Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 51, views: 33.751 •

Apple zou bezig zijn om sites aan te pakken die gebruikers via ontwikkelaarsaccounts toegang geven tot bèta's van zijn mobiele OS. De sites zouden veel winst maken door iPhones tegen betaling toegang te geven tot iOS 6.

Via het unieke identificatienummer, udid, kan elke ontwikkelaar honderd iPhones toegang geven tot testversies van iOS 6. Omdat een ontwikkelaarslicentie ongeveer honderd dollar kost, maakt een ontwikkelaar ongeveer 900 dollar winst door de slots tegen tien dollar per stuk te verkopen. Als de slots op zijn, openen dergelijke sites een nieuw ontwikkelaarsaccount. De grootste van die sites, UDIDactivation.com, zou daardoor in een week tijd 2300 mensen aan een testversie van iOS 6 geholpen hebben. De bèta's zijn alleen bedoeld voor ontwikkelaars.

Apple zou nu achter sites aanzitten die met deze praktijk de voorwaarden van Apple schenden, meldt MacStories. De site heeft met een site-eigenaar kunnen spreken die claimt dat zijn site down is door een claim van Apple. Andere site-eigenaren waren niet bereikbaar.

Reacties (51)

haha , was stiekem wel te verwachten. Zal wel weer een giga boeten komen en de iphone's /ipad's/ipod's zullen we geblockeerd worden oid.
Ik wil niet veel zeggen, maar zelfs zonder UDID registratie kun je je iDevice updaten naar iOS 6 beta 2. Het enige dat je nodig hebt is de .ipsw file zelf.

Sinds gisteren maak ik gebruik van iOS 6 beta 2, maar dat betekend niet dat ik ontwikkelaar ben of mijn UDID geregistreerd heb staan. ;)

[Reactie gewijzigd door iApp op 9 juli 2012 17:21]

Voor zover ik weet is er activation via een Apple server voor nodig? Ik kan het mensen dus ook niet echt aanraden om het te proberen.
Bovendien heeft een Beta een bepaalde levensduur, dus als je voor die tijd geen ipsw van Beta 3 hebt gevonden is je telefoon niet meer bruikbaar.

In het verleden waren de Beta's ook bijzonder brak (iOS5 viel wel mee, maar die van iOS3 en 4 waren echt buggy; apps die niet werken, reboots tijdens het bellen, etc... niks voor op je dagelijkse telefoon in ieder geval). iOS6 heb ik nog niet echt geprobeerd want ik heb m'n telefoon echt nodig dit jaar :P

[Reactie gewijzigd door SiliconError op 9 juli 2012 17:11]

Voor zover ik heb kunnen testen op mijn iPhone en iPad zijn er weinig bugs te ontdekken. Bijna alle Apps werken, behalve de herinneringen app (Die crasht soms), de Xbox Live app, de Kaarten app (Werkt nog niet soepel) en de foto app crasht soms bij het croppen van een foto.

Zie ook dit forum bericht op het MacRumors forum, hierin staan de bugs die gevonden zijn in iOS 6 beta 2: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1393858

Het updaten naar iOS 6 beta 2 verliep gisteren vlekkeloos.
1. Download de .ipsw file, 2. sluit je iDevice aan op je desktop, 3. start iTunes, 4. Klik op "[iDevice] Updaten" terwijl je shift hebt ingedrukt. 5.Selecteer je .ipsw file, en laat iTunes zijn gang gaan... Na het proces zal je iDevice opnieuw opstarten, en je zit op iOS 6.

(Mensen die zijn iDevice echt willen updaten naar iOS 6 raad ik uiteraard aan om eerst te Googelen voordat ze hier mee beginnen. Ik houd mijzelf niet verantwoordelijk voor enige schade aan je iDevice*)

Dus ja, zo simpel kan het zijn. ;)

[Reactie gewijzigd door iApp op 9 juli 2012 17:36]

Een beta blijft een risico; ook al heb jij de 'nog niet gevonden' bugs nog niet ervaren.
iOS 6 beta valt volgens mij wel mee. Heb een tester gehad met z'n iOS 6 iPod Touch en dat werkte gewoon.
iOS beta 1 bevatte enkele bugs (en een hele grote UI bug die de iPod app lelijk maakt), beta 2 bevat er bijna geen. De enige waar ik tegen aan loop is dat whatsapp crashed wanneer je via de balk met tekens aan de zijkant van de contactenlijst gaat scrollen. Behoorlijk irritant, maar het is en blijft een beta.

Verder wil ik dit eigenlijk een beetje verdedigen. Een vriend van mij doet het zelfde. Echter doet hij dit met één developers account. Hij wil zelf de beta's kunnen draaien en heeft daarvoor een account. Om de kosten er uit te halen activeert hij ook UDIDs van andere tegen betaling van 5 euro. Op zich niet veel mis mee. Ik vind het een beetje jammer van Apple dat er zo mee om wordt gegaan. Als iemand een beta wil draaien, op eigen risico mag dat in mijn ogen. Als derde partijen er zo rijk van worden, is dat natuurlijk een ander verhaal. Misschien is daarom de strategie met de registratie van UDIDs ook niet de beste.

Ik draai de beta van iOS6 omdat die, net als de beta van Mountain Lion beter werkt wat betreft iMessage. Zeker het direct synchroniseren van berichten werkt en de OSx versie van iMessage blijft tenminste verbinding houden met de iMessage servers waardoor er niet als je even niets hebt verstuurd al een uitroepteken komt.

Voor zover ik weet heb je vanaf iOS5 al een geregistreerd UDID nodig om een beta te kunnen draaien, anders kun je je telefoon niet eens herstellen naar een reservekopie. Dit is niet veranderd dus ik weet niet hoe HardCoreGamer hier bij komt dat je met simpelweg een IPSW al kunt updaten. Als ik een IPSW direct van het Dev Center binnen trek dan moet mijn UDID geregistreerd zijn.

@TvdW hieronder: terug gaan is heel simpel, gewoon herstellen met de 'nieuwste' versie, dan krijg je gewoon iOS 5...

[Reactie gewijzigd door GWTommy op 9 juli 2012 19:02]

Klopt, viel mij ook al op. Er kwamen mensen naar mij toe met de vraag of ik hun devices wou activeren. Uiteraard niet gedaan, maar die grapjassen hebben toch geupdate en ze konden 'm gewoon installeren, en 't draaide allemaal gewoon normaal. Vreemde zaak, vooral omdat dat bij eerdere betas niet zo was.

Wees uiteraard voorzichtig want je kan niet terug van iOS 6 naar iOS 5, en als er een iOS 6 beta 3 uitkomt die dit lek patcht dan zit je een paar maanden zonder telefoon!

[Reactie gewijzigd door TvdW op 9 juli 2012 17:23]

Jawel hoor,

Je kunt heel makkelijk terug naar iOS 5. Gewoon even in DFU mode aansluiten en de .ipsw van iOS 5.1.1 terugzetten. Heb het zelf onlangs nog gedaan toen de wifi van mijn iPad niet bleek te werken onder de 6.0 beta 1.
Tuurlijk kun je wel terug. Zolang Apple 5.1.1 nog signeert kun je dat zelfs op een baksteen flashen.
Heb je daar een handleiding voor? :P
Google eens op iOS brick :p
Sinds gisteren maak ik gebruik van iOS 6 beta 2, maar dat betekend niet dat ik ontwikkelaar ben of mijn UDID geregistreerd heb staan. ;)
Dat vind ik knap, want toen ik iOS 6 op m'n iPad mikte ging ie echt niet installeren tot ik m'n UDID had toegevoegd in de developer portal.

edit:
maar ik bedenk me net dat dat beta 1 was, niet beta 2.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op 9 juli 2012 17:27]

Nadat de developers edition van iOS 6 is vrijgegeven kan je op veel sites jou iPhone toevoegen zonder de 60¤ ABO te per jaar betalen, voor 10$ voegen ze jou iPhone id toe zodat je kan updaten naar die iOS preview.

Het verbaast mij al dat dit kan, en dat Apple daar niet al eerder wat aan gedaan heeft.
Dat is precies waar het artikel over gaat …
Het lijkt mee een behoorlijk risico voor zowel de sites, als voor jou. Voor de sites, omdat Apple een behoorlijk cash reserve heeft en een enorm leger aan juristen in dienst heeft, en het doorverkopen van UDID slots in strijd is met de NDA die een developer aangaat met Apple zodra hij een developer account heeft.
Xcode 4.5 Developer Preview and iOS 6 beta are pre-release software and are considered Apple Confidential Information and are subject to the terms of your iOS Developer Program License Agreement. Unauthorized distribution or disclosure of Apple Confidential Information is prohibited.
Voor de persoon die iOS 6 op zijn iDevice zet, omdat een beta nog vol bugs zit (misschien kan je wel niet bellen?) en belangrijker, omdat een beta ook tijdelijk is. Als de duur van de beta is verlopen (meestal rond het moment dat de volgende beta is vrijgegeven) is je telefoon bricked, en moet je de volgende beta installeren. En dat kan alléén met je developer account. Als die site waar je je iOS beta vandaan hebt plat ligt omdat Apple juridische stappen heeft genomen (of omdat ze lekker met hun $ 75.000 naar de Bahamas zijn gevlogen) dan kan je dus geen iOS beta op je tefefoon / iDevice zetten en kan je hem als presse-papier gebruiken totdat iOS 6 in het najaar wordt gelanceerd. De enige mogelijkheid om hem dan aan de praat te krijgen is om wéér een developer te vinden die je kan helpen, of zelf een developer account nemen a $ 99,-. Overigens is dat geen optie voor Windows gebruikers want een Mac is een vereiste.

Omdat ik wèl geregistreerd developer ben heb ik legaal toegang tot de iOS beta's, maar ik heb ze zelf niet op mijn telefoon gezet. Omdat ik in de iOS beta forums ook kan lezen wat er allemaal voor issues mee zijn (maar ivm NDA mag ik die hier niet vertellen) en ik heb mijn iPhone gewoon nodig voor dagelijks gebruik. Daarnaast zijn ook nog eens de diverse nieuwe features niet beschikbaar voor mijn 3GS.
-Flyover and turn-by-turn navigation will be available only on iPhone 4S and iPad 2 or later. Cellular data charges may apply.
-Siri will be available only on iPhone 4S and iPad (3rd generation) and requires Internet access. Siri may not be available in all languages or all areas, and features may vary by area. Cellular data charges may apply.
-Shared Photo Streams requires iOS 6 on iPhone 4 or later or iPad 2 or later, or a Mac computer with OS X Mountain Lion. An up-to-date browser is required for accessing shared photo streams on the web.
-FaceTime over a cellular network requires iPhone 4S or iPad (3rd generation) with cellular data capability. Carrier data charges may apply. FaceTime is not available in all countries.
-VIP list and VIP and Flagged smart mailboxes will be available on iPhone 4 or later and iPad 2 or later.
-Offline Reading List will be available on iPhone 4 or later and iPad 2 or later.
-Made for iPhone hearing aids require iPhone 4S.
-Find My Friends and Find My iPhone enable you to locate iOS devices only when they are on and connected to a registered Wi-Fi network or have an active data plan. Not available in all areas.
Bron: http://9to5mac.com/2012/0...-heres-the-official-word/

Waarom zou ik een instabiel OS op mijn telefoon zetten? Alléén als ik mijn Apps wil optimaliseren voor iOS 6 en/of iOS 6 wil beta testen en bug reports wil filen bij Apple.
This version of iOS is intended only for installation on development devices registered with Apple's Developer Program. Attempting to install this version of iOS in an unauthorized manner could put your device in an unusable state, which could necessitate an out of warranty repair.
Dus, doe vooral wat je leuk vind, maar realiseer je dat je de kans loopt dat je telefoon niet werkt zoals je wil dat ie werk (bij iOS 4-> iOS 5 werkten ook diverse apps niet in de iOS 5 beta) en dat je het risico loopt dat je je telefoon / iDevice helemáál niet meer kan gebruiken na afloop van de beta periode als je de volgende beta niet kan installeren. Downgraden naar iOS 5 is ook geen optie:
Devices updated to iOS 6 beta can not be restored to earlier versions of iOS. Registered development devices will be able to upgrade to future beta releases and the final iOS 6 software.
Eerst verwijderde Apple de developer accounts van developers die hun UDID slots doorverkochten, nu sturen de cease and desist berichten en halen ze de sites die toegang tot iOS 6 verkopen offline. Het lijkt me niet een heel vreemde gedachte dat Apple op een gegeven moment ook een blacklist gaan bijhouden van bekende UDID's en deze dan helemaal uitsluiten van het beta programma...

[Reactie gewijzigd door 4np op 10 juli 2012 11:10]

Voor mensen die geen ontwikkelingsdoelen hebben, is het heel sterk af te raden om Apple Beta's te draaien.

In tegenstelling tot veel andere software, waar "publieke" beta's van beschikbaar zijn, zijn ze echt niet bedoeld voor niet-ontwikkelaars. Het is instabiel, veranderlijk en na verloop van tijd wordt de software vanzelf inoperabel (by design).

Dus tenzij je echt heel specifiek bepaalde dingen wilt testen (bijvoorbeeld voor een app), zou ik de beta gewoon links laten liggen.
Wat een zever, de betas die Apple vrijgeeft zijn juist wel stabiel. Apple geeft geen vroege betas aan developers omdat dan teveel info gelekt wordt.

De bedoeling is vooral om je Apps compatible te maken met de volgende versie.

We draaien allemaal iOS 6 beta 1 of 2 hier en we hebben nog geen bugs ontdekt in dagelijks gebruik ervan. Zelfs al onze Apps werken perfect onder iOS 6, wat niet het geval was bij de overgaand iOS 4 -> iOS 5

Het klopt wel dat de betas na een paar maanden vervallen, dan ben je verplicht via iTunes te updaten.
Het klopt wel dat de betas na een paar maanden vervallen, dan ben je verplicht via iTunes te updaten
Als je 'm laat expireren ja. Als je iedere beta mee-upgrade, tot aan de GM toe, is er niets aan de hand, zodra de GM er op staat is de expiry ook weg.
Wat een zever, de betas die Apple vrijgeeft zijn juist wel stabiel.
Dan hebben jullie geluk, want ik heb toch echt andere ervaringen voorbij zien komen op de devforums...
De bedoeling is vooral om je Apps compatible te maken met de volgende versie.
En dat is ook het énige doel... Dat er een boel iOS 6 compatible apps zijn die kunnen worden gesubmit vóórdat Apple iOS 6 aan het grote publiek vrijgeeft. En daarnaast natuurlijk bugreports.
Het klopt wel dat de betas na een paar maanden vervallen, dan ben je verplicht via iTunes te updaten.
En niet alleen om via iTunes te updaten, maar ook iTunes zelf te updaten.

[Reactie gewijzigd door 4np op 10 juli 2012 10:51]

Ik wist dit niet eens! Ik ben een ontwikkelaar en heb 1 iPhone; dus nog 99 slots beschikbaar? Stuur me maar een DM :-)
slimpie, als ze je pakken ben je je license kwijt en dus ook de apps die je in de appstore hebt staan.
Hoe pakken? Als iemand met een Apple-shirt aan je op straat een tientje geeft en dan op heterdaad betrapt worden?
Op een openbaar forum oid je beta's slijten en over geld praten is natuurlijk een beetje dom, maar volgens mij drijven ze nergens op die manier handel.
Op die UDIDactivation.com maken ze er een soort dienstverlening van. Je betaalt voor het activeren, niet voor de software.
Eigenlijk ook vreemd dat ze zeggen dat die beta voor ontwikkelaars is en dan die mensen wel 100 activaties p.p. geven. Logisch dat sommigen dat dan gaan uitbuiten.

Maar niet te geloven dat mensen wllen betalen voor een beta-versie van een OS!

[Reactie gewijzigd door blorf op 9 juli 2012 17:47]

Nou aangezien meneer hierboven met Voor en achternaam in zijn profiel staat, is het behoorlijk makkelijk om te achterhalen voor Apple of hij een developer account heeft ;)
Daar is het juist niet de bedoeling voor. Ik zou uitkijken met dit soort dingen, voor je het weet heb je 99 dollar weggegooid.
Hoe hebben ze dit geflikflooit :s

De site heeft met een site-eigenaar kunnen spreken die claimt dat zijn site down is door een claim van Apple.
Hoe hebben ze dit geflikflooit :s

De site heeft met een site-eigenaar kunnen spreken die claimt dat zijn site down is door een claim van Apple.
Simpel, DMCA claim neerleggen, en klaar. Stomtoevallig iets waar de DMCA daadwerkelijk voor bedoeld is. Normaal gesproken wordt de DMCA misbruikt voor van alles en nog wat, waar het eigenlijk niet voor bedoeld was, maar omdat het zo ruim is opgezet ... ik kan oma's recepten site nog offline laten halen via dat monster, helaas.
Lijkt me sterk dat iemand deze waarschuwing niet op valt:
http://i.imgur.com/Ke1m4.png

Het staat niet bepaald verstopt in de terms of agreement ofzo (waar het geheid wel in staat), die waarschuwing staat boven de pagina waar je devices toevoegt aan je profiel.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 9 juli 2012 17:30]

Het is gewoon een antipirateij-bericht. Ik zie geen verschil met het verspreiden van een Windows-iso. Nogal overdreven als je het mij vraagt. Ik zou het waarschijnlijk niet eens lezen, maar ik zou ook niet betalen om voor een Apple-developer door te mogen gaan. Waar is dat precies voor nodig?
Ja, laten we het gratis maken... Nog meer rommel in de AppStore.

Het abonnement mag mijn part nog een pak hoger, die kosten haal je er als serieuze ontwikkelaar toch uit bij je eerste project. Er zijn veel te veel hobbyisten die echt de zotste apps in de App Store laten zetten.

En dan verbaast zich men erover dat de meeste 'ontwikkelaars' verlies draait, zoals hier een tijdje geleden op tweakers bericht werd.

nieuws: 'Meerderheid iOS-ontwikkelaars komt niet uit kosten'
Het is mijn mening maar je trapt er wel erg hard in vind ik. Dat hele elite-geklets is grote onzin. Alsof mensen die voor Apple developen speciaal zijn vergeleken met ontwikkelaars op alle andere targets en daarom een eigen downloadwinkel nodig hebben om zich af te zonderen ofzo. Waar slaat dat op?
Hobbyisten maken niet altijd rommel en bedrijven niet altijd topspul. En dat app-ontwikkelaars verlies draaien komt volgens mij gewoon doordat apps meer hype dan echt winstgevend zijn plus dat ze voor een uiterst commercieel platform ontwikkelen waar de maker zelf het meest aan verdiend. Kwestie van je markt kiezen.
Apps zijn wel degelijk winstgevend, maar je moet wel iets lanceren wat mensen aantrekt, maar dat lijkt me logisch. Veel mensen denken dat het releasen van een willekeurige app genoeg is en dat het geld dan wel binnenstroomt.

En Apps zijn allang geen hype meer. Toen ik er in 2009 mee begon, toen kon je het een hype vinden, maar ondertussen is dat allang niet meer zo. Elke moderne telefoon ondersteund het en is het een volwassen platform geworden.

Prijzen verhogen hoeft niet perse, want Apple is tegenwoordig al aardig wat kieskeuriger op het toelaten van applicaties. Dit mag wat mij betreft nog wel wat strakker.

En dat ontwikkelaars niet uit de kosten komen, kan natuurlijk door een aantal zaken komen. Als je het over games oid hebt, zit je natuurlijk met een engine, graphics artist, sound FX, etc. Daar zitten aardig wat kosten aan verbonden.
Je hoeft enkel te betalen als je een App op één van je apparaten wilt installeren of als je naar de App Store wilt publiceren.
Het verspreiden van een Windows ISO is trouwens LEGAAL ;) Je kan LEGAAL een windows iso van de MS site downloaden, alleen heb je dan wel een 30 dagen versie. Tenzij je ook nog een licentiesleutel hebt, waarna je een volledige versie hebt.