Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 128, views: 28.939 •

Dat Microsoft zelf twee tablets op de markt gaat brengen, betekent niet dat het bedrijf andere fabrikanten aan de kant schuift. Dat stelt Microsoft-ceo Steve Ballmer. Daarmee reageert hij waarschijnlijk op de vermoede onvrede onder fabrikanten.

Ballmer tijdens WPC 2012Tijdens zijn keynote op Microsofts Worldwide Partner Conference in Toronto benadrukte Microsoft-ceo Steve Ballmer het belang van 'diversiteit' aan Windows-apparaten. Microsoft-partners die hardware verkopen, blijven belangrijk, aldus de ceo.

"Wij zullen misschien een paar miljoen van de 375 miljoen Windows-apparaten verkopen", aldus Ballmer, doelend op het aantal Windows-devices dat volgens hem het komende jaar zal worden verkocht.

De opmerkingen van Ballmer komen niet uit de lucht vallen; waarschijnlijk reageert hij daarmee op de onvrede die zou zijn ontstaan na de aankondiging van zijn Surface-tablets. Fabrikanten die Windows meeleveren hebben volgens persbureau Reuters tot hun misgenoegen pas een paar dagen voor de aankondiging gehoord van het bestaan van de tablets; Acer en ASUS zouden zelfs helemaal geen heads-up hebben gekregen. Dat terwijl Microsoft wel inzage zou hebben gekregen in nog geheime plannen die de fabrikanten voor Windows 8-tablets hebben.

Microsofts hardware-partners zouden bovendien bang zijn dat Microsoft door de komst van zijn eigen tablets niet langer alleen een partner is, maar ook een concurrent wordt. HP besloot onlangs geen tablet met Windows RT, de versie van Windows 8 voor apparaten met ARM-processors, uit te brengen; volgens Slashgear was dat uit onvrede met Microsofts plannen.

Microsoft kondigde zijn eigen tablets halverwege vorige maand aan. Het bedrijf brengt twee verschillende modellen uit: een versie met een ARM-processor en een model met een Intel Ivy Bridge-cpu. Beide tablets beschikken over een ClearType-touchscreen met een beeldverhouding van 16:9 en een resolutie van 1366x768 pixels of 1080p.

Eerder op maandag kondigde corporate vice president Tami Reller van Microsoft aan dat Windows 8 in de laatste week van oktober in de winkel ligt. Begin augustus is de nieuwe Windows-versie af; dan is de release to manufacturing, waarbij fabrikanten de beschikking krijgen over het besturingssysteem. 

Reacties (128)

Reactiefilter:-11280118+168+212+30
Developers, developers, developers.
Ik zou eerder zeggen: consumenten die je product lusten. Dan komen de developers vanzelf wel.
Ik zou eerder zeggen: consumenten die je product lusten. Dan komen de developers vanzelf wel.
Nah, eerst maar zorgen voor software, lijkt mij. Developers dus. Dan komt die klant vanzelf wel.
Als je zelf eerst goed genoege dingen developed lukt het andersom vaak ook wel, behalve als de markt al te gesatureerd is.
De markt is nog niet verzadigd maar inmiddels hebben al heel wat mensen een tablet, dat wil zeggen een iPad, mensen gaan dan met elkaar vergelijken. Dan komen ze snel achter een aantal dingen:
  • Een Windows-tablet is geen iPad
  • Een surface heeft bij na geen apps
  • Bijna niemand heeft een surface
  • Windows PC programma's draaien er ook niet op
Ik zou hem als verkoper niemand willen aanpraten want ze staan zo weer terug in de winkel.

Daarbij komt dat Google en Amazon bezig zijn om tablets nu tegen kostprijs op de markt te brengen om klanten naar hun content store te krijgen. Dat betekent dat er voor fabrikanten geen droog brood meer te verdienen is op deze markt, want zij moeten verdienen aan de tablet zelf.

Het is niet voor niets dat LG zich al heeft teruggetrokken en HP de WindowsRT tablet links laat liggen. Het is een kansloos product.

De x86-tablet zal wel verkopen, maar geen concurrent zijn voor de iPad maar de notebook. Het is een notebook met touchscreen. Daar verdiend MS alleen extra op als ze de W8 licentie duurder maken dan de licentie op de notebook, wat wel beweerd is. Sowieso kan MS geen supergoedkope x86 W8-tablet uitbrengen zonder de notebookmarkt te kannibaliseren en de winsten van zijn partners in gevaar te brengen. Hij zal dus zeker niet onder de ¤600 worden aangeboden, want dat kost een middenklasser laptop al.

Voor de prijsconcurrentie had MS dan ook WindowsRT bedoeld. Waar moet die anders op concurreren? Maar inmiddels is het landschap al weer veranderd met name door de brillante zet van Amazon. Nu er een prijzenoorlog tussen Google en Amazon uitbreekt is Microsoft volslagen kansloos geworden.

Maar wat kan Steve Balmer anders dan de frisse moed er in houden? Fabrikanten en developers rekenen erop dat MS zijn partijtje meeblaast. Maar volgens mij weet Balmer al lang dat de W8 strategie op een grote mislukking gaat uitdraaien. Anders zou hij eerder niet gezegd hebben dat het een big gamble is.

Kijk als de Windows Phone nu een geweldig succes was geworden dan lagen de kaarten anders, maar dat is na twee jaar ondanks miljarden marketing geld niet van de grond gekomen. Mensen die roepen dat MS te weinig aan marketing besteedt, die kijken teveel naar Nederland. Wij zijn voor MS een bijzaak. Het is de Amerikaanse markt waar MS altijd het het meeste marktaandeel had en nog heeft, de belangrijkste markt en een waar ze heel agressief campagne hebben gevoerd om WP7 er in te krijgen. Maar dat is mislukt.

"Wij zullen misschien een paar miljoen van de 375 miljoen Windows-apparaten verkopen"

Er is zijn niet veel CEO's die zo vaak zo falikant de plank hebben misgeslagen als Steve Balmer. De iPod, de iPhone, de iPad, het grote publiek zou ze volgens hem niet willen hebben, het zouden belachelijke, veel te dure apparaten zijn. Steve Balmer is een echte verkoper, maar zijn verhalen worden op Wallstreet niet erg serieus genomen.

[Reactie gewijzigd door Magalaan op 10 juli 2012 00:31]

•Een Windows-tablet is geen iPad
Maar goed ook, bespaard ons weer een hoop ellende... :)
•Een surface heeft bij na geen apps
Nou en? De iPad is ook begonnen met nagenoeg geen apps, net als Android. En je vergeet iets: Windows 8, Windows RT en Windows Phone 8 apps zijn compatibel met elkaar, dat kunnen we op dit moment niet zeggen van iOS en Android (waarvan er voor iedere platform (smartphone en tablet) een apparte app moet gemaakt (bv de HD-versies bij iOS))
•Bijna niemand heeft een surface
Wat verwacht je dan van een product dat nog niet word verkocht?
•Windows PC programma's draaien er ook niet op
Ligt er ook maar aan welke Surface je hebt, en wat maakt het uit? Op iOS draaien ook geen Mac OS X programma's...
Ik zal maar even over je eerste troll heen lezen...

Windows 8 en Windows RT zijn niet binary compatible. Android 3 heeft geleerd dat phone apps op een tablet niet zo heel erg goed werken.

IOS is inderdaad ook zonder apps begonnen. In een tijd zonder concurrenten ook. Dat maakt wel verschil. Nu kan je kiezen tussen iets met en zonder apps.

Bij IOS en OSX ligt het anders. Er is bij niemand de verwachting (gewekt) dat OSX apps op IOS gaan werken. Ik hoor vrij vaak dat mensen liever een windows tablet willen want dan werkt photoshop. (Eigenlijk hoor ik van mensen (lees applebashers) dat ze geen iPad willen want photoshop werkt er niet op. Dat photoshop sowieso niet fijn gaat werken, ook niet op een x86 windows tablet krijg ik ze niet aan het verstand.

Verder mag je van mij kiezen wat je wilt. Ik heb nergens aandelen in.
Windows 8 en Windows RT zijn niet binary compatible, akkoord. De Surface heb je dan ook in 2 smaken, eentje met ARM en eentje met X86. Op deze laatste kan je dan wel pc apps zetten en gebruiken.
(bron nieuws: Microsoft toont Surface-tablets van 10,6" met ARM- en Intel-cpu's )

@Elbo
"En denk je nou werkelijk dat die photoshopversie die je nu thuis hebt liggen prettig werkt op een x86 tablet? x86 tablets worden duur en eigenlijk alleen interessant voor het bedrijfsleven."
De x86 variant krijgt een 22nm Ivy Bridge cpu, waarom zou je er dan geen Photoshop op kunnen draaien? Volgens mij zal dit enkel afhangen van de hardware dat ze in zo'n ding proppen. Muis en tobo zijn nog makkelijk via BT te verbinden (voor het geval dat het programma niet prettig zou werken via touch).

Verder zou het ook voor bedrijven moeten dat je er wat mee kan. Als je zo'n tablet enkel moet aankopen voor je mail na te kijken, kan je evengoed de ARM nemen die veel goedkoper zal zijn.

[Reactie gewijzigd door FireFly op 10 juli 2012 12:30]

En denk je nou werkelijk dat die photoshopversie die je nu thuis hebt liggen prettig werkt op een x86 tablet? x86 tablets worden duur en eigenlijk alleen interessant voor het bedrijfsleven.

SOrry dat ik het volgende ga zeggen: windows rt tablets worden niet meer bijzonder dan IOS of android tablets. Ze kunnen ongeveer het zelfde, zien er ongeveer hetzelfde uit en kosten ongeveer hetzelfde. De een is niet schrikbarend beter dan de andere, alleen de ene werkt persoonlijk prettiger dan de andere. Kies gewoon voor diegene die je prettig vindt werken.

IT merken zijn zo langzamerhand tot popidolen/voetbalsterren verworden met bijbehorend fan gedrag.

[Reactie gewijzigd door elbo op 10 juli 2012 08:18]

Niet helemaal hetzelfde hoor. De Surface gaat een andere beeldverhouding gebruiken. Leuk voor films kijken en als je m op je buro neerzet als een soort laptop maar hoeveel mensen gebruiken de tablet niet lekker op vakantie als e-Reader. Ik zie mezelf niet met een Surface op schoot een boek lezen hoor. Het ding heeft blijkbaar toch meer een soort brugfunctie. MS noemt het ding niet voor niets een tablet-pc.

Ik denk dat er wel markt is voor dit soort apparaten maar dan vooral een zakelijke markt en bij de consument zal het, denk ik dan, een niche product worden.

Maar ik stel me wel zo voor dat het artikel terecht stelt dat het even slikken is om MS met hardware te zien komen. Bij Creative lachen ze zich waarschijnlijk rot. Die wisten allang beter.
Waarom steun jij de ipad zo fel eigenlijk. Wat je eigenlijk wil zeggen is dat Microsoft er niet meer aan mag beginnen, dat Apple alleenheerser is en daardoor hun prijzen altijd hoog mag houden en niet meer hoeft te innoveren.

Ik begrijp helemaal niet wat er daar zo interessant aan is.

In ieder geval, deze topic gaat over de surface, niet de ipad.
Ik steun helemaal niets. Ik heb wel een iPad, maar ik zeg toch vooral dat je moet kiezen wat je zelf prettig vind werken. Een iPad heeft ook nadelen, maar ik heb van mijn android telefoon geleerd dan android voor mij meer nadelen heeft. Wie weet dat, nadat ik met een windows tablet gespeeld heb, daar wel voor ga kiezen.

Ik erger me wel aan eenzijdige reacties. Het favoriete merk heeft hier nooit nadelen en de concurrentie heeft nooit voordelen, en daar ageer ik tegen. Volgens mij heb ik zelfs letterlijk gezegd dat de ene tablet niet beter is dan de andere en dat ze allemaal ongeveer het zelfde kunnen.

Ook reageer ik als ik onzin lees. Als er weer eens iemand beweert dat windows rt alle bestaande windows desktop applicaties kan draaien en moet ik daar toch echt op reageren.

En ik verbaas me over keuzes die Microsoft maakt. Het jammere is dat je van fanboys (van welk merk dan ook) geen commentaar mag hebben op hun geliefde merk. (zie mijn opmerking over popidolen/voetbalsterren) Alle fanboys hebben hier last van, zowel apple/android als microsoft.
Ik zal maar even over je eerste troll heen lezen...
Hiermee doelde je op de reactie van Loller1 die zei dat het maar goed is dat de Surface geen iPad is en dat dit ons een hoop ellende bespaard.

Dat is helemaal juist. Het is goed dat de Surface geen iPad is. Ten eerste omdat Apple de neiging heeft alles en iedereen aan te klagen die een rechthoekige tablet met afgeronde hoeken en een touch screen wil maken. En ten tweede omdat diversiteit goed is voor ons als consument. Hoe meer concurrentie hoe beter.

Mogelijk dat de surface geen groot succes wordt. Dat geeft niet. Kijk naar hoe Microsoft bijvoorbeeld de Xbox en Xbox360 wist te pushen. Het hoeft helemaal geen goed product te zijn, sterker nog, de Xbox was niet veel soeps, en de Xbox360 was de eerste paar jaar gewoon een slecht product. Toch is de Xbox360 de grote winnaar van de huidige console generatie als je kijkt naar populariteit onder gamers. Qua verkopen gaat Nintendo's Wii voor, maar die is lang niet zo populair.

Microsoft weet heel goed hoe ze met marketing en ontwikkelaars om moeten gaan om een platform neer te zetten wat door een groot deel van de markt wordt omarmt. Het zou mij niets verbazen als Microsoft op termijn Apple van de eerste plek af gaat stoten. Als zij het in de toekomst voor elkaar krijgen om bijvoorbeeld de sessie van je Windows PC, naar je Windows Phone, naar je Windows Tablet te kunnen verplaatsen dan zijn ze denk ik echt speksnijder.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 10 juli 2012 09:24]

Waarom zou photoshop niet lekker werken op een x86 tablet waar je scherm muis en keyboard kan aanhangen.
Er zit zeker wel waarheid in het verhaal van Loller1.
Hoewel niet binary compatible, wel op class library (assembly) niveau.

Voor de Client applicatie (Views in MvvM) op maat te maken per target, namelijk de desktop, tablet of phone, is wel degelijk voor een ontwikkelaar de zelfde codebase eenvoudig te gebruiken doordat de beschikbare tooling (en Design Patterns) dit mogelijk maken.

Het maakt niet uit of er meerdere GUI binaries zijn per platform.
@elbo
Magalaan trollt als zo vaak.
Kijk eens wie hier de meeste -2 krijgt.
Daar reageert Loller1 op.

Of wil je het argument "er zijn nog geen surface tablets" serieus nemen?

Sommige lijken de Surface niet eens een kans te geven.
Dat is gewoon jammer. De iPad is nu een eenling en daar heeft niemand wat aan.
De x86-tablet zal wel verkopen, maar geen concurrent zijn voor de iPad maar de notebook. Het is een notebook met touchscreen. Daar verdiend MS alleen extra op als ze de W8 licentie duurder maken dan de licentie op de notebook, wat wel beweerd is. Sowieso kan MS geen supergoedkope x86 W8-tablet uitbrengen zonder de notebookmarkt te kannibaliseren en de winsten van zijn partners in gevaar te brengen. Hij zal dus zeker niet onder de ¤600 worden aangeboden, want dat kost een middenklasser laptop al.
Leuke analyse, zal ik je iets vertellen. Op dit moment zijn er al Windows tablets, deze zijn er al sinds Windows XP. Tot nu was dat een niche markt, vooral bedoeld voor de zakelijke markt. Zoals CAD/GIS tekenaars voor onderweg. Wanneer je Laptops gaat verkopen met alleen extra touchscreen, worden ze idd rond de ¤600,- of hoger verkocht. Dit is juist een extra selling point! Maar ik verwacht ook dat er enkele goedkope exemplarern komen die niet gaan concurreren met de normale notebooks, omdat ze een stuk minder krachtig worden. Deze kunnen meer tussen de ipad en een full touch notebook zitten.
  • Windows PC programma's draaien er ook niet op
Voor de prijsconcurrentie had MS dan ook WindowsRT bedoeld. Waar moet die anders op concurreren?
Met de iPad natuurlijk! Het voordeel van een Windows RT tablet gaat worden dat het en relatief goedkoop is en makkelijk voor de te programmeren valt. Het is nu al mogelijk om met Visual Studio heel simpel ook voor ARM te compileren. Op die manier kan een ARM tablet in de zakelijke markt goed aanslaan en zijn er straks ook makkelijk voldoende apps voor de normale gebruiker.

Een iPad is niks meer dan een grote Iphone die ook dezelfde Apps kan draaien. Alleen een leuke mimmick voor thuis te browsen en je krant erop te lezen. Maar ligt daar nu de toekomst? Ik denk dat het alleen het begin is...

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 10 juli 2012 03:01]

Goedkoop en "makkelijk"?? Als het zo makkelijk was waarom zijn er dan zoveel versies van belachelijk slecht geprogrammeerde apps op WP. Whatsapp was bijvoorbeeld een schande. Ik heb Whatsapp nog nooit zo gezien in die staat op Android of iOS.

Of is er misschien iets in het framework waardoor het niet zo goed gaat met die WP apps?

Daarnaast vind ik dat Magalaan wel gelijk heeft. Ik zou never nooit een RT tablet kopen omdat je voor hetzelfde geld een iPad kan krijgen die veel meer kan. Je hebt gelijk superveel "TABLET" apps voor je neus. En veel content via iTunes. Dit heb je realistisch gezien bij een RT tablet niet.

De PRO daarentegen zou ik echt wel graag willen en wacht ik ook op! Waarom? Als vervanger voor mijn Dual Core 13 inch portable dell laptopje. De PRO concurreert voor mijn consumenten gevoel tegen de ultrabooks. Want ik wou eerst een Asus ultrabook kopen maar nu wacht ik op de Surface PRO. Want die sluit ik zo aan aan mijn 24 inch scherm + een muis en toetsenbord.

Zoals Magalaan al zegt. Steve Ballmer heeft vaak de plank misgeslagen. Je hoort uit de financiële wereld al geluiden dat ze hem weg willen hebben. En Microsoft op de kop willen zetten qua directie etc. Dit zouden ze niet willen als het goed ging...
Dat blijkt dus niet. Kijk maar naar Android vs iOS vs Windows Phone. iOS heeft toch echt de meeste developers, en Windows Phone 8 gaat ook zeker heel groot worden, terwijl Android toch veel meer marktaandeel heeft.
Dat was ook het eerste wat ik dacht en het zal die beste man zijn leven blijven achtervolgen.
Nou, nog één keer dan, omdat we em niet kunnen ruiken door youtube heen.
Eigenlijk wilde ik hem ook helemaal niet zien. Dat "developers! developers!"-verhaaltje van hem heeft weinig waarde als je vastzit aan VS2008.
Eigenlijk alleen maar goed dat er concurrentie is. De prijs die Microsoft nu vraagt voor die Surface tablets is veelsoortige te hoog, en zelfs bijna kansloos voor de huidige markt. ?600 of meer gewoon te duur.
Hopelijk komen rveel van die Windows tablets uit van andere bedrijven als Asus, dan worden die tablets vanzelf in prijs naar beneden getrokken, wat de vraag naar die dingen vergroot.

Ik ben benieuwd hoe de verkoop van die tablets en het systeem gaat lopen, spannende tijd, ook voor Microsoft!
de prijs die ze nu vragen is veel te hoog?

dude, er is niet eens een prijs aangekondigd, die 600 euro is een gerucht, verkoop het dan niet als waarheid.

wacht nu eens rustig op de reviews en de prijzen, dan heb je recht van spreken of het duur wordt.
Als je kijkt naar de hardware specs + licentie van windows etc. Dan moet je dat ding wel met verlies verkopen wil je concurreren....

Vooral die PRO versie zit tsjokvol met dure high end hardware en engineering op top niveau.
Als je kijkt naar de hardware specs + licentie van windows etc. Dan moet je dat ding wel met verlies verkopen wil je concurreren....
Hoeveel kosten denk je dat Microsoft heeft aan een licentie van Windows, denk je?
Niet en de andere fabrikanten dus WEL, precies DAT is het probleem :)
Windows ontwikkelt zich natuurlijk helemaal zelf en geen enkele van die 6000 programmeurs in Redmond werken op Windows...

Ow wacht... Zo eenvoudig is het helaas niet.

Elke Windows versie kost miljarden ¤ om te maken en voor budgettering wordt naar het aantal verkochte licenties gekeken. Hierbij rekenen ze vast en zeker de Surfaces in en wie weet wordt er bij Microsoft tussen divisies gewoon gefactureerd :)
Maar of het nu op de hardware of software word verdien maakt niks uit, zolang totaal plaatje maar geld in laadje brengt. Dus kunnen of de hardware tegen kostenprijs weggeven en op licentie geld verdienen, dan word het voor andere fabrikanten toch lastig.

Of geeft je zelf "gratis" licentie en maakt winst op hardware. Hoe dan ook komt het winst bij hetzelfde bedrijf terecht.

Die paar miljoen die MS denkt te verkopen heeft weinig invloed op het geheel van 375 geschatte licentie die MS alleen al volgend jaar te denken af te sluiten. En dan is win8 nog lang niet aan zijn einde, worden nog jaren lang licenties afgesloten.

Edit/
Als bijzaak is de gratis reclame die ze er nu al voor hebben gekregen op alle (tech)sites is het denk ik al meer dan waard om paar miljoen licenties weg te geven. Reken maar eens uit hoeveel ze anders zouden moeten uitgeven om zelfde publiciteit te krijgen. :D

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 9 juli 2012 20:22]

ik vrees er een beetje voor dat al die concurrerende fabrikanten druk zullen zetten bij Microsoft om de prijs hoog te houden, en die paar miljoen die ze vermelden is vooral handig om hun schepen niet te verbranden want ik vermoed echt wel dat ze hopen op een ipad killer die als hij genoeg verkoopt nog veel opvolgers zal kennen.

en als andere fabrikanten bv android gebruiken is die ook enkel in theorie gratis aangezien ze ook licentiekosten aan microsoft moeten betalen.
Zo makkelijk ligt het denk ik niet, de software divisie moet wel betaald worden. Uiteindelijk zitten hier ook mensen die gezinnen moeten voeden. Als je jezelf gratis licenties gaat geven moet je nog wel even een paar keer goed rekenen of dit zomaar kan.
Stel dat ze het gratis zouden weggeven en tablet zo goedkoop mogelijk op de markt zetten(denk niet dat ze dat doen anders hadden we dit bericht niet gehad), dan nog worden die mensen echt wel betaald, want het leeuwendeel word gewoon betaald van de totale licenties.

Als je 3 miljoen(of wat meer of minder) licentie weggeeft op totaal van 375miljoen(eerste jaar) dan doe je het wel heel slecht als bedrijf als je dan je personeel niet kan betalen! MS heeft niet voor niks zo berg geld, zit marge zat op. ;)
Maar of het nu op de hardware of software word verdien maakt niks uit, zolang totaal plaatje maar geld in laadje brengt. Dus kunnen of de hardware tegen kostenprijs weggeven en op licentie geld verdienen, dan word het voor andere fabrikanten toch lastig.

Spot on!

Dat is bijvoorbeeld ook een van de redenen, waarom Samsung als één van de weinigen echte winst maakt met Android. (Alleen HTC weet nét ook nog zwarte cijfers te schrijven, maar dat is een schijntje vgl met de marges van Samsung.)
Je vergeet een beetje dat MS het zich kan veroorloven nul te rekenen voor de licentie om zo een product te pushen (XBox o.a.). Op het moment dat 1 OEM nul euro voor Windows betaalt zijn de poppen aan het dansen en willen ze dit allemaal, dus dat gaat niet werken.
Dus het is weldegelijk een probleem voor iedereen (inclusief MS; als de partners er geen brood in zien zoals HP is het zeker gedoemd te falen).
@Texa...
Microsoft is zo breed dat MS een van de meest stabiele aandeelprijzen heeft.
Dat is juist de kracht. Het ene vangt de andere wel op.
Windows Phone valt onder het entertainment deel en dat draait gewoon winst.
Kijk eens eerst wat MS allemaal doet. Zo te lezen heb je geen flauw idee.
Wat denk je van omzetderving als ze de licentie gratis met hun eigen hardware weggeven of kunnen verkopen via hardware van anderen. Ik weet niet of ze die omzetderving kunnen goedmaken met de verkoop van hardware. De verkoop van hardware zal de omzet natuurlijk wel verhogen maar totale kosten worden wel hoger voor elk geproduceerd stuk (als in vaste kosten + variabele kosten per geproduceerde eenheid). De software heeft vooral vaste kosten en tegenwoordig weinig variabele kosten. Of er aan het eind van de rit meer netto winst overblijft is iets voor de boekhouder om aan te rekenen.

[Reactie gewijzigd door elbo op 9 juli 2012 22:28]

Onzin. Heb je gezien wat Google' s 7" tablet hardware kost?
Ik vind het sowieso een beetje vreemd, zo'n laptop met een standaard om het scherm omhoog te houden...
Het is alleen maar slim om als Microsoft de toon en een baseline te zetten. Partners moeten nu voor minder met gelijkwaardige features komen en aan bepaalde verwachtingen voldoen. Net als dat er zowel een markt is voor tablets van een noname brand en ik noem een Asus Transformer oid.
Dus jij weet al hoe duur ze zijn? Heb je een bron, want de geruchten hoeven niet waar te zij n en die zeggen ( $ 600 voor RT en $ 900 voor x86 en laten we zeggen dat $=¤)

Ik denk dat dit de enige tablet wordt die microsoft zelf maakt, de rest gaat onder de noemer nokia. Niet helemaal netjes dat ze dit niet hebben laten zien. De partners hebben wel info over hun tablets moeten geven.

Ik vind het wel goed dat microsoft gelijk een killer tablet neerzet op de markt, stel je voor dat ze bijna hetzelfde zouden blijven als de huidige w7 tablets, daar wordt je niet heel gelukkig van in het huidige andriod/ios tijdperk
Als ik die dat die iPads als warme broodjes over de toonbank gaan voor meer denk ik dat die prijs wel meevalt voor een high en tablet.
Ik vind het geen vreemde zet van Microsoft. In het verleden hebben bedrijven als HP waardeloos gepresteerd op het gebied van tablets icm Windows os. MS legt de lat voor andere bedrijven hoog neer, wat naar mij mening zeker geen kwaad kan, gezien het verleden. Daarnaast schijnen dit ook de enige tablets te zijn die MS uitbrengt.
Ze konden het toch ook samen met een fabrikant doe à la nexus.
Serieus, ik snap heel goed dat Microsoft Surface heeft ontwikkelt. Dit zet een standaard voor de andere tablets en dat was blijkbaar nodig. Asus heeft kort geleden ook een indrukwekkende tablet afgeleverd met de Nexus 7 en kan dit ook met Windows.

HP doet overigens achterlijk door geen ARM tablets uit te brengen uit onvrede. Kom Microsoft, we gaan jullie straffen door één van de grootste markten niet te bedienen.

Als HP dit doet omdat dit niet in de strategie past is één ding, maar om Microsoft een hak te zetten... right! Succes HP!
Microsoft heeft wel vaker hardware gemaakt:

Kin Phone.
Zune MP3 speler.
Nu Surface.

Ben benieuwd!
Je vergeet bvb XboX en RoundTable nog (verkocht aan Polycom, nu op de markt als CX5000) ;)

Daarnaast is Kin Phone geen Microsoft product, ze hebben de fabrikant gekocht en jaar en half later (na mislukkig) gesloten.
En natuurlijk de surface 1 en 2. ;)
(niet de tablet maar de tafel, hebben naam verwisseld laatst)
PixelSense

Ter info... :)
MS is niet eerder in de Windows PC markt geweest, dat is het probleem.
Ik heb ooit nog een Microsoft muis gehad.
HP doet overigens achterlijk door geen ARM tablets uit te brengen uit onvrede.
Misschien hebben ze met de samples van AMD's Hondo apu gespeeld en dachten: waarom kijken we in vetersnaam naar ARM?
Ja, ze lieten zich niet strikken ;-)
Leuk voor MS maar het leeuwendeel kiest gewoon voor de stabiele factor wat het gratis Android is. Concurreren met de producent van het OS waar je een licentie op neemt is nooit slim aangezien je afhankelijk bent zonder reden.
Stabiele factor? Tja, ik heb niets tegen Android, mijn telefoon loopt er op. Maar vooor een tablet zou ik voor een echte stabiele factor gaan zoals Microsoft. Dat bestaat al bijna 40 jaar. Langer dan menig ander systeem dat ook nog normaal verkrijgbaar is. Het kunnen draaien van dingen als Office is goud waard voor veel mensen
En hoe lang bestaan OSsen met een UNIX base al? juist. Open Source is hoe dan ook te vertrouwen, dat kun je van MS niet zeggen wat hun producten als ze er zin in hebben gewoon de net om draait.
Open source is te vertrouwen, prima, maar Google? Daar ben ik niet zo zeker van. Zeker als het aankomt op het onverwachts de nek omdraaien van producten heeft Google geen goede track record.
Open source is absoluut niet te vertrouwen. Dat bedoel ik niet eens negatief. Maar er is geen enkele drang om wat dan ook te doen. Behalve plezier in je werk. Dat gaat prima zolang er een grote base van mensen is die er aan werken. Maar als er een tablet uit komt en 'de comunity' heeft geen zin er iets voor te ontwikkelen, dan is dat dus hopeloos. Dan mag je het of zelf gaan doen, of het gebeurt gewoon niet.
Kijk eens hoe lang het duurde voordat er behoorlijke video drivers waren die onder linux liepen. Ze deden het wel, maar waren nog niet half zo goed/snel als de closed source versies. En ze hebben er nog steeds moeite mee
Of neem een laptop. Als ik de win7 cd in een XP certified D600 van 2004 steek, dan werkt hij helemaal zonder problemen en nog snel ook. Steek ik er een Ubuntu CD in, dan is het wel aan de praat te krijgen, maar niet zonder meer. Draadloos wordt niet herkend en ik moet via via en de cli de zaak aan de gang krijgen. Ik heb het gedaan. Leuk als hobby op een oud afgeschreven ding, maar niet voor mijn schoonmoeder en ook niet voor een bedrijf.
Als ik een nieuwe tablet van een antal honderden euro's koop wil ik dat er een grote organisatie achter zit waar ik kan klagen als er iets niet werkt.

[Reactie gewijzigd door Ortep op 9 juli 2012 20:20]

Ik denk dat je de essentie van open source niet goed begrepen hebt. Open source is over het algemeen beter te vertrouwen dan commerciele software juist omdat er zoveel gebruikers zijn de de code kunnen testen en corrigeren. Het " vertrouwen" waar jij op doelt is dat wanneer jij als gebruiker iets wilt of iets niet goed werkt dat het ook opgelost wordt. Dat is bij sommige met name kleinere open source communities een probleem. Maar de grote, ik noem Linux, Spring Source, Hibernate, Apache, leveren software waar je als eenzaam bedrijf niet tegenop kunt, ook niet als je Microsoft heet. Eerlijkheidshalve moet ook vermeld worden dat succesvolle open source communities vaak ook gesponsord worden door een bedrijf. Die doen dat niet uit liefdadigheid maar uit het besef dat de waarde van alle open soure uren die de community besteed aan jouw software, de investering in man-uren die je zelf investeert, ver overstijgt.
Waarom zou je een cd van XP gebruiken zonder 1 enkel service pack op?? Neem dan toch een Windows XP cd met SP3 op(ja je mag die gewoon downloaden vermits je een key hebt)

Dan kun je toch ook een Ubuntu downloaden uit 2003 en die dan upgraden naar de laatste Ubuntu(als dit kan)

Niemand die er ook iets van kent zal nog een 10 jaar oude Windows XP installatiecd gebruiken om zijn Windows te herinstalleren als je zo makkelijk aan een andere kunt geraken(opnieuw vermits je een legale key hebt van XP)
Wat een raar idee. Microsoft is heel trouw naar zijn producten, Windows, Office, Exchange, MS Dynamics, CRM, .NET, etc.

Elke fabrikant heeft producten die goed gaan, en producten die blijven. Microsoft is juist een toonbeeld van een gesloten programma dat heel duidelijk gedocumenteerd is, en waar je enorm veel data kan vinden over je programma ( MSDN, Technet, etc ).

Hoeveel open-source projecten zijn er in de jaren gestopt? Toch ook enkele. Je opmerking maakt dus geen enkele zin. Ze zijn niet slechter of beter hierin dan open-source projecten.
Toch kan er zeker nog een flinke lading aan documentatie bij. Soms staat er op de msdn alleen dat een methode bestaat en dat ie static is, void teruggeeft etc., maar wat je ermee kunt en voorbeelden erbij zijn soms niet te vinden. Ook zie je geen aanpassing in de documentatie als iemand een onjuistheid meldt vanuit de community.
mja... op zich heb je natuurlijk helemaal gelijk: noch technet, noch msdn bevatten foutloze of volledige documentatie.
maar ik denk dat dat net zo goed geldt voor (bijna?) alle opensource software.
Juist bij opensource projecten valt het me vaak op dat (end-user) docuemntatie niet of amper up to date is (logisch, documentatie schrijven is allerminst het leukste deel bij het ontwikkelen van eender wat)
Het meest valide argument is misschien dat Microsoft _weigert_ bepaalde onderdelen/API's/interfaces volledig te documenteren, met daarvoor heel verscheidene redenen.
Zo is SMB een gesloten, weinig tot niet gedocumenteerd, onderdeel, maar vind je massa's informatie over hoe de Windows API te gebruiken voor SMB toepassingen, of hoe als beheerder (SMB) netwerkshares optimaal te gebruiken en beveiligen.
Microsoft focust dus op zijn gebruikers (ontwikkelaars zijn gebruikers van API's) en dus niet op documentatie voor 'de technische community'.
Open Source te vertrouwen? Sorry hoor, maar community weg = programma weg. Nee, ik heb niks tegen open source projecten (in tegendeel, ik werk momenteel mee aan FluxBB) maar om te lopen schreeuwen dat open source betrouwbaar(der) is (dan closed sourde)? Nee.

Ik heb trouwens weinig producten van Microsoft gezien die werden stop gezet (mini projectjes misschien, maar dat zijn een "producten"). Laten we maar niet beginnen over Google dan, want daar zie je de laatste tijd de ene grote producten-schrap-beurd na de andere...
Open is meer te vertrouwen als in "het is openbaar" . Bij gesloten vertrouw je mij of een ander op mijn mooie blauwe ogen. Het is tenslotte "gesloten"..
Vertrouwen als in "je hebt meer vertrouwen in de fabrikant" is een andere insteek.

Einde begripsbepaling :)
Toch goed dat ze blijven proberen! Daarvoor hulde. Eerst WP, nu deze tablets. Ben benieuwd, geen voorstander, maar benieuwd. Echter als ik M$ zou zijn, zou ik bij m'n core business blijven of juist met iets geheel nieuws komen en niet iedere keer achter de meute aan (proberen) te slenteren.
Tja, ze moeten wel. Bekijk de markt eens vanuit Microsoft. Je ziet dan klanten die beginnen "vreemd te gaan" met andere besturingssystemen: iOS, Android. En voor wie straks de drempel om Windows weg te doen lager wordt. Die klanten wil je uiteraard blijven binden.

Voor mij hangt het op de aanname dat consumenten willen dat alle schermen er hetzelfde uitzien. Is dat nou wel zo? Zo ja, dan heeft Microsoft een ijzersterk concept. Maar zo nee, dan gaat het tegen ze werken, zo van "He bah, alweer dat domme metro-scherm. Doet me aan m'n werk denken! Ik kies iets anders....."
Ze zijn met bepaalde technieken bezig, was tijdje terug hier ook op tweakers, iets met hologrammen ofzo. Allemaal nog erg conceptueel geloof ik, maar daar hoor ik andere grote fabrikanten niet/nauwelijks over. MS kan dus best weleens weer een stapje voor komen met een totaal nieuw product. Telefoons, tablets, pc's en laptops hebben we allemaal al, straks massaal internet/smart tv's maar echt vernieuwend wil ik dat niet noemen.
Dat je er niet over hoort, wil niet zeggen dat andere fabrikanten er niet mee bezig zijn.

Een bedrijf als Canon heeft ook 3D projectie technieken ( geen hologrammen overigens naar mijn weten ) reeds in gebruik voor medische applicaties ( aldus 1 van hun accounts managers ) . Dat soort technieken zijn echter nog veel te duur voor consumenten applicaties.

Bedrijven als Apple, Sony en Philips, Toshiba , etc,etc hebben hier allemaal wel R&D afdelingen voor hoor...
Het was niet bepaald een geheim dat Microsoft weinig vertrouwen had in tablets van de grotere merken. Zelfs met een geschikt OS als Android was niemand er in geslaagd om een iPad killer uit te brengen. Ze kunnen het zich niet veroorloven om Windows 8 als tablet platform te zien struikelen zoals ze met Windows Mobile gezien hebben. Er hangt gewoon teveel van af.

Surface moet dan ook echt als een shop onder de kont van fabrikanten gezien worden. Over een jaar brengt Microsoft er nog een uit maar dan samen met een andere firma (meer dan nu) en daarna niets meer. Ze hebben hetzelfde vaker gedaan, bijvoorbeeld toen ze besloten dat een muiswieltje nodig was (niet dat Windows daar ooit echt veel mee heeft gedaan) en toen ze een windows toets op toetsenborden wilden.

Ik was bij toeval met een paar Apple engineers toen ze de Surface presentatie zagen. Hun reactie was opvallend. Zo zeker als ze anders altijd zijn, zo voorzichtig waren ze nu. Android zien ze niet echt als een concurent op tablets (en gezien verkopen kan je ze gewoon geen ongelijk geven) maar Windows 8 op deze manier gepresenteerd hield ze duidelijk bezig. Over het toetsenbord waren ze echter duidelijk... leuk idee maar verdomd duur om te produceren en zeer storingsgevoelig.
"Zelfs met een geschikt OS als Android was niemand er in geslaagd om een iPad killer uit te brengen."

Niet mee eens. wat dacht je vande Asus Infinity. Alleen de resolutie is iets lager dan de iPad. Maar daar merk je op 40cm afstand niks van met het blote oog. op alle andere fronten klopt hij de iPad3 met gemak.
Je denkt te veel in specs. De spec is dead: [url]

Microsoft heeft dat door. De oem fabrikanten nog niet. Die proberen nog steeds te concurreren met de ipad op basis van specs. Nobody cares behalve nog wat tweakers. Het gaat tegenwoordig om gebruikservaring en ecosysteem

Microsoft heeft surface gemaakt om de wereld (fabrikanten) te laten zien wat er mogelijk is qua gebruikservaring, bouwkwaliteit en innovatie met windows 8 op tablets.
En dat er wel degelijk een innovatief antwoord kan zij op de ipad
Nobody cares behalve nog wat tweakers.
Ik denk het ook wel maar dat is helemaal niet goed. Specs geven de grens aan van wat het ding werkelijk kan. Als die maatstaf verdwijnt en de software gaat bepalen wat kan (voor zover dat nu bij smartphones en tablets nog niet zo is) komt de ontwikkeling bijna tot stilstand. "Straks" betaal je dan misschien 20 euro voor het toestel en 380 euro voor het software-luchtkasteel waarin je mag spelen. Willen we dat?
De specs zijn deels dood: ik wordt toch nog steeds gevraagd voordat men in mijn omgeving tablets/smartphones/PCs aanschaft. Ik kijk wel naar specs (en andere zaken). Dus het verhaal gaat maar deels op (voor echte consumer hardware (mp3 spelers etc.) vraagt men het niet aan mij, maar daar lezen ze zelf de specs wel (goed voor 16 uur muziek is beter dan 8 uur muziek;-)
Verkoopscijfers alle asus tablet bij elkaar vs de ipad... Ipad wint met sprekend gemak... Geen killer dus...
Ben goed bevriend met enkele Apple-insiders, en ik kan je melden dat ze zeker op hun hoede zijn voor Microsoft en Windows 8.

Het is niet zozeer de Surface-tablet die ze vrezen, ze zijn eerder op hun hoede voor de kracht van het Microsoft-ecosysteem (kijk maar naar die windowsknoppen op toetsenborden, zo krachtig dus).

Android wordt niet echt als een concurent gezien door het gebrek aan een ecosysteem erom heen (hoewel Google hier hard aan werkt).

Microsoft kan daarentegen met Windows 8 bijna de hele industrie van gesynchroniseerde Operating Systems voorzien, van smartphone, tablet, laptop, ultrabook tot PC.
In combinatie met MS Office en een financiële slagkracht die niet onder doet voor Google is het een hele grote, zo niet de grootste speler in de industrie waar je zeker rekening mee moet houden.

[Reactie gewijzigd door TccT op 9 juli 2012 20:15]

Ik ben in het bezit van een desktop en gsm, maar heb geen smartphone of tablet. De wezenlijke verschillen tussen een gsm en een smartphone zijn mij inziens:
1. gps
2. internet en
3. touch als invoermethode
Maar deze 3 verschillen hebben voor mij niet veel meerwaarde. Ik weet de weg en anders kijk ik van te voren op een kaart. Ik internet de hele dag al (thuis en op werk). en touch ach dat is wel leuk.

Een tablet lijkt me wel handig voor als je op de bank ligt en je wilt op internet iets opzoeken. Maar android of ios? wat heb je er aan als je er geen desktop software op kunt draaien.

Maar een windows 8 tablet (met toetsenbord) als desktop vervanger vind ik wel een interessante optie. Gewoon als desktop gebruiken (excel etc.) en vervolgens meenemen naar de bank. Twee in één. Hoef ik niet meer in twee apparaten te investeren. Ik denk dat ze bij Apple wel zenuwachtig mogen worden. Zijn er meer mensen die de windows 8 tablets als desktop vervanger zien?
Zie windows 8 meer als laptop vervangers. Bij desktop denk ik meer een brute power.
je bedoeld die windows knop die gewoon als apple command knop functioneert? (en er soms ook een appletje op heeft staan? (Logitech).
Je zegt het goed : soms. Een veelvoud van de toetsenborden heeft nog altijd een windows logo hier staan, hetgeen toch een indicator is van hoe groot de invloed nog altijd is. TccT's opmerking is dus volledig correct.
Natuurlijk blijven andere fabrikanten belangrijk. Hij zegt er alleen niet bij hoe belangrijk en voor hoe lang :P
Hier wordt natuurlijke geen enkele fabrikant door gerust gesteld. Die snappen heel goed dat als Microsoft hier groot succes mee heeft dat het voor hun tzt einde oefening is.
Er is nog genoeg ruimte voor verbetering, bijv hogere resolutie schermen. Of lichter, of een andere stand, noem maar op, dus als MS hier succes mee heeft, dan ligt dat vooral aan de fabrikanten zelf die geen betere hardware (kunnen) maken dan MS.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 9 juli 2012 19:45]

Nee hoor, Microsoft wil zijn eco-systeem wakker schudden.

Met enkel plastieken tablets met wegwerp-design krijgt ook Microsoft met Windows 8 het moeilijk om marktaandeel te nemen in de tabletmarkt, daarom is het niet onlogisch dat Microsoft zelf aangeeft hoe het hoort te zijn.

Het zou me zelfs helemaal niet verbazen dat als de verkoop van Windows 8 tablets eenmaal goed loopt, dat ze het surface concept en merk gewoon verkopen aan één van de hardware boeren.
Als andere fabrikanten weer met matige tablets voor de hoofdprijs komen ga ik wel voor een MS tab. maar eerst nokia even afwachten (waar ik mijn hoop op gevestigd heb)
Ik denk dat dit wederom een slechte beslissing is van M$. Blijf bij je leest en zorg voor een goeie stabiele Windows 8 versie zodat je de concurrentie met Apple en Google aan kan gaan.
Ik heb nl het idee dat die Windows8-RT enorme flop gaat worden.
En als je nu ook nog de tabletfabrikanten tegen de haren in gaat strijken..... straks volgt elke fabrikant HP en blijft er niks over van dat hele W8-rt.
Daar ben ik het niet mee eens; ik ben van mening dat de hele pc-industrie (zullen we zeggen, HP, Dell, Asus enz.) gefaald hebben met brengen van een tablet op de markt. Geen van alle zijn echte iPad-killers geworden, en laten we eerlijk zijn, ook al hebben andere fabrikanten betere tablets uitgebracht, specs alleen maken het geen iPad-killer.

Hoe je het went of keert, de iPad is de standaard voor tablets op dit moment. Kun je je als fabrikant niet onderscheiden van deze iPad, zal het ook geen iPad killer worden. Dit is naar mijn mening te bereiken door een goede eco-systeem en gebruiksvriendelijkheid. De hedendaagse consument zal niet echt naar de specificaties kijken.

En hier heeft Microsoft samen met Apple een voordeel wat het Android platform van Google niet heeft, namelijk het eco-systeem. Een tablet zal nog lang niet de desktop vervangen. Grofweg kan nu het onderscheid gemaakt worden in desktops, tablets en smartphones. Ik vind dat de tablet - en smartphonemarkt redelijk dicht bij elkaar liggen op dit moment (iPad is eigenlijk gewoon een vergrote iPhone). Hiermee heeft Microsoft met (in minder mate) Windows RT en Windows 8 Pro een voordeel. De Surface tablets zijn dankzij het OS veel breder in te zetten dan het huidige iOS van de iPad (qua productiviteit maar ook zakelijk gebruik).

Om nog even terug te komen op jou punt; Microsoft heeft hiermee dus een potentieel OS wat de concurrentie aan kan gaan met het hele Apple ecosysteem. Zou dat genoeg zijn om de strijd ook te winnen? Ik denk het niet als Microsoft de keuze aan de fabrikanten zou overlaten. Behalve dat Windows 8 veel belovend zou zijn, is er ook een hardware-gerelateerde gebruikersgemak waarmee Microsoft zich ook gelijk onderscheidt met alle andere fabrikanten op dit moment: degelijke kick-stand, VaporMG behuizing (mooi en sterk, zegt MS), hoge kwaliteit toetsenbord (t.o.v. van de huidige iPad toetsenborden op de markt). Ik ben vooral benieuwd naar hoe MS het schrijven op de Surface heeft geïmplementeerd. Volgens de presentatie die ze gaven hebben ze hier ook goed naar gekeken: nauwelijks lag, "inkt" zo dicht mogelijk de stylus en herkennen of een gebruiker aan het schrijven of een gesture aan het maken is.

Fabrikanten zouden niet mogen klagen; zie het als een "wake up call"! Met Windows 8 zal de tablet markt zeker gaan veranderen, en ik zal dit ook kritisch gaan volgen. Als Microsoft haar beloftes kan waarmaken, dan krijgen we een tablet waarvan ik altijd heb gehoopt waar de tabletmarkt naartoe zou moeten gaan :). Btw, geen MS fanboy, maar de Surface vind ik veelbelovend.
hoe oud ben je nu werkelijk als je bij elk microsoft bericht dat kinderachtig dollar tekentje erbij plaats? heeft helemaal niks van doen met dit hele verhaal en is puur aandacht vragen. doe dat dan lekker op school, hier heb je dat soort grappen niet nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6DestinyAssassin's Creed UnityFIFA 15Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox OneiPhone

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013