Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 32, views: 10.629 •
Submitter: Ariejan

Valve begint in oktober met Steam Greenlight, een systeem waarin leden van Steam indie-games kunnen beoordelen. De games waarnaar het meest wordt uitgekeken, zullen als eerste verkrijgbaar zijn via Valves downloadplatform Steam.

Valve bepaalt tot nu toe zelf welke games via Steam worden aangeboden. Voor de games van grote uitgevers is altijd wel plek, maar Valve publiceert via Steam ook al sinds jaar en dag games van indie-developers. Ook daarbij bepaalt Valve welke games op Steam verschijnen en wanneer. Dat gaat veranderen met Steam Greenlight. Via het nieuwe systeem, dat in oktober wordt geïntroduceerd, kunnen gebruikers van Steam bepalen welke games gepubliceerd moeten worden. Leden van Steam kunnen stemmen op hun favoriete indie-game en de games met de meeste stemmen, verschijnen als eerste online. Valve baseert de techniek voor Steam Greenlight op zijn eigen Steam Workshop, waarin spelers zelfgemaakte virtuele voorwerpen kunnen verkopen.

Met Greenlight kunnen ontwikkelaars games op Steam posten. Dat kan een game zijn die nog in de conceptfase verkeert, maar ook een game die al volledig speelbaar is. Via Greenlight kunnen gebruikers van Steam feedback geven op de game en een stem uitbrengen op de games die ze via Steam gepubliceerd willen zien worden. Valve hanteert daarin geen vaste richtlijnen. Het is niet zo dat games gebliceerd worden nadat een bepaald aantal stemmen is behaald. Valve meet de 'relatieve interesse', afgemeten aan de andere games op Greenlight.

Van de games op Greenlight moet minimaal een versie voor de pc verschijnen, al mag het spel uiteraard ook voor andere platforms verschijnen. Ontwikkelaars moeten per project minimaal een video, vier screenshots en een beschrijving aanleveren, inclusief de verwachte systeemeisen. Games die nog niet voldoende stemmen hebben behaald, blijven in de lijst staan, net zo lang tot ze gekozen zijn of door de makers verwijderd worden.

Steam Greenlight

Reacties (32)

Is Valve een indie-developer dan?
Valve bepaalt tot nu toe zelf welke games via Steam worden aangeboden. Voor de games van grote uitgevers is altijd wel plek, maar Valve publiceert via Steam ook al sinds jaar en dag games van indie-developers. Ook daarbij bepaalt Valve welke games op Steam verschijnen en wanneer.
Valve is een (indie)game-uitgever, geen Indie developer.
Valve is een game developer, en is onafhankelijk. Dus ja Valve is een indie-developer. EpisodeHalf-Life3 hoeft natuurlijk niet goedgekeurd te worden via dit systeem.
Ik bedoelde natuurlijk Steam ;)
De term indie-dev impliceert echter ook dat het een vrij kleine developer zonder bijzonder grote eigen macht en resources betreft. Dat is bij Valve absoluut niet het geval, dus hoewel je ze technisch gezien een indie-dev kunt noemen zullen de meeste mensen ze niet zo zien.
De term "indie" staat al lange tijd niet meer gelijk aan "independent", spijtig maar waar. Finraziel hierboven legt dat goed uit.
Niks en niemand is werkelijk onafhankelijk. De enige zinvolle observatie die hierbij past is in welke mate een (groep) mens(en) van welke zaken afhankelijk is.
Wat heeft episode 3 met dit artikel te maken? Half Life is geen indie game en dit artikel gaat over indie games. Heb je het artikel wel gelezen of ga je dit posten bij elk artikel dat over Valve/stean gaat?
Ach man, we zitten al God weet hoelang op Half Life/ Episode 3 te wachten.
Dus elke keer dat ik 'Valve' zie, voel ik de hoop dat ze het hierover gaan hebben, maar helaas. Kennelijk ben ik niet de enige. Ik denk dat je deze reacties met een knipoog moet lezen.
Valve zal niet eerder dan 2013 Halflife 3/Episode uitbrengen, aangezien men waarschijnlijk zal wachten op de nieuwe console generatie. Daarnaast brengen TF2 en Dota2 nog redelijk wat in het laadje en zit de nieuwe counterstrike eraan te komen. Dus nee, voorlopig hoef je daarop nog niet te hopen, vermoed ik. Maar je weet het nooit met de Valve tijd :)
Ok dit klintk wel heel nice, zo creŽren ze mogelijk ook meer kans voor de kleinere developers, aangezien er een volle lijst zal staan! Tevens wel gevaarlijk voor mij en mijn spontane aankopen :3

Ik ben benieuwd!
Dit is juist gevaarlijk voor wat het betekend om in de steam library te staan. Nu nog betekend het nog wat om erin te staan. Een prestatie. Een soort keurmerk. Vrijwel alleen maar goede indie games komen in de library met uitzondering van fouten zoals Revelations 2012 (bah).

Het kan zijn dat nu de library vol komt te staan met prutser spellen omdat je van die middelmatige spellen direct kan zien hoe het zal zijn en dus wat je krijgt. Aangezien de gemiddelde indie game niet bepaald diepzinnig is (angry zombie birds tic-tac-toe).

Terwijl diepere spellen, waarbij de actie en verhaal eerst op gang moet komen, links kunnen komen te liggen.

Zoals ze het nu zeggen is dat de gebruiker laat weten waar ze interesse in hebben en dan Valve 100% zelf bepaald welk spel ook daadwerkelijk wordt verkocht dan.

Ik heb geen zin om de frontpage van de store vol te zien staan met slechte indie games omdat een paar malloten daarvoor gestemd hebben.
Ik gok dat er wel heel wat stemmen nodig zijn om de games in de store te krijgen.
Zelf denk ik dat het een goed idee is dat ook de (nog) wat kleinere ontwikkelaars de kans om hun ideeŽn te pitchen en te kijken of er animo voor hun spellen is.
De voorbeelden die jij noemt zijn casual games, en Steam is vooralsnog geen App Store.
Dat hoeft ook niet. Er zijn casual games die niet in een app store hoeven. Een app store is ook maar een digitaal distributie platform. Net zoals steam.
Wat ik wil zeggen is dat de tractie van casual games op Steam nooit dat zal zijn van de App Store (of een dergelijk platform voor smartphones). Ik denk dus niet dat je hoeft te verwachten dat het karakter van indie-games zoals het nu is op Steam gaat veranderen.
Daar tegenover staat dat Valve goede games weert zonder opgaaf van reden. Passen ze niet in de lineup? Concurreren ze met andere games? Wie weet. Misschien is dit eindelijk de manier om die games wel op steam te krijgen.

Misschien wil Valve op deze manier wel af van hun selectie beleid, om zich te richten op andere bezigheden.
Cool en handig voor Indy developers! Bestond zoiets overigens niet al. Meende dat dit bij Desura dit ook al kon.

[Reactie gewijzigd door jeroenboumans op 10 juli 2012 11:46]

Ik zou het fijn vinden als Steam ook een gewoon beoordelingssysteem krijgt voor alle games, die dan de metascore zou vervangen. Steam heeft intussen genoeg gebruikers om zoiets te kunnen dragen.

Wel mooi aan het aangekondigde systeem is dat wat het publiek wil ook op Steam komt en niet wat Valve wil. Soms zie je ongelooflijke bagger games op Steam die er alleen op staan omdat ze de Source engine (van Valve) gebruiken, terwijl op hetzelfde moment gewoon goede indie games geen toegang krijgen. Dat zal hopelijk met dit community score systeem veranderen.
Klopt, in Desura kan je alle games beoordelen. Desura gebruik ik zelf erg om eens wat anders te zoeken. Er wordt veel reviews geschreven over allerlei spellen en ze zijn meestal niet meer dan een euro of vier.

Ik vind dit een sterke zet van Steam. Hiermee gaan ze op de indie markt direct concurreren met Desura.
Dit is dan Valve's antwoord op Kickstarter? The community betrekken bij games development. De volgende stap is dan sponsoren?
Nee.
Kickstarter werkt namelijk zo, dat een project pas wordt gestart als het target budget gehaald is met donaties.

Het is in zoverre vergelijkbaar, dat er game concepten gepost kunnen worden op Steam Greenlight. Echter zijn er geen donaties nodig om het project op gang te brengen.
Enkel animo, wat je door middel van stemmen kunt laten zien.

Het is dan ook niet zo (zoals in het artikel gemeld wordt) dat er een minimaal aantal stemmen behaald moet worden alvorens Steam het zal publiceren.
Kickstarter werkt namelijk zo, dat een project pas wordt gestart als het target budget gehaald is met donaties.
Lang niet altijd. Er zijn ook developers die naar kickstarter gaan om het laatste beetje financing rond te krijgen.

Zie bijvoorbeeld Retrovirus van Cadenza Interactive (bekend van Sol Survivor). Heeft het niet gehaald op kickstarter, maar de game komt wel uit. Wat ze van het extra geld hadden kunnen betalen: een uur extra single-player gameplay, professionele voice acting, meer in-engine cinematics (wat ze daar ook mee bedoelen) en een uitgebreide beta.

[Reactie gewijzigd door Bonez0r op 10 juli 2012 17:39]

Kerbal Space Program is de eerste Indie game die in me opkomt.
Ik denk aan Dwarf Fortress... maar daar komt pas versie 1.0 van uit in het jaar 2030 :+

Het commentaar (van Justice) dat dit een antwoord op Kickstarter kan zijn/worden vind ik wel een interessante. Als Valve zoiets opzet, gaat het aantal tussenpartijen van 2 (Kickstarter en Amazon) naar 1 (Valve) dus hopelijk meer geld voor de ontwikkelaar.

Maar ok, ik ga het wel zien. Ik besteed te weinig tijd in de Indie-sectie van Steam, om echt te juichen om dit nieuws, maar ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen daar in.
Top idee van valve want het is nog wel is voorgekomen dat goeie games niet op steam zijn verschenen omdat valve te kritisch was en een hele slechte game (Revelations 2012) juist wel omdat deze op de source engine gebaseerd is en gebruik maakt van de steamworks features die anders niet zouden werken.

Nu hebben wij eindelijk controle over wat we goed vinden en wat niet.
Negen uur later en het staat er nog...
Ik speel zelf blacklight Retribution dat sinds een maand of 2 uit de beta was van www.perfectworld.com, Europa had maar een player base van rond de 1500 man die je iedere keer tegen kwam ingame (niet erg op zich) Vorige week is het opgenomen in de steam database en zit de playercount na de eerste week op 15000. met dit als voorbeeld vindt ik dit dus een goeie ontwikkeling voor de kleinere gamehuizen om wat meer ruchtbaarheid te geven aan hun game(s)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Apple iPad Air 2FIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013