Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 108 reacties

Google heeft bekendgemaakt dat het begonnen is met het uitrollen van Android 4.1 Jelly Bean naar een aantal apparaten. Eigenaren van een Galaxy Nexus, Nexus S en de Xoom-tablet van Motorola krijgen de komende dagen de nieuwe software binnen.

De update komt over-the-air binnen bij gebruikers en de uitrol is inmiddels van start is gegaan, zo maakte Google via het eigen Plus-netwerk bekend. Het kan enkele dagen duren voordat de software bij iedereen binnen is. Gebruikers krijgen naast de nieuwste versie van het Android-besturingssysteem ook de Google Now-applicatie. Dit systeem probeert gebruikers automatisch relevante informatie voor te schotelen en kan met spraak bediend worden.

Volgens Google rolt de update tegelijkertijd uit voor de smartphones Galaxy Nexus en Nexus S. Ook de Motorola Xoom-tablet krijgt de beschikking over de nieuwe Android-versie. Daarmee zijn zij de eerste apparaten die Android 4.1 krijgen, terwijl ook binnenkort de pas geïntroduceerde Nexus 7-tablet met deze versie van het mobiele OS in een aantal landen de verkoop ingaat.

Eerder verstrekte Google al de broncode van zijn nieuwe mobiele OS, waarmee onder andere makers van custom roms aan de slag kunnen. Android 4.1 brengt verbeterde notificaties, offline spraakherkenning en moet soepeler aanvoelen wegens aanpassingen aan de manier hoe de interface en applicaties gerenderd worden.

Reacties (108)

Reactiefilter:-11080105+142+24+30
Moderatie-faq Wijzig weergave
Helaas op dit moment nog geen update voor de Jakju versie(GSM versie zonder Google Wallet). Wil je snel updaten dan kun je flashen naar Takju(4.0.4.IMM76I) via de Galaxy Nexus Toolkit.(bootloader unlocken wist je toestel dus maak een backup. Daarna optie 9 om te flashen). Je kunt vanaf dan eventueel afwachten en de 'check voor updates' knop blijven proberen tot je 'm hebt maar je kunt ook handmatig deze zip.(officiële Google URL) downloaden en methode 2 zoals op deze pagina is beschreven proberen.
Was het niet zo dat deze update redelijk snel door alle fabrikanten geleverd kan worden omdat Google het updaten van het OS modulair gemaakt had?
Android is niet meer modulair dan voorheen, maar Google geeft nu een "Android Platform Developer’s Kit" uit waardoor hardware ontwikkelaars een voorsprong krijgen op de release van een nieuwe Android versie.

Voor Jelly Bean was de PDK wat laat dus nu gaat het nog niet helpen. In de toekomst moet het leiden tot sneller updates wat uiteindelijk de 'fragmentatie' van Android (versies) moet tegengaan.
Blijft denk ik altijd een probleem omdat fabrikanten hun eigen schil er overheen donderen... Zoals Sense en TouchWiz. Dat zullen ze hoe dan ook willen testen, no matter what Google beloofd.
Vorige week kreeg ik pas de update naar 4.0.4. waarschijnlijk omdat ik een jakjuxw versie van de galaxy Nexus heb. Ik ben benieuwd of ze sneller zijn met 4.1!
Dat zei je in een vorig nieuwsbericht ook al en toen zei ik ook al dat je gewoon kunt flashen naar yakju. Ik hoop echt dat Google nooit meer zo'n achterlijke constructie opzet :X

Voor wie dit niet volgt: Een heel deel van de Nexussen (Nexi?) krijgen pas heel laat de update. Die krijgen de update nml niet van Google, maar van Samsung 8)7 En Samsung is op z'n zachtst gezegd traag met de updates doorsturen. En juist daarom koop je zo'n Nexus: snelle updates. Door hem te flashen naar Google-firmware (yakju) krijg je de updates direct van Google, dus JB deze week bijvoorbeeld ipv over 3 maanden...

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 11 juli 2012 09:51]

Brengt dat niet als nadeel met zich mee dat de garantie vervalt omdat je zelf geklooid hebt met de software? Ongeacht of dit een Google release is of niet.
Hm, ik dacht dat je dan zo'n waarschuwings driehoekje kreeg omdat de kernel niet de kernel is die door Samsung voor die firmware gemaakt is. Die custom kernel counter oid. Heb dan iets gemist denk ik, ben ook niet echt een Samsung gebruiker :)
Nee dat geldt alleen voor custom kernels en die van Google is gewoon een officieel, net als die van Samsung. Andersom kan je dus ook zonder dat de counter omhoog gaat...

Zolang de handtekening van het update-pakketje een officiele is is het goed, immers heb je bij elke update een nieuwere kernel en dat kan niet in je bootloader geprogrammeerd worden dus moeten ze met een handtekening werken :)
Ah natuurlijk. Dat verklaart het inderdaad en lijkt me ook niet meer dan logisch. Dank u :)
Ok, domme vraag misschien maar waar kan ik zien of ik een yakju of yakjuxw versie heb?? Op het tabje waar m android versie nummer staan kan ik het nergens zien.

EDIT: nvm, heb het bijbehorende forum topic al gevonden.

[Reactie gewijzigd door Urthai op 11 juli 2012 09:31]

Ik vond het ook al vreemd dat ik pas vorige week de update naar 4.0.4.

Inderdaad, koop je een nexus omdat updates dan sneller komen, heb je dit gezeik...
Kijk, dat is heel erg goed nieuws :) Dat doen ze lekker vlot!
Ik hoop dat andere fabrikanten, en voor mij van belang: HTC, ook snel zullen volgen.

Al moet het ook niet overhaast zijn, natuurlijk. Een buggy release zit natuurlijk niemand op te wachten. Google kennende is dat echter geen probleem voor de "vanilla" Android telefoons (eg: de Nexus lijn), fabrikanten willen echter heel soms nog wel eens de mist in gaan door te snel te releasen omdat ze "de eerste na Google" willen zijn. Al hebben ze veel geleerd van het verleden. Kortom: Ik kan niet wachten tot 4.1 beschikbaar komt voor m'n eigen telefoons en heb er alle vertrouwen in :) Wat ik er over gelezen heb...: Toppie! Good stuff, Google!

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juli 2012 07:39]

Ik hoop ook dat het vlot gaat, maar hou mijn hart vast als ik zie wat er met de sensation lijn is gebeurd met de upgrade naar ics. Toestellen welke perfect werkten begonnen plots uit te vallen. Niet bij allemaal maar wel een groot deel. Mijn sensation is nu voor de tweede keer naar de reparateur voor dit probleem, naar mijn inzien zit er ergens een software bug maar goed.

Er vanuit gaande dat het bij de vorige release, welke een grote crusiale release was, minimaal een half jaar duurde voordat HTC en Samsung met upgrades uitkwamen. Dus het zal, naar mijn verwachting, minimaal een maand of twee duren voordat ze de release uitbrengen.
De begin release op de Sensation was inderdaad niet al te best, en het probleem wat jij beschrijft zie ik ook. Het lijkt er op dat ergens in de HTC kernel een probleem zit, eentje die overigens ook voorkomt in de FAUX custom kernel.
Na het flashen van de SebastianFM kernel heb ik er geen last meer van, maar ik hoop wel, zeker voor de mensen die hem niet geroot/custom ROM hebben, dat die bug wordt aangepakt. Ik heb er meer mensen over gehoord, helaas.

Ik mag echter wel hopen dat het niet minstens 3 maanden gaat duren voordat de release wordt uitgebracht. Dit is inderdaad wel een trend die ook ik veel gezien heb... De Desire HD heeft bijvoorbeeld nog steeds geen ICS terwijl deze wél op het lijstje staat (of stond ondertussen?) voor telefoons die de update zouden krijgen. Slechte zaak, al kan Google zelf daar natuurlijk niet op worden aangekeken. Wat Samsung betreft kan ik weinig zeggen, al heeft ook de "gewone" Galaxy nog geen ICS update dacht ik. (De SGSII wel natuurlijk)

Mijn hoop is dat het eind deze maand/begin volgende maand gereed is, maar ik vrees dat dit niet gaat gebeuren. Er stond gister immers een berichtje hier over een testversie van een nieuwe 2.x firmware lijn voor de One X. Als die eerst uitkomt... Dan vrees ik dat jij gelijk gaat hebben met ten minste 3 maanden; als het niet langer gaat zijn. Tenzij ze de testversie nog aanpassen naar 4.1... Ik reken er echter niet op.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juli 2012 09:31]

Euh.. je bent wel een erg kritieklose android fan, zeg. Google heeft nou niet bepaald een goede trackrecord met het uitbrengen van releases. Android 3 was sowieso een haastklus en niet van erg hoge kwaliteit, maar ook Android 4.01 ging wel een beetje de mist in.

Je mag van mij best android/google fan zijn, maar ga nou niet beweren dat alles koek en ei is.
Problemen met Android 3? De problemen kwam er net omdat men het probeerde te implementeren voor telefoons en Google gezegd had dat het enkel voor tablets is...
Als zelfs google het zegt, dan mag je dan als fanboy ook wel inzien hoor

http://www.techzine.nl/ni...astklus-aldus-google.html
Ik heb het over fouten die gemaakt zijn met vorige releases, en dan zeg je dat ik beweer dat alles koek en ei is... Ik ben benieuwd hoe je tot die conclusie bent gekomen? :|
Misschien door je "Google kennende is dat echter geen probleem voor de "vanilla" Android telefoons"
Naar mijn weten zijn er inderdaad geen significante problemen geweest met updates vanuit Google voor hun eigen lijn aan telefoons, de vanilla Android telefoons, dus geen kritiek nodig. Op één keer na met een CPU/Signaal issue tijdens de update naar 4.0.3, die tevens even op zich had laten wachten, waarna de update onmiddelijk werd stopgezet en aardig snel gepatched. Maar goed, om ze af te rekenen op een keertje een fout en daarom er van uitgaan dat ze een slechte reputatie moeten hebben op update gebied? Neuh. Over het algemeen zijn voor zover ik zie, lees en hoor de updates voor de Nexus telefoons juist zeer goed met nauwelijks tot geen problemen en is Google redelijk snel. Sneller, en soms beter, dan de andere fabrikanten in ieder geval.

Maar, als jij anders gehoord hebt; wat zou die foute trackrecord dan zijn? Ben benieuwd :)
Overigens betekent het uitlichten van één zin natuurlijk niet dat ik zeg dat alles koek en ei is, het gaat om de post in zijn geheel; niet om dat ene stukje. Er zijn zeker fouten gemaakt, maar daar lijkt, zoals ik al zei, behoorlijk van geleerd te zijn en daarom heb ik er inderdaad alle vertrouwen in dat deze update voor de Nexus en de updates van de fabrikanten helemaal van goede kwaliteit zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juli 2012 09:22]

Bijvoorbeeld dit artikel op tweakers: nieuws: Google brengt Android 4.0.4 uit voor Nexus-telefoons

Met de volgende quote: "Google beloofde de Nexus S, die eind 2010 uitkwam, snel te voorzien van Android 4.0, maar de updates werden gestaakt. Dat zou zijn gedaan wegens een accu-bug. Pas met deze nieuwe versie worden de updates hervat. Android 4.0.4 was al een paar maanden geleden uitgelekt."

En dan zal ik verder maar zwijgen over de netwerkproblemen die sommige nexussen hebben na de update naar 4.0.4

Ik word hier trouwens weer verkeerd begrepen. Ik zeg helemaal niet dat android slecht is, ik heb zelf ook een android telefoon. Wel vind ik dat mensen best wat kritischer mogen zijn. Niet alles van android is goed en niet alles wat Google doet gaat goed. Daarmee presteren ze niet beter of slechter dan de concurrentie.

Maar ik hou er verder weer over op. De fanboys kunnen niet tegen kritiek op hun geliefde merk. Maar ook dat is iets wat bij elk merk voor komt.
@elbo:
Nouja, eerlijk is eerlijk; liever een tijdje geen updates dan wel een update waar een accu probleem bij komt kijken. Wat heb je dan liever? :) Je mag me een fanboy noemen; maar wat dat betreft zie ik absoluut niet in wat ze fout hebben gedaan... Safety first, and that's what matters.
Het heeft wat lang geduurd voordat die ICS update er was voor dat toestel, maar let wel; even voor de duidelijkheid: de releasedatum van het toestel eind 2010 staat los van de update. Android 4 kwam ergens in Oktober 2011, bijna een jaar later dan het toestel, uit en nog wat later heeft Google pas beloofd dat dit toestel een update zou krijgen naar ICS. Het is dus absoluut niet zo dat van eind 2010 tot Maart 2012 de mensen zonder updates hebben gezeten. Just in case dat je dit zo geïnterpreteerd had :)
Het niet releasen van de update is alleen maar slim geweest en heeft mensen behoed van accuproblemen... Goed toch? Of zie ik dat verkeerd?

Tuurlijk mogen mensen kritisch zijn, en moeten ze dat ook zijn. Ik heb vaak zat kritiek op Android, of meer eigenlijk op de implementatie van de fabrikant gezien ik geen Nexus gebruiker ben; maar dit terzijde. Zolang het goed onderbouwd is met feiten mag iedereen kritiek leveren, hoor je mij niet klagen hoor :) Pas als het een onzin verhaal wordt ga ik er tegen in.
Lof mag/moet echter ook gegeven worden waar nodig en verdiend, en je moet geen kritiek leveren als het niet nodig of relevant is. Ik vond dat in dezen niet nodig omdat er geen significante problemen zijn geweest met releases vanuit Google. Als ik daardoor als een kritiekloze fanboy gezien wordt ondanks dat ik ook minpunten genoemd heb omdat er zeker wel eens fouten zijn gemaakt; so be it :) Ieder z'n mening! En ik hou ook vast aan de mijne. :)

Ik hou er ook maar over op, ik denk dat het anders misschien een wellus-nietus verhaal wordt. We zullen het maar houden op "agree to disagree" ;)
Het is ook een beetje offtopic discussie aan het worden zo, ben ik bang.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 11 juli 2012 09:51]

@WhatsappHack (ik kan het toch niet laten) Het terug trekken van een update omdat er problemen mee zijn is inderdaad de enige goede beslissing die je als bedrijf kan nemen.
En op update gebied doet Google het de laatste tijd over het algemeen helemaal niet slecht. Helaas heb ik een samsung..

en ik kan weleens te fel uit de hoek komen, dat moet ik ook afleren.

[Reactie gewijzigd door elbo op 11 juli 2012 10:00]

Ik deel je mening elbo, echter zou de presentatie wellicht wat anders mogen dat je veel kritiek krijgt. Je argumenteert goed, maar je gaat de discussie al aan door te stellen dat WhatsappHack een kritiekloze fan is. Dat is wellicht iets te ver, maar je mag er zeker op wijzen dat het bij Android ook mis gaat. Honeycomb was - zelfs Google heeft dat meen ik eens op een keynote gezegd? - te snel uitgebracht als antwoord op de iPad.

Er zijn hier ook veel mensen die nog niet hun ICS update hebben gekregen, waaronder de Galaxy Tav 10.1 liefhebbers. Helaas voor jullie ligt dat updatebeleid bij Samsung en die is de laatste tijd niet meer aan het updaten als ik zo naar de berichtgeving op Tweakers na ga. Een reden daarvoor is dat ICS 2.3 en 3.2 combineert inéén. Daar is ontzettend veel code voor geschreven geworden en is ook al "vanilla" een groot pakket t.o.v. eerdere versies en dat heeft er mede voor gezorgd dat fabrikanten pas heel laat zijn begonnen met updaten. Gelukkig kent 4.1 niet zoveel veranderingen en zal deze eerder worden uitgerold.
WhatsappHack de optimist!

Hulde naast zoveel azijn pissers is het prettig om een vrolijke post te lezen.

Kritisch zijn is prima maar kritiek spuien om het spuien, liever niet.

Je was iig ontopic, ik daarentegen niet ;)
Zoals Google altijd zegt....je kiest er zelf voor om op de update knop te klikken :)
Ik hoor een hoop gebruikers positief verrast reageren: yes, we zijn verkozen phew. De rest wacht nog in spanning af of/wanneer ze een update krijgen. We zijn benieuwd.
Ik denk dat oudere nexus (1.5 jaar of ouder) modellen echt geen update van google meer krijgen.
In het artikel staat juist dat de Nexus S (meer dan anderhalf jaar oud) wél een update krijgt.
voorbeeld is inderdaad wat slecht gekozen, ik reageerde op:
De rest wacht nog in spanning af of/wanneer ze een update krijgen.
er is geen rest voor zover ik weet...
Omdat deze geen 4.0 kreeg en anders Google zijn belofte niet waar zou maken
Die bewering klopt niet. Mijn vriendin heeft een Nexus S en die heeft zeer zeker een update gekregen naar ICS!
Vreemd, ik las overal dat door accuproblemen ze 4.0 hadden geschrapt voor de Nexus S
Er waren wat problemen bij de release, dus die hebben ze toen in eerste instantie ingetrokken nog voordat alle telefoons een update hadden gekregen. Vervolgens is deze in maart opnieuw uitgerold http://www.engadget.com/2...-s-in-the-next-few-weeks/
ik heb gewoon 4.0.4 gekregen op mijn nexus S hoor dus ik weet niet waar jou opmerking op gebaseerd is.

misschien bedoel je de nexus one die kreeg geen 4.0.x meer maar dat model is ouder dan 2 jaar.
Hier binnen gekregen, na Google Services Framework leeg te hebben gemaakt.

Alleen de update gaat niet goed:)
Begint te updaten en dan rode driehoek en niks.

Weet iemand wat dit kan zijn?

Nexus yakju versie,4.04,Root en unlocked.

tnx alvast. _/-\o_
Ik heb dus precies het zelfde: android bot met zijn buik open en een rode 3-hoek. Heb je al een oplossing?

ps. ik heb mijn phone van Samsung image, naar stock 4.0.4 geflashed in den beginne. Jij ook?

[Reactie gewijzigd door johnny2000 op 14 juli 2012 11:07]

ja erg balen dit zo.
Ben druk aant zoeken maar helemaal zeker ben ik nog niet.

Ik heb het idee dat het met de recovery te maken heeft.

Ik heb ook de samsung vervangen voor google 4.0.4 (yakju).
Heb dat gedaan met Galaxy Nexus Root Toolkit.
Ook de unlock en root daarmee gedaan.

Nu schijnt het dat Galaxy Nexus Root Toolkit de stock recovery vervangt voor een andere.

Ik heb het idee dat dat het is,maar zeker ben ik er dus niet van.
For whats worth it. Bij mij heb ik de OTA update toch kunnen installeren door middel van het flashen van de recovery rom naar de Clockwork recovery module. Je kan zelf een volledige backup maken met Clockwork alvorens je de update gaat installeren.
heb het maar zelf gedaan,geheel er opnieuw op.volgende x zal ik iig hiernaar kijken:)tnx.
Goed nieuws! Ik ben erg blij dat ik 1,5 jaar geleden voor de Nexus S ben gegaan. Zo ben ik nu toch heel wat sneller up to date in tegenstelling tot bijvoorbeeld een SII. Dat is toch wel een van de dingen die jammer zijn binnen de Android wereld. Voor Apple is het natuurlijk net wat makkelijker omdat zij alleen hun eigen toestellen hoeven te updaten en er geen andere telefoons met hun OS draaien.
Goed nieuws! Ik ben erg blij dat ik 1,5 jaar geleden voor de Nexus S ben gegaan. Zo ben ik nu toch heel wat sneller up to date in tegenstelling tot bijvoorbeeld een SII. Dat is toch wel een van de dingen die jammer zijn binnen de Android wereld. Voor Apple is het natuurlijk net wat makkelijker omdat zij alleen hun eigen toestellen hoeven te updaten en er geen andere telefoons met hun OS draaien.
Dat en ze hebben maar 1 toestel (nuja hoogstens 2-3, waarbij ik aanneem dat de nieuwste iOS niet op de eerste iphone(s) draait) met praktisch dezelfde hardware. iOS kan dus veel specifieker gecompilieerd worden itt tot Android dat draait op exynos, tegra3, snapdragon etc. etc. Weliswaar allemaal Cortex-A8 derivaten, maar ook meteen direct dat: derivaten, dus niet 100% hetzelfde en dan laat ik de overige hardware buiten beschouwing die nog veel meer afwijkt.
exynos, tegra3, snapdragon etc. etc. Weliswaar allemaal Cortex-A8 derivaten
Niet eens, Tegra 3 is Cortex A9, de Exynossen zijn A8 en A9, de Snapdragons zijn Scorpion en Krait.
hoop wel dat de 60fps daadwerkelijk een verschil gaan maken. Is een van de voornaamste dingen waar ik mij op het moment aan stoor bij de 'snelle' telefoons van tegenwoordig.
Nieuwste games draaien prima, maar in mn interface heb ik nog al eens lagg.. 8)7

[Reactie gewijzigd door Bartjeuhz op 11 juli 2012 08:56]

Dit merk je wel degelijk ja. Als je bv de emulator al test dan zie je dat die echt zo veel sneller gaat. Het loopt gewoon soepel en dat is zonder GPU support aan,
Geweldig nieuws! dit maakt mijn dag. HTC One X en Galaxy sIII gebruikers eat your heart out!
Hahhaha vind ik ook. Me schoonzusje met een S3 en me broer met een One X :Y)
Je weet dat die telefoons verder in elk opzicht beter zijn dan de Galaxy Nexus hè? ;)
Niet in elk opzicht. Ik heb ze hier alle drie, de Nexus (met ICS) heeft merkbaar minder input lag dan de One X en de S3. Daarmee bedoel ik dat met scrollen de Nexus eerder en strakker je vinger volgt dan de One X en de S3. Ik ben benieuwd of dat straks met Jelly Bean voor de Nexus nog beter wordt.
Check dit maar eens even: http://www.theverge.com/2...-android-ping-counterping

Daar komt een heel ander beeld naar voren.
Ik zit ook te wachten op de update. Gelijk toen ik het las vanmorgen om 5 minuten updates laten zoeken :D