Demissionair minister Maxime Verhagen van Economische Zaken ziet niets in een voorstel van de Europese lobby-organisatie van telecom- en internetleveranciers om contentproviders te laten betalen voor toegang tot hun netwerken.
Volgens minister Verhagen kan het voorstel innovatie en concurrentie belemmeren. Dat schrijft hij in antwoord op Kamervragen van D66 en GroenLinks.
Verhagen schrijft dat als contentproviders - denk aan Facebook of Google - moeten betalen voor toegang tot het netwerk van internet- en telecomproviders, dat een 'drempel kan vormen om hun diensten aan te blijven bieden'. Ook kan het de ontwikkeling van nieuwe diensten verhinderen.
Ook verwacht de minister dat deze manier van afrekening slecht is voor de concurrentie. Contentproviders moeten dan immers met de provider van een consument onderhandelen over de toegangsprijs. De provider heeft daarbij feitelijk een monopoliepositie, schrijft Verhagen, omdat die de enige is die een contentleverancier toegang kan bieden tot zijn abonnees. Bovendien is het voorstel in strijd met de in Nederland wettelijk vastgelegde netneutraliteit.
De Europese lobby-organisatie voor providers ETNO introduceerde zijn voorstel vorige maand. Het zal aan bod komen tijdens een conferentie van de telecomtak van de Verenigde Naties, de International Telecommunication Union.
Het model van toegangsprijzen voor netwerken is overigens gangbaar in de telecomsector, waar de verzendende partij bij sms'jes en telefoongesprekken betaalt voor toegang tot het netwerk van een andere telco. Die prijzen zijn wettelijk vastgelegd.
How does Google deliver traffic to users?
In the core:
We invest and build our global backbone network to connect our data centers and transport traffic to Internet aggregation points
We carry traffic as far as possible on our own network
At the edge:
We peer directly with access network operators and ISPs
Google treats all operators equally with an open, settlement-free peering policy
[Reactie gewijzigd door robvanwijk op vrijdag 6 juli 2012 15:33]
Dan ben je er toch? Als het netwerk waar Google op zit (of dat nu een regulier netwerk is of de netwerk-tak van Google) significant meer verkeer het netwerk van allerlei ISPs op gepompt wordt dan ze terugkrijgen, dan sluit de ISP gewoon geen peeringcontract met ze (of in elk geval, niet eentje met gesloten beurzen). De eigenaar van dat netwerk zoekt dan maar uit hoe ie dat doorberekent naar Google.Als blijft dat er uit polen structureel meer dataverkeer komt dan omgekeerd dan zal polen moeten betalen.
Het idee van peering is om kosten/resources te besparen en het internet werkend te houden.Het idee van peering is dat ik mag op jou netwerk en jij op mijn netwerk.
...
Het lijkt me dan ook duidelijk dat ze op de ene of andere manier moeten betalen voor het hoge eenzijdige gebruik.
[Reactie gewijzigd door damanseb op zaterdag 7 juli 2012 19:31]
Die data is voor (betalende klanten van) de provider, dus dat probleem zie ik niet...!?er gaan nog steeds grote hoeveelheden dataverkeer die niet van de provider zijn over zijn netwerk
[Reactie gewijzigd door aikebah op vrijdag 6 juli 2012 23:58]
Maar wie en wat heeft waarde voor wie en wat ?Voor wat hoort wat.
Nee.Het hele internet werkt met peering waardoor jij een directe verbinding hebt met mijn netwerk en ik met dat van jou.Het idee is ook dat je dat met gesloten beurs doet.
[Reactie gewijzigd door gryz op vrijdag 6 juli 2012 19:36]
Dat klopt, er is schaarste. Waarom geen economische wetten toepassen? Dus partijen die veel vragen moeten dan meer betalen, kennelijk hebben zij daar voordeel van.Op een gegeven moment zijn er gewoon beperkingen aan het netwerk en dat wordt niet tegengehouden door de huidige situatie.
En waarom mogen de betrokkenen zelf niet bepalen wie er betaalt? Kijk eens naar telefonie, daar betaalt doorgaans de beller, maar de gebelde kan kiezen om de kosten te dragen (0800 nummers).Dit hele probleem draait vooral om de vraag: wie betaalt voor dataverkeer?
Die partijen betalen zelf natuurlijk al voor hun verbinding. Het punt is dat de ontvangende ISPs ook geld willen zien van die partijen.Dat klopt, er is schaarste. Waarom geen economische wetten toepassen? Dus partijen die veel vragen moeten dan meer betalen, kennelijk hebben zij daar voordeel van.
Om maar even in je telefonie-analogie te blijven:En waarom mogen de betrokkenen zelf niet bepalen wie er betaalt? Kijk eens naar telefonie, daar betaalt doorgaans de beller, maar de gebelde kan kiezen om de kosten te dragen (0800 nummers).
Waarom niet?Had het niet verwacht van Verhagen
[Reactie gewijzigd door blorf op vrijdag 6 juli 2012 17:53]
[Reactie gewijzigd door .oisyn op vrijdag 6 juli 2012 11:02]
Precies, dat is exact het punt. Ieder betaald voor zijn eigen aansluiting. Heb je veel abonnee's als provider, dan weet je dat je veel moet investeren in dikke verbindingen. Net zo goed als Google, Microsoft, Yahoo en Apple moeten investeren in dikke verbindingen om te zorgen dat hun content bij de klant terecht komt.Ik vind het ook zo'n onzin. Het zijn toch de gebruikers die ervoor zorgen dat zij die data ophalen? En zij betalen in principe ook gewoon voor die data middels hun abonnement. Eveneens betalen de contentproviders ook weer voor hún aansluiting.
[Reactie gewijzigd door arjankoole op vrijdag 6 juli 2012 11:11]
Iets met initiatief. Bij een SMS verzenden neemt de verzender het initiatief (op zijn kosten dus) terwijl op het internet de gebruiker het initiatief neemt om naar de website te gaan (dus op zijn kosten) Dat staat dan los van wie verzend en wie ontvangt. Overigens werkt het bij het kopen van transit inderdaad zoals in de 'telecomsector', dus ik kan me voorstellen dat ISPs er anders over denkenHet model van toegangsprijzen voor netwerken is overigens gangbaar in de telecomsector, waar de verzendende partij bij sms'jes en telefoongesprekken betaalt voor toegang tot het netwerk van een andere telco.
[Reactie gewijzigd door ktf op vrijdag 6 juli 2012 11:04]
[Reactie gewijzigd door mad_max234 op vrijdag 6 juli 2012 11:17]
[Reactie gewijzigd door mrdemc op vrijdag 6 juli 2012 11:26]
[Reactie gewijzigd door Zelalas op vrijdag 6 juli 2012 11:44]
Dat is natuurlijk onzin, contentproviders betalen evengoed voor hun aansluiting, je denkt toch niet dat bv Youtube een gratis aansluiting heeft met vrijwel ongelimiteerde bandbreedte? Kijk maar eens wat een unmetered Gb aansluiting kost, denk dat je dat vies zal tegenvallen.Nu betalen consumenten het geld voor de netwerken, en bedrijven die content leveren verdienen eraan soms heel grof aan(miljarden en miljarden omzet bij elkaar) en betalen niks mee aan het netwerk.
Dan ligt de bal weer bij de overheid om de marktverstoring aan te pakken, zodra er gezonde concurrentie zullen de prijzen niet gaan stijgen.Tenzij contenproviders gaan meebetalen voorzie ik het volgende:
Datalimieten kunnen weer ingevoerd worden en prijzen zullen verdubbelen.
[Reactie gewijzigd door Devian op vrijdag 6 juli 2012 11:21]
Je denkt toch niet dat YouTube (Google dus) een hosting provider heeft ?Youtube betaald aan de hosting provider.
[Reactie gewijzigd door gryz op vrijdag 6 juli 2012 11:58]
Nee, natuurlijk denk ik dat niet. Ik heb het toch ook ook over hoe die bedrijven zijn begonnen? Ze begonnen echt niet eerst met een eigen datacenter te bouwen om daarna pas een dienst aan te gaan bieden. Met alle extra tijd, moeite en kosten om deals met ISP's te maken zou die explosieve groei onmogelijk zijn geweest, dat is het punt.[...]
Je denkt toch niet dat YouTube (Google dus) een hosting provider heeft ?
Die draaien echt hun eigen data centers.
En ze hebben ook geen ISP. Ze hebben hun eigen netwerken. Die zijn gewoon met andere ISPs verbonden via Internet Exchange Points (zoals AMS) en private peerings. Vanuit netwerk oogpunt gezien, is Google gewoon een andere, grote ISP.
[Reactie gewijzigd door Alpha Bootis op vrijdag 6 juli 2012 11:31]
Youtube verstookt in principe een aantal honderden miljoenen per jaar aan bandbreedte. Nou heeft Google het weer slim aangepakt door zelf data te transporteren; Google is in feite zelf een backbone. http://www.wired.com/business/2009/10/youtube-bandwidth/Pak grote content providers zoals bvb youtube, of nog meer data verbruik, torrents. Dit soort diensten pakken mega grote hoeveelheid netwerkbandbreedte bij de providers, waar de providers niks in terug zien.
[Reactie gewijzigd door woutertje op vrijdag 6 juli 2012 12:13]
Dat doet het toch ook al jaren? En dat is toch ook een normale constructie? Het zijn immers de behoefte van een klant die ze vullen.Gezien het netwerkgebruik stijgt, zullen de kosten voor klanten dus stijgen
Ik betaal anders minder voor een 120mbps verbinding vandaag dan wat ik voor een 14k4 verbinding meer dan tien jaar geleden betaalde.Gezien het netwerkgebruik stijgt, zullen de kosten voor klanten dus stijgen, tenzij er een extra inkomstenbron word aangeboord.
Ten eerste: betaalt schrijven we in deze zin met een t aan het einde. Die fout maak je te consistent.Je zegt het precies goed.
Maar wie betaald er aan bvb Telfort? Die geen hosting aanbieder is? Of aan Tele2, of een kleine internetaanbieder?
Er wordt geen enkele partij overgeslagen. Iedereen betaalt aan de partijen waarmee ze zaken doen:In het huidige systeem word er 1 partij overgeslagen.
Je hebt:
Contenproviders
Hostingproviders/AMS-IX providers
Internetproviders
Leer alsjeblieft wanneer je een d of een t achteraan een woord zet.Ik weet hoe het werkt, maar je verdedigt nu dat je straks over 5 jaar je abonnementskosten verdubbeld krijgt of een datalimiet gaat krijgen. En zodra dat gebeurt is het ook niet goed, en staat het totaal aantal reacties onder dat onderwerp op de FP minstens op 800.
Hoe is dat redelijk?Het lijkt mij eigenlijk niet meer dan redelijk dat deze contentproviders een gedeelte van hun winst(?) afstaan aan de netwerkproviders die de infrastructuur leveren voor hun diensten.
Maar het zijn niet de contentproviders die dat verkeer veroorzaken, maar de bezoeker. Het is dus nog altijd eerlijker als de afnemer betaalt. M.a.w. Als jij veel data binnentrekt zou je meer moeten betalen.Pak grote content providers zoals bvb youtube, of nog meer data verbruik, torrents. Dit soort diensten pakken mega grote hoeveelheid netwerkbandbreedte bij de providers, waar de providers niks in terug zien. [...]
De content providers dragen nu niets af aan de kosten om dit te kunnen transporteren.
Hosting provider? Denk jij dat google of apple, of yahoo, of microsoft een hosting provider heeft? Natuurlijk niet.Zoals in mijn post hierboven staat. De content provider betaald aan de hostingprovider, niet aan de internetprovider.
[Reactie gewijzigd door Devian op vrijdag 6 juli 2012 12:22]
Dat juich ik helemaal niet toe.De internetproviders houden liever de prijzen voor de consument laag (en dat zouden we moeten toejuichen), door te proberen de contentproviders mee te laten betalen.
Onzin, ze proberen meer winst te maken, als eindgebruiker zul je niets gaan terugzien van het geld wat ze van contentproviders zouden afpersen.De internetproviders houden liever de prijzen voor de consument laag (en dat zouden we moeten toejuichen), door te proberen de contentproviders mee te laten betalen.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Asus Samsung Mobiele telefoons Laptops Apple Sony Games Microsoft Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True