer dan 10 miljoen subscribers hadden).
- Developers worden steeds zuiniger in het uitbrengen van nieuwe content.
- Ze genereren al zat geld met microtransactions en paid character services.
Daartegenover staat wel dat de production cost van een MMO ook een stuk hoger ligt (100 tot 130 miljoen in geval van een triple A MMO).
Elke MMO moet te proberen zijn met trial en zonder aanschaf kosten, mocht het dan echt leuk zijn dan kun je een subscription nemen. Die monthly fee moet genoeg zijn, daar is echt geen aanschafprijs voor nodig.

Maar de meeste games zijn zo slecht dat je met een trial er al nooit aan zou beginnen.

En een 2e probleem, bijna elke mmo is de 1e maand leuk omdat het nieuw is, vervolgens begint het saai en monotoon te worden, in het ergste geval kom je op dat punt net nadat je het nieuwe termijn betaald hebt ( :Y) true story)
Een gemiddeld single player spel speel je uit in in 10-15 uur en daar betaal je dan iets van 45 euro voor.

Een MMO kun je 100uur in de maand of meer spelen en kost je 10 euro.

Ik vind de maandelijkse betaling dan ook echt geen probleem. 1 avond naar de film kost je al meer.

Persoonlijk speel ik geen MMO's meer omdat het gewoon teveel tijd opslokt en eigenlijk altijd uitloopt op steeds dezelfde handelingen verrichten in de hoop hoger lvl of beter gear te krijgen.

Ik speel nu liever spellen met een goed verhaal.
Er is geen 'gemiddeld' single player spel. En zeker in het RPG genre zit je al vlot een stuk hoger dan 10-15 uur, eerder 30-200 uur.

Een MMO zou je inderdaad 100 uur in een maand kunnen spelen en kost je 10 euro (als je een jaar abbo neemt, anders eerder ¤15). Het probleem is echter dat je die ¤10/15 ook betaald als je maar een paar uur speelt of helemaal niet. Daar komt bij dat na 2-3 maanden 100 uur te hebben gespeeld je zo een beetje wel door de content heen bent.
pre-paid speel minuten systeem anyone?
Mijn punt slaat op het financiële gedeelte niet zozeer of mensen het het 'waard' vinden. Het punt is dat een heel groot percentage van de monthly subscription directe winst voor de developer en uitgever is, dat is wat in mijn ogen niet gegrond is (om maar niet te spreken dat het eigenlijk gewoon gierig is).
Ik heb ook een kleine 250 days played in de 5 jaar dat ik WoW heb gespeeld (ik ben voor Cataclysm gestopt), maar maakt dat 5 jaar aan monthly subscription goed? Ik heb nu ook 440+ uur (wat alleen de tijd is dat je online in leven bent) in BF3 gestoken, wat me ¤ 100 heeft gekost (pre-order en premium). Waarde blijft een subjectief iets, maar financiel kun je die monthly subscription echt niet goed praten.
Ik zal het nu misschien eens testen... Wellicht tevergeefs
Ik ga het nu wel testen denk ik, lijkt me wel eens leuk! Ik had het vroeger al is geprobeerd te spelen op een oudere computer maar die trok het niet echt.
Tja, level 15. Eerste 10 levels zijn de intro en class keuze, statisch ritje waar je na 5 characters helemaal genoeg van hebt. Andere kant, 15 levels zijn ook ruim genoeg om te zien dat ze qua combat en insteek met deze MMO redelijk de plank hebben misgeschoten.

Qua settings voelt de game wel vers, Starwars gevoel zit er zeker. Maar de uitwerking van combat is gewoon droevig, de enorme onbalans bij diverse classes (mede door je companion waarmee je start) die pas heel veel later wordt rechtgetrokken. Best jammer, hadden ze daar iets meer aan gesleuteld en ze hadden een aardige game neergezet, PVP toegang is grappig, maar de brackets zijn enorm groot waardoor je eigen niet veel inbreng hebt op de voorgang van de match (beetje jugger kan makkelijk 2-3 lvl10-15's bezig houden, niet te beginnen over healing sorcs of bounty's).

Heeft EA op dit moment met Secret World (vreemd genoeg van Funcom) iets meer potientieel succes. Nadruk op dat laatste, de interactie met community valt erg tegen en 90% doe je gewoon solo en daarbuiten is het LFG spammen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 juli 2012 11:39]

PVP toegang is grappig
Wat is daar dan juist grappig aan? Dat is toch juist positief?

Anyway, swTor is een fantastische single player rpg, maar als MMO komt het wel te kort (en de combat ook).
Grappig als in, vergelijk het met WoW BG's waar je als lvl10-15 tegenover lvl79 (of nu 84) komt te staan. Ja, je stats worden geboost naar gelijke levels, maar je mist 2 skill-bars vol met abilities.
Dan moet je gewoon wat beter worden ;) je kunt zeker op lvl 10 tegenstand bieden tegen lv 50 omdat de stats zeker zijn gebalanceerd. Uiteraard als die lvl 50 Tier 3 gear heeft... tsja. ;)
lvl50 dus niet, die hebben al tijdje eigen bracket :) Tuurlijk kan je tegenstand bieden (zeker als bounty of sorc kan je aardig sneaky spelen), maar het kwam (praat 2 maanden geleden) regelmatig voor dat het 11-20s versus 30-40s werd, je hebt gewoon geen kans. Bepaalde abilities (zeker merc) komen pas op later levels of je passive wordt aanzienlijk hoger (zoals healing of defense).

Zeg niet dat het erg of bagger is, het is grappig. Huttball is 1 van de vermakelijkste PVP modes geweest die ik lange tijd heb gezien in PVP.
Dat over the secret world ben ik niet met je eens, Die heb ik namelijk in 1 van de laatste betas gespeeld, en daarvan was ik lang niet zo onder de indruk als van SWTOR, het concept van TSW is leuk, maar ik vind persoonlijk de gameplay(rondlopen, combat etc) erg beroerd.
SWTOR heeft zekere een hoger 'indruk' gehalte, veel cinematics en dialogen, veel 'epic story', zoals Divine ook zegt, als RPG is het zeker een goed spel, maar als MMO lukt het gewoon net niet, zeker door het companion gebruik.

TSW is natuurlijk van Funcom, die heeft nog steeds een zwaar negatief smaakje na AoC en ook binnen TSW de combat nog verre van optimaal. Maar TSW pakt wat SWTOR had moeten gebruiken, action combat. Het dice-rolling systeem (always hit, single of aoe, fixed) past niet echt in SW genre, ze hadden hier veel meer richting systemen als Tera of C9, vrijheid van de abilities met links en rechts een locking systeem. Het hele flashy gevoel en saber-swinging gebeuren uit de film is terug gebracht naar iets kleins, target skills kills cast cast, klaar. Had leaps AoE's gegeven, had de force als groot element bij de 'force whielders' gezet (niet 2 abilities met enorme cooldown), het is allemaal rotatie en cooldown geworden ipv chaos en rondzwaaiende sabers.

Beide zijn zeker geen toppers, enige verschil wat ik merk dat TSW de voordeeltjes heeft opgepikt die SWTOR miste, geen server-instance maar world-instance (zoals GW2 ook heeft), de redelijke vrijheid van skills, specs en job (heal,dps, tank) en de wat bredere diversiteit in questing (alles is repeatable). Ook bij TSW zullen ze nog hier en daar flink wat aan de animaties/abilities moeten sleutelen, maar het geheel zit een stuk solider in elkaar dan SWTOR (die dus eigelijk iets té statisch is).

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 11 juli 2012 12:43]

tja, het is niet anders dan bv bij WOW, waar je ook maar een 'paar' levels gratis kunt spelen..
Free-to-play verdienmodel voor een game met ontwikkelkosten van meer dan 150 miljoen dollar. De nood is duidelijk hoog.. het project zit tussen een regelrechte flop en een tegenvaller.
Leer lezen. Alleen de eerste 15 levels zijn gratis. In het spel zelf ga je tot level 50.

Dit is gewoon het equivalent van een "trial-versie".
idd en level 15 is alleen de start planeet en de 1e planeet dus in totaal kan je 6 van de 17 planeten verkennen.

en kwa verhaal is dat letterlijk het begin van het goede.

opzicht wel een goede zet, level 15 lijkt me het ideale punt om spelers te stoppen.
grote kans dat ze dan zeker 1 maandje p2p gaan om hun verhaal af te maken.
ben wel klaar met ea leuk dat ze dit soort dingen doen tot lvl 15 maar de game is gewoon een flop en zal ook niet meer kunnen herstellen na dit soort acties tenzij ze hem gewoon helemaal free2play maken
Ah kijk dat is goed nieuws, het leek me altijd wel een leuk spel, maar om nu zoveel geld te moeten betalen om elke maand weer opnieuw te spelen dat trekt me niet. Als je dat doet dan moet je ook elke maand een aantal uur spelen, anders loont het zich niet en gooi je geld weg. Ik denk dat veel casual gamers vaak gewoon eens een uurtje of vijf spelen in de week en dan wil je echt niet 30 euro betalen per maand om maar te blijven gamen.
Lol.. 30? ik betaal 8 euro p maand.
Als je wil concurreren met WOW dan moet je iets radicaal anders doen dan een WOW-clone maken. Als het er op neer komt, heeft WOW 8 jaar polish + content, daar kan niemand tegen op.

Voorbeelden van MMO's die het anders proberen: Tera, Guild Wars 2, EVE (nog steeds!).

Het combat systeem van ToR is gewoonweg outdated en saai. En wanneer 90% van de gameplay hier rond draait dan heb je een probleem. (Zelfs met de star wars label er op)
Off Topic,

In EVE kun je zelfs met ingame 'geld' je maandelijkse licentie betalen.


On Topic,

Tegen de tijd dat je bent geleveld tot level 15, vinden de meeste mensen het wel jammer om te stoppen en gaan ze betaald verder. Dit is natuurlijk waar de ontwikkelaar op doelt.

In EVE daarintegen begin je (na twee weken gratis proberen) betaald te spelen, en werk je er naar toe om zoveel mogelijk ISK (ingame valuta) te verdienen om vervolgens minder vaak of helemaal niet meer te hoeven te betalen. :)
Het combat systeem van ToR is gewoonweg outdated en saai. En wanneer 90% van de gameplay hier rond draait dan heb je een probleem. (Zelfs met de star wars label er op)
Je bedoelt JIJ vindt het saai.. En denk nou niet dat WOW zo speciaal is, ze hebben het geluk gehad dat ze een hele grote groep mensen hadden die Warcraft leuk vonden, maar zo erg verschilt WOW ook niet van de spellen die al op de markt waren voordat zij kwamen. WOW heeft het alleen nog populairder gemaakt..
Ik ben het er absoluut mee eens dat WoW zijn gameplay ook niet super orgineel is, of je het leuk vind, is natuurlijk een kwestie van smaak. Kijk maar naar games als EverQuest 1 en 2, die gebruiken een zelfde soort opzet.

Maar dit is juist een groot probleem voor spelletjes boeren. Gaat men voor iets vetrouwds, zodat mensen het snel kunnen oppakken, of kies je voor iets anders. Allebei hebben namelijk hun voor en nadelen. Als de gameplay verreweg hetzelfde is, zul je afhaken, want je kent het allemaal wel. Skills heten net even anders, hebben net even een andere werking en je zit in een andere wereld. Teveel van hetzelfde en al snel beginnen mensen af te haken, omdat zet het na een weekje of twee spelen wel gezien hebben.

Aan de andere kant, je kan ook een compleet andere weg in slaan. Neem bijv. Tera of Guildwards 2, die kiezen voor een hele andere gameplay beleving. Nieuw en verassend, en natuurlijk kan dit zeker als een pluspunt werken, want mensen zullen niet snel meer het "been there, done that" gevoel krijgen. Wat wel is, dat het lang niet iedereen aan gaat spreken en er altijd een risico is, dat mensen af gaan haken, omdat ze er niet "in" kunnen komen. Zeker als een game ook PvP georiënteerd is, kan dit zeker een negatieve ervaring opleveren voor de speler. Ook nu haken mensen dus weer af op de gameplay belevenis.

Het enige goede antwoord hier: er is geen goed antwoord. Meningen zullen altijd verdeeld zijn, sommigen houden van iets anders, andere van meer hetzelfde. Je kunt niet alle games om die reden over een kam scheren. Wat voor de één een pluspunt is, is voor de ander een min.

Star Wars is een slachtoffer geworden van zijn eigen mislukte marketing. Veel vernieuwing beloofd, waar helaas niets te zien van was. Een redelijk slechte game bij launch (endgame content ontbrekend of bugged), updates laten lang op zich wachten, belangrijke bugfixes worden genegeerd. Het is dan niet eens het spel dat slecht is, maar de ontwikkelaar die het af laat weten.

Als dan ook de community niet de beste blijkt te zijn, dan hou je al snel weinig meer over. Het is dan ook niet de gameplay die slecht is in ToR dat men nu hiervoor kiest. Echt, het is zeker een leuke game om te spelen, het is juist alles eromheen dat men afhaakt hier.
Ze hadden nooit swg uit moeten gooien , had volgens mij een hoop gescheeld.
Inderdaad, SWG was een echte MMORPG met player housing en echte crafters. Gelukkig zijn ze bezig met SWG server emulators.

Kijk op www.swgemu,com voor een pre CU emulator (speelbaar!). En op www.projectswg.com voor een emulator zoals het spel was voodat ze de stekker uit de servers trokken (nog niet speelbaar maar interessant omdat alle nieuwe content er in gaat zitten)

Beide emulators zijn/worden gratis hoewel je vanwege copyright wel de originele discs moet hebben (goedkoop op amazon en e-bay)

Mocht je kunnen programmeren en zin hebben in een uitdaging dan kunnen beide teams wel wat hulp gebruiken!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013