Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 37, views: 17.017 •

Microsoft neemt touchscreenfabrikant Perceptive Pixel over. Dat heeft de softwaregigant bekendgemaakt tijdens een conferentie in Toronto. Welk bedrag Microsoft voor de touchscreenfabrikant heeft neergeteld, is niet bekend.

Microsoft logo (27 pix)Tijdens een keynote op Microsofts Worldwide Partner Conference in het Canadese Toronto maakte Microsoft-topman Steve Ballmer bekend dat het bedrijf de touchscreenfabrikant Perceptive Pixel heeft overgenomen.

Volgens Ballmer is het bedrijf leidinggevend op het gebied van multitouch-schermen. Het bedrijf richt zich vooral op de ontwikkeling en productie van grote schermen met multitouch-functionaliteit. Tijdens de keynote toonde de topman van Perceptive Pixel, Jeff Han, een touchscreen van 82 inch. Han komt in dienst bij Microsoft. Perceptive Pixel bestaat sinds 2006.

Reacties (37)

een touchscreen van 82 inch
Dat lijkt me wel handig. die digiborden op scholen tegenwoordig zijn echt bagger. Dit is dan een goeie vooruitgang

On topic:
Volgens Ballmer is het bedrijf leidinggevend op het gebied van multitouch-schermen.
Hoe kan iemand een feit "vinden". Een feit is een feit en een mening is een mening.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 9 juli 2012 17:19]

wat is er dan bagger aan?
bij mij op het ROC zijn ze in iedergeval bagger. Werken niet zo precies als je in 2012 verwacht en zijn afhankelijk van een beamer -wat betekend dat als je ervoor staat niets ziet-.

Toevoeging: En je kunt ze ook niet met de hand touchen maar met een speciale pen. laat staan multi-touch

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 9 juli 2012 17:22]

Ah ok, met de lamp is inderdaad minder, het nauwkeurig zijn is meestal een configuratie die niet 100% is afgestemd.. bv hoge resolutie & een bord wat een lagere resolutie hanteert. dan springt hij er net naast.

Momenteel zijn er overigens al touchscreen oplossingen, nadeel daarvan is dat ze bij de basisscholen/ middelbare scholen sneller sneuvelen dan beamers.. en dan hebben we de kosten voor aanschaf niet eens meegerekend.

Ben benieuwd hoe "hufter proof" de oplossing van microsoft is.

[Reactie gewijzigd door Duinkonijn op 9 juli 2012 17:32]

Hufterproof zit wel goed. De gast die de demo deed gaf er even een paar keer een ferme beuk tegenaan en dat deerde het scherm niets.
Leuk, maar hoe doet zo'n ding het tegen passers bijvoorbeeld? Beter dat het een onterechte reputatie heeft snel kapot te gaan, dan een reputatie sterk te zijn. Leerlingen en studenten kunnen alles slopen, zeker als er gezegd wordt dat het niet kan. Helaas.

Natuurlijk wil MS een touchscreen fabrikant hebben. Dan kunnen ze veel goedkoper inhouse ontwikkelen en hebben ze, helaas, meer patenten en mogelijkheden om patenten te verweven om te verwerken in de toekomstige MS OSen.
Ze zeggen niet dat je het moet gaan slopen, tis geen uitdaging...
Er zit Gorilla-glas overheen. Rechtstreekse impact moet wel goed gaan, alleen moet je het niet op zn zij laten vallen.
Bangelijk _/-\o_

Ik heb er nooit echt bij stilgestaan, maar je hoeft mij geen 2x te vertellen dat iets sterk is en moeilijk te slopen.. ik begin direct met uittesten.. O-)
Er zijn verschillende technieken in de omloop. Hoewel met een lamp meerpunts kan zijn is het verre van nauwkeurig, practisch en nog een vrij dure oplossing ook. Goedkoper is een 82" scherm en dan een infrarood/optical overlay. Uiteraard oude borden blijven goedkoper maar nieuwe leermiddelen en ook de integratie die je soms ziet van tablets met schoolborden is toch wel een vooruitgang voor de student. Er zijn zelfs digiboards die "dumps" kunnen maken van hetgeen wat ze op het bord weergeven naar een hdd zodat de studenten de files kunnen oppikken. Ook laten deze schermen het gebruik van zo'n beetje ieder middel toe, een pen, dikke stift, kaart of je vinger overigens.
Deze is echter wel interessant. Het gaat hier om een pro-cap touchscreen wederom projective is, iets wat mij een beetje verwondert gezien de nauwkeurigheid. Ik ben dan ook zeer benieuwd wat MS hiermee gaat doen. Ik vermoed eerder dat ze de achterliggende techniek willen gebruiken voor hun Pixelsense ipv het voort borduren op de projector based touchscreen.
Dan had je school gewoon wat mee ruit moeten geven ;) Al die dingen zijn al met andere versies opgelost (er zijn geloof ik 4 of 5 grote merken die dat soort border maken dus het gaat best snel met de voorruit gang ook). 5 jaar terug werkte het al aardig toen ik die dingen nog ophing bij scholen waarvan de meeste de goedkope uitvoeringen waren...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 9 juli 2012 17:31]

On topic:
Volgens Ballmer is het bedrijf leidinggevend op het gebied van multitouch-schermen.
Hoe kan iemand een feit "vinden". Een feit is een feit en een mening is een mening.
Ik denk dat Ballmer, ook al ziet ie eruit als een boer, wel het verschil tussen een feit en een mening weet. Zo is dat gebruikte woord "volgens" ook niet bedoeld. Het lijkt nu op "wij van WC-eend" Of het is verkeerd overgenomen.Zie de Engelse-talige artikelen hierover.
Microsoft has agreed to acquire large-scale tablet-maker Perceptive Pixel, the company announced today at its Worldwide Partner Conference.
Je mag ervan uitgaan dat het een GROTE naam in de tablet wereld is.Ze maken enkel grote tablets.
Het 80" tablet dat Ballmer in z'n kantoor heeft hebben ze ook gemaakt
http://venturebeat.com/20...80-inch-windows-8-tablet/
Maarja. Hoeveel bewijs wil je hebben :? En hoe belangrijk is dit voor je |:(

[Reactie gewijzigd door Nozem1959 op 9 juli 2012 22:22]

Wat hebben ze tegenwoordig toch met al die overnames? Alles moet maar groter en groter... Een klein bedrijfje waar het personeel de baas kent wordt steeds zeldzamer
Ik werk bij TomTom (niet een klein bedrijfje) en ik ken de baas ook, en zowieso zorgt schaalvergroting (meestal) voor een positieve marktwerking.
Uiteraard moet er wel concurrentie zijn en blijven en niet dat je het strax hebt over "The Company" (als in er is maar 1 bedrijf) ofzo :P
zo oud als de wereld. als een bedrijf teveel geld in kas heeft, worden aandeelhouders nerveus want ze denken dat een topman het bedrijf gaat verlaten. door een bedrijf te kopen laat een bedrijf zien dat ze in business zijn en willen blijven.

maar als je nou even had nagedacht over Surface wat 'tegenwoordig' zo vaak in het nieuws is, en het kopen van een touchscreenfabrikant, hadden we dit allebei niet hoeven typen... het is vast heel handig om een techniek waar je hard mee wilt gaan experimenten, in huis te hebben. dan wordt het geld van vestzak naar broekzak verplaatst en blijft het in je eigen pocket.
Het zelf maken van de tablets nemen ze dus heel erg serieus... ben erg benieuwd, kom maar op met die Surface!
Zoals ik het zie is lijkt het veel op de Apple methode, dus zelf de hardware en software in beheer nemen.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 9 juli 2012 19:53]

Of zoals ze op de consolemarkt gedaan hebben, en dat heeft hen geen windeieren gelegd.

Er kan veel gezegd worden over MS, maar het weinige hardware dat ze uitbrengen is naar mijn ervaring kwalitatief top.
Nou ja, ze hebben ook wel wat misbaksels de markt op geslingerd hoor... Zo heb ik wat muisjes van hun die echt absoluut niet aan hun logitech collega's kunnen tippen en herinner je je de microsoft kin telefoons nog?
Maar, waar MS besluit om echt hun volledige gewicht achter te zetten zijn ze in ieder geval wel een force to be reckoned with (ook al duurt het in het geval van windows phone vooralsnog wat langer dan ze ongetwijfeld gehoopt hadden om marktaandeel te krijgen).
Waarschijnlijk een logische stap voor MS omdat ze zich steeds meer richten op touchscreens (windows 8 ) en ze zo Nokia misschien ook weer een duwtje in de rug kunnen geven. Of het kan natuurlijk ook gewoon zijn dat ze het bedrijf vanwege de pantenten over hebben genomen om zich veilig te stellen tegenover Apple, Samsung e.d.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 9 juli 2012 17:21]

Aankomende optie om hun serie met 'tafelschermen' uit te breiden?
Je bedoeld de oude Surface?
Is al te koop.
Misschien iets te maken met die touchscreen patent die ze laatst hadden aangevraagt en gekregen. 1ms input latency touchscreens geloof ik was het.
Niet helemaal. Ze hadden daar een opstelling met camera's op een scherm gericht. Dan was een reactietijd van 1ms mogelijk. Maar dat was dus niet een echt touchscreen. Dat vergeleken ze dan wel met een echt touchscreen. Bron...hier ergens op Tweakers natuurlijk :+
Hoe is dat geen touchscreen? Die camera's zijn perfect in staat "touch" waar te nemen. De inputregistratie is toch niet relevant? De inputmethode, touch, blijft hetzelfde.

volgens mij gebruiken ze bij surface een gelijkaardig procedé?
Waar is de tijd dat bedrijven als ze nuttig waren voor elkaar gewoon een exclusief samenwerkingsverband aan gingen. Nee nu kopen we gewoon het hele zooitje over ... nouja het zij zo.

Benieuwd of Surface (heeft nu een andere naam meen ik) nou eindelijk de impuls krijgt die het verdient.
Hm leuk, eens kijken of ze een leuke tfs-scrum implementatie kunnen maken op een groot aanraakgevoelig scherm.
Wij hebben nu een bord met gele briefjes. Die briefjes verplaatsen we elke dag.
Vervolgens verzetten we de corresponderende workitem in TFS naar de juiste status.

Ik heb wel eens gehoord van een implementatie van gele briefjes op een aanraakscherm, waarbij je de getoonde gele briefjes met een vinger kan verplaatsen. Als dan de corresponderende TFS workitem dan ook meeverandert.... zou echt leuk zijn.
Je zou is kunnen kijken naar een digitaal schoolbord / whiteboard. Bestaat ondertussen ook al een aantal jaar, vele malen groter dan 82 inch en je kan er nog op kleuren ook :)
De demonstratie zag er erg nice uit, waarbij een normale windows 8 was gebruikt en enkele applicaties werden getoond. Het viel hierbij op dat de response erg snel was (zal wel een leuke pc achter staan) en dat de touch erg goed werkte. Zowel de vingers als een pen kon worden gebruikt en dat zag er erg vloeiend en natuurlijk uit.

One-note werd gedemonstreerd waarbij een aantal aantekeningen werden gemaakt in het document, maar er ook een soort mind-map kon worden toegevoegd (gewoon tekenen dus).

Ook de applicatie Showtime (zo heette ie toch?) werd getoond waarbij de focus vooral lag op demonstraties. Powerpoints werden als lange diashow achter elkaar gelegd en kon met touch worden bediend. Ook filmpjes en afbeeldingen konden worden getoond, waarbij het geheel als 1 grote tafel werkte waar alles op was gelegd. Iets anders leuks was dat de flow van een presentatie kon worden aangepast door sheets te koppelen met elkaar zodat je dieper in kunt gaan op een onderwerp als er bijvoorbeeld vragen zijn (soort vertakkingen dus).

Uiteraard werkten de andere applicaties zoals maps en internet explorer ook erg vloeiend. De interface was wat groot (wat wil je op zo'n scherm) maar dat lijkt me voor de kijkers bij een presentatie eigenlijk wel handig.

Het lijkt er dus op dat microsoft met windows 8 ook in de discussieruimtes en vergaderzalen wil gaan staan met het OS om zo te concurreren met whiteboards en beamers. Voor de bedrijven met diepe zakken is dit erg leuk speelgoed en als MS zijnde dus een goede keuze om het idee van de originele Surface tafels te gebruiken voor dit soort toepassingen.

Combineer dit met de nieuwe mogelijkheden voor bedrijven en het ziet er op de bedrijvenbranche mooi uit!
Microsoft is altijd slecht geweest in het verkopen van eigen hardware, zaken als Zune krijgen ze gewoon niet goed verkocht. Ik zie het niet zo zitten dat ze zowel zelf willen concurrent met hun eigen partners als totale mislukking. Pixelsence schermen maken, en ook nog in zee gaan met Samsung...........
Altijd fijn om bash berichten te lezen. Blijkbaar ben je vergeten dat ze ook nog de xbox 360 , muizen en toetsenborden verkopen ?

ontopic:

Ben benieuwd wat voor schermen Microsoft gaat ontwikkelen. Ik heb op mijn stage heel veel gewerkt met smartboarden en ik moet zeggen dat hun laatste paar modellen best fijn werken. Het is altijd goed dat er goede concurrenten zijn. Zo doende kunnen ze elkaar concurreren en is de klant ook weer blij (prijzen die hierdoor lager worden).

[Reactie gewijzigd door vali op 9 juli 2012 18:08]

Xbox is inderdaad wel een voorbeeld hoe het ook wel goed kan gaan, ze hebben alle Dreamcast zaken overgenomen en zijn toen zelf daaruit een console gaan maken. Maar ze laten geen andere spelers toe om hardware te maken waar die games op draaien, misschien moeten ze dat met Windows ook maar gaan doen dan........?
Hmm en de xbox dan? Of is die niet van Microsoft?
die is OEM geproduceerd door enkele vrij bekende computerfabrikanten.

Verder vind ik het maar vreemd, ik heb nog nooit van Perceptive Pixel gehoord, waarin zouden ze nou zo leidinggevend op het gebied van multitouch-schermen moeten zijn dan? Toepassingen, hardware? Waarin leiden ze? Verkoop, ontwikkeling, marketing (die laatste niet erg waarschijnlijk)?

Qua toepassingen zou MS zelf toch heer en meester moeten zijn en qua hardware toch meer de jongens van Sharp, LG en Samsung, Zover ik op ze zoek vind alleen berichten gerelateerd aan dit MS overnamenieuws.

Dit lijkt me zo'n nieuwsbericht waarin het heel erg belangrijk word gebracht dat 1 of ander obscuur bedrijfje is overgenomen...
Jeff Han, Perceptive Pixel, 2006, TED:

http://www.ted.com/talks/...kthrough_touchscreen.html

Je vergeet blijkbaar dat Google, MS en Apple ooit ook één of ander obscuur bedrijfje waren.

[Reactie gewijzigd door ZesPak op 10 juli 2012 11:09]