Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 161 reacties
Submitter: Rubinski

De onlangs onthulde Ouya-gameconsole heeft binnen acht uur de benodigde fondsen opgehaald via Kickstarter. Het vierkante kastje draait op het Android-besturingssysteem en moet slechts 99 dollar gaan kosten.

Het team achter de Ouya had een bedrag van 950.000 dollar als doel gesteld op hun Kickstarter-pagina en wist dat binnen acht uur te verzamelen, schrijft The Verge. Het bedrag loopt nog steeds op en op het moment van schrijven hebben 16.281 gebruikers gezamenlijk 2.027.790 dollar toegezegd. Het Ouya-team wil het geld gebruiken om de eerste prototypes te bouwen, een sdk te maken voor ontwikkelaars en de productie op gang te krijgen. Daarnaast is het de bedoeling om enkele ontwikkelaars van geld te voorzien om launch-titels te maken.

De goedkope gameconsole is opgebouwd rondom Nvidia's Tegra 3-quadcore-soc en draait op Android 4.0. De keuze voor een bestaand softwareplatform en populaire hardware zou ervoor moeten zorgen dat ontwikkelaars snel aan de slag kunnen met gameontwikkeling. De console krijgt verder 1GB geheugen, 8GB flashopslag, wifi, bluetooth, een usb-poort, hdmi-uit en een zelf ontworpen draadloze controller. Deze laatste beschikt over twee analoge joysticks, een d-pad, acht knoppen en een touchpad.

De Ouya en bijbehorende interface wordt ontworpen door Yves Béhar, de man achter het ontwerp van de One Laptop Per Child-notebooks. Het team kent ook enkele andere grote namen, zoals Ed Fries, die 'president of game publishing' was bij Microsoft ten tijde van de eerste XBox. Het bedrijf wordt geleid door Julie Uhrman, die voorheen de leiding had over de digitale distributie bij het IGN-concern.

De makers verwachten dat de Ouya in maart van 2013 uit zal komen.

Reacties (161)

Reactiefilter:-11610158+193+24+32
Moderatie-faq Wijzig weergave
Als je niet tot maart 2013 wilt wachten en toch Android 4.0 op je tv wilt hebben, dan is de Equiso Smart TV een leuk alternatief:
http://www.kickstarter.co...rn-any-tv-into-a-smart-tv

In plaats van een game controller zit hier een wii-mote achtige afstandsbediening bij met op de achterkant een volledig toetsenbord, ook niet een overbodigheid lijkt me. En dat voor slechts $69 (+ $15 shipping, wat $5 minder is dan bij Ouya).

Er zit dan wel geen Tegra 3 in (maar een zuinige dus koelere A5), het ding wordt wel volgende maand rond gestuurd. Tenminste, als de Ouya niet alle pledges wegtrekt: de Equiso Smart TV heeft nog maar 17 dagen te gaan en komt een goeie $28000 te kort!
Zulke dingen bestaan al. zoek maar eens naar de Rikomagic MK802 (geen afstandsbediening, te besturen via droidmote), of de Kimdescent KVD-11
Beide hebben een Mali-400 GPU en draaien op 1ghz Cortex A8 of A9 (De Rikomagic draait op een A8, maar is verkrijgbaar met 1Gb geheugen)

Wat men bij de equiso aanduid als A5 weet ik niet, maar als men ARMv5 bedoelt, dan gaat het niet veel soeps zijn (een Apple A5 zal het al zeker niet zijn...)
Hoe zit dat eigenlijk met dat Kickstarter? Als je daar investeert en het product wordt een succes, krijg je dan een percentage van de winst o.i.d.?

Verder lijkt het me een mooi product, mits er ook goede titels voor uitkomen en het niet blijft hangen op het niveau van de huidige telefoonspelletjes. Ik hoef geen Angry-Birds op mijn 42-inch 3d-LED televisie.... ;-)
Nee je geeft gewoon geld er hangt wel een beloning vast aan het bedrag wat je wilt geven.
Het is geen investering je krijgt de prijs waarvoor je betaald hebt (voor 100 dollar kreeg je een bèta versie van de console)

Als ze er 2.000.000 verkopen zie jij daar als kickstarter niets van terug.
Nee je geeft gewoon geld er hangt wel een beloning vast aan het bedrag wat je wilt geven.
Het is geen investering je krijgt de prijs waarvoor je betaald hebt (voor 100 dollar kreeg je een bèta versie van de console)

Als ze er 2.000.000 verkopen zie jij daar als kickstarter niets van terug.
Dan, wat is dan de kracht vabn kickstarter?
Waarom zou je geld doneren als je er niks van terug ziet?

Enkel omdat het een hype is?
Hoezo zie je er niets van terug? Je krijgt vaak exclusive goodies voor en de kans om als eerste met prototypes te kunnen developen. Die waarde is voor elk persoon anders, dat dan weer wel.
Wat geberut er dan als het niet product van de grond komt? Of voor lancering gaat de boel failliet?
Je steunt een vaak uniek idee dat zonder kickstarter meestel geen startkapitaal kan krijgen. Dat is voor veel mensen al reden genoeg. Dat je het product met korting kan preorderen en vaak nog leuke goodies krijgt is ook altijd een goede motivatie.
Niet enkel omdat het hype is. Omdat je een goed idee wilt helpen realiseren. Zoals een cd van een beginnende band of een console zoals hier. Je krijgt geen aandelen, maar wel bijvoorbeeld de gesigneerde cd of andere extras.

Kickstarter is een goede manier om ideeën te realiseren die leuk zijn voor velen, maar commercieel niet interessant genoeg. Of de initiatiefnemer wil zijn ziel nog niet verkopen aan de jongens met het grote geld.
Je doneert helemaal niets, het is effectief een extreme pre-order. Die over het algemeen meer 'goodies' oplevert naar mate er meer pre-orders binnen komen.
Het is een crowd funding site met een soort van feedback systeem zoals eBay.
Pas als de deadline is verstreken èn het doelbedrag is behaald wordt je pledge pas definitief en het bedrag van je creditcard afgeschreven. Oude projecten blijven altijd vindbaar en je kunt zien wie wat doet voor een soort van sociale controle.
Rewards moeten vooraf worden bepaald en kunnen tijdens het project ook niet meer worden gewijzigd. Vaak is de reward het project zelf, hoe vroeger je erbij bent als Early Bird hoe meer kans op een koopje.

Kickstarter zit subliem in elkaar. Ben al een tijdje backer van een aantal projects en het is vooral leuk. Je wordt vaak helemaal betrokken bij alle vervolgstappen door updates en nieuwtjes van je backed project. Risicoloos is het niet natuurlijk maar vaak gaat het om niet heel grote bedragen.

[Reactie gewijzigd door Cr0N op 11 juli 2012 18:13]

Succesvolle Kickstarter projecten zijn goede concepten van start-up's die anders niet gebeuren omdat er geen investering voor gevonden kan worden op de reguliere manier (zie Wasteland 2 waar geen uitgever in geïnteresseerd was). Het probleem daarbij is vaak dat uitgevers geen risico's durven nemen en niet altijd begrijpen wat de consument wil.

Daarom bieden start-ups hun product op Kickstarter aan met dit idee: als je ons nu helpt krijg je ons product goedkoper/mooier/customized/met extra's die later in de reguliere verkoop niet beschikbaar zullen zijn. Feitelijk pre-order je het product en help je daarmee aan de investering die ze nodig hebben om van de grond te komen.
Omdat je vaak een van de eerste bent die zo'n apparaat in huis heeft, voordat dat ding ook maar een enkel winkelschap heeft gezien :) .
Zo'n woord met een streepje eronder is vaak een link. Als je op kickstarter had geklikt, had je kunnen zien wat je voor je inleg krijgt. Vanaf $95 krijg je dus een console plus controller.

Wel indrukwekkend dat je voor de prijs van een featurephone een gameconsole krijgt met de hardware van een high-end smartphone.

[Reactie gewijzigd door Boppo84 op 11 juli 2012 08:15]

Het scherm is meestal het duurste onderdeel van een telefoon. En voor de onderdelen hoef je het niet te doen. De meeste high end telefoons kosten maar rond de $200 om te maken. Software en marketing (en een mooie winstmarge voor bv. Apple) doen de rest.
Scherm van Apple om te fixen: 65¤
Scherm van Samsung om te fixen: 160 ¤

Nuff said

PS. Info komt van een maat van me die gsm's + schermen fixed (heeft overigens heel wat werk in de crApple afdeling :P)
Ligt er ook maar aan wat voor scherm het is. Heb al zoveel gebarste iPhones gezien, een keer laten vallen en ze geven de geest. Samsung gebruikt Gorilla Glass, lijkt me toch een stuk duurder (maar goed ook).
Het zal de SII wel zijn waar dat over gaat. Samsung heeft het scherm en de digitizer en de hele behuizing helemaal aan elkaar gelijmd, met allerlei connectors er ook nog aan. Die worden in 1 keer vervangen en dat maakt het erg duur. Je moet je scherm ook niet kapot maken :P
Samsung gebruikt Gorilla Glass, lijkt me toch een stuk duurder (maar goed ook).
Apart hoe die naam kan zo'n indruk kan maken bij mensen. Ik bedoel: noem eens wat alternatieve merken glas en vertel waarom die van mindere kwaliteit zijn.

En wat gebruikt de iPhone voor glas?
De iPhone gebruikt evengoed Gorilla Glass... Net als een overgroot gedeelte van de Nokia's...
De hardware is natuurlijk goedkoper voor een gameconsole waar dezelfde prestaties niet in een compacte behuizing met een beperkte energievoorziening hoeft te proppen.
En veel ontwikkelkosten zouden er ook niet aan te hoeven kleven als al bestaande en
opulaire componenten worden gebruikt.

Niettemin is het zelfs dan netjes als dit voor 100 euro geproduceerd kan worden!
Je krijgt voor de prijs van een featurephone een featurephone. Leuk dat hij nu high end zou zijn (met natuurlijk heel veel minder hardware dan je telefoon heeft. Geen 3/4G chipset zit erin, geen touchscreen, geen compas, geen ruimtegebrek, etc), maar je krijgt hem uiteraard niet nu. Je krijgt hem pas als hij ontwikkeld is, en dat zou over 9 maanden ofzo zijn, maar laten we realistisch zijn, zulk soort dingen lopen altijd uit.

Dus ergens in de toekomst krijg je wat nu een high end telefoon is, met veel minder hardware dan erin een high-end telefoon zit. Oftewel zo bijzonder indrukwekkend is dat nou ook niet.
Veel meer dan Angry Birds achtige games hoef je in eerste instantie denk ik toch echt niet te verwachten, de Tegra 3 is nu ook weer niet zo krachtig dat hij op 720p/1080p even intense 3D graphics gaat weergeven. Er is ongetwijfeld best heel wat mogelijk met goede optimalisatie maar daarvoor heb je wel ontwikkelaars nodig met grote budgetten.... En tja, strategie games zie ik er ook niet op werken...

Aan de andere kant 99 dollar is niks :P
PSP vita draait op een minder processor en deze zet toch aardig wat neer
De PS Vita heeft nagenoeg dezelfde GPU als de Ipad 3, welke ruwweg 4 tot 5 keer zo krachtig is als die van een Tegra 3...

Daarnaast is dit kastje ook interessanter in combinatie met een streaming dienst als OnLive, alhoewel dat hier nog niet altijd optimaal werkt. Alleen een beetje jammer van de vorm, dan kun je het kastje moeilijk kwijt onder de tv.
Een GPU die 4 tot 5 maal krachtiger is, en ook nog eens op minder dan 720p resolutie hoeft te renderen. Het CPU gedeelte van de PS Vita is trouwens ook redelijk vergelijkbaar met Tegra 3, allebei Cortex A9 quad-core alleen zal de PS Vita lager geklokt zijn. Ik snap dan ook niet echt dat ze voor Tegra 3 gaan voor dit apparaat, terwijl er verschillende ARM alternatieven zijn met betere graphics performance, die je zo van de plank kunt kopen.

Tegen de tijd dat deze console klaar is, is de gemiddelde tablet of smartphone waarschijnlijk al stukken krachtiger. En dan is de verwachting ook nog dat Apple binnen een jaar de AppleTV gaat updaten en dan ook 3rd party applicaties gaat ondersteunen, en dan heb je een nog kleiner, nog krachtiger en zeer waarschijnlijk nog veel meer polished kastje van $99 wat als 'game console light' zou kunnen dienen.

Leuk initiatief dit dus, maar ik zie er persoonlijk niet zo veel in.
Op welke resolutie draait de PS Vita? 'Nuff said
960x540, ofwel een hogere resolutie dan de Wii :)

Volgens mij moet dit apparaat makkelijk 720p uit kunnen spugen, kijk maar naar grafisch intensieve games als Shadowrun die perfect draaien op smartphones/tablets met 720p schermen. Ofwel dit is een gouden idee, waar ik al een poosje op heb zitten wachten! En daarnaast ziet het apparaat er ook nog eens prachtig uit :)
Hallo sommige van ons hebben wel een groot scherm. :+
Ik heb thuis een beamertje staan met 110 inch scherm, die ik casual gebruik voor gamen met de PS3. Alleen de Full HD spellen zien er gelikt uit, de rest valt dan toch weer tegen.
Angry birds op Fulll HD lijkt mij wel toch wel leuk voor af en toe met vrienden.

[Reactie gewijzigd door Sannieboy op 11 juli 2012 10:19]

Leuk idd maar jou FULL HD spellen zien er alleen maar mooi uit omdat ze wel moeten om de lelijke randjes weg te poetsen. Dit komt vooral vanwege de 3D engines...

Zolang je 2D achtige games speelt zal je zien dat je wens voor een hoge resolutie helemaal niet nodig is.
:+en wat voor resolutie hebben die grote schermen? :+
De voor Tegra 3 geoptimaliseerde 'THD' games die ik op mijn Asus Transformer 300T draai doen anders grafisch niet onder voor de gemiddelde Xbox Arcade/PSN titel van deze tijd. Textures, rendering, en effecten zijn verbazingwekkend goed voor mobiele apparaten.

Het ding is meer dat bestaande games voor een touchscreen interface zijn ontworpen en deze console dus met controller bestuurbare games moet krijgen. Ook vraag ik me af in hoeverre de Tegra 3 met 1080p overweg kan, de console is immers bedoeld om op een TV aan te sluiten.
ik weet niet of tegra3 optimalisatie al beter is, maar bij de tegra2 sloeg dat nergens op.
tegra2 thd spellen draaien net zo goed op elke andere chipset met 1ghz dual-core of beter.
enige probleem is dat zonder tegra2 de textures niet zomaar geladen kunnen worden, maar daar heb je chainfire3D voor.
Nee, geen gedeelte van de winst. Je kan investeren voor bepaalde bedragen en de ontwikkelaar hangt daar bepaalde rewards aan. Je ziet vaak bij games dat je bij een investering van bijvoorbeeld 15 dollar de digitale versie krijgt en bij 50 dollar de boxed versie (meestal met wat extras).
Met 2 miljoen kan je best leuke dingen ontwikkelen. Alleen hoeveel patent rechtzaken kunnen ze aan...
Ik wens ze het beste en hoop erg dat ze het van de grond af krijgen.
Interessant inderdaad!

Het nieuws van dit concept gaat snel de wereld over, en het is duidelijk een bedrijf dat geinspireerd is iets moois neer te zetten voor de consument. Een console fabrikant die ze kapot procedureert zal toch niet echt in de achting stijgen. Maar goed, als alle console fabrikanten een mogelijkheid hebben om aan te vallen en dat doen is er natuurlijk relatief geen gezichtsverlies. Zouden ze in dit bedrag ook de kosten hebben gestopt van patent onderzoeken?
Een PC (want dat is het) met daaraan aan controller (bestaat ook al minimaal 20 jaar)... Wow wat een patenten zeg :P

[Reactie gewijzigd door Mellow Jack op 11 juli 2012 09:34]

Nou, ik vraag me af welke patenten er geschonden zullen zijn qua design! Als je kijkt naar de controller dan doet deze mij gelijk denken aan een mix van een Xbox en een Playstation controller. Vooral vanwege de manier waarop de vier buttons aan de rechter kant zijn geplaatst met dezelfde kleuren...
Nou, ik vraag me af welke patenten er geschonden zullen zijn qua design! Als je kijkt naar de controller dan doet deze mij gelijk denken aan een mix van een Xbox en een Playstation controller. Vooral vanwege de manier waarop de vier buttons aan de rechter kant zijn geplaatst met dezelfde kleuren...
Volgens mij worden er geen patenten geschonden. Bij patentschendingen op uiterlijk gaat het er voornamelijk om dat je voldoende onderscheidend bent, dat wil zeggen dat consumenten jouw product niet aanzien voor dat van een ander.

Het gebruik van tegels is ook geen uitvinding van MS maar bestaat al heel lang, Al decennia voor MS er meekwam kon ik zo in supermarkt mijn groente kiezen om maar eens wat te noemen. Ook live tiles is geen uitvinding van MS, je moet echter wel zorgen dat tegels niet aan die van MS doen denken. Je moet niet hun lettertype en kleurstelling gaan gebruiken. Het moet er dus niet Windows8-achtig uitzien. Daar is natuurlijk ook geen enkele behoefte aan want dit is een Android device dat mee wil liften op het succes van Android.

Er zijn massa's controllers op de markt die het midden houden tussen die van de Xbox en die van de Playstation. Als ze maar duidelijk afwijken in uiterlijk en geen gepatenteerd mechanisme gebruiken is er geen probleem. Het lijkt me een bewuste keuze dat ze een eigen controller ontwerpen, waarschijnlijk juist om het rechtenvrij te houden, maar ook omdat het een creatieve uitdaging is iets nieuws te maken.

Open source is begonnen als een klein gaatje in de dijk die bedrijven hadden gebouwd om anderen buiten te houden. Ondanks hun pogingen om het gaatje te stoppen is het Inmiddels een dijkdoorbraak geworden. Zoals we hier kunnen zien beperkt open source zich ook niet langer tot software. Open source is geen product maar een filosofie die leidt tot een andere manier van produceren die beter is voor de samenleving en de wereld als geheel.

Wie zien enorm veel jonge ondernemers de open source filosofie omarmen als grondslag of driver voor hun business model. Je kunt de open source gedachten in tal van andere producten ook toepassen. Een open source auto? Kan dat bestaan? Zeker, kijk maar hier.

Waarom zien wij nu dat er een patentsysteem enorm wordt misbruikt door de gevestigde belangen? Dat is een reactie om de open source alternatieven proberen de kop in te drukken. Als wij ons sterk maken, gaat dat ze niet lukken. Je kan een wereldwijde stroming niet onderdrukken en je kan nieuw denken niet terug in de fles stoppen.

Open source is the new paradigm. De nieuwe zienswijze op het economisch handelen. Een groeiend aantal mensen van hoog tot laag, leiders in kleine maar ook in grote bedrijven zien in dat het huidige economische denken niet verder kan, dat we het tot het uiterste opgerekt hebben, dat de wereld de grens overschreden heeft wat zij aan uitbuiting kan dragen. Zoals Gandhi reeds opmerkte: “Earth provides enough to satisfy every man's need, but not every man's greed”.

Willen we een leefbare samenleving houden dan moet de productie weer gedemocratiseerd worden. De patentgevechten tegen kleine opkomende bedrijven zoals met name MS die voert zijn een poging om dat tegen te houden.

Laat er geen misverstand bestaan, er woedt een oorlog tussen zij die een vrije samenleving voor staan waarin iedereen de vrijheid heeft om te produceren en zij die een samenleving voor staan waarin de productie wordt gecentraliseerd en de mensen slechts nog consumenten en werknemers zijn. Dat zijn de twee filosofieën die wedijveren. Beide stromingen zijn zeer actief. Aan de ene kant zien we dat grote bedrijven de kleintjes opkopen en uit de markt nemen, aan de andere kant zien we open source die van bedrijven een vergiftigde pil maken bij overnames. Je kan namelijk een open source bedrijf wel overnemen, maar daarmee krijg je niet de rechten op hun product. Anderen kunnen er gewoon mee verder gaan.

Sommige grote bedrijven vechten deze oorlog met alle middelen. Patentoorlogen, het verspreiden van FUD (fear, uncertainty, and doubt), lockins, omkoping, chantage, zijn maar een klein deel van hun strijdmiddelen). Als mens staan wij hier voor een keuze van het geweten. Lopen we achter de wortels aan die deze bedrijven ons voorhouden en laten ons vastbinden, of maken we de keuze die in het belang is van onze eigen vrijheid en die van onze kinderen.

Daarbij moet nog iets opgemerkt worden. Piracy. Onderzoek leidt tot een verrassende conclusie. Piracy is per saldo in het voordeel van bedrijven als Microsoft. Hoe meer mensen Windows gebruiken die het niet zouden kopen als ze er voor moesten betalen hoe groter de installbase van Windows en daarmee haar macht in de markt. Door illegaal Windows op je PC te gebruiken in plaats van een ander systeem vergroot je de macht van Windows en daarmee MS. Alleen als je het normaal gekocht zou hebben leidt MS schade.

Hetzelfde geldt in mindere mate voor multimedia. Er ontstaan nu steeds meer alternatieve aanbieders van media, het is zaak dat wij deze gaan gebruiken, alleen zo zullen ze ooit betekenis krijgen. Dan zullen steeds meer artiesten over gaan stappen op een ander verdienmodel. illegaal gebruik van traditionele kanalen houdt deze alleen maar in stand. Het lijkt een vuist, maar er komt op die manier nooit een alternatief. We moeten zorgen dat culturele uitingen weer in een domein terecht komen waar rechtenvrije verspreiding mogelijk is. Dat lukt alleen als we dat actief ondersteunen zodat er alternatieve verdienmodellen mogelijk worden.

Steeds meer mensen worden dit bewust. Het is hartverwarmend om te zien hoeveel mensen een actieve bijdrage willen leveren aan een project als deze. Vergis je niet dit gaat om veel meer dan een Android console, dit kan de weg vrij maken voor grote aantallen kleine games developers. Kijk maar eens naar de treurige toestand op de consoles nu waar grote studio's de kleintjes opeten en vervolgens de mensen weer even hard uitspugen. Waarin budgetten voor gameontwikkeling voortdurend zijn gestegen en het Hollywood producties zijn geworden.

De combinatie van goede tools en een open platform gaat het mogelijk maken dat er straks een bruisende markt ontstaat, waar ook eindelijk eens weer meer andere games komen dan de 80% bloedige shooters die we nu hebben. Mensen willen best andere games maken, maar probeer in de huidige situatie daar eens financiering voor te krijgen. Er moeten eerst andere distributiekanalen komen voor zoiets succesvol kan zijn. Dat is wat dit initiatief is, het is meer dan een console, het is een distributiekanaal voor open source games.

Wij geven de toekomst mede vorm door de keuzes die wij maken. Het is belangrijk dat wij begrijpen wat die keuzes betekenen. Willen we ons zelf laten reduceren tot werkslaven en passieve consumenten, of willen we een samenleving waarin creatief kan worden geproduceerd door iedereen.

Met name de strijd over patentrechten is van groot belang. Daarmee kunnen nieuwe kleine producenten het leven zuur gemaakt worden. Er zijn twee antwoorden: Een massale beweging in het leven gaan roepen die druk gaat uitoefenen om de patentwetgeving aan te passen. En ten tweede dat open source bedrijven de leiding gaan nemen in de innovatie zodat er nieuwe deuren worden geopend en deze open blijven. (Google). Begrijp goed waarom we hier een constante FUD tegen Google lezen. Google geeft open source power. Daarom riep Steve Balmer: Ik zal Google vermoorden. De voortdurende aantijgingen, het afbreken van het imago, hoort daarbij.

Wij hoeven geen passieve toekijkers te zijn. zelfs als passieve consument kunnen wij verschil maken door bewuste keuze welke producten wij gebruiken. We kunnen meefinancieren, we kunnen de boodschap uitdragen. Zolang wij keuze vrijheid hebben kunnen wij met onze keuzes de toekomst bepalen. Wij moeten ons die keus niet laten afnemen. Dat geldt zowel politiek, waar men alles maar wil afschuiven naar Europa als in de markt.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 12 juli 2012 01:38]

Zo een opensource piraten fundy. ZIe de link niet met deze console misschien indirect via android. Dus dat is wat offtopic discussie. Maar hier gaat het om Console en dat is vooral ook hardware. En met uitzondering van Nintendo zijn kwa hardware de XB2 en PS3 geen winstpakkers maar moet de software dat doen. Piraterij schaad daar dus helemaal en linux op zoon PS3 console brengt totaal niks voor sony.
MS behaald veel omzet door legaliteit. Want ondanks dat de particulier massaal MS OS piratiseerd is dat juist heel anders in bedrijfs beleid waar klein tot groot vaker legaal bezig is. En zo ook de MS software pakketten. WIndows automatisering en dus server OS' en.

MS haald iets uit zijn OS piraterij alleen als de piraat wel af en toe eens een MS software aanschafd. Zoals een MS game of MS Officepakket
MS heerst nu en heefd bakken met geld doordat ze de concurrenten vernietigd hebben door OEM deals ook massaal voor de massa consument en koppel verkoop van software. menig concurrent de nek om gedraaid.
Nu halen ze kwa console de winst uit royalties per optical drager van retail game.
Een gemodde Xbox360 valt buiten het bussnes model van verdienen aan royalties per game.

Hoe gaan dit bedrijfje dat implementeren. Dacht dat android toestellen meer last heefd van piraterij dan bijvoorbeeld Apple.
En dat een gesloten meer centaal beheerde online dienst ook legaliteit bevorderd.
En open OS is ook zeer piraten gevoelig.
Open en dus vrijheid is een ook een opendeur voor piraterij.

Dus misschien verkopen ze wel massaal dit Ultra low budged console. Maar kwa games legaal kan het wat tegen vallen. Maar als ze de Console ondanks 99 toch met wat marge verkopen. Kunnen ze samen met deel legale inkomsten van online dienst en games wel gezond bedrijf worden. Met enige coninuiteit.
Omdat het android is zullen hackers de games ook wel kraken en beschikbaar komen buiten dit android consooltje.
Waarom moeten jou posts altijd lappen, en dan ook echt lappen tekst zijn? Gewoon een vraag hoor. ;)
Kort: Omdat bananen krom zijn.
Die vier knopjes zaten al op de SNES controller uit 1990, eventuele patenten daarop zijn dus wel verlopen.

Maar geavanceerdere functies zoals rumble of een accelerometer ontbreken. Wellicht om patent inbreuk te voorkomen of gewoon om kosten te besparen.


PS: Dit zou een fantastische XBMC machine kunnen worden.

[Reactie gewijzigd door schaafkaas op 11 juli 2012 12:04]

Precies waar ik ook aan dacht :P Ook bijvoorbeeld Plex zou hier uitstekend op kunnen draaien!
Mee eens maar dat zijn, lijkt mij, vooral mockups... Persoonlijk zie ik dit meer als marketing om de donateurs een beeld te geven van de mogelijkheden. Zonder een gelikt filmpje en wat plaatjes zijn mensen minder geneigd om geld te geven. Nu ze wel geld hebben ontvangen lijkt het me dat ze gaan voor een totaal eigen smoeltje
En een xbox/PS/WII is helegaar geen PC hoor.

Op deze manier is elk initiatief wel de grond in te boren
Die zijn ook speciaal ontworpen als console.

Dit is niet meer dan een mobiele telefoon met HDMI aansluiting en zonder beeldscherm. Draaiend op een algemeen OS (Android) en algemene hardware (tegra3). Als je dit geen veredelde PC kan noemen dan weet ik het ook niet meer
Een console is een volwaardige pc waar de beste features uit zijn gesloopt.
Zodat de maker controle heeft over wat jij kan met jou product.

Je kan er niet voor ontwikkelen zonder toestemming.
Je kan er geen kopien mee maken.
Je kan er niet de software/OS op draaien die je wil.
Je kan maar een beperkte type bestanden gebruiken.

Voorbeeld, een oude xbox 360 kan makkelijk (kwa rekenkracht) linux met xbmc draaien en een mooie mediaspeler zijn. Maar dan zul je eerst die dingen moeten repareren die MS er uit heeft gesloopt.

Ipv ombouwen kan je het beter herstellen noemen.
Ik denk dat ze vooral patenten van Microsoft schenden ;) Die interface is bijna exact als de 360 dashboard en die controller... :X

[Reactie gewijzigd door Sensei_D op 11 juli 2012 09:08]

Xbox controller kun je ook op een pc aansluiten, ik verwacht daar niet teveel problemen. Daarnaast zijn er tig klonen op de markt die allemaal vrij worden verkocht. Dat mag het probleem niet zijn.
Wil niet zeggen dat deze fabrikanten geen patenten afnemen. Als zij dat wel doen en dit bedrijf niet omdat het teveel kost of omdat ze onwetend zijn, gaat het ze uiteindelijk veel geld kosten.
Daarnaast vraag ik me ook af wat de meerwaarde is van een dergelijke console. Van een console verwacht ik perfecte gameprestaties zoals deze op dit moment verwacht kunnen worden, geen apparaat met specs van 10 jaar geleden.
De meerwaarde is, goedkoop om te kopen, makkelijk (en goedkoop) te ontwikkelen games, gigantisch hoeveelheid bestaande games en de mogelijkheid tot tweaken tot in de puntjes.

Wat versta je onder gameprestaties? Ik neem aan dat je hiermee doelt op de GFX gezien de console zelf weinig invloed zal hebben op de gameplay tenzij de hardware niet goed werkt uiteraard. En de discussie over gameplay vs GFX is eindeloos en als je vind dat de GFX (voor 99 dollar...) aan consoles zoals de PS3 en Xbox 360 (van +200 dollar) moeten tippen tja, dan mag je dat vinden.

Maar ik denk dat je de Tegra 3 ook niet moet onderschatten, met mijn huidige Tegra 2 telefoon draai ik GTA3 soepeltjes, de tegra 3 is minimaal 10 maal sneller. Hiertegenover staat natuurlijk de hogere resolutie en dat het theoretisch 10 maal sneller is. Afhankelijk van de Tegra 3 versie, zo is er een Tegra 3 versie in opkomst die 75 maal sneller moet worden dan de Tegra 2.
Zeg dat maar tegen alle Wii fanaten
Denk dat als dit ding op de markt komt hij vooral populair gaat zijn bij Tweakers om er mee te klooien en een mediacenter van te maken etc. In het filmpje zeiden ze ook dat het geen gesloten systeem wordt. (Wat ook niet kan/mag gezien het op Android draait)
Als de interface het enige is dan is dat niet zo'n probleem ;). Die is namelijk makkelijk te veranderen.
Klopt, maar de interface nu is gewoon smeken om failliet te gaan, dit is gewoon metro. Neem daarnaast het feit dat MS gigantisch veel patenten bezit op andere technologieen, zie ik niet hoe ze gaan zorgen dat MS ze niet aanklaagt, tenzij ze de prijs natuurlijk flink gaan verhogen.
Ook de startpagina van de Android Market/Google Play al gezien? Ziet er bijna hetzelfde uit, maar dan rustgevender, omdat er meer ruimte tussen de apps zit en minder apps op het scherm staan. ;) Oh, en je kan alleen maar verticaal scrollen. (Horizontaal scrollen is overigens ook mogelijk om een ander genre of functie te selecteren.)

Plaatje van "Google Play"
Al kan je zeggen dat het geinspireerd is door metro, kan het ook vele andere dingen zijn. Ik vind dit iig niet op metro lijken, het is te druk, niet zo strak enz. Daarnaast zijn de rechthoeken volgens mij niet 1 bij 2 verhouding.

Dit Android systeem ziet er verder wel echt uit als de Xbox 360, gezien ze waarschijnlijk ook de nodige patenten van MS gebruiken en een concurrent zijn, zullen ze MS gewoon op hun nek krijgen. Ik wens ze succes want ik vind het wel een leuk idee.
Wie zegt dat er patenten zitten op het metro design?
Die zijn er, daarnaast kan je een goede claim maken wanneer de interface een duidelijke kopie is, wat het geval is.

Verder was mijn verwijzing naar patenten, vooral op technologieen die MS bezit.
Metro/Xbox UI is dan ook totaal niet uniek. Er zijn zat interfaces te vinden die dezelfde principes hanteren voor er nog maar sprake was van metro of de xbox.

Of straks gaan jullie nog beweren dat Microsoft grid based design - wat veel heeft te zien met zo'n interfaces - heeft uitgevonden :+

Bedoel het zijn blokken ffs, veel meer basis kun je eigenlijk niet hebben. Maar het is wel een krachtig principe die uitblinkt in haar eenvoud. Zelf de animaties die in de video zie zijn eigenlijk redelijk "standaard".

[Reactie gewijzigd door simplicidad op 11 juli 2012 10:44]

interface ziet er naar mijn mening meer uit als de GooglePlayStore
Dit is precies de reden waarom het patentstelsel grondig op de schop moet. Het werkt kleine beginnende ontwikkelaars en technici tegen waardoor innovatie geremd wordt.
Er is natuurlijk een verschil tussen innovatie en het kopiëren van andermans innovatie (en dus de resources die daar voor nodig zijn: geld, tijd en kennis).

Daarnaast wil je ook niet dat het andersom zo is, dat jij als klein bedrijf iets bedenkt en dat een grote speler er mee vandoor gaat omdat ze het sneller kunnen ontwikkelen en meer naamsbekendheid hebben.

Patenten horen de bedenkers te helpen en dat doen ze ook.
Je hebt er zeker gelijk in dat intellectueel eigendom beschermd moet worden. Ik zeg ook niet dat ze het patentstelsel geheel af moeten schaffen maar dat de spreekwoordelijke bezem er eens door moet worden gehaald.

Veel patenten zijn té algemeen, verouderd of simpelweg te belachelijk voor woorden. Een beginnende ontwikkelaar loopt tegen ontelbare barrières op die kunnen voorkomen dat het bedrijf of een bepaald product van de grond komt.

Huidige technologiebedrijven met miljardenomzet hebben simpelweg te veel macht en vragen onredelijke bedragen voor het afnemen van licenties voor gepatenteerde technologieën. Voor een beginnend ontwikkelaar zijn die kosten vaak niet op te brengen terwijl ik al genoeg voorbeelden van innovatieve producten heb voorbij zien komen die werden aangeklaagd door megacorporaties en vervolgens de deuren konden sluiten.

Zeker met die aanklaag-mentaliteit in Amerika lijkt het me vreselijk om daar een bedrijf op te starten.
Dat wordt gegarandeerd nog heel wat meer dan 2 miljoen voordat de deadline verloopt.
Kickstarter.com is echt een geweldig platform, de Pebble watch haalde meer dan 10 miljoen op.

Deze gamecontroller lijkt mij geweldig, nu nog een grote user en developer community en dit wordt vast een succes. En games ontwikkelen via Kickstarter voor de funding.
De cirkel is rond.
Ok, ik snap dit niet. Als een gamer, wil ik juist op mijn tv meer en groter en beter! Ik kan bijvoorbeeld niet wachten op de next gen consoles. Dit is toch juist een stap terug in de console markt? Koop voor die prijs een ps2 of een 1st gen xbox en je hebt al mooiere prestaties op je scherm.

Kijk, als het een multimedia box zou worden ipv een console dan is het wat anders. Bijvoorbeeld voor 99 dollar inet en filmpjes streamen EN gamen, dan ok.

Die mobile games, speel je vooral omdat je wat tijd te doden hebt en onderweg bent, toch? Vaak mist het diepgang en wat dat betreft ben ik er snel mee uit gespeeld.

Ik vind kickstarter ontzettend vet, maar dit project geef ik weinig kans van een echt doorslaand succes. De replay value van die android spelletjes is gewoon te laag.
Als je er een spelletje op kan spelen zal het afspelen van een media bestand wel geen probleem zijn, de specs zijn er ruim voldoende voor dus ik verwacht dat je daar vanzelf meer dan genoeg apps voor kan krijgen.

Het grote verschil met de rest van de consoles zit hem niet in de kracht van de machine, maar de kracht van het platform.. Android heeft al een grote userbase en een grote market, het is een "kleine" moeite om bestaande apps ook geschikt te maken voor dit systeem, met als gevolgd dat het aanbod meteen al groot zal zijn.

Enige nadeel wat ik nu zie is dat er gewerkt wordt met Android 4.0 en de release pas op maart 2013 staat.. Maar dat is meteen een mooie test, kijken hoe goed ze hun platform actueel weten te houden en hoe lang ze er over doen om nieuwe Android versies aan te bieden,
Je zegt het zelf al, "Als een Gamer"

Dit soort dingen zijn niet voor de hardcore gamer markt. Het is leuk voor de Casual gamers en hackers die hier andere dingen mee willen doen dan gamen (een mediacenter bijv.)

Als je kijkt naar de verkopen op de App/Play store en de Wii, zul je zien dat de markt voor de Casual gamer gigantisch is en ook nog eens gevoelig is voor (ingame)impulsaankopen.

En misschien wel een nog grotere cashcow dan de markt voor echte Gamers
Probeer eens NOVA 3, dat spel heeft graphics die verdomt goed zijn.
Een van de fundamentele punten van deze console is dat ze de developer "drempel" laag houden. Op de PS3 en XBox is het doorgaans moeilijk doorbreken als indiestudio omdat je kosten voor de development kits al aardig hoog zijn. En dat is iets dat een gemiddelde indiestudio aardig kan nekken aan het begin van hun ontwikkeling. En dan nog even het hele certificeringsgedeelte daargelaten.

Die Ouya is/wordt al een mediabox annex game console. Juist die combinatie met Twitch hebben ze fantastisch opgepikt. Als je ziet hoeveel mensen grote evenementen tegenwoordig online bekijken is dit gewoon een logische stap om het voor mensen makkelijker te maken op hun tv te bekijken.

En als je ziet hoe games zoals Horn er uitzien, zie je dat er veel kan gebeuren op het platform: http://www.digitalspy.co....-and-android-devices.html
Ik vind het wel jammer dat er "maar" 1GB ram in zit, heeft zo'n ding niet wat aan 2GB?

Wel grappig dat het streef bedrag zo snel was gehaald en zelfs is overschreden met een factor 2.
1 GB is nu gebruikelijk voor android met tegra 3 zo kunnen ze heel dicht bij de source blijven van android en hoeven ze dus niet een heel moeilijk os systeem te maken. En de 360 heeft maar 500 MB dacht ik...
Klopt, de xbox 360 heeft 512MB geheugen (deelbaar met videokaart) en de PS3 256MB. Maar mijn simpele android telefoontje heeft ook al 256MB geheugen dus wie weet is geheugen verbruik heel anders ivm. multitasken en browser gebruik.
denk dat bepaalde spec's om het streef bedrag van 99 dollar te halen misschien wel wat tegenvallen, maar meer is niet altijd beter!
als de game-ontwikkelaars weten waar ze hun spellen op moeten bouwen dan loopt dat toch gewoon soepel!

Misschien is er ook wel ruimte voor eigen investering, zoals upgrade van ram geheugen of flash geheugen! T is pas een idee.... dus ff afwachten hoe zich het gaat ontwikkelen!
Ik vind het wel jammer dat er "maar" 1GB ram in zit, heeft zo'n ding niet wat aan 2GB?

Wel grappig dat het streef bedrag zo snel was gehaald en zelfs is overschreden met een factor 2.
Wellicht omdat ze slechts een prototype willen ontwikkelen?
Upgrade naar 2Gb kan altijd nog...
wellicht geen super 3d performance, maar volgens mij kun je hier prima een hele rits casual games op spelen. Daar is de prijs ook wel een beetje naar.
Wat ook mooi zou zijn is als je DOSbox-spellen kunt spelen op dat apparaat. Ik geloof dat er her en der wat Android-versies van zijn, alleen geen idee of ze lekker werken. Maar als het zou kunnen zou het wel een toegevoegde waarde geven aan het apparaatje.
Je ze werken lekker en zelfs PS2 en N64 emulators werken prima
een spel als dead trigger dat op de unity engine draait kan al best heel indrukwekkende graphics neerzetten waar mijn Wii bij verbleekt hoor...

https://play.google.com/s...adfingergames.deadtrigger
Wat te denken van GTA3? Deze draait ook al op Android telefoons, geen probleem op het op zo'n ding draaiend te krijgen dus.
GTA3 draait zelf vloeiend op me Xperia Mini Pro met Single core processor en 512MB
(wel lage resolutie) Dus in principe kunnen ze hier wel leuke games voor maken
Met deze Console kan je Android telefoon games op je TV spelen, zijn er eigenlijk mensen die dat nu al doen dan? Je moet een Bluetooth controler nu al aan je Android kunnen hangen, en dan gamen via HDMI.
Op m'n Asus Transformer kan ik een gamepad hangen en via HDMI op een TV aansluiten. Werkt gewoon. Maar doen? Nee, eigenlijk nooit.
ik doe dat regelmatig ik heb een Acer Iconia A500 via HDMI uit naar mijn TV films kijken via mijn NAS of gamen op mijn TV met een xbox 360 controller met draad. De games die ze laten zien in het filmpje (min minecraft) zijn allemaal goed te spelen met een xbox360 controller .

Er zit standaard controller support ingebouwd in Android
Er zit standaard HDMI uit ingebouwd in de tegra chipset

Ik haal betere scores met 2 analoge sticks dan dat ik het op een 10" scherm speel.

spellen die het goed doen op TV zijn Dead trigger, GTA3, Max Payne, shadowgun, Mame, SNES, NES, Megadrive.

Enige nadeel is dat minder goed ontwikkelde spellen nog wel eens naar vertikaal mode springen :) waardoor je schuin moet kijken naar je TV (niet te doen dus)

Ik vindt het veel beter spelen/kijken dan op een tablet en met HDMI en USB is het inprikken en spelen 3 seconden werk
Dit project gaat helemaal verkeerd aflopen en zou wel eens de grootste kickstarter flater tot nu toe kunnen worden:

De $95,- reward is een van deze consoles, inclusief controller en shipping binnen Amerika. Er is geen enkele telefoon fabrikant die voor $95,- een Tegra 3 gebaseerde telefoon kan maken. En dat is wat Ouya is, telefoon hardware (Tegra 3) en software (Android 4), zonder het bel gedeelte maar met een TV out. Dus als HTC het niet voor $95,- kan, waarom Ouya wel, HTC heeft de capaciteiten om duizenden van deze telefoons per dag te maken, Ouya niet, ze hebben geen schaal voordeel en kunnen dus niet van extreem lage marges leven! Sterker nog Ouya moet flink verdienen op die $95,- het idee is immers dat die $95,- een donatie is zodat zij door kunnen ontwikkelen en dat je als bedankje een aardig presentje krijgt.

Om nog maar een andere vergelijking te maken, het puur fabriceren van de Wii (geen ontwikkelkosten of winst meegerekend), de goedkoopste console op dit moment, kost $158,- dat is met al het schaalvoordeel en expertise dat Nintendo heeft!

Tot nu toe beloven ze 21.000 consoles te maken voor $100,- zelfs als ze het voor de een 'Wii prijs' kunnen fabriceren en verschepen dan is dat al $1.260.000,- verlies.

Voor diegene die nu denken, jaar maar bij consoles verdien je aan de games. Ja ze krijgen inderdaad een beetje geld per verkochte game, maar ze hebben nog geen install-base en zullen, zelfs als dit een extreem succes wordt, toch al dat geld moeten voorschieten, als ze dat geld hadden, hadden ze geen kickstarter campaign nodig.

Verder zijn er ook een hoop andere problemen:
Usability: de mockup van de controller heeft alleen maar color coded cirkels, kleuren blinden kunnen er dus absoluut niet mee. "press circle to continue" werdt al op twitter gezegd.

Onlineplay: je mag de Ouya hacken (prima) maar dan mag je nog steeds online, multiplayer wordt dus echt een cheat hell zoals er nu over nagedacht is, of ze moeten hier een speciaal programma voor opzetten (iets als VAC of BattleEye) maar dat kost tijd en geld en alle android games moeten dan aangepast worden dit te gebruiken.

Geen exclusives: alles wat dit apparaat kan, kan een android 4 telefoon met Tegra 3 ook, dus games worden niet exclusief voor deze console gemaakt maar als nagedacht ook nog even op de console gezet (want raad eens waar er meer van zijn, Android 4 telefoons of Ouya's).

Underpowered: de Tegra 3 chip is leuk voor een 8" mobiele telefoon (super zelfs) maar op 50" gaat dit er toch echt een stuk minder mooi uitzien, nu zijn graphics niet alles maar het zou me verbazen als deze console de Wii qua graphics voorbijstreeft.

Patenten: dit bedrijf gaat hard aangeklaagd worden door op zijn minst Sony, Microsoft en Nintendo voor het schenden van patenten qua controller design en vast een hoop andere meuk waar we nu nog niets van weten.

Bronnen:
http://wii.mmgn.com/News/How-much-does-the-Wii-really-c
http://www.kickstarter.co...deo-game-console?ref=live
Wat een rare vergelijkingen en aannames in jou reactie zeg!


Enkele posts hierboven stond dat juist het scherm het duurste onderdeel van een telefoon is... Volgens mij heeft deze console geen scherm.

Mockup; waarom denk je dat ze het een mockup noemen :')

Waarom zou onlineplay een cheathell worden, of anders... MEER een hell dan het nu is?
Ook je telefoon is "te hacken" namelijk. En ik hoor weinig klachten over online cheaters bij android games.

Geen exclusiviteit; dat klopt, maar volgens mij is dat ook niet het doel.

Technisch: heb ik geen verstand van.

Patenten;
1) waar staat dat ze geen licentie afnemen
2) er zijn genoeg klonen op de markt om aan te tonen dat het een algemeen ontwerp is oid (ben geen jurist)
Je mist echt een hoop punten:

- ja een scherm is een van de duurdere onderdelen maar kost omgerekend $14,-. Het duurste blijft het ontwikkelen en ontwerpen.
- Ik vergelijk ook met de WII deze heeft geen scherm maar kost toch $60,- meer dan de prijs waar zij 'winst' (funding) op willen maken.
- Het is dan wel een mockup maar er kan niet veel meer veranderen aangezien ze een estimated delivery geven van Maart 2013, dit betekend dat ze binnen een een paar maanden een final versie moeten hebben, daarna moeten ze het ontwerp freezen en ervoor zorgen dat de productie op gang komt.
- Op telefoons is er nauwelijks online versus play, maar wel staan de leaderbords vaak vol met onmogelijke (gecheate) scores. Als we nu een console krijgen en er wel versus play komt (groot scherm leent zich daar meer voor) zit het binnen de kortste keren helemaal vol daarmee, Android heeft hier geen standaard oplossing voor zoals MS en Sony dat nu wel hebben, kan nog komen maar is tot nu toe geen rekening mee gehouden.

-Exclusiviteit: daar ben ik het eigenlijk wel met je eens :).
-Licenties afnemen: kan maar waarom zouden MS en Sony dat doen, wat is de winst voor hun? Misschien zitten ze vast aan zo'n FAIR patent regeling, maar dan nog kost het weer een hoop geld. Echt voor $95 kan ik nauwelijks een MP3 speler kopen, dit bedrag is zoooo krap om wat aan te verdienen. Ik vermoed dat ze veel meer geld verdienen, zowel figuurlijk als relatief aan alle kleinere rewards en dat dit gewoon dik verlies gaat maken.
-Clonen: dat er clonen bestaan betekend niet dat clonen legaal geworden is :)
Je hebt als bron een 6 jaar oude pagina.... De Wii Kost op dit moment echt niet meer dan >100$ om te produceren...

NVIDIA heeft een tegra 3 tablet voor $199. (Kai Platform)

Strip hiervan het scherm, lcd controller, een groot deel van de behuizing batterij, laad circuit. en je hebt hebt in no-time meer dan 100$ van de BOM geschrapt.

Expertise zit er genoeg in het team. Er is een working prototype gebouwd en de prijs zal niet op lucht zijn gebaseerd. De marges zullen niet groot zijn maar daar is het ze waarschijnlijk niet om te doen.


Ed Fries was bijv. VP van Game publishing voor de Xbox bij microsoft. Hij heeft een grote rol gespeeld bij de aquisitie van bungee, ensemble studio's en rare.

Heeft aan diverse (game gerelateerde startups mee gewerkt). En weet dus waarschijnlijk wel wat ie doet.

Waarschijnlijk is de Kickstarter dan ook meer een goeie 'publiciteitsstunt' dan dat ze echt het geld nodig hebben.
Dus nog steeds meer dan $100 om te produceren, daar zit dus geen enkele vorm van ontwikkelingskosten in, laat staan geld om je project te financieren. Er moet ook een hoop software bij en deze kost ook geld natuurlijk. Oh en het wordt gratis opgestuurd :/

Voor $200,- een TEGRA 3 tablet kunnen kopen is mooi, maar denk je echt dat je daar flink meer dan $100,- af kunt halen? Ik denk dat je zonder batterij, laadcircuit en scherm misschien op $120 kunt komen, misschien zelfs $95,- aan echte hardware en assemblage kosten, maar dat is dus geen software, geen geld voor hun campagne en geen verzendkosten.

Je laatste punt, dat het een marketing stunt kan zijn daar kan ik me wel in vinden :)
Het ding is dat je op een console niet zoveel winst hoeft te maken, want ze verkopen immers ook nog games, en daar verdienen ze dan ook 30% op. Ik denk dat $100 ongeveer de kostprijs is, of misschien ietsje meer.

De goedkoopste console momenteel is de XBox 360 die al voor ¤150 verkocht word, en ook daar word tegenwoordig winst op gemaakt (of zitten ze op de kostprijs) volgens mij.

Dat probleem voor kleurenblinden had ik inderdaad ook voorzien, daar zullen ze wel honderden mails over krijgen (ik heb er iig een over gestuurd).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 11 juli 2012 11:26]

Ze hoeven inderdaad later geen winst te maken op de console als de games geld op brengen, maar op dit moment worden er nog geen games verkocht, dat duurt nog een jaar, en toch zullen binnen een jaar die consoles verscheept worden. Dat kan natuurlijk prima als ze al een dikke zak geld hadden, maar waar hebben ze dan kickstarter voor nodig?
Momenteel maken ze systemen met een Allwinner processor voor minder dan $68 dollar (voor één stuk, inclusief verzending uit China. en dit is met 1Ghz single core, Mali GPU, 4Gb flash, HDMI out, wifi en micro SD slot). Ik acht het dus mogelijk dat je binnenkort een Tegra 3 model kan maken voor minder dan de $95.

De Tegra3 is ook de aandrijfveer van de Asus infinity, die een hogere resolutie heeft (1200 lijnen ipv 1080 van een tv), dus graphics zullen zeker goed zijn.

Dat wil nog altijd niet zeggen dat het project zal slagen, maar de cijfers liggen toch gunstiger dan jij het voorstelt.
Ik snap eigenlijk niet wat deze "console" meer biedt dan een smartphone...

De huidige smartphones hebben nu al HDMI out/ DLAN/ AirPlay/... om beeld en geluid te streamen naar je compatibele TV.
De smartphone kan op dat moment als remote gebruikt worden. Of sommige smartphones hebben USB input mogelijkheden (Zoals bv. Nokia reeds bewezen heeft met hun USB on the Go, waar bv. een toetsenbord of dergelijke op aangesloten kan worden...)

Wat kan deze console dus meer dan wat de huidige smartphones nu niet kunnen? (Deze kunnen ook nog eens mobiel gebruikt worden, en hebben nog eens mobiel internet toegang...)
Hoe gaan ze om met het gigantisch snel veranderende hardware markt? Een traditionele console gaat minimaal 5 jaar mee.

Android hardeware van 3 jaar geleden is al sterk verouderd. Ik weet niet of het de komende 3 jaar net zo snel gaat als de afgelopen 3 jaar, maar als dat het geval is, dan is dit hardware over 2 a 3 jaar te oud om nieuwe games te spelen.
De hardware kan nu al niet tippen aan die van de Xbox of ps3.
Dus kan het ook niet de nieuwste games spelen.
Maar dat zeg ik ook niet. Het gaat om de nieuwste android games en niet xbox of ps3 games. Hoe gaan ze hardware upgrade bijhouden of verwachten ze dat we om de 2 a 3 jaar een nieuwe console kopen.
Datzelfde probleem heb je ook met de pc waarop je games speelt.
Het is een keus die je maakt.

Je kiest voor het platform wat je het meeste geschikt vind voor je behoefte.

Je moet geen budget console kopen en dan verwachten dat je 5 jaar op de eerste rij zit.
A. hetzelfde probleem heb je niet met een PC. Heb je maar 4GB ram en eist je game 8GB, dan koop je voor 25 euro 4GB extra ram. Is je videokaart niet krachtig genoeg? Koop je een nieuwe. Je hoeft dus niet je complete PC te vervangen om een nieuwe game te spelen.

B. Je verwacht niet 5 jaar op de eerste rij te zitten. Maar wat je wel verwacht is dat je minimaal 3 jaar de nieuwste games kunt spelen. Een xbox 360 koste in 2005 299 euro en gaat al 7 jaar mee. Dat is 43 euro per jaar. Als deze 99USD/EUR console maar 2 jaar meegaat is het niet per goedkoper dan een xbox 360 maar wel minder krachtig.
A. Dus jij koopt een pc daar doe je 3 jaar mee en dan stop je er extra ram in en een nieuwe videokaart en dan ga je weer 2 jaar verder? Om zo 5 jaar te kunnen genieten
Ik neem aan dat je een high-end game pc aanschaft voor + ¤ 1.000,-- exclusief monitor.
De processor, North-bridge en South-bridge zullen naar 2 jaar gewoon wel gedateerd zijn.
Net zoals eventueel nieuwe mogelijkheden van hardware versnelling niet ondersteund worden door je moederbord.
Waardoor je niet de optimale game experience kunt beleven.

B. een xbox of ps3 is er juist zodat iedereen met dezelfde hardware speelt zodat men geen voordeel / nadeel heeft tijdens het online gamen. Deze consoles zijn ook gericht op het online gamen.

Bovendien reken je voor de makkelijkheid even niet mee dat die nieuwe games op een Xbox e.d. + ¤ 50,-- per game kosten.
Vanuit gaande dat je 5 games per jaar koopt 7 jaar lang
Ben je ¤300,-- per jaar kwijt exclusief online abonnement van Xbox live
Ik neem aan dat je een high-end game pc aanschaft voor + ¤ 1.000,-- exclusief monitor.
Daar ga je al de mist in, met een pc van 700/800 euro inclusief Monitor kan je in deze tijden ook 3/4 jaar genieten, als het niet langer is en iderdaad met een simpele upgrade kan je er nog 2/3 jaar aan plakken

Voor 1000 euro zou je in principe 6/7 jaar alles max kunnen gamen (op 1 scherm)
En dat noem jij high-end :D

¤ 600,-- ben je alleen al kwijt aan een Samsung Syncmaster 2560x1440
De hardware kan nu al niet tippen aan die van de Xbox of ps3.
Dus kan het ook niet de nieuwste games spelen.
Natuurlijk kan je er wel de nieuwste Android games mee spelen. Voor een Android systeem heeft hij best wel sterke hardware, in ieder geval sterker dan de meeste, zo niet alle, smartphones. Dat hij geen PS3 of Xbox360 games kan afspelen is nogal logisch: op een PS3 kan je bijvoorbeeld ook geen Xbox360 games spelen of visa versa. En hij is denk ik krachtiger dan een Wii waar ook nog steeds nieuwe games voor uit komen.

edit: Quote toegevoegt.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 11 juli 2012 10:00]

Een Android console die nog ontwikkeld moet worden zal zeker de games die er nu al zijn ondersteunen, dat is gewoon logisch lijk mij.

De nieuwste games in de zin van "vernieuwend" zullen doorgaans op een meer geavanceerde console verschijnen.

De games die uitgebracht gaan worden op deze Android console zullen dan ook niet vernieuwend zijn.
Ze zijn echter wel nieuw voor het platform.
Het platform zal gericht worden op een bepaalde markt. (retro games, kinderen en low budget denk ik)
Die markt zal niet dezelfde zijn als de xbox of ps3

Dit betreft een open source project en dat lijkt in de verste verte niet op xbox of ps3
Mooi dat er zoveel interesse voor is, ik ben benieuwd naar het eindproduct. Maar ik wil eigenlijk meer informatie over de games want daar ben ik nog zeer sceptisch over. Games voor op de pc/console zijn over het algemeen wel wat anders dan mobiele games. Als het blijft bij Angry Birds en 101 klonen daarvan dan hou ik m'n 99 dollar mooi op zak.
Daar ben ik op zich ook wel bang voor, maar gezien de aandacht die het heeft en het enorme potentieel (een "console" van 99 dollar is voor VEEL meer mensen bereikbaar) op het gebied van aantallen gebruikers kan er best wel eens voor zorgen dat je een hele groep ontwikkelaars krijgt die specifiek hiervoor aan de slag gaan.

De makers geven zelf al aan dat alle games een free to play element moeten hebben waardoor veel om microtransacties zal draaien, wat meteen de bereikbaarheid voor de "Gewone" mens nog verder vergroot..

Maar de tijd gaat het leren :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Microsoft Windows 10 Home NL Apple iPhone 6s Star Wars: Battlefront (2015) Samsung Galaxy S6 Edge Apple Watch Project CARS Nest Learning Thermostat Games

© 1998 - 2015 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True